Universul, decembrie 1890 (Anul 7, nr. 279-301)

1890-12-01 / nr. 279

Universul No. 279. Peste câteva zile vom începe a publica suplimentul la întunecimile Africei care va avea de titlu: IPJ^ Emin Pașa și Răscoala din Ecuatoria Această operă scrisă într’un stil popular electrií U. S. Mounteney Jeplison și Enric M. Stanley este de un mare interes și suntem siguri că Am avea același succes ca și Iuunedațiile Africei.—Vor apare 3 fascicule de 16 păgâni pe săptămână, tipărite pe hârtie de lux și frumos ilustrate. — Prețul fiecărei fascicule va fi de 10 bani în toată țara.—Vor apare în tota 24 fascicule de sine, abia trecu într’o zi pe lângă o bina în construcție și imediat auzi la spatele său un sgomot îngrozitor. Un nenorocit tinichigiu căzuse după învelitoarea casei care avea vr’o trei etagini și se făcuse fărâme. Lumea alergă și se aștepta să vadă pe d., Moralescu frângându-și manele că a trecut prea repede și n’a putut să se expună, și cu primejdia de a fi strivit, să prindă pe nenorocitul lucrător în aer și să’l scape de moarte. Elași își freca manele cu satisfacție și zicea în sine: — Slava domnului ca am trecut prea iute, că de zăbăveam o mituită, măcar ’mi cădea în cap. Să mai crezi în abnegațiuni umanitare... pe hărite! __________________ ȘTIRI Vineri. „Monitorul“ de erî publică decretul prin care d. Dimitrie C. Vidrașcu, deputat, este numit în funcțiunea de prefect al județului Vaslui, știre deja dată de noi. O D.Sache Negoescu, actual director al prefecturei județului Dâmbovița, este înaintat în funcțiunea de prefect al acelui județ și d. Nicu Drăghiceanu este numit în funcțiunea de director al prefecturei din același județ. Sunt numiți membri ai Ordinului „Coroana României“ d-niî. Zamfirescu (Mihail), șeful gărzi de Nord din București, și Marino (Nicolae), șeful gărei de Iași. O D. doctor în medicină Constantin Bădescu, medicul urbei și spitalului Macin, s’a numit, provizoriu până la concurs, medic al spitalului rural Drăgoești, din județul Olt. o D. Culoglu, membru de tribunal, a fost numit președinte la notariat în locul d-lui Tanoviceanu, care a fost numit prim-președinte. D. S. Atanasovici a fost numit consilier la curtea de apel, în locul d-lui Dobrescu, trecut secretar la ministerul domeniilor în locul, d-lui Dristorian.. D. pristorian a fost numit procuror de curte.r O D. dr Babeș a început seri a face inoculări cu lichidul lui Koch la mai mulți tuberculos! Experiențele se face la spitalul Brâncovenesc. D D. doctor Asachi a făcut mercuri seara la spitalul Colțea mai multe inoculări la tuberculosi pulmonari. De astă dată li s-a făcut inoculații cu limfă întreită decât la ceilalți tuberculoși cari au fost inoculați marți. O nouă ciocnire de trenuri. Marți, nu departe de gara Filaret, s-a fi ciocnit un tren de marfă cu altul de petriș. Șaptesprezece vagoane au fost sfărâmate, din care unul cu desăvârșire. Pagubele se urcă la 40.000 lei. D r. Theodor Rosetti, noul guvernator al Băncei Naționale, așteptă a i se mobila apartamentul pentru ca astfel să-și poată muta reședința în palatul Băncei. Ministerul de Finance a aprobat modificările statutelor Băncei Naționale făcute de acționarii băncii în adunarea generală din 18 Februarie anul curent. In acele modificări se dă casei de ajutor a funcționarilor Băncei 1 la sută din beneficiu, fapt lăudabil pentru consiliul de administrație care s’a gândit și la funcționarii cei mici cari contribue în cea mai mare parte la realizarea acestor beneficii. O mica neînțelegere sa ridicat între studenții anului II de medicină și profesorul lor d. dr. Petrini-Paul. Studenții au adresat un protest la ziare cât și la decanat. Odată cifra exactă a proiectelor de indigenare si recunoașteri, puse la ordinea zilei în Cameră : 1500 cereri de indigenare și 800 de recunoașteri. O D-ra Bârsescu va da și la Craiova una sau două represintațiuni. Azi se înfățișează în Iași procesul intentat d-lor C. Paraschivescu-Neuman și D. Gheorghiu, inculpați că în calitatea de ajutoare de primar al Iașilor s’ar fi făcut culpabili de înșelăciune. Luni 3 Decembrie se va inaugura deschiderea cursurilor Institutului de chirurgie al d-lui dr. Assaki. Cu această ocaziune, d. dr. Assaki va ține o interesantă conferință asupra tratamentului d-rului Koch contra tuberculozei. Ni se spune că la această conferință vor asista M. S. regele și regina, corpul diplomatic și corpul medical. Ó Mercun seara, cu ocaziunea aniversării luării Plevnei, s’a dat la Palat un prânz, la care au fost invitați comandanții de corpuri și alți ofițeri superiori S’afi ridicat mai multe toasturi. O Revista „Confederațuunea balcanica“ va apare de la 1 Ianuarie sub direcțiunea d-lui V. Al Ureche. Vor colabora multe pene distinse la această nouă revistă. O Ziua unirei principatelor Române va fi de râului acesta serbată într’un mod deosebit. D In locul de deputat al colegiului al IlI-lea de Ilfov, rămas vacant prin numirea d-lui Nica comisar al guvernului la Bancă, liberalii-naționalî vor susține candidatura d-lui Nacu, iar liberalii-conservatori pe d. Costaforu. Nu se știe încă care va fi candidatul guvernului. O Directorul ziarului ,,1’Independance Roumaine“ a infuzat a da orce satisfacțiune d-lui Z. Arbore, ziarist. O Sunt premature știrile despre o mișcare în magistratură. O Liberalii țin la 9 Decembre o întrunire publică în Capitală, la care au fost invitați și delegații din provincie. O D. N. Popovici, raportorul răspunsului la Mesagiu, va citi Luni Senatului proectul de răspuns. O Tinerii noștri artiști, pictori și sculptori, constituiți în societate sub titlu de „Cerc Artistic,“ au deschis într’o sală a Ateneului, o expoziție de pictură și sculptură. . Sunt expuse aproape 200 de tablouri și câteva statui. Societatea „Tinerimea română“ Duminică 2 Decembre a. c. ora 2 p. m. în sala facultăței de medicină (universitate) va avea ședință ordinară publică, în care d. N. Dumitrescu va ține conferința sa intitulată : „Soluțiunea practică a cestiunei filoxerei în România“. Societatea „Malbise Neurim“ pentru îmbrăcarea copiilor săraci, va serba Sâmbătă 1 Decembre a. c. ziua aniversării ei, printr’un banchet dat în sala Orfeu la orele 8 seara. D-niî membri ai societăței cari vor să ia parte la această serbare sunt rugați a trece pe la d. A. Gfrinberg, președintele onorific al societății, unde vor primi carte de membru. O In privința protestului făcut contra alegerei colegiului al Il-lea comunal din Bârlad, ministru de interne după ce a respins mai multe motive principale, a hotărât anchetă pentru a să constata dacă s’a distribuit destule cărți de alegători înainte, și dacă e adevărat că mai mulți alegători nu au votat din cauză că nu Ți-au putut procura cărți. ’ O Manifestul conservatorilor va apare Sâmbătă. O Ministerul de interne a decis ca Parchetul să facă o anchetă asupra alegerilor de la Buzei cari au fost contestate. Marți ungurii din Cluj au spart ferestrele preotului român Podoabă, asvîrlind cu pietre. Poliția din Cluj este consignată. Comisiunea budgetară a început să lucreze. Perspectivele planurilor pentru palatele Corpurilor Legiuitore au fost lăsate la o parte și neexpuse la Ateneu. D. general Manu a dat ordine să se expire și acele perspective cari dau o mai mare valore lucrărilor. „ Am anunțat dupe „Constituționalul“ că d. Genuneanu, polițaiul din R.Vâlcii, a bătut grav pe un cetățean anume Bucur, care din această causă ar fi încetat din A7iață. Același ziar spune că făcându-se autopsia cadavrului s-a constatat că moartea n’a provenit din bătaia suferită. o 3 Înfiorătoarea crimă din Vâlcea ■ Am primit ieri o scrisoare în care un cititor al nostru ne comunică că la Râmnicul Velcei s'a severșit o crimă groaznică. Am telegrafiat numaidecât la Râmnic și lucrat ni s’a confirmat. Iată ce ni se scrie : „In ziua de 25 Noembrie la orele 8 și 15 minute am sosit in Râmnicul Velcei, mergând pe strada ce’î zice „Pe rîu în sus“ văd în stradă înaintea unei porți lume strînsă; de curiozitate m’am dat jos din trăsură și am văzut o femee moartă, cu fața plină de sânge și cu o mică taetură în gâtietatea între 24—26 ani; întrebând pe ceî mai de înainte sosiți, mi s’a spus c’a împușcat’«? un teuer scriitor de la corpul portăreilor din acel oraș, trăgând asupra ei 2 focuri de revolver și făcându-i o tăetura cu cuțitul la gât. Crima a făcut-o în casa ucisei, de unde a târât-o afară din casă și din curte chiar în drum, ștergând urmele de sânge cu mătura ; cauza crimei de după unii gelozia; tenerul criminal susține însă că a împușcat-o din greșală pe când umbla cu arma. SEAMA, CIVILA pe ziua de 29 Noembre Născuți 11. Căsătorii 13 adică: Ștefan G. Damian cu d-ra Smaranda Popescu, State Nicolau cu d-ra Maria Vasilescu, Zlatea Emanoil cu d-ra Alexandrina D. Ioan, Ilie D. Dancoff cu d-ra Veronica D. Lepădațu, Locot. Constantin Stoenescu cu d-ra Marióra Cristescu, Gheorghe I. Căpitanovici cu d-ra Olga S. Călinescu, loan C. Vărzaru cu d-ra Zoe Vioreanu, Nicolae Nedelcu cu d-ra Maria Marin Ilie, Sfetcu Stoian cu d-ra Petcana Velcea Tudoriu, Atanasie S. Boșcu cu d-ra Dumitru G. Mincu, Lazăr loan cu d-ra Anghelina Ștefan, Dumitru loan cu d-ra Stana Stoica, Tudor Mihaiu cu d-ra Elena George Hiroda. Morți 15 adică: Maria Fataca de 33 ani, Elena I. Bolovăneanu de 1 an și 1 lună, Leanca I. Crainer de 4 ani și jumătate, Sterie P. loan de 9 luni, Ion Fănică Tănase de 2 luni, Gheorghe Chiriazu de 45 ani, Iancu I. Goldstein de 4 ore, loban Norman de 69 ani, Natalia D. Ionescu de 10 luni, Maria loan de 80 ani, Vasile E. Ionescu de 10 luni, Moise Iacob Sefer născut mort, Dumitru G. Oprea de 7 ani, Tudorica Marin de 7 ani și 6 luni, Ștefan I. Zaharescu de 1 an și 9 luni. Ilustrația noistră Mulți cititori vor să vadă portretul d-lui Carp, despre care se vorbește atât de mult de doui ani vncoce. Noăm azi. E de prisos să vorbim despre activitatea sa politică, pe care toți o cunosc. Vom spune numai că a intrat în viața publică la 1866 ca secretar la Agenția română din Paris. La 1870 d. Carp a luat portofoliul esternelor în cabinetul Epureanu. De atunci a fost în mai multe rînduri ministru sau trimis al țarei pe lângă guvernele străine. Astăzi, d. Carp e leaderul majorităței conservatore în Cameră. DEPEȘI Lupte Madrid, 28 Noembre. Spaniolii au repurtat o victorie strălucită asupra răsculaților din Caroline; mari perderi în ambele părți. Memoriul Nataliei Belgrad, 28 Noembre. Partidul radical a ales un comitet pentru a obține comunicări confidențiale din partea guvernului în privința afacerei casei regale. Radicalii, admițând citirea memoriului reginei Natalia fără anexe, au trecut la ordinea zilei. Cerere viziulală. Constantinopol, 28 Noembre. Respunzând la scrisorile societăței „Deutsche Bank“ și „Bank-Verein“ anunțând Porții cumpărarea acțiunilor drumurilor de fier orientale cari aparțin baronului Hirsch și înființarea societăței Zurich care are de scop de a cumpăra aceste acțiuni și creanțele baronului Hirsch cari se urcă la 41 milione, asupra companiei drumurilor de fier orientale, marele vizir a cerut comunicarea actului de constituire a băncei Zurich și a altor documente. Atac Cetinie, 28 Noembre. Malisorii au atacat pe mai mulți muntenegreni la granița lângă Dubigno. Câte doi omeni din ambele părți au fost uciși. Guvernul a luat măsuri pentru a evita orice desordine. Conflict fracoo-itallan Koma, 28 Noembre. „Agenția Stefani“ află din Tunis că o grupă de mateloți din staționarul francez a făcut o demonstrație ostilă Italiei strigând : Trăiască Francia! Jos Italia! Consulul italian a presentat reclamațiuni. Regele Milan o Paris, 28 Noembre. Regele Milan a sosit.— El a comunicat agenției Havas o notă care răspunde informațiunilor date de un ziar parisain.Această notă zice că regele Milan nu are nici o trebuință de a intra în Serbia unde are de altmintrerea dreptul de a sta când -i va plăcea.—Raporturile sale cu Regența au fost totdeauna cordiale; áiitorul regent n’a oferit nici o dată regelui Milan de a trimite pe regele Alexandru și Milan n’a cerut nici o dată, căci el consideră acest voiagiu ca vătămător studiilor tânărului Rege.Regența a recunoscut întotdeauna dreptul esclusiv al tatălui în chestiunea întrevederilor tânărului Rege cu mama sa, împrumut Paris, 28 Noembre. Camera a votat prin 336 voturi contra 199 totalul proectului de împrumut 3 la sută, destinat la consolidarea obligațiunilor cu termen scurt și obligațiunilor de 30 de ani. Totalul bugetului a fost votat de 363 voturi contra 54. Drapta s’a abținut. Camera s’a amânat pentru 18 Decembre. Suma împrumutului va fi determinată în momentul emisiunii după starea pieței funciare ; pentru un moment, s’a pretins la 870 milioane. Pentru Parnell Dublin 29 Noembre Mai multe deputațiuni s-au dus la d. Parnell și i-a fi remis adresa de aderare la gara Dublin d. Parnell a fost primit de mai multe sute de persoane. D. Parnell, în calitatea sa de membru al consiliului de administrație al ziarului „Unstederland“ a făcut să se opereze o confiscare, în birourile jurnalului, a concediat pe redactorul șef și a suspendat publicațiunea. D. Healy a sosit asemenea; el a fost huiduit de mulțime. Noui miniștri Luxemburg, 28 Noambre. Germania a acreditat la Luxemburg pe consilierul de ambasadă contele VȚrigitz, Francia pe consilierul de ambasadă d-rul Baindze. Vânzare Petersburg, 28 Noembre. Ziarul „Mesagerul guvernului“ publică o lungă listă de proprietăți puse în vînzare publică după cererea băncii imperiului, băncii Nobleței, și băncii Ungariei. Se asigură că, de la începutul anului nou, băncile agrare rusești vor înceta de a emite obligațiuni 6 la sută. Amîntire Belgrad, 28 Noembre. O telegramă a Regelui Milan, datată din Londra, amintește guvernului învoiala încheiată în privința reginei Natalia. Pentru evrei Londra, 28 Noembre. O întrunire sub preșidenția Lordului Primar a decis a adresa Țarului o petițiune cerând desființarea măsurilor excepționale contra evreilor. învoire Berlin, 28 Noembre. „Gazeta Germaniei de Nord“ confirmă știrea după care Rusia ar fi autorizat pe câțîva ofițerî germani a locui la Kasan pentru ca să studieze acolo limba rusească, dar cu titlu excepțional. Finanțele Americei Washington, 28 Noembre. Cumpărările de obligațiuni operate la 8 și la 9 Decembre se urcă la 9 și jum. milioane dolari. Legațiunile Statelor Unite au fost însărcinate să negocieze cu cabinetele europene o învoială pentru dreptul de a bate argintul. Leacul lui Koch Viena, 28 Noembre. „Oficialul“ publică o ordonanță a ministrului de interne, care permite numai medicilor diplomați a-ți procura „limfa Koch“ și numai în debitele autorizate de guvernul prusian. Coșurile de moarte trebuesc să fie semnalate îndată autorităților. Parnell aclamat Dublin, 28 Noembre, D-nul Parnell ducându-se în trăsură la lordul primar a fost salutat de o numerosă Sâmbătă, 1 (13) Decembre 1890 mulțime care a deshumat caii, și a tras trăsura până la reședința lordului primar. Din Grecia Colonia, 23 Noembre. Se anunță „Gazetei de Colonia“, că un serviciu divin a fost celebrat duminică în toate bisericile grecești din vilayetele Uskub și din Monastir. Același ziar află că amanții din Prokupolis au asasinat pe un ofițer superior șerb. CORPURILE LEGIUITOARE DAME.« A Ședința de la 29 Noembre Ședința se deschide la ora 13, sub președinta d-lui G. Cantacuzino. Prezenți 90. d-nî deputați. Se admite fără discuție proiectul de legei pentru recunoașterea ca persoană juridică a comitetului central pentru ajutorul incendiaților și inundaților. Se admite apoi legea prin care se autoriză comuna București să cedeze Statului un teren în schimbul terenului No. 6 de pe strada Sc.fitu-Măgureanu. Președintele anunță că de azi înaintea,pelul nominal se va închide la 121/2 și că deputații cari vor veni mai târziu, nu vor mai fi înscriși ca prezenți. Se admite proiectul de lege prin care se autoriză comuna Pitești să întrebuințeze pentru lucrări de pavaj și alte îmbunatățiri suma de 76.780 lei remasă disponibilă, din împrumutul de 300.000 lei făcut de acest oraș în 1886. : fi Se citește proiectul de lege prin care, se autoriză comuna Constanța să contracteze un împrumut de 300.000 lei, în pro- cânte 'până la 6 la sută, plătibil în 20 ani prin anuități. Acest împrumut va servi la clădirea unui spital, unei școli, a unor magazii de cereale, a unui casin comunal și facerea de prăvălii în piața orașului. După ce vorbesc d-ni: Kogălniceanu, C. Olănescu, Poenaru Bordea, generalul Manu și G. Verkesen discuția se închide și se primește legea în total cu 51 voturi contra 16. Se admite proiectul de lege prin care se autoriză ministerul de externe să cumpere pentru instalarea sa, terenurile cu clădirile de pe ele, așezate în str. Vămii No. 4 și Gânteiul proprietatea d-lui Jobau Stiefler, pe prețul de 55,000 lei; al doilea proprietate, a d-lui Wilhelm Brand, pe preț de 197,500 lei. Se va emite pentru acești 252,500 lei rentă amortisabilă sau se va face un alt soi de împrumut. D. Aslan Ți desvoltă interpelarea privitoare la alegererile din Iași. D. Aslan zice că aceste alegeri au fost pătate de cea mai grozavă ingerință din partea prefectului de poliție din Iași, d. Sandu Rășcanu. Cere anchetă asupra faptelor denunțate de d-sa. D. general Manu declară că toate faptele spuse de d. Ceaur-Aslan nu sunt exacte și că d. S. Rășcanu s’a purtat legal în alegerile din Iași. De altfel, dacă d. Aslan vrea, d-sa va cerceta singur. Ancheta nu se primește. Ședința se ridică la orele 5. SENATUL Ședința de la 29 Noembre 1890 Președenția d-lui Brăiloiu. Presențî 93 d-nî senatori. D. Plesnilă cere a i se pune la disposiție dosarul privitor la construcția liniei ferate între Galați-Bârlad. D. Grădișteanu zice că deoarece și dânsul a propus încă acum doi ani modificarea mai multor articole din codul de procedură penală, ar fi bine ca să se numească o nouă comisiune, care să discute pe base mai largi cestunea modificărei, iar nu să se mărginească numai la modificarea unui singur articol, cum se prevede în proiectul presentat de d. ministru al justiției în ședința de ieri. Senatul încuviințează cererea d-lui Grădișteanu, remănând ca mâine să se aleagă comisiunea cerută. Ședința se ridică la orele 3. Cursul cerealelor Pesta, 27 Noembre Grâf primăvară 8.02 — 8.04. — Porumb Maî-Iuniu 6.24.—6.23. Viena, 27 Noembre Grafi primăvară 8.29.—8.30 . — Secara primăvară 7.48. — 7.50 Ovăz primăvară 7.35.—7.36.—Porumb Mai-Iuniiî 6.57.— Rapiță Ianuar-Ferruar 12.65.—12.75. Berlin, 27 Noembre Grafi Decembre 10.79; pr. 11.89. — Secară Decembre 10.20 ; primăvară 9.71— Ovez Decembre 8.15 ; primăvară, 7.98.