Universul, decembrie 1896 (Anul 14, nr. 285-308)

1896-12-01 / nr. 285

...Universul No. £ 85, prins o grindă de lângă coșul bucătăriei caselor cu No.9 ale d-lui Vasile Grecea din str. sf. Andrei, din Ieși. Vecinii vezând flăcările în pod, săriră, și cu ajutorul trecătorilor, abia au putut stinge focul care ajunsese și la acoperământ. Focul s’a transmis la grinda de la coș, care era crăpată în pod. Pagubele nu sunt mari. Un vestit spărgător arestat. Poliția din Pitești a arestat alaltăieri pe Al. Mandache, un spărgător de meserie, care, împreună cu un anume Trifu, arestat de poliția de siguranță din capitală, a făcut 8 spargeri. Numiri în magistratură Următoarele numiri s’au făcut în magistratură: D. G. N. Andreiovici, actual judecător la ocolul Vrancea, jud. Putna, judecător la tribunalul Muscel, în locul d-lui Radu Popescu. D. Th. A. Ștefănescu, actual supleant la trib. Bacau, judecător la ocolul Vrancea, în locul d-lui G. N. Andreiovici. D. Aurel Alexandrescu, supleant la trib. Bacaü, în locul d-lui Th. A. Ștefănescu. D. G. Asan, substitut la trib. Tulcea, în locul vacant. D. loan N. Eliad-Românul, ajutor la judecătoria oculului Balta, jud. Brăila, în locul d-lui Marius Velescu, demisionat. D. Ioan I. Anastasescu, ajutor la judecătoria ocolului Oltenița, jud. Ilfov, în loc vacant. D. D. Constantinescu, portăreț la trib. Vlașca, în locul d-lui C. Dragomirescu. ȘTIM JUDICIARE ❖ în primele zile ale lunei viitoare va veni înaintea tribunalului de Ilfov procesul privitor la cămătari. D. I. Antonescu, este numit procuror de secțiune la tribunalul Mehedinți, în locul d-lui C. Marioțeanu. ❖ Consiliul general al județului Neamțu a intervenit pe lângă ministerul justiției pentru înființarea unei a 4-a judecătorii, deoarece cele 3 existente sunt insuficiente . Alaltă erî tribunalul corecțional a amânat judecarea procesului autorului furtului de la ministerul de finanțe. Se știe că Niță Plorescu, acuzat de complicitate în acest furt a fost pus în libertate pe o cauțiune de 200.000. DIVERSE MĂRUNTE O drama înfricoșătoare s’a desfășurat zilele trecute în mica comună Caneto de lângă Pavia. Frații Angelo și Antonio Colombi, de profesiune agricultori, moșteniră de la un unchiu al lor o moșioară. Un al treilea nepot al răposatului, anume Giuseppe Colombi, văzându-se desmoștenit, se înfuria grozav și jură o ură de moarte celor două frați care, fiind vecini cu el, erau în fiecare zi expuși la injuriile și amenințările sale. Acum câteva zile, cei două frați, dintre cari unul este însurat și are trei copii, așezându-se la masă, auziră afară pe Giuseppe Colombi înjurându’î și provocându’î la ceartă. Angelo Colombi eși afară, dar în scurt timp el se întoarse îndărăt plin de sânge. Giuseppe îl străpunsese cu un pumnal lung prin pept. Antonio Colombi, văzând pe fratele său , în această stare, eși în rândul îuî afară, cu toate rugămintele mamei sale ca să stea în casă. Dar abia trecuse pragul ușei, și se retrase lovitee asemenea de pumnalul lui Giuseppe în mijlocul peptului. Cei două frați au murit după o oră de agonie. Asasinul a dispărut fără a se fi putut da până acum de urma lui. O cresbunare grozavă. O crimă teribilă al cărei motiv a fost resburarea s’a săvârșit în Belgia în jurul usinelor Dudelange. Intr’una din zilele trecute un june lucrător de la acele usine anume Jean Barthelemy și în vârstă de abia 23 ani, părăsind atelierul său, se îndruma spre casă. Deodată el fu asaltat de o ceată de indivizi rămași necunoscuți, cari îl luară cu brutalitate în mijlocul lor, îl îmbrânciră într’o Cocioabă părăsită situată la marginea drumului, și îl încuiară. Apoi mizerabilii, cari voiau să -și respune asupra bietului Jean Barthelemy și cari erau turmentați de beție, puseră foc colibei, așa că victima răsbunării lor a ars de vie. Corpul său s’a găsit carbonisat subt dărâmăturile colibei. ȘTIM sIONABB * • ❖ Școala primarii de băeți No. 2, din orașul Botoșani a fost închisa pe timp de 20 de zile, cu începere de la 18 Noembrie, pentru că s’aCi îmbolnăvit de scarlatină 2 copil al directorului acelei școli. <$rivindu-se cazuri de rugenă, în Hăbășești, com. Strunga jud. Roman și în comuna Sabaoani din acelaș județ, d. revizor școlar respectiv; a dispus ca școalele acelor comune să fie închise pentru 10 zile. ❖ D. I. V. Praja, inspector al învățământului primar, a sosit eri dimineață în Capitală și și-a prezintat demisia d-lui G. Mârzescu. In locul d-sale e vorba să fie numit d. Petre Fântânari, profesor de limba română la liceul național din Iași. ^ D. Theodor Vasiliu, profesor la liceul din Iași, a fost numit director al învățământului secundar, în locul vacant ei la Servitoarele noastre. — Cucoană, adineauri domnul a văzut pe cuconul Ghiță când eșea de la d-voastră. — Ce spui?... să zici că a fost la tine... — Nu se poate coroniță , mi-ar face domnul o... scenă !... Știri militare ^ D. căpitan Nicolescu C. loan, din regimentul Teleorman No. 20, este numit căpitan comandant al companiei de geandarmi rurali din județul Brăila. ^ Administratorul clasa II Gioran Gheorghe, din reg. Constanța No. 34, s’a trecut în posițiune de reformă pentru greșeli grave contra onoarei ca militar și om. 0 Căpitanul în rezervă Pană Ștefan, din reg. 3 artilerie, s-a trecut pe ziua de 1 Decembrie 1896, din elementul rezervei în acela al milițiilor, însumându-se la corpul III de armată. .— 3 — JUCĂRIT pentru copii *nss Cel mai mare depozit din țară se găsește la administrația ziarului UNIVERSUL, str. Brezoianu No. 11 și la sucursala din calea Victoriei No. 102, vis-a-vis de Palatul Regal. Vînzare en detail cu 30 la sută mai eftin ca oriunde. Jucării de la cele mai eftine de 10—20 bani, până la cele mai elegante de 50—60—80 și 100 de lei bucata. iff“ Orice concurență imposibilă. ÜSIT Vizitați necontenit magazinele noastre și ve veți convinge. INFORMAȚIUNI SaMBATĂ. ♦ Adevărați șoșeri și galoși din marea și renumita fabrică din Petersburg, se află spre vînzare—maieftin decât oriunde—la Administrația ziarului «Universul», strada Brezoianu 11 și la sucursala ei din Calea Victoriei No. 102. Este pe deplin recunoscut ca șoșonii și galeșii din sus zisa fabrică sunt cei mai buni cari se află în comerciu. Nimenea din țară nu poate vinde acești șoșoni mai eftin decât Administrația noastră, deoarece am cumpărat o mare cantitate, și ne mulțumim cu un mic câștig. ♦ Aflăm că M. Sa Regele va înapoia vizita Împăratului Frantz Josef în Septembrie anul viitor, la marile manevre de la Tata- Tótvároș din Ungaria. ♦ AA. N. RR. Principele Ferdinand și Principesa Maria se vor întoarce Duminică sau Luni în țară și vor lua reședința la castelul Cotroceni. ♦ D. Iulius Coroianu, membru în comitetul național de la Sibiu, se află de alaltăori în Capitală. ♦ Pe ziua de ieri nu s’a constatat în orașul Iași, decât un singur caz de scarlatina. ^S’a grațiat de restul închisorei ce mai au suferit condamnații Emanoil Haier, și Alexandru Gârleanu. ♦ M. S. Regele a primit din partea Regelui Würtembergului o scrisoare, prin care notifică încetarea din viață a verűiui Seu Ducele Wilhelm Nicolae de Würtemberg. ♦ La «Societatea studenților în drept» se vor ține în anul acesta (1896—1897) o serie de conferințe de către mai mulți studenți. ♦ Veselia, care a apărut azi dimineață, Sâmbătă 30 Noembrie a. c., pe lângă o materie din cele mai hazlii, mai cuprinde și o mare ilustrație colorată reprezentând: Focul politic din piața Teatrului și stingerea lui cu pompele. Veselia se vinde cu 5 bani în Capitala și 10 bani în provincie. ♦ Am dat după un confrate știrea cum că d. I. Florian ar fi fost numit polițai al orașului Constanța. Acum aflăm că d. I. Florian n’a fost numit polițain, ci revizor la Regie în locul d-lui Țăpârlea care a fost trecut în serviciul central. Polițaiu al Constanței este tot simpaticul și activul domn, Spiru Georgescu, despre a cărui înlocuire nici n’a fost vorba. ♦ «Liga Repaosului Dominical». Și convoacă la o întrunire publică în sala Băilor Eforiei pe toți comercianții, industriașii, funcționarii comerciali și muncitorii, pentru mâine, Duminecă, ora 6 p. m. ♦ D. inspector administrativ Paul Stătescu a plecat în inspecție la Constanța. ♦ M. S. Regele a lucrat ori cu doi miniștri V. Lascar al internelor și P. S. Aurelian al domeniilor. ♦ Deputații din Romanați, Mehedinți, Dolj, Gorj și R.Vélcea s’au întrunit alaltăseară la «English Hotel» și după o vie discuție, au hotărât să formeze o Ligă a Olteniei pentru apărarea intereselor oltenești. ♦ Agenția română comunică că de alaltăseară până ori dimineață la orele 8 n’a primit nici o telegramă. Care să fie cauza ? ♦ Pe proprietatea d-lui Lie P. Vericeanu din comuna Șurupatele, județul Vâlcea, s’a dat de o mină de cărbuni. ♦ Prețurile vinurilor s’au mai ridicat la Odobești. Săptămâna trecută, s’au vândut, în această podgorie, 6.000 decalitri vin de deal cu 1 leu și 55 bani decalitrul și 16.000 decalitri vin de vale cu 78 bani decalitrul. S’au vindut și vinuri vechi de deal cu 3 lei decalitrul. ♦ La baza soclului de piatră, a bustului generalului Cernat, inaugurat alaltă era, se află pe o placă de bronz inscripțiunea următoare : Generalului de divizie Alexandru Cernat Primul general care a comandat ca șef al armatei române în războiul înpotriva Turcilor din 1877—1878. Amintire vecinică din partea camarazilor săi. Pe coloana deasupra soclului, pe o altă placă de bronz, se citește inscripția : Generalului de divizie Alexandru Cernat născut la 17 Ianuarie 1834 decedat la 8 Decembrie 1894 ♦ D. Gr. Dianu, directorul general al închisorilor, a plecat afaută-seară la Galați cu d-nii Țărușeanu, președintele consiliului tehnic superior și Săvulescu, arcitectul șef al ministerului de interne, ca să facă recepțiunea definitivă a lucrărilor penitenciarului din acea localitate. Aceeași comisiune va face, săptămâna viitoare, recepțiunea penitenciarului de la Craiova. Din inițiativa ligei femeilor din Iași s’a înființat în acel oraș o bucătărie populară, unde se vor da dejunuri gratuite elevilor și elevelor sărmane cari frecventează școalele primare. Deocamdată vor beneficia de dejunul gratuit numai elevele și elevii a 3 școli primare, din cauza insuficienței fondurilor, rămânând că această binefacere să fie întinsă și asupra celorl’alte școli primare, în dată ce mijloacele o vor permite. I . D. ministru de interne a casat concursul ținut la Iași pentru ocuparea postului de medic primar la divizia boalelorsifilitice din spitalul central Sf. Spiridon. D. ministru a casat concursul pe baza alvizunii epitropiei generale a spitalului Sf. Spiridon, care a constatat că juriul concursului n’a observat toate prescripțiunile regulamentului pentru concursuri. ♦ D. Dim. Chintescu, prefectul județului Constanța, a fost primit în audiență de M. S. Regele eri, la 2 ore p. m. ♦ Tragerea loteriei spitalului «Elisabeta Doamna», din Galați, a fost amânată pentru ziua de 16 Februarie 1897. t. ♦ Monseniorul Radu, noul episcop greco-unit din Lugoj, a sosit era în capitală, venind din Viena. ♦ Alegerile pentru noul consiliu general al județului Brăila, vor avea loc la 8, 10 și 11 Decembrie. Opoziția va lua parte. ♦ D. Mareș, inginer la direcția regală a căilor ferate, a plecat la Viena unde trebue să ia parte la conferința internațională a drumurilor de fier în vederea stabilirearariului trenurilor pentru vara viitoare. — 28 Noembrie 1896 — Madrid.— Luptele din Cuba In mai multe orașe s’au produs manifestationi cu ocazia morții lui Maceo. — Manifestanții n’au scos nici un strigăt în contra Statelor Unite. Madrid.— Manifestație interzisă Prefectul a interzis o manifestație a studenților și a populației. Brema.—Un vapor perdut.— 276 de morți Lloyd-ul a primit o depeșă că vaporul Salier s’a pierdut lângă Villagarcia.—Echipagiul numera 66 de oameni și pasagerii erau în număr de 210, printre care 35 de Galițieni.—E temere să nu fi perit toți. Budapesta.—Declarațiile d-lui Banffi Camera deputaților. — Răspunzând la diferite interpelări, d. Banffy declară că de la ultimul discurs al tronului, nu s’a produs nici o schimbare în politica străină, cestiunea orientului n’a suferit nici o modificare, și în străinătate totul este pentru pace. In ceea ce privește destăinuirea lui «Hamburger Nachrichten», D. Banffy se referă la declarațiunile prințului de Hohenlohe și ale baronului Marschall; nu poate să intre în amănuntele unei afaceri așa de delicate. Convențiunea de care s’a vorbit între Rusia și Germania nu mai există azi. Relațiunile austro-germane sunt din cele mai bune și din cele mai intime ; tripla alianță este basa fundamentală și nestrămutată a politicei austro-ungare, precum și unul din susținătorii cei mai solizi ai păcei europene (aplauze). Denunțarea tratatului de comerț cu Austria era necesară din cauza neposibilităței reînoirei sale înainte de finele anului. Guvernul este convins că se va încheia o convențiune nouă, răspunzând intereselor reciproce ale celor două părți. (aplause) Răspunsurile primului ministru sunt admise cu o mare majoritate. Londra.— Sporirea armatei engleze «Saint James Gazette» confirmă știrea că guvernul are de gând să mărească efectivul armatei. — Acest ziar adaugă că ministrul de rezbel ar propune pe cale budgetară crearea a opt batalioane noul de infanterie și a optsprezece baterii. Roma.—Interwiev cu d. di Rudini D. di Rudini, interwievat, a desmințit știrea răspândită că ar fi semnat un tratăcu Rusia în 1891 și că ar fi comunicat d-luî de Giers textul tractatului triplei alianțe. D. di Rudini a mai declarat în același timp), că într’o întrevedere la Milan, cu d. de Giers la 19 octombrie 1891, a reușit să convingă pe acesta că neliniștile provocate în Franța prin reînoirea triplei alianțe, erau neîntemeiate. D. de Giers a liniștit Franța. — 29 Octombrie 1896 — Constantinopol—Schimbări de funcționari Schimbările în posturile de comandant al orașului, comandant și inspector al geandarmeriei și director al poliției din Stambul, sunt in legătură cu ultimele măsuri de exil. Această schimbare de persoane se consideră ca echivalentă cu exilul interesaților. Berlin. Proces de presă «Reichsanzeiger» anunță că îndată ce împăratul Wilhelm a aflat că Luetzow este autorul articolului publicat în «Welt an Montag», a ordonat o anchetă riguroasă. Ieri s’au făcut perchezițiumi în apartamentul fostului comisar Tausch. Pianine din cea mai mare și renumită fabrică italiană Maltarello & C. din Milano-Vicenza, se vând exclusiv la administrația ziarului «Universul», str. Brezoianu No. 11, București, în rate, cu condițiunile cele mai avantagioase. Nici un magazin de pianine din țară, nu poate vinde instrumente atât de bune, armonioase și sonore, cu prețuri așa de eftine și cu condițiuni atât de favorabile. Pianinele «Mastarello» sunt foarte mult căutate la Paris, și se expediază în America de Sud, în mari cantități. Ele sunt premiate cu medalie de aur la toate expozițiunile. O CUGETARE PE ZI CÂnd un om e independent, neatârnat, atunci se poate considera fericit. De la naștere până la moarte omul luptă pentru neatârnare, dar moare cu... «jugul» de gât. —aMawH sunt nnmii ■ i ——————suma j—mw—«—w. ninmrMrawmiw PRESA ROMANA Adevărul compara pe d. N. Fleva cu un om care a pus singur foc unei case și apoi se prezintă pompierilor, zicându-le: «Eu am pus focul ce’mî dați să’l sting». Tot astfel este, după confratele, atitudinea d-lui Fleva d-sa a întărită spiritele și acum se tocmește cu guvernul pentru ca tot el să le liniștească. Constituționalul crede că noul guvern nu va putea să rezolve chestia fostului Mitropolit, căci actualul minister a dovedit deja că nu este la înălțimea morală cerută, și al douilea că d.Eug. Stătescu, mai tare decât d. Șendrea sau Aurelian, nu permite. Dreptatea crede că, după satisfacția morală pe care a căpătat-o prin isgonirea d-lui Sturdza de la cârma țarei, trebue să vie satisfacțiunea materială, să se facă dreptate nedreptățitului fost mitropolit Ghenadie ;—până atunci «Dreptatea» nu va dezarma. Epoca zeflemisează pe socoteala liberalismului și a cuvintelor spuse de liberali în opoziție. LTndependance roumaine se ocupă de situația englezilor în Egipt și spune că o singură circumstanță ar putea să înlăture aspirațiile Angliei și anume ca Germania să facă cauză comună cu Franța și Rusia spre a cere evacuarea Egiptului, dar această eventualitate e foarte improbabilă. Lumea Nouă face apel la toți socialiștii pe cari valurile vieței i-au ținut depărtați de lupta activă, să nu se mulțumească numai cu citirea ziarului socialist, ci să se adune și să se lege mai strîns cu comitetul central. Naționalul zice că în urma unor declarații ale d-lui Nenițescu ,nimeni nu se mai poate îndoi de succesul d-lui Sturdza și că faptul concesiunilor ce Sultanul a acordat românilor din Balcani, e o bine-făcătoare schimbare care se va opera în viața culturală, națională și originală a fraților noștri din imperiul otoman. Presa zice că rezultatul cabinetului Aurelian va fi dizolvarea corpurilor legiuitoare și aducerea conservatorilor la putere, căci d. Aurelian nu poate avea o majoritate în Parlament din cauza partizanilor d-lor Sturdza și Fleva, și ca atare nu va putea da o soluție chestiunei mitropolitane, pentru care a fost chemat la cârmă. Românul consideră ca bun proiectul votat de Cameră, prin care se suprimă rezumatul pe care președintele Curtei cu jurați îl făcea în urma pledoariilor apărării și înainte de pronunțarea verdictului. Timpul spune că de când a venit la putere noul guvern, d. D. Sturdza a intrat ca secretar particular la d. C. Stoicescu și în această calitate, fostul prim-ministru se duce în fiecare zi la ministrul de externe și -i face referate asupra hârtiilor importante." Voința Națională spune că partidul naționalliberal, conșcient de înalta lui chemare, n’a uitat nici o dată ceea ce el datorește țârei ; opera lui ,reîncepută cu atâta energie, nu poate găsi, ‘când e vorba de binele și fericirea țârei, de consolidarea și de viitorul statului, de cât concursul unanim și devotat al tuturor oamenilor de bine și cu dor de țară. Ziarele din provincie Evenimentul (Iași) crede că e preferabilă retragerea întregului partid liberal de la putere, existenței la cârma Statului a unul guvern pus sub ordinele secrete ale d-lui Sturdza. Seara (Iași) zeflemizează pe socoteala d-lui Poni, fost ministru al cultelor, pe care-l consideră drept o «excelență căzută». Galații, vorbind despre declarațiunile d-lui Aurelian cu privire la interpelarea pe care d. Grădișteanu i’a făcut-o în cameră, zice că din acest slab răspuns rezultă slăbiciunea guvernului, care n’are curagiul să declare că trecutul guvern a căzut sub povara greșelilor sale. Voința Galaților consideră drept o calitate a conservatorilor slugărnicia ; confratele declară că un liberal n’a fost și nu poate fi niciodată slugarnic. BURSA CEREALELOR Brăila, 28 Noembrie. Grâu 59 —60 fibre lei 8.75-12.10 Porumb 57*/a—58*/a fibre lei 5.15— — Porumb 1. 59*/*—60 fibre lei 6.75—7.25 CEREALELE SOSITE Pe apă Pe uscat Grâu 53100 hect. 1 Grâu 2550 hect. Porumb — — Porumb 1200 hect. Viena, 27 Noembrie. Grâu de primăvară. . . îl. 8.42—8.45 Secară de primăvară. . . fl. 7.15—7.16 Ovaș de primăvară. . . fl. 6.33— — Porumb Mai-Iunie ... fl. 4.30—4.31 Rapiță Mari.-Febr . . . fl. 13.00-13.10 Rapiță Aug.-Sept. . . fl. 11.75-11.85 o lT TEATRUL NAȚIONAL.—Asta-seară se va juca «De aș fi rege», operetă. MARELE STABILIMENT HUGO.—Astă-seară reprezentații variate cu un progam nou și ales. SALA BRAGADIRU.—In fiecare seară concerte date de orchestra d-lui R. Peters. Starea Civila. Pe ziua de 29 Noembrie 1890 Născuți 14 Morți 23, adică : Niculae Petre loan 5 sept., Rudolf Brand 67 ani, Maria Simion n. m., Elena Simion Ion n. m., Wilhelm W. Hirsch 62 ani, Constantin Ion Stan 14 zile, Iohan Bogos 65 ani, Maria Păuna Palmach 8 luni, Verona Rene 20 ani, Maria Radu 27 ani, Ovidiu Pavel N. Ștefănescu 4 luni și jum., Maria Maria Sigmund 1 lună și 15 zile, Ana Fekete 15 ani, Apostol Dumitrescu 65 ani, Sofia Salștein 4 și jum. ani, Avram Iacob Horovitz 2 ani, Niculae Zamfir Mateiu Radu 6 zile, Florea Mărgărit o jum. lună, Samuel Zilberman 34 ani, Sterian Cristea Jalea 7 luni, Gheorghe Marcu 2 luni și 14 zile, dumineca, 1 (13) Decembrie 1896-• n.—-..... - yi M Im( mi ------------------------------ ABONAMENTE Premii excepționale Cu începere de la 1 Decembrie 1896, ziaru UNIVERSUL politic cotidian deschide un abonament ectraordinar cu următoarele prețuri și premii: _. . . „ / In capitală Lei 5.50 \ In provincie » 6.90 n . _ . „ / In capitală Lei 10.50 Pentru 6 luni: ț In . î3. _ 4 f In capitală Lei 22.— Pentru un an: ț jn povincie . gg. _ W PREMII La abonații pentru 3 luni se acordă următoarele premii : Calendarul de citit al ziarului «Universul» pe anul 1897, conținând, pe lângă o materie foarte variată, și 16 ilustrațiuni reprezentând pe oamenii cei mai iluștri," cari au decedat în anul 1896 , calendarul american cu foi zilnice, calendarul de perete și calendarul de buzunar. Toți abonații pentru 3 luni, atât din capitală cât și din provincie, cari vor plăti mai mult 2 lei, vor mai primi, pe lângă calendarele de mai sus, o frumoasă fructieră cu piciorul aurit sau nichelat, cu farfurie de porțelan artistic pictată, sau o frumoasă zaharniță de metal nichelat, cu sticlă colorată și cu lingură de metal, sau un frumos port-obiect de metal cu sticlă colorată. Aceste obiecte, aduse într’adins pentru abonații noștri, nu se pot cumpăra în țară nici cu un preț întreit. ’ l Abonaților pentru 6 luni, cari vor plăti mai mult lei 1.50, vor mai primi, pe lângă toate calendarele și unul din obiectele anunțate mai sus, după alegere. Aceste obiecte se dau numai abonaților cari se vor prezenta în persoană la administrația noastră, deoarece în provincie nu se pot expedia, fiind supuse stricăciune. Toți abonații pentru un an, atât din capitală! cât și din provincie, cari plătesc costul de maii sus, vor primi franco toate calendarele, precum și două din obiectele mai sus numite, sau un frumos ceasornic de bronz, pentru masă, sau o fructieră mare cu piciorul de metal aurit și cu două farfurii artistic pictate, după alegere. Abonaților pentru un an din provincie li se trimit obiectele, deoarece se va face un am, balagiu special, care fiind prea costisitor, nu ne convine pentru abonamentele de 3 și 6 luni. N.B. Toți abonații la «Universul» politic vor primi gratis și «Universul Literarii colorat, care apare în fiecare Duminecă. IMPORTANT Toate acele persoane, cari vor bine-voi a ne procura 6 abonați pentru 3 luni, sau 4 abonați pentru 6 luri, sau 2 abonați pentru un an, vor primi ca premiu, imediat după primirea costului abonamentelor, un frumos ceasornic bronzat, pentru masă. SEPARAT» DE CEASfIAHNICE Un «hauisi« Mulți ceasornicari sunt în țară, dar o mare parte din ei, e lucru constatat că, în loc de a-i repara ceasoarnicele, nu fac decât să le strice j mai râu. Administrația ziarului Universul, spre a mulțumi pe cititorii săi, a adus chiar din Elveția 3 lucrători ceasornicari, elevi al școalei de ceasornicărie din Geneva, și cari au fost premiați cu mai multe medalii pentru lucrările executate, de dânșii. Prin urmare, cine are vreun ceasor J nic de reparat, să vie la Universul, strada Brezoianu No. 11, unde se fac reparații cu 30 la sută mai eftin decât oriunde. Se garantează mersul regulat al oricărui ceasornic reparat în atelierul nostru timp de un an, și în caz când pot n’ar merge bine, se repară gratis. CIRCUL GEORGE F. SIDOLI Mâine, Duminecă 1 (13) Decembre 1896 — la orele 3 p. m. — Mare Reprezentație de Binefacere In folosul săracilor sub înaltul patronagiu al I. S. Reginei Elisabeta Cu bine-voitorul concurs al Societăței de Gimnastică i BUK. TURNVERE IN PREȚURILE: Loja 20 lei, Parquet 4 lei, Stal Ii 2 lei (Copiii 1 leu), Stal 11 lei 1.10 (Copiii 75 bani), Galeria 50 bani. 848.—(2). Un domn francez cunoscut în chip onorabil, om de litere și publicist, se oferă ca preceptor și profesor de limba franceză într’o casă bună sau ca voiajor, pentru o casă mare de comerciu. A se adresa în administrația ziarului «Universul». 8535 MOBILE!!! Mare Ocaziiune pentru Particulare In calea Dorobanților No. 36 Proprietatea d-lui Bratianu sunt de vânzare : O odaie de culcare, un salon, un salonaș, un foluron, afară de numitele mobile mai sunt: Un pian negru, diferite oglinzi și obiecte de fantezie, etc., etc. Vânzarea se face de la orele 8-12 si de la 2-6 seara 865 " 5 Telegramă Cine vrea să ’șî desfacă mobile, pianine, case de fier, se poate adresa și prin corespondență la d. R. Davidsohn, strada Sf. Vineri No. 25. închiriază și scaune nouă de paie. 875 ’ 12 LUHBAGUL, DURERILE TUSE, CATARELE REUMATISMALE BRONȘITELE JT omului sărac dug-1 I Tusele îndărătnice, bronșitele, astmul, reumatismele musculare sunt îndată micșorate prin I applicare unui pelicü acestui plasfer... . In tôte farmaciile cu instrucțiuni si Ia 19, rue Jacob, Paris