Universul, decembrie 1889 (Anul 6, nr. 275-295)

1889-12-01 / nr. 275

Anni V?..—Ko 275 Abonamente la ziarul UNIVERSUL CU PREMII EXTRAORDINARE De la 1 Decembre, ziarul „Universul“ deschide abonamente de 1 an, 6 luni și 3 luni cu următoarele premii : Pe 1 a.n . Plătindu-se suma de lei 38 în capitală și de lei 44 în județe, se vor primi gratis și franco următorele premii: Universul politic și Universul literar pe timp de un an și 1 frumos ceasornic remontoir cu 3 capace de argint fin, garantat, pentru bărbat sau pentru damă, după alegere, precum și Calendarul „Universului“ pe 1890, Calendarul Armatei, Calendarul American, Calendarul Portativ, Calendarul de Perete și romanul ilustrat MESSALINA (3 volume). Plătindu-se suma de lei 8,50 în capitală și lei 74.50 în județe, se va primi gratis și franco „Universul politic“ și „Universul literar“ pe timp de un an, tote cărțile de mai sus, plus 1 frumos ceasornic de aur fin garantat (remontoir) CU două capace pentru dame. Plătindu-se suma de lei 83.50 în capitală și leî 89.50 în județe se va primi gratis și fanco „Universul“ politic și literar pe timp de un an, tote cărțile de mai sus, plus 1 mare și frumos ceasoruii de aur fin garantat (remontoir) pentru bărbați. © 1-a.an.x . Plătindu-se suma de lei 28.50 în capitală și da lei 32.50 în județe, se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar în timp de 6 luni, 1 frumos ceasornic remontoir cu 3 capace de argint fin garantat, plus Calendarul Universului, Calendarul Armatei, Calendarul portativ, Calendarul de perete și romanul ilustrat „Catacombele Parisului“ (2 volume). Plătindu-se suma de 59.50 în capitală și de loc 63.50 în județe se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 6 luni, tote cărțile de mai sus, plus 1 frumos ceasornic re j montoir, de aur fin garantat cu 2 capace, pentru damă. Plătindu-se suma de lei 74.50 în capitală și de lei 78.50 în județe se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 6 luni, tóte cărțile de mai sus, plus 1 mare și frumos ceasornic de aur fin garantat (remontoir), pentru bărbat. Pe 30.33. Plătindu-se suma de lei 24 în capitală și de lei 27 în județe, se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 3 luni, 1 frumos ceasornic remontoir cu 3 capace de argint fin garantat pentru bărbat sau pentru damă, după alegere, precum și Calendarul Universului, Calendarul portativ, Calendarul de perete și romanul ilustrat „Oarba din Sorrento.“ Plătindu-se suma de lei 55.50 în capitală și de lei 5850 în județe, se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 3 luni, tote cărțile de mai sus, plus 1 frumos ceasornic remontoir de aur fin garantat cu 2 capace, pentru dame. Plătindu-se suma de lei 70.50 în capitală și de lei 73.50 în județe, se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 3 luni, tote cărțile de mai sus, pus 1 mare și frumos ceasornic remontoir de aur fin garantat, pentru bărbați. Tote aceste císernice se pot vedea chiar de acum la Administr. ziarului „ Universul“ str. Brezoianu 13. București (Casa proprie). Ar fi bine ci cititorii noștri care doresc a se adora, pentru a avea sus zisele premii, să se grăbească a ne trimite costul, deorece numerul ceasornicelor de care dispunem este limitat. ------♦----- UN NOU ABONAMENT cu alte premii Plătindu-se loî 22 în capitală și loî 28 în județe se va primi ca premiu gratis și franco: „Universul“ literar și politic pe timp de un an, o sticlă de parfum și un săpun fin, precum și Calendarul Universului pe 1890, Calendarul Armatei, Calendarul american, Calendarul de buzunar, Calendarul de perete, romanele Messalina (3 volume ilustrate), Catacombele Parisului (2 volume ilustrate), Cadavrul meu și Frederic Lenois. Plătindu-se loi 10 în capitală și lei 13.50 în județe se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 6 luni, Calendarul Universului, Calendarul Armatei, Calendarul de buzunar, Calendarul de perete, romanele Messalina (3 volume ilustrate) și Oarba din Sorrento (un volum ilustrat). Plătindu-se loi 5 în capitală și lei 7 în județe, se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 3 luni, Calendarul Universului și al Armatei, după alegere : Calendarul portativ Calend. de perete și romanul Oarba din Sorrento. Costul abonamentului se va trimite prin mandat postal sau în „mărci poștale“ iar in timbre fiscale, în scrisore recomandată la administr. ziarului „Universul“, str. Brezoianu No. 19 București. ( Bautitt ia)»lala,prtf Hani it* Justețe ....................... " .■‘n I ...................... ......... ........ CALEHDAR PE 1889 Ortodox Joi 30 Noembre. — Apostolul Andrei, întâiul chemat. Oatolle Joi 11 Decembre. — Epimachu, Soarele résare la 7,28; apune la 4,22. Efemeride 30 Noembre 1877.—Țarul, marele duce Nicolae și m. s. Domnitorul, fac intrarea triumfală în Plevna, București 30 Noembre Am vorbit zilele trecute despre una din cele mai regretabile neglijențe a tuturor guvernelor noastre , anume despre aceea că întotdeauna s’a îngrijit și se îngrijește de interesele poporațiunii urbane, ci numai incidental, numai în treacăt de interesele poporațiunii rurale. Am arătat atunci că din această favorizare a unei clase și neglijarea celeil alte, izvorăște un dezechilibru care se plătește scump. Căci râul acumulându-se într’o parte, își face drum prin violență, zguduind întreg statul, cauzând pagube imense și vărsări de sânge. Ne propunem azi să ilustrăm cu câteva exemple starea de neglijare în care trăesc clasele noastre rurale. • * * Citiți „Monitorul oficial ?“ Desigur că numai forte puțini. Dar cei caii îl citiți nu se pate să nu fi observat o rubrică forte interesantă din ziarul oficial, cea mai interesantă poate. Rubrica poartă titlul „Diverse“ și dă seamă, zi cu zi, despre accidentele cu urmări nenorocite și crimele din țară. Dacă citiți CU stăruință această rubrică, vedeți numaidecât în ce jalnică stare se află clasa rurală a poporului român. Să luăm o categorie de accidente : surpările de mal. Fiecare sat are, la margine, gropi din care femeile scot lut pentru lipit păreții caselor. Se sapă azi, se sapă mâne. Gropa se adâncește mereu în lături, rămânând d’asupra un mal mare. Intr’o bună dimineță când dune trei fete sa duc și sapă, malul se surpă peste nenorocitele ființe. Unele rămân moarte; aceste sunt cele mai fericite. Altele sunt scoase schilodite cu totul, așa că în viața lor nu se mai pot restabili și rămân osândite să ducă cel mai trist trai al infirmilor. Altele scapă stâlcite, așa că zac săptămâni și luni până să și vie în fire. Aveți ideie cât ie de frecvent apcidentul acesta ? Iei se produce zilnic, într’aceiașî zi, găsim în „Monitor“ două, trei, patru, uneori și mai multe nenorociri de felul acesta. Nu ne îndoim că sunt oameni cari, citind aceste linii, strigă : — Nu să poate ! Și cu toate astea lucrul se poate, ba cum am spus frecvența lui ie de înspăimântat ! Și cine are idee de traiul țăranului, acela știe ce vra să zică moartea unui membru al familiei sau schilodirea altuia. Asta vra să zică ruina. Alții vor întreba desigur : — Dar nu se iau măsuri contra unor asemeni nenorociri? Autoritatea comunală nu deschide capul oamenilor, nu-i luminează asupra pericolului, nu închide gropile, nu dărâmă malurile amenințătoare ? Uite, nu. Autorităților comunale nici prin gând nu le trece să facă așa ceva. Iar organul central al statului... e absorbit de alte treburi. * • * * Am luat o singură categorie de accidente. Dar câte exemple de acest soiü nu se pot aduce ? Am umplea coloane întregi cu simpla lor enumerare. Apoi, n’avem dreptate, când poporațiunea rurală se află într’o stare de părăsire, așa de complectă, să cerem ca, în primul lor, guvern și Camere să se ocupe de interesele țărănești? Vineri, 1 (13) Decembre 188» Cheltuielile cari, în alte state, sau jumătate, ba și mai mult, din buget, în Statele americane sunt aproape nule. Armata e organizată teritorialicește. Fiecare cetățean e soldat, dar pentru ca să nu fie distras de la ocupațiile lui, armata nu e permanentă. Serviciul miitar îl face ori și cine, în orele libere. Manifestul lui Harrison știți în marea țară de peste ocean de curând s’a ales un președinte nou d. Harrison. Până mai zilele trecute, noul cap de stat a tăcut. Acum a găsit potrivit să adreseze poporului un manifest politic. In acest manifest, singura parte interesantă e afirmarea că tezaurul Statelor Unite sufere grozav din cauza mulțimii de bogății. Noul guvern cere avizul publicului asupra mijloacelor prin care nu ar scădea veniturile statului. Marele leac, — care pe noi, cestia din Anglia, ne interesează atâta — al ușurării taxelor vamale, nu pare cu putință să fie primit, cu toate că ar ușura mult comerțul intre Europa și America. Majoritatea poporației e dușmană strașnică a unei asemene măsuri. Președintele Statelor Unite recomandă să se sporescü 1 cheltuelile. Să se risipască — cu oarecare folos să înțelege — banii. Pe lângă aceasta, cere ca să se afecteze sume enorme pentru îmbunătățirea marinei. Dacă această propunere s-ar primi cu atâția bani, marina Statelor Unite ar deveni cea mai puternică în lume. Rezultă, din declarațiile lui Harrison, că, pentru comerțul european, venirea republicanilor e o nenorocire. — Numai democrații ar fi un stare să-și ia misiunea de a scădea taxele vamale. Contra dinamitarzilor iarăși un punct, din mesagiul d-nuki flarrison, care ne interesează, e următorul: Președintele confederației vestește că e partizan puternic al ideii de a se face un tratat riguros de estradare între Anglia și America. S-ar viza în special dinamitarzii irlandejil . De acu înainte, e probabil că nu vor mai avea, în Lumea Nouă, adăpost, partizanii homerulerului. DIN ANGLIA (Corespondența part. a „ Universului”), Londra, 27 Noembre Esces de bogăție E o lecție dureroasă, aceea pe care ne o dă acestora din Europa, prosperitatea economică a Statelor Unite, care a fost acum sută și mai bine de ani sub dominația Angliei. Popor muncitor,—pământ bun,—cultură rațională și serioasă, —lipsa militarismului, au făcut ca Statele Unite ale Americii de nord să se plângă de mulțimea bogăției. Un lucru care a contribuit în cel dintăm rînd la aceasta e faptul că Statele Unite n’a fi armată propriu zisă. Gladstone Sunt uimitoare progresele pe care le face partida gladatoriană, la noi. Conservatorii pierd din ce în ce mai mult teren. Mai ales în alegerile comunale și provinciale, ies aproape inclusiv liberali. E aproape momentul în care guvernul conservator nu va mai sta la putere și „Marele barbat“ —cum i se zice —Gladstone va veni din nou cu marele-i idee reformatoare. Sărăcia E aproape de neînchipuit pentru d vestră, din România, câtă nenorocire aduce asupra poporațiunei londoneze sosirea iernei.... 7e0i de mii de oameni zac pe strada, pe sub porți, în canale, fără adăpost, fără de hrană. Această poporație, din care pier 50% în fiecare iarnă, ajunge la o degenerare morală teribilă. Alata sară, într’un canal, s’a găsit un copil mort, alături cu tatăl său. Copilul avea fața sfâșiată. S’a constatat că el murise; tată Ben, lipsit de hrană, mâncase din cadavru gi — dezgustat — nu mai putând mânca, murise de foame alături de fiul lui. Numele acestor ființe nici nu se cunosc. West