Universul, septembrie 1893 (Anul 11, nr. 206-231)

1893-09-01 / nr. 206

ANUL XI. — No. 20b Miercuri, 1 (13 Septcmlbre) 1892 „UNIVERSUL. POLITIC“ deschide un nott abonament cu a fiii mummn cu începere de la 1 Septembre 1893 SW* f*cah‘u 31 tini “"În In Capitală, lei 6,60.—In județe, let 8.60 PREMII 1 frumos tablou colorat «Mignon» sau «Carmen» de renumitul pictor italian Fontana, mărimea : 71 centimetre înălțime și 43 centimetre lățime. — Originalele acestor tablouri s’au vîndut cu 30 mii lei. — In loc de tablourile de mai sus putem da portretele colorate ale defuncților î. C. Brătianu sau Vasile Alexandri. Aceste portrete, lucrate într-un mare stabiliment oeografic din Berlin, sunt atâta de bine executate încât nu este nici o deosebire cu un portret care ar costa 500 lei. In loc de un tablou sad de un portret, putem da următoarele obiecte : 1 brățară aurită sad argintată, 1 ac de cravată, ultima noutate, și o pereche de nasturi auriți pentru manșete. In loc de brățări putem da o frumoasă broșă pentru dame. 2 volume din romanele nostre. IPSN?“ Pentru 6 Anu In Capitalii lei 12,60—In județe lei 16.60 PREMII Unul din tablourile sau 1 din tretele de mai sus. 1 frumoasă broșă pentru dame, ultima noutate. 1 notes perpete o. 1 pereche nasturi auriț pentru manșete . 1 frumos ac de cravată ultima noutate. 4 volume din romanele noastre. Pentru 1 Un In Capitală, lei 27.10.—In județe, lei 35.10 PREMII 3 tablouri, adică : Mignon, Carmen și Timpul trandafirilor. Acest din urmă tablou este al renumitului pictor german Thumann și este în mărime de: 88 centimetre înălțime și 64 centimetre lățime. Originalul acestui tablou s’a vîndut cu 35 mii lei. In loc de două din aceste tablouri putem da portretele colorate ale lui I. C. Brătianu și V. Alexandri. O frumoasă perie pentru mustăți. 1 frumos termometru de masă, forma de ancoră. 1 notes perpetuo. 1 frumos briceag. 1 frumoasă broșă pentru dame. 7 volume din romanele noastre. Pe lângă premiile de mai sus se mai dă noilor abonați și un evantaliu chinezesc. N.B.—Toți abonații ziarului «Universul» politic, primesc gratis »Universul literar» colorat, săptămânal. Costal Abonai Bentumî fără Premii Infiipitilii ; Pentru un an. ..... Lei 20.10 Pentru 6 luni. ..... » 10.60 Pentru 3 luni................................» 5.60 In provincie : Pentru un an..............................Lei 28.10 Pentru 6 luni. ..... » 14.60 Pentru 3 luni. ..... * 760 Toți nouii abonați, cari vor plăti, peste costul abonamentului, lei 6 în capitală și lei Wo în provincie, vor primi franco, afără de premiile ele mai sus și un frumos ,,ceasornic“ pentru masă cu deșteptător, minutar și opritor și plătind iei Wo în Capitală și Jei Wo în provincie, vor primi franco un ceasornic de nichel de buzunar, a--------------------------------------------------------fr Sănii se vor trimite direct prin mandat poștal la administra ziarului LJNÎV'iyî Slib, strada Srezoianu No. 11, București. Premiile se dau îndată ce se primeșt costul abonamentului. gigg?“ Cine nu va lua premiul până lax’o lună de la data de când începe abonamentul, perde dreptul la acel premiu CALENDAR PE 1893 Ortodox Marțir 31 August — Pr. brîului M. Domn. Catolici Marți 12 Septembre — Guido. Ros. soarelui 5.37. Ap. soarelui 6.15. București, 31 August. O reformă polițienască Ziarele guvernamentale pomenesc despre intenția pe care ar avea-o guvernul ca să facă o reformă în organizația poliției. De mult vor fi trebuit să se puie capăt multelor neajunsuri, pe care actuala alcătuire le prezintă, dar, mai bine târziu decât nici o dată. Acel guvern care va face o reformă în sensul nevoilor publice, în poliție, va fi, negreșit, vrednic de laudă. ‘Ji ❖ * Așa cum e organizată poliția în țara noastră acum, adeseori, din rațiuni politice sau altele, în loc ca să fie apărat cetățeanul de agenții polițienești, e din potrivă atacat de aceștia. Afară de aceasta, iarăși de multe ori, față cu justiția, agenții poliției au prea mare putere discreționară în ce privește mărturia. Un simplu sergent de stradă poate să te acuze de o crimă cu toate că n’ar fi fost în acel oraș sau mahala o lună de zile.* * * Cauza răului e amestecul poliției în afaceri politice. Dacă—în cazul cel mai rea—are nevoie guvernul de spioni pentru ca să afle secretele opoziției politice, să înființeze un oficiu special, ca în Rusia, iar nu să înjosească pe agenții siguranței publice să facă asemene meserie. •* Dacii e vorba să se facă o reformă polițienească serioasă, iată cum credem că ar fi bine să se organizeze acest scop destinat apărării siguranței cetățenilor. Mai întâitt, să nu se pună în capul prefecturilor de poliție și să nu se numească polițai oameni politici. Oricât de imparțial ar fi un liberal, când are în mână pe un conservator și vrea săîl răzbune pe el, fără de voie face aceasta, neputând fi controlat de nimeni. Ca polițai să fie numiți oameni cu un trecut cu desăvârșire limpede și cu cunoștințe deosebite, căpătate sau prin școală sau prin practică.A doua condiție, după cum vom dovedi într’un viitor articol, e ca prefectul de poliție, polițaiul, comisarul să fie siguri de poziția lor,—de-ar bate vânturile politice de la Miază-noapte, sau de la Miază-zi. Despre nevasta, vom da și pildă de la un popor înrudit cu noi, care a știut să organizeze o poliție ne politică,, 5 bani în capitală—10 bani în județe ------SE3X-----Redacția și Administrația: STRADA BREZOIAPIJ H. BUCURESCI Si.cânte-va strade de locul unde s’a șli crima. Îrifi fiind înștiințată, imediat d-nul Iovi Paîe» inspector de poliție. A sosit la fața locului însoțit fiind’de d. doctor Augustin care a dat la timp ajutorul necesar sărmanei copile. Iată cum s’a petrecut faptul: Sergentul major George Nițescu, în continuu făcea curte domnișoarei Fionea Floran. D-ra însă întotdeauna l’a refuzat, căci neapărat domnișoara Florica Floran, pe lângă că era de familie bună, apoi era și profesoară și deci nu putea să stea de vorbă cu un sergent reangajat din nou în armată, pe cinci ani, și care după cum se știe sunt plătiți ron. Sergentul Nițescu însă visa tot apor și după cum crimele în Craiova sunt obișnuite se decise să facă și el una ca să fie și el dat la gazetă. Așa în ziua de 26 August pe la ora d p. m. sergentul Nițescu a sărit prin coș în grădina d-lui Floran, ascunzându se după o retiradă. D-șoara Floran ducându-se cu oarecare afaceri în grădină, imediat a fost întâmpinată de sergentul Nițescu care tamne sau îl propune să fugă cu dînsul, ceia ce i se refuză din nod. Atunci eroul nostru scoase din buzunar un revolver și trase asupra domnișoarei Florica 4 focuri și în urmă imediat a fugit peste gard și prins de oameni tocmai când vru să se ascundă, în niște bălării. Făcându-se cercetările medicale de d. doctor Augustin s’a găsit că d-șoara Florica poartă două lovituri la gât, și una la mâna dreaptă , către 3 gloanțe nu s’au putut scoate pînă în prezent. Doctorul nu garantează de viața d-rei Florica Floran. Primul act de constatare s’a făcut de d. inspector D. N. Sovipale , iar în urmă instrucțiunea a urmat de d. procuror re DIN BULGARIA (Corespondența particulară a ziarului „Universul“) -v. Emigrare Sofia 27 August. Ministrul de interne a trimis o circulare prefecților prin care Îi invită să oprească emigrarea supușilor de religiune musulmană. Turcii din Bulgaria nu mai pot părăsi țara aceasta fără autorizația guvernului. Măsura aceasta e motivată de împrejurarea că în porturile Bulgariei se adună sute și mii de turci, care părăsesc țara și aglomerația aceasta poate să fie o mare primejdie acum în timpul holerii. Cauza grămădirei oamenilor prin porturi e și lipsa de corăbii. Măsura aceasta e considerată numai ca timporar, până ce va dispare holera. Alegerile comunale în curând vor avea loc alegerile comunale. Se presupune că ele nu vor fi așa de liniștite ca de obicei în Bulgaria. Mandatele consilierilor comunali, dintre care se aleg și primarii , expiră la 4 ani. Alegerile parlamentari ce au avut loc acum o lună s’au petrecut în liniște, a faci de vre-o câte-va încăerări sângeroase pe alocurea. La cele comunale lucrul o grea și partidele interesate sunt mai înverșunate. De altmintrerea funcțiile în administrația comunală sunt mai căutate decât mandatele de deputat. In Bulgaria dacă ești deputat, ai influență politică și atâta tot. Dar dacă ajungi primar, sau consilier comunal, apoi te îmbogățești cum se cade. Și asta î ,mai sigur. Comuna, care aici este ca un fel de autoritate politică de prima instanță, are o influență decisivă la alegerile legislative. Partida care stă în fruntea comunei biruește negreșit. Administrația comunelor După cum merg lucrurile de o vreme încoace, guvernul trebue să fie foarte îngrijat de rezultatul alegerilor, căci administrația de până acum a comunelor a fost cât se poate de rea. De ex. orașul Sofia a contractat nu de mult un împrumut de 10 milioane de fr. și acum e vorba să contracteze un alt împrumut tot de 10 milioane. Prin urmare închipuiți-vă un oraș cu 85.000 de locuitori având o datorie de 20 de milioane pentru cari trebue să plătească anual 1 milion și fum. numai procente. Se bănuește însă, că tot actualii consilieri vor fi realeși în Sofia, din pricini că alegătorii sunt numai oameni, cari tresc, din bugetul comunal și așadar, sunt interesați. Negreșit că și în alegerile acestea guvernul va învinge. Interesant însă e cum va învinge și unde vor ajunge lucrurile. O dispariție misterioasă în ziar din opoziție anunță din Tîrnova, că mitropolitul Clement, condamat pentru insultă la adresa familiei domnitoare și internat — după cum știți— într’o mănăstire din acel oraș a dispărut din închisoare, fără să se știe unde se află acum. Acelaș ziar adaugă că poate e la mijloc una dintre acele crime misterioase, cari adeseori se întâmplă în fosta capitală a Bulgariei. Dacă știrea aceasta e adevărată — după cum spune un alt ziar din opoziție — faptul s’a petrecut în înțelegere comună între guvern și exarcul bulgar. Aceasta pentru a împedeca să vie procesul lui Clement înaintea curții de apel și casație și să se evite astfel niște desbateri judiciare, cari nu pot fi de loc în avantagiul guvernului. Un ziar guvernamental anunță simplu că fostul mitropolit n’a fost omorît ci transportat în altă pușcărie, dar nu spune în care: BALANOV. CRIMA DIN CRAIOVA Iată câteva amănunte asupra crimei întâmplate la Craiova și despre care, am amintit în numărul nostru de eri: Vineri pe la orele 3‘/2 p. m. s’au auzit patru detunături de revolver, în curtea domnului Floran, funcționar la poștă , iar lumea curioasă dând năvală în curte a văzut pe d-șoara Florica Floran scăldată în sânge. Imediat oamenii s’au pus în goana criminalului care a fost prins tocmai, galpafă. O ferEgieie Toa ncLIt Se anunță din Oklatonia Citij (Statele Unite) prinderea unei «femei—bandit» Tomy, care a fugit nu de mult din închisoarea orașului. Cu toate că e numai în vârstă de douăzeci de ani, Tomy își câștigase o reputație destul de mare în tot teritoriul indian. Se îmbrăca bărbătește și intrase într-o bandă de bou de cal. Fugise de două ori deja din închisoare. Intâiași dată, făcuse o gaură în tavan și se dăduse jos pe uluce. A doua oară, pe când tovărășii de pușcărie asistau la un serviciu religios, a tăiat clanța celulei cu balenele de oțel de la corset. Tomy e foarte instruită. Cântă admirabil din piano și alte instrumente. Trage la țintă, cu carabina, minunat și călărește ca un cavaler. Știe cinci limbi și a fost repetit car de matematici. Sinuciderea din Vaslui Intr’una din zilele trecute o fată cu numele Natalia Koening, servitoare, fiica Anicăi Koening din orașul Vaslui și-a curmat zilele. Ea a mâncat gămăliile de la trei cutii cu chibrituri. Cauzele acestei sinucideri tragice nu se cunosc cu deamănuntul. Tot ce se știe însă este că nenorocita sinucisă lasă o scrisoare prin care spune că se sinucide din cauza mamei sale, care o ura foarte mult și a dat-o în serviciul unor oameni care făcuseră din ea roabă. El—zice sinucisă în scrisoare—o puneau la muncă obositoare și grea și la lucru peste puterile ei. Ancheta care s’a deschis va dovedi dacă cele denunțate sunt adevărate. 4 oameni trăsniți Citim în Gazeta Transilvaniei (Brașov). Din comuna Dolu, comitatul Clujului, se scrie, că nu de mult, s’a întâmplat acolo o mare nenorocire. Intr’o zi, când oamenii erau la lucru în câmp, se iscă o vreme rea; oamenii alergară care încotro, iar 10 dintre ei se refugiară sub un păr, ce se afla lângă o risipitură de deal. Pe la orele 3 după prânz, un trăznet se descărcă asupra părului, cauzând nenorociri îngrozitoare. Pe un bărbat tânăr care tocmai își ținea nevasta în brațe, T’a ajuns trăsnetul și a căzut jos mort la moment; de o dată cu el muriră alți 3, ce se aflau în apropierea lui, anume tatăl sau, un servitor și încă un alt locuitor din sat. Așadar, cu totul murirăm de o dată. Ceil’alți 6 câți mai erau laolaltă, anume 3 femei, (cari toate erau împovorate) și 3 bărbați, au căzut jos amețiți de cap. După ce a stat ploaia, eî rând pe rând s’au deșteptat—bărbaților nu le-ați fă