Universul Sport, martie 1938 (Anul 1, nr. 1-13)

1938-03-18 / nr. 1

^Sv'~ V Antal I. — Nr. 1 BUCUREȘTI ~ Vineri 18 Martie 1938 ABONAMENTE 1 an Lei 500 6 luni Lei 270 3 luni Lei 150 O eră nouă de STELIAN POPESCU Din tulpina de lumină a acestui uriaș gorun al românismului, care e de pește o jumătate de veac „UNIVERSUL“, crește astăzi o nouă mladă de gând și faptă durabilă: Universul-Sport. Se simția de mult nevoia unei gazete ca aceasta, a unei mari tribune de presă, de unde să se poată afirma plenar specificul nostru național, energiile creatoare autohtone, tot sporul nostru de viață, de muncă și orgoliu românesc. Ea a întârziat până acum, fiindcă scrisul și cugetele noastre au fost prea strîns angajate pe baricade și plusul de vigoare trebuia concentrat aoi. Totuși, „Universul“ este primul ziar care, după război imediat, a pus în plin problema sportului românesc: împrejurările vitrege ne-au împiedicat să facem tot ce trebuia. De astăzi înainte însă vom fi prezenți și mai mult în sportul care trebuie să fie și y~» 4‘, cț +-7 J rr> r“Y"t ^ Potrivindu-și pasul mersul „Universului“ după cel mare, „Universul-Sport“ va fi totdeauna în slujba mulțimilor, informând, îndrumând și corectând cinstit, drept, serios. Programul nostru se confundă cu înseși dezideratele sportului românesc. Sportul îndeplinește o funcțiune socială și națională. El selecționează și cultivă elitele, înfrumusețează caracterele și alimentează izvoarele de putere ale nației, disciplinează voințele și toarnă elan generos în spiritul tineretului. Sportul trebue să fie, prin urmare, la înălțimea misiunii lui. Să cuprindă cât mai larg și armonic tinerețea acestei țări. Să fie moral. Să fie al nostru. De aceea, vom căuta să susținem de aici toate inițiativele lăudabile, toată strădania de educație și fortificare a tineretului în frunte cu opera regală italie „Straja Țării“ și celeinstituțiuni Ne vom întoarce la naționale, tradiția jocurilor naționale pe care le vom încuraja cu toată căldura inimii noastre, vom reînvia cină organizând concursuri generale, vom promova amatorismul în toate domeniile pentru frumusețea lui etică și vom combate, oriunde le vor r întâlni, acțiunile de degradare a sportului. ti.. . " 1 Niciun calcul meschin nu există în cugetele noastre când începem acest ziar sportiv. Cu tot ce a pornit de aici, din inima acestei cetăți românești, noua realizare a „Universului“ închiderea-chemările apostolatului, ... Bírta "scris de' coridee intelectuale'și tinerei -Universul-. Sport vrem să fie gazeta moternă tindeni. Viomanilor de * pretul/ •„ ' ;.î , '.Dumnezeu să binecuvânteze munca' noastră te facrate rouăî, 2.14*1^5 ' *. r i.« 2022 NOROCUL VINE PESTE NOAPTE... ARGENTINA NU TRIMITE IN EUROPA CEA MAI BUNĂ ECHIPĂ Grave neînțelegeri in sânul Federației argentiniene au provocat refuzul clubului campion BOCA JUNIORS de a furniza jucători ECHIPEI NATIONALE Norocul a început să ne surâdă din nou, după ce ne înșelase o vreme prin falsa alarmă a renunțării teamului argentinian, la participarea în Cupa mondială. Argentina va juca împotriva României în ziua de Sâmbătă S Iunie, pe stadionul de la Colombos. Aceasta este sigur. Mai nesigură este formația argentinienilor, cari dacă ar fi să dăm crezare relatărilor gazetei de specialitate „La Prensa sportiva”, nu vor trimite cea mai bună echipă. Motivele acestei defecțiuni, sunt obiecțiunile conducerei clubului campion .,Boca Juniors”, cari nemulțumiți de modul în care s’au făcut alegerile federale, au hotărît să nu mai furnizeze jucători echipei sale, până la completa națiosatisfacție. Ori formația națională a Argentinei este construită pe baza echipei „Boca Juniors“, care posedă nu mai puțin de șase jucători în reprezentativă, dintre care trei înaintași. Situația e destul de grea, deoarece argentinienii nu mai apar deloc, în formația actuală, în postura de câștigători ai cupei. Situația noastră nu se schimbă prea mult, deoarece și în cazul acestei defecțiuni, nu avem prea mare șanse in fața unei țări, în care Orsi nu a dat satisfacție. Telefonul ne-a adus Marți noaptea, vestea unei noui victorii a lui Mitică Teodorescu, campionul României la categoria mijlocie. — Victima ?. Italianul Aldo Linz, care nu a putut rezista compatriotului nostru, nici măcar trei reprize. Din nou — pentru a câta oară — voința nestrămutată a campionului nostru a arborat pe catargul victoriei, culorile românești. CUM A DECURS LUPTA De un fizic excepțional, Linz face impresie la suirea pe ring. Are un bun avantaj de greutate, Mitică urcă treptele ring.i-Cu începere de azi o nouă gazetă a sportului își face apariția. Se poate zice că ea va acoperi un gol de mult simțit într’un timp când atât preocupările mondiale, cât mai ales cele naționale, pretutindeni și cu osebire la noi in țară se îndreaptă și pe această latură cultivată în chip sporadic în trecut și care de acum înainte va trebui să intre in moravurile întregului popor ca o condițiune esențială și de higienă și de viață. Față de educația fizică, căreia i s-a acordat atențiune crescândă in vremea din urmă, sportul ■ este prilejul unei integrale evoluări a ființei fizice și sufletești, prin pasiune, aptitudini, antrenament și desfășurare de muncă plăcută. Sete mai mult decât atât, el asupra lui Linz lui cu modestia ce-l caracterizează. Un ochi îi strălucește seriozitatea și dorința fermă de a învinge. Gongul suntă înfundat. Adversarii își strâng mâna și lupta începe. Mitică Teodorescu atacă din primele clipe. Linz se refugiază în defensivă și așteaptă ca prima grindină de lovituri să treacă. Teodorescu nu vrea să-și irosească forțele și, datorită acestui fapt, Linz are o sclipire. La sfârșitul reprizei, un crochet de dreapta stopează în bărbia italianului care serios sdruncinat ajunge cu greu la gong. Repriza secundă vede pe Mitică deslănțuit. Linz se refugiază într-o defensivă disperată și prisălogit se bălăbănește pe picioare căzând chiar, de câteva ori, la podea. Este „începutul“ sfârșitului. In repriza treia, câțiva pumni viguroși ai campionului nostru au darul să încheie conturile. NOUI OFERTE Victoria repurtată Marți seara, i-a adus lui Mitică noui angajamente. I s’au propus campionului nostru matchuri la Milano (24 Martie), la Marsilia cu Diego sau Paolino (30 Martie), la Lyon cu Ferrer (6 Aprilie), la Milano cu Orlandi (15 Aprilie) și la sfârșitul lunei Aprilie, la Londra, cu Roederick, învingătorul lui Locatelli. Milică Teodorescu nu a răspuns încă ofertelor mare, cu toate variațiunile solului și climatului, sportul este și un prilej de educațiune generală, dar mai ales de educațiune națională. Va fi dat gazetei de față să croiască drum nou acestor preocupări, îi va fi dat să constate cu obiectivitate progresele, să stimuleze cu succes încurajarea sporturilor și să contribue la promovarea și pe această admirabilă latură psihologică, la problema sănătății publice, generale și particulare, nădăjduim în cea mai mare măsură, dat fiind cadrul în care își pune problema, colaboratorii de cari se folosește și seriozitatea foii. Din tot sufletul îi urăm deplină izbândă. ȘTEFAN ȘOIMESCU Administratorul Casei Școalelor și Culturii poporului Cum a decurs matchu! Românul e asaltat de oferte ze însăși viața morală a educației fizice și este totdeodată prilejul unei odihne sufletești prin libera activitate, prin variații infinite, prin descoperiri de frumuseți, prin creări și prin autocreare. Intr’o țară cu munți, cu Fie-mi îngăduit a sărbători împreună cu toți amicii sporturilor ziua în care apare „Universul-Sport“. Nu mă îndoesc, că noul organ va ști să imprime, călcând pe urmele marelui său confrate „Universul“, aceiaș cinste, competință și desăvârșită obiectivitate și aceiaș sănătoasă atmosferă ronească în mediul nesportiv. ji>e influența sa a pus întreaga noastră mie sportivă, căci pe lângă ronul său educativ, ziaristul are menirea tot atât de importantă de a încuraja începuturile, dând imboldul necesar progresului, iar prin criticile sale obiective, de a remedia răul unde-l va găsi ferindu-se însă de a descuraja bunele voințe oneste. El va ști printr-o vorbă prietenească să pue în valoare eforturile făcute chiar când adeseori nu sunt urmate de succes; mai presus de toate i 5 se va pune la nivelul mijloacelor de care dispune un • * sport pentru a-1 putea judeca în mod nepărtinitor. Acestea toate, și multe altele va ști să le îndeplinească „Universul-Sport“; de aceia din toată inima urăm ziarului nou născut, tot succesul la care nu mă îndoesc că-i va conduce elita de ziariști sportivi, care se află în fruntea lui. Să trăiască „Universul- Sport“. Președintele Uniunii Federațiilor de sport din România n acest număr mai semnează d-nii: General, C.* Ilasjevici Ing. Mj .CaWftfil/ Coman^ori Fuhdățeanul G. Megró ponte Barbu Catargi / M. Savu » r