Universul Sport, iulie 1941 (Anul 4, nr. 144-174)

1941-07-01 / nr. 144

Taxa poștală plătită in numerar conform aprobării dir. tenorale p. t. t. nr. 24.464/939 Redacția și Administrația: Palatul „UNIVERSUL** stil Brezoianu 23—gjfcVyeíefon Centrala S.30.10. Redacția 5.72.81. Redactor responsabil EUGEN DUMITRESCU Proprietar: „Universal", S. A. Adm.-delegat: STELIAN POPESCU înscris sub No. 167, Trib. Ilfov Nr. 144. Mal IV / BUCUREȘTI / Marți , Iunie 1,4, | ______________ "îl * • ----------------------------LT CRUCIADA EUROPEI Tăvălugul cel mare s-a urnit. Răsboiul crucii e în plină desfășurare. Armatele glorioase ale Führerului au pornit să mântuie Europa de cea mai neagră putere a răului, comunismul. Alături de ele, a intrat în luptă armata noastră încă din primul ceas al semnalului. Răsboiul sfânt al neamului, al tradițiilor noastre de veacuri, al așteptărilor noastre ni l-a adus în dar marele nostru conducător, generalul Antonescu. Cel mai frumos dar pe care ni-l putea dărui. Dar, ca la o poruncă înaltă, ivârnită din adâncul credinței creștine, armatele Europei s'au ridicat. Astfel că oștile Finlandei, Italiei, Slovaciei și Ungariei și-au trimis ostașii să lupte contra celor ce au batjocorit Crucea. Iureșul acesta uriaș, poate cel mai uriaș din istorie, se află în marș. In vijejia lui, Spania și Danemarca și-au trimis voluntari, iar Elveția e alături de Marele Reich. Glasuri protivnice s’au ridicat și în America. Singura țară, imperiul britanic, care de atâta timp ține sub jug popoare întregi cu biblia în mână, astăzi și-a lămurit țelul. A întins mâna bolșevicilor. Pentru ea nu există nimic sfânt în afară de marele ei egoism. Intotdeaua a fost așa. A trecut peste cadavre și peste credințe, numai ca să fie ea puternică. Cruciada a început. Anglia a trecut de partea celor împilat crucea. Numele ei ce au nu mai are ce căuta în Europa, între popoarele creștine care vor desrobi civilizația și vor dărâma idolii secerei roșii. Anglia și-a semnat singură sentința. BULETIN DE RASBOIU FRONTIJX DE EȘX Comunicatul Comandamentului suprem al armatei germane Berlin, 29 (Rădoi). Comandamentul suprem al armatei germane anunță deja cartierul general al Fuehrerului: Pentru a se apăra de primejdia amenințătoare dinspre răsărit, armata germană a isbit, la 22 iunie, la ora 3 dimineața, în mijlocul formidabilei concentrări a forțelor inamice. Flotele armei aeriene germane s-au năpustit, încă din zorii zilei, înapot,iva dușmanului soviete. Cu toată puterea și superioritatea numerică a acestuia, arma aeriană germană și-a asigurat încă din 22 iunie stanárai,m»iinh în și răsărit, înfrângând în mod nimicitor arma aeriană sovietică. Numai în luptele aeriene au fost doborâte 322 aparate roșii, parte de avioanele de vânătoare, parte de artileria antiaeriană, împreună cu aparatele distruse pe sol, numărul avioanelor nimicite s’a ridicat, până în seara de 22 Iunie, la 1811. Pierderile germane în acea zi au fost de 35 aparate. Armata germană din răsărit a trecut frontiera la 22 Iunie dimineața, pe un front larg. Puternice fortărețe ale inamicului la frontieră au fost cucerite din prima zi. Violente contra-atacuri ale unităților sovietice s-au prăbușit, cu pierderi din cele mai grele. Aviația germană a luat o parte glorioasă la aceste lupte. La 23 iunie, inamicul a dat fuirioase contra-atacuri împotriva capetelor coloanelor noastre de atac. Din măsurarea forțelor sale cu acelea ale adversarului, soldatul german a ieșit învinigător. Toate încercările sovietice au fost respinse. Ele s-au prăbușit în urma sângeroaselor lupte corp la corp care au avut loc mai ales în anumite sectoare. Fortăreața Grodno a fost atacată și cucerită în urma unei lupte înverșunate. Aviația inamică a suferit din nou extrem de grele pierderi la 23 Iunie. In seara acestei zile, numărul total al avioanelor sovietice distruse din ajun, se cifra la nu mai puțin de 2582. ZWS. La 26 Iunie, înaintând cu îndrăzneală, trupele noastre care operau în spațiul baltic, au atins Duna, trecând acest fluviu în mai multe puncte. Orașul Dunaburg cade in mainile noastre. Toate încercările inamicului de a împiedica această înaintare prin contra-atacuri disperate, s-au sfărâmat în fața vitejiei soldaților noștri. După două zile, arma blindată germană a dat o formidabilă luptă de care blindate, la nord de Kovno, pe care a încheiat-o printr-o victorie. Au fost încercuite mai multe divizii și nimicite. Mai bine de 200 care de asalt sovietice, printre care 29 din tipul cel mai greu, peste 159 tunuri și sute de automobile au căzut în mâinile noastre. Lupta la sud de mlaștinile Pripetului s’a dat împotriva unor formațiuni deosebit de alese. La vest de Lemberg, fortificații dintre cele mai puternice și mai moderne au fost ocupate după atacuri înverșunate și eroice. Acum trupele noastre înaintează spre Lemberg, victorioase. La nord de Lemberg, diviziile blindate germane continuă să înainteze luptând, via Lutz, spre răsărit. Ca și pe celelalte sectoare, aviația noastră a contribuit și aci la înaintarea victorioasă a armatei noastre, prin recunoașterile și intervențiile sale îndrăznețe împotriva forțelor inamice, care soseau, fără încetare, ci înapoia frontului sovietic. Pierderile sângeroase ale inamicului sunt enorme. Numeroase care blindate inamice au fost distruse. Numai în decursul luptelor de lângă Dubno, am capturat 215 care de asalt, numeroase tunuri, dintre care 42 de cel mai mare calibru. înaintarea germană în spațiul de la est de Bialistock a dus la încercuirea completă a două armate sovietice. Cu toate încercările disperate ale acestora de Continuare in pag. 3 aj . 2022 ‘ ABONAMENTE: lan LEI 509 Pentru grupări spor 6 luni LEI 279 tire 1000 lei anual 3 luni LEI 159 „Cupa Dunărei“ GERMANIA conduce cu 3-1 în matchul de tennis cu Croația Berlin, 29 (Serviciul nostru special). — In matchul de tennis Germania-Croația, care a început la Viena în cadrul Cupei Dunării, echipa Germaniei conduce cu 3-1, după patru probe. După ce germanii au câștigat primele două probe de simplu, ore au pierdut un simplu, dar — în schimb — au cucerit proba de dublu. Iată rezultatele înregistrate eri: Simplu: Branovici (C.) b. Goepfert (G.) 6:3, 6:3, 4:6, 6:4. Dublu : Henkel-Gies (G.) b. Puncec-Pallada (C.) 6:2, 6:0, 6:2. Cel mai bun cuplu croat Puncec-Fallada (faima tennisului fostei Iugoslavii) a cedat mai ușor decât se credea, perechii germane Henkel-Gies. Campionul german de tennis Henkel, într-o acțiune C.<, nuare spectacol. Finala Cupei României, fixată pentru eri, se va disputa la 6 iulie? In acest caz, matchul restanță de campionat Rapid-Venus va avea loc o săptămână mai târziu După cum am anunțat în numărul nostru de ori, finala Cupei României Rapid—Unirea Tricolor nu s’a mai disputat eri. In ultimul moment, Comandamentul Militar al Capitalei a retras aprobarea dată matchului. Astfel că finala se va disputa la o altă dată. Care va fi fixată poate chiar mâine seară, când se va întruni comisia competițiunilor naționale. Desigur, la fixarea datei vor fi întrebate și cele două grupări interesate, respectiv Rapid și Unirea Tricolor. Nu este exclus ca finala să se dispute la 6 iulie, în care caz matchul restanță de campionat dintre Rapid și Venus va trebui să fie amânat cu o săptămână, adică la 13 iulie. Pe ziua de azi, atletismul și-a făcut pe deplin datoria Când facem această afirmație, ne gândim la pioasa aducere aminte, cu care atleții au început concursul de la A. N. E. F., ne gândim la efortul tineretului ce nu a lipsit de la acest examen al pregătirii fizice. Satisfacția noastră a fost însă și mai mare, când după amiază atleții, oficialii în frunte cu inimosul președinte al federației, au săpat pe ploaie timp de trei ore, șanțuri pentru apărarea populației Capitalei. Atletismul, primul dintre sporturi, a ținut să fie primul care să se încadreze noulor vremuri și mai ales cerințelor acestor timpuri, în care exercițiul fizic trebuie să fie un mijloc de recreație și de pregătire fizică. Și când el poate fi și un exemplu de virtute civică, atunci satisfacția noastră este și mai mare. Atletismul a fost ieri la înălțime, iată ceea ce se poate desprinde din prima Duminică de războiu. Aspecte deia o finală care nu s’a disputat Adevărată zi de vară. Cald, cer... „bleu-cel“, clar, presărat, ici colo, cu nourași alburii... Am dormit, deci ca omul, 40—50 minute după masă și bucuros cu anticipație de spectacolul ce-l voi vedea — spectacol tare, — mă rog finală de cupă, m’am îmbarcat într’un tramvai (fără i grea la urmă), ci cu remorcă deschisă... Zăpușeală, străzi quasi-pustii.« Reflectez, cu intenții de pronostic: Unirea sau Rapid?... Urmând indicațiile unui coleg de redacție — specialist — ar însemna să învingă Rapid pentru că joacă Vintilă și de patru ori a jucat în finală și tot de atâtea ori Rapidul a fost victorios. Dar Unirea, chintesența faimosului Obor, are elan și pe.. nea Titi... Așa că... Cobor. Ceva parai mă surprinde. Liniștea străzii Maior Ene. Găsesc explicația , disciplinată lume ; și ziua umblă... camuflată. Altă surpriză. De data asta mai puternică, făcând loc unui sentiment de teamă, stadionul imens e gol. Un aspect dezolant și rece cu toată canicula zilei. Poate nu-mi merge bine ceasul și am venit prea devreme, mă împac singur nădăjduind... Rotesc ochii. Nimeni pe treptele acestui haotic senat roman (zău, seamănă, dacă stați să priviți mai bine)... Minutele trec grele, lungi, interminabile pare că... Și nimeni și nimic nu tulbură liniștea totală a arenei. Îmi piere gândul de la uniriști și rapidiști, abandonez orice calcule (firește că nu de mare teh Continuare in pag. 3