Universul, decembrie 1886 (Anul 3, nr. 710-712)

1886-12-30 / nr. 710

ANUL III.—No. 710. Dreptate pentru toți ABONAMENTE pentru toți țara Pe un an......................lei 20 Pe șase luni .... »10 Pe trei luni .... „ 5 Apare în tote zilele la 7 ore dimineța. 5 Bani Ixx Capitala—3.033a..n.i in .?revol ® FOAIE POLITICĂ ILUSTRATĂ Marți, 30 Decembre (18 Ianuarie) 1886 Toți pentru dreptate 11VVCXUB 11Insarțiile și T Reclamele din țară ți străinătate se primesc uman la Oficiul de Publicitate „Evoloada” strada Academiei No. 18. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA Str. Brezoianu No. 19, Bucuresti București 28 Recertre Comitetul societății lucrătorilor tipografi din București a adresat dlui primar al capitalei și d-lor consilieri comunali o cerere asupra căreia atragem drepta și seriosa băgare de seamă a autorității nóstre comunale. Societatea „Gutenberg“ ruga consiliul comun al capitalei ca să cedeze gratis un loc pentru clădirea unui azil pentru infirmi. Acesta cerere merită să fie luată în seamă și consiliul comunal e dator săi dea satisfacere. In adevăr, ideia creării unui azil pentru infirmii tipografi e forte fericită. Lucrătorii tipografi, din cauza greutății muncii lor, sunt forte espuși la tot felul de bóli și de infirmități și firește ca societatea cată să se îngrijască de acești infirmi ai muncii. Comuna București nu pate refuza acel loc. Când atâția bani se chieltuiesc în tote direcțiile, un sacrificiu relativ mic, pentru un folos atât de mare, să nu se facă?*• * * In afară de folosul i real și vechi pe care acest azil îl va aduce tipografilor, pe cari-i va adăposti când vor fi infirmi și betreni, va mai da un folos mai mare, un folos social general, crearea acestui azil. Aducerea la îndeplinire a acestei idei va fi un îndemn pentru asociare, pentru ajutor reciproc, în tota societatea românască, al cărei păcat mare e între cele dintâi lipsa simțului de solidaritate. Exemplul acesta va arăta că „și noi românii“ putem, când vrem, să ne unim, că unindu-ne forțele, putem ajunge la scopuri mari. In tote ramurile ar trebui să existe societăți ca „Gutenberg“. Azile ca acela pe care societatea lucrătorilor tipografi vrea să o înființeze ar trebui să fie multe ca să dea un adăpost onorabil tuturor acelor cari tota viața au muncit—ca nu la bătrânețe să fie nevoiți a cerși.* * * încă o dată, aprobăm hotărîrea societății „Gutenberg“. Rugăm pe consiliul comunal să împlinescă drepta cerere a acestei societăți, și le facă una alteia. Partea din Macedonia care vorbește limba bulgară, cu eparhiile Pelagoniei, Melenicului , Ochridei, Scopiei, Strumnicului, Moglenei, Velesii și Polianinei, cu o poporație ortodoxă bulgară de un milion de suflete, să se unescă într’un mare arondisment bisericesc, care să asculte direct de Patriarhie. Acest arondisment, și-ar avea reprezintanții săi în Sfîntul Sinod ecumenic. Acesta e un proiect bine chibzuit și e sigur că Rusia, cu influența sa, va putea—dacă va stărui — să-l aducă la îndeplinire. Levant. ÎNTÂMPLĂRI Din CTCLd.ete Un cadavru într’un sac.—Vineri la 4 ore p. m. s’a găsit de către niște copii in șanțul de pe moșia Țiglina, jud. Covurlui, cadavrul unui țigan pus într’un sac. A fost ucis cu o secure care s’a și găsit. Asupra mortului s’au găsit 6 lei, ceea ce face să bănuiască că mobilul crimei n’a fost jefuirea. Justiția urmărește pe criminali. i Foc.—Sâmbătă, pe la orele 3 p. m., flăcările au consumat casele Floricăî, ce era situate pe strada Rîpei din Galați, visă vis de podeț. Incendiul s’a localizat prin concursul megieșilor de prin prejur și a d-lui Gligoriu din corpul gardiștilor, iar din pompieri n’a venit nici unul. it DIN TURCIA (Corespondența particulară a „ Universului“) Constantinopol, 24 Decembre. O schizmă.—Suntem în ajunul celei mai mari sărbători a creștinătății, și acesta dă un caracter de actualitate tuturor chestiilor bisericești. Biserica nostra de răsărit trece prin niște mari greutăți. Patriarhia, căpetenia supremă a bisericei de răsărit, e în revoluție. La 1872, patriarhul ecumenic de aci dădu o proclamație prin care declară biserica bulgară deslipită de metropolă. Acesta a adus o slăbiră mare prea slabei și prea săracei nóstre biserici. De atunci acesta dezbinare se accentueză din ce în ce mai mult. Faptul acesta a îngrijit mult pe marea împărăție ortodoxă de la nord, care a căutat și caută să readucă lucrurile în stare bună. D. Pobedonotsef, procuror imperial pe lângă sfântul sinod al Rusiei, a fost însărcinat in cele din urmă să redacteze un proiect de soluție a conflictului. Acest proiect, aprobat de țarul Alexandru III, ar fi fost desigur adus la îndeplinire, dacă nu izbucnea criza bulgară. Origina schizmei, după d. Pobedonotșef, e luarea de către bulgari prea în serios a firmanului de la 1880 al Sultanului și încercarea de a-și întemeia biserica pe acest firman. Firmanul Porței nu putea fi considerat ca o soluție definitivă și legală a neînțelegerilor greco-bulgare, căci: 1) însăși Porța n’a putut să-i recunoscă o putere legală și obligatorie decât pentru că se întemeia după părerea sa pe proiectul patriarhulul Grigore VI, și 2) pentru că ar fi imposibil să se recunoscă unei dispoziții administrative a unei autorități musulmane o bază canonică îndeajuns de puternică pentru o biserică ortodoxă autonomă. Perturbație.Acest conflict a sdruncinat mult tăria bisericei bulgare și de atunci propaganda catolică se face cu mare succes și pune în primejdie ortodoxă. împăcarea se propune de Rusia prin alegerea unei comisii bisericești mixte, care să ptărască fără apel concesiile pe care părțile în neînțelegere vor trebui să Accident. — Frînarul V. Nicolau, de la calea ferată, părinte a 5 copii, de loc din Tecuci, miercuri pe la orele 8 și 38 m. p. m. la plecarea trenului de la Bârlad la Vaslui, mergând deasupra vagonelor la postul său pe când trenul ajunse la podul de fier din dreptul bisericesui Trei Ierarhi, fu lovit în cap de arcul podului, rămânând pe loc mort deasupra vagonului. Nenorocitul fu întors înapoi la gara Bârlad de unde s’a făcut cunoscut familiei sale despre acesta nenorocire și s’a sesizat și parchetul localic Monstru. — In urbea Baia de Aramă, (Mehedinți) , femeia Maria Tabacu, a născut o fată cu mâinile fără palme și cari aüerecare diformitate. Atât mama cât și fata se află în deplină sănătate, b Mâncată de fiare sălbatece.—Femeia Maria Enache Mustața, din comuna Comănești, jud. Mehedinți, suferind de mai mult timp de bóla mintală, s’a dus noptea în pădure dupe lemne, unde a fost