Universul, iunie 1895 (Anul 13, nr. 127-152)

1895-06-01 / nr. 127

ANUL XIII. — N°- 127^ Jóul, 1 (13) Iunie 1895 15oalele secrete Neputința Bărbătească Se vindecă dupe cele mai nouă metode radical fără durere și împedicare, după experiența de 23 ani de specialitate în boli lumești>. TUOR y — No. 1. STRADA EMIGRATU, No. 1. — Intrarea numai prin strada sfinții Voevozi Consultații le la 10—1 dimineața și de la 5—8 seara Loc separat de așteptare pentru fiecare. D-raf Sterie II. citirea IX. Pelikangasse No. 10.—Viena Consultațiunî cu celebritățile medicale și cu specialiștii de la facultatea de medicină din Viena.§Consultațiunî și prin corespondențe.________ 737__gov) Doctor B. MARCULESCU ■»reîntors din străinătatera S'a stabilit la No. 92, calea Moșilor (lângă hotel de Londra) C0n.3 u.Xta,tirani, cXs sau 1—3 847 (30) Consultațiunî speciale Boals nerise și Bol de ochi Examen atentif și Îngrijire conștiincioasă Doctorul ALEXANDRU ATHANASIU de la Facultatea din Paris Consult, de la 2—4 p. m. Calea Văcărești 102 D-lul Theodor F. Marovici Primul doctor dentist român în România Cu diploma de la Facultatea din Philadelphia (America) practic și în Viena No. 30, strada ȘTIRBEI-VODĂ, No. 30 Dinți artificiali în Aur și Cautiuc, plombatu scosul fără durere, curățitul, astfel se efectueză cu JUMĂTATE PREȚ și GARANTAT Doctor VELESCU— DENTIST — Fost șef-asistent de clinică la Facultatea Dentistică din Philadelphia (America) Bulevardul Academiei No. 1, colț cu Calea Victoriei No. 42 Consultațiuni de la 9 la 12 m. și de la 2 la 5 p. m.—Pentru săraci gratis Marți și Sâmbătă de la 8 la 9 dimineața. 626 (36) Doctor OCHLENBERG — MEDIC CHIRURG DENTIST — Calea Victoriei No. 73 și str. Model No. 1. 835 (144) Policlinica, de copii CASA de SANATATE — Strada Teilor 3STO.SI — Direcția casei de sănătate a înființat o Policlinică de copil unde doctorul RAPAPORT special în boale de copil, dă consultațiuni in toate zilele de la orele 3—4 p. m. Consultațiunea numai un leu. ____ ____ ■ BILETE DE LOTARIAH Expoziției Cooperatorilor din Țară se găsesc de vânzare la casa de schimb R. Marcu, hotel Continental. Cu 1 leu se poate câștiga, la tragerea de la 1 Iunie c., ftO.OOO Iei, sau unul din celelalte numere câștigătoare în valora de 20.000. Se expediază și în provincie. 929 (6) Prima Fabrica de acid carbonic liquid și de BĂUTURI GAZOASE €. FORUMBABV Am onoarea aduce la cunoștința Onor. Public că pe lângă Fabrica de băuturi gazoase a cărei existență datează de peste un sfert de secol, am înființat și o Fabrică de acid carbonic liquid. Conținutul tuburilor este de 10 și 20 kp.; acidul carbonic este chimic pur. Tuburile fiind de oțel greutatea lor este foarte mică, ceea ce reduce cu mult cheltuelile de transport. Comenzile se efectuiază atât în capitală cât și în provincie.—Cererile se vor adresa strada Sfinții Apostoli No. 74. IES. O. IE’oru.xM.'toaru.. licențiat în științele fizico-chimice al IRT ’ facultății din Paris AVIS IMPORTANT La 20 curent se va deschide marele HOTEL SIMISTOKi din București, situat pe Bulevardul Academiei în cea mai frumoasă pozițiune a orașului, alături de Senat, Poștă și celelalte instituțiuni. Hotelul este prevfizat cu toate instalațiunile și confortul cel mai modern precum : Telefon, Ascensorie, Băi în hotel, Comisionari, Olonibusuri, Echipagiuri și în curând lumină electrică. Tramwayul electric circulă în fața hotelului, cu deosebită sumă F. STIEFLER & L. S1CKHA 886 (â4) 6 bani in capitală—10 bani în județe fiedaodați Adalabtradat STRADA BREZOIAND 11 BUCURESCI CALENDAR PE ANUL 1895 Ortodox Miercuri, 31 Main. — Apost. Ermil și Mart. Ermil. Catolic Miercuri, 12 Iunie. — Basiliedes. Res. soarelui 4.16 ; ap. soarelui 7.43. Din Germania (Corespondența part a ziar: « Universul.» ) Berlin, 28 Maiü. Serbările de la Kiel In cercurile înalte de aici nu se vorbește decât de serbările frumoase cari vor avea loc la Kiel cu ocazia inaugurării marelui canal Baltic. In momentul când vă șerifi, cancelarul imperiului, mai mulți miniștri și un număr mare de funcționari superiori traversează canalul, pe yachtul imperial; împăratul Wilhelm II va sosi în Hamburg la 7 iunie cu împărăteasa și cu un număr mare de prinți germani. Serbările vor începe așadar la opt Iunie. Vor asista la aceste serbări: prințul regent al Bavariei, regele Saxoniei, regele Wurtembergului, marii duci de Baden, de Hessa, de Meklemburg, de Weimar și de Oldemburg, regentul Brunsvicului, prinții de Saxe-Altemburg, cu un cuvânt toți prinții domnitori din imperiul german. Personagiile acestea înalte vor locui pe la particulari. Prinți străini vor asista la inaugurare : marele duce Alexe (Rusia), ducele de Genua (Italia), ducele de York (Anglia) și arhiducele Carol-Ștefan (Austria). Numărul enorm de mare al corăbiilor străine toate parcasate va fi ceva grandios. Antisemiții Antisemiții germani, încuragiați de succesele coreligionarilor lor din Viena s’au pus din nou pe lucru și de astădată cu mai mare energie ca până acum. Intr’un mare meeting, pe care l’au ținut alaltăieri aici, în Berlin, antisemiții au votat cu entusiasm următorul program de luptă : 1) Alungarea evreilor din viața socială. 2) Să fie considerați ca evrei toți aceia care, după trei generații au trăit ca atare (nebotezându-se). 3) Escluderea evreilor din orice funcție publică. 4) Ei să nu poată fi nici avocați, nici doctori, nici ziariști, nici soldați, nici proprietari funciari, să nu poată ține servitori creștini și sa n’aibă dreptul sa poarte nume germane. O drama familiară In Lipsea s’a petrecut într’una din zilele trecute o dramă familiară, care a emoționat adânc pe locuitorii de acolo. Funcționarul Robert Heiller, un tânăr în etate de 27 ani, voise să se însoare cu o cusătoreasă de o rară frumusețe, numită Maria Grünn, orfană. Părinții lui Robert se opuneau din răsputeri la această căsătorie. Robert Heiller s-a supărat grozav și s’a mutat din casa părinților săi, unde stătea pănă acum. El a închiriat o odaie și s’a instalat împreună cu adorata sa. Ei au trăit bine o lună de zile. Intr’una din zilele trecute, mama lui Heisler a venit la băiatul ei și i-a spus că dacă nu părăsește pe Maria ea se otrăvește. —Nu vreau s'o părăsesc ! i-a răspuns scurt Robert. Mama sa s’a dus acasă și a băut o cantitate mare de arsenic dizolvat. Nenorocita a murit în cele mai cumplite dureri. Robert a fost așa de iubit de sinuciderea tragică a mamei sale, încât s’a dus acasă și și-a tras un glonț de revolver în tâmpla dreaptă. Moartea i-a fost instantanee. Maria era ocupată într'un magazin de mode și abia într’un târziu a auzit de drama aceasta. Ea a părăsit repede lucrul și s’a dus acasă. Cadavrele lui Robert și al mamei sale fuseseră transportate deja la Morgă. Fata s’a închis în odae și s’a strangulat de un cuiit. Ea a fost găsită a doua zi dimineața moartă, în odae. 2 anarhiști arestați Poliția din Strassburg a arestat într’una din zilele trecute 2 anarchiști îndrăsneți, urmăriți de multă vreme și cari sunt autorii câtorva atentate săvârșite la Berlin și Altona. In geamantanul unuia dintre ei, cu numele Carol Honnig, s’au găsit 5 chilograme de dinamită și o presă mică pentru falsificat bancnote de stat. Asupra tovarășului său, un fost mecanic, numit Hermann Müller, s’au găsit 2 cartușe mari cu dinamită, 2000 de fr. în hârtii false și peste 30 de scrisori cifrate. Se crede că acești 2 anarehiști au cumpărat o parte din dinamita furată de la Dortmund și Saarebruck. Mayer, trecerea de nici o primejdie cum seizvonise la început. Canalul e bine construit și, după cum se spune, va aduce Germaniei mari beneficii atât din punct de vedere material (comercial) cât și din punct de vedere militar. La amândouă extremitățile canalului se vor construi fortărețe, cari vor costa foarte mult. Inaugurarea Monumentul lui Mac-Mahon. — (Vezi explicația). București, 31 Maiü. Trei abuzuri Avem o lege care interzice loteriile, afară acele ce s’ar întreprinde în scop de binefacere, cu specială autorizare din partea guvernului. Cu toate astea, țara e plină de Miete de loterii străine , și nici nu e de mirare, căci legea de care pomenirăm e foarte cu greu de aplicat. Comercianții de bilete găsesc și vor găsi tot deauna mijlocul de a înconjura legea. Dar nu de asta vrem să vorbim astăzi, ci de un abuz foarte răspândit mai ales în administrațiile publice. Putem afirma că nu există administrațiune publică în țară la noi, în care să nu se facă câte o loterie în fiecare săptămână. Un funcționar, în general din cei mai ridicați, pune un ceasornic la loterie, ori un baston, un inel sau te miri ce alt lucru; se face o listă cu o sută ori o sută-cinci-inel de numere a câte 50 de bani, 1 leu sau doul, după cum e și obiectul—în genere de trei și de patru ori valoarea obiectului; lista circulă prin cancelarii și în câteva zile e acoperită cu iscălituri. Sunt unii funcționari cari ridică cu chipul acesta un adevărat bir asupra inferiorilor lor. Că lucrul acesta nu e în regulă, o înțelege oricine fără multă bătae de cap. Credem dar că e de ajuns să atragem atențiunea șefilor diferitelor administrațiuni publice, pentru ca să se puie capăt acestui urît obicei. * Un alt abuz, care se practică pe o scară foarte întinsă, e desfacerea biletelor pentru fel de fel de spectacole sau baluri prin mijlocirea agenților forței publice, cu deosebire a poliției. E un adevărat impozit care se percepe la câteva categorii de cetățeni, care prin ocupațiunea lor au multă nevoie să stea bine cu poliția, cum sunt cârciumarii, brutarii și alții. In afară de reprezentațiunile Teatrului național, putem spune fără exagerare că nouăzeci și nouă la sută din spectacole și baluri se fac cu binevoitorul concurs al administrațiunei. Artiști de un talent foarte îndoelnic, diferite societăți ba chiar oameni care își au făcut o meserie din exploatarea regulată a publicului, dar din când în când serbări, ori spectacole ori baluri, desfăcându’și biletele de intrare pe calea aceasta. Ni s’au adus la cunoștință, în privința aceasta, lucruri cari întrec orice închipuire. Așa de exemplu, ni s’a spus că nu tocmai de mult s’au vândut în București bilete pentru un bal ce se dedea la Iași] închipuiți-vă cum avea să se ducă "un biet negustoraș din Capitală la acel bal. In afară de asta, se dă loc la fel de fel de abuzuri; așa ni se comunică de către un comerciant că i s’au luat cinci lei pentru o reprezentațiune care se dăduse cu vr’o două săptămâni înainte. Știm cum se scuzează această urîtă procedare. Se spune că administrațiunea, vânzând cu si la bilete, încuragiază arta. Dar e mare greșeală. In adevăr, artiștii de valoare n’au niciodată nevoie de sprijinul poliției ; numai cei lipsiți de talent și de cultură sunt nevoiți să recurgă la astfel de expediente. Și lumea, fiind silită să se ducă să vadă producțiuni artistice foarte inferioare, se desgustă și și închipuiește că toți artiștii sunt nevoiași ca acel pe cari l-a ascultat cu d’a sila. Astfel, se face un mare rău adevăratei arte, artiștilor talentați, muncitori și conștiincioși. Nu zicem da, se poate întâmpla uneori ca poliția să acorde sprijinul sau unor oameni cari să -1 merite, dar aceasta nu poate fi decât excepțiune. In tot cazul, nu e treaba administrațiunei să se ocupe cu lucruri de astea , și înțelege oricine că agenții forței publice nu pot decât să piardă din prestigiul lor, din autoritatea de care trebuie să se bucure, făcându-se vânzători de bilete. E așa de vădit aceasta, încât sperăm că se va lua măsuri de îndreptare.* * * In sfârșit, mai e un abuz asupra căruia trebue să atragem atențiunea autorităților și în special a parchetului. Sunt indivizi cari inventează regulat în fiecare an câte un moft sub scutul căruia explorează publicul. De obicei, e vorba să se facă bustul cutărut sau cufărul ilustru răposat și sub pretextul acesta se dau reprezentațiuni sau baluri ale căror venituri dispar fară urmă. Bustul, firește, nu se face niciodată. Și acestui scandal trebuie să i se puie odată capăt, căci e revoltător să se lase publicul în prada a fel de fel de lipitori, cari îl sug și apoi își mai bat joc de el.