Universul, ianuarie 1889 (Anul 6, nr. 3-22)

1889-01-01 / nr. 3

VI.—No. 3 Calendar Zilnic 1889 Ortodox Jcuî 5 Ianuare 1889. — SS. Teop. și Th. Catolic Antoniü. Efemeride 5 Ianuarie 1878. Bătălia de la Besnița (Rumelia) care nimicește cu totul armata lui Fuad-pașa, Domnilor Corespondenți Din causa numărului imens de abonamente ce ne sosesc acum pe fiecare zi, tot personalul secției de contabilitate a administrației ziarului fiind ocupat cu lucrările curente, ne este deocamdată imposibil de a trimite domnilor corespondeți vânzători ai „Universului“ complus pe trecuta lună, Decembrie. Rugăm dar pe d-nii corespondenți să binevoescă a nu mai aștepta compturile noastre, ci să ne trimită pe ale d lor, împreună cu banii ce ne datorază pe tota luna trecută— compturile nóstre se vor primi în cursul acestei luni. N aviaăm în acelaș timp că vom suspenda negreșit trimiterea ronei acelora cari până la 8 curent nu ne vor fi înaintat sumeiT cei îi se cuvin. 4*1*8 NI TOATS ZuZU LA 7 GEB DÎMNEAȚA IRBIDACȚIA ȘI ARBLINISTRAȚIA BUCUREȘTI STRADA BREZOIANU 19 BUCURESTI ru CAPITALA Paun »n . . . 20 Lei Pe 6 luni ■ 10 „ Pe 3 luni . in județ ® Pe 1 an . . 24 Lei Pe Silim . . 1% ,. Pe 3 linii . . 6 „ Chiemarea lauriaților.— (Vezi pag 3) ANUNȚURILE, INSERȚIILE ȘI RECLAMELE RE PRIMESC (SUMAIEA ABÎâlWÎS fSAȚIA ZIARUUII BUCUREȘTI STRADA BREZOIANU 13. BUCURESC___ BUCUREȘTI, 5 IANUARIE 1889 In țara nostră, anul 1888 a fost prin de cele mai însemnate și grave evenimente. însemnată a fost schimbarea unui minister care de ducisprezece ani stând la cârma țării, după niște începuturi pline de atâtea promisiuni, ajunsese să nemulțumescă pe totă lumea prin abuzurile unora dintre membrii săi. însemnată a fost trecerea bruscă de la un guvern liberal la altul conservator. Grave au fost mișcările ce s’au produs, înainte de căderea guvernului I. Brătianu, pe stradele Bucureștilor , urmeiese rost-au represiile brutale ce s’au făcut de către guvernul liberal. Și mai grave au fost revoltele țăranilor și grozav de durerose represiile ce s’au făcut prin sate de către guvernul din Main. In sfirșit, după aceste zvârcoliri, liniștea s’a restabilit, fierberea spiritelor pare a se fi potolit. Guvernul cel nou prezintă țării o interesantă serie de proiecte de legi, privitore la problemele cele mai grele ce se impun, la chestiile cele mai urgente ce trebuiesc rezolvate, pentru ca să se asigure existența statului român. Apoi, urmară alegerile, cari dădură o preponderență numerică relativă conservatorilor; acestui rezultat ii succedă, firește, o remaniare a cabinetului, în care intrară elemente pur-conservatore. iturel ca această împărechiare naștere la început dre căror Ie înțelegere. te începură a se ivi și, deși inelului rămase același, d. T. se păru multora că eu greu ,orii vor adera la proiectele de junimiști. din guvernul cel nou, amami se părea cam dușmănos a formatare ale celeilalte părți, acum, lucrul a fost tăgăduit și conservatori, și de liberali.i acum, după atâta trecere de vedem o mărturisire sinceră in junimiștilor, „România liberă“, datorit penei unuia din șefii ănia liberă“ zice, în numărul a 4 cor., că opera reformelor și a punerii statului nostru în dezistența modernă se va dansa dacă.... vor putea să se concentreze. Acastă concentrare se pare junimiștilor „anevoiasa“.... «Deprinderile trecutului și înclinările personale sunt încă puternice. Unora le plăcea a crede într’o cimentare definitivă“.... Va se zică, junimiștii văd o tendință forte însemnată, covărșitdre, în majoritate, ca să se transforme guvernul conservator într’un guvern de fapt, cimentat, care să fie dușman reformelor, înbunătățirilor de care țara are nevoie... Mărturisirea, făcută de întâia oară, e forte curiosa. Dacă ceea ce membrul grupului junimist mărturisește eraet — și nu ne credem în drept să-i punem mărturia la îndoială—atunci, iată cu ce ne am alege, în definitiv, din marile zbuciumări din anul trecut. O schimbare de guvern. Un minister care deja ajunsese dușman puternic al reformelor, a fost înlăturat. Alt guvern a venit, doritor de reforme. El a rînduit pedepsirea celora cari, dintre stăpânii de ieri, au făcut abuzuri și boții. S’au făcut alegerile, apoi o primeneală impusă de alcătuirea nouei majorități. Situația cea nouă ar fi așa, încât tote propunerile de reforme ar rămâne baltă și am fi în fața unui guvern care ar voi să facă du și simplu administ întrebarea dacă această nouă situație va răspunde marilor nevoi ale poporului românesc. " DIN BULGARIA " f Coresp. particulară a „ Universului 11 I. IV. V. VI. VI. VI. IX. X.) Sofia. 3 Ianuare. Certa dintre guvern și popi Guvernul se află în luptă deschisă cu clerul. Precum știți, biserica bulgară se află sub exarchul Josef din Constantinopol, iar acest exarch s’a dovedit de multă vreme că nu este decât un instrument în mânele ambasadorului rus Nelidof. De aci iată opoziția Bisericei contra lui Coburg, pe care nu vrea să’l recunoscă cu nici un chip de prinț al Bulgariei. Deschizendu-se sinodul,Stambulov a invitat episcopii să vie la palat ca să’l presinte. Popii nu numai că au refuzat dar au luat în sinod o hotărîre în contra prințului, care este catolic. Primul ministru a chemat atunci la sine pe președintele sinodului, monsiniorul Simeon, ca să’l întrebe cum și ce fel de trebá e asta, însă papa a refuzat de a se duce. In urma unor așa fapte, consiliul de miniștri a hotărît închiderea sinodului, însă ,episcopii nu voiră să ție samă de v aga hotărîre și pretinseră să fie ședința înainte. Poliția a intervenit, a închis localul, a luat cheile și chemând la o parte pe fiecare popă i-a spus să plece din Sofia cu binișorul, altfel vor fi expulsați cu gendarmi. Popii s’au împrăștiat, însă puteți înțelege că n’au să se dea învinși așa lesne. Cine știe ce vor mai scorni și ce vor mai face prin țară. Independența Biserieei. Guvernul, se gândește acum să facă ceea ce a făcut deja Serbia, sa declare Biserica bulgară independentă de patriarhul din Constantinopole. Astfel ar tăia Rusiei și mijlocul acesta de a face agitație în principat. Un om care își stârpește familia La Kervasari, în răsărit, unul din bulgarii fugiți în Rusia și întorși de curând, anume Bojanos, a ucis într’o nopte pe femeea și trei copii ai lui și a fugit la Varna. Aci voia să se îmbarce pe o corabie spre a se întorce la Odesa. Poliția a pus mâna pe el pe când era în tratație cu căpitanul unui vas ca să-l ducă gratis. Bojanof, văzând un comisar trecând pe vapor a voit să se arunce în mare însă a fost impedicat de matrozi. El va fi adus la Sofia. O execuție prin împușcare Știți că astăzi’ Vineri, 6 (18) Ianuarie 1889 te vor și luptelor familiare dintre albanezi și muntenegreni printr’un decret al prințului Muntenegrului, în care se zicea că orice muntenegrean se va mai lega de un albanez va fi împușcat. Cu totă asprimea decretului, la mijlocul lui Decembrie stegarul Luca Matov și o rudă a sa Mara Savov au pândit un albanez pe când se ducea la târg cu trei capre și l’au ucis în drum. Pe urmă ucigașii și-au spălat mânele, jurânduse că n’au să mai omore d’aci înainte pe nimeni, fiindcă acesta era cel din urmă vrăjmaș pe care țineau, să ’l trimită pe lumea ceal’altă. Inse când s’au întors acasă au fost prinși după para rudelor ucisului, au fost judecați și condamnați la morte. Prințul Nicolae ținea la Maiev cala fratele său și cu ochii plini de lacrămi a respins cererea de grațiare, căci, a zis dânsul, respectul de lege trebue să fie mai mare decât orice altă considerație. înainte d’a fi executat, Luca Matov a rugat pe prinț ca demnitatea de stegar să o lase familiei sale, ceea ce i s’a și acordat. S’a rugat apoi să i se facă favorea d’a comanda el însuși plutonul care trebuia să-l ucidă. Prințul i-a acordat și favorea acesta. Plutonul s’a așezat la rînd, condamnatul a strigat: foc și a căzut ca un adevărat comandant al supușilor lui de odiniora. 1 Balanof UN PREMIU de 20.000 lei Cu începere de la 15 Ianuarie 1889, administrația ziarului „Universul“ (politic cotidian), deschide un abonament cu urmatorele premii extraordinare : Abonații pe un an vor primi gratis. I. Un bilet al Loteriei Române pentru Exposiția din Paris, cu care se pot câștiga 20.000 lei noui. II. „Universul literar“ pe timp de 1 an. III. Calendarul „Universului“. IV. Calendarul umoristic. V. Calendarul american, cu foi zilnice. VI. Calendarul de buzunar. VII. Calendarul de părete — tote apărute în editura nostră. VIII. Romanul Vrăjitorea (2 volume). IX. Romanul Fata Orbului (2 volume). X. Regina bucătăriei, cea mai bună carte de bucate. Abonamentul pentru un an costă, în capitală lei 20, în provincie lei 24. Pentru francare și recomandare se va adăuga 2 lei peste costul abonamentului* 1 Abonații pe 6 luni vor primi gratis . ] I Un bilet al Loteriei Române pentru Expoziția din Paris. II „Universul literar“ pe 6 luni. III Calendarul „Universului“. IV Calendarul umoristic. V Calendarul american, cu foi zilnice VI Calendarul de buzunar. VII Calendarul de perete. VIII Unul din urmatorele romane, după alegere : Iubire, Onoarea Dianei. Crima din calea Moșilor, Testamentul lui Bismarck, Părul de aur. Abonamentul pentru 6 luni costă: Țl capitală lei 10, pentru provincie lei toisprezece. Pentru francare și recomandare se vor adăuga lei 1 și 20 bani. Abonații pe 3 luni vor primi: 1. „Universul Literar“ pe trei luni. 2. Calendarul „Universului“. 3. Calendarul umoristic. 4. Calendarul de buzunar. 5. Calendarul de perete. 6. Romanul „Iubire“. Abonamentul pentru 3 luni costă : In Capitală lei 5, pentru provincie lei 6. A se adăuga pentru francarea și recomandarea premiilor, bani 45.