Universul, februarie 1898 (Anul 16, nr. 26-49)

1898-02-01 / nr. 26

i bâtne de joc, nu ’și-ar permite să facă, adică va pune pe oricine din sală să’i pue întrebări mistice, la cari se angajează a da imediat răspunsuri. La aceste vorbe sala a izbucnit în aplauze. S’a oferit conferențiarului o pană foarte mare de aur, legată cu panglică. Sinuciderea casierului școalei militare din Iași (Prin fir telegrafic) Din Iași primim următoarea telegramă: «Astăzi s’a sinucis cu un foc de revolver căpitanul Comănescu, casierul școalei militare, care fusese bănuit de lipsa celor 10.000 lei ai casieriei de acolo. «Moartea nenorocitului a fost intantanee. «Parchetul, anunțat, a început corectările.» Corespondent INFORMAȚIUNI Sâmbătă. La 15 Februarie viitor se va face tragerea pentru cele două bilete, dus și întors, unul la Viena și altul la Veneția, ce acordăm la toți abonații noștri. Toate persoanele cari se vor abona până in seara de 14 Februarie, vor lua parte la această tragere, prin urmare cititorii noștri să se grăbească a se abona. Afară de concurarea prin tragere la sorți la biletele de mai sus, abonații prințese gratuit și alte premii cari sunt anunțate pe pag.ia. ♦ Colegiul I electoral pentru senatori din județul Fălciu, este convocat a se întruni în ziua de 1 Martie 1898, spre a împlini printr’o nouă alegere vacanța declarată în Senat, în locul d-lui senator M. A. Sturdza, care a lipsit de la deschiderea sesiunei actuale a Senatului și până în prezent, fără a fi justificat absențele sale. ♦ Clubul conservator, în adunarea sa generală, a ales următorul comitet pe 1898 : Președinte : general G. Manu vice-președinte : colonel Rosnovanu; membrii în comitet d-ni: Take Ionescu, C. Olănescu, Gr. Triandafil, N. Gr. Filipescu, M. Mitilinea, I. Lahovari, Șerban Jianu, M. Dașlifi, I. N. Alexandrescu, maior I. Obedenaru, T. Alexandrescu, N. N. Șoimescu. ♦ O delegație de câțiva locuitori din cătunul Zimnicele, plasa Marginea, județul Teleorman, a venit în Capitală să ceară pământ pentru cei o sută de locuitori ai numitului cătun. Delegația a adresat o petiție în această privință ministrului de interne. ♦ Comisar la Banca Națională, în locul decedatului Dendrino, va fi numit d. Simonovici, comisar clasa I secția IV, iar în locul acestuia va fi înaintat d. Brăiloiu, comisar clasa II [secția V. ♦ Pojarul bântue cu furie în județul Constanța ; din această cauză idolile s’au închis până la 5 Februarie viitor. ♦ Din Viena vine trista veste că [distinsul bariton al Operei române, Cairetti, a încetat din viață la Ugemeine Polyklini, unde se afla instalat de o lună de zile și i se făcuse o operație la gât. G. Cairetti era profesor de muzică la Seminarul central și diriginte al orului de la Krețulescu. ♦ Colegiul I electoral pentru seniori din județul Fălciu este conocat pentru ziua de 1 Martie, când se va face alegerea unui senator în omul rămas prin îmbolnăvirea d-luî . Sturdza. 4 Toate ministerele și autoritățile ublice au avut eri vacanță. ♦ D. G. Morțun, prefectul de Botcșani, a sosit în capitală. In întreederea ce a avut cu ministrul de iterne, s’a hotărît următoarele nntri în administrația acelui district: D. G. Chernbach, fost șef de bili în divizia statisticei din ministeul domeniilor, director de prefecură. D. Canida, șef al poliției, în load d-lui Hențescu, demisionat. D. Ivașcu, fost sub-prefect, subrefect în locul d-lui Canida. ♦ In comuna Silistraru din judeul Brăila bântue cu furie anghina isterică. ♦ Corespondentul nostru din Paris, G. Bandy, ne-a depeșat ieri că area artistă d-na Sarah Bernard a intrat într’o casă de sănătate de aolo și i se va face o gravă opeație la pântece. ♦ Azi dimineață, Sâmbătă 30 Iauarie a. c., a apărut ziarul umorist Veselia, cu o materie hazlie din ele mai alese și cu o splendidă ilustrație în culori, reprezintând «Hora nîreî între Aurelianiști și Fleviștî». Veselia se vinde cu 5 bani în ată țara. 4 Proiectul de lege «Casa rurală» fost adus în secțiunile Senatului.uvernul a făcut mai multe modificări, între cari și aceea că inițiativa u va mai pleca de la țărani, ci de proprietari. 4 Recepțiunea diplomatică, careebuia să aibă loc azi la ministerul de externe, s’a amânat pentru Luni. ♦ «Curierul Conservator», din Galați, care ne-a sosit alaltă oră, a publicat cum că Banca Pignatteli și comp. din Rusciuc ar fi în preziuă de a înceta plățile și că sucursala Băncei din Brăila ar fi creditoare cu 800.000 lei. Am reprodus și noi această știre. Erî însă am primit o depeșă din partea sus zisei case, prin care se desminte știrea. De altfel, din informațiile luate și de noi, Banca României n’are să primească nici un ban de la acea casă. ♦ Aseară a încetat subit din viață, în strada Frumoasă No. 44. d. Adolf Apgarovici, pensionar, în vârstă de 50 de ani. Se crede că a sucombat în urma unui atac de apoplexie. ♦ D. sub-locotenent Cancicof, de la școala de aplicație din Capitală, simțindu-se ofensat de un articol publicat în ziarul «Lumea Nouă» și în care se spunea că perceptorul care a delapidat bani la Bacău e d. Th. Cancicof, tatăl d-sale, a trimis martori d-lui C. Z. Buzdugan, girant responsabil. Cu toate că ziarul în chestiune a rectificat știrea, d. Cancicof nu s’a mulțumit și insistă ca întâlnirea să aibă loc. Afacerea stă până acum aci. ♦ Citim în ziarele franceze că între depășite de încurajare pe cari e-a primit Emil Zola, este și una a lucrătorilor socialiști din București. Știri sc L&Iclebre ♦ Fiindcă Curtea din București este peste măsură de împovărată, ministrul de justiție va prezintă un proiect de lege prin care se vor lua de la acea Curte două județe, din care unul se va alipi la Curtea din Craiova și cel l alt la Curtea din Galați și fiindcă și aceasta are multe procese, va lua de la această Curte județul Tutova, care se va alipi la circumscripția Curței de Iași. ♦ Următoarea mișcare în magistratură a fost supusă aprobarei M. Sale Regelui: D. T. Popescu-Cudalbu, actual judecător la tribunalul Brăila, judecător de instrucție la cabinetul 1, de pe lângă tribunalul Ilfov, în locul d-lui T. Vasiliu, avansat; d. St. G. Ciuntu, supleant la tribunalul Falciu, judecător de pace In Mizil ; d G. Slătineanu, supleant la tribunalul Romanațî, substitut la tribunalul Buzeu ; d. B. Varlam, ajutor de judecător de pace în Caracal, supleant la tribunalul Romanațî; d. a. Doiculescu, ajutor de judecător în plasa Horincea Covurlui, în aceiași calitate la Caracal; d. Cezar I. Vârșolici, licențiat în drept, ajutor de judecător al plășei Horincea ; d. Adam Bercea, licențiat în drept, ajutor de judecător la Pechea Covurluiii, d-nii C. Cempeanu, procuror de Dâmbovița și V. Tufescu, procuror de R Sarat, permutați unul în locul altuia- Informațiuni politice Erî a avut loc o consfătuire a aurelianiștilor, la care a luat parte și d. Fleva. In urma mai multor discuțiuni, s’a hotărît să se considere ca un refuz din partea guvernului pentru o concentrare a tuturor forțelor liberale, în caz când acesta nu va primi următoarele condițiuni: Să-șî schimbe direcția politică ; să nu facă nici un act însemnat, fără a consulta mai intel pe fruntașii partidului și să vie cu principalele legi făgăduite în opoziție. * * 4 Dacă guvernul nu va voi sa fie socoteală de aceste condițiuni puse de cele doue grupări pentru ajungerea la o concentrare a forțelor liberale, drapeliștii și fleviștii vor începe atuncea o campanie energică înpotriva guvernului.★ Mâine, Duminică, se vor întruni cele două grupări pentru a-șî alege câte un comitet, cari împreună să conducă lupta politică. Imediat după alegerea acestor comitete, adică chiar de Luni, grupările își vor începe acțiunile. Reporter. DEPEȘI — 29 ianuarie 1898 — Petersburg. Contele Kuraview bolnav Contele Muraview, ministrul afacerilor streine, este atins de niște friguri ușoare. Se asigură că o varicelă este pe drum de a se declara. Madrid.O scrisoare dfeansătoare către Mac Kinley furată Ministrul Spaniei la Washington, d. Dupuy de Lomé, a adresat d-lui Ganalepas, fost ministru, o scrisoare la adresa d-lui Mac Kinley. Această scrisoare s’a furat într’un hotel din Havana unde trăsese d. Ganalepas, înainte de a fi fost remisă destinatarului, apoi a fost publicată la Washington, unde a produs cea mai rea impresie. D. Dupuy de Lómé și-a dat demisia, care a fost primită. Londra. Tratatul anglo-abisinian S’a publicat tratatul anglo-abisinian. El stipulează liberul comerț dintre cele două state contractante. Menelik se angajează să împiedice prin toate mijloacele transportul de arme și de munițiuni destinate Mahdiului, pe care 1l declară inamic al regatului său. Petersburg.— Contele Muraview sănătos «Nowoje Wremia» zice că contele Muraview este sănătos. Pittesburg.— Mare incendiu ; 15 victime Ieri a isbucnit un incendiu mare însoțit de o explozie. Numărul victimelor se urcă la 15. Roma.—Taxele asupra graurilor scăzute Senatul a aprobat proiectul scăzând taxele asupra graurilor conform votului camerei. 3 — Procesul Zolă (Depășite noastre particulare) — ZIIA A CIÍVCEA — Paris 30 Ianuarie. Plecată ora 8.50 dim. Sosită ora 1.40 d. a. Viața lui Zola în pericol Trăsura lui Zola, pe când se întorcea aseară de la Curtea cu jurați, a fost atacată în fața casei sale de două sute de manifestanți. Cu toată intervenirea poliției, mulțimea a înconjurat trăsura, sguduind-o și strigând: Moarte trădătorului! Zola la spânzurătoare ! Trăiască armata! Manifestații Tot aseară s’au făcut done mari demonstrații în contra lui Zola în fața redacției ziarului Libr8 Parole. Poliția a intervenit și mulțimea s’a risipit. Ziarele «Figaro», «Gaulois» și «Auborite» Ziarele Figaro și Gaulois blamează în chip accentuat pe partizanii lui Dreyfus. Ziarul Autorité se declară satisfăcut că vede risipindu-se speranța eventuală a achitărei lui Zola. Depoziție senzaționalăi.—Huiduirea lui Piijuart.—Duel Intre Minut lui a ai Scbrmi-RenauR Paris, 30 ianuarie. Plecată la ora 1 d. a. Sosită la ora 7 seara. Ziua e splendidă. Circulă svopul că colonelul Picquart va face astăzi o depoziție care va produce o mare senzație. Când colonelul Picquart a sosit la Palatul de Justiție, s-au auzit strigăte de «Jos Picquart!» «Jos hoțul!» Din contră sosirea ofițerilor chemați ca martorie salutată cu strigăte de «Trăiască armata !> Zola huiduit Trăsura d-lui Zola, la sosirea lui la Palatul de justiție, a fost imediat înconjurată de mulțime, care a strigat: Jos Zola și alte cuvinte injurioase. Sala e plină de lume. Multe damne asistă la dezbateri în toalete de primăvară. In culoare am văzut pe Esterhazy plimbăndu-se trist. Zola intră neobservat în sala juraților și nu i se face nici un fel de manifestație. Deschiderea ședinței La orele 12 și 20 se deschide ședința. Se observă că gardiștii municipali sunt un număr mult mai mare decât în ședințele trecute. Ei sunt împărțiți prin diferite puncte ale sălii. Depoziția generalului Pellieux La deschiderea ședinței, generalul Pellieux cere să complecteze depoziția pe care a făcut-o era. Președintele admite: Generalul Pellieux dă atunci explicațiuni lungi asupra scrisorilor misterioase primite de Picquart. Din aceste explicații rezultă că scrisorile au fost scrise de domnișoara Gomminges, iar nu de maiorul Esterhazy sau de prietenii lui. Generalul Pellieux spune că ministrul de räzboi a adus o învinuire lămurită în contra lui Zola, care a acuzat consiliul de războia că a achitat din ordin pe vinovat, însă d. Zola nu a spus care anume era acel vinovat. (Se produce un mare zgomot în sală). Generalul Pellieux explică absoluta regularitate a consiliului de război, care a achitat pe Esterhazy, relevând, ca dovadă de independența lui, faptul că acest consiliu a refuzat să pronunțe întru totul ședința secretă El face apoi apologia ofițerilor, protestând în chip energic în contra învinovățirilor ce li se aduc. El zice ! — Sunt șeful lor și fiindcă am asistat la ședința consiliului de resboiu, pot să vă asigur despre lealitatea și independența lor în această judecată. Incident violent Atunci d. Zola strigă, adresftndu-se generalului Pelieux : — Se poate servi țara în mai multe chipuri. (Zgomote). — Se poate servi prin sabie și prin condeiii. Dacă dvs. ați câștigat victorii, am câștigat , și eu victorii prin operele mele răspândite în toată lumea, încredințez pastoritaței numele de Pellieux și numele de Zola. Ea va judeca. (Mari sgomote în auditoriu). La aceste cuvinte generalul Pellieux a zis: — Nu dau nici un răspuns ! Martorul desminte formal pe d. Leblois, care a spus că el ar fi avut cu colonelul Henry o întrevedere de peste două ore în cabinetul seu. După aceea apărătorul lui Zola, advocatul Labori, pune mai multe întrebări generalului Pellieux. Generalul Gonse și Gilbelin Paris, 30 ianuarie. Plecată ora 55 m. seara. Sosită ora 240 m. noaptea. Președintele chiamă din nou pe martorul general Gonse și-l întreabă dacă arhivarul Gribelin este un om onorabil, lucru la care generalul răspunde în mod afirmativ. Apoi se recheamă arhivarul Gribelin. Acesta, interogat, declară că într'o zi Picquart l-a întrebat dacă poate să obțină ca biuroul să pue un timbru cu o dată de mai înainte, decât a zilei, aceleia în care se aflau pe o telegramă. Era vorba de acea telegramă care a dat foc la bănueți asupra lui Esterhazy. Martorul Piquart Compare colonelul Picquart. Se produce o mișcare vie de curiozitate în public. Picquard e un om tiner încă, voinic, însă cu aer sfios, vorbește liniștit, cu voce slabă. Interogat de Labori, povestește că în luna lui Mai anul 1896 i s’au adus la biuroul informațiilor bucățile unei telegrame adresate de Esterhazy. Densul a lipit bucățile și le-a fotografiat. Din această telegramă reieșea că Esterhazy avea relații cari dădeau de bănuit. Cercetările cari s'au făcut au dat rezultate defavorabile pentru Esterhazy. El se afla în încurcături financiare. Și a procurat atunci scrisori de ale lui Esterhazy și a fost iubit de asemănarea literelor lui cu acelea din borderoul pentru care a fost condamnat Dreyfus. Consultând pe expertul Bertillon, acesta a răspuns că evreii au pus pe cineva să se exerciteze pentru a imita scrierea din borderou. A consultat pe Du Clam care a zis că este scrierea lui Mathei Dreyfus. Generalul Gonse l-a autorizat să continue cercetările. Pe urmă ele au fost suspendendate, deoarece dineul a fost trimis în diferite misiuni și mai la urmă la Tunis. In Tunis a primit o scrisoare de la Esterhazy prin care acesta se plângea de persecuțiunile evreilor, cari î i trimeteau depeși și scrisori anonime misterioase căutând vecht a-l compromite. Atunci a isbucnit scandalul și el, Picquart, a fost chemat la Paris pentru procesul cunoscut. D. Picquard contestează apoi cu vioiciune de pozițiunile făcute de generalul Pellieux, de maiorul Ravary, Lauth, arhivarul Gribelin și colonelul Henry susținând că el și-a făcut datoria într’un mod onest, cu toate primejdiile pentru cariera sa. El nu a comunicat documente secrete lui Leblois. Suspendarea ședinței O parte din avocați fac ovațiuni colonelului Picquart, pe când alții protestează. Se nasc certe. Redeschiderea ședinței La redeschiderea ședinței, președintele anunță că va lua măsurile cele mai severe în contra gălăgioșilor. Citește apoi hotărârea Curței care ordonă, după cererea apărărea, ca judecătorul Berzulius să se ducă la d-na Boulancy, care e bolnavă, spre a o întreba dacă mai posedă alte scrisori amenințătoare ale lui Esterhazy. Urmare a depozițiunei lui Picquard Continuând, Picquart afirmă că borderoul și telegrama i-au fost date de același agent ca provenind din același joc (mare sensație). Se face confruntare între colonelul Picquard, arhivarul Gribelin, Lauth, maiorul Ravary și cu toții mențin declarațiunile lor precedente, jurând că spun adevărul. Pellieux, rechemat, Labori îl impută neregularitatea anchetei; perchizițiunile s'au făcut în casa lui Picquard și nu într’a lui Esterhazy. Ravary, rechiemat, avocatul Clemenceau critică cu asprime raportul său. Ravary răspunde că justiția militară nu seamănă cu cea civilă. Clemenceau zice că e o singură justiție, cea adevörata. (Mare egomot). Se ridică ședința. CAPETE SPARTIE La ridicarea ședinței mare zgomot în culoare. Se încing lupte cu pumnii și cu bastoanele. Un tiner avocat strigă: Să trăiască armata ! Jos șefi ! Atunci un domn ce părea militar i-a dat o lovitură de baston pesteță. Sângele a început să curgă. Mai mulți inși au fost conduși înaintea procurorului republicesi la eșire s’au făcut manifestații sgomotoase. GRANDI Str. St. Marc No. 1S. Originalele acestor depeși se află expuse la poarta palatului nostru. Teatre și concerte Astă-seară, Sâmbătă 3i ianuarie 1898, la orele 9 precis, va avea loc în sala Ateneului un concert dat de d. profesor Kneisel, cunoscutul viorist, cu concursul doamnei Loebel, absolventă a conservatorului din Viena, al d-lui I. Petrescu și al d-nei Seldenmayer, pianistă. La Teatrul Național se va cânta astă-seară opera «Mignon». începutul la orele 8 și jumătate 4 Reprezentația divei Cara dată aseară cu «Aida» a avut un mare succes. Mai ales în actul al 3-lea a cântat așa de bine, încât publicul nu mai înceta cu aplauzele. I s’au oferit buchete de flori și porumbei, precum și un frumos coșuleț cu flori. De asemenea, din galerie, i s’au aruncat mai multe foi volante cu o poezie ca omagiu. Această poezie, din lipsă de spațiu, o vom publica în ziarul nostru Teatru, Muzică și Modă. La sfârșitul reprezentației studenții ’s-au făcut ovațiuni entuziaste la eșirea din teatru. Să nu uităm—D-șoara Mărculescu a primit din partea publicului un cărucior cu flori—țoalelor. Alt incident. Iubita noastră artistă Aristița Romanescu, apărând în timpul reprezentației, într’o loje, studenții și-au făcut ovațiuni. Născuți și Morți Pe ziua de 30 Ianuarie Născuți 27. Morți 19 adică : Mirea Costasi Ivan 8 luni, Iacob I. Dumitru 6 ani, Sterie I. Dumitru 2 ani, Andrei Sigmund 68 ani, Radu Dinu 60 ani, Aurel N. Calangiu 5 luni, Niculae N. Balaurea 65 ani, Gheorghe Tisculescu 25 ani, Grigore Boboacă n. m., Elena Ruse 21 ani, Iancu Marcovici 76 ani, Gătitori 55 ani, Constantin Marin 37 ani, Maria Iliescu 19 ani, Constanța S. Antonescu 17 zile, Victor I. Clain o lună și 10 zile, Rosalia Santa 58 ani, Petrică S. Niculae 3 săpt., Cecilia M. Carmial n. m. Pentru posesorii de losuri Oricine se abonează la «Financiarul» (Anul III) care apare în Galați și publică toate listele de tragere ale tuturor hârtiilor de valoare, i se controlează efectele la «toate tragerile anterioare». Numerul de luni 2 Februarie va conține și lista de tragere a loteriei «Elisabeta Doamna» din Galați, care se va trage în acea zi. Abonamentul pe an 4 lei, pe o jumătate an 2 lei. «Se cumpără și se vinde toate efectele la cursul zilei.» Adresa: Ziarului «Financiarul» Galați. Subsemnatul aduc la cunoștința Onor, public că cu începere de la 1 Februarie am deschis un nou local de restaurant sub Hotel Universal și Gabroveni, sub firma: Restaurantul Mihalache S. Russu. După o practică de 12 ani în restaurantele V. H. Cosma și Enache, sunt în plăcuta posițiune de a asigura pe Onor. Public care va bine-voia mg încuragea cu visitele d-lor, ca vor rămânea pe deplin mulțumiți, atât pentru mâncările cele mai alese, vinurile cele mai bune, cât și pentru prețurile moderate. Cu stimă ffnltalache S. Russa 112 15 Comitetul Spitalac „Elisabeta Doamna Caritatea GUațeană“ Se publică spre cunoștința generală că astăzi s’a întrunit la prefectură comisiuniea prevăzuta de legea asupra loteriilor și a datorit cele ce urmează relativ la tragerea loteriei organizată In folosul acestui spital: 1) Loteria se va trage în localul primăriei Galați, in ședință publică, Luna 2 Februarie, orele 2 p. m., sub privigherea comisiunei legale. 2) Pentru tragerea acestei loterii s’a adoptat sistemul cu care s’a tras ultimamente în București loteria funcționarilor publici, în care scop am adus din București toate aparatele necesare. 3) Numerile câștigătoare se vor publica în «Monitorul Oficial» și în mai multe ziare din Capitală și localitate. Biletele se găsesc de vânzare în București la casa de schimb R. Marcu, strada Regală, sub hotel Continiental, până in ziua tragere!, la ora 12 p. m. Comitetul. No. 348 Galati, 26 Ianuarie 1898. 103_______________ ________ _ WÎM«TÎ8T«A de bună voie ur VlIUndemătoarea avere imobila a moștenitorilor defunctului C. M. Ciollan : 1) Moșia Cfindeasca, pendinte de comuna Belciugatele-Cojeșci, plasa Dâmbovița-Mosliștea, județul Ilfov, in apropiere de București, între gările Brănești și Fundulea, cu o suprafață aproximativă de 2000 pogoane, cu eleșteu, grădină și ecaretele necesare. 2) Moara cu aburi, situată în suburbia Apostol, splaiul stâng al Dâmboviței, lângă turnătoria Lemaitre. 3) Terenul de lângă aceiași moară, aproximativ 22 pogoane (afară de curtea moarei), actualmente grădină, un total sau în parte cu metrul pătrat. 4) Casele cu locul lor din București, str. Justiției No. 22. 5) Locul din dosul caselor din str. Justiției 22, pe care se află o magazie de lemne. 6) Locul din str. Antim No. 19, colț cu biserica Antim. 7) Casele cu locul cu 2 fațade din strada Cazărmei No. 9 și strada Gârnițel. 8) Locul din strada Ferendari, aproximativ 2 pogoane. 9) Locul din Caracal, situat In centrul orașului, pe malul pârâului și vis-a-vis de proprietatea d-lor Oroveanu; întinderea aproximativă e de 2 pogoane. Pentru ori ce informațiuni doritorii se vor adresa la sediul administrației averei, în str. Icoanei No. 10, București. Administratori: Locot. Octavian P. Stane, Ioan /. D. Șerbănescu, și Ionescu Sterca. 105 ________________________12 ANEMIA FERUGINOASELE Fierul, toată lumea o știe, este unul din partidele constituante ale sângelui, el vin compozițiunea sa in proporțiuni nolale variind după vârstă și temperament. In fine este, grație prezenței sale, că globulele roșii există în număr mult mai mare. Acest fler este el însuși rezultatul unei alimentațiuni sănătoase și abundente , tonic, cărnuri la grătar sau fripturi, legume proaspete, etc., trăind în marele aer pur de munți, sau pe bordul mărei, totul acompaniat de exerciții și de vedere higienică și fizică, greșeală de care producțiunea fierului la singe, nu se mai operează de un fason normal. Trebue deci Înlocuit In acest moment ilarul care lipsește printr’un feruginos. Care feruginos trebue deci întrebuințat și sub ce formă trebue luat? Este cunoscut căierul lichid amestecat cu băuturi și cu alimente, este mijlocul cel mai practic de înghițit și de asimilare. Sub toată altă formă: pudră insolubilîj, dragee, bnbulinuri, săruri, etc., el este insolubil în stomach, greu de mistuit și produce inflamațiuni și constipațiuni. Veritabilul Fier Bravais în picături concentrate n'are nici unul din incovenientele sale și se găsește cu totul indicat. Fierul Bravais se ia un dose de câteva picături in puțină apă sau vin înaintea flacărei mese. El nu posedă aici pa miros, nici un gust și nu iuegrește dinții ca celel alte feruginoase. A se feri de imitațiuni fără valoare și si se refuze toate serurile dialisate sau peptonisate cari sunt oferite In locul Veritabililul Fier Bravais. Depozitul general al Veribilului Fier Buraie, care se găsește in toate farmaciile, e in Paris, 130 Rue Lafayette — g. Loteria din Galaț — Tragerea loteriei spitalului «Elisabeta Doamna» din Galați cu câștigul principal de 12.000 lei și alte multe câștiguri, va avea loc irevocabil, fiind ultimul termen, conform publicațiunei prin «Monitorul Oficial» No. 192 din 27 Noembrie 1897, In ziua de 2 Februarie 1898, în localul Primăriei Galați. Onor public este rugat a se grăbi de a-și procura aceste bilete, deoarece au mai rămas foarte puține, observând tot deodată când cumpără bilete de la vinzetorii de patrade, atât in Capitală, cât și in provincie, ca biletele sa fie de culoare albastră, căci numai aceste bilete sunt de ale loteriei Galați, și cu câștigul principal de 12 mii lei. Biletele se găsesc de vânzare in București la d-nul R. MARCU, casă de schimb, hotel Continental, care expediază și in provincie orice sumă de bilete, contra mandat poștal. 1 bilet costă un leu, iar 12 bilete duî mai 10 lei. Onor, societăți, fabrici precum gol uii funcționari, cari se asociază spre a-și procura mai multe bilete pentru a profita de avantagii la mai multe câștiguri, li se acordă un rabat însemnat. Câștigurile in valoare de 50.000 lei, sunt deja depuse la Primăria din Galați._____________ Atragem atențiunea asupra anunțului din pagina IV «Mașina lux Nansen». Oavafîa modernă — Strada Patria No 2 — N. TASILESCU , P. P. BAKU Anunță pe toți d-nil comercianții de încălțăminte din țară,, că vinte en gros cu prețurile următoare : Ghete bărbat, vacs fine perechea lei 9.50 Bizeturi bărbătești vaci « » 9.65 Ghete spalt bărbat, cu 2 tălpi » 6.45 Ghete spalt bărbătești o talpă » 6.50 Bizeluri bărbătești buf, o talpă » 6.45 Ghete de gems pentru dame . » 6.50 Papuci de marochin cu cuc . » 2.25 Idem de gems cusute ...» 2.30 idem de marochin col. simple și lac 2.30 Idem de catifea brodați cu mătase 2.45 Idem de căprioară....................... 2.35 Pantofi de damă decoltați de gems 4.80 Pantofi de damă cu șiret (Angori) 5.20 Mare DEPOZIT de încălțăminte groasă, bocanci, botini, pantofi de iuft și taval — IFrețaxis caste leftisae —