Universul, decembrie 1894 (Anul 12, nr. 282-306)

1894-12-01 / nr. 282

ANUL XI».—N° 282 — Joui 1 (18) Decembre 1894 PREMII EXCEPTA La abonații ziarului „UNIVERSUL“ Cu începere de la 1 Decembre 1894 Pentru 3 luni In Capitală, lei 8. — In județe, lei 9.50 f I Premii. — O cutie cu 12 lingurițe pentru cafea de metal alb cu mâneru gravat. — 1 frumos calendar colorat american cu foi zilnice pe anul 1895. — 1 calendar de citit al ziarului Universul de 110 pagine cu 18 ilustrații. — 1 calendar de buzunar și 1 calendar de perete, în 6 culori, pe anul 1895.—NB. In loc de 12 lingurițe putem da un roman ilustrat de 4 volume, după alegere. BL?" Pentru 6 luni .^8 In Capitală, lei 15.20—In județe loi 19.70 Premii.— Cele 4 calendare de mai sus.—1 frumos ceas de masă (Baby) cu deșteptător sau 3 furculițe, 3 cuțite și 3 lingurițe de masă de metal alb cu mânerul gravat.—1 roman de 2 volume ilustrat și un mic pieptine de buzunar. NB. In loc de ceasornic sau linguri, furculițe și cuțite, putem da 7 volume din romanele noastre ilustrate. EST Pentru 1 fen. In Capitală lei 29.70.—In județe lei 38.20 Presiiiia—Cele 4 calendare de mai sus. — Un ceasornic foarte elegant de masă cu deșteptător, cu piciorul și cutia cu reliefuri nichelate și aurite, construit într’adins pentru abonații noștri de un an, sau o elegantă cutie cu oglindă, conținând 1 pudră fină, 1 apă de toaletă, 1 săpun fin parfumat și 1 glicerina parfumată.—1 frumoasă rîsniță de piper. — 1 cheie nichelată, conținând un "briceag, 1 condei" și un creion. — 1 elegant Notes legat în piele și cu flori argintate, un mic pieptene de buzunar, precum și 4 volume din romanele noastre ilustrate.— NB. In loc de toate obiectele de mai sus putem da 12 volume din romanele noastre. Toți abonații sunt rugați să ne anunțe deslușit obiectele pe care doresc a le avea ca premii. NB. Toți abonații din provincie vor trimite un lett tíiai mult pentru portul premiilor. — ■ Neprimind un lett se vor trimite premiile nefrancate și abonatul va plăti portul la sosirea lor.i —————— COSTUL ABONAMENTULUI FĂRĂ  3.*...«... * 7.60 Toți abonații la ziarul «Universul politic», primesc gratis «Universul literar», care apare în fiecare Duminecă în format dublu cu splenidide lustrații colorate. In capitală Mare loterie deine îacere Pentru clădirea școalei și bisericii latine din Ors.și a.1 PITEȘTI Autorizată de Inaltul guvern Român premiuri în valoare de lei 20,000 1 » Lei 10,000 1 » » 6,000 1» » 1,000 . 2 » » 500 10 » » 100 . 20 » » 50 60» » 20 Câștigul principal Lei 10,000 Gostul unui bilet un leü Tragerea se va face la 1 Martie 1895 .. Biletele se găsesc în București, la administrația ziarului UNIVERSUL, strada Brezoianu No. 11, și în orașele din țară la toți vânzătorii ziarului UNIVERSUL. Orice persoană care va cumpăra 10 bilete direct de la administrația ziarului «Universul», București, va primi un bilet gratis. Gino dorește a vinde aceste bilete, se va adresa la administrația ziarului UNIVERSUL, strada Brezoianu No. 11, București, care a luat asupra sa vânzarea tuturor biletelor, și care se vinde la vânzători cu un marș rabat : ]Han țoane pentru 11 dame Frumoase marișoane de blană neagră și de imitație de astrahan cu căptușeală de mătase, Lei t éO bucaU. Nici cu un preț îndoit nu se gâște asemenea manșoane în țară. De vânzare la administrația ziarului «Universul», strada Brezoianu No. 11.”v'• T V' București, 30 Noembre. Muzicile militare Am primit mai multe plângeri din partea ofițerilor-muzicanți, în ce privește situația materială ce li se face în armată. Mai mulți confrați se ocupă de asemenea de această chestie. Ofițerul-artist n’are nici o poziție asigurată. El este considerat ca un element străin în armată. Acesta e faptul. Care sunt cauzele ? Nu s’a recunoscut și nu se recunoaște încă de șefii armatei noastre, de miniștrii de răsboiu, importanța pe care muzica o are în oștire. S’a scris mult și bine despre aceasta ; nu noi ne vom încerca să dovedim un adevăr incontestabil. Muzica însuflețește pe soldat, îi dă curaj și contribuie mult ca să ducă la victorie. S’a zis că Marsilieza a contribuit pe jumătate la victoriile armatelor revoluției și lucrul nu e lipsit de adevăr. * * * Ca să ajungi capel-maestru, ce ți se cere ? Mai întâiti cunoștințe muzicale îndestulătoare, pentru obținerea cărora îți trebuiesc mai mulți ani de muncă. Apoi, ți se mai cere o muncă cruntă. Iată de ce: Ofițerul muzicant n’are de-a face cu copii de școală, mai sprinteni la minte și cu câteva buchi de carte, ci în general vorbind—cu oameni fără de cultură și greoi la minte. Soldatul pe care vrei să-l faci muzicant nu știe, de cele mai multe ori, să citească pe aloc și ofițerul-instructor trebuie să-l învețe să descifreze notele muzicale ! Apoi, nu e asta o muncă mare, care merită o răsplată mai bună? "H .-J "/'iz * * Să mai cercetăm lucrul și din alt punct de vedere. Vor fi, între muzicanții ofițeri unii cari știu numai să învețe pe alții, dar cari, personal, n’au mari talente artistice. Sunt însă mulți cari au pe lângă știință și talent, cari compun marșuri și alte cântece frumoase... E drept ca acești oameni să fie considerați ca niște «paria» în armata românească ? Credem că a venit vremea să se reguleze poziția șefilor de muzică. El să se bucure absolut de toate drepturile ofițerilor,în ce privește stabilitatea și pensionarea. Numai astfel vom avea în armată șefi buni de muzică, dacă Îi vom considera așa după cum se cuvine și le vom asigura în chip serios existența. * * « 6 bani în capitali—10 bani tumile ^ Redacția ți Administrația: STRADA BREZOIANUi BUCURESCI Drama acesta s’a petrecut în cel mai mare întunerec. Când servitorii au adus vre-o câteva lămpi, sala se golise, dar pe podele zăceau numeroase victime. ț 4 copii mici, unul de 6 ani, altul de 8, al treilea de 10 și o fetiță de 7 ani nu mai dădeau semne de viață. Corpurile lor erau strivite oribil. Afară de aceea au fost 30 de răniți, dintre cari 20 foarte grav. Nu se știe cum s’a putut stinge așa de subit gazul și până acum nu s’a putut dovedi cine poate fi cauza acestei drame emoționătoare. Asasinarea unui francez Un francez, cu numele Marten, care petrecu într’una din nopțile trecute într’o odae separată din cafeneaua regală din Regent Street (Londra) împreună cu 2 femei, a fost găsit a doua zi dimineața mort cu capul străpuns de 2 gloanțe de revolver. Femeile dispăruseră. Se crede că el a fost ucis de cele 2 femei, de urma cărora nu s’a putut da până acum. West Anton Rubinstein.—(Vezi explicația) CALENDAR PE ANUL 1894 Ortodox Miercuri, 30 Noembre.—Andreitt S itt. Catolic Miercuri, 12 Decembre. — Epimach. Res. soarelui 7.29; ap. soarelui 4.19. DIN ANGLIA (Corespondență particulară a «Universului). Londra, 26 Noembre Legea administrațiunei interioare In Anglia s’a început punerea în aplicare, pentru prima oară, a unei legi de administrație interioară. E vorba de alegerea consilierilor instituită de «Local guvernament Act» din 1894, care, după cum se știe, e ultima operă legislativă a marelui bărbat de stat, d. Gladstone. Caracterul acestei legi e foarte democratic. Consiliile comunale sunt compuse din laici și aceștia administrează averile bisericești. Ele au dreptul să cumpere cu prețuri reduse întinderi de pământ pe cari pot ridica stabilimente de binefacere : spitale, aziluri pentru săraci sau orfani, etc. Statul e dator să dea o sumă anuală de bani, pentru întreținerea acestor stabilimente. Alegerea — Femeile în consiliile parohiale Alegerile consiliilor au avut loc ieri în toată Anglia. Prin legea de la 2 August 1869, aveau dreptul de alegere 685.202 de femei, mame de familie. Prin legea de la 5 Martie 1894 s'a dat drept de Organizația fenianilor Fenianii (un fel de anarhiști, numiți «distrugători» ai organizației sociale) s-au reorganizat din nou în Anglia, formând societăți la Londra și Liverpool. Fenianii sunt cu mult mai primejdioși decât anarhiștii. Ministrul de interne, sir William Harcourt precum și sir John Morley, au fost amenințați de feniani. Poliția supraveghează cu multă băgare de seamă această mișcare nouă revoluționară. Se asigură că ea e făcută de irlandezii nemulțumiți din cauza amânării provizorie a proectului homerule pentru autonomia administrativă a Irlandei. Panică într-o școală—84 victime.— 4 morți Au primit o știre scurtă despre un accident grav întâmplat într-una din zilele trecute la Belfast, în Irlanda. Iată câteva amănunte interesante: O trupă de artiști ambulanți a dat în seara acelei zile o reprezentație pentru copii chiar în localul școlii. Sala era plină de tineri spectatori cari erau foarte veseli căci piesa jucată era copilărească și foarte hazlie. De o dată gazul se stinge. O mare panică se produce. . ? Oamenii în vârstă, adică părinții de familie, precum și băeții, copiinși de groază, au năvălit spre uși. O mulțime de copii au căzut jos și au fost călcați în picioare, alegere tuturor femeilor măritate care plătesc un mic impozit către stat afară de impozitul plătit de bărbații lor. In chipul acesta se află acum în Anglia peste un milion de femei alegătoare. Cu o zi Înainte de alegeri s’a ținut în Londra o adunare a femeilor sub președința lordului Meath. Prințesa Cristian și numeroase damne din aristocrație au luat parte la adunare. S’au citit mai multe scrisori de la unii bărbați de stat cari ziceau că femeile trebue să fie alese nu numai în consiliile parohiale, dar și în consiliile comunale și că ele trebue negreșit să ia parte la administrația afacerilor locale (din diferite comune unde vor fi alese). O crimă îngrozitoare înaintea judecătorului unui cartier din Viena a compărut Vineri o femee slabă, galbenă la față și având pe umeri un tulpan réu și murdar. Pe masă se afla o carte și pe carte fotografia femeii. In fotografie ea era foarte frumoasă, îmbrăcată elegant de tot, ea sta pe un fotoliu, iar alăturea, rezemat de fotoliă (tot în fotografie) e amantul ei, care a părăsit o. — Așa dară când ai născut băiatul ? o întrebă judecătorul. — Acum 8 zile, într’un vagon de tren! — Intr’un vagon de tren? — Da... pe drum de la Ostrav la Viena, într’un cupeu de cl. III. j — Lucrul ăsta era cu neputință să nu fie observat. Erai singură în cupeu? ! — Nu... se mai aflau doar bărbați într’un colț. Ei n’au observat nimic..« Am înfășurat copilul și l’am pus lângă cele l’alte pachete. — Dar copilul trăia? — Nu’ adevărat. Murise ! — Dar sigur că va fi strigat când l’ai născut ? — N’a strigat deloc, căci alt cum ar fi auzit bărbații aceia ! — Și în Viena ce ai făcut? — Ajungând în Viena am intrat chiar în seara sosire în slujbă la d-na Lempert, din str. Weissgaerter No 1. Copilul mort l'am ținut într'un dulap până alaltă ieri (miercuri). Sosindu mi apoi și cufărul l’am pus In cufăr. — Și ieri la ameazî, zise judecătorul— pe când stăpână-ta lipsea de acasă și d-ta făceai mâncare, ai pus copilul pe foc... Stăpână nu a sosit pe neașteptate și crezând că arzi cârpe sauoase a deschis ușița cuptorului și a găsit cadavrul ars al copilului... Criminala mamă a clătinat din cap»_« __ AIA OUAU 11 UCT 3111 111 Cil O» Uit LUdLO a »U JJtl trecut întocmai. — Dar înainte de a pune copilul pe foc l’ai tăiat în bucățele cu cuțitul cu care ai tăiat carne pentru friptură. — Da, răspunse femeea. Ucigașa se chiamă Anna Elzner. Ea e în vîrstă de 28 ani și copilul l'a făcut cu un tânăr amploiat de la Loyola (locul ei de naștere), dar care amant a părăsit o. Sinuciderea tragică a unui escroc la «Hotel des Voyageurs» din Ronces (Belgia) a venit daună și un domn elegant îmbrăcat și a luat o odae cu chirie. El s’a înscris în condica pasagerilor străini cu numele de Eugen Oudart, din Melun (Franța). Călătorul avea o mutră foarte tristă, dar nimenea nu l’a băgat așa de mult în seamă. Abia peste 2 zile se observă că Oudart a dispărut cu desăvîrșire. Proprietarul oțelului a chemat un comisar și un lăcătuș și au deschis ușa curiosului pasager. Intrând în lăuntru deteră de o priveliște grozavă. Presupusul dispărut era întins pe jos cu tâmpla dreaptă străpunsă de un glonț. El ținea însă în mână un revolver de calibru mare. Podelele erau pline de sânge. Pe masă s’a aflat o scrisoare cu următorul conținut: Domnilor, Eu sunt tâlhar. Am fost marinar și mor ca atare. Pe corabia unde eram angagiat am săvârșit un furt îndrăsneț. In cufărul meu veți găsi și hârtii de valoare în sumă de 50.000 de fr. și sub scândurile corăbiei mici pe care am servit după cum am anunțat deja șefului de poliția din Paris care m'a denunțat! veți găsi o cantitate mare de bani ascunsă de mine». Poliția a aflat hârtiile de valoare.