Universul, noiembrie 1890 (Anul 7, nr. 253-278)

1890-11-01 / nr. 253

CJUUKHDAB PE 1890 Ortodox Mercuri 31 Oetombre.—Apóst. Stachie. Catolic Mercuri 12 Noembre —Curibert. Soarele răsare la 6.53 ; apune la 4.35. Efemeride 31 Octombre 1699.—Constantin Basarab termină Biserica domnească din Târgoviște. 15 Obiecte GILATIS S La abonații „TORSULUItu DE LA 1 NOEMBRIE a. c„Universul 11 politic cotidian deschide un abonament extraordinar cu premiile următoare : Pentru 3 luni în capitală Lei 5.50 . 3 „ „ județe „ 7.50 bbp* premii 1 Calendar al „Universului“ pe 1891. 1 Calendar portativ pe 1891. 1 Calendar de perete pe 1891. 1 roman de 1 volum, Universul Literar pe 3 luni, 1 sticluță de parfum fin și Unul din următorele obiecte dupe alegere : O frumosá broșă pentru damă în forma unei ghirlande, imitația diamantului, cu o frumoisă păsărică la mijloc sau o mică toaletă de buzunar, de piele fină, colorată și brodată în mătase, care conține un pieptine, o oglindă și un tir buton sau o călimară de nichel, portativă, cu turnul Eifel și cu patru resorturi. Pentru 6 luni în capitală lei 11.— „ 6 . „ județe „ 14.— PREMII 1 Calend. american cu roi zilnica pe 1891. 1 Calendar al „Universului“ pe 1891. 1 Calendar portativ pe 1891. 1 Calendar de perete pe 1891. 1 roman de 3 volume. Universul Literar pe timp de 6 luni. 1 mică sticluță de parfum fin și Unul din obiectele de mai sus, după alegere, adică sad o broșă, sad o toaletă, sad o călimară. Pentru 1 an în capitală Lei 21.— județe „ 27.— OT* premii 1 Calendar American pe 1891. 1 Calendar al Univesului pe 1891. 1 Calendar de buzunar pe 1891. 1 Calendar de perete pe 1891. 2 romane de 3 volume fiecare. Universul Literar pe timp de un an. 1 mică sticluță de parfum fin și Tóte cele trei obiecte de mai sus, adică o broșă, o toaletă și o călimară. Banii se trimit la administrația ziarului „Universul“, strada Brezoianu No. 19 (casa propriă) București, și premiile se expediază imediat chiar la primirea costului abonamentului. N.B. Toate romanele cari ad urmare nu se pot da separat, trebue luat întregul roman. Abonații care voesc a avea o operă complectă, adică mai mult, volume decât cele ce acordăm ca premii, vor plăti mai mult, pentru fiecare volum numai 80 bani. IIegr- Duminică, 4 Noembre, vom începe a publica in fascicule ilustrate zilnice, in locul romanului MARTIRA care s’a sfârșit azi Miercuri, 31 Octombre curent, noul și frumosul roman al UN SECRET îngrozitor de renumitul scriitor francez X. de Montepin. Fiecare fasciculă ilustrată se va vinde numai 5 bani in toată țara. tia poștei rurale, de a căreia organizație— sau dezorganizare—actuală se plânge toată lumea de atâta amar de vreme. Astăzi numai orașele se bucură, la dreptul vorbind de serviciul poștal. Această instituție, atât de absolut trebuitoare civilizației, e un ce necunoscut poporației rurale. Un om cult, care locuiește la țară, se întocmai ca un ezilat. lei primește scrisori și ziare numai din când în când, ca o grație. . De obicei, misivele nu’I sosesc, sau le primește în așa hal și așa de târziui în cât mai multă supărare Îi fac. I Firește că tranzacțiunile comerciale și toate relațiile de ori ce soi sufer grozav din această stare de lucruri. Astăzi, când relațiile dintre oameni au ajuns așa de dese și de repezi, când lumea civilizată începe să găsească că și cu telegraful se pierde prea multă vreme, starea poștei noastre rurale se rușine și pricinuește păgubi enorme. Cu un bun serviciu de poștă rurală, afacerile ar lua—suntem siguri—o mare dezvoltare. In sfîrșit, ni se promite îndreptare. Să așteptăm. * * « Al doilea Început bun pe care voim să-l semnalăm azi e pregătirea unui proect pentru organizarea jandarmeriei rurale. Oficioasele au anunțat, și am înregistrat și noi știrea, că la ministerul de interne se lucrează un asemenea proect, mai departe, că ministrul de interne va cere consilielor județene să ficieze sumele cu cari pot contribui la întreținerea unui corp de jandarmi câmpenești. Creațiunea aceasta, dacă s’ar realiza, ar fi de un folos incalculabil de mare. Am insistat în nenumărate rînduri asupra lipsei totale de poliție la sate—căci nu putem, dacă suntem serioși, să numim poliție străjile de noapte ce există acum. E imposibil de spus câte pagube izvorăsc din această lipsă, destul că ea e semn caracteristic de neputința statului nostru și ne pune alături cu statele cele mai sărace și mai necivilizate. Ca un adevărat noroc se poate socoti, azi, când n’avem poliție rurală, că popolația satelor noastre e destul de blajină și de morală. Altfel am starea de tot. Lucrul nu poate însă să mai meargă așa. Cu cât viața devine mai activă, cu atâta crește și nevoia de siguranță și prin urmare de poliție. Trebue dar să organizăm cât mai curând un corp de jandarmerie rurală, fără a ne sfii că vom încărca bugetul cu câteva milioane. E o cheltuială utilă și neapărată, care se va răsplăti cu prisosință. Așteptăm deci cu nerăbdare să vedem pe d. ministru de interne depunând la cameră, și aceasta, votând cât mai degrabă proectul pentru crearea jandarmeriei rurale. Dour începuturi București 31 Octombre. *■ Avem de semnalat azi cititorilor două bune începuturi, asupra cărora inzistăm numai de teamă ca nu cumva reformele anunțate să nu 86 amâne iar ad calendas graecas. Intăi se anunță că direcția poștelor și telegrafelor s’a pus în sfârșit să studieze dhef DIN RUSIA Corespondența part. a ziarului „ Universul“ St.-Petersburg, 29 Octombre. Desperați! Polonezii din Rusia sunt în adevăr desperați. Emigrația lor în Brazilia, despre care veți fi primit desigur știri, merge mereu crescând. De la orașe, această „molimă“ se întinde la sate. Agenți secreți, cei mai mulți izraeliți, cutreeră cu o asiduitate grozavă sate și orașe, povestind lucrătorilor basme miraculoase despre fericirile care îi așteaptă dincolo de ocean. Rușii sunt furioși în contra acestor agenți, dar nu se poate ascunde că mizeria cea mai oribilă e cauza principală a marii emigrări. Cu sutele, oamenii sunt reduși, în unele localități, la traiul pe care nici cel mai înjosit animal nu ar putea suferi. Argumentele agenților oficioșii spun că argumentul pe care îl întrebuințează de preferință agenții izraeliți ca să convingă poporațiile să se ducă din Rusia, ar fi că papa însuși le-ar ordona să se ducă în Brazilia, promințând că și el s’ar muta în curînd de la Roma acolo. Sântul Pontefice, după ziua agenților, ar promite emigranților polonezi, cari sunt de rit catolic, bani și multe beneficii Propaganda contrară a preoților catolici, atât de numeroși în Polonia rusească, al căror număr scade mereu, nu poate pune capăt acestei boale de emigrație. Două mii de familii au plecat deja și să pare că guvernul rusesc e încântat că vede scăzând popolația poloneză. O anchetă. Totuși, de ochii lumii, guvernul a ordonant o anchetă „severă“ pentru împiedicarea propagandei de emigrare. Mai mult decât atât, se vor lua măsuri severe în contra israeliților propagatori ai ideii,înlăturându-se, zic gurile rele, cei neofensivi și lăsându-se la lucru pe cei cari în adevăr lucrează. O nenorocită femee a plecat din Varșovia, cu copilașul ei, pe jos, ca să se ducă la Hamburg. Ea avea numai 5 franci în buzunar. Cu toate că era lipsită de pașaport, a putut trece granița... neobservată. Se vede că guvernul rusesc dorește din suflet să poată cânta triumfător „Finis Poloniae. “ Marele duce Nicolai V’am scris despre boala de nervi care a izbit pe marele duce Nicolae, unchiul Țarului și fost comandant suprem în răsboiului din urmă ruso-turc. Se zice, acum, că marele duce merge mai bine; de unde era temere că eminentul general va muri, acum e speranță că se va face sănătos. Medicii garantează de însănătoșirea lui. Prințul Nicolae nu mai aiurează atâta; a început să vorbească liniștit și chiar să lucreze. îndată ce va fi în stare să călătorească, prințul se va duce din Crimea în sudul Franței, poate la Nizza. Crimă din gelozie Un lucrător tîmplar din Nijni Novgorod, în vîrstă de 63 de ani, se căsători dăunăzi cu o fată de 18 ani, fără de voia ei. Părinții fetei doreau să se facă această unire, pentru ca să rămâie stăpâni pe marea avere a bătrînului, care prin contractul său de căsătorie, trebuia să și-o treacă nevestea ei. Căsnicia nu ținu mult. Gelos de un var al femeii sale, soldat din dragoni, care mereu venia în casa lui, bătrânul, desperat, își ucise nevasta, noaptea, pe când ea dormea și nu se aștepta la nimic. Apoi, bătrânul se duse de sedete pe mâna poliției. Verișorul a dispărut. ______________Kaminsky, întâmplări din țară Mare nenorocire Femeea Ana Nicolae Ginovar, din comuna Voroveni, județul Muscel, băgând cânepa la casă în scopul de a înlesni merițatul ei, a plecat în sat după meliță, lăsând pe un băiat în etate de 7 ani și pe o fetiță de 4 ani în casă; la înapoiarea sa, atrasă de țipetele copilului, a găsit cânepa aprinsă de la focul din vatră, fetița cu piciorele pârlite și mortă prin asfixiere. Focul, după concursul dat de vecini, s’a stins fără a periclita casa, de cât parte din obiecte au fost distruse. Cadavru misterios In comuna Șoldănești, s’a găsit mort, sub gardul casei locuitorul Gheorghe Prisăcariu, din cătunul Ionășeni, județul Botoșani, un individ necunoscut, în etatea de 60 ani, părul capului negru, nasul potrivit, sprâncenele negre, fața smâdă, barba căruntă și mică, în cap cu căciulă neagră și veche, îmbrăcat cu cămașă și ismene de pânză și o jiletcă, toate rupte, în picioare opine, asemenea rupte. Cai de bănuială nu există. Arsă de vie Soția preotului Niculae Patriciu, din orașul Bârlad, din imprudență, sfărâmând o lampă cu gaz, i s’a aprins hainele pe ea, producându-i grave arsuri pe corp și pe față. Pacienta s-a transportat în cura spitalului. Efectele beției. Femeea Smaranda a Rariței, din anexa Țibucanî, comuna Păstrăveni, județul Neamțu, întorcându-se de la cârciumă turmentată de băutură, a intrat în o cameră a casei sale unde, fiind singură, din nebăgare de seamă a vărsat peste dânsa o lampă cu gaz ce ardea, și sa aprins. La țipetele victimei, venind din o altă cameră un fiu al ei, a găsit-o cuprinsă de flăcări, astfel că nu i-a mai putut da nici un ajutor. Ranele causate prin arsuri fiind grave, numita a și încetat din viață. Viață lungă A încetat din viață locuitorul Petrea Murariu, din com. Bozieni, jud. Neamțu, în etate de 104 ani. Acest om, în tot timpul vieței sale, a avut numai ocupațiunea de morar, și până în ultimele momente s’a bucurat de întregimea minței. Păziți-ve de arme Locuitorul Tudorache Ion Ologu, din comuna Lipia, jud. Buzău, voind a împușca o cucuvea ce venise împrejurul casei sale, a alunecat de pe prispa casei, a căzut peste armă care s’a descărcat, iar glonțul răsbindu’i umărul mânei drepte după câteva minute a încetat din viață, înecați Băiatul Nicolae, fiul lui Ion D. Novac, din comuna Dolhasca, județul Suceava, în etate de 15 ani, ducându-se cu crâsnicul la apa Șomuzului spre a prinde pește, pe când a voit a ridica crâsnicul din apă, malul fiind înalt ca de 1 și jumătate metri, a alunecat și, căzând în apă, s’a înecat . Săteanul Năstase Manea, croitor, din comuna Crucea de sus, județul Putna, în ziua de 20 Octombre a. c., pe când venea cu carul de la câmp, voind să adape boii la fântâna de lângă podul Hauliță, a picat într’însa, de unde a fost scos mort. — Lata, anume Elena, în etate de 14 ani, fiica lui Petrea Ciobotariu, din comuna Barcea, județul Tecuciu, ducându se cu o cofă să ia apă de la scocul morei din Drăgănești, a fost svîrlită de iuțeala apei sub roata morei și s’a înecat.