Universul, ianuarie 1893 (Anul 11, nr. 1-25)

1893-01-02 / nr. 1

Universul No. 1. cuartir. Aceste sume se vor plăti în rate , lunare. — Din Aszód se scria ziarului „Pesti Napló“ că niște lupi au pătruns deună zi în curtea unui țeran de pe pustă și au răpit un băiat. Părinții alergând acolo au văzut alți două lupi care de asemenea duceau doi copii in gură. * * * Anglia.—Tn guvernamentul Edimburg se află un bigam precoce cu numele Thomas Mac Guade. El s’a însurat în vîrstă de 16 ani (acum e de 22) și acum e deja a doua oară însurat. Pe femeia cea d’întâi el a alungat-o, ca să se poată însura a doua oară. El zice că atunci când îți alungi nevasta din casă e ca și când ai divorțat de ea. — Valurile mării irlandeze au aruncat pe țermuriî Angliei, lângă Liverpool cadavrele a 15 persoane între cai : 7 marinari și 8 pasageri. Cadavrele erau descompuse. Nu se știe din care vapor cufundat au fost aceste nenorocite victime. * îi în £ Rusia.Un savant rus a inventat un aparat cu ajutorul căruia pot fi aprinsa baloanele in acelaș chip precum Archimede aprindea corăbiile. Archimede se folosea de oglinzi, inventatorul rus întrebuințază sticle și lentile, care pot arunca raze puternice de soare la o distanță de 5 kilometri. — Baronul Hirsch a contribuit, pe socoteala sa, la trimiterea a zece mii de israeliți în America, din Rusia. Guvernul imperial n’a făcut nici o opoziție. * * * Turcia. — Se desminte știrea despre deschiderea unei expoziții universale la Schlicht. In locul acesteia e vorba să se concheme — la dorința Sultanului — o conferință, al cărei scop să fie regularea tuturor diferendelor din Balcani și deslușirea chestiei Bosforului. MF* Borfți sănătatea ? ? “lUi II MM FESUL CHIMBISIII Vă doare capul, n’aveți poftă de mâncare, aveți dureri de stomac sau greață? Nî HUI FEH cu — și ve veți însănătoși — Sticla mare lei 5.50. Sticla mică lei 3. — Ca vânzare numai la administrația ziarului „Universul“, strada Brezoianu No. 11, Bucuresci. Ilustrația noastră Anul vechil și Anul nou Cartea vieței restoește Gârbovitul an bătrân, Care până eri, în noapte, Eu pe lume Domn-Stăpîn. Și ’n imbetrenita-i minte Cred c’are de trăit Ânc’o viață ’ndelungată. Ca an bun și fericit... Dar, de o flata, îl oprește, Când ajunge la mijloc, Un drăguț de înger care Așa ’î zice: „Stai pe loc! „Ți-aî făcut ursita ’n lume, „Ai tors mult cât ai trăit. „Zile bune, zile rele „Mergi, acum, la odihnit... „Este rîndul meu acuma „Să trăiesc cât ai trăit, „Și să fac și că în lume „Fericit, nenorocit!...“ Și bătrânul, plecând fruntea, Pleacă spre locaș de veci, împlântând în Cartea vieții Urma pașilor sei reci... Și—Anul Nou, apoi se joacă, Cum se joacă un copil, Cu-a lui tiugă prăpădită Și lipsită de azil... Ș’apoi zîmbitor la lume El urează tutulor Zile lungi și fericite La cei mari și la popor... mxor O cugetare pe zi E mult mai ușor de a stinge prima dorință, de cât o satisface pe cele l’alte. mr ceai La administrația ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, se află un mare depozit de CEAI calitate superioară. Cutia mică Lei 1.10 și cutia mare numai 2 Lei. Nici cu un preț îndoit nu se va găsi în România un asemenea ceain. Se mai află un mare depou de orez și peste de Italia, precum și cafea, zahăr, sardele, luminări de stearing, unt-de-himn franțuzesc, garantat pur de măsline, scrobeală, toate cu 15 și 20 la sută maieftin decât ori maie, pentru primirea moștenitorilor tronului Iată principalele puncte ale proiectului de program elaborat la primăria capitalei pentru primirea AA. L. RR. Principelui Ferdinand și Principesei Maria. Să se ridice cinci arcuri de triumf: 1 la gară, 1 la ministerul de finanțe, 2 la palat, 1 la dealul Mitropoliei. La fiecare piață și respîntie de la gara da Nord la palat și la Mitropolie să se așeze diferite motivuri. In toată întinderea acestui drum, să se uniască felinarele cu ghirlande și să se împodobească cu stindarde române și engleze. In seara sosire să fie o retragere cu facle a tuturor muzicelor din garnizoană. Să se dea un bal în sala Teatrului Național. In cea mai apropiată ședință a consiliului comunal al capitalei, primarul va cere să se voteze creditul necesar pentru acoperirea cheltuelilor. s Timi Vineri. D. ministru de interne a numit o comisiune compusă din d-nii M. Deșliu, secretarul general al ministerului de interne, Al. Pencovici, inspector administrativ, și E Balș, directorul Imprimeriei, spre a întocmi un proect de lege relativ la reorganizarea Imprimeriei Statului. C D. ministru al lucrărilor publice a dat ordin să se repare imediat podul de pe rîul Argeș de la satul Malul Spart, rupt cu ocaziunea viscolului din săptămâna trecută. Din cauza ruperei acestui pod comunicațiunea din partea de jos a județului Vlașca și jud. Ilfov e întreruptă. Complectăm informația nostră de alaltă era relativ la sporul ce există la venituri în noul buget al Eforiei spitalelor civile. Acest spor provine din arendările de moșii făcute în anii 1889 și 1890 și care se pun în aplicare in 1893.Cea mai mare parte din contractele vechi de arendare expiră anul acesta. O Ieri a apărut numerul luii al revistei cultițe și bibiluri. Ea apare odată pe lună, sub direcția d-nei Smaranda Andronescu (Smara). Ca membre fondatoare sunt următoarele d-ne și d-șoare: D-nele : Maria Ghika, Besia Ionescu, Elena Hübsch, Aurica Polișu Micșunescu, Sabina Mandrea, Henrieta Sihleanu, Sofia Candiano, Duftina Tătăranu, Viorica Panteli, Lelia Hernea, Ortenția Racoviță, Didina Vlădescu, Smara D-rele, Sarmisa Biîcescu, Ermina Valcb, Cornelia din Moldova, Ana Ciupagea, Esmeralda Culianu și Sevasta Badianu. Abonamentul, pe an, costă 10 lei; numerul 1 fr. Redacția și administrația strada Semicercului No. 10. Numerul întesă e foarte variat și, fiind organul doamnelor, desigur că va avea succesul pe care i-l dorim și noi din toată inima. In acest numer, e de remarcat o poezie a d-nei Smara, dedicată princesei de Edimburg. O Mâine, 2 Ianuarie, în sala Băilor Eforiei, splendid decorată va avea loc primul bal deschis dat de societatea industrială Curtea de Argeș, cu tombolă, având toate numerile câștigătoare. Intrarea 2 lei de persoană, 4 lei de familie, loja de sus 10 lei, loja de jos 12 lei. Artistul V. Hasnaș,și-a dat demisia din societar al Teatrului Național. Motivul acestei demisiuni ar fi că deși d. director general ’i-a făgăduit că îl va înainta societar de clasa 11-a totuși până acum ’l-a lăsat societar de clasa III-a. O Se vorbește d’o importantă mișcare printre prefecți. Așa se spune că d. Hagiopol, magistrat, va fi numit prefect la Teleorman, iar d. N. Popescu va trece la Mehedinți. D. Bahtivan, procuror, va fi trimis prefect la Brăila și d. C. Deșliu prefect la Prahova. D. Istrate Negulescu va fi numit inspector administrativ O „Monitorul“ de ieri, publică regulamentul pentru aplicațiunea legei creditului agricol. Din cauza iernei grele, moș Cristea cunoscutul vânzător de gazete din București, care a împărțit Universul și Veselia, în toate părțile, a murit. El lasă o familie grea: noule ființe sunt aruncate în mizerie din cauza acestei morți neașteptate. Cristea a cutreierat orașul, atâția ani, pe viscol și pe ploaie, împărțind vești. Cei care-l cunosc să se îndure ca să vie în sprijinul familiei neobositului alergător pe strade. Christea avea și clienți, cărora le da pe credit, pe săptămâna sau pe lună gazetele, pe care din truda lui le plătea — 3 Aceștia, creștem noi, vor avea umanitatea ca să trimeată sumele cu cari sunt datori, la adresa familiei, str. Toamnei no. 23, sumele mici care adunate la un loc—pot alina durerile familiei nenorocite a unui muncitor. Comisiunea studenților anului al IV-lea de medicină prezentând onor. Eforii un memoriu relativ la examenul de internat, anunță pe colegii lor, că d-nii efori în sentimentul lor de equitate și în interesul, ce cu deosebire poartă instrucțiunea noastre medicale, convingendu-se de justeța cererei, au decis, ca aceia dintre studenții anului, al IV-lea vor avea drept a se prezenta la examenul de internat, cari vor prezenta certificate că au făcut timp de două ani serviciu de extern în vr’unul din spitalele Eforiei. Comisiunea mulțumește eforilor. Opinia Focșani-Tecuciu care se desfăcuse a fost din nou acoperită de zăpadă de viscole. Cu începere de azi se va aplica legea creditelor agricole. D. ministru Ghermani a trimis ieri o circulară autorităților administrative, dându-se instrucțiunile necesare în privința aplicării unor dispozițiuni din acesta lege. De odată cu aplicarea noului buget al Eforiei, se va face o schimbare radicală în personalul intendenților spitalelor dependințe de Eforie. După afirmațiunile călătorilor din Rusia,holera persistă, deși nu are o forță serioasă. In Basarabia ar fi încă multe sate, în care locuitorii cad victime ale acestui flagel. O Azi, ziua anului nou, I. P. S. S. Mitropolitul primat va oficia, la Mitropolie, la 10 a. m., un Te-Deum la care vor asista autoritățile civile și militare. O A se citi pe pagina 4-a lista tragere! Obligațiunilor Prestito Eiordinato. O Consiliul de miniștri a autorizat pe d. M. Ghermani, ministrul de finanțe, să deschidă un credit de 75.000 lei spre a se plăti dotațiunea A. S. R. principelui Ferdinand pn lunile Ianuarie, Februarie și Martie. Marți, 19 Decemb. ziua căsătoriei A. S. R. Principelui moștenitor starițul mănăstirea Sinaia a primit un bogat și artistic Potir împreună cu toate auxiliarele lui, trimis în dar Mănâstirel de uäne M. S. Regele. Aceste vase bisericești sunt de o frumusețe uimitoare, împodobite cu pietre prețioase. Starițul împreună cu soborul mănăstirea au expediat o telegramă la Sigmaringen, mulțumind Suveranului pentru darurile trimise. Toate ministerele au luat vacanțe de ori până Luni 4 Ianuarie. O D. Lascar Catargiu a adresat din Sigmaringen d-lui P. Carp, președinte interimar al consiliului, o depeșă în care dă amănunte asupra săvârșirea căsătoriei prințului Ferdinand, amănunte pe care le am publicat deja. © D. Take Ionescu, ministrul cultelor și al instrucțiunei publice, se va reîntoarce mâine Sâmbătă de la Sinaia. O Comisiunea consultativă instituită de ministerul instrucțiunei spre a studia proiectul de lege relativ la reorganizarea învățământului secundar se va întruni în ziua de 8 Ianuarie la ministerul de instrucțiune.perațiunile recrutării au fost terminate în mai toate județele. © . Azi in lipsa M. S. din țară, cu ocazia anului nou, d. Iacob Lahovary, ministru de războiă va adresa obicinuitul ordin de zi armatei, D-nii L. Catargiu, Al. Lahovary, general Manu și G. Gr. Cantacuzino pleacă azi de la Sigmaringen. In cursul lunei Ianuarie vor sosi încă 5 mașini comandate de direcțiunea căilor ferate la fabrica „Staatsbahn“ din Viena. Procesul abuzurilor comise la pirotechnia armatei, proces care se pledează de două zile înaintea consiliului de războiul, s-a sfârșit ieri. Căpitanii Pretorian și Antipa au fost condamnați la câte un an închisoare și la degradațiune ; guardul de artilerie Dinutrescu a fost achitat. Incendiul din Caracal Nou amănunte Am vorbit în numerar de Marți de incendiul care a isbucnit la Caracal în prăvălia lui Florea Calesteanu, și care s’a întins la nouă prăvălii învecinate, am spus că se crede că incendiul a fost pus. In urma anchetei deschise de autoritatea locală, s’a dovedit că într’adevĕr incendiul a fost pus și s’au arestat: Florea Cap esteanu, Dumitru Marinescu și soția acestuia Elena Marinescu, ca complice. Presa română Rezumatul revistelor ziarelor din capitală, de Jou 31 Decembre. Adevĕrul face o relație pesimistă asupra celor petrecute în anul trecut. Zice că scandalurile din Franța și din Germania, arată că e ceva putred în bătrâna Europa.* sfc sje Constituționalul zice că anul 1892 a fost bun pentru partidul conservator căci s’au strâns tote fragmentele în care se împărțise acest partid în jurul unui singur șef și astfel s’a format din acele fragmente partidul conservator care este cel mai popular partid în țară. * * * L’Indépendance roumaine sub titlul de „România la 1892“ schițează tot ce s’a petrecut și termină zicând că anul 1892 a fost bun pentru țara noastră și că dorește ca anul ce începe să nu fie mai rău decât cel trecut. * stc Lupta face o paralelă între cea ce primăria capitalei cheltuiește pentru nevoile orașului și ce pentru luxi ... Zice că,cum a cerut acordarea unui împrumut de 50.000 fr. pentru primirea moștenitorilor Coroanei, ar trebui—și când e vreme de nevoie pentru sărăcime—să o ajute, chiar de ar fi de nevoie să facă vreun împrumut. . í * * La Patrie arată toate faptele câte s’au desfășurat în anul trecut în străinătate. * * * Românul zice că să serbăm în seara de 31 Decembre tinerețea în anul nou, dar să serbăm și bătrânețea în anul vechiu. Să ne pregătim a culege florile ce vor răsări, dar să nu uităm de a aduna roadele ce sunt coapte. Să avem încredere în viitor, dar să ne folosim de trecut, spre a ne bucura mai bine de present. Să strigăm trăiască anul nou, dar să nu uităm pe cei vechil. * * Timpul enumera faptele cari s’au întâmplat în anul 1892 și sfîrșește urând partidului și guvernului conservator de a urma și în anul care începe cu munca sa spornică și folositoare țărei, și tot d’odată urează și liberalilor de a se pune serios pe lucru pentru a complecta organizarea lor și pentru a forma o opozițiune cu care partidul conservator să se poată măsura pe câmpul luptelor politice. ik * sk Voința Națională zice că pretinsa descentralizare n’a avut de scop decât ca să sporească agenții electorali ai guvernului. Rezumatul revistelor ziarelor de peste munți Gazeta Transilvaniei (Brașov) zice, că • naiv cine crede în bunăvoința vlădicilor catolici unguri față de independența bisericei și a clerului român unit. Confratele cere de la Episcopii români să lămurească opinia publică, în privința congruei (dotațiunea preoților). * * * Tribuna (Sibiu) constată că în cercurile maghiare influente se acreditează părerea, că mișcarea naționalităților din Ungaria nu este numai urmărită cu simpatie din partea austriacă, ci chiar provocată, nutrită și sprijinită. Prin măsuri excepționale însă Maghiarii nu mai vor accelera „primejdia“ de care se tem im DUEL m BUCUREȘTI Ieri, la orele 10 și iam., a fost un duel între d-nii Alex Ghica, șeful de cabinet al ministrului de interne, și M. Papamihalopolu, reporter al ziarului „Timpul“. La prima repriză d. Papamihalopolu a fost rănit la antebrațul stâng, și s-a declarat onoarea satisfăcută. HAZ Mama către fiică: — „Scoală-te dragă, e târziu, deja 9...“ — „O mamă sunt așa de obosită de... somn. Luminări de stearină Calitate prima (5 și 6 luminări la un pachet), greutate 500 grame.....................Lei 105 Calitate prima (8 la un pachet) pentru birjari, greutate 500 grame............................. Lei 1.05 Calitate prima (5 și 6 luminări la un pachet), greutate 540 grame.....................Lei 1.15 Calitate extra (5 și 6 luminări la un pachet), greutate 540 grame.........................Lei 1.25 Calitate superioară (5 și 6 luminări la un pachet), greutate 540 grame. ...... Lei 1.25 De vânzare la administrația ziarului „Universul“, Strada Brezoianu No. 11, Bucuresci. Dezordine.—Morți și răniți Belgrad, 30 Decembre. Cu ocaziunea instalării noilor funcționari comunali s’au întâmplat dezordine la Semendria și la Zaikar. Un jandarm și un manifestant au fost omorîți, sunt mai mulți răniți, s’au făcut numeroase arestări. Din Sigmaringen Sigmaringen, 80 Decembre Imperatul a plecat azi dimineață la Carlsruhe. Marele duce Alexis, ducele și ducesa de Conaught și contele Schuwaloff au plecat de asemenea în timpul dimineții. Regele României și toți Prinții aflați încă la Sigmaringen au prânzit la tinerii căsătoriți la Sfraebenbbaus. Sâmbătă, 2014) . Regele României va sta la Sigmaringen până Sâmbătă; pe urmă se va duce Neuwied la regina Elisabeta. Tratat între ministrul de finanțe și un sindicat Viena, 30 Decembre. S-a încheiat un tratat între ministrul de finanțe și un sindicat având în capul șefi pe Rotschild, pentru cumpărarea de aur, pentru transformarea rentei 5% și a obligațiunilor drumurilor de fier Kronprinz Rudolf și Vorarlberg. Sindicatul ia 60 milioane din rentă 4 ° pentru dobândirea aurului, pe urmă di rentă aur 4% pe cursul de 93, în corone pentru transformarea rentei 5% , și în fine din renta aur 4% pe 9472 r pentru transformarea obligațiunilor celor 2 drumuri de fier. Sindicatul ia jumătatea sumei formate cealaltă jumătate după alegere. Marea valută asupra emisiune va fi împărțită în rntre guvern și sindicat. Grevă terminată Breslau, 30 Decembre. Lucrătorii unei mine de bulă au reluat lucrul. Greva e considerată ca terminată. Explozie de dinamită.—37 morți New York, 30 Decembre. Un cartuș cu dinamită aprinzându-se mai curând în mina de bulă de la Akup (Colorado) 27 mineri au fost omorâți. Cholera Hamburg, 31 Decembre. Comisiunea sanitară a constatat 4 coșuri; noi de holeră dintre care 3 în echipagiul vaporului spaniol „Murciano“ a cărui mateloți, în număr de 44 au fost isolațî. Agitație poloneză Berlin, 31 Decembre. Ministrul instrucțiunei publice a declarat la Dietă, că agitația poloneză se măsrește; polonezii caută să atragă pe copiii germanilor în școalele lor private. Guvernul german nu poate să tolereze aceste tendințe de polonizare. Dat afară de asta, ministrul a constatat, în timpul călătoriei sale prin Posen că copiii polonezilor înțeleg și limba germană. Act official. S’a făcut următoarea permutare și numire înji funcțiuni de intendenți la spitalele rurale: D. Nicolae Moraru, intendentul spitalului rural;1 Plăinesci, din județul Râmnicu-Sărat, s’a permutat în asemenea calitate la spitalul rural Drăgoesci, din județul Olt și d. Gheorghe Gherasi, s’a numit intendent la spitalul rural Plăinesci, din județul Râmnicu-Sărat. * S’a redus pe jumătate pedeapsa închisorei de trei luni la care este condamnat Stancu Ionescu — importațiune directă a ziarului „Universul“ — Lei 6.50 sticlar/« sticla Lei 3. Nici cu un preț îndoit nu se găsește asemenea șampanie. — Ca vânzare la administrația ziarului „Universul“, Strada Brezoianu No. 11, Bucuresci,, <, Cogumcuri și vinuri francese și indigene, LXCHERURI francese și italiane, cu prețuri forte moderate, de vânzare la administrația ziarului „Universul.“ STAREA CIVILA Mișcarea populației pe ziua de 31 Decembre Născuți 13. Căsătorii 2 adică: Niculae Georgescu, cu d-r. Despina Grigorescu Constantin, Arnold Iacob, cu d-ra Stel Leia. Morți 19 adică : Roza Idei Milder 48 ani, Ștefan Negoiță 20 ani, Maria Hie 68 ani, Tudora Constantinescu 70 ani, Radu Iordan loan 35 ani, Rita Mudovica Varga 2 luni, Voica Gheorghe Ion 99 ani, Ioniță Tache 55 ani, Ion Dumitrescu 42 ani, Costache Dumitrescu 65 ani, Iordan Ioniță 1 zi, Dimitrie Crisafi 27 ani, Elena Nicolescu 37 ani, Marius Bazilescu 3 luni și 10 zile, Gheorghe Vasile Ionescu 3 luni, Ana Salvator Carolli 31 ani, Ana Petrescu 50 ani, Elena Theodorescu 7 ani, Anica Ioniță Popescu 75 ani, Elena Theodorescu 7 ani, Barbara Anta 75 ani. Incident în Camera grecească Atena, 30 Decembre. O vie discuțiune s’a produs între d. Eftaxias, deputat, și ministru de rezbel. Acesta, considerându-se ofensat a cerut o retractare, d. Eftaxias a declarat că n’a voit să lovească în ministru, pentru care el avea multă stimă; însă, incidentul nu e închis. Spectacol © TEATRUL NAȚIONAL.—Opera italiană.—Astă seară, Vineri, „Gugliemo Teil“, operă în 4 acte. ** ATHENEUL VECHIU. — Teatrul liric. — Astăseară, Vineri, prima reprezentațiune a operetei „Pericola“. ’ * MARELE CIRC SIDOLI.—In fiecare seară reprezentații foarte variate.* COLOSEUL OPLER. — In toate serile teatru de varietăți.* TEATRUL KARAGHEORGHEVICI. — „Grand Etablissement Hugo“. In toate serile representații a teatrului de varietăți. * * SALA BĂILOR EFORIEI. — Marțea, Jouia și Dumineca bal mascat.* SALA DACIA — Baluri mascate în tot timpul carnavalului, Miercurea, Sâmbăta și Dumineca. DIN-LEMN FRANȚUZESC — calitate superioară — garantat curat de măsline, 20 la sută mai eftin decât oriunde. Litru....................... Tinichea de 1 litru. . . . . . . . Tinichea de 1 kilo și 280 grame. . . Untdelemn, calitatea II-a, garantat curat de măsline. Litru ...... Idem, în tinichele de 900 grame . . . De vânzare la administrația ziarului sul“, Strada Brezoianu No. 11, Buca Lei 2.75 „ 2.85 3.15