Universul, martie 1898 (Anul 16, nr. 50-80)

1898-03-01 / nr. 50

Soarele secrete — Neputința Bărbătească — Se vindecă repede fără durere și împiedicare, după experiență de 27 ani de specialitate în boli lumești (de la 1870). Str. THOR No. 1, STRADA EMIGRATII, No. 1 Intrarea numai prin str. str. Voevoar Consultații de la 10—1 dimineața și de la 5—8 seara Loc separat de așteptare pentru fiecare Dr. D. Hart Fost medic de spital și de oraș — Calea Călărașilor No. 1 — Special in boalele interne, de copii și syfilitice Orele de consultațiune de la 2—4 p. m. — Pentru săraci gratis — 45 10 DITAULWITERESCU (KAMOS) S’a mutat in str. Ilegală nr. 8 Consultațiuni de la orele 2—3 p. m. Consultații gratuite Lunea și Vinerea de la ora 1 până la 2 p. m. 1203 24 Dr. Mendelsohn De la Facultatea din Paris Boale de Femei și de Copii Consultațiune de la 2—4 p. m. STRADA ACADEMIEI No. 45 (Vis-a-vis de ministerul de interne) Intrare și prin calea Victoriei No. 86 96 35 Dr. Emil Fischer S’a întors din străinătate și dă consultațiuni ca și până acuma în toate zilele." Calea Moșilor Nr. 60 182 10 igmag^ggEBBaBBB H Beasg Doctor MAURICIU LEVY de la facultatea din Paris Special: Bole interne femei și faceri Consultațiuni de la 1—3 și de la 6—8 95, strada Carol. 95 De asemenea face cunoscut că tratează cu succes boalele secrete fie cât de vechi după metodele cele mai noi. Doctor I. BRAUNSTEIN Fost Asistent de PROFESOR IN VIENA Specialist pentru Boalele Caprini Boalele de Gât, Gură, Nas, Urechi și Ochi SCOATEREA NEDUREROASA A DINȚILOR PRIN ANESTESIA (Adormirea sau amorțire) Prin mijloace nevătămătoare, Insă interzise Dentiștilor VINDECAREA MIROSULUI DIN GURA Consultații de la 10—12 și de la 2—5 p.m. — STRADA COLTEI No. 14 — Dr. VELESCU DENTIST Fost șef de clinică la facultatea dentistică din Filadelfia (America) Toate operațiile făcute cu aparate electrice evitând absolut orice durere Consultații dimineața de la 9—12 și după amiaza de la 2—5. Strada Regală Alo. IO, etagiul I-10. 1197 36 Casa de Sănătate 51, Strada Zeilor 51 — Consultațiuni speciale pentru — Boale Interne, Nervoase și Synlitice Boalele secrete la bărbați și femei In toate zilele de la 10—12 dimineața Vindecarea sigura. Tratament specia Consultația numai 1 left N.B. Se primesc bolnavi interni în tratamentul Casei de Sănătate cu prețuri moderate. Prospectul se trimete gratuit. POLICLINICA de COPII CASA de STAWFATE București, strada Teilor No. 52, București Direcțiunea Casei de sănătate, încurajată de succesul și rezultatele satisfăcătoare din anii trecuți, anunță că Policlinica de copiii închisă în timpul iernei, se va redeschide de la 1 Martie a. c. D. dr. Rappaport, special în boale de copil va da consultațiuni în toate zilele de la 3—4 p. m. Consultațiuni pentru săraci 1 leu 189 * 10 La Hotel FAEIS Situat pe încântătoarea piață a Teatrului Național, se găsesc camere cu ziua, de la 2.50 în sus și lunar cu prețuri avantagioase. 222—4 Boalele de piele, boalele lumești (siphilis), neputința bărbătească, sunt cu siguranță vindecate la Bote PETELENI — 6 a — Special în boale de femei, copii și ochi — CALEA RAHOVEI No. 80 — Consultații de la 8—10 a. m. și de la 4—6 p. m.—Bolnavii din provincie gă £ °sc gazdă (pension) și tratament contimeios. 1048—12 împușcată din greșit Ni se scrie din Iași. In ziua de 22 a. c. băiatul Florea Daraban, trecând pe la poarta locuitorului Gheorghe Răduț, aude că’l strigă fata Marița. Intrând în casă el găsește acolo mai multe fete d’ale vecinilor și se pune la vorbă cu ele ; mai în urmă însă, din îndemnul lor, se duce într’o cămară ca să caute ceva, dar cum a intrat acolo, fetele încuiară ușa și deagară cu o sfoară. Florea văzând că nu poate eși, căută ceva prin cămară cu care să poată descuia ușa, dar nu găsi decât o pușcă care era atârnată într’un cuiit. Dânsul ia pușca și introduce țeava între ușor și ușă, voind astfel să rupă sfoara, dar tocmai în același moment veni și Marița ca să’î deschidă ușa. Din nenorocire, în sforțarea pe care Florea a făcut-o ca să deschidă ușa, pușca a luat foc și baliciurile au sfărâmat mâna dreaptă a nenorocitei copile. Văzénd nenorocirea care a făcut-o, Florea fugi de frică, dar fu prins și a altă orî a fost adus la parchetul din Iași dimpreună cu corpul delictului, să găsească cadavrul sărmanului tînăr. El era strivit intr-un mod oribil. Această dramă a fost urmată de o altă scenă tot atât de sfîșietoare. Pe când se ducea cadavrul spre groapă, se auzi un țipăt sfâșietor și o față tîneră căzu jos în mijlocul mulțimei. Era logodnica lui Ioan Tătaru. INTAMFLARI Din Capitală Spargerea din strada Țeranilor.— O spargere s’a săvârșit în noaptea trecută la prăvălia d-lui Ioniță Tituș, din strada Țăranilor No. 63. Hoțul, cu o dibăcie foarte mare, a scos o fereastră de la prăvălie și astfel s’a introdus înăuntru. După aceea, aprinzând o luminare de ceară, a forțat tejgheaua, de unde a furat suma de 180 lei pe cari i-a găsit acolo. Din mărfuri hoțul n’a luat nimic, afară de 2 cutii cu sardele. D. Ioniță Tăuș a reclamat a doua zi la secție, spunând în acelaș timp, că el bănuește ca autor al spargerei pe un anume Gustav Veres, din calea Dorobanților No. 44. Poliția a început cercetările. Aducerea în capitala a Inginerului Mayer. — Am vorbit zilele trecute că un inginer Oscar Mayer, în loc să’șî caute de meseria ce învățase, a găsit mai nemerit să se introducă, prin spargere, în casele oamenilor și să fure bani și obiecte de valoare. Debutul l’a făcut în strada Cazărmea la d-nn Mina, de unde a plecat cu vre-o 17.000 lei în bani, bonuri și bijuterii. Incepându-se însă urmăririle, poliția, peste câteva zile, a dat de urmele inginerului pungaș și după cum am anunțat deja, l’a prins în cele din urmă la Galați, unde se stabilise pentru câtva timp sub un nume fals. Eri Oscar Mayer a fost adus în Capitală de către un comisar al siguranței. Asupra lui s’au găsit 4 bonuri turcești a câte 400 lei unul, un ceas de aur și mai multe recipise. Restul banilor, inginerul îi cheltuise în orgii și jocuri de cărți. Aseară el a fost înaintat parchetului. fila Tară « Omorît cu toporul. — Locuitorii din comuna Isalnița, jud. Dolj, au fost viu emoționați de o crimă din cele mai oribile. Doui săteni de acolo, Costică Badea și Păun Mitran, deși vecini, erau de mai multă vreme într’o ceartă continuă. Intr’una din serile trecute ei se întorceau de la cârciumă și pe drum începură să se insulte ca de obicei. Costică Badea, care era un om furios, veni fuga leasă la el, luă un topor ieșind afară se duse la casa vecinumi și-i sparse geamurile. Prin Mitran luă și el un ciomag și veni la Costică Badea ca să-l gonească. Acesta însă ridică deodată toporul și isbi cu atâta putere pe Mitran, încât îi despică capul în două. Nenorocitul căzu mort la pământ. Costică Badea nu se mulțumi însă numai cu atâta, și cu toporul plin de sânge și de creere începu să lovească în cadavrul vecinului său ca într’un buștean. La țipetele nevestei lui Mitran, mai mulți săteni săriră în ajutor și reușiră, cu multă greutate, să pue mâna pe criminal și să-l aresteze. Criminalul se află acum arestat la prefectura de Dolj, iar parchetul a început instrucția. Nenorocirea din satul Redea.Mai mulți locuitori din satul Redea, județul Romanațî, au plecat intr’una din diminețele trecute ca să lucreze la facerea unei fântâni din mijlocul satului. Dintre toți, un singur tînăr, Ioan Tătaru, avea un fel de presimțire neagră și de două ori s’a întors din drum. Ceîl’alci îl îndemnară însă ca să vie cu eî, învinuindu-i că e leneș și că nu vrea să lucreze. Ioan Tătaru își îndoi atunci voința și se duse la lucru. El intră cel dintăi în fântâna și începu să sape pământul. N’a trecut însă nici un ceas și de odată se auzi o duruitură. Cei I’alțî cari erau mai la suprafață eșiră afară și putură să scape cu viață. Singur Ioan Tătaru, care lucra în fundul fântânei, fu acoperit cu pămînt. Aproape o zi întreagă a trebuit să sape după aceea consătenii lui, până IOTA ULOBISTÎCI — Deci vrei să iei de nevastă pe una din fetele mele ? — Da, ci-le, din toată inima. — Știi condițiile? — Am venit tocmai spre a mi se spune. — Iată-le: Dați zestre 50.000 lei celei mai tinere; 100.000 celei de a doua și 150.000 celei mai mari. — ...N’ai vreuna și mai bătrână? UNIVERSUL politic In toate Duminecile Cu începere de mâine, Duminecă 1 Martie, Universul politic va apare și în toate Duminecile, dimpreună cu Universul literar colorat. Universul politic care va apare în fiecare Duminecă se va vinde tot cu prețul obicinuit de 5 bani în întreaga țară, iar Universul literar colorat e cu 10 bani. In Universul politic care va apare Dumineca, vom rezerva un spațiu în pagina IV pentru Mica Publicitate cu prețul de 5 bani cuvintul. In mica publicitate se vor putea publica anuncuri pentru oferte și cereri de funcții, închirieri și vînzări de case, locuri, etc.; oferte și cereri de bani; cereri și oferte de profesori, guvernante, administratori de moșii, bone, servitori, servitoare, etc. ; corespondențe, etc. Lucruri din toată lumea Extravaganțele milionarilor.— Desigur că miliardarii americani nu mai știu ce să mai inventeze ca să-și risipească averile într’un chip mai original. D. George Gould a pus să i se construiască în timpul de față un palat la Lakewood, în statul New Jersey, și, voind ca palatul lui să fie mai frumos ca oricare altul, a rugat pe arhitectul construtor să-î facă o scară mare în interior, din aur masiv. Această scară, în stil «Ludovic al XIV-lea», va fi ornată cu capete de animale de asemenea lucrate numai în aur. Și cum d. George Gould nu găsește asta suficient, a rugat pe arhitect să-l construiască și un balcon, de asemenea din aur masiv. Acest palat se zice că-l va costa suma de nouă sute cincizeci de mii de dolari, adică în banii noștri nici mai mult nici mai puțin ca cinci milioane de lei,însă va putea să se fălească că acest palat va fi unic în felul lui. Scandalul din piața Sf. Gheorghe Un mare scandal s’a petrecut era, la orele 12 și jumătate în piața Sf. Gheorghe. Intr’una din zilele trecute a fost la templul israelit o nuntă. Tînărul I. Arie, comersant în strada Lipscani era cavaler de onoare. Un alt tînăr, I. Solomon-Giurgiu, student în medicină, veni la acea nuntă însoțit de o doamnă. Comersantul opri deodată pe student, spunându-i că n’are voie să treacă printr’un anumit loc. Urmă atunci o explicație în niște termeni nu tocmai cuviincioși pentru locul unde se aflau. Ieri, comersantul I. Arie întîlnește pe studentul I. Solomon-Giurgiu în piața sfîntuluî Gheorghe și’l insultă. Studentul se repede asupra lui, și ajungându’l în momentul când se urca în tramvai, începe să-i tragă la palme. Se născu atunci un scandal de nedescris. Amândouí tinerii se luară piept de piept, isbindu-se cu pumnii și mușcându-se cu dinții. Peste o sută de oameni se strânseseră în jurul lor, unii căutând să-i despartă, iar alții profitând de ocazie și contribuind cu palmele. In cele din urmă interveniră mai mulți sergenți de stradă și luând pe cei doui beligeranți, îi duse, urmați de întregul alai, până la secția I, unde s’a încheiat procesul-verbal. Știri din străinătate Din Odesa (Rusia) se anunță că Incrucișătorul «Cherson» din flota voluntară, va pleca zilele astea cu 2000 de oameni, cu tunuri, numi MODA Și pentru azi vă dau tot modelul unei rochii pentru un prânz sau o serată. Această rochie,atât talia cât și fusta, este făcută din atlas roșiu acoperit cu o dantelă neagră. Talia este făcută în forma bluzelor cu centură. Ecaterina, țiune și proviziune, în Asia de răsărit. Rușii au așa grabnică nevoe de a trimete trupe în Asia de răsărit, încât nu le sunt de ajuns vasele flotei voluntare și vor lua cu chirie vase franceze. In curând un vas francez va pleca în oceanul Pacific cu alți 2000 de oameni. Poarta, lăsând toate celelalte nevoi la o parte, a înființat un consulat general la Geneva, în Elveția, în scop se zice de a supraveghia mai bine pe cei 70 de tineri turci cari se află acolo.* * * Din Wilkesbarre, în Pensilvania (America), vine veste că șeriful Martin și cei 82 de agenți ai lui, cari în Septembrie anul trecut au omorît cu gloanțe 22 de greviști de la o mină și au rănit 50 de greviști, au fost achitați. Se prevede un conflict al Statelor Unite cu Austro- Ungaria și cu alte State europene ai căror supuși erau cei uciși sau răniți.* * * Ziarul englez «Manchester Guardian» înregistrează svonul că escadra engleză va lua în curând în stăpânire cu forța un port de la nordul Chinei, aproape de posesiunile rusești, pentru a opri pe ruși de a mai înainta spre sud. Ziarul «Globe» zice că e de dorit să se ocupe Victori- Bal. Ședința de la 27 Februarie 1898 Ședința se deschide la orele 2 sub președinția d-lui P. Orbescu, vice-președinte. Presenți 77 d-nn senatori. Se fac formalitățile obicinuite. Pe banca ministerială sunt d-ni: Sp. Haret, M. Fernechide și gen. Berendeiu. D. P. Grădișteanu zice că, în urma celor petrecute în ședința de ori, își dă dimisia din vice-președinte al Senatului. D. V. A. Urechiă: Nu cunosc motivele pentru cari colegul meu d. Grădișteanu șî-a dat demisia ; eu, zice d. Urechiă, am motivele mele pentru cari rog pe onor, biuron și senat ar mî primi dimisia mea din vice-președinte. D. Ilariu Izvoranu roagă Senatul a respinge demisiunile d-lor vicepreședinți Grădișteanu și Urechiă. D. Grădișteanu declară pur și simplu că demisia sa este irevocabilă. Orî ce ar zice d-niî senatori, d-sa, la caz de respingerea demisiei, și-o va reînoi, căci cu sila nu-l poate ține nimenea. Se pune la vot demisia și se respinge. D. V. A. Urechie spune că nu din cauză de politică își dă demisia, dar d-na colonel Budișteanu a acuzat pe vice-președinți, dintre cari face parte și d-sa, că nu conduc desbaterile cum le conducea regretatul Beizadea (D. Ghica); aceasta o crede d-nu Urechie ca ofensă pentru d-sa, pentru care roagă pe senatori să nu’i respingă demisia. D. colonel Budișteanu își retractează cele spuse ole, la adresa d-lor vice-președinți. D. Ilariu Isvoreanu face apel la d. Urechiă a -și retrage demisia. Demisia d-lui Urechiă, pusă la vot, se respinge. D. P. Grădișteanu declară că hotărîrea d-sale este irevocabilă, deci roagă a i se primi demisia , orî ce ar face d-niî senatori, d-sa o va repeta de atâta ori până ce îi se va primi. D. vice-președinte zice că, conform regulamentului, nu poate pune din nou la vot demisia azi, ci mâine. D. Gr. Stefănescu întreabă când se va face joncțiunea între gara de Nord și Obor. D. Ionel Brătianu răspunde că chiar azi de dimineață a fost cu directorul C. F. R. și mai mulți ingineri pentru alegerea locului unde urmează a se construi gara. Se votează următorul proiect de lege : Cătunul Grivița se deslipește de la comuna rurală Smirna, județul Ialomița, spre a forma o comună separată, cu denumirea de «Grivița». Se votează proiectul de lege relativ la modificarea art. 9 din legea comandamentelor. Votul asupra împământenirei d-lui Emil Udriski, farmacist din București, este nul. Se pune la vot recunoașterea d-lor Petre R. Borșini, comerciant din București și Vasile V. Ștefan, licențiat în drept din București. Se pune la vot împământenirea d-lui dr. Mauriciu Nisescu (israelit) cu domiciliul în Craiova, și votul e nul. Ședința se ridică la ora 41/ascufundărei vaporului «Meteor», a rămas în disponibilitate, deoarece, el avea contract anume pentru acest vapor. Zilele acestea d. căpitan Radoslavici va trece prin București, pentru a se duce în Germania. * * Perderea vaporului «Meteor» reprezintă, ca valoare, după informațiunile ce am luat de la direcția căilor ferate, suma de 500.000 lei. Trebue să mai repetăm, cu această ocazie, că vaporul nu era asigurat la nici o societate. Rep. ■ti ¥ . Corpurile legiuitoare CAMERA Ședința de la 27 Februarie 1898 Ședința se deschide la orele 2 și 5 m. sub președinția d-lui D. Giani. Deputați prezenți 118. D. Dobrescu-Argeș cere dosarele privitoare la alegerea din comuna Prutu, spre a putea anunța o interpelare. D. ministru de interne depune trei mesagii. D. G. Dobrescu-Prahova interpelează în privința haltei Breaza de pe linia Ploești-Predeal, pentru înființarea căreia s’a votat creditul de două ani, și care tot nu s’a înființat. Se citește raportul proiectului de lege prin care se autoriză județul Botoșani să contracteze un împrumut de 600.000 lei. Legea se admite cu un amendament propus de d. I. Stavri-Brătianu. D. G. Scorțescu interpelează pe d. ministru de domenii în privința fabricei Wachtel. Guvernul își rezervă dreptul de a răspunde peste trei zile, conform regulamentului. D. P. S. Aurelian cere cuvîntul în chestiune și se naște un incident, la care ia parte și d. ministru de finanțe, Cantacuzino, care declară că guvernul va avea mâine actele relative la furnizarea fabricei Wachtel și că, dacă vor duiî interpelatori, va răspunde și în privința acestei afaceri cu ocazia interpelărei de mâine, pentru ca să arate că guvernul nu se teme de nici o răspundere când e vorba de corectitudine (aplauze). Se ia în desbatere proiectul de lege pentru ridicarea școalei de comerț din Galați la condițiunea de școală de gradul al II-lea. Proiectul se admite cu un amendament propus de d-na Ștefănescu- Goga. Se votează un credit de 9000 lei pentru cheltuelile de administrație ale Casei Școalelor. Camera votează indigenare, recunoașteri și preschimbări de comune. Ședința se ridică la orele 5. Mica Publicitate 5 Haus Cuvinta. Deoarece Universul politic va apare, cu începere de mâine, 1 Martie, și în toate Duminecile, vom rezerva în aceste numere un spațiu în pag. IV pentru înca Publicitate, în care vom publica, pentru prețul de 5 bani cuvîntul, anunciuri de oferte și cereri de funcții; închirieri și vînzări de case, locuri, etc. ; oferte și cereri de bani; cereri și oferte de profesori, guvernante, administratori de moșii, bone, servitori, servitoare, etc.; corespondențe, etc. Ancheta în privința scurtműárei vaporului »Meteor8 D. procuror de Constanța și căpitanul portului, cari au fost însărcinați să stabilească responsabilitățile în privința scufundărei vaporului «Meteor», au terminat ancheta. Actul oficial n’a sosit încă la direcția căilor ferate, totuși putem spune, după informațiunile ce ni s’au dat de la această direcție, că atât comandantul vaporului, d-nu Radoslavici, cât și ceî-l’alțî ofițeri, n’au fost găsiți întru nimic vinovați. * ¥ ] Călătorii cari au scăpat cu viață, au trimis d-lui căpitan Radoslavici o scrisoare de mulțumire pentru silințele ce și-a dat ca sâ-l poată salva. Aceleași persoane, la interogatoriul ce li s’a luat de către procuror, au făcut declarațiuni identice că toți ofițerii, fără deosebire, au desfășurat un curagiu nedescris spre a le scăpa viața. * ¥ Compania germană de salvare a declarat că nu mai e nici un mijloc ca să scape vaporul «Meteor». Ea a mai declarat de asemeni că nu se angajează nici cu salvarea în parte a vaporului, din cauza dificultăților ce prezintă o asemenea operațiune. * * Căpitanul Radoslavici, în urma Universul literar care va apare mâine, Duminecă, conține două ilustrații mari colorate : Atentatul în contra regelui Greciei și Un uragan groaznic în America, iar una în negru După citirea sentinței in procesul Zola. Cuprinde pe lângă asta materia cea mai aleasă. «Universul literar» se vinde cu 10 bani în toată țara. Știri militare ♦ Proiectul de lege pentru organizarea marinei militare, prezintat de d. general Berendeî, ministrul de rasboiu, a trecut în toate secțiunile Senatului. ♦ D. general Pilat, comandantul corpului III de armată, a plecat erl dimineață cu trenul de Iași. UN SFAT PE ZI Leac contra constipațiunei cronice.—Să luați in fiecare zi o bucățică de drojdie de bere de o mărime cât un bob de fasole; urmați cu aceasta în timp de 15 zile și constipațiunea mațelor va înceta. Sau să luați în fiecare zi câte 200 grame de untde lemn la Nissa, pe care le introduceți prin clistir încrezut. Urmați astfel șase zile și constipațiunea va înceta. Sar, luați în fiecare zi câte 500 grame apă de Buda și ve veți vindeca de constipațiunea de care suferiți. INFORMAȚIUNIî SAMBATA. 1 ♦ Cu începere de mâine, Duminecă 1 Hârtie, Universul politic va apare și în toate Duminecile. 1 Numărul de Duminecă se va vinde tot cu prețul dinainte, 5 bani în toată țara. ♦ Alaltăieri la orele două d-rul Toma Tomescu a operat pe d-rul Severeanu, scoțându-i niște ganglioni inflamați de la subsioara. Bătrânul profesor-chirurg se infectase înțepându-se la un deget cu bisturiul, în vremea unei operații, pe care o executase cu câteva zile înainte. Infecția se propagase în sensul mânei, ajungând până la subțioară. In urma operației, bătrânul chirurg să simte foarte bine. ♦ Acționarii creditului rural sunt convocați pe mâine, Duminecă, ca să aleagă patru membrii în consiliul de administrație. ♦ Alalâeri seară s’a dat la hotel Continental un banchet în onoarea d-lui Sărățeanu, primul procuror transferat pe nedrept la Galați, de către d. Pallade. Au luat parte mai mulți magistrați și avocați amici ai d-luî Sărățeanu. ♦ Se știe că direcția generală a poștelor și telegrafelor a hotărît să ridice, în noul palat al poștelor, bustul regretatului Cezianu, fost director al acestui serviciu. Bustul în bronz a fost comandat sculptorului Ionescu, pentru suma de 4000 lei. Acești bani au fost acoperiți prin subscripție de către funcționarii de la acest serviciu. ♦ Din Odesa se depeșează ziarului «Pester Lloyd» că o comisiune militară a sosit acolo de la Tiflis în Caucazia, de unde a cumpărat 3000 de cai caucazieni pentru cavaleria și artileria română. ♦ După informațiunile ce am cules la ministerul domeniilor, pare că semănăturile de primăvară nu au suferit deloc în urma gerului de acum două zile. Din contra, se asigură că până în momentul de față și mai ales din cauza zăpezei, care e generală în țară, semănăturile de primăvară sunt bune. Numai rapița a fost puțin atinsă in unele localități. ♦ M. S. Regele a lucrat ori cu do. Dim. A. Sturdza, președintele consiliului și ministru de externe și M. Pherekyde, ministru de interne. ♦ Sir John Kennedy, noul ministru plenipotențiar al Englitezei, a fost primit în audiență oficială de de către M. S. Regele, cu ceremonialul obicinuit. După ce a prezintat Regelui scrisorile de acreditare, Sir John Kennedy a fost primit de M. S. Regina. ♦ Iată mersul epidemiei de febră tifoidă din T.-Jin, pe ziua de 26 Februarie , un garnizonă, 10 bolnavi și 52 convalescenți; iar în oraș și la spitalul județean, nici un bolnav. ♦ D. Maior Ivanovici, inspectorul muzicelor militare, își propune a lua,