Universul, iulie 1893 (Anul 11, nr. 153-179)

1893-07-01 / nr. 153

Universul No. 152 și a început sä sfârâie ca un pison viclean și nepăsător ce era. Trebuie sä se știe, că «Tândală» a pățit buclucul ăsta iar femeia lui fugită a fost fata lui Păcală. întâmplarea aceasta s’a petrecut acum 1000 de ani și mai ieri în zilele noastre. ^smîpimposTr @ Franța. — Cunoscutul poet Jean Carrère, președintele unui grup de studenți, a fost atacat—cu ocazia tulburărilor din Paris—de poliție, noaptea, în casa sa. D. Carrère a fost rănit la obraz așa de răa încât a trebuit să fie dus la spitalul «Charité». * Comitetul asociației ziariștilor parizieni a ținut o adunare ca să protesteze înpotriva agresiunii poliției în contra ziariștilor. O delegație se va prezintă la ministrul de interne, ca să se dea gazetarilor un semn leine de văzut, cunoscându-se astfel că se duc pentru luarea de informațiuni. Italia.Un duel ciudat s’a făcut pe o locomotivă, aproape de Veneția, pe când trenul mergea. Mașinistul și fochistul s’au luat la ceartă. Ei se bătură mai întâi și cu cuțitele și apoi mașinistul trase mai multe gloanțe de revolver asupra fochistului. Amândoi au fost găsiți răniți grav. * Cunoscutul patriot italian Bovio a ținut discusul de inaugurare a unei sculpturi reprezentând pe Garibaldi, care a fost înfiptă în zidul primăriei din Marino. În Germania.Socialistul deputat Liebknecht, într'un discurs la Rechstagul din Berlin, a zis că nu atât pentru a se apâra de dușmanii de afară guvernul vrea să întărească armata, ci pentru ca s’o îndrepteze în contra propriilor săi concetățeni. * Deputații polonezi s’au învoit să combată proiectul de lege militară. In acest caz, se socotește că proiectul va cădea, împreună cu guvernul care l’a propus, la Austro-Ungaria.—împăratul Ansei a hotărît să facă o călătorie cu oaspeții princiari, ce vor asista la manevre, la Porțile de fier. * Un simplu țăran de la Deva, Donu ban al lui Teodora, a fost dat în judecată pentru «delict politic». El a fost osândit la trei luni de închisoare de stat. Anglia.O mare serbare venețiană s’a făcut la Windsor în onoarea ducelui și ducesei de York, noii căsătoriți. Pe distanță de o milă, Tamisa era plină de vapoare cu iluminații multicolore și muzicele militare cântau pe ele. Ziarele engleze sunt indignate pentru că, în Palestina, pe muntele Măslinilor s’a instalat o cârciumă și că banda de lăutari cântă aici vesele în grădina Gethsemane. Cer guvernului englez să intervie, pentru ca să nu fie batjocorite locurile sfinte. Rusia. — Guvernul a decis să acorde un premiu considerabil, pentru o companie care ar întreprinde călătoria la extremitatea polului nordic, pentru ca să facă o hartă a acestor localități neexplorate. * Se pregătește un proiect de lege pentru facerea cât se poate de grele a căsătoriilor ortodoxilor cu catolici sau protestanți. @ Turcia.—In urma stăruințelor însărcinatului de afaceri al Angliei pe lângă sultan, e probabilă grațiarea mulților osândiți în Armenia, după ultimele tulburări. ”M^^IIG ¥ fAFE^PE”'zi De e frig, de e cald, omul nu e mulțumit niciodată, căci i se pare că e ori prea frig, ori căldura e prea mare. ILUSTRAȚIA NOASTRĂ In marele restaurant «Dover» din Chicago a avut loc într’una din zilele trecute un concert nostrm, foarte original și extravagant în același timp, dat de chiar proprietarul restaurantului. Pe el îl chiamă Robert Mill. Robert a lipit într’o zi pe toate străzile afișe mari, prin care invita lumea la un concert cum nu s’a mai văzut De altmintrelea lumea îl cunoștea, că e un muzicant bun și original în felul lui. O mulțime de locuitori s’au dus în seara aceia la restaurant. Robert a așezat în mijloc în șir ca pe niște cătane împărătești 40 de tineri, prieteni ai lui, toți țineau în mână câte o butelie cu șampanie. Și erau îmbrăcați de paradă , adică frac, cravată albă și mănuși. La un semnal dat de Robert (după cum se înțeleseseră ei mai înainte) cei 40 de tineri au început să destupe rînd pe rînd sticlele. La o distanță oarecare musica intona o simfonie liniștită. Pocniturile mai puternice și mai încete ale dopurilor cu șușuitul șampaniei, ce isbucnea sgomotoasa și spumegată din sticle, forma un fel de contrast plăcut cu orchestra. Unde mai pui pe urmă și gâlgâieturile șampaniei, când cei 40 de inși au început să golească repede sticlele? Zis americanii lasă-1 în pace! Meamțsul și Transcerul (XSes Tool-ul cu Taartoele cu Toere) La o cafenea din Berlin, pe șoseaua «Unter den Linden» se aflau la o masă 2 oameni: un neamț cu numele Hans, mecanic bun și harnic și francezul Louis, amploiat la o agenție de plasare de servitori. Ei erau prieteni buni și beau la halbe cu bere, de le pocneau urechile. De la o vreme au început să cam clipească din ochi. Neamțul luase laleaua neamțului, iar amploiatul se picase singur. Tot bând, ei începuseră discuții politice. Din vorbă în vorbă s’au apucat la bătaie. Louis mai iute de fire, începu să care zdravăn în Hans. Bietul neamț, care se îmbătase cum se cade, se scoală deodată sus și poc! cu halba de bere în capul prietenului să îi. Pe urmă Hans care credea că n’a făcut lucru mare, și-a răzimat fruntea de masa de marmură să se mai răcorească nițel. Louis înfuriindu-se teribil a scos un pumnal și l’a împlântat în spatele lui Hans care a și căzut jos, peste câteva clipe a murit. Astfel s’a terminat răsboiul francogerman. Louis a fost arestat iar nenorocitul Hans fu dus la morgă. ■« .... I ...mim UN PROVERB PE ZI SĂ nu-ți ascuțî sabia pe piatra vecinului. (Turcesc) UN CHINEZ CUMINTE Nu-I vorbă că toți chinezii sunt cuminte, fiindcă sunt «chinezi», dar știrea pe care o spun mai la vale e prea din cale-afară chinezească. Și uite de ce . Un băiat de 4 ani din Peking știe să reciteze pe de rost 360 de versuri din fiecare operă clasică, de poezii din China. El e afară de aceia un artist de frunte și știe să cânte din flaut și din vioară. Un alt băiat dar de 15 ani din Hong Kong a luat licența în litere și a putut să răspundă cu multă vervă la tote întrebările grele ale profesorilor în tote științele. El a scris o carte minunată asupra bărbaților politici și a o mulțime de literați din China. Deșteptul băiat a fost numit imediat profesor la liceul din Hong Kong unde sunt elevii cari pot să-i fie tată. De altmintrelea trebuie să se știe, asta nu’i mare minune. Vestitul filosof Stuart Mill, știa când era de 4 ani limba grecească și citea pe Aristotele. — 3 A.. IȘTIBI Mercur!. D. Al. V. Urechiă, senatorul Galațului, a sosit Sâmbătă seară în Galați. D-sa, ca în toți anii, a venit să asiste la distribuirea premiilor aducând cu sine cărți de o valoare care întrece suma de 2000 lei, pe care le-a împărțit elevilor meritoși de la liceu și școala comercială. ül Colonia engleză din Brăila a făcut o vizită, acum câtva timp connaționalilor săi din București, unde, pe lângă alte petreceri ce i s’a oferit, au executat împreună și jocul de Cricket. Acum aflăm că reprezentanții Coloniei engleze din capitală vor întoarce vizita Coloniei din Brăila, care face mari pregătiri pentru primirea lor. Hü Studenții universitari romîni au adresat un manifest către studenții universitari din străinătate, prin care le cer intervenirea pe lângă puterile Statelor căror aparțin în favoarea romînilor din Ungaria. Eu. D. Alex. Lahovari, ministrul de externe, și d. Al Ghica Brigadir, secretar general al acestui minister, se află de două zile la Sinaia de unde se vor întoarce azi Mercur.8 Sub-locotenenții din geniu și artilerie, cari au terminat cursurile școalei de aplicație, vor fi promovați la gradul de locotenenți pe ziua de 5 iulie. Regimentul 1 de roșiori a părăsit garnizoana Slobozia spre a se duce la Câmpina, unde va sta 3 luni în campament. ESS D. Gaston Barboux, decan al facultăței de științe din Paris, a fost numit ofițer al Coroanei României. D. general Lahovary, care se află în Paris, va remite în persoană însemnele. B Ni se scrie din Sibiu că, cu tot recursul autorilor replicat în contra dârei lor în judecată, procedura va fi, din ordine superioare, grăbită, astfel ca procesul să fie judecat la 14 iulie adică 3 zile după conferință. Procesul va avea loc înaintea Curții de jurați din Cluj. El Consiliul de administrație al casei de depuneri și consemnațiuni a fixat dobânda împrumuturilor asupra depunerilor la 6% pe an. Efectele de stat vor fi primite drept cauțiune la 15%, acțiunile Băncii Naționale la 40% nini jos elecurs. Se va începe, peste câteva zile să se construiască partea din palatul Ateneului român, care dă în str. Poșta Veche, pe cheltuiala ministrului de instrucție. Atheneul se obligă în schimb șă pre două săli la dispoziția ministerului. Sala cea mare va fi întotdeauna acordată acestui departament pentru solemnitățile pe cari va fi nevoit să le facă. ESS Ministrul de finanțe a decis de a construi un local pentru vama din Cetatea (Dolj). Lucrările vor fi date în adjudecație. 1SS Consiliul de miniștrii a aprobat regulamentul votat de către consiliul municipal din Galați relativ la alinierea străzilor din acel oraș. 69 Orașul Cernăuți a serbat ieri, a 50-a aniversare a numirii mitropolitului Andrei Morariu. Comitetul serbării a trimes numerose invitațiuni în România. &S3 In seara de Duminecă, căpitanului Florescu, din regimentul 12 de călărași, pe când mânca în birtul de la Grand Hotel din Ploești, i-a venit rot și de o dată a căzut jos mort. Se zice că, nenorocitul căpitan ar fi vărsat sânge cu 2 zile mai înainte. Se va face autopsia cadavrului. SÎ2S Mai mulți creditori ai d-Lui Ștefan Ioanide făcuseră contestațiuni atît pentru a să schimba data încetărei plăților, cât și pentru anularea creanțelor unor creditori. Alaltăieri la înfățișare, creditorii contestatari retrăgându-și pretențiile lor, tribunalul de comerciu a dispus închiderea dosarului. D-nii procurori de Curte Stătescu și Luca Elefterescu au obținut unn concediu de la 1 Iulie până la 1 August, iar de atunci și până la 1 Septembre va pleca în concediu d. procuror de Curte G. Tătăranu. ■ D. procuror general Pophleanu va sta toată vacanța în postul IM. ESî D. Victor S. Baranga, sub-prefect în județul Olt, a fost numit director al acelei prefecturi, în locul d-lui G. Diocheanu, destituit. D. hi. Procopiu, licențiat în drept, a fost numit sub-prefect în locul d-lui V. S. Baranga. ESH Mâine 1 Iulie se va pune în circulație linia telefonică dintre București Sinaia. Parchetul general al curții de apel se ocupă acum cu revizuirea listelor juraților din Ilfov, deoarece s’au observat că mai multe sentințe ale Curții cu jurați au fost casate de Ianalta curte de cassație pe motivul că unii din acei, cari au judecat, nu întruniau condițiunele legii relative la jurați. ESI Tribunalul de comerciu din Capitală a declarat Sâmbătă în stare de faliment firmele: 1. Costa Gheorghiu, comerciant de băuturi spirtoase, str. Colțea No. 9. 2. M. Ramberg, comerciant de vărărie str. Grivița.La ambele falimente, sindic provizoriu a fost numit d. avocat D. Rădulescu. Băo Liga pentru unitatea culturală a românilor, secțiunea Argeș, se întrunește în ziua de 1iului. §@S Am dat, după un confrate o versiune asupra cauzelor sinuciderii soției d-lui Costache Manole, din strada Nisipara-D-sa a venit să ne declare că aceia informație e cu totul neîntemeiată, după cum, zice d-sa dovedesc procesele verbale încheiate în această tristă afacere, fidelitate și realitate ale poporului cu ocaziunea căsătoriei lor. Prințul vede în aceasta o garanție a măririi viitorului patriei. 3000 mineri din Forest of Dean s’au pus în grevă din cauza unei reduceri de 25 la sută din salariul lor. Hanfira. — Tiraviciul spire Berlin Țareviciul a plecat la Berlin. El a fost însoțit la gară de regele Danemarcii, de prințul și de prințesa de Wales și de prințesele Victoria și Maria. El se va îmbarca la Port. Victoria pe bordul yadului «regala Victoria and Albert», care îl va conduce la Flesinga. Constantinopole.Redivul la Constantinopole Redivul a sosit la 11 și jum. pe bordul la «Fayun» escortat de alte 2 bastimente egiptiane. El a debarcat la Dolma Badice unde o companie i-a făcut onorurile militare. El a fost salutat la bord de funcționarii înalți, în numele Sultanului ; fiul lui Ismail Pașa a venit de asemenea să-l salute. Medivul s’a dus imediat ia Yldiz Kioșk. Hornira. — Bin Camera Comunelor Sir Grey a declarat, în privința proectului Danemarcei de a convoca o conferință relativă la comerciul internațional de un falsificat, că guvernul englez nu vrea să ia inițiativa în această chestiune, însă e gata a o discuta cu Danemarca. D. Redmond a propus la articolul 9 al bilului de Homerule un amendament tinzând a menține numărul deputaților irlandezi la 102. D. Gladstone a stăruit pentru reducerea țifrei la 80. Amendamentul a fost respins cu 280 voturi contra 260. Hondra. — îrovariație «Agenția Reuter» află din Brazilia că o nouă revoluție a izbucnit în provincia Rio-Grande de Sud. Insurgenții asediază Rio-Grande. Berlin.—Biroul Reichstagului primit de împărat împăratul a primit biroul Reichstagului. El a zis că pentru menținerea păcii e necesar a se întări armata, precum o fac statele vecine. Condițiunile economice ale Germaniei cer o ușurare ce numai adoptarea proiectului militar ar putea să o aducă. împăratul a relevat iuțeala cu care proiectul cadrelor a fost votat în Franța. In ceea ce privește lipsa de fuvagii, împăratul a zis că autoritățile imperiului și statele federale vor lua toate măsurile pentru a împedica ca situațiunea să se înrăutățească. Monitorul publică o ordonanță imperială prin care a zis că prohibirea exportațiunii nu se aplică furagiilor și paielor importate din străinătate pentru a fi imediat reexportate. Hanfira —Uravă "“hXFTM Păcală ocărește pe fiul său de 7 ani pentru că în saloane nu se portă bine: — Hoțule !—îi zice el—când eram de vârsta ta m’ai văzut făcând asemenea ștrengării ? 27 Iunie Roma. — EsÄ'pans! la o interpelară în Senat Respunzând la o interpelare a d-lui Rossi în privința eventualității încetării uniunii monetare latine. Ministrul războiului a zis că în asemenea svow a produs o scădere intentă. Italia nu se gândește nici de cum să denunțe liga monetară, negocierile sunt din contra, în curs de a naționaliza moneda divizionară a argintului. Guvernul n’are intențiunea să bată monedă de nivel nici să emită hârtii mici. Chicago. — © jsutarnică vijelia (mai înalte victlsne) O vijelie puternică s’a produs Duminecă pe lacul Michigan și în orașul Chicago. Mai multe bărci au fost răsturnate. Vr’o 30 de persoane lipsesc. Se crede că s’au înecat. Budapesta. — Cholera Trei cazuri suspecte de boală s’au produs în comitatul Berg. Nu s’a constatat încă daca e cholera asiatică. Sofia. — Furtuni. — Scrisoarea Prințului Furtuni puternice s-au produs în zilele din urmă în diferite puncte ale Bulgariei, rezultând stricăciuni considerabile. Mai multe vite și un om au fost omorâți. Prințul a adresat președintelui consiliului, o scrisoare, prin care exprimă vina recunoștință a prințesei și a să pentru manifestațiunile de Jeur. 1 (13) Iulie 1893 "Nu vom avea holerî dacă fiecare familie va fi aprovisionat, cu renumitul Besmiectam concentrat NAYI care este «le 58 © «Icopi mai bun», mai puternic și mai economic deci. — ACIDUL FENIC — Acest n.o-6. j Desir LÎsotant este premiat cu medalia de aur la Expoziția din Bra» 1893 și cu diploma de onoare la Expoziția internațională din Marsilia (Franța) 1893, aprobat si consiliul sanitar superior din Romania; analiza și recunoscut compus din elemente eminament eficace de către d-nul Dr. Bernard, directorii Institutului chimic universitar din București. Acest desinfectant este antiboleric, nevătămtor, parasicid, cu miros plăcut, recunoscut fără r val pentru desinfectarea apartamentelor, casanmlor, spitalelor, localurilor de școală, privaților, vtgoanelor, rufăriei bolnavilor și morților, etc. etc. foarte eficace pentru: Desinfectarea sudoarei de la picioare, -*3 Toaleta secretă a damelor, -*63 Desinfectarea generală a trupului pe calea băilor, -*^8 Desinfectarea dinților și a gurei. Distrugerea părăsiților vitelor și pomilor Distrugerea insectelor, omizilor, gândacilor țânțarilor, păduchilor, puricilor, ploșnițelor, etc Folositor și trebuincios oricarei familii a ® Depositul se află la Drogheria M. STOIEÎ0ESCU, Strada Academiei No. 2, București. 1 cutie .5.e 1. lESIgr. Xaex “St. — Prețul 1 sticlă, ele 1.1 „ „ 2.2E 1 „ V« « „ 1.25 O probă irefutabilă despre superioritatea desinfectantului concentrat „Nava“, este faptul, că, di salvat în apă, în proporțiune de unu la mie, faci să dispară orce miros de putregai, pe când acidul fenic, disolvat în proporție de unu la sută, ne produce nici un efect. A se feri de contrafaceri. A se exigia totdeauna marca fabricei. Pi £ 2—3000 Etici %g| lit fi de luat pe hy =J= Kinfall I si potecă rangul 1 A se adresa la Administrația acestui ziar, sub inițialele: E. S. 727 (2) de limba franceză și englezi cu 10 franci pe lună §ira«Ia SCinLPTtREI M ®. §, 686 (3) DESIMETOTMiggllp"“ A se citi importantul anunț de pe pagina 4-a.calculator Biuroti. de reclamațiuni K. BUE DIN BUCUREȘTI 150,—Calea Victoriei,—150 Recalculează în condițiuni forte avantagiose orice scrisori de trăsură fracte, adică arată dacă s’au perceput taxe mai mult la transporturile de marfă de către Căile Ferate Streine și Române și face reclamațiuni pentru restituirea banilor plătiți în plus. Recalcularea este gratuită la tote fractele unde nu se ex st ® totă, supra toate. ______ 500 lei Premii .W PRAF ~mgLiT’ pentru IQg OMORÎREA a orî ce fel de INSECTE Cu acest nou și infailibil praf, ce noi prezentăm publicului, toate insectele ca: moliile, pădashii de lemn, puricii, muștele și altele, mor h cea d’Intein întrebuințare. Se acordă Un premiu fie 500 lei celuiean va proba că există praf mai bun ca cel de mai sus. .Sis. De vânzare în București la administrația ziarului „Universul“, str. Brezoianu No. 11, și în Iași, Craiova, Galați și Brăila la librăriile unde se vinde ziarul „Universul“. PREȚUL UNEI CUTII BANI 60 Fiecare cutie a acestor adevărate prafuri (Poxidre Universelle va, purta pecetea administrației ziarului „Universul“. Suflătoare fie cauciuc spre a obține mai bine efectul cu praful pentru distrugerea moliilor, păduchilor de lemn (ploșnițe), puricilor, etc. Bucata, lei 1.30. Lei 5.80 mi ceasornic de buzneas La adm. ziarului «Universul» strada Brezoianu No. 11, și în Calea Victoriei No. 150, se află spre vânzare ceasoarnice de buzunar numai cu lei IS.50 © bucata. — Un frumos lanț de ceasornic numai bani 70. Ceasoarnice remontori cu 2 capace care nu se poate distinge chiar de oameni speciali de un ceasornic veritabil de aur cu gravuri foarte frumoase și regulat pe minute și secunde numai cu Lei și altu mai mare și care se menține aurit timp îndelungat numai Lei »8.___ La administrația ziarului «Universul», strada Brezoianu, No. 11, se vând cutii mari de sardele, conținând 12 sardele fiecare cutie, numai cu 70 bani cutia. Sardele mai fine 90 bani cutia.