Universul, octombrie 1890 (Anul 7, nr. 227-252)

1890-10-02 / nr. 227

Universul No. 227 Știri prin poștă Franța. — D. Carnot a iscălit decretul pentru gradarea condamnaților din ultimele greve. După ultimele informațiuni, în explozia de la Bourges n’au fost decât 4 morți și 11 răniți ușor. — La Clignancourt în Paris bulangiștii vor pune, la scaunul de deputat rămas vacant prin mortea lui Joffrin, candidatura lui Enric Rochefort, deși este neeligibil, ca osândit al înaltei Curți.* «1 * Italia.—„Capitan Fracassa“ desminte știrea despre întrevederea d-lui Crispi cu d. Re Caprivi. — La Bassano s’au găsit două fetițe Ofelia și Cleose C16, înăbușite în pat. Faptul a făcut mare impresie în oraș. Autoritatea caută să afle ce nu sunt vinovați părinții. Alegerile generale pentru parlament vor avea loc în Noembre. Comitetul iredentist a adunat pentru alegeri, într-o singură zi, 10.000 lei. Se spune că iredentiștii vor pune candidatura lui Donato Ragosa, tovarășul lui Oberdank. La Milan, Fuad-pașa, fratele Redivului, a dat un prânz de adio ofițerilor reg. 13 de artilerie, în care a servit ca locotenent. Fuad-pașa pleacă la Viena unde a fost numit de guvernorul Redival atașat militar. — Tribunalul și curtea de apel din Roma au ars. Pagubele sunt foarte însemnate. * * Germania. — Ducesa de Augustenburg, mama împărătesei Germaniei, e bolnavă. Ducesa e nepoata reginei Angliei. La 1852, Napoleon III era s’o ia de nevastă. * * * Rusia.— „Odeskji Viestnic“ anunță că portofoliul istoric perdut de Napoleon cel mare în 1812 la trecerea Berezinei, se află în stăpânirea unei d-ne ruse, căreia i - a dăruit contele Felix Ledohovski. Câțiva membrii ai familiei Bonaparte sunt în tratări pentru cumpărarea portofoliului. Ziarul rusesc de St. Petersburg, vorbind de alegerea viitoare a Patriarhului din Ierusalim, zice că, după informațiile ce au reprezentanții ruși din Constantinopol și Ierusalim, acel ce are mai mulți sorți de a fi ales este episcopul Petru din Arabia. * * * Anglia.— Congresul literar internațional din Londra s’a închis. Viitorul congres se va întruni la Berlin în 1891.D.Castioni, acuzat că a împușcat pe d. Rossi, consilier de stat în Tessin, s’a înfățișat înaintea tribunalului; apărătorul său a ridicat excepțiunea de crimă politică ; el a mai adaus că va proba cu martori că Castroni n’a tras asupra lui Rossi. • * * Austro-Ungaria. — Citim în „Corespondența de Viena:“ Suprimarea obstacolelor ,cari se opun navigațiunii pe Dunăre la Porțile de fer, va necesita curățirea pe cale de explosive a 46.000 metri cubi de stînci masive. Cheltuelile tuturor lucrărilor se evaluez la 9 milioane florini. Planurile sunt esecutate de inginerul american MacAlpine. — Orășelul Göllersdorf din Austria a căzut pradă flăcărilor. A ars și închisoarea. — La Graz au murit două lucrători, răniți într’o esplozie de praf care s’a întîmplat la fabrica din Werndorf. — Căpitanul de honvezi Parvy, din Sziget, s’a împușcat la cazarmă. Motivele sinuciderii sunt necunoscute. $ * * Turcia. — In ultimul consiliu ecumenic s’a hotărît ca patriarhul Denis să-și menție demisiunea și să proclame că biserica e persecutată. Urmarea acestei proclamări ar fi că numai decât s’ar suspenda serviciul divin în toate bisericele din Turcia. Preoții n’ar mai oficia decât la botezuri, cununii și înmormântări, și aceasta numai noaptea. — Știri din Persia spun că epidemia holerei se întinde repede spre fruntaria turcească.* * * Belgia. — In noaptea de Mercur spre Joia trecută, niște reüfacatori au intrat în casa de țară de la Boitsford a primului ministru Beernaert, au spart toate mobilele și au furat argintăria și alte lucruri de preț. * * * * Bulgaria.— S’a încheiat o convențiune comercială provizorie între Francia și Bulgaria, pe aceleași baze ca și convențiunea încheiată cu Germania și Anglia, prin care se acordă tratamentul națiunei celei mai favorizate.* * * Mexic.O explozie de dinamită a avut loc în mina de aur de la Mazatlan. Douăzeci de lucrători au fost uciși , num&ul răniților ie foarte mare. Defilarea de la Pitești (Depeșa particulară a ziarului „ Universul”) Pitești, 30 Septembre. Astăzi a avut loc defilarea trupelor înaintea Regelui. Timp foarte frumos. Lume foarte multă. Trupele au defilat superb. Cu toate oboselile manevrelor, ținuta trupei admirabilă. Regele și-a exprimat mulțumirea sa. Ofițerii streini bine impresionați. Un furt îndrăsneț la Roman Vineri noptea pe la orele V/2 trei indivizi mascați s’au introdus în locuința d-lui Alter Herman din strada „Ștefan cel mare,“ au legat pe acesta și pe femeia lui bolnavă, și au pretins a li se da cheile de la Casa de fier, amenințând că la cas de opunere vor face us de revolverul și cuțitele ce le aveau în mână. D-l Herman spre a-și cruța viața amenințată le-a arătat unde sunt cheile cu care hoții deschizând casa de fier au luat tote bijuteriele și aproape 1000 lei ce se afla în casă, nevoind însă a atinge bonurile care se găsiau acolo. După ce luară aceste obiecte au închis tote ușile cu cheile pe care le găsiseră, și au ordonatlui Herman să nu dea alarmă până dimineață, căci ei vor fi în apropiere și -i vor ucide. Acesta ascultând de ordinul lor a stat până la 6 dimineața legat când voind a își găsi tote ușile închise, atunci sparse un gram și dete alarmă spre a ’i se deschide ușile. Vecinii aduseră un lăcătuș care deschise ușile, când D-l Herman povesti întâmplarea sa. Poliția constată faptul fără însă a fi descoperit până acum pe făptuitori. (Trei hoți mascați) Lucruri din toți lumea Femeea nemăritată de ajuns. — In Wisconsin (Statele Unite) o femeie a cerut divorț pe motivul forte ciudat că bărbatul ei este un maniac care, sărmanul nu se crede nici o dată destul de regulat căsătorit și care o face să se plimbie din biserică în biserică spre a-și consacra din nou cununia. Atâtea căsătorii una după alta, cu acelaș bărbat, au inspirat acelei femei o irezistibilă vocație pentru... divorț. O Un bărbat însurat prea mult. —Carol Loring, care se află actualmente adăpostit în temnița din Chicago, e un bărbat care are numai „12 neveste.“ El a avut succese particulare mai întăi și în America, apoi la Brighton, în Anglia pe care o alesese, nu se știe de ce, ca teatru special al isprăvilor sale în Europa. Acolo el se însurase cu mis Esther Batase, care -l lua drept american bogat. O părăsi sub pretext ce avea să reguleze niște trebi în America, unde se însură succesiv cu mai multe femei ; pe urmă se întorse la Brighton, unde, în loc să meargă la nevasta lui legitimă, se însură cu alta, miss Winfield. Plecă apoi iar în America, se mai însură cu alte câteva femei, și era pe cale să continue, când fu arestat. Douăsprezece femei portă actualmente numele lui, și s’a constatat că el cercase să ’l mai dăruiască la alte cinci, șase: întrebat ce era acestă purtare, a răspuns că avea o deosebită atracție pentru dânsul s’audă pe femei răspunzând „da“ naintea păstorului și că ceremonia cununiei ’i plăcea cu osebire. Apoteoza lui Alecsandri Sâmbătă seara s’a deschis stagiunea teatrală, cu o serată excluziv pentru Alecsandri. Sala era îndesată de lume. Serata s’a terminat cu o apologie în versuri, datorită penei d-lui Olănescu și intitulată „La mormîntul poetului“. Scena reprezenta grădina în care se odihnesc rămășițele poetului. La dreapta, veranda casei poetului. In fund, lunca de la Mircești. Pe o moviliță, bustul lui Alecsandri. Muzele Euterpe, Melpomene și Clio plâng și depun flori pe mormântul poetului. Apoi decorul se schimbă In fundul scenei apar grupate pe o înălțime principalele personagii din piesele lui Alecsandri. Toți depun coroane pe mormînt. Succesul a fost desăvârșit. Săptămâna financiară Noul titlu 4 °/0 a debutat cu 86—87 V. Pe dată ce repartiția va fi cunoscută și titlurile provisorii vor fi liberate, nu mai încape îndoială, că noul 4 °/0 va atinge repede cursul vechiului 4 %. Celelalte reate stau : 5 % perpetuu 101 V, ex-cupon ; 5 °/0 amortisabil a oscilat între 101 și 101 1/2; 4 °/0 vechiu s’a menținut la 882 , 6 % rural convertit, în fine, a închis cu 103 1/2. Târgul acțiunilor și a recucerit, în parte, terenul perdut săptămâna trecută. Astfel, Băncile Naționale, care închiseseră sâmbăta trecută cu 1375 termen, s-au urcat la 1420. Dacia România 352 contra 350 acum opt zile. Naționalele de asigurare au rămas neclintite la 365. Construcțiunile, în urma diverselor lucrări publice ce s’au construit de societate, au soldat la 125 1/1 contra 121 săptămâna trecută. Municipalele de București fac 5 ° 097V2. Loturile Municipale 50 , 5 % din 1890 97 */8. In credite foncare notăm: 7 °/C rural 104, 5 % 100. 7 °/C fondar urban de București 104, 6 % 102 V2 , 5 % 973/4. Creditul urban de Iași 84. Pensiunile 270. In devise notăm: Cec . Londra 25.22 V8 Paris 99.70, Viena 2.20, Berlin 123.65. Trei luni: Londra 24.91 1/1 Paris 99.10, Viena 2.16 V, Berlin 122.25. — 3 — Ilustrația noastră Țarul Alecsandru III obicinuiește că să urmărească manevrele într-o trăsură construită special pentru asta. Trăsura ie forte ușurică și poate străbate pe orice soi de teren. Cititorii pot să-și facă o idee despre acestă trăsură din ilustrația noastră de azi. Nona în JEpursia. Ziarele rusești raportează un caz de nonă întâmplat în satul Alexandrovka. Un băiat de 16 ani, întorcându-se acasă de la munca câmpului se plânse că-i doare capul și să toată ziua i a fost somn. El se culcă și dormi zece zile de-a rîndul. Din când în când el se deștepta pentru câteva minute și cerea de mâncare sau consola pe mama sa care stetea mereu plângând lângă patul său. Doctorii chemați declarară că e un caz de nonă contra căreia știința nu cunoaște nici un leac. In seara zilei a zecea pacientul muri. H Jk. Unui țigan i se anunță că tatăl său s’a înecat. Și pipa mea a nouă era sa ieiesclamă țiganul. Remaniarea ministerială „Românul“ află că remaniarea ministerială se va face definitiv Vineri sau Sâmbăta viitoare. Tot pe ziua aceea va apare în „Monitor“ și decretul prin care d-nul Theodor Rosetti, e numit guvernator la Banca Națională a României. Sinistre maritime Administrația biuroului „Veritas“ a publicat lista sinistrelor maritime, semnalate în August 1890, privitoare la toate pavilioanele. Relevăm din publicația aceasta, statistica următoare . Corăbii cu pânză semnalate pierdute : 1 american, 23 engleze, 2 austriace, 1 chilian, 2 daneze, 1 spaniol, 6 franceze, 3 olandeze, 2 italiene, 18 norvegiene, 1 portugeză, 3 ruse, 2 suedeze, total 65. In numărul acesta sunt cuprinse 4 corăbii presupuse perdute, din pricina lipsei de știri. Vapoare semnalate: 8 engleze și 2 norvegiene. Cauzele perderilor. Corăbii: afundături 31; abordaje 7 ; scufundate 7 ; osândite 10 ; presupuse pierdute 4 ; total 65. Vapoare. Afundări 5 ; abordaj 3; scufundate 2. Total 10. Perderile fuseseră : August 1889 . . . 104 cu pânză 20 vapoare. 1888 ... 98 1887 ... 67 13 12 Un proverb pe zi Ce cauți găsești. (Românesc) ȘTIRI Subsemnatul am găsit la 29* curent un ceasornic de aur. Carel’a perdut să se adreseze la mine, Calea Victoriei No. 81, în bacănnă. Julius Schottel. O D. G. A. Urechiă, profesor și actualul decan al facultăței de drept de la Universitatea din Iași, se confirmă pentru un nou period de 3 ani în postul de decan al acelei facultăți.. O D. A. Popilian este numit sub-revizor al școalelor din Dobrogea, iar d. Brutus Cotov, este numit revizor școlar al județului Tulcea. O D. dr. D. Macovei s’a reintegrat, pe ziua de 15 Septembre 1890, în postul de conferențiar de higiena și Medic al internatului de la școala de arte și meserii din București. O D. Dionisie Mardar, profesor la școala normală primară din Galați, este numit director al acelei școale. S’a acordat d-lui Gr. P. Olănescu, secretar general al ministerului de finance, autorizațiunea de a primi și purta însemnele de Mare Oficier al Ordinului „Medjidie“ (Turcia). Or. Mișu (Nicolae), vice-consul, actual cancelar al consulatul general din Odesa, este numit în aceeași calitate la Sofia, iar d. Georgescu (Dimitrie), actual șef de biurou clasa II în administrația centrală a ministerului de interne, este numit în postul de cancelar al consulatului general din Odesa. 6 Luni. D. Cantacuzino (Nicolae B.), este numit șef de biurou clasa II la ministerul de interne. La școala națională de poduri și șosele se caută un portar care va fi retribuit cu lei 90 pe lună. Doritorii să se presinte la secretarul acelei școale cu acte și certificate ce posed și unde vor afla condițiunile și celelalte avantagiuri. O D. de Bülow, ministrul plenipotențiar al Germaniei, întorcându-se din concediu, a reluat direcțiunea Legațiunei imperiale. O Situațiunea tîrgului din Severin la 14 Sept. era următoarea: Rîmători intrați 3681; vînduțî în interiorul țării 962 ; în Austro-Ungaria 111; rămași în selașe 2608. Prețurile au mai săltat puțin 70 — 72 bani kilogramul. Sănătatea vitelor este escelentă. Odată prețurile cu care s’au vîndut vitele în tîrgul de vite din Galați, de la 16--28 Septemvrie 1890. Boi fr. 40—160 ; Vaci fr. 43—100; Viței fr. 14 — 20 ; Junince fr. 34—60; Gonitori fr. 70 ; Gonitoare fr. 34; Mînzați fr. 35-42; Cai fr. 17-190; Epe fr. 28-100. O Guvernamentalii au propus d-lui G. Cantacuzino portofoliul domenielor. D. Cantacuzino a refuzat. O D. Ion Bălăceanu, delegat în Comisia Dunării, a sosit sâmbătă în Capitală. O D. general Pencovici a plecat la Sibiu spre a lua parte la lucrările comisiunii pentru fixarea fruntariei româno-ungară. Se desminte știrea cum că d. V. A. Ureche vrea să-șî dea demisia din catedra de istorie de la facultatea din București. In sesiunea de Octombre, curtea cu jurați din Ilfov se va compune din d nil C. Câmpineanu, președinte, Oscar Niculescu și C. G. Lahovary, asesori. O Sâmbătă, lacul Cișmigiului, complect betonat, a început să fie umplut cu apă. O Joi va avea loc un consiliu de miniștri sub presedinta regelui. D D-nil Donici, prefect al Sucevei, I. Dimitriade, primar al Buzăului, G. Roiu, consilier la curtea de apel din Iași, an sosit în Capitală. O Camera de comerț din București nu va începe a se întruni decât de la 10 Octombre. Se crede că consiliul sanitar superior civil, instalat pe lângă ministerul de interne, se va complecta săptămâna aceasta. Ministerul de interne trebue să prevadă la împlinirea a cinci vacanțe cari s’au produs în acest consiliu, în urma intrării în vigoare a legei cumulului. O epidemie de tifos izbucnise în rîndurile armatei din Dobrogea. In urma măsurilor luate de ministerul de răzbei, epidemia a dispărut. O Ieri, liberalii au ținut întrunire la Ploești. Au fost față și d-nii Dumitru Brătianu și M. Cogălniceanu. Guvernul bulgar tratează cu pirotecnia noastră și cu fabrica de la Lăculețe pentru o însemnată comandă de cartușe și praf. Contractul va fi iscălit în curând. Dezi încep examenele căpitanilor pentru gradul de maior. Juriul începe lucrările la Iași, cu căpitanii din corpul 4 de armată ;; de acolo se va duce la Galați și Craiova. La 16 octombre juriul va fi la București. Toți căpitanii de artilerie înscriși — 20 la număr — vor trebui să vie aci. O „Constituționalul“ de Duminecă dă portretul lui Licinski, desenat de Jichide. Acest portret, desenat tot de d. Jichide, am dat deja acum un an și jumătate. Desenatorii nostru special pregătește cititorilor o plăcută surpriză : va apare în curând în „Universul“ povestirea tuturor crimelor lui Licinski „ilustrate.“ O Vr’o câțiva ofițeri bulgari au sosit alaltăieri în Capitală. Cu toții s’au îndreptat în spre Rusia, părăsind Bucureștii cu trenul de sâmbătă dimineața. . . O La ministerul de domenii se lucrează actualmente la un proect de lege, prin care se modifică cu totul esplotarea pădurilor Statului. O delegațiune dobrogenă va sosi în capitală pentru a se plânge guvernului în contra slăbiciune administrației față cu banditul Licinski. La viitorul consiliu de miniștrii se va di Marți 2 (14) Octombre 1890 scuza ce măsuri trebue de luat pentru a se putea prinde Licinski, care a ajuns spaima Dobrogei. Ziarele germane se ocupă de armata nóstră și în special de manevrele din asta tomnă Corespondentul zice, că România în cas de resboiu, prezintă o forță destul de însemnată, deși echipamentul are multe lacune încă. DEPEȘI Itinerar modificat Viena, 29 Septembre. Se zice că ceea ce a sfiit pe Țarevici să renunțe la călătoria sa la Constantinopol nu este tocmai chestiunea patriarhatului grec cât intențiunea ce se atribue Armenilor cari vor să profite de prezența sa pentru a face demonstrațiuni. Bar Berlin, 29 Septembre împăratul a primit pe ambasadorul Italiei care i-a adus bustul regelui Humbert, cadou din partea Regelui. împăratul și împărăteasa au plecat la Hubertusstock. Noul cabinet portughez Lisabona, 29 Septembre. Noul cabinet va fi compus astfel: D-l Abreu e Souza, președinte ; d. Barbosa, rezbel; Coage, afaceri streine; d. Antonio Caudila, interne; d. Mella Gouvena, finanțe. Se va lua o decisiune definitivă după întrunirea tuturor acestor persoane. Judecare in lipsă Tippetar, 29 Septembre, Tribunalul a decis să judece în lipsă pe deputații irlandezi O’Brien și Dillon care au fugit. Chestia Tesainului Berna, 29 Septembre. Consiliul federal a invitat pe comisarul său din Tessin să predea guvernul cantonal direcțiunea afacerilor, cel mult până la 14 Octombrie; ei își rezervă însă toate deciziunile pe care consiliul federal le va crede ca oportune ; atribuțiile comisarului au fost hotărâte cu de amănuntul. Consiliul federal a convocat pentru 16 octombrie pe reprezentanții celor două partide din Tessin ; dacă deliberările rămân fără resultat, consiliul va convoca atunci adunarea federală, întrunirile populare sunt oprite în Tessin. O întrunire publică ce trebuia să se facă la Bellinzona a fost oprită de armată. O întrunire privată a protestat contra reîntegrării fostului guvern. Felicitări Belgrad, 29 Septembre. D. Persiani, ministrul Rusiei, a adresat guvernului sârb o scrisoare prin care-1 felicită pentru succesul obținut în alegeri. D. Persiani s-a însănătoșat și și va relua postul îndată după expirarea concediului. D. Garașanin și partizanii săi deliberează dacă trebuie să intre în Skupcină, partizanii săi sunt de părere să-și depue mandatul. Cursul cerealelor Pesta, 28 Septembre Grâu toamnă 7.32—7.33; primăvară 7.63 —7.65. — Porumb Mai Iuniu 5.82. —5.83. —Ovăz primăvară 6.88. Viena, 28 Septembre Grâu tomnă 7.64 ; primăvară 7.85—7.86. —Secară toamnă 7.38 ; primăvară 7.15— 7. 16.— Ovăz toamnă 7.27; primăvară 7.17.— Porumb Oct. 6.40; Mai Iuniu 6.11—6.12 Răpită nouă 13.50—13.60 ; Ianuar Ferruar 12.75—12.85; Berlin, 28 Septembre Grâu toamnă 10.56 ; primăvară 10.75.— Secară toamnă 10.04; primăvară 9.19.— Ovăz toamnă 8.07 ; primăvară 7.79. Doritorii a vinde imediat ovăz de bună calitate și în cantitate de la 10 mii până la 200.000 kilo sunt rugați a veni la comandamentul corpului al 2-a de armată, comisia de furaje, în toate zileiele de la orele 12 până la 4 după amiazi. 1284 Orice fel de vise vindecată Cine este bolnav de ori-ce fel de tuse, astmă, laringită, stingerea vocii, durere de gât, răceală, bronehită, catar, inflamații ale beșicei, ale uretrei, inflamațiuni intestinale, să cumpere RENUMITELE HAPURI da OATRAMINA ale doctorului A. Bertelli, brevetate de guvernul italian, premiate la 6 congrese medicale și aprobate de Consiliul sanitar superior din România, și se va vindeca desigur și repede. Sutimi de scrisori de mulțumire din partea bolnavilor vindecate în România sunt la dispoziția publicului. O cutia costă lei 3.75. — Depozit pentru toată România la d. doctor Mihail Georgescu, strada Brezoianu No. 19 București. — Se trimit în orice parte din țară. A 86 păzi fie contrafaceri. Fiecare cutie a adevăratelor Hapuri de Catramină va purta semnăturile doctorilor A. Bertelli și M. Georgescu.