Universul, septembrie 1896 (Anul 14, nr. 207-231)

1896-09-26 / nr. 228

Anul XIV.—No. 2285 Bani in Capitală, 10 Bani în județe E Sosilele secrete 1%ej»utSnța ISârboteasca Se vindecă dupe cele mai nouă metode, radical și fără durere și împedicare, după experiență de 24 ani de specialitate in boli lumești Mr. THOR — No. 1. STRADA EMIGRATU, No. 1. — Intrarea numai prin strada sfinții Voevo. Consultații de la 10—1 dimineața și de la 5—8 seara Loc separat de așteptare pentru fiecare. Doamna doctor Tattșescu (CHERNBACH) Medic al Spitalelor Eforiei în serviciul special al boalelor de femei Consultațiuni pentru boale de femei și copii Str. Romană No. 86, colț cu str. Dorobanți. 347 Dr. I. POENARU Cu o practică de 6 ani In serviciile de spital ale d-lor Prof. Assaki si Stoicescu — STRADA ROMANĂ No. 22 — Consultațiuni pentru orice boale de la 1—3 p. m. Cei fără mijloace au o reducere de jumătate din prețurile obișnuite, adică 21. 50 b. vizita la domiciliul bolnavilor și 11. 50 b. consultația ; de asemenea au un scăzământ însemnat la una din farmaciile din capitală. Diferite certificate de mulțumire din partea celor greu bolnavi vindecați. Tratament al boalelor de stomac după metodele cele mai noui 219 Doctorul ALEX. ATHAMSIU Reîntors din străinătate CONSULTAȚIUNILE SPECIALE de boale nervoase, boale de ochi ■— 402, Caii, u~"*'Vr'v’“ITTT*^ De la 11 a. m. la 12 și de la 5—7 p. m. 530 ’ 30 Doctorul MIRON Asistent de Profesor la clinica boalelor de piele și sifilitice din spitalul Colțea. S’a mutat Bulevardul Carol No. 74 Consultațiuni de la 1—4 p. m. 1462 (5) Boalele de piele, boalele lumești (siphislitis) la ambele sexe ; neputința bărbătească sunt cu siguranță vindecate la I Doctor? Fetelenzi Specialist în boale de femei, copii și ochi — CALEA RAHOVEI No. 80 — Consultațiuni de la 8—10 a. m. și de la 4—6 p. m.—Bolnavii din provincii, găsesc gazdă, (pension) și tratament conștiincios. 596 12 Doctor MAURICIU LEVY de la facultatea din Paris SPECIAL: Boale interne femei și faceri. Consultațiuni de la 1—3 și de la 6—8 — S’a mutat: 95, strada Carol, 95 — De asemenea face cunoscut că tratează cu succes boalele secrete fie cât de vechi după metodele cele mai noi. Doctor Velescu Fost șef de clinică la Facultatea dentistică din Philadephia (America) S’a mutat STRADA REGALA No. 10 (etagiul I-in) 583 36 CASA DE SanaTATE 54, Strada Teilor 54 — Consultatiuni speciale pentru — BOALE INTERNE ȘI SYPHILITICE Boalele secrete la bărbați și femei In toate zilele de la 10—12 dimineața Vindecarea asigurată. — Tratament special Se altoeste (vaccinează și revaccinează) cu cel mai proaspăt și sigur vaccin. Consultațiunea numai 1 leu Fumegațiuni, remediu sigur contra boalelor syphilitice. ________________________ POLICLINICA De COPII CASA DE SĂNĂTATE 54, Str. Teilor, 54 Domnu doctor Rapaport special la boalele de copii, dă consultațiuni în toate zilele de la orele 3—4 p. m. Se altoesce (vaccinează și revaccinează) cu cel mai proaspăt și sigur vaccin. Consultațiunea pentru srad 1 leu S’a pierdut In str. Progresului un catastif mic, de ghiață al d-lui Nae Marinescu, strada Traian No. 71. _ Cine’l va aduce la această adresă, va primi o recompensă de 50 lei. 6153 DENTIST Luigi Palmieri, fostul director al observatorului de pe Vezur .—(Vezi explicația), ce va trece nevoia care î sugrumă acum, vor retrage toate concesiunile pe cari le vor face de nevoe. Știm că fruntașii Românilor de peste munți sunt oameni foarte chibzuiți; de aceea, deși chestiunea e foarte grea, nu ne îndoim că ei vor ști s-o rezolve spre binele neamului lor. CALENDAR PE ANUL 1896 Ortodox Mercur! 25 Septembrie. — Guv. Maic. Eufrosina. Catolic Mercur! 7 Octombre. — Rosariu Ros. soarelui 6.06 Ap. soarelui 5.29 București, 25 Septembrie De peste elemibilî Guvernul unguresc va disolva în curând Parlamentul. Intențiunea aceasta a guvernului era cunoscută încă de astă primăvară și partidele ungurești au și început încă de pe atunci agitația electorală, dar guvernul nu se rostise încă. In sfîrșit, în una din ultimele ședințe ale Camerei magnaților, guvernul a spus că va cere cât de curând de la Suveran, decretul de disolvare. Prin actul acesta, atențiunea noastră e din nou atrasă asupra Românilor din Transilvania și Ungaria, pentru care se apropie un moment politic din cele mai grele. ★ ¥r întreaga politică internă a Ungariei trece printr’o criză din cele mai periculoase. Situațiunea internațională impune Maghiarilor o schimbare a politicei interne în ceea ce privește naționalitățile. Rațiuni superioare, interese care trec peste sfera Austro- Ungariei, cer ca nenorocita sistemă de până acum, care face pe naționalități să sufere atât de mult, să fie părăsită. Joir 26 Septembre (8 Octombre) 1896 Maghiarii, adică guvernul maghiar, e silit să întindă naționalităților mâna spre împăcăciune. Această scindare fundamentală— deși, credem, trecătoare—nu se poate însă face cu ușurință. Dour mari dificultăți se opun la această schimbare : una din partea Maghiarilor, alta din partea Românilor. * ¥ ¥ Maghiarii, chiar și cei guvernamentali, nu renunță decât de silă la politica lor de până acum. Dacă guvernamentalii se supun nevoei, celel’alte partide vor face o strașnică opozițiune, așa că viitoarea luptă electorală va fi foarte violentă. Intotdeauna agitațiile electorale sunt vii în Ungaria; de data asta însă, vor fi mai vii decât oricând lupta va fi crâncenă cum n’a mai fost, căci e în joc rostul însuși al politicei maghiare. * ¥ ¥ Pentru Români, momentul e de asemenea foarte greu. Până acum, Românii s’au ținut departe de Parlament, fiind-că, cu actuala lege electorală, ei n’au sorți de izbândă, și mai ales pentru că, în Parlament, n’ar putea face nici o treabă și ar consimți numai întrucâtva, prin prezența lor, la nesuferita stare de lucruri actuală din Ungaria. Acum, când guvernul unguresc e silit să le întindă mâna, ce atitudine să ia Românii? Să se prezinte la alegeri ? Și în acest caz, sub formă guvernamentală sau opozantă ? Problema e foarte grea. Se găsesc printre oamenii pulitici r* Românilor unii cari sunt dispuși să primească avansurile guvernului unguresc. Dar sentimentul poporului e că nu poate fi împăcăciune serioasă decât pe baza programului național. De așa ceva nu vor însă Ungurii să audă. Va fi foarte greu de găsit o cale mijlocie. ¥ ¥ La aceste dificultăți se mai adaugă una, de ordin material. Se știe că până acum mare parte din deputații guvernamentali se alegeau în cercurile naționalităților nemaghiare , acestea, abținându-se de la alegeri, candidații guvernului izbuteau lesne și desigur. In cercurile curat maghiare, se alegeau mai mult deputații opozanți. Acum, guvernul unguresc voind să acorde locuri în Parlament naționalităților, candidații guvernamentali vor fi siliți să se arunce asupra cercurilor maghiare, și ciocnirea va fi foarte violentă cu candidații opoziției. Dacă guvernul nu va fi destul de tare, se poate ca el să nu caute majoritatea sau să fie silit ar și recruta una din elementele nemaghiare, ceea ce poate da loc la urmări din cele mai însemnate. * ¥ ] Toate aceste considerațiuni arată îndestul de grea problemă e pentru dînșii hotărârea atitudinea lor în viitoarele alegeri. Trebuește multă chibzuință ca să nu se facă vre-o greșală ireparabilă. Chestiunea e cu atât mai grea, cu cât e mai mult de cât sigur că maghiarii, îndată Din Germania (Corespond, particulară a ziarului «Universul», Berlin, 20 Septembrie. Industria germană Această ramură de bogăție a Germaniei, care conta mult pe China, a fost tare înșelată în speranțele ei, din partea aceasta, în schimb însă a avut o plăcută surprindere. In loc ca comenzile să’i vie de la China, i-au venit de la Japonia. Așa, în curând se va începe la Stettin și la Elblng, pentru guvernul japonez, construirea a mai multor vase de război și. Până acum Japonia nu se furnizase pentru nevoile sale maritime decât în Anglia și în Franța. Acum, mai cu seamă, când Germania intervenise în mod așa de neplăcut pentru Japonia în pacea de la Simonosaki, se credea de toți că Japonia nu va face nici odată apel la industria germană și că chinezii, în favoarea cărora intervenise Germania, vor da comenzi, pe când lucrurile s’au întâmplat cu totul contrar. Dacă chinezii n’au voit să recurgă la industria germană, totuși Germania poate să se măgulească, căci China a trimes 150 de ofițeri și soldați aleși spre a fi fasonați după modul prusian. Vânători imperiale Wilhelm II ( tot neobositul vânător) care ar putea fi comparat cu Nemrod, regele fabulos al Chaldeei, împăratul e din nou la Rominten, pe frontiera orientală a țărei sale, într-una din cele mai mărețe păduri ale Europei. In fiecare an, când vine epoca cerbului și a căprioarei, împăratul pleacă cu vânătorii săi și cu puștile sale la Rominten. Seara, la lumina lunei. In această natură sălbatecă, singur și cu arma pe umăr, el se duce în locurile unde i s’a semnalat animalele și acolo, foarte adesea ceasuri întregi, așteaptă ca cerbul să apară. Deunări împăratul a împușcat un cerb de toată frumusețea. El a fost cel mai frumos animal pe care suveranul l-a vânat în timp de 7 ani de când vizitează această impunătoare pădure, și chiar a doua zi la masă, împăratul și-a manifestat satisfacția sa pentru acest vânat, către oaspeții săi, printre cari se afla predicatorul Wangnick, căruia suveranul i-a dat unul din tablourile ce a făcut de curând. Acest tablou reprezintă pe «Germania» făcând să fâlfâe un mare drapel de doliu pe d’asupra unei năvi dărăpănate, care intră în port și căreia o cruce strălucitoare îi servește drept far. In josul tabloului, într’un medalion, se vede imaginea lui Christos murind pe Calvaria. Turcia și Germania Politicianiî au devenit prea filo-turcî în Germania. Cuvîntul de ordine ea pleda cu convicțiune cauza Sultanului, care și-a dat cuvîntul său de onoare imperial, că va împiedica pe oamenii din popor de a se mai amesteca în represiunea tulburărilor. Acum se crede că nu vor mai fi cu putință reînoirea măcelurilor și noul tulburări. Reformele vor veni, dar încet. Pericol pentru europeni nu este , și diplomații din Constantinopol sunt așa de liniștiți, încât se duc—mai mulți din ei—să facă o călătorie de plăcere cu trenul. Negrii din Berlin E posibil ca în Africa, negrii să fie îngeri de blândețe , dar acei cari se aflu aci, în mare număr, la expoziție, se arată cu totul altfel. Ei au dat chiar o zdravănă bătae berlinezilor inofensivi, cari se deranjaseră spre a se duce să-î vază și să le ofere daruri. Era o mare mulțime de oameni înaintea lor, când o bandă din acești negri eși repede împingând în dreapta și în stânga, fără nici o măsură, înghiontind masa curioșilor. Un gardian, voind să aresteze pe unul din acești negri care părea prea violent, africanul i-a dat o așa de puternică lovitură, încât gardianul a rămas mort pe loc. Un minut după aceea, zece negri se aruncară asupra unui alt gardian, care sărise în ajutorul celui d’intein și publicul intervenind, s’a început o luptă între albi și negri, în care sângele curgea. Cu mare greutate geandarmii au reușit a pune capăt luptei. De pe teren au fost ridicați, afară de gardianul omorît, și alți albi răniți, mai mult sau mai puțin grav. O crimă oribilă. — Un tată care -și omoară copilul Ieri, pe la 7 ore seara, tot cartierul străzei din Hamburg, a fost viu emoționat. Un asasinat se comisese. Un anume Fax, hamal în port, în vârstă de vre-o 50 de ani, după ce aruncase jos de pe scară pe unul din copiii săi, care era numai de 3 luni, s-a coborît jos și ridicând copilul, i-a tăiat gîtul cu un cuțit. Iată în ce împrejurări a fost comisă crima aceasta : Fax, care e bețiv și brutal, înspăimântase prin faptele lui pe femeea sa și pe toți vecinii. Ieri după amiază el intră în casă ca un furios și căută ceartă femeei sale. Chiar o bătu și vecinii, obicinuiți cu acest soiü de scene, nu dădură nici o atențiune. Puțin timp după aceia el trimise pe femeea sa să-i cumpere ceva. Fax este tatăl a trei copilași, din care cel mai mare în vârstă de 10 ani, e fiu vitreg al său, pe când ceî l’alțî, un băiat și o fată, sunt gemeni și în vîrstă de 3 luni. Se pare că Fax iubește pe băiat și im R0_aț9