Universul, iunie 1893 (Anul 11, nr. 127-152)

1893-06-11 / nr. 136

Universul nu. iau vineri, li (23) Iunie 1893 le animal a tras asupra lui un foc de pușcă, fără însă sa lovească. Glonțul însă a nemerit de moarte pe fetița unui indian. Indienii înfuriindu-se s’au luat după doctor și l’au dat în judecata unui căpitan al lor, care l’a condamnat la moarte imediat. Indienii au îndeplinit sentința aceasta cu o cruzime sălbatică. Ei au trântit pe doctor la pământ și l’au tăiat cu cuțitele bucățele-bucățele, pe cari apoi rudele fetiței rănite de moarte le-au fript pe jăratic, până s’au prefăcut în cenușă. Indienii sunt numeroși și bine înarmați. De aceia nu se crede, că vor extrăda pe culpabili decât numai în urma unui războiu sângeros. ILUSTRAȚIA NOASTRĂ Gravura de pe pag. 1 reprezintă un fel de exercițiu pe apă al soldaților din reg. 2 de geniu. E vorba despre formarea repede a unui pod peste un rîu — lucru foarte necesar în vreme de războiu. Ilustrația reprezintă transportarea bârnelor pe rîul Siret, cu scopul de a se construi un astfel de pod. Exercițiile s’au făcut sub conducerea d-lui maior Rașcu asistat de d-nii ofițeri ai batalionului de pontonieri în tim bi Joi. Se depeșază din Budapesta cu data de 9 corent. «Budapestei’ Corespondent» anunță că negocierile pentru tractatul comercial austro-român vor reîncepe mâine la Viena. Ea S’a expediat din Iași prin îngrijirile administrației încă un transport de 1000 pâni și 50 chile brânză la Ungheni, victimelor inundației. Elsa o crimă în Iași. Locuitorul Ioan Lungu, din Slobozia a fost găsit mort în casa sa, cu mâinile legate la spate și cu 5 coaste fracturate. D. procuror Negri, care a mers la fața locului spre a ancheta crima , pe urma criminalilor. Unul dintre ei și fost prins. 99 Comerciantul angrosist Șapșa Sutrin, din strada Veche, Iași, s’a sinucis prin strangulare. In privința motivelor ce l’au determinat să recurgă la acest act de desperare, el lasă 2 scrisori prin cari spune că, răul mers al afacerilor și inevitabilul faliment ce’l așteaptă l’au silit să'și curme viața, că la ruina lui a contribuit și'un oarecare comisioner din localitate. " E3 Prin testament, răposatul Gr. Th. Brătianu lasă întreaga sa avere pentru spitaluri. O parte mică din avere o lasă fiilor lui I. C. Brătianu, iar fraților săi câte 10 lei. Biblioteca defunctului va deveni proprietatea ligei. În Se zice că D. Gh. Moroianu, președintele Ligei din Paris, va fi numit profesor de limba și literatura română la facultatea de litere din Montpellier, la Toți domnii studenți universitari sunt cu insistență rugați a se întruni în ședință azi, Joi, orele 8 și jumătate seara în una din sălile universităței, unde comitetul de 5 le va aduce la cunoștință ultimele dispoziții luate asupra mișcărei naționale. la Chioșcurile «Societăței Presei» aflate în grădina Cișmegiu, se vor vinde irevocabil prin licitație. Sâmbătă 12 Iunie curent orele 6 p. m. Doritorii de a concura să se afle în Cișmigiu, la sus zisa oră și zi, sau să-și adreseze ofertele mai dinainte la secretariatul societăței în str. Academiei No. 2 (casa Steiner). Chioșcurile se vor vinde în total sau în parte. •SB Vineri se va aduna comitetul teatrului național, ca să hotărască asupra agajamentelor de gagiști. Ian Comitetul permanent al județului Ilfov a votat 1000 de lei pentru întreținerea Morgi și 1200 de lei pe an serviciului antropometrie de pe lângă prefectura Capitalei pentru a măsura inculpații din județul Ilfov. D. director al gimnaziului din Giurgiu apelează la public ca să contribue cu cărți la formarea unei biblioteci pentru acea școală. Cărțile vor fi la dispoziția publicului. 89 Ad sosit din Epir trei persoane cari se pretind rude de aproape cu repausata d-nă Aritina Gigîrtu; ele sunt hotărâte să ceară casarea testamentului lăsat de aceasta. ESS Elevii anului al patrulea de la școala de medicină veterinară pleacă la 1 iulie în escursie ca să viziteze hergheliile Statului și tîrgurile de vite. ESS Trupele recrute concentrate pentru exerciții vor fi trimise la vetrele lor pe ziua de 25 Iunie. mm Noul regulament asupra bacalaureatului se va pune în aplicare de la 15 Septembre 1893. ^ Consiliul de miniștri, care s-a întrunit ieri la orele 4 p. m., a aprobat rezultatele a mai multor licitațiuni și a autorizat ministerul instrucției publice să primească suma de 40.000 lei lăsați anual acestui minister prin testamentul doctorului Kiriazi. S. M. S. Regele și A.A. L.S. Regale au sosit în Sinaia alaltăieri la orele 2 și 50. Toate gările pe unde au trecut înalții călători erau împodobite și înțesate de lume, care a aclamat pe Suveran și pe Altețele Lor. Timpul în Sinaia este frumos. @3 Curtea cu jurați din Ilfov a achitat alaltă er! pe indivizii Vasile Penciulescu, Gheorghe Radu, Mihalache Gheorghe, Tache Iordănescu, Stan Gheorghe Cocoș și Ioniță Petránu, acuzați că în seara de 14 Martie curent ar fi atentat la pudoarea unei femei, anume Anica Alexandru. ES D. rector al Universității a făcut invitări profesorilor universitari, cari vor compune comisiunea de bacalaureat. E probabil că vor face parte din comisiune d-nn profesori: D. Petrescu, D. Negreanu, Al. Odobescu, Frollo, N. Cuintescu, C. Dimitrescu (Iași) și D. Brândză. D-nii dr*. Racoviceanu-Pitești a fost numit provizoriu medic primar al spitalului Colintina și d-l Vrabie medic primar provizoriu la spitalul Pantelimon. ISBa Consiliul general al județului Ilfov, a hotărît ca de acum înainte bâlciul ce se face în fiecare Marti și Vineri la oborul Bucureștilor să fie numit târg și deci să nu se mai permită într’ensul comercial ambulant. 19 23 Ministerul domeniilor a vîndut de la 1890 până la 1893, 345 de moșii în 42,225 loturi, reprezintând 208,268 hectare. Valoarea acestor moșii este de 77,311,947 lei. In anul trecut s’a vândut însemnatul număr de 225 de moșii. M. S. Regele a primit o scrisare din partea M. S. Regelui Italiei ca răspuns la felicitările ce Augustul nostru Suveran s-a adresat cu ocazia a 25-a aniversări a căsătoriei sale. Ex. Sa d. comte Curtopassi, trimis extraordinar și ministru plenipotențiar al Italiei, a avut onoarea a remite M. S. Regelui această scrisoare. ESI D. judec. de instrucție Sărățeanu a depus pe servitoarea Tereza Grigoriu, care eluja la d. Spiru Haret ca fată în casă de vr’o 10 ani. De câtva timp d-na și d. Haret observați că le lipsesc banii mereu, făcând socoteala cheltuelelor nu s’a putut da de urma a 1.500 lei. înștiințând poliția, agenții siguranței descoperiră, ascunși într’o canapea mai multe giuvaeruri vechi pe care d-na Haret le recunoscu ca giuvaeruri vechi ale familiei. El Gustav Diaz a fost condus de la frontieră și a fost remis autorităților austro ungare pentru a fi trimis în Elveția, care a solicitat de la guvernul nostru extrădarea lui. După cum am spus, Diaz e dat în judecată de parchetul din Lausanne pentru escrocherie și abuz de încredere. V. D. Eugeniu Lapterw a fost delegat din partea prefecturei de Ilfov a lua parte la operațiunile comisiunea de recrutare pentru județul Ilfov, iar d. Bălteanu la cele pentru orașul București. Ea Legea sanitară se va promulga Sâmbăta aceasta. Consiliul sanitar superior împreună cu direcțiunea serviciului sanitar lucrează la regulamentele privitoare la aplicarea legei. Edi D. d-r Sache Ștefănescu a fost însărcinat de Eforia spitalelor civile cu funcțiunea de medic al stațiunei Sinaia de la 1 August până la 15 Septembrie. iS3 La Direcțiunea Noului Tranvas, fiind locuri vacante de conductori și vizitii amatorii cu cunoștință de carte și cari pot produce acte de bună purtare, pot găsi loc imediat. ■orr....... ® su*teza cm furați de Milov Afacerea falsificatorilor de monedă A. Basgai și Maria Merișeanu Ieri a venit înaintea curței cu jurați de Ilfov afacerea Bazgan-Merișeanu, inculpați pentru falsificare de bilete de bancă engleze și române. Curtea e prezidată de d. Gr. C. Burcă, consilier. Fotoliul ministerului public e ocupat de d. procuror de curte Stătescu. După formalitățile obicinuite și constituirea comisiunei juraților, inculpații declară că au apărător pe d. avocat Maniu. Banca Națională e reprezintată prin d. avocat V. Lascar. Mai mulți bancheri din capitală sunt constituiți parte civilă. N. Bazgan în vîrstă de 21 ani împliniți—deși declară că n’are decât 20 ani — are o înfățișare puțin plăcută. Blond, pârul tăiat scurt, o mică mustață mijește pe buza lui ținută foarte neglijentă. El poartă la gât un fular negru în semn de doliu. Sora sa, Maria Merișeanu, e în vîrstă de 22 ani, văduva, divorțată, are o privire mult mai inteligentă ca fratele ei. Pare foarte pătrunsă. Se dă citire actului de acuzare. Ambii inculpați sunt dați judecății, pentru că au falsificat bilete de bancă engleze și le-au schimbat pe piața București. Se procede la interogatorul acuzaților. Interogatorul lui Bazgan Bazgan a făcut o clasă gimnazială în liceul Sf. Sava, a trecut apoi la gimnaziul Cantemir unde a urmat și terminat cursurile clasei a 2-a. Leneș, avea aplicare numai la desemn și caligrafie. A părăsit școala, pretinde el, din cauza unei maladii de ochi, și a plecat în America. Tot venitul părintesc, constând din 5.000 lei, din care scăzîndu-se 4.000 lei dobînzile proprietăților afectate la credit, rămâne 1.000 lei anual. Președintele.După cum se constată venitul e mic și nu aveai cu ce călători în străinătate. Cu ce bani ai călătorit ? Acusatul.— Din împrumutul contractat la un particular. Acusatul nu poate răspunde precis la nici o întrebare. Se încurcă mereu. P. Ai fost la Galați ? A. Da. Fiind certat cu mama mea, am plecat la Galați. Acolo am schimbat la un bancher un bilet englezesc. P. De unde aveai bilete engleze ? A. Vrând să plec la Londra am cumpărat de la d. Moroianu o hârtie engleză. P. S’a dovedit că acel bilet era fals. Cum se explică aceasta ? A. Nu știu. Eu mai aveam din Paris un bilet englez pe care’l lăsasem acasă. M’am dus în urmă la d. bancher Israel și am vroit să schimb și acest bilet și mi s’a spus că e fals. Am fost dat atunci pe mâna poliției. P. Recunoști că ai fost la d. Israel să schimbi un bilet englez? A. Da. Neagă apoi a mai fi schimbat vreun bilet fals. Pr. Cum se explică prezența atâtor obiecte și mașini la d-ta acasă ? A. Luam lecții de fotografie. Mașinile serveau la satinat și la fabricarea cărților de vizită. N’am făcut alt nimic cu ele. Dacă ași fi putut falsifica bilete de bancă n’ași fi îndurat mizeria, și ași fi scăpat de multe necazuri. Tăgăduește că s’ar fi găsit la dînsul litere și clișeuri în zinc. P. Un expert a dovedit că cu mașina tipografică cu care te serveai, se putea fabrica bilete de bancă. A. Nu tăgăduesc aceasta, dar eu nu am făcut uz în acest sens. Interogatorul Eîarlem Merișeanu Maria Merișeanu, și-a făcut o parte din studii în Asilul Elena Doamna, pe care le-a întrerupt mai în urmă. Acuzata a plecat mai târziu la Brașov, în interese private. Tăgăduiește a fi dat d-lui Bobeica două bilete de bancă engleze. Maria Merișeanu tăgăduește totul. Se procede la ascultarea martorilor. D. Esra Israel spune că Maria Merișeanu s’a prezintat la dînsul și a schimbat în două rînduri câte un bilet de bancă engleză a câte 5 lire sterline fiecare. Zvonindu-se că pe piață sunt în circulație bilete engleze false, d. Esra a căutat să constate dacă biletele sunt bune sau nu, dar nu s’a putut încredința. Mai târziu N. Bazgan s’a prezintat să schimbe un alt bilet englez. Atunci bancherul a înștiințat poliția care a arestat pe Bazgan. Martorii ceî-l’alți depun tot în defavoarea acuzaților. In urma verdictului juraților Curtea condamnă pe Bazgan la 1 an închisoare și pe sora sa Maria Melișeanu o achită narilor superiori de la externe, acuzatul a încercat să se sinucidă. După propunerea medicului legist, care crede că Paasch este atins de mania persecuțiunii, tribunalul, a amânat procesul și a ordonat internarea acuzatului într-o casă de nebuni unde va fi observat în timp de 6 săptămâni. Boriin. — ©ouclamaați In procesul de delapidare de deposite și de escrocherie intentat băncii Schultze și consorții, Viert a fost condamnat la 8 ani și Schultze la cinci ani închisoare. Borna.—Biscația asupra băncilor de emisiune După propunerea d-lui Giolitti, Camera a decis cu o mare majoritate de a fixa pe Sâmbăta viitoarea discuția proiectului de lege asupra băncilor de emisiune. Fraga.—Grevă O grevă a isbucnit în 8 puțuri din minele Dux. Greviștii sunt în număr de 1000. Ei fac aceleași cereri ca și greviștii din Kladno. S-au produs excese. Geandarmeria a intervenit. Sunt mai mulți răniți. DEPS ȘI 8 Iunie Paris.—Boala d-lui Carnot D. Carnot fiind pe cale de vindecare, nu se va mai publica buletin de sănătate. Un duel a avut loc astăzi între d-nii Floquet și de Hansonville, care, în discursul său de Duminică, criticase rolul d-lui Floquet în afacerea Panama. S’au schimbat două gloanțe fără resultat. Paris.—Extrafiarea lui Harz Un consiliu de cabinet s’a ocupat cu întrebarea anunțată de D. Milleroye în privința extrădării lui Herz. D-nii Develle și Guerin vor răspunde că guvernul actual a continuat cu stăruință negocierile pentru extrădare și că ele își urmează cursul lor. Berna.—Conflict întră muritori Un conflict s’a ivit ers între lucrătorii elvețian și italian. S’au făcut 80 de arestări. Sunt 100 de răniți între cari unul grav. Un batalion de infanterie și un escadron de cavalerie, trimes din Lucerna, au sosit în timpul nopței. Sohnelfiemühl.— Surpare de pământ Surparea de teren pricinuită de lucrările de săpare a unui puț artesian la proporțiuni din ce în ce mai mari.— 20 de case sunt deja surpate; 80 de familii au fugit. Multe case sunt amenințate. Strasburg. — Alagarila în Alsacia-Borana Rezultatele alegerilor în Alsacia-Lorena sub raportul voturilor întrunite, probează o mare micșorare în partidul protestărilor în favoarea mai cu seamă a naționalilor germani. Berlin. — Inearea re âo sinuciíiere înainte de începerea procesului antisemitului Paasch pentru injurii la adresa ministrului Brandl si a funcționaris—Duel PRESĂ ROMANI Rezumatul revistelor gazetelor fie la 9 Iunie Adevărul zice că, dacă guvernul rămâne nepăț sător față cu nenorocirile provocate de inundații în țară, cetățenii trebue să se unească și să ajute pe victimele inundațiilor, fiecare cu ce poate. Oricât de puțin s’ar da pentru nenorociți, în asemenea împrejurări valorează mult. Constituționalul zice că de nesocotit sunt insultele pe care ziarele opozante se adresează guvernului actual, care a introdus un curent puternic de onestitate în gospodăria statului. Promite să răscolească domnia liberalilor de 12 ani și să le arate nemernicia. Lupta zice că politica noastră exterioară atârnă numai de la bunul plac al regelui. Antipatia pe care o au ungurii pentru români o au și aceștia către unguri. Se întreabă când se va sfirși cu această alianță în contra naturii. L’indépendance roumaine are o cronică în care vorbește de Examenele conservatorului și apoi cea mai mare parte din această cronică o rezervă teatrului criticând pe cei ce intră în teatru fără să aibă talent. La Patrie publică un articol din „Libre Parole“, care apare în Paris și care critică pe români și zice că asta este o probă îndeajuns cum au adus conservatorii ca să fie văzută România în străinătate. Romanul zice că gara centrală cu care trebue să se cheltuiască zecimi de milioane nu este altceva decât un lux, decât o adevărată risipă. Confratele e de părere că mai bine s’ar face mai mare gara de Nord și astfel s’ar face multă economie. Timpul enumera toate proectele de legi votate sub guvernul conservator și zice că ele nu au alt scop decât să asigure soarta țăranilor. Confratele adaugă că în toate ocaziunile conservatorii au lucrat fără zgomot, fară fraze pompoase și fără a provoca antagonism intre interesele diferitelor clase ale societății. Țara zice că în luna lui Iunie a isbucnit revoluția la Blaj în 1848 și de aceia să nu uităm că tot în luna lui Iunie suntem acum, când barbariile Ungurilor se întețesc și când e convocată conferința românească de la Sibiu. Voința Națională răspunde gazetelor guvernamentale care au acuzat-o că nu respectă biserică și zice că din contra respectă biserica dar nu poate respecta pe un Mitropolit eșit din fără de lege și osîndit spre batjocorirea bisericei noastre. Rezuntul revistelor ziarelor de peste munți. Gazeta Transilvaniei (Brașov) zică că chestiunea boemă prinde rădăcini din ce în ce mai adîncî in poporul croat și de aceia contele Kalnoky ar trebui să fie seamă de această discuție. Tribuna (Sibiu) zică că pretențiunea contelui Apponyi ca în armata maghiară să domnească mai mult entusiasm zice ,că nu se poate îndeplini decât atunci când atât el cât și din soții săi, vor contribui ca fiecare cetățean din statul unguresc să fie mulțumit și să se poată simți ca în patria sa, ca la el acasă. BURSA CEREALELOR Viena 7 Iunie. Grâu de toamnă 8 fl. 84 cr. Secară de toamnă 7 fl. 79 b. Ovez de toamnă 6 fl. 98 cr. Porumb (iulie-Aug) 5 fl. 73 cr. (August-Septembre) 5 fr. 81 cr. hect Marsilia 7 Iunie. • Grâu (luna curentă) 21 fr. 35 b. (Iulie- August) 21 fr. 85 b. Ultimele 4 luni 22 fr. 50 b. Secară (luna curentă) 14 fr. 60 b. (Iulie-August) 14 fr. 75 b. Ultimele 4 luni 15 fr. 50 b; 100 kg. Stasea, Civilă, Mișcarea populației pe ziua de 9 lunie Născuți 13. Morți 16 adică: Liza Taulman 5 zile, Elisa Berleasca 52 ani, Maria Niculae Andronie 7 luni, Elias Iacob Weisskopf 1 an și luna., Elena Bălănescu 32 ani, Maria Stălpeanu 103 ani, Petre Ghiță Dincă 5 ani, Ioana Ghiță 77 ani, Anica Hefler 11 luni, Grigore Mărgărit 4 zile, Constantin Radovici 22 ani, Marita Ionescu 23 ani, Anica Sacherlic 55 ani, Constantin Hoisescu 3 ani și jum., Victora Alexandru Pascu 6 luni, Aneta Steriade 80 ani. Loturile Ungare Je Sziu a 15-a tragere din 15 iunie 1893 în Budapesta. __________ Ii8^ Doi ® SSidiș&tB demisionând din postul de medic primar al județului Constanța anunță onor. public că continuă a da consultațiuni (ora 4—6 p. m.) Strada Apolodor No. 15 Bucuresci. 620 (30) Grădina ELIADE și casele de 23 încăperi de închiriat de acum în total sau în parte pe mai mulți ani. Aci se află de vânzare frunza la lOC de IDUASI. 619 (9) A. Fi U FI O I cr Se caută la d. Iancu Costescu, dincar un magazioner cu nevastă, plătit lunar cu 100 lei. BIMDU COSTESCU Calea Moșilor No. 61. povestire dureroasă la patimile Dominului și pentru plângerea Maicii’ Domnului, pentru pământul fericiților și pentru descoperirea care o face Ingerul D-lui, Cuviosului Macarie. Se vinde de Dometie Ieromonahul lui Cimitirul Icoanei, Bucuresci. 665 500 lei Premiu SS=T f It AV ir Ug ser. pentru QMORIREA a orî-ce fel de INSECTE Cu acest nou și infailibil praf, ce noi prezentăm publicului, toate insectele ca: moliile, păduchii, űn lemn, puricii, muștele și altele, mor la cea de întâi și întrebuințare. Se acordă Un premiu fe 500 lei celui carst va proba că există praf mai bun ca cel de mai sus. De vânzare în București la administrația ziarului „Universul“, str. Brezoianu No. 11, și în Iași, Craiova, Galați și Brăila la librăriile unde se vinde ziarul „Universul“. m PREȚUL UNEI CUTII BANI 60 *• Fiecare cutie a acestor adevărate prafuri (Poudri Universelle) va purta pecetea administrației ziarului „Universul“. Suflătoare de cauciuc spre a obține mai bine efectul cu praful pentru distrugerea moliilor, păduchilor de lemn (ploșnițe), puricilor, etc. Bucata, lei 1.30. Dr. I- Dumitrescu Ignatiu — Calea Moșilor No. 97 —• arătat’i cm ffarstaada, ®ffisațiî Consultatiuni de la 4—6 p. m. 660 O casă, situată pe str. Principală cuprinzând 11 camere, grajd, șopron) curte mare și grădină este de virizare, putând a se lua în posesie de îndată, pentru detaliulî a se adresa în București Calea Plevnei No. 48. 608 ---------------------—----------— .... "■ [UNK]( Macaroane și ori ce paste de Italia IPUT* Calitatea extra-superioară a premiatei și renumitei fabrice Fratelli Rossi din Nocera, lângă Neapoli. Furnisori ai Curții Regale Italiane. — De vânzare la administrația „Universului“, strada Brezoianu, No. 11, București. — Lei 1.30 chilo. Lei un ceasornic de buzneai La adm. ziarului «Universul» strada Brezoianu No. 11, și în Calea Victoriei No. 150, se află spre vânzare ceasoarnice de buzunar numai cu lei S.8 © bucata. Ceasoarnice remontori cu 2 capace care nu se poate distinge chiar de oameni speciali de un ceasornic veritabil de aur cu gravuri foarte frumoase și regulat pe minute și secunde numai cu Lei 2*1 și alta mai mare și care se menține aurit timp îndelungat numai Lei éS. CAUȚI pentru PREMII Librăria Universală Leon Alcala? este asortată cu toate cărțile didactice și literare pentru premii. 668 (7) IN FATA CURTEI REGALE 6. MDLINGER IisIess Gif Iî ligái ® MAȘINI DE CUSUT ORIGINALE „SINGER“ MUTAT in Falitul loműatianel Univertare In fața Curții Regale In colțul straielor Clemența și Vămel IN FATA CURȚII REGALE m !ce OAROXI X