Universul, februarie 1895 (Anul 13, nr. 26-49)

1895-02-01 / nr. 26

, ATOL XLII.—Nr’ 28-ar -----Miercuri, 1 (1B) Februarie 1895 PREMII EXCEPȚIONALE La abonații ziarului „UNIVERSUL“ — POLITIC ZILNIC - Cu începere de la 1 Februarie 1895 Pentru 3 luni "și In Capitală, lei 8. — In județelet 9.50 Premii» — 12 farfurioare, frumos gravate de metal alb pentru masă sau 0 cutie cu 12 lingurițe pentru cafea de metal alb cu mâneru gravat. — 1 frumos calendar colorat american cu foi zilnice pe anul 1895. — 1 calendar de perete, în 6 culori, pe anul 1895 și un roman de 1 volum.— NB. In loc de 12 lingurițe putem da un roman ilustrat de 4 volume, după alegere. 1 ---------Pentru 6 luni .* In Capitală, lot 15.20—In județe lot 19.70 Premia.— Cele 2 calendare de mai sus.—1 frumos ceas de masă (Baby) cu deșteptător sau 3 furculițe, 3 cuțite și 3 lingurițe de masă de metal alb cu mânerul gravat.—1 roman de 3 volume Mustrat și un mic pieptine de buzunar. NB. In loc de ceasornic sau linguri, furculițe și cuțite, putem da 7 volume din romanele noastre ilustrate. Pen'ru 1 fen "IP ® Mi Capitală lei 29.70.—In județe lei 38.20 Premii.—Cele 2 calendare de mai sus. — Un ceasornic foarte elegant de masă cu deșteptător, cu piciorul și cutia cu reliefuri nichelate și aurite, construit într’adins pentru abonații noștri de un an, sau o elegantă cutie cu oglindă, conținând 1 pudră fină, 1 apă de toaletă, 1 săpun fin parfumat și 1 glicerină parfumată.—1 frumoasă rîșniță de piper. — 1 cheie nichelată, conținând un briceag, 1 condent și un creion. — 1 elegant Notes legat în piele și cu flori argintate, un mic pieptene de buzunar, precum și 5 volume din romanele noastre ilustrate.— NB. In loc de toate obiectele de mai sus putem da 12 volume din romanele noastre. Toți abonații sunt rugați să ne anunțe deslușit obiectele pe care doresc a le avea ca premii. NB. Toți abonații din provincie vor trimite un lett mai mult pentru portul premiilor. Neprimind un lett se vor limita premiile nefrontrate și abonatul va plăti portul la sosirea lor. COSTUL ABONAMENTULUI •£'' « 3 < ...... « 7.60 - Toți abonații la ziarul «Univesul» politic», primesc gratis «Universul literar», care apare în fiecare Duminecă .a for’mat dubiu cu splendide ilustrații colorate. In capitală Pentru 1 an. . . . ... Lei 20.10 « 6 luni .... » * 10.60 in « 3 « . . . . , « 5.60 In județe . Pentru 1 an. . «. . . . . Lei 28.10 IX * 6 luni . . • 14.60 Doctor P. A. Șerbănescu Membru al societății de Ophtalmologie din Paris SPECIALIST IN BOALE DE OCHI — STRADA POPA TATU No. 69 - Consultațiuni și operațiuni gratuite De la S3—5 ore p. r». Pentru boale de ochi, gât, guri, nas și nrschi 56 (10) MEDIC ȘI CHIRURG Doctor STEINHART SPECIAL: I BOALELE DE COPII Consultații 1—3 p. m. OB PENTRU SĂRACI GRATIS , No. 62, STRADA CAROL, No. 62 312___________________________ (36) ReflUT supe I = iia Ultimele creațiuni ale modei Lucru foarte îngrijit ■ JURa J LJ. prețuri într’adever lelene XD —xi. v x ééj m? xs x I Strada Doamnei No. 1. — Palatul Nifon, sus. Primul si singurul atelier de croitorie pentru dame care are deviza «ECONOMIA FAMILIILOR: 477 (5) line demoiselle irancaise diplomáé, désire donner des legons, littératúre, sciences, etc.—S'adresser sous G., au bureau du journal. 520 (8) Ceasoarnice de aur cele mai fine, garantate, remontoir, cu 3 capace, forma cea mai frumoasă pentru dame. Se vinde numai cu Lei ^(preț)e fabricăj bucata, la.administrația ziarului «UNIVERSUL», str.Brezoianu Mo. 11.—Nici cu 120. ici nu se găsește aseiie— &0Ä deasprnicia România. .• . ~ . j 5 ban! In capitala—iG ban! in jiu!eif| Redacția ți Administrația: STRADA BREZOIANU 11 BUCURESC! mere! lorzilor. . — Ceea ce trebue să ne intereseze pe noi, englezii, e vântul puternic da «resturnare», care domnește în Europa. Trebue să fim pregătiți la orice. Un orator din camera lorzilor a atins chestia desființărei acestei camere zicând că această cameră pune bețe în roate tuturor hotarîrilor luate de camera comunilor. In camera comunilor Respunzând lui Balfour, ministrul Harcourt a declarat în camera comunelor că înarmările Franței, Germaniei, Ripisiei și Italiei sunt făcute de guvernele acelor țâri și că poporul nu le dorește. Cu toate acestea Anglia trebue să fie socoteală de aceste înarmări și să fie mereu la nivelul cerut, din punt de vedere militar. *" Ministrul va prezenta un proect de lege pentru a se construi 4 cuirasate mari de războrut și mai multe torpiloare. D. Harcourt a mai declarat că numai partidul liberal englez va putea tranșa cum se cade chestia irlandeză. Comitete secrete în Irlanda La Dublin, Liemerick și în câteva orașe din Irlanda s'au descoperit comitete secrete revoluționare. In cele dintâittu orașe s'au aflat tipografii secrete în cari se tipăreau manifeste către poporul irlandez pentru a continua lupta ca să'șî câștige neatârnarea lor administrativă și legislativă. Membrii acestor comitete propagat lupta cu violență. Poliția a dat de urma lor. S’ati făcut numeroase arestări. Au fost confiscate 3 prese și un număr foarte mare de broșuri și manifeste. S’a deschis o anchetă și în curând se va începe procesul celor arestați. Vă voit ține în curent cu ce se va petrece, căci alte arestări sunt iminente. O explozie teribilă de gaz.—6 morți și 27 de răniți ’j O teribilă explozie de gaz s’a întâmplat în mina «Sorbon», în ținutul Glass gowului. 6 mineri au fost omorîți. Numărul răniților se urcă la 27. Nenorocirea s’a întâmplat alaltă ieri dimineață, pe la orele 10. Un miner umblând cu o lampă de siguranță. Din întâmplare lampa s’a stins. El a aprins atunci un chibrit de ceară. Miner a plinit de abur de gaz,care a luat fipc uu] mal decât. Astfel’n’a întâmplat explozia. O galerie s’a surpat. Nenorocirea s’a petrecut la o adâncime de 250 de metri. • Cadavrele, in mare parte carbonizate au fost scoase afară. De asemenea și răniții. ^ înmormântarea celor morți a avut loc a doua zi, în mijlocul unei afluența nespus de mare de lume. Răniții au fost transportați la spital] Direcția minelor a hotărât să dea pan] sil văduvelor lucrătorilor morți. 1 West. I D. Zarlinden.—Noul ministru de războiu al Franței (Vezi explicația). CALENDAR PE ANUL 1895 Ortodox Marți, 81 ianuari.—SS. Circu și loan, făc. d« minuni. Cotoni» , , Marți, noț. Februare. • .1- Eulalia, Râs. soarelui 7.6, ap. soarelui 5.23 București, 81 Ianuarie. Reorganizarea judecătoriilor de ocoale Nu numai o mare parte din presă, ci chiar guvernul a recunoscut că e de nevoie să se facă reforme în ce privește organizarea și competința judecătoriilor de ocoale. Noi, pe cât s’a putut de complect, am dat seamă de diferitele propuneri cari s’au făcut, arătând, pe ici pe colo, și părerea noastră. Lucrul cel d’intuitt pe care cată să-l realizeze judecătorul în ce privește judecătoriile de ocoale, e ca, pe cât se poate, cheltuielile de judecată și încurcăturile de procedură să dispară. După cum am mai zis, s’au întâmplat și se întâmplă cazuri în care pentru un proces de 20 de lei cheltuiești la judecătorie 40. Iar, despăgubirile de judecată nu le poate da cu dreptate judecătorul, căci nu e autorizat să cerceteze anume cât a cheltuit partea care a câștigat procesul.* E încă altă chestie. Judecătoriile de ocoale fiind împrăștiate în mai multe părți, ar putea înlesni rezolvarea unor afaceri mici, pentru cari acum omul e nevoit să alerge în capitala județului, la tribunal. Justiția, ca să fie bună, trebuie să fie ieftină și la îndemâna orișieui. Altfel, tot cel sărac va rămâne ln pagubă, căci nu va avea poate mijloace ca să se judece la oraș. Lucrul Acesta fia. Înțeles ministrul de justiție, care a depus pe biroul carnețel un proiect delega pentru complinirea articolelor 22 și 50 din legea judecătoriilor de pace, ta ceea ce privește, cum se zice în limbagiul popular, găinăria. Iată modificările propuse de ministrul justiției.iț» «Iț. Art. 22.—Judecătoriile de pace sunt tribunale corecționale și judecă în prima instanță: - - V 1) Faptele prevăzute și pedepsite de ar. 238, 249, 299, alin. 1. 552, 353 și 356 din codul penal. 2) Furturile simple, precum și tentativele de asemenea furturi, prevăzute și pedepsite de art- 308 din codul penal, când valoarea obiectului furat nu trece peste suma de 100 lei. 3) Furturile de pasert'domestice precum și tentativele de asemenea furturi, comise în curți, în câmp, în cotețe sau aiurea, fie noaptea, fie ziua, fie cu întrebuințarea mijloacelor agravante prevăzute de art. 310 din codul penal, când asemenea valoare nu trece peste 100 lei. 4) Furturile, precum și tentativele de furturi, prevăzute și pedepsite de art. 309, § 2, când valoarea nu trece peste 100 lei. In câte trece aceste cazuri din urmă, partea civilă sau reclamantul este ținut a arăta însuși, în reclamațiunea sa’ valoarea pagubei cauzate. 5) Tăinuirea obiectelor sau banilor provenind din delicte de mai sus. 6) Delictele silvice, când delictul nu atrage după sine o amendă mai mare de 300 lei. Art. 50.— Cărțile de judecată fie civile, fie penale, fie comerciale, pronunțate de judecătorii de pace în ultima instanță, vor putea fi atacate cu recurs înaintea tribunalului, pentru exces de putere, incompetință sau violare de lege. Recursul se declară de părți la judecătoria de pace, de procuror, fie la judecătorie, fie la tribunal. "Termenul de rectuss va fi de o lună în materie civilă a sau: comercială și de zece zile în materie pienală, după distincțiunile art. 25 și 43 din această lege. Recursul se va judeca de tribunal cu trei judecători. Dacă tribunalul găsește recursul fondat, casând cartea de judecată, nu trimite afacerea în cercetarea altei judecătorii, ci, evocând fondul, o judecă in prima sau ultima instanță, după regulele de competință proprie ale tribunalelor.*1-Modificările propuse de ministrul justiției sunt negreșit bune și vor fi votate de parlament. Dar, în ce privește judecătoriile de ocoale, nu ne putem mulțămi cu atâta, căci multe sunt de schimbat în această instituție, cea mai principală în ramura judecătorească, deoarece cele mai multe procese nu se fac pentru mii și mii, ci pentru sute, pentru zeci de franci, nu pentru furturi de mii, ci pentru furtișaguri de găini, pentru o bucată de pâne. DIN ANGLIA (Corespondență particulară a «Universului») Londra, 27 Ianuarie. Chestii politice.—Inarmările Desbaterile parlamentare, cari at avut loc imediat după citirea mesagrului regal, ați dat loc, în cele două camere, la declarații foarte importante atât din partea guvernului cât și a opoziției. Pairii, adică lorzii (senatorii) au declarat că doresc să se continue politica împăciuitoare, pe care a urmat-o de o vreme încoace Anglia. Primul ministru însă, Rosebery a declarat că atitudinea politică a Angliei trebue modificată negreșit și ca exemplu a adus tulburările din Armenia, războiul între China și Japonia, vestea despre reînoirea contractului între puterile care formează Tripla Alianță. A mai amintit și alianța franco-rusă, apoi creșterea continuă a partidului socialist în Germania, unde, într-un moment dat, se pot face schimbări mari, etc. Primul-ministru a sdus membrilor ca Două încercări de sinucidere la Iași Intr’una din zilele trecute fata Marița Bârsan, servitoare la d-na Botoșăineanu, din cartierul Vișan, a încercat să se sinucidă, dând acord carbonic. Imediat după ce a băut otrava, Marița a fost coprinsă de dureri violente. Ea a început să strige teribil. Oamenii att alergat Inodae, att ridicat pe Marița pe sus, att pus o într’o birjă și att dus-o la spital. 11 Acolo i s’a dat fetei contra otravă. ■] Ea a scăpat cu viață. 11 întrebată fiind despre cauza Incericării de sinucidere, ea a spus că un amor nenorocit a împins-o la acest pas desperat. "J —O altă încercare de sinucidere s-a întâmplat în strada Bulgară. j Două femei cari locuiau în strada aceea, au încercat să se omoare bând fosfor disolvat în oțel. . Poliția fiind încunoștiințată a dispus transportarea femeilor la spital, unde ii s'at dat grabnice ajutoare. Ele sunt azi în afară de ori-ce pericol. V Cauza care le a împins să se otrăvească nu se cunoaște încă. ^ j XUPII IM IAȘI Vineri noaptea pe la ora 11 și jumătate cinci lupi, trecând șanțul barierei Păcurari, au pătruns în oraș, îndreptându-se pe strada Toma Cozma. - In dreptul casei cu No. 118 se aflau niște poduri la o cumetrie, cari prinzând de veste i-au gonit. ;12 dintre ei au fost împușcați în dreptul depozitului de gaz de peste barieră. O CUGETARE PE ZI i Calomniatorii sunt ca fiarele sălbatice, te temi de dânșii, chiar când glumește. " ," !