Universul, februarie 1893 (Anul 11, nr. 26-49)

1893-02-02 / nr. 26

Anul XI No, 26. „UNIVERSUL” POLITIC deschide un noü abonament ou iu mumii cu începere de la 1 Februare 1893 GPȘ’* Pentru 3 luni "H§Ș! In Capitală, lei 6.CA).—In județe, lei S.CO PREMII 1 frumoasă brățară aurită sau argintată, ultima noutate, sau un lanț de ceasornic aurit sau argintat. Calendarul „Universului“ pe 1893, un frumos volum de 100 pagini cu 17 iluștr. Calendarul de perete pe 1893. 2 volume din romanele noastre. W* Pentru © luni pe In capitală,lei 12.60.—In județe lei 16.60 PREMII 1 brățară aurită sau argintată; 1 lanț de ceasornic aurit sau argintat; 1 frumos ac de cravată; 1 calendar al ziarului „Universul“ ; 1 calendar de perete; 4 volume din romanele noastre. fi.“ Pentru 1 an In capitală, lei 27.10—In județe, lei 30.10 j PREMII 1 Cutie frumoasă de satin, cu un săpun o pudră și un parfum amar; 1 frumos briceag; 1 brățară aurită sau argintată; 1 lanț de ceasornic aurit sau argintat; 1 frumos ac de, cravată; 1 frumos notes aurit; 1 calendar al ziarului „Universul“ 1 calendar de perete ; 6 volume din romanele noastre. NB. Toți abonații ziarului „Universul“ politic, primesc gratis „Universul literar“ ilustrat colorat, săptămânal. Costul abonamentalul fără premii In capitală: Pentru un an..............................Lei 20.10 Pentru 6 luni.................................„ 10.60 Pentru 3 luni ...... „ 5.60 In provincie: Pentru un an..............................Lei 28.10 Pentru 6 luni ...... „ 1460 Pentru 3 luni................................. 7.60 gggp'' Toți neim abonați,cari vor plăti, peste costul abonamentului, lei 6 în capitală, și lei 7.50 în provincie, vor primi franco, afară de premiile de mai sus și un frumos „ceasornic“ pentru masă cu deșteptător, minutar și opritor. Banii se vor trimite direct prin mandat poștal la administr. ziarului UNIVERSUN, str. Brezoianu Mo. 11 (masa proprie), București. fg* Cine nu va lua premiul până într’o lună de la data de când începe abonamentul, perde dreptul la acel pramis. S Bani in Capitala—10 Bani în Județe pereche în alte flotile) și din o mulțime de alte vapoare și bastimente. Escadra va fi pusă sub ordinele directe ale vice-amiralului Caznakoff. Printre ofițerii, caii vor veni în Franța, se află și marele duce Alexandru Mihailovici, logodit cu marea ducesă Xenia, fiica mai mare a țarului. întreagă escadra va fi pusă sub comanda supremă a marelui amiral al armatei rusești, marele duce Alexis, fratele Țarului. După terminarea vizitei, escadra rusească se va duce la New York, pentru expoziția americană din Chicago. Vizitei acesteia se dă o mare însemnătate politică și se asigură că cu ocazia asta sa va subscrie definitiv tratatul de alianță defenivă și ofensivă între Franța și Rusia. Calendarr* pe ORTODOX. Luni, 1 Februarie. — Mart. Trifon. CATODIC Luni 13 Februarie. — Benignii. Soarele răsare 7.06; Apune 5.24. 30BS * * București, 1 Februarie. InyétíméníBl profesional In vechime, regi! și domni! mai! aveau obiceiul de a-șî învăța copiii câte o meserie, pentru toată împrejurarea. Căci, mărirea e vremelnică și vine timpul în care ț! e de nevoie, ca să trăiești într'un chip demn, să știi face un scaun, un dulap, un cuiu, etc... Averea, ca și mărirea trecătoare sunt, căci întrun ceas poate să ți se distrugă munca unei vieți întregi. Ceea ce făceau regii, cată să facem și noi „cărturarii“. — Nu să ne bucurăm că multă carte știm, ci să ne gândim că vine prilej în care învățătura nu ne servește la nimic. In instrucția publică, guvernul trebuie să se călăuzească de același principiu. In școala primară, la oraș ca și la sat, pe lângă învățarea cititului, a scrisului, etc., școlarul să se mai îndeletnicească și cu muncă manuală. La sat, școala primară să contribue ca băiatul să poată ieși agricultor, iar fata bună gospodină, la oraș, să fie învățat băiatul cu o meserie, iar fata, de asemenea, să-și știe ține casa. * * * Ar fi un folos îndoit cu organizarea asta. La sat, munca sistematică a câmpului ar face pe copii mai sănătoși și iar înarma în lupta pentru existență ; la oraș exercițiile fizice ne-ar produce oameni mai zdraveni și mai harnici. Căci, nu e incompatibilă munca intelectuală cu cea fizică, ci amândouă se completează așa că nu poate fi minte sănătoasă decât în corp sănătos. In așa chip, după a noastră părere, ar trebui reorganizat învățământul elementar, ca să ajute desvoltarea copiilor și fizicește, și intelectualmente. Vremea întrebuințată de copil pentru lucrări manuale n’ar fi pierdută, la oraș, pentru că prețul obiectelor făcute de dînsul l-ar înlesni să-și cumpere cărți și haine. Dar la sat, produsul muncii fizice a copiilor ar face pe părinți să fie mai puțini în potriva dării copiilor la școală și a ducerii lor la prășilă și la secară. Omul, ca să fie sănătos și deștept, trebuie dezvoltat în toate facultățile sale.— Numai așa nu vom mai vedea îngrămădindu-se la funcțiuni publice oameni cari, altfel, ar fi mai folositori societății. — nici declasați cari aleargă după o slujbă ani întregi și devin, apoi criminali. Marți, 2 (14) Ifebruare 1893 In lăuntrul terii — Foametea—* Agitațiile — Tipografiile secrete In lăuntrul Rusiei lucrurile staîi foarta trist. In partea sudică și răsăriteană populația e decimată de boale și de foamete. In Polonia rusească agitațiile poloezilor iau proporții din ce în ce mai mari, în Finlanda și ținuturile baltice de asemenea bântuie foametea, iar locuitorii de religie luterană sunt persecutați și împinși cu forța să îmbrățișeze religia ortodoxă. Afară de aceia nihiliștii dau foarte mult de lucri_ autorităților și poliției. De done oii se săție svonul că s-ar fi descoperit niște complotul la Petersburg în contra vieței Țarului. Lumea era alarmată, dar nu transpira nici un detaliu sigur, căci în aceste cazuri poliția operează in cel mai mare secret și nu divulgă nimic. Pe lângă acestea nu trece o lună să mi se descopere câte o tipografie secretă cum s’a descoperit până acum 2, una într’o mahala a Moscovei și alta la Petersburg. Au fost arestați peste 30 de inși, studanți, ofițeri și funcționari. Cât privește foametea, se spune că în decursul ultimei luni, au murit în guvernam intele Astrahan, Ecaterinoslav și în cele baltice peste 420 de oameni. Un testament ciudat în Varșovia, ca și în alte centre mari uvriere, sunt mai cu seamă în timpul iernei, o mulțime de lucrători fără ocupație, și prin urmare amenințați să moară din frig și de foame. Intr'o mahala a acestui oraș locuește un mic proprietar foarte original, cu numele Dragomir Lebiannovici. El se îmbolnăvește într'o zi și văzând că boala i se agravează din ce în ce și o să dea ortul popii, și-a făcut testamentul. In acesta a scris între altele următoarele: — „Groapa să mi-o sape 50 de lucrători fără ocupație, după sicriul meu să nu vină altcineva decât 200 de astfel de lucrători, alți 4 inși să mă scoboare în groapă și alți 10 sa mă îngroape. Pentru fiecare din ei las câte 5 ruble.“ Proprietarul a și murit peste vre-o 2 zile spre marea bucurie a lucrătorilor. înmormântarea s’a făcut conform testamentului. I>lrxa (Corespondență part. a ziarului „ Universul) Petersburg, 25 ianuarie. Escadra rusă în Franța Se vorbește mult în cercurile politice rusești despre intenția Țarului de a trimite în portul Cherbourg din Franța o escadră ca să înapoieze acestei țări vizita făcută de escadra ei la CronRadt. Escadra se va compune din două cuirasate (cele mai puternice din armata rusă) din două încrucișătoare modele rusești fără un tren atacat de briganzi.—B morți într’una din nopțile trecute, pe când trenul de poștă venea dinspre Moscova și se oprise nițel la o haltă mică, o ceată de briganzi sar în el. Unii se sue la mașină și omor pe mașinist și pe fochist, iar ceî-l’alțî sparg ușa vagonului de poștă și pătrund înăuntru. Conductorul poștei a fost legat butuc și aruncat afară în zăpadă, unde a și fost găsit mort de frig a doua zi. Tâlharii au luat apoi toate pachetele cu bani și au dispărut. Șeful haltei se ascunsese de frică în odaia lui sub pat. După ce briganzii au dispărut, a dat de veste la stația vecină, de unde a venit un alt tren cu cîțîva soldați. Trenul jefuit a fost legat de trenul venit în ajutor și tîrît mai departe. Dimiineața pe la orele 9, șeful haltei a găsit pe conductor mort de frig în zăpadă. Banii furați se ridică la suma de 30.001 de ruble.