Universul, noiembrie 1891 (Anul 8, nr. 291-316)

1891-11-05 / nr. 291

ANUL Vin No. 291. 4 CALENDARE Ca premiu și alte obiecte Noul abonament extraordinar cu premii al ziarului .Universul 11 cu Începere de la — 16 Moemferie 1891 — U Pertru. 31 u.n.î in capitală,......................lei 5.50 » județe...........................7.50 PREMII 1 Calendar al ziarului „Kínaives Síil4r’ pe 1892 de 110 pagine, cu 14 ilustrații, materia cea mai variată,. 1 Calendar americas» (cu foi zilnice) în 4 culori frumos ilustrat. 1 Calendar sie Stibíles siíar cu coperta colorată și cu foaie pentru notițe zilnice. 1 Calendar sie perete colorat reprezentând toată armata română. O adeverată noutate pentru România. Snoavele. ins JBMmitrie Siasncesseas (o noutate literară apăruta de curând). * La abonații din capitală pentru 3 luni, 1/2 an și 1 an se mai acordă ca premiu gratis o mică farfurie pentru cenușă de țigare sau o oglindă de buzunar, sau o cuvertură de trestie pentru masă. La abonații din provincie nu putem da acest obiect, deoarece ar costa prea mult transportul. IPeiatr-u. © I-clxví : în capitală ...... lei 11.— „ județe ....... „ 14.50 PREMII Toate calendarele și cărțile de mai sus. 1 portret al marelui poet „Alexandri“, in 18 colori, 2 volume din romanele noastre ilustrate după alegere. IPentrio, tun. an: PREMII r Toate calendarele de mai sus. 1 portret al lui „Alexandri“ în 18 colori și 1 portret al lui „Ion C. Brătianu“ tot în 18 colori. 1 notes elegant broșat, aurit, cu oglindă. 5 volume din romanele noastre ilustrate dupe alegere. In locul celor două portrete putem da un frumos și mare album de pus fotografii, în capitală „ județe , lei 21.50 „ 2850 HHT* Toți nouri abonați cari vor plăti peste costul abonamentului, lei 6 în capitală, și cei 7.50 în provincie, vor primi franco, afară de premiile de mai sus și un frumos „ceasornic“ pentru masă cu deșteptător, minutar și opritor. Banii se vor trimite direct prin mandat poștat la administr. ziarului UNIVERSUL, str. Brezoianu No. 11 (casa proprie), București. "T 5 Bani în Capitală—10 Bani în Județe fesort de cursul secundar și 2 învățători. Anchetarea cazurilor este încredințată revisorului și inspectorului școlar. Nici o măsură disciplinară nu se va putea lua decât după pronunțarea hotărârii de către autoritatea arătată mai sus. Generalizarea sistemului de responsabilitate, prin judecata unui juriu, la învățători, de la profesori și institutori, ar fi un act de dreptate absolută. învățătorul de la sat, mai mult lipsit de mijloacele de a sa apăra, e cel d’ânteiu care trebue fi pus în poziție de a face apel la un juriu,—ca să nu tremure în fiecare moment pentru situația lui, ca să n’aibă teamă, mereu, că a doua zi nu va avea ce mânca. Iacă încă câteva dispoziții bune din memoriul muscelenilor. „Personalul didactic rural din toată țara vor alege din sinul lor, câte 2 învățători de județ; din acești 60 de membri, inspectorul școlar, consiliul permanent, vor trage la sorți 10 învățători cari vor face parte din consiliul general al instrucțiunei publice,pentru a lua parte la alcătuirea programei și discutarea proiectelor de lege. Toți aspiranții pentru catedrele primare vor fi înscriși pe un tablou, dintre cari vor fi numiți de preferență cei cu note mai mici in diplomele lor, cari vor fi notate iu zisul tablou. După trei ani de zile, învățătorii înmiiți, vor fi supuși unui concurs de maturitate după care vor primi numirea definitivă. Comisiunea de concurs va fi compusă de învățătorii sau maeștri de aplicațiune de pe lângă școalele normale, de un învățător rural, trași la sorți, și de revizorul școlar al județului vecin“. Mai departe, in memoriul lor, învățătorii musceleni, doresc să se stabilească un sistem de emulațiune între învățători, cerând ca, după câte trei ani de zile, fiecare învețetor să fie obligat a citi în fața colegilor săi, și a revisorului școlar, un memoriu, în care va arăta și discuta problemele, și greutățile didactico-metodologice, cum și alte cestiuni ce a întâmpinat ca învățător. Memoriul va da soluțiuni. El va fi discutat de învățători, de revisor și susținut oral de învățătorul autor al memoriului. Studiul reușit al cestiunilor, dovedit, în discuție, va clasifica pe învățători, acordându-se celor meritoși semne de distincțiune, premii și avansări, iar celor mediocri, staționari, avertismente, etc. „Se vor institui comisiuni pentru examinarea cărților didactice primare, prin tragere la sorți din membrii recomandați prin alegere de deosebite grade ale corpului nostru didactic“. Sunt bune aceste măsuri, pentru că, la noi, normalistul d’abia așteaptă să iasă din școală, ca să nu mai învețe nimic zicem normalistul, fiind-că e vorba de învățători, căci, de altfel, răul e general. De aceste deziderate, credem că ar fi de folos că se ție seamă de ministru al instrucției, în alcătuirea proectului seu. «Căsălcile cu revolverul»—(Vezi pag. 3). CALENDAR PE 1891 Ortodox Luni 4 Noembrie.—Părintele Ioniciu. Catolic Cat. Edmond. Prot. Ottoman Rés. soarelui la 6.59 . — apune la 4.31 București, 4 Noembre 1891 învățământul rural Ne-am ocupat, deunăzi, de un memoriu al adunărei „ad-hoc“ a învățătorilor din Muscel, cari au studiat chestia reformei învățământului public, astăzi, la ordinea zilei. Ne făcurăm observațiile cuvenite asupra unei părți din părerile emise, lăsând câteva puncte nediscutate. Unul dintre acestea e privitor la condiția de numire a învățătorului rural și la asigurarea unei oarecare stabilități în poziția sa. Nimeni nu va tăgădui situația de inferioritate in care e pus învățătorul de la sat, acum, când soarta lui depinde de om și cine de primar, de subprefect, etc. Exemplul cel bun pe care trebue să -l dea în sat, nu pate fi decât rezultatul respectului ce i se aduce; așa, fiind la discreția oriși cui, nu poate să-și exercite pe deplin nobila î misiune. Mai ales că, după legile de acum, privitoare la obligativitatea învățământului primar, i se impune dascălului de sat și exercitarea unui drept de poliție ; el e acela prin care poate fi amendat tatăl care nu iși trimite copilul la școală. Fiind la discreția oricum, obligativitatea aceasta va fi o iluzie — căci învățătorul nu va putea să-și îndeplinească această datorie. Dar, iată partea din memoriul muscelenilor, privitoare la chestia de care ne ocupăm: „Inamovibilitatea învățătorului primar în genere, stabilitatea sa în funcțiune, fixitatea sa voluntară în comuna ce -și alege. ..trebue să fie principii în legea organică a învățămîntului. Pentru faptele cari atrag răspundere cu pedeapsă, învățătorii vor fi mdecați de Marii 5 (17) Noembre 1891_ DIN GERMANIA Corespondența parte a ziarului „ Universul“ Berlin, 1 Noembre, împăratul acuzat de despotism Un conflict serios pentru imunitate sa pregătește in Reichstagul german. Tribunalul din Chemnitz, declarând vinovat pentru ofensă pe deputatul Schmidt, l-a citat in judecată, fără a lua învoirea parlamentului. Deputatul nu s’a presentat și înfățișarea s’a amânat după ce tribunalul a respins cererea procurorului de a se aresta acuzatul sub bănuiala de fugă. Ziarul „Vorwärts“ numește incidentul acesta un atentat infam la imunitatea deputaților și cere Reichstagului să ia măsuri grabnice contra acestor încălcări de drepturi. 4