Universul, mai 1891 (Anul 8, nr. 110-139)

1891-05-01 / nr. 110

care se vihíI 4© Iei se vor da ca premiu gratis la orice persoană care se va abona la ziarul „Universul“ politic cotidian cu începere de la 15 + Aprilie a. c. ZIARUL „UNIVERSUL“ tare apare în toate zilele ilustrat și cu materia cea mai variată Deschide un abonament cu următorele premii extraordinare. Pentru 3 luni în capitală lei 6.— „ 3 „ în județe „ 8.— iFi EBiEn Loi. Un frumos tablou în 18 culori în mărime de 72 centimetri lungime și 57 centimetri lățime, copia fidelă a marelui tablou Theodora, a renumitului pictor N. Sichel. Originalul s’a vîndut cu 60 mii lei și copia se vinde cel puțin cu 20 lei. In locul acestuia putem da tabloul Aimée de același pictor tot în 18 culori și în mărime de 88 centimetri lungime și 64 centimetri lățime. Numai vezendu-le cineva se pote convinge despre frumusețea acestor tablouri. Oricine se pute vedea la administrația nostră. 1 roman de 1 volum. „Universul literar“ în timp de 3 luni Pentru Q luni în capitală lei 11 50 „ „ în județe „ 14,75 mmwpgmax=ev3 £ îxvi;jigsrass&aa Unul din cele două tablouri de mai sus, 2 romane de câte 2 volume, în total 4 volume. „Universul literar“ în timp de 6 luni Pentru 1 an în capitală lei 22.— » 1 » în județe 28 — HPJESIE] î xdLTX BLSHESS Amendoué tablourile de mai sus: 4 romane de câte 2 volume, în total 8 volume. „Universul literar“ în timp de un an. In locul unui tablou putem da 5 volume din romanele apărute în editura noastră. gUp“ Toți abonații din Capitală afară de premiile de mai sus vor primi și o mică sticluță de parfum din cel mai fin iar abonaților din județe, deorece expediarea acestei sticluțe costă prea mult, li se va trimite un volum mai mult. Toți nouă abonați cari vor plăti peste costul abonamentului, lei 6,50 în capitală, și lei 8 In provincie, vor primi franco, afară de premiile de mai sus și un frumos „ceasornic“ pentru masă cu deșteptător, minutar și opritor, acest casornic se vinde cel puțin cei 18. Premiile se expediază imediat după primirea costului abonamentului. N.B. Toate romanele cari au urmare nu se pot da separat; trebue luat întregul roman. Abonații cari voesc a avea o operă complectă, adică mai multe volume decât cele ce acordăm ca premiu, vor plăti mai mult pentru fiecare volum numai 80 bani. de la 1 Mai 1891 * CALENDAR PE 1891 Ortodox Marți 30 Aprilie.—Ap. Iacob. Catolic Marți 12 Marți.—Pancrațil. Sőréié răsare la 4,37; Apunela 7.16 * * * București, 30 Aprilie. DISCIPLINA După atâtea frământări, iată-ne în fine cu o cameră, în care există o majoritate bine definită și o minoritate considerabilă. Aceasta e și situația parlamentară cea mai bună, și iată de ce: Existând o majoritate bine precizată, lucrările parlamentului prezintă o garanție de stabilitate. Minoritatea fiind „mare“—dacă am putea întrebuința acest termen contradictoriu—ea va putea mai bine controla guvernul și să-i ție piept când el ar cădea în greșală.* * * Chestia este ca această cameră să se puie pe lucru serios. Fi-va cu putință aceasta ? Da,—daca vor înceta luptele personale, care dau camerei noastre aspectul unei abiitări bizantine, dacă se va înțelege că mandatarii nației au altceva de făcut decât să se certe ca niște copii. Nu,—dacă va urma sistemul de până acum, dacă majoritatea nu va asculta ce idei are minoritatea și aceasta nu va pricepe că obstrucțiunea nu servește la nimic alta, decât să lase țara în suferință, fără de legile de cari are nevoie. Le sperăm aceasta ? Se credem că, în sfârșit bunul simț, intrând în rândurile parlamntarilor noștri, îi vom vedea studiând, difutând în liniște și cu demnitate? Am tot tras nădejde, vrba românului „ca spânul de barbă“, dar întotdeauna am fost înșelați.* 3 î Hi Și, totuși mai sperăm. Sperăm pentru că, cu sitemul de până acum, să nenorocește țara. Sperăm pentru că, din cază că nu se fac reforme agrarii, mâine penâine ne vom trezi iar cu revolte țărăncii. Sperăm, pentru că din auză de lipsa reformelor economice, orașei nóstre și chiar centrele mari comerciale dead vezi iur cu ochii. Sperăm, pentru că in scale nu se învață mai nimic, cu toate neltuelile țăriî, din lipsă de sistemă. Sperăm, pentru că preoți de mir a ajuns într’o stare vrednică le plâns și redus la umilința de cerșitori -i* * * Și pentru ca răul acest i zdrobitor pentru țară să înceteze, ce tibuie? ! Puțină bună-voință. 1 Invoiască-se majoritatea iu minoritatea și se înceteze de o dată bătăliile acestea în tiraliori. Disciplina, —• iată leacul adevărat al răului. Descîntea sesiunii Corpurilor legiuitora Ieri, la orele 12, s’a deschis sesiunea extraordinară a Corpurilor Legiuitoare. Cu ceremonialul obicinuit, M. S. regele însoțit de A. S. E. Principele Ferdinand al României, au asistat. Regele a dat citire următorului Mesagiu regal, Domnilor Senatori, domnilor deputați „Mă simt totdeauna fericit când mă aflu în mijlocul reprezentanților Națiunei și sunt încredințat că corpul electoral, reînoind una din cele doue adunări ale Parlamentului nostru, a asigurat o majoritate care va pune guvernul în posițiune de a conduce cu autoritate și folos interesele statului. „Lucrările începute de trecuta legislatură au fost curmate prin convocarea colegiilor electorale pentru careră, astfel că cele mai importante din trebuințele statului au rămas în suferință. „Această sesiune extraordinară este chemată a da o grabnică satisfacție acestor trebuințe. „Este de dorit ca budgetul statului să se voteze cât mai neîntârziat, pentru ca silințele domniilor-voastre să fie cu deosebire aplicate studierea și votării tarifului vamal care va regula relațiunile noastre comerciale internaționale și pe care țara îl așteaptă cu o legitimă nerăbdare. „Lucrările de apărare ale Țărei sunt încredințate, ca totdeauna, patriotismului Domniilor-voastre, pentru ca executarea lor să urmeze fără întrerupere. „Guvernul Meu vă va mai presinta încă, în această sesiune, și câteva alte proiecte de legi, strâns legate cu bugetul Statului: „Această sesiune va fi astfel rodnică pentru Țară, și Domniile voastre, conducând la bun sfârșit lucrările ce ne sunt supuse, veți proba că sunteți animați da un spirit înțelept și patriotic, pentru care Națiunea ve va fi recunoscătoare. „Dumnezeu să binecuvinteze lucrările domniilor-voastre. „Sesiunea extraordinară a Corpurilor legiuitoare este deschisă“. îndată după aceasta, camera a intrat în secțiuni. Viitoarea ședință publică nu s’a anunțat. Din Elveția Corespondența part. a ziarului „ Universul 1“. Bruxel, 26 Aprilie, Agitația țărănească După sărbătoarea de la 1 Martz a muncitorilor din toată lumea, în momentul în care asociațiile de muncitori caută să-șî coalizeze forțele in toate țările, nu va fi fără interes a semnala existența unui partid de țărani care se constitue în Elveția. Un agricultor din Oberglatt, Gottfried Keller, este care a luat inițiativa acestei nouă grupări profesionale. Clasa agricolă Gottfried Keller pretinde că clasa agricolă e esploatată de toți oamenii pe cari îi înglobează sub acelaș nume de „Federheldenthum,“ adică eroi ai condeiului, nume care cuprind în sine și învățați, și avocați, și oameni politici, și bancheri, comercianți, comisionari și patroni. Țăranii, zice d. Gottfried Keller, sunt mai numeroși, și prin urmare au dreptul de a guverna. Doctrina e seducătoare și, cum cel care o profesează a expus-o cu meșteșug în broșuri răspândite în baloturi printre țăranii Elveției germane, nu a întârziat să facă școală și să întrunească în jurul numeroși adepți. începuturi de asociații In cantonul Zürich și în Argovia există deja mai multe asociații de țărani constituite după ideile lui Gottfried Keller. Scopul ce urmărește acesta acum, este de a le desvolta, a se grupa în asociații cantonale, ca să ajungă în sfârșit la o vastă asociație federală. Curios program Curios e programul acestor asociațiuni Iată cam sunt punctele lui principale : Simplificarea cheltuelilor administrative ale statului în construcțiile de lux, în subvențiile date societăților; reducerea numărului funcționarilor; impozit funciar pe venit ; participarea comunelor la acest imposit; favorizarea, în materie de moștenire, a acelui copil care e dispus să continue escploatarea moșiei părintești; transmisia electrică a forțelor motrice care vor fi puse astfel la dispoziția țăranului pentru întrebuințare industrială; naționalizarea forțelor fluviale ; mai bună luare în considerație de către bănci a intereselor speciale ; protecționism agricol; luptă în contra zilei obligatoare de lucru de opt ore ; caracter mai practic și mai religios dat învățământului primar; protejarea țăranului în contra cămătarilor. Pentru Wilhelm Tell Știți că e vorba să se inaugureze ia cu-