Universul, martie 1896 (Anul 14, nr. 51-75)

1896-03-01 / nr. 51

Universul No. 61. Legea pusă la vot a întrunit 48 bile albe pentru, 18 bile negre contra. Legea s’a votat. Se votează împământenirea d-lui Eduard M. Rissdörfer, farmacist din Bucuresci. Ședința se ridică k 33/<. Situația în Italia (Prin fir telegrafic) Noul cabinet Roma, 27 Februarie Noul cabinet di Rudini-Ricotti s’a constituit așa după cum a fost anunțat, și anume : d-niî di Rudini, președinte al consiliului și ministru ele interne ; Gaetani Sermoneta, afacerile străine ; Ricotti, resbel; Brin, marina; Colombo, tesaurul; Branca, finanțele ; Costa, justiția ; Gianturio, instrucția publică; Perazzi, lucrările publice ; Guilrardini, agricultura; și Carmine, poșta și telegraf. Parlamentul e convocat pentru marțea viitoare. «Agenția Ștefani» află că lagărul Negusului era la 25 Februarie seara, la Faras. Nu sunt știri de la maiorul Salsa , pare că prizonierii italieni sunt îndreptați către Socita, afară de ofițerii cari au fost văzuți în lagărul Negustoru. Informatorii socotesc că perderile inamicului se urcă la 4000 morți și 6000 răniți. O coloană de 1400 oameni în viață încă după bătălia de la Adua, cari se întruniră la Adicăré, a sosit la Asmara. Berlin, 27 Februarie. «Norddeutsche Allgemeine Zeitung» află că comitetul central al societăților germane ale Crucea Roșie, a întrebat pe comitetul central italian, dacă are trebuință de concursul sau pentru îngrijirile de dat răniților. Comitetul italian a mulțumit reservându’și să primească această ofertă mai târziu. Roma, 27 Februarie. Incidentul de la legația română din Belgrad In privința spargerii geamurilor de la localul legațiunii noastre din Serbia, iată toate amănuntele și cari amănunte sunt de natură a reduce cu totul proporțiile ce s’au dat acestui incident. Vineri fiind aniversarea încoronării regelui Alexandru, o retragere cu torțe a avut loc la Belgrad. Manifestanții au trecut și pe d’inaintea legațiunii noastre, care însă nu eră iluminată, căci se știe că postul de ministru al nostru este vacant, iar însărcinatul de afaceri nu locuește în localul legației. Câțiva ștrengari observând contrastul ce era între celelalte case dominate și localul legației noastre, au adunat pietre și au aruncat cu ele în geamuri. A doua zi, d. prim-ministru al Serbiei, împreună cu primarul din Belgrad, au arătat însărcinatului nostru de afaceri regretele lor pentru acest incident care a și fost închis.__________________ ILUSTRAȚIA NOASTRĂ Regele Christian IX al Danemarcei s-a născut la 8 Aprilie 1818. , fiul al 4-lea al ducelui Friedrich Wilhelm. La 26 Mai 1842 s’a căsătorit cu Luiza, fiica a treia a ducelui de Hessa-Kassel, născută la 7 Septembrie 1817. Christian IX s’a suit pe tronul Danemarcei la 15 Noembrie 1863. Nenorocirea din str. Mărcuței O nenorocire s’a întâmplat în strada Mărcuței, în capitală. Un băiat cu numele Ion Stălniceanu s’a apucat alaltăieri să se joace cu o pușcă. Pe când umbla el încoace și încolo cu arma, sare un alt băiat cu numele Alecu din șoseaua Mihailt Bravu și î-o smulge din mână. Alecu a slobozit pușca. Alicele au lovit pe Stălniceanu, rănindu-I destul de grav la mâna stângă și la piciorul stâng. Stălniceanu a fost transportat la spitalul Colțea. . ........ Nenorocirea de la Ianca Se scrie următoarele, din Ianca, județul Brăila: Luni, 26 Februarie, pe la orele 3 d. a., cantonierul Teodor Lazar, de pe linia București-Brăila, în apropiere de gara Ianea, venea în fugă către acea gară unde tocmai se dedeau lofile pe luna Martie st. n. Pe când fugea, Teodor s’a împedicat de o șină a drumului de fer și a căzut jos. El a rămas mort pe loc. S’a avizat îndată procurorul și medicul plășii și până la venirea lor, cadavrul nenorocitului a rămas pe câmp. ȘTIRI ♦ După cum am publicat deja, în urma sentinței Curței de apel prin care s’au anulat toate alegerile făcute de la 1893 la societatea «Unirea», vechiul consiliu de administrație de la 1893 a fost reintegrat. Acest consiliu, compus din d-niî Pană Buescu, Hernia, Remus Antonescu, Oneanu și I. Petrescu, s’a prezintat la societate dînd afară pe foștii consilieri in frunte cu d. Bolintineanu. Consiliul a ales director pe d. Pană Buescu. Fostul consiliu de administrație a făcut doaî o cerere ca sa se suspende executarea sentinței Curței de apel. A pledat în acest sens din Tache Ionescu , cererea a fost respinsă. Fostul consiliu a făcut recurs în Casație. ♦ O mișcare la magistratură, care va cuprinde și Curțile de apel din Craiova și Iași, se pregătește la ministerul de justiție Ea va fi făcută probabil pe ziua de 1 Martie. ♦ Artistul Garopol care a căzut cu o trapă sub scena Teatrului Național se află mult mai bine. ♦ Pentru întreținerea pompierilor cari pe viitor vor forma un corp separat, comuna București va trebui să contribue anual cu suma de 186.600 lei. ♦ Inspectorii generali ai armatei vor începe la 15 Martie inspecțiunile în corpurile lor respective. ♦ La cea din urmă întrunire intimă ce s’a ținut la d.Fleva s’a hotărît următoarele : a) . Să se formeze o ligă, care să urmărească pas cu pas mersul chestiunei naționale ; b) . Să se deschidă o colectă în favoarea școlilor române din Macedonia susținute de Eforii. c) . Toți deputații să fie față la ședința de poimâine, când d. Fie va va desvolta interpelarea sa în chestiunea școlilor române din Macedonia. d) . Să se înceapă acțiunea parlamentară a grupului pe baza programului legislativ stabilit în întrunirile precedente. ♦ Societatea studenților în medicină, ținând ședință extraordinară azi Joi 29 Februarie ora 8 seara, în localul său din palatul băilor Eforiei, roagă pe d niî membri activi a lua parte la ședință, fiind la ordinea zilei o cestiune de cea mai mare importanță pentru societate. ♦ In seara de 13 Martie viitor, societatea studenților în medicină va da în sala teatrului național un bal sub înaltul patronagiu al d-nei Zoe D. Sturdza și a d-lor, Principele D. Ghica și dr. N. Grețulescu. ♦ Mai mulți ofițeri din diferite arme au cerut d-lui ministru de rezbel, pe cale ierarhică, autorizarea sa ia parte la expedițiunea armatei italiene în Africa. Intre aceștia figurează șî patru ofițeri de rezervă, din cavalerie și artilerie. ♦ D. P. P. Carp s’a reîntors din străinătate. ♦ D. ministru de rezbel va prezintă Corpurilor un proiect de lege prin care se schimbă cu desăvârșire modul de avansare al tinerilor bacalaureați la gradul de sublocotenent în rezervă. Pe viitor tinerii bacalaureați vor face un an serviciul efectiv la corpuri în condițiunile următoare: trei luni ca soldat, trei luni ca brigadier, două luni ca sergent. In tot timpul acesta vor urma cursurile unei școli ce se va înființa la fiecare corp, sub direcțiunea ajutorului de șef de corp sau a unui alt ofițer superior din regiment. Restul timpului pînă la un an, va fi întrebuințat la serviciul de plutonier, după care vor trece examenul și vor fi avansați la gradul de sub-locotenent. ♦ Decan al facultăței de teologie s’a ales D. G. Erbicianu. Fostul decan D. Dr. Nițulescu a întrunit numai trei voturi. ♦ In urma raportului medicului-șef al diviziei din Târgoviște și a intervenției d-lui general Băicoianu, d. general Budișteanu, ministrul de rezbel, convingându-se că localul în care e instalată școala specială de cavalerie e absolut lipsit de condițiunile higienice pentru o școală și cu totul insuficient ca încăpere, a dispus mutarea școalei în altă localitate. D. general Băicoianu a propus a se clădi un local special la Buzău, care prin pozițiunea sa îndeplinesce toate condițiunile cerute. ♦ D. V. A. Ureche a convocat o adunare extraordinară a societăței Macedo-române pentru ziua de 3 Martie, la orele 9 a. m. în sala Ateneului, pentru a se discuta chestiuni importante. ♦ Cu începere de mercurea viitoare se vor da la palatul Ateneului o serie de reprezentații în beneficiul școalelor române din Macedonia. ♦ D. I. G. Valentineanu, vechiu gazetar, a dat la lumină Esiliul Românilor în Rusia și Testamentul lui Petru cel Mare. Mișcarea de la 9—1 î iulie 1848.—Guvernul de la 1848 și Emigrații.—Poesii Politice.—Scrisori din timpul răsboiului Franco- German. ♦ In editura tipografiei «Universul» a apărut și se află de vânzare celebrul și mișcătorul roman «Cele două orfeline» de renumitul scriitor fences Adolph d’Ennery. 7 volume mari ilustrate numai lei 4— Se trimite franco în orice parte din țară adăugându-se 50 bani pentru transport. ♦ Ieri la Cameră de Eugenia States««, ministrul Justiției, a declarat că va prezintă în sesiunea viitoare, un proiect modificator al legei sindicilor. ♦ D. Stoianovici, director general al telegrafelor și poștelor bulgare, după o ședere de câteva zile în Capitală, a plecat la Sofia. D. Al. Argintoianu, dirigintele oficiului telegrafic din Capitală, a dat d-lui Stoianovici toate amănuntele privitoare la organizarea telegrafică și telefonică din România. Consiliul de miniștri a hotărît prelungirea sesiune! corpurilor legiuitoare până la 14 Aprilie. Corpurile legiuitoare vor lua vacanță de Paște la 17 Martie pînă la 1 Aprilie. ♦ Săptămâna aceasta și cea vitoare se vor da o serie de reprezentații la Ateneu în folosul școalelor române din Macedonia. ♦ D. An. Stolojan,ministru de interne, a plecat la Craiova pentru vre-o două zile. $ A sosit in București d. Dimitrie Athanasescu, delegatul poporului Macedonean, trimis la Constantinopol pentru ca să stăruiască pentru înființarea episcopatelor, D-sa a cerut imediat o audiență d-lui ministru de instrucție. ♦ Curtea de casație, secția I-a, a fixat un important punct de jurisprudență. înalta curte a hotărît că, pentru dări către stat, ca și pentru datorii particulare, se poate urmări și vinde silnic pămîntul pe care au fost împroprietăriți sătenii la 1864. Bineînțeles, vinzuirea nu se poate face decât tot către săteni, sau către comună. ♦ O ceață deasă s’a lăsat Luni peste Marea Neagră, astfel că toate vapoarele au trebuit să meargă cu cea mai mică vitesă, de frica vreunui accident. ♦ Despre răscoala țăranilor de la Poiana mai aflăm că țăranii adunați în afară de comuna Poiana sunt peste 90, cari rămân mereu acolo. Peste zi numărul lor se mărește. Primul procuror urmează cu ancheta și cu luarea măsurilor pentru menținerea ordinei. ♦ Greviștii din București voesc a se înțelege cu brutarii din țară pentru ca toți împreună să ceară urcarea prețului, și în acest caz autoritățile ar fi nevoite a le acorda cererea. Ei așteaptă mai întâiu rezultatul audienței ce au cerut d-lui Stolojan, pentru ca în urmă să poată lua o hotărîre definitivă. D. primar al Capitalei le-a declarat categoric că nu poate aproba urcarea prețului. ♦ Operațiunile consiliului de revizie din Romanațî, pentru plășile Balta și Oltu de jos, au fost amânate pentru o lună din cauza epidemiei de variolă ce bântuie printre locuitorii acelei plăși. De asemenea s’a mai prelungit pentru o lună și operațiile consiliului de revizie din București și jud. Ilfov, pentru motive legale. ♦ Colonia română macedoneană din Sofia a trimis președintelui Societăței presei noastre, o lungă telegramă de mulțumire pentru sprijinul dat în chestiunea școlilor macedonene. Semnatarii telegramei roagă presa romina să stăruiască «pentru depărtarea netrebnicului inspector actual (Apostol Mărgărit), care a compromis cu desăvîrșire cauza» și să facă «a se respecta eforiile tuturor comunelor, alese după dorința tuturor romînilor și conform legilor stabilite ale Statului otoman». ♦ Ministerul de interne a confirmat pe locotenent-colonel I. Dobriceanu ca primar al orașului Slatina și ajutor pe d. I. Nicolaescu. ♦ D. Dr. Abazo, medicul primar al orașului Bârlad, va fi dat zilele acestea în judecată corecțională, pentru neregularități comise cu ocazia inspecțiunei măcelarilor și brutarilor din acel oraș, zice «Naționalul». ♦ Cîțiva brutari din Capitală, permițîndu-și a scoate pîine și a o vinde cu un preț mai ridicat decât cel fixat de primărie, au fost dați în judecată, confiscîndu-li-se în același timp și pîinea. ♦ Comisia Danubiană va începe zilele acestea lucrările de dragagiu, lățire și adâncire a Prutului spre a’l face altfel mai proprice navigațiunei. ^ In târgulețul Balș s’a dat sub patronajul d -nei M. E. Vergatti, un bal în folosul copiilor săraci din acel târguleț. La acest bal au luat parte familii alese din Craiova și Caracal. Petrecerea a fost animată și profitul bănesc frumușel. ♦ Trupa israelită de sub conducerea oilor Juvelier și Treitler, compusă din 40 de membri, va da la Jignița o serie de reprezentații. Prima reprezentație va avea loc Sâmbătă, 2 Martie. Se va reprezenta opereta «Voevodul Țiganilor.» ♦ In noul budget al Primăriei capitalei se va prevede o sumă de 300 mii de lei pentru instalarea de mașini de rezervă la Uzina Hidraulică de la Cotroceni Aceste mașini vor servi a ridica apa și a da presiunea necesară, în vreme de secetă și de scădere a nivelului apelor, și a se înlocui astfel turbinele, cari funcționează de obicei. ♦ Consiliul de miniștri a autorizat pe d. G. Cantacuzino, ministrul de finance, de a depune pe biuroul Camerei un proiect de lege prin care se recunoaște dreptul la pensie funcționarilor cari au servit în administrația regiei monopolului tutunurilor de la resilierea contractului companiei concesionare până la legea pentru organizarea regiei, precum și acelora cari au servit la monopolul chibriturilor de la trecerea acestui serviciu la regie până la 31 Martie 1888, vărsând reținerile. Comisiunea instituită pentru regularea muncei în saline a stabilit bazele pe cari se va urma în viitor. Aceste baze consistă în aplicarea legei penale și a legei închisorilor, în unificarea cantităței de extracțiune a sărei pentru toate salinele, într’o dreaptă repartițiune a muncei și în unificarea prețului atât pentru condamnați, cât și pentru Stat. ♦ Primăria a invitat pe proprietarii vecini cu bulevardul Mana de a lua măsurile necesare pentru a împedica surparea talusurilor, care au fost ridicate în vederea deschiderea acestui bulevard, dinspre lacul Gramont. ♦ O nouă școală mixtă va fi construită de primăria Capitalei în culoarea de negru, strada Rotarilor, în colțul stadei Gura Oborului. Lucrările vor costa 190.000 lei. Bd. general Murgescu, comandantul flotilei noastre, s’a întreținut ero cu d. ministru de războiu în privința escursiunei pe care ofițerii noștri de marină o vor face anul acesta pe coastele Africei. Această excursiune va dura aproape doue luni. ♦ Târgul deramatori de la Severin, care este închis de vreo câteva luni, pentru a fi reparat, va fi redeschis la 1 Martie. ^ D. Iosef Vulcan, membru al Academiei române, a moștenit de la o rudă decedată o sumă de 3 milioane florini. 4 La ministerul finanțelor se lucrează un regulament pentru reorganizarea serviciului interior și exterior al acestui minister.. ♦ M. S. Regele este indispus de vreo trei zile și nu a acordat de atunci nici o audiență. ♦ Primăria a hotărât prelungirea bulevardului Colțea până în strada Clemenței. Deja s’au început facerea trotuarelor. ♦ Discuția asupra legei pescuitului va fi amânată. ♦ Ministerul de interne a redus la două sute de mii de la 400000 lei împrumutul ce voește a contracta orașul Câmpu Lung. împrumutul va servi la îmbunătățirea orașului. ♦ Serviciul tehnic al primăriei a cerut un credit de 25000 lei pentru a continua cu sondagiile ce se fac la Bragadiru și în alte localități in vederea alimentațiunei cu apă a capitalei. «Crucea Roșie» a României a luat inițiativa de a trimite o ambulanță în Erythrea, unde armata italiană a fost așa de crud încercată. Trei medici români s’au înscris deja pentru a pleca în Abisinia. Londra.Din Anglia Sir Howard Vincent a scris lordului Salisbury o scrisoare cerându-i să denunțe în tratatele de comerț cu Germania și Belgia, paragraful care interzice de a preleva în coloniile engleze, taxe mai mici asupra mărfurilor engleze decât asupra acelora cari provin din străinătate. Lord Salisbury a răspuns că recunoaște caracterul desavantagios al acestei dispozițiuni, dar că nu e dispus să denunțe aceste tratate, favorabile de altmintrelea, înainte de a avea un plan determinat, care să ofere deplină compensație pentru riscările ce ar rezulta din această denunțare. Menton.împăratul Austriei in Franța împăratul Frantz Ioseph a asistat în timpul dimineții, la Roquebrune, la manevrele batalionului 27 de vînători pedeștri. A complimentat în diferite rânduri pe comandantul Bangilot și l-a invitat la dejun. Cannes.—Sosire Prințul de Galles a sosit la ora unu și jumătate. A fost primit la gară de primarul și notabilitățile coloniei engleze. Londra.—Procesul Jameson Procesul lui Jameson a început înaintea tribunalului din Bowstreet. Attorney general și Sollicitor-ul general reprezentau Coroana. Nu s’a produs nicî un incident. Procesul s’a amînat pentru o săptămînă. Jameson a fost pus in libertate pe cauțiune. Petersburg.Holera dispărută După un comunicat al ministerului de interne, holera a dispărut din Petersburg. «Swhett» anunță că după întoarcerea Țarului de la Moscova, va fi la Petersburg un concert mare dat de toate celebritățile musicale. O declarație a ministrului de finanțe desminte știrea răspândită de presa străină în privința amortizărei obligatorie a împrumuturilor Băncii imperiului asupra grâurilor, știre care a cauzat o cădere a prețului grâului. JOUL Petersburg.—Desmințire 27 Februarie 1896 Salamanca.— Manifestațiune Studenții au făcut ieri o manifestație in contra Statelor Unite.— Au ars un drapel american. Geandarmii, cari au șarjat de doua ori, au fost priimiți cu lovituri de pietre. Universitatea s’a închis. PRESĂ ROMÂNA Adevărul face «un mic bilanț» de activitatea guvernului, și arată cum liberalii nu au putut îndeplini nici una din promisiunile lor din vremea opoziției, sub pretext, că trebuesc studii, muncă și timp. In schimb însă, dacă liberalii n’au făcut nimic folositor pentru țară, în timp de 4 luni, zice organul, au avut vremea să facă toate prostiile. Concluzia articolului este : Pentru prostii nu le lipsesc liberalilor nici timpul, nici studiile. Constituționalul discută titlul de democrați pe care și-l dau liberalii. Organul junimist explică în ce constă acest democratism al liberalilor, și cum se face, că ei se împodobesc și cu acest titlu de democrați. Dreptatea consacră primul articol reflecțiilor ce-i sugerează atitudinea guvernului față cu delegații macedoneni și cele ce se petrec în Anglia, unde populația întreagă a făcut aventurierului Jamesson o primire grandioasă. Confratele găsește purtarea guvernului criminală și critică atitudinea revoltătoare a celor 98 deputați cari au aprobat purtarea guvernului. Epoca, sub iscălitura d-lui Aurel C. Popovici, publică un articol, intitulat «Desvăluirea intrigilor» în care expune cele petrecute în chestiunea națională. Concluzia acestui prim articol—căci D. Popovici va continua—este că «legăturile d-lui Brote cu liberalii nu se mărginesc la influențe teoretice și platonice, ci au luat proporțiunile unei neînchipuite presiuni asupra domnului Brote, ca să determine pe poporul românesc din Transilvania și Ungaria la abdicarea de la programul național și la o politică patent anti-națională.» Gazeta face o comparație între activitatea parlamentului conservator dintre anii 1888—90 și activitatea de 4 luni a parlamentului liberal, care a făcut mai multe legi principale. Cu probele acestea, confratele respinge acuzația de lenevie ce i se aruncă partidului și parlamentului liberal. L’Indépendance Roumaine se ocupă cu chestia asigurărilor și a societăților de asigurare. Lumea Nouă vorbește de criza ministerială și de retragerea proectată a d-lui D. Sturza. Analizând situația, confratele spune, că ar dori ca noua combinație ministerială să fie la înălțimea împrejurărilor, și ca partidul liberal să se hotărască a da frînele guvernului în mâna unor oameni mai moderni—în stare de a ști ce vreau să zică nevoile arzătoare ale vremurilor nouă. Naționalul vorbește despre întrunirile ce se proiecte și a se ține la clubul conservator, în vederea stabilirea unei tactice pentru lupta contra guvernului. Confratele crede că opoziția dualistă, junimistă și conservatoare, va întrebuința vechiul mijloc al întrunirilor, și cu cete ce se petreceau în ele. Nu se știe însă, dacă cu asemenea mijloace va putea să capete favoarea tezei legale. Românul se ocupă de școala superioară de științe de stat. După ce face istoricul și arată împrejurările cari au condiționat înființarea școalei, socoate, că cererea, elevilor acelei școale, cari solicită recunoașterea ei, este dreaptă. Timpul într-un articol întitulat «Reformatori» vorbește de nepotrivirile dintre cele prevăzute în proiectul de reformă al învățământului primar și normal primar, al d-lui Poni, și între modificările introduse de comitetul delegaților. Aceste nepotriviri se datoresc, după confratele, grabei de a legifera cu orice preț și când nu ești pregătit. Voința Națională constată, că gazetarii din oposiție au un nărav, pe acela de a scrie la vești sensaționale în privința pretinselor destinări din partidul liberal și la retragerea miniștrilor. Ziarul liberal spune, că acesta este un nărav de fire, și se știe, că năravul din fire n’are locuire. Ziua vorbește de imposibilitatea morală a partidului liberal și prevede descompunerea lui, care a și început acum la guvern și se va desăvârși la căderea lui de la putere. BURSA CEREALELOR Viena, 26 Februarie Grâu de toamnă 7 fl. 36 cr. Grâu de primăvară 7 fl. 14 cr. Grâu (Maiu-Iunie) 7 fl. 22 cr. Săcara de primăvară 6 fl. 76 cr. Orez de primăvară 6 fl. 55 cr. Porumb (Maiu-iunie) 4 fl. 54 cr. Porum (Iulie-August) 4 fl. 69 cr.Rapiță (Aug-Sept) 11 fl. 45 cr. 100 cgr. Staria Orvila. Pe ziua de 28 Februarie Morți 15 și adică: Marin Dumitru Niculae, Constantin Alexandru Constantinescu, Gherghina Lazăr 49 ani, Niculae Dumitru Apostol. Vineri, 1 Februare 13 Markei SOS ------ Pelagia Bodochinov 85 ani, Ion George Stanescu 1 an și 4 luni, Haim Goldemberg 22 ani, Marius Vencordi Batista 6 săpt. Herman Bercovici 3Q ani, Ana Fotescu 90 ani, Anghel Petrescu 65 ani, Ioniță Turcilă 60 ani, Ion Gheru 11 ani, Verginia Victoria Juvara n. m. Anica Maria Reșineanu n. m. SPECTACOLE TEATRUL NAȚIONAL. — Astă-seară, Joi, se va representa în beneficiul Artistei Frosa Sarand, Hotel Central, comedie tradusă de d-l Hasnas. CIRCUL REGAL SIDOLI.— Astă seră mare reprezentație cu program nou și variat. i BALURI MASCATE. — Marțea, Joia, Sâmbăta și Dumineca în sala Băilor Eforie, și sala Hugo. INSERȚII ȘI RECLAME Domnule Redactor, Societatea «Mina și Pădurea» la ultimul bal, angajase muzica Reg. 6 Dorobanți și se și anunțase în afiș aceasta. In ziua balului, pe la orele 4VS p. m., comitetul societăței a fost avizat, că, muzica trebuind să meargă la Teatrul Național, după ordinul Comănduirei, nu mai poate veni la balul dat de «Mina și Pădurea». In urma acestora, președintele acestei societăți a căutat a angaja alte muzici, dar a fost cu neputință, deoarece erau deja toate angajate. Precum se vede, nu a fost vina noastră dacă muzica nu a venit la bal și nu a fost în intenția noastră a ne face o reclamă false cum am fost acuzați de către niște reîvoitori. De acefal cerem prin aceasta scuze vizitatorilor noștri. Comitetul nu a citlat moșia Qttetelisu, din ju0 atenaat dețul Vâlcea, împreună cu trupurile Bătcești, Bătășani și Bănești cu viile, ecaretele și moara aflătoare pe moșia Ottetelișu', cu începere de la 23 Aprilie 1897, pe termen de cinci ani. Doritorii de a lua în arendă această moșie, pot trimite oferte la cancelaria Academiei Române, București, calea Victoriei No. 135, până în ziua de 4 Aprilie a. c. Condițiunile de arendare se pot vedea sau cere prin poștă la cancelaria Academiei. "■ ” | 1730 ' (15) Țin tteti ne ne mai pomenit fi ne mai] JIU VLAIcuV auzit de eftin MATERIAL, VECHI, adică: cărămidă, de la 6 lei mia în: sus, uși, ferestre, grinzi, tablă, piatră, scândurii și altele. Adresa la antreprenorul Marin Ionescu, la următoarele proprietăți: Str. Piața Amzi, Str. Doamnei No. 12 și 16 și în fundu curtei tipol grafiei Cero) Gobin, vis-a-vis de poștă. Asemenea se mai găsesc uși și ferestre noi de la 5 lei fe freastra în sus și uși asemenea noi cu 14 tei bucata. Se mai găsește stejar, grilajuri de fier și grinzi, geamlîcuri luminătoare, pietrărie, scândurărie și orice material trebuincios pentru construcțiune. Adresa Calea Moșilor No. 168, colț) cu Bulevardu Carpi, de unde se va putea lua și informațiuni pentru alte binale cari se află în dărîmare.— Molozul sa dă gratis. 1787 (15) . IdVfA care dorește a lucra la broderie [J* ușoară să primește în Atelieruld-neîncat. Schrems, strada Sfinților No. 68, București. SE ÎNCHIRIAZĂ etagiul de sus al caselor din calea Dorobanților 90. Doritorii să se adreseze la proprietar în arceleașî case, etagiul de sus. 1794 (10) Qp prij-A un grajd zidit pentru 2Q-30; kJO vikind caî și curtea necesară. Să iei în apropierea gării de Nord sau Filaret. Oferte la administrația ziarului «Universul», sub initialele S. T. 1806 MT De închiriat ‘URI , în Calea Victoriei No. 184, chiar de acum, sau de la Sf. Gheorghe, un apartament la etagia lui, compus din 5 camere, bucătărie, spălătorie și pimniță.—A se adresa la d-na Christescu, Calea Victoriei No. 91. 1810—(4) 1 iff" De închiriat ‘‘‘HH de la Sf. Gheorghe, în calea Victoriei No. 184, o prăvălie cu trei camere si pimniță. — A se adresa la d-na Christescu, Calea Victoriei No. 91. 1811 (41 ) De necrezut! Un ceas care arată in valoare de 300 lei, se vinde numai cu 16 lei. Un mare fabricant de ceasoarnice din Elveția, după atâtea încercări a ajuns să fabrice un ceasornic remontuat cu 3 capace dintr-un metali galben care nu are nici o deosebire deăur, și importanța acestei descoperiri este că, capacele acestor ceasoarnice nu se înegresc nici o dată, ci rămân întotdeauna aceleași, adică frumoase, ca și aurul. Aceste ceasornice care sunt construite în modul cel mai perfect și au mersul cel mai regulat, nu costă mai mult decât 16 lei bucata. Până acum s’au vândut în România ceasoarnice de metal soleil, dar aceste ceasoarnice după scurt timp se înegreau, pe când sus-zisese ceasoarnice, în caz când n’ar rămânea întotdeauna frumoase ca aurul, fabricantul se obligă a înapoia costul. De vânzare în România numai la administrația ziarului «Universul», str. Brezoianu No. TI, București și la Sucursală, calea Victoriei N. 102, în fața Palatului Regal. Societatea Lucrătorilor Cofetari din București, Oa avut în seara de 23 Februarie a. c. un bal deschis cu tombolă, balul a fost foarte animat și vizitat de un numeros public, cu această ocazie comitetul compus din d-ni: Theodor Dumitrescu președinte, G. Tănăsescu vice-președinte, Florian Ștefenescu casier, Luca Dumitrescu și D. Simionescu controlori ; membrii consilieri: Grigore Chirițescu, Dionisie Spirea, G. Meniu, Sterie Dumitrescu, C. Enescu, I. Dumitrescu, Panait Mărculescu și H. Fotescu-Mustrat. Cu onoare vine și mulțumește tuturor generoșilor d-ni patroni și tuturor d-ni particulari și societari cari au avut buna voință a dă concursul d-lor, oferind obiecte la tombolă, aceasta și d-lor vizitatori cari credem că au fost foartae satisfăcuți, scopul acestei societăți e fiind sporirea fondului filantropic. . ... 1815 ___________________________Comitetul _