Universul, octombrie 1886 (Anul 3, nr. 630-657)

1886-10-03 / nr. 630

Universul No. 630 Ü Foita, „Universului Ciocoii Vechi și Neoi Roman original DE NICOL AE M. FILIMON PARTEA I De la 1814 până la 1830. II Postelnicul Andronache Tuzluc „Nu ești Domnia ta acela care ziceai Sertarului ca acest fanariot n’a dobândit ni„mic de la stăpânu-seu, de cât prin slujbele mârșave și umilitore ce a săvârșit „Domniței Ralu și beizadelei? Dar bine, „tata, cum voești acum să unești pe unica ta copilă cu acel ciocoi mârșav, „care a venit aci la noi cu tote desfrânările și hoțiile din Fanarul lui ? care „fură și despuie pe lume ziua inameza „mare și ale cărui mâini putreza încă mirosul nesuferit al curelelor butcei lui „Caragea. Mai bine me voi îngropa de „vie într’o mănăstire și’m’ voi plânge în „singurătate nenorocirile mele, decât să „primescă a fi soțiea celui mai necinstit „dintre ciocoii lui Caragea.“ Bătrânul boier, auzind aceste cuvinte pronunțate de Maria cu atâta ură și dispreț, tresaltă de bucurie , apoi privind pe luna copilă cu un aer plin de dulcață, îi zise: — „Vino în brațele mele, copilă, vrednică de sîngele moșilor și strămoșilor noștri. De astăzi înainte nu ai are teame de nimic ; neîmpăcata ură ce ai asupra acelui grec mârșeav îmi dă inimă „de ajuns ca să me împorivesc poruncilor și înfricoșărilor lui Caragea, mângâi-te, fata mea, și nădăjduește în dragostea ce are părintele tau pentru tine.“ A doua zi pe la nouă ore ale dimineței, trăsura sta la scară așteptând pe bătrânul boier ca să intre într’însa, nu tre cu mult timp și venerabilul bătrân apăru în privdorul caselor sale îmbrăcat cu anteriu de atlas vișiniu, încins cu șal de Țanigrad, cu bhiniș de postav albastru închis, încălțat cu meși și papuci de saftian galben , la brâu cu un hanger de aur, iar în cap cu un gugiuman (căciulă) de samur cu fundul roșu. După densul venea fiă sa cu omenii și femeile casei, dintre cari un june ca de douăzeci de ani, îmbrăcat cu anteriu de mantiă, cu giubea de lambriu lungă până la pământ și legat la cap ca un taclil cadrilat, eșind înainte și coborînd scara cu mare grabă, deschise ușa caretei, iar după ce intră boierul într’însa, se sui în codă, zicând vizitiului: „La curtea Domnésca!“ Doue lovituri de bici lăsate cu marafet pe spatele armăsarilor, fură de ajuns ca să pună trăsura în mișcare și să o pornesca pe calea curții Principelui Caragea. Ne oprim puțin din acesta narațiune, ca să dăm cititorilor noștri o idee repede despre locul unde se afla palatul domnesc pe acei timpi și despre forma arhhitectonică și alte amănunte originale ale acestui locaș în care domnea moliciunea amestecată cu umilirea și cu depravațiunea. Pe spațiul de pământ ce se cuprinde astăzi între casele lui Reach giuvaergiul și vechia sală a lui Momolu, era clădită pe timpul lui Caragea, noua reședință domnesca ce înlocuise pe cea vechia din delul Spirei, arsă la 1813. Posițiunea topografică a acestui palat era astfel pe locul unde se află astăzi casele lui Bosel, era clădit palatul domnesc compus dintr’un șir de case cu două rânduri ce începeau din ulița Mogoșoei și se terminau dinaintea caselor generalului Herăscu, pe ulița numită a Scalei Arhitectura acestui palat era vagă și nedeterminată ; era o zidire sau o grâmodire de material în care se vedeau mai multe ordine de arhitectură, imitate în ceea ce au ele mai grosolan și mai neregulat. Fața ce privea către Podul Mogoșâei, avea un balcon în formă de chioschin turcesc, mobilat cu divanuri și lavițe tapetate cu catifea roșie în care venea adesea principele de -și lua cafeua și ciubucul, privind pe trecătări. Pe partea despre Momolo era un șir de odăi în formă de chilii călugărești, în care ședeau idichi, neferi și biolane domnești. Fundul curții sau partea despre Herăscu era consacrat grajdurilor unde se țineau armăsarii de Misir și Arabia, cu care se servia Domnitorul la solemnități și în preumblările sale, iar în fața Podului Mogoșaiei, pe o lungime aprape de una sută stînjeni, era un zid care închidea în întregul său marele pătrat ce compunea reședința, și o pórta mare numită Pașa Capusi ce se tda de intrarea principală. Curtea domnesca pe timpul acela se deosebea cu totul de curțile domnitorilor din zilele nóstre. Atunci ea înfățișa un centru unde se aduna tot ce avea Bucureștii mai inteligent, dar mai leneș și mai depravat. Palatul era plin de boieri și de calorinii de tot felul, dintre cari fanarioții se deosibeau prin cochetăria umbletului lor, prin desele complimente și temenele ce făceau în drepta și în stînga iar mai cu semn prin eleganța veștmintelor, tăiate dupe ultima modă venită din Fanar. Interiorul curții prezinta vederii o panoramă forte curiosă și variată ; în mijloc stau înșirate carete și butcile boierilor ; mai încolo, vizitiii lui Vodă plimbau armăsarii îmbrăcați cu cioltare cusute cu sîrmă de aur ; dinaintea unui rând de odăi numai cu un, tufeficiii, arnăuți și satirașii își curățau armele șuerând printre dinți câte o alta albaneză. (Va urma.) O-A-S-A- il DiE 3023ZI ÎWC 33 TOMA TACIU No. 4. Strada Lipscani, No. 4. In noul Palat Dacia-România Pe 4. ssta di 30 Septembre 1886 10 i. „ Casei p. 300 1. 210 - 216 — 5% Ser. funciare Rurale. 87 — 87 l/27% ,, » „ . 210- 216 -6% „ „ Urbane. 81- 87 l/2 6 ° ° „ „ „ . 92 - 93-70 „ „ „ • 103 V, 104 Im. cu prime Buc.201. buc. 82 l/2 S3 vs Act.Băni.Naț.a Rom.5001. 92 — 93 — „Soc.Cr.Mod.Rom.5001. 100 y, 101 V, ,, Rom. de Cons. 5001. 30 — 35 — „ _ de Asig. D. R.2001. —— -------„ „ „ Naționale 2001. — —-------5% Municipale nuol... — —------Act. Banca Prevederea .----------------DIVERSE Aur contra Argint.... 15 Va 16 — „ Bilete bancă.----------------Florini Val. Austr. . . . 201 — 204 — Mărci germane................. 123 — 125 — Bancnote francese .... 99 Va 100 1fi Rurile de hârtie.............. 240- 250 — Pomadă Italiană mfailibilâ pentru a face să reiasă perui pe capul cel mai complectamente pleșuv, în timp de 50 zile, până la etatea de 50 ani, dacă rădăcina perului nu este cu totul stârpită. Acesta pomadă oprește căderea parului, oricara ar fi causa ca a propus’o. Pomada Italiană ’mi-a redat din perul capului și sprîncenele la versta de 56 ani. Ve rog, bine-boiți, n’mî mai trimete patru borcane și primiți bani în sumă de lei 18 (adică lei optsprezece) prin mandat postal.—Cu sumă Const. Pisca, Craiova. Pomada Italiană ’mi redă viața pe rulul ; aveți buna-voință a ’mi mai trimete doue fiacóne. Nu pot î destul a ne mulțumi. Niculescu. Babadag. Prețul unui borcan lei 4.50. Adeverata pomadă, de curând perfecționată, se află spre vânzare numai la Adm. ziarului „Universul“ Str. Brezoianu No. 19, București. mmxmxx KX Kmmmxxxx IOAN MUNTEANU k 20.—Strada Gabroveni—20. I Mare magasin de coloniale și diferite mărfuri de Brașov . Vânzare en gros î Mare deposit de Cașcaval, Brânză, Salam și Borvis de Borszék Cu prețurile cele mai reduse. 20mldl9 < . m- luci a i. a.o nj Cea mai mare economie pentru ori ce persană gi care dă cel mai frumos ( cel mai durabil lustr ) ghetelor, cismelor, pielei pentru trăsuri, curelelor pentru hamuri, centuroanelor, ranițelor militare, etc. - pr. lucia-l al o Mai are proprietatea de a păstra pielea male, de a nu se crăpa sau rupe înainte de vreme și mai mult încă, de a nu străbate apa printr’éasa. , PT LUCIATA AC« , este unicul preparat pane astăzi, care a reușit să întrunesca tóte trebuințele pentru conservarea și lustruirea a orice fel de piele, cu cea mai mare înlesnire, înlăturând peria și vacsul cu un câștig de 50 la sută. Flaconul mare 1 lent, cel mic 50 bani. Inventat și preparat de d-nu 1 I. BRÂNDUȘ, Farmacist I București, 25.—Strada Clemenți, £ 5 București TA„ VPd701P la Tipografia „Universul“ Bilete de închiriat pentru lint V CilicU C pit la case și harte stricată (maciatură). Mobile tapițate «ulii LA EFTINATATE O. S. Calea Tbăcărești ASTO. S. •9 ALĂTURI DE OCHII ALBÎ Aduc la cunoștința onor. Public și onor. mei clienți că desfac atelierul meu de tapițerie din Calea Văcărești No. 21 care este asortat cu tot felul de mobile, tapisate și netapisate cu prețurile cele mai reduse precum: Garnituri de stejar gotice in alb lei 350, Garnituri cu sidef și cu Bronz, Garnituri de per negru, diferite fantaziuni în alb, Scaune turcești, Șezlonguri, Bibeurl, Marie Antoinette, Sofale diferite, V, garnitură Bobei din alle lei 150 , tote după sistemele cele mai noi cu cea mai mare perfecțiune. Primesc asemenea orice comande, reparațiuni, instalări întregi, covore, perdele, mutări tote cu prețuri reduse. Bazându-se pe exactitatea lucrărilor mele sper o clientelă numerosă, asigurându-i că vor fi pe deplin mulțumiți. Cu sumă 2012. E. Taubman. TMx>l>fie tapițate gata Editura Tipografiei „Universul“ Luigi Cazzavillan. Strada Brezoianu No. 19.—RsicsrestJ H h 4 si H £ 4 y H HH > H 3 (15) Octombre 1886 MERSUL TRENURILOR PLECAREA DIN BUCUREȘTI Linia Verciorova Trenul fulger: 4.05 p. m. — Trenuri persone 8.00 dim. — Trenul accelerat: 8.00 p. m. Linia Roman Trenuri accelerate : 4.40 p. m. și 11.00 p. m.— Trenuri de persane: 7.30 dim. și 8.40 dim.—Trenul de plăcere : pentru Sinaia 6.30 dim. (numai duminica). Linia Giurgiu (Gara de Nord) Trenuri de persone : 6.40 dim. și 5.30 p. m. SOSIREA LA BUCUREȘTI Linia Verciorova Trenul Fulger : 2.35 noptea.—Trenul accelerat 9.10 dim.—Tren de persone : 8.30 sera. Linia Roman Tren accelerat : 5.00 dim.—Tren de persóne : 5.15 p. m. — Trenuri miște : 9.35 séra., 11.45 și 11.60 séra. Linia Giurgiü Trenul Fulger : 3.25 p. m.—Trenuri de persón# 12.25 amiazî lși0.42 séra. Pensionat de domnișore DERIGEAT DE Domnișora Theurillot Strada St. Joan Noii No. 32. Cursuri primare, după programa gcalelor publice cursurile celor patru clase gimnasiale de asemene, după programa gimnasilior statului. Limba franceză și germană obligătore. Limba engleză și ebraică, cât și clavirul cantului danțul facultative. Direcțiunea cu concursul unui personal didactic special nu vor cruța nimic pena căpăta încrederea părinților. Direcțiunea. INTGI1TEE II § " II H Pastile pentru fumă~ Aceste pastile se recomandă d-lor «-ii fumători și celor cari, din vre-o mică indigestie sau bele speciale, au miros urît în gură , incomodare forte grea stând în companie. Cutia loi 2. Se vinde numai la Administrația Ziarului „Universul“ strada Brezoianu No 19 în dosul Teatrului Național București. ..... .... Girant: George S^incules E