Universul, septembrie 1892 (Anul 10, nr. 204-229)

1892-09-01 / nr. 204

Universul N<. 904» mmsz Mmszss. Dacă sufleți bolnavi de ori ce fel de flise, astmă laringită, stingerea vocii, durere de gât, răceală, broncită, catar, infamații intestinale etc. și doriți a se vindeca sigur și repede, luați renumitele asma-i «I © C'sifE'sapplina ale d-ruluî ertelin, aprobate de consiliul sanitar superior al României.—Cutia lei 3.76.—De vânzare numai la Drogheria Centrală Mihail Stoenescu, strada Academiei 2, București. Toate acele cutii de catraifiluă, care nu vor conține în exterior pecetea administrației ziarului „Universul“ și în interior instrucția în românește tot cu pecetea ziarului „Universul“ Se vor refuza sa falsificate. Un nebun ucigaș intr’una din zilele trecute, pe la ora 1e 6 seara se presintă la comisariatul de poliție de pe strada Laghouat din Paris un individ cu hainele rupte pe el, cu mâinile pline de sânge și cu ochii înfundați în orbitele capului. Cum intră în casă, individul scoase din buzunar done cuțite mari și pline de sânge închegat, le puse pe masă și zise comisarului să -l aresteze. El declară, că dacă nu va fi închis repede va omorî pe un coleg al său cu numele Charpentier, infirmier la spitalul de nebuni Bicéire. Nenorocitul acesta se numește Felix Payeul și fusese zece ani infirmier la o casă de nebuni. Se vede, că fiind în contact zilnic cu nebunii și-a pierdut într’o zi și el mințile căci înarmându-se cu două cuțite mari a omorît pe doi nebuni din spitale. Vezând sânge curgând Felix s’a înfiorat, și-a venit nițel în fire și a dat fuga la comisariat, cerând să fie închis. Cercetându sa cele spuse de el s’a constatat că în adevăr el comisese două crime. Felix Payen a fost pus în cămașa de forță și internat în acelaș balamuc unde săvîrșise crima. 1-1 JL Z Păcală ieșind beat dintr’o cârciumă cade jos și adoarme. De o dată e trezit de zgomotul ce se făcea din cauza unui incendiu. Auzind clopotul dintr’o biserică vecină, Păcală începe să numere: 1, 2, 3, 4..... 10, 11, 12, 13, 14, 15.... Ce! 17! esclamă Păcală uimit, dar așa de târziu n’a fost încă în viața mea ! Știri prin poștă Franța. — Consiliul comunal din Narbonne a luat hotărîrea să invite pe guvern să facă să se respecte sufragiul universal și să apere în contra capitalismului dreptul lucrătorilor. — D. Jules Roche, deputat al Savoiei, ministru de comerț, a procedat la inaugurarea oficială a căii ferate care duca pe vîrful muntelui Revard, a căreia înălțimea e de 1550 metri. F primul drum de fier de acest fel construit în Franța. Princiul Mathilda Bonaparte protestează, într’o scrisoare, în contra d-lui Zola, care nu „la Debacle“ spune că Napoleon al III-lea se sulemenea. Ea zice că aceasta e o invenție absurdă. * * în Italia.— La Milan se adună un congres internațional pentru proprietatea literară, la care vor lua parte peste 300 de delegați. Ședințele sa vor ține în sala consiliului comunal. — La Como s’au constituit prizonieri, 10 dezertori francezi. Ei au fost trimiși la granița elvețiană, Italia neputându-le da ospitalitate. ■— Caratotti declară într’o scrisoare că va mai primi să fie deputat numai dacă va fi ales de un congres al societăților democratice din toată Italia. * & * Germania.— In cercurile militare germane se zice că în loc de 45 de recruți se vor lua câte 90 de fiecare companie. Această reformă va costa 100000000 de mărci pe an. •— In catedrala din Metz (Alsacia-Lorena) a avut loc joi, în prezența unui public numeros, un serviciu religios în amintirea soldaților francezi căzuți în războiul din 1870. Monumentul soldaților a fost acoperit cu coroane frumoase de flori. Orășelul Hungorth a fost distrus de un incendiu violent. Au ars 220 de edificii. Peste 100 de familii au rămas pe drumuri. Un pompier a perit în flăcări. Pagubele se urcă la 1 milion de mărci. Statthalteratul Alsaciei și Lorenei anunță că împăratul Wilhelm al II-lea nu va asista la inaugurarea statuei moșului său Wilhelm I din cauza întinderii holerei. Marele duce de Baden va presida aceste serbări.* sje * Austro-Ungaria.—„Budapesti Hírlap“ scrie că în zilele acestea au trecut prin Budapesta 90 de copii slovaci din cercul Topolețani, comitat al Nagmda, cari au plecat mai departe spre Kecskemet, unde vor fi așezați pe la diferite localități maghiare, ei scop de a fi maghistrizgg. ififfiQä [CKi £ jR: fráin.. . £ 3SQ9Sk5]. — Colecția de bijuterii a împărătesei Austriei e cea mai importantă din Europa. Experții au evaluat-o deună zi la prețul de douăsprezece milioane și jumătate de franci. — în Heilsdorf, Austria de sus, un trăznet puternic a lovit casa unui țeran. Casa s’a aprins imediat. In flăcări a perit bărbatul, femeia și un băiat al lor. Ei fuseseră amețiți de fulger și astfel au ars de vii.* sic * Anglia. — In Glascov s’a lansat pe apă vaporul „Campania“, aparținător societății „Canara“. Acesta e cel mai mare vapor din lume și are o lungime de 600 de picioare. —■ Scarlatina bentue cu furie in Londra. Spitalele și baracele sunt înțesate de bolnavi. Autoribile au început să construiască spitale noi. In timp de 3 zile au murit de scarlatina 75 de băieți. — Pe Hinghskeet (Londra) niște polițiști au găsit cadavrele a doue femei. Ele erau mutilate grozav. Femeile erau cântărețe de caféebantant. Cu toate cercetările nu s’a putut da de urma asasinului. * jț-Rusia.—Trei băieți mici în vârstă de la 6—10 ani, Vladimir, Sașa și Sonia au ajuns zilele trecute în Petersburg, după ce au făcut singuri voiagră din Vladivostok până în capitală. Tatăl lor în Odesa îi suise în tren ca să-i ducă în Petersburg la niște rude. La o stație băieții au fost uitați într’o sală de așteptare. Ei au pornit pe jos din sat în sat și au ajuns în timp de 3 zile la Petersburg. Duși la poliție a fi fost găsiți de tatăl lor. — Imperatul și împărăteasa Rusiei vizitează pe fiecare zi spitalele în cari sunt bolerici și se interesează de sănătatea fiecărui bolnav. — Face foarte mare senzație în aristocrația rusească logodirea ministrului de comunicație d. Witte, viitorul ministru de finanțe, cu o evreică botezată de curând în religia creștină. Țarul n’a fost încunoștiințat de originea miresei ministrului seu și se spune că e foarte supărat. * * * Turcia. — Se scrie din Bitolia, că fostul episcop din Ochrida, Anthymos, fiind numit de patriarhul ecumenic, episcop la Crașova, a fost acolo, bătut de Macedo- Românî, încât a trebuit să plece. Reîntors la Ochrida l’a fi bătut Bulgarii, căci nici unii nici alții nu voesc să aibă de episcop un bărbat de naționalitate străine. mmim PRAFURI UNIVERSALE pentru a omori ori ca felele fuscesa Cu acest nou și infailibil praf, superior tuturor prafurilor cunoscute până azi, și care se află spre vânzare la administrația ziarului „Universul“, str. Brezoianu No. 11, București, toate insectele, ca: păduchii de lemn, puricii, muștele și altele mor la cea de întâia întrebuințare. Acest praf curăță de asemenea capul de păduchii și apără blănile de molii precum și animalele domestice și plantele atât de insectele ce le supără cât și de boalele ce ele produc. ——— Cutia. Omul —— Suflători de cauciuc necesar spre a obține efect mai bun în uciderea insectelor de mai sus. Lei 1.9. bucata. Cine va comanda 10 cutii de prafuri deodată, se vor trimite franco în orice parte din țară. De vânzare și la depozitarii noștri din Iași, Brăila, Galați și Craiova. Adevăratele Prafuri ITniversale vor purta ștampila ziarului „Universul“. ’IMBITfllir JfflirJir S T i JR. 1 s> ____ Luuî. De la 1.5 Sept cmbre viitor,, va apare în editura tipografiei „Universul“, cu fascicole ilustrate pe fiecare zi, un senzațional roman M § T1311E si ER -MEI sau Roma subterană Acest roman, de la început până la sfârșit, este plin de scenele cele mai mișcătoare. Cititorii vor afla de faptele îngrozitore ce se petreceau în catacombele Romei. Romanul Misterele Romei e întemeiat pe fapte adevărate, iar nu închipuite. Nu e roman în care să se desvele în chip mișcător atâtea misterioase crime și așa de generoase fapte făcuta în întunerec. O Se scrie din Szeghedin că o patrulă din geandami a împușcat pe țăranul din Nagilac, Oaea Maksa sub pretext că n’a voit să se supună. S’a început o anchetă. O In portal Galați st.au ancorate 35 caie cu cereale dintre care 13 la cheul nou și restul în mijlocul Dunărei. Cursurile școalei normale de foștii ani vor începe la 25 Septembre, deoarece până atunci se țin examenele de admitere în școală. Se spune că în multe comune din plasa Câmpu-Târășor, jud. Prahova, bântue maladiile de scarlatina și tuse convulsivă. Credem că serviciul sanitar va fi luat măsuri energice pentru curmarea acestor maladii. O Vineri s’au deschis clasele la școala fiilor de militari din Iași și Craiova. D. prim-procuror Paraschivescu a dat ordin tuturor ușierilor, șefilor de gardă și sergenților d’a fiu lăsa pe nici un samsar să se apropie de tribunal și în caz când ar prinde pe cineva dintre aceștia în timpul operațiilor lor, să’i aresteze sfiniatându’î parchetului pentru a’î da în judecată ca vagabonzi. In editura tipografei Universul au apărut portretele litografice, în mărimea naturală, ale MM.I.L. Regele și Regina, A. S. Moștenitorului și a marelui patriot Mihail Kogălniceanu.—Cu 60 bani, fiecare se trimite franco în orice parte din țară. O Un mare scandal s’a petrecut ieri la Iași. Un individ, turmentat de băutură, trecea pe strada Română legându-se de trecători, intervenind sergentul de noapte Vasile Ionescu, din capătul pieței sfântului Spiridon, pentru a’l liniști, individul a sărit la sergent, trântidu’l jos, și voind a’i scoate țesa cui ’i-a tăiat mâna în mai multe locuri. Individul a fost prins și dat judecăței.O Pare-se că d-rul Rațiu nu va putea veni în București, după cum am anunțat, pentru că de trei luni deja d-sa a cerut pașaport de la ministerul unguresc și până acum n’a primit vreun respuns. © Licitația pentru darea în antreprisă a pavărei principalelor strade din Giurgiu cu piatră cubică, s’a amânat, nepresentându-se nici un concurent în ziua de 17 August curent când fusese la ordinea zilei. © lau condițiunile în care greviști lucrători tâbăcari din Ploești au reluat lucrul: 1) Reducerea orelor de muncă de la 14 pe zi la 11; 2) Repauzul de Duminecă afară de o oră dimineața pentru întors dubele; 3) Cismele necesare se vor da de patroni ; 4) Lucrătorul nu poate fi concediat fără a fi avizat cu bune săptămâni înnainte ; 5) S’a alcătuit un regulament de sărbători care va fi afișat în toate atelierele. Intre altele se va socoti ca sărbătoare ziua de 19 Aprilie, l ia Mai st v. serbarea internațională a Munceni 6) Ucenicii vor primi după 3 ani un certificat de lucrător. O In editura tipografiei „Universului“ au apărut trei cărți foarte folositoare ori și cui: Caléuia gtersoanelor căsătorite, Sa fo»t Fetisaeea și fecalei © ses.afl$fi el, &. h; Spoalei © veneriane (secrete) și tratamentul lor. Cu această carte, ori și cine, fără doctor poate să se vindece, 50 bani. Oricine va trimete 1 fr. 50 în mărci poștale la administrația ziarului „Universul“ va primi franco acesta trei cărți. Membrii societății musicale „Odeon“ în curând se vor întruni spre a-și alege comitetul și comisiunea artistică după noile statute. La 2 Noembre, la conservatorul de muzică din București, se va face formalitățile cerute de lege, asupra concursurilor catedrelor de piano, violoncel și panto. Pentru informațiune a se adresa la direcția conservatorului și în minister. „ S’a dat ordin ca cișmele și obiectele de piele, pentru că nu se pot desinfecta prin etuve să se spele cu o soluțiune concentrată de 5% acid fonic. O D. N. Bobescu, inspector general al Creditelor agricole, pleacă pentru câteva zile la Constanța. Camera de puere sub acuzare s-a pronunțat în afacerea grecilor Protopop, cari au ucis pe țăranii de pe moșia Caenî. Camera de punere sub acuzare a menținut ordonanța judecătorului de instrucție în ce privește pe frații Vasghele și Dumitru Protopopa, dar a reformat’» în ce privește pe unchiul lor Zisu Protopopa, care era trimis înaintea Ciței ca gazdă, scoțându-i din cauză, sub cuvânt că rudele nu pot fi considerate gazde. © A apărut in editura Ig. Hertz romanul de mare senzație Coai SasM Haatch Ia ©esti! sau Tianalar săsească. Persoanele cari vor să se aboneze la acest roman, vor primi tabloul patriotic al marei deputațiuni a transilvănenilor la Viena. Acest roman se va vinde în toată țara cu 10 bani fascicola. 880 4 Conferințele, cari se vor ține cu ocazia congresului de la Roman din partea studenților din Iași vor fi: Concentrarea de activitate în viața socială de către d-l C. RigU ; Considerațiuni psihologice din viața țăranului Român, de către d-l Spiridon Popescu. Un comitet de studenți adreseză ploieștenilor un apel ca să participe la serbarea organizată pentru ducerea la un bun sfîrșit a operei ridicării unei statui lui C. A. Rosetti. Presa română Rezumatul revistelor ziarelor din capitală, de Sâmbătă, 29 August. Adevĕrul, vorbind despre grevele de la Ploești și de la Galați, zice că muncitorii trebui să se alipească de partida democratică. Pentru, ca să scape de apăsare, după confratele, lucrătorii n’au alt mijloc practic decât greva : o protestare pacinică și impunătoare, care aduce izbândă.* Lupta își urmează cercetarea asupra mizeriilor pe cari le suferă funcționarii inferiori de la căile ferate. Dă ca dovadă despre aceasta texte precize din lege și propune ca să se facă o anchetă care să verifice faptele, deoarece sunt confrați neîncrezători. Rezumatul revistelor ziarelor de peste munți Tribuna (Sibiu), vorbind de jubileul lui Tisza Coloman, zice, că Tisza a dat mare sprijin calvinilor în paguba celorl alte confesiuni. Statul unguresc e cufundat într’o ceartă bisericească, din care nu se știe dacă o va putea scoate guvernul Szapary. In această „fericită“ țară nu numai naționalitățile, dar și bisericile sunt nemulțumite. * jfc H« Gazeta Transilvaniei (Brașov) combate cele zise de ziarele ungurești cum că românii ar avea în Arfical două feluri de interese, că unii adică țăranii, nu cer decât îmbunătățirea soartei lor materiale. Confratele ardelean zice că poporul și inteligența au aceleași idealuri. * * * (Find sărbătoare, n’au apărut decât aceste două ziare în capitală). " DEFEȘI diolera în Ungaria Budapesta, 30 August In comuna Macșa, cercul de sus al Vațului, s’au inbolnăvit două persoane presentând simptome de holeră; una din ele a murit. Franța și Italia Paris, 30 August. „Figaro“ își exprimă speranța, că vizita diviziunei navale franceze la Gerat, va produce o ameliorațiune în raporturile dintre Franța și Italia Numitul ziar adaugă, că oricare francez va fi fericit de a vedea pe fiul lui Victor-Emanuel pe bordul unui vas francez pe care va fi arborat drapelul care a fâlfâit la Magenta și Solferino, alăturea cu acel al casei de Savoia.tratatul da comercîh Spasso-Dansz Copenhaga 30 August. Tratatul comercial încheiat între Danemarca și Spania cuprinde o diminuare importantă asupra taxelor vinurilor. La rândul ei Spania acordă reduceri importante asupra peștilor uscați importați în Danemarca. Politica modernă a Rusiei Petersburg, 30 August. Toata ziarele dau ca un lucru absolut sigur retragerea d-lui de Giers la jumătatea lui Noembrie viitor și înlocuirea lui cu d. Șișkin. Ele însă sunt de părere că prin aceasta nu se va schimba de loc politica externă a Rusiei. D. Șișkin însă își va da toate silințele să ridice influența rusească în Balcani. Ia amintirea lui Victor Biannne!.Laprozie Roma, 80 August. Membrii corpului universitar aflători în Roma au hotorit să facă la 20 Septembre o procesiune la Pantheon și să depuie o cunună la mormântul lui Victor Emanuel. Lucrătorul Francesco Peruzzi, anarhist cunoscut, a aruncat o bombă cu dinamită în prăvălia comerciantului Zuccari. Vitrinele au fost sparte; un băiat din prăvălie a fost greu rănit. Peruzzi a fost arestat. Riîgala și Italia Londra, 30 August. „Standard“ „Daily News“ „Pal Mall“ în sfîrșit toate ziarele engleze fără deosebire de culoare politică consacră colone întregi serbărilor din Genua. Ele laudă casa de Savoia și exprimă sentimentele de amiciție ale Angliei față de Italia. Un armurier înțelept Proprietarul unui hotel din Paris, Alexis Delvil, plictisindu-se de viață, s’a hotărit deună zi să se sinucidă. Cu o seară mai înainte a cutreerat toate birturile și cafenelele, trăgând chefuri strașnice. Imbătându-se bine, s’a dus acasă și s’a culcat. Dimineața, Alexis se scoală mahmur și mai necăjit ca tot d’auna. Se duce la un armurier și cere un revolver de calibru mare. — „Ca să me sinucid, zise negustorului. De aceea cred ei’mi vei da o armă, care să nu dea greș. MarțTi 1 (13) Septembre 1899: Armurierul li vinele un revolver mort pe preț de 65 de franci, dar în loc de cartușe adevărate puse în revolver cartușe oarbe, de care se servesc actorii pe scenă. După ce cumperă revolverul Alexis a&duse înaintea comisariatului de pe strada Marcadet. Acolo se opri, își puse tara revolverului în tâmplă, și dete foc. O deta- natură puternică se auzi, dar Alexis, iu foc să cadă jos mort, nu s’a ales decât cu o arsură mică. Voind însă cu orice preț să scape de viață, își mai trase unul după altul încă patru gloanțe, dar același lucru i se întâmplă ca și mai nainte. La zgomotul detunăturilor, trecătorii și inspectorii comisariatului alergară acolo și îl dezarmară. Condus la comisar, Alexis își exprimă mirarea cum se poate să nu moară din 5 gloanțe de revolver. — Sunt din nordul Franței, zicea el și se vede că noi avem piele mai groasă ca alți oameni, de aceea nu pătrunde glonțul prin ea. Comisarul vizitează cartușele și vede că ele erau oarbe. Spune lui Alexis cum a fost păcălit. — „Al dracului armurier,—zise acestap și a rîs de mine. Cu toate astea mă doc1 să-i fac cinste, căci la urma urmei tot mai bine e să trăești decât să mori.“ Atelierul s’a jurat că nu mai încearcă nici odată să se sinucidă. KrSiThrsia cerealeloi* Braila, 28 August. S’a vândut: grâu 49940 hect.; greutatea 54—60 Y2 libre. Prețul 7 fr. 20—11 fr. 50 b. hect. Secară : 6700 hect. greutatea 52* 54 libre. Prețul 7 fr. 50—8 fr. 25 bJ hect. Orz 1700 hect. 45 s/4 libre 8 fr. 60 b. € E191Ân El S0SSTE Grâu 2000 hect. 58 libre 8 fr. 75 bt Secară 3700 hect., greutatea 53—54 libre Prețul 7 fr. 65—7 fr. 90 b. hect. Orz 2500 hect. 54 libre 5 fr. Marsilia, 26 August. Grâu (luna curentă) 21 fr.65 b. 100 cgr.; (Nov.-Dec.) 22 fr. 10 b. 100 chgr.; ultimele 4 luni 22 fr. 751b. 100 chgr. ; (Nov.-Dec.-Jan.-Efebr.) 22 fr. 90 b. 100 chgr.; secară (luna curentă) 14 fr. 10 b. 100 chgr.; (Nov.-Dec) 14 fr. 73b. 100 chgr.; ultimele 4 luni 14 fr. 79 b. 100 chgr.; (Nov.-Dec.-Ian.-Febr.) 15 fr. 47 100 chgr.; orez de la 16 fr. 20—17 fr. 36 b. 100 chgr. Paris, 17 August. Grâu (luna curentă) 21 fr. 75 b. 100 chgr. ; (Nov.-Dec.) 22 fr. 15 b. 100 chgr.; Ultimele 4 luni 22 fr. 75 b. 100 chgr.; (Nov-Dec.-Ian.-Febr) 22 fr. 90 b. 100 chgr . secară (luna curentă) 14 fr. 15 b. 100 chgr . (Nov.Dec.) 14 fr. 75 b. 100 chgr; ultimele 4 luni 14 fr. 95 b. (Nov.-Dec.Ian.-Febr.) 15 fr. 50 b. 100 chgr.; orez 16 fr. 25—17 fr. 40 b. 100 chgr. PE APĂ PE USCAT Grâu Hect. 14200 Grâu Hect. 14500 Secară „ 3800 Secară „ 5000 Porumb „ -----Porumb „ 5000 Orz B 2000 Orz „ 13500 Ath. M. Thanu. Galați, 28 August. PRIMĂRIA COMUNEI BUCUREȘTI PUBLICAȚIUNE Se publică spre cunoștința tuturor domnilor comercianți și industriași din capitală și din țară că conform decisiunei emise de consiliul comunal ic ședința de la 17 August curent, bâlciul de toamnă care urma a avea loc pe câmpul moșilor de la 8—18 Septembre in acest an și în anul viitor se va ține tot în același loc în zilele de la 12 până la 27 Septembre. La acest delein, conform aceleași decisiuni, se va face tuturor domnilor comercianți și industriași care vor stabili gherete și prăvălii pe locurile comunei, o reducțiune de 25 la sută din prețurile lor de pe tarif. p. Primar P. C. Serafim. Secretar general C. Zătrecinu. No. 36978 19 August 1892. "Moșcai XiMftJanoff" (Cîșmegiu) Fiecare seară muzică națională. Lăptărie excelentă ; restaurațiune de prima condițiune cu borș rusesc neîntrecut, bucătărie bună. 888 (14) pierdut o cățea prepelicară, albă, cu perul la cap castaniu. Răspunde la numele FLAI. 50 lei recompensă cuî o va aduce-o d-lui Horia C. A. Rosetti, 20 strada Speranței. Stârpirea radicală a Bătâiarilor Delfugi>atx, remedil infailibil pentru a stârpi orice fel de bătături. Efect sigur, garantat. Lei 1.60 flaconul. Cine va comanda 5 flacoane se vor trimite franco în orice parte din țară. De vânzare numai în administrația ziarului „Universul“, str. Brezoianu No. 11 București și la depozitele ziarului „Universul“ din Iași, Brăila, Galați și Craiova. Fiecare flacon a adevăratului Callfag- Lata va purta pecetea ziarului „Universul“. Igsgf" A nu se cufunda califagul Latz cu aîicjt specialități, care se vînd mai ieftin, dar care nu sunt de nici un folos. Cu Calfag- Lata în câteva zile ori ce bătături cade și nu mai crește.