Universul, noiembrie 1898 (Anul 16, nr. 291-320)

1898-11-01 / nr. 291

Universul No. 291 © IN BULGARIA ’>respondență particulară a UNIVERSULUI Sofia, 28 Octombrie. Duelul Szatmary-Zunov de la ultima mea corespondență , in prezent am avut puține lunci interesante de relevat. După ampuasa serbare cu ocaziunea desi i lerei Sobraniei, orașul nostru și-a înviat obicinuitul aspect monoton. Săptămâna trecută s’a mai risipit pentru o zi după această monotonie prin duelul între consulul austroungar Szatmary și deputatul Tranos. Vice-consulul austro-ungar din Vidin, d. Király de Szăthmary, de origină, după cum arată chiar numele lui, maghiar, s’a găsit ofensat de un articol din ziarul «Varaden List» care apare la Vidin, unde a fost numit, acum 5 luni, de «braconnier» dintru cauză cât se poate de justă, că în timpul când vinatul era oprit, s’a dus ca să ’și satisfacă plăcerile lui de abil și înfocat vînător. Consulul ofensat, a cerut reparațiunea onoarei de la redactorul sus zisei foi, d. Veicio Tzanoff, deputat karavelist din Camera actuală și membru în baroul de la Vidin. D. Tzanoff, om de un temperament calm, nedeprins cu armele, a refuzat în mai multe rânduri ceruta reparațiune, dar fiind urmat de d. Király chiar și aci cu venirea lui sa îă pane la șsenmroior”.>urămici, a consimțit la urmă să satisfacă onoarea nobilului maghiar. După constituirea martorilor din ambele părți, pentru d. Tzanoff d-n Rakovsky maior din artilerie din garnizoana Sofia și Gheorghieff, redactor la ziarul «Preporetz», organul d-lui Karavenoff, iar pentru partea adversară dour amploiați a lui d. Király, veniți anume pentru această ocaziune din țara lui Kosuth. Deliberațiunea secundaților a fost în dlone, limbi—franceză și maghiară, căci «magnații» noștri au voit À tout prix, să fie chiar numai în limba lor, iar la obiecțiunea făcută, că nu era cunoscută de toți, și, după ce și-au arătat atât indignațiunea, precum și mirarea, că limba lui Árpád să nu fie vorbită de toată lumea, ca așa demptonioasă și așa de răspândită (??) au consimțit la urmă să fie în ambele limbi. Vineri, la orele 8, în apropiere de Sofia, la satul Vrajdebna, a avut loc duelul cu pistoalele, aduse anume de la Pesta; distanța era de 25 pași. Prima împușcătură a fost a vice-consulului. Glonțul a trecut în stânga adversarului seh, iar d. Tzanoff, fără a uza de dreptul ce-l avea, a aruncat arma cu dispreț la pământ, zicând că-i cruță viața, și aceasta în tonul cel mai flegmatic, deși cu câteva minute mai înainte își predase testamentul secundanților lui, temându-se de un desnodămînt fatal, știind că se află în fața unui adversar, excelent țintaș. Astfel s’a terminat în Sofia un duel între un diplomat strein și un deputat bulgar. Ședințele Sobraniei De la deschiderea Sobraniă s’au ținut trei ședințe simple și monotone. Prima s’a ocupat cu alegerea diferitor comisiuni, pentru răspunsul la discursul tronului, pentru pregătirea budgetului, pentru ministere și încă altele. In a doua și a treia cu verificarea noilor aleși deputați, dar fără mare sgomos, în urma faptului că opozițiunea numără puțin repre intanți în acest templu al principiilor de la SO. Pentru astăzi la ora două va fi o altă ședință, cu chestiuni mai importante de discutat, pentru cari vă vom da seamă în corespondența mea viitoare. Coresp. Important!! UNIVERSUL LITERAR care va apare mâine, Duminecă 1 Noembrie curent, va conține trei splendide ilustrații colorate și anume: 1) O întâmplare la băi; 2) Prinderea lui Samory; 3) Un bou de noapte atacând un tramway. Afară de aceasta va conține și materia literară cea mai variată. «Universul Literar» se vinde 10 bani în toată țara. Din Constanța /Corespondență particulară a UNIVERSULUI) Constanța, 29 Octombrie In vederea alegerilor La noi, ca și în toată țara, vor avea loc la 1 Noembrie alegerile comunale pentru viitorul consiliu al orașului Constanța. Cu toate acestea e deosebire între cele ce se petrec în țară și cele ce se petrec la noi. Mai în toate orașele s’au ținut și se țin întruniri publice, de ambele partide și cel de la putere și cel din opoziție ; la noi, nimic. Două zile ne mai despart de alegeri, și alegătorii încă nu știu lista candidaților la gospodăria comunală. Toate se petrec în liniște. Se cam vorbește de o listă pe care ar figura numele d-lor Coiciu, fostul primar, căpitan I. Niculescu, advocații Malcoca Petrescu, I. Bănescu, Panait Hurban, și Eustațiu Schina, actualul primar, d-nii Petre Grigorescu, G. Șerbănescu, dar nu e nimic sigur încă. Diverse La 11 Noembrie s’a fixat judecarea procesului lui Gheorghiță Constantin, autorul furtului de 460.000 de fr. de la poștă ; tot în acea zi se va judeca și procesul fostului perceptor fiscal al orașului Constanța, Asan, acuzat pentru delapidări de bani publici. 1*05*-ul Animația în ultimele 2 săptămâni, a fost maro în portul nostru. Vapoarele «Lidic» sub pavilion englez, «Medusa» și «Montenegro» sub pavilion italian, au încărcat grâne. Vaporul «Castor» al societ Lloidului Austriac descarcă mărfuri și încarcă porumb. Vaporul S. Al. R. «Regele Carol» sosit din Constantinopol precum și mai multe corăbii cari încarcă cereale. De asemenea portul e plin de vagoane cari așteaptă sosirea câtorva probele pentru a fi descărcate. Distracții Ca distracții. Constanța e aproape lipsită cu totul. Singurul caffe-concert Terasa și••fairul turco-armenesc de la sala Capato, unde nu se duc decât cei cari știu turcește. Săptămâna trecută d. I. L. Caragiali, cunoscutul dramatic și publicist, a ținut o conferință în salonul Casinului comunal, pentru mărirea fondului bibliotecei Cercului literar «Ovidiu» din localitate. Subiectul a fost: «despre seriozitate». El a fost foarte mult aplaudat de publicul amator, mai cu seamă că constănțenii pentru prima oară au avut ocazia să asculte pe D. Caragiali. Produsul material al acestei conferințe nu se cunoaște încă, pentru că cercul n’a publicat rezultatul. Bey. Știri din străinătate Contele ungur Koritosky, care a fugit din închisoarea de la Stanislas, a fost ajutat la evadare nu numai de Matilda, fiica directorului închisorii, ci și de un comitet secret compus din mai mulți conți și baroni. Până acum nu se știe de urma contelui fugar. * * •* Conferința internațională contra anarhiștilor se va ține la Roma la 12 Noembrie st. v.* ¥¹ Opoziția maghiară a continuat și în ședința de Marți obstrucționismul contra primului ministru Banffy. * ¥ † La Londra se vorbește despre căsătoria stidarului Kitchener, eroul de la Ondurmann, cu miss Moreion, fiica lordului Thomas Rafii, la care Stidarul a fost găzduit când a sosit la Londra. Familia Rafii e una dintre cele mai vechi din aristocrația engleză și e foarte bogată.* ¥ ¥ Revista germană umoristică «Simplicisimus»,care a fost confiscată pentru lesă-majestate, va apare de aici înainte în Zurich (Elveția). Se știe că directorul și desemnatorul acestei reviste sunt arestați la Lipsea. ★ » . Ziarul englez «Pall Mal Gazette», care apare in Londra, înregistrează știrea că fruntașii armatei franceze plănuesc un complot contra republicei, la caz dacă Curtea de casație va achita pe fostul căpitan Dreyfus. Poliția din Paris e avizată deja despre existența acestui complot. Se vorbește că toți bărbații marcanți, cari agită chestia Dreyfus, vor fi omorîți. Primul redactor al ziarului «Le Temps», Pressensée, avertizat, își schimbă mereu domiciliul, iar senatorul Tririeux, fost ministru de justiție, umblă înarmat cu un revolver. Din Buzéu Sinuciderea unui nebun Locuitorul Moise Lengher, din comuna Metereu, de mai mult timp era atins de alienație mintală,—boală care î-a pricinuit moartea. Nenorocitul a eșit din casă, și apoi s’a aruncat într’un puț al locuitorului Vasile Ștefan, de la marginea satului. Cadavrul bietului Lengher a fost găsit de Vasile Ștefan abia după 3 zile. Parchetul a autorizat înmormîntarea. Urmărireifosului Fata Ecaterina, fiica locuitorului Iosef Maleu, din comuna Pogoanele, de disperare că era bolnavă de tifos de vite-o 10 zile, s’a aruncat într’un puț și a încetat imediat din viață. Nenorocita fată era numai în etate de 21 ani. Parchetul a dat cuvenita autorizație de înmormîntare. Spânzurat Locuitorul Gheorghe Nuțu, atins de mai mult timp de alienație mintală, s’a spânzurat de un prun din fundul grădinei sale. W — 3 — » Mi—»— 322 La Expoziția dia Papis «ISiWiS Cu începere de La 1 V ocmbrie, când se va mări și formatul ziarului nostru, deschidem un abonament cu premii la «Universul» politic cotidian, cu următoarele prețuri: Pentru trei luni . . Lei 7.60 Pentru șase luni . . » 12.90 Pentru un an . . . » 25. — PREMII "Ipi la asociații pe o stea, 3 l ană O cutie conținând o furculiță și un cuțit pentru desert, cu mânerul de argint adevărat, garantat. — Calendarele de perete și de buzunar ale «Universului» pe anul 1899, precum și calendarul american cu foi zilnice, șals, calendarul de citit—după alegere. — Se va da gratis și «Universul Literar» colorat săptămânal pentru 3 luni. BW" premii “jpg las.’topa.a.ții pentru 3 lamă. O furculiță și un cuțit ca cele de mai sus și cele 4 calendare ale «U_ _______________rariAnt • ~ uiversului» pri unul löuu, uuicd ,uațep,darul de perete, de buzunar, american și de elfii. PREMII la alsonații pentru vinaaia. Două cuțite și două furculițe lot cu mânerul de argint adevărat garantat și cele 4 calendare de mai sus. Premii piin tragere la sorți Toți abonații, atât pentru 3 luni, 6 luni cât și pentru un an, vor concura prin tragere la sorți la următoarele premii gratuite : 1 bilet clasa II, dus și întors, la expoziția din Paris de la 1900. 1 bilet clasa II, dus și întors, la Viena. 1 velociped pentru damă sau pentru bărbat, după alegere ; 1 mașină de cusut; 1 frumoasă oglindă de perete în lemn sculptat în valoare de 200 lei ; 1 pușcă de vînat, foc central ; 1 frumoasă etajeră de metal ; 1 frumoasă lampă de masă ; 2 vase japonese ; 20 ceasoarnice deșteptătoare de masă , 5 ceasoarnice de buzunar, ramonloir, de argint și un ceasornic de aur, pentru damă sau bărbat, după alegere. Aceste obiecte se pot vedea ori și când la administrația «Universului», Strada Brezoianu No. 11.—In curând vor fi expuse la vitrina noastră. Abonații pentru un an, pentru a concura la tragerea obiectelor de mai sus, vor primi în mod gratuit 4 bonuri; abonații pentru 6 luni vor primi 2 bonuri, și abonații pentru 3 luni 1 bon. Picaj ." Lwasare *TPI! Afară de premiile de mai sus, se mai acordă la abonații «Universului», !ă zi iitere luni, prin tragere la sorți, alte premi si aftșlâiul ii 1 diferite obiecte. Portul premiilor Abonații pe 3 și 6 luni, spre a putea primi premiile franco, vor trimite 60 de bani mai mult, iar abonații pentru un an, vor trimite 1 leu mai mult. Abonaților cari nu vor trimite sumele de mai sus, li se vor expedia premiile nefrancare. Important Persoanele cari ne vor procura 20 abonați pentru 3 luni, sau 10 pentru 6 luni, sau 5 pentru an, vor primi ca premiu o frumoasă cutie cu parfumuri sau un ceasornic deșteptător pentru masă. Din Grațiați Faruri. Inspectorul general al porturilor și navigațiunei aduce ]a cunoștința navigatorilor aprinderea următoarelor faruri: La Mangalia, un far cu foc fix alb, de o intensitate de 30 becuri Cârcel, la înălțimea de 15 m. 28 d’asupra nivelului mărei, visibil la distanță de 10 mile marine și la capul Tuzla, un foc local fix roșu, de o intensitate luminoasă reală de la 9 la 10 becuri Cârcel, la înălțimea de 13 m. 84 deasupra nivelului măreț și visibil la 4 mile marine. Acest foc local, care e numai provisoril până la construirea unui far, servește pentru a semnala existența unor stânci submarine din dreptul capului Tuzla. Mișcarea Euport Inport domnește o deosebită animație. Intre vapoarele sosite erî notăm vaporul «Rus» al companiei Gagarin și vapoarele engleze «Birman», «Calham» și «Garlands», cari încarcă cereale. Pe urma transacțiunilor încheiate alaltă ori și erî, precum și a angajamentelor anterioare, un număr însemnat de vapoare au fost deja navlosite și vor acosta zilele acestea pentru a începe încărcatul cerealelor. ȘTIRI ȘCOLARE . Ministerul instrucțiunei publice a pus in vedere directorilor școalelor secundare să execute decisiunea deja luată, că șapca e anul acesta obligatorie pentru elevii din toate clasele. In ce privește uniformele complecte, intenția ministerului nu este ca toți elevii să fie obligați anul acesta să le poarte ; ele se vor introduce, treptat cu mijloacele elevilor și pe măsură ce aceștia vor fi nevoiți să ’și facă haine noui, când vor trebui să ’și facă uniforme în loc de haine civile. In nici un caz d nnî directori de licee și gimnazii nu vor putea obliga pe elevii cari au deja haine bune de purtat,, să ’și facă uniforme. D. I. Georgescu a fost numit preparator de fisică și chimie și custode al cabinetelor științifice de la școala comercială de gradul 2 din Iași. UIV SFAT PEZ I Risotlo milanez.—. Topește puțin unt în tigaie, apoi, după ce s’a topit, aruncă orez.— Mestecă. Adaogă un păhărel de Marsala. Mestecă iar. Pune bulion rece. Mestecă mereu. După douăzeci de minute aproape, toarnă orez pe o farfurie unsă cu unt și adaugă și puțin șofran. INFORHATIUHI SAMBATA. Poimâine. Luni dimineață, 2 Noemlinie curent, «Universul» va apare în format mare. Cu această ocazie vom începe a publica un nou roman de cea mai mare senzație, intitulat: Dora sau Fiica asasinului, de renumita scriitoare italiană Carolina Invernizio. Cu începere de la 2 Noembrie, «Universul» și-a asigurat colaborarea mai multor renumiți scriitori români, între cari d-nii V. A. Ureche, profesor universitar, Coșbuc, Th. Speranță și alții. Ca cronicar muzical am însărcinat pe cunoscutul profesor Cohen Sinaru și pentru cronici teatrale un scriitor de mare talent, care se va iscăli cu pseudonimul Dragu. «Universul» va publica zilnic și o cronică femeiască, scrisă de una din cele mai bune scriitoare ale noastre. «Universul» format mare se va vinde tot cu 5 bani în toată țara. ♦ Societatea științelor medicale din București șî-a ales noul biurgg: Președinte d. dr. Leonte; vice-președinte d-niî prof. Babeș și Obregia; secretar general dr. Andronescu ; secretari de ședință d-rii Iliescu, Slaioovici, Tatușescu; casier dr. Demetriad ; arhivar dr. Duma. ¥ Studenții români de la universitățile din Muenchen și Leoben ad Irimnîs 'riste o briogramei felief are studenților români din Oradea Mare, încurajându-i la rezistență. ♦ Intr’o corespondență din Buzău publicată în «Universul» No. 289, am spus cum că regimentul Buzău ar fi fost pedepsit pentru că n’a reușit la manevre. Faptul e absolut inexact căci regimentul în chestiune a primit chiar și felicitări pe câmpul de manevre din partea d-lui general Pilat. De asemenea nici vorbă nu e de mutarea d-lui colonel Cocea, comandantul regimentului. Din cauza acestor informații greșite, am scris corespondentului nostru din Buzău de a nu ne mai trimite corespondențe, angajând altă persoană serioasă din localitate pentru aceasta. „ Ni se anunță din Galați că o fată Anica Iacob, din Galați, strada Balaban No. 22, s-a sinucis dând o soluțiune de chibrituri disolvate în apă. Cauza care a împins pe nenorocita fată la acest act de disperare, nu se cunoaște încă. ¥ D. inginer Danielescu, din Turnu- Măgurele, care se află în fruntea listei disidenților din acest oraș pentru alegerile comunale, ne telegrafiază cum că nu-i adevărat că disidenții noi vor pune listă la alegeri și că știrea corespondentului nostru în această privință e greșită. ” Din Amsterdam se scrie ziarului «Etoile helge :» «Un grav accident s’a întâmplat tabloului: Esther, Anise și Assuerus, aparținând regelui României și unul din cele mai frumoase tablouri din expozițiunea Rembrandt. Un cuib bătut în zid și de care era atârnat tabloul, a străbătut pânza și a spart ochiul lui Assuerus, a cărui privire era de o expresiune uimitoare.» ® Primăria Capitalei a desemnat funcționarii cari vor asista biumurile electorale, în zilele de 1 și 3 Noembrie. La fiecare biutgh, un funcționar al primăriei va fi însărcinat cu liberarea cărților alegătorilor, cari nu și le vor fi reclamat până atunci. ♦ Brutăria cooperativă «Viața» va începe să funcționeze la 1 ianua rie st. n.________________________ ¥ D. medic veterinar Mincu, aflat în disponibilitate, va fi numit veterinar la despărțirea 1 din zona preventivă, cu reședința în Darabani. La comisariatul general pentru expoziția de la Paris s’afi primit până acum vre-o 1.700 de declarații de participare. Dintr’un singur județ din țară nu s’a primit până acum nici o declarație. Acesta e județul R.Vâlcea. ¥ D. C. I. Stoicescu, ministru adinterim la culte, a asistat era la ședința S-tului Sinod. In această ședință, s’a depus raportul comisiunei pentru modificarea legei clerului. Comisiunea a întocmit deja un proiect de lege, care schimbă cu desăvârșire bazele actualei legi a clerului. Sesiunea S-tului Sinod se va închide săptămâna viitoare. Era cu trenul de 7.45 dimineața, d. Dim. A. Sturdza, președintele consiliului, ministru al afacerilor streine, a plecat la Sinaia. Vagoanele de călători pe care direcția C. F. R. le-a comandat în Italia, au sosit mai toate. Aceste vagoane sunt prevăzute cu un sistem de iluminat electric. Din creșterile de vermi de mătasă, făcute anul acesta pe seama ministerului de domenii pe la mânăstiri și școli de agricultură, s’au recoltat 22 de kgr. de semînță de nftndni»! A ^ .**AnX--11------” gtUJUUVILIO 10311 UiJiJCUCÖtl. Cantitatea aceasta de semînță va fi împărțită la crescătorii din țară, ale căror cereri se primesc de acum k minister. D. doctor Minovîci, ihSSÎolegié I și profesor suplinitor de medicină legală la facultatea de medicină din București, a ținut Mereuri lecția de deschidere, tratând despre «Responsabilitatea medicală» Pe lângă studenți, un auditoriu numeros a asistat la această secțiune. D. Ministru al justiției, d. procuror general al curtei de casație și numeroși magistrați au fost de asemenea față. ¥ Erî, la orele 11 și jumătate, a luat foc o clae cu fân a d-lui Niță Bajan, din str. Brândușei No. 30. S’au chemat pompierii din postul Radu-Vodă și focul a fost localizat. Facultatea de teologie va face azi la ora 9 a. m., în biserica Radu- Vodă, un parastas pentru pomenirea decedaților ei donatori, Maria Șchiopescu și Ioan Scorțeanu, cari i-au dăruit peste 200.000 lei, din cari bani s’a ridicat o clădire destinată pentru internatul teologic lângă biserica Radu-Vodă. După săvârșirea Sf. Liturghii și a Parastasului, profesorii și studenții vor merge încorpore la cimitirul Belu, unde, împreună cu arhereul oficiant, se vor face rugăciunile obicinuite. ID in Tulcea Alegerile Alegerile de Duminică vor avea loc, conform legei, în două secțiuni, întăia la Primărie și a doua la școala de fete No. 1. Ni se spune că aceste secțiuni vor fi prezidate una de d. președinte al tribunalului Doxescu și alta de d. supleant Mateescu-Buzău. Birnic cu rănire Locuitori: Memet Muștaf^ ș i Regep Aii, din strada Prislava, aflându-se la cafeneaua lui Steslaroff și iscându-se o ceartă între ei, s’au luat la bătae, din care cel dinlăiu s’a files cu o rană la cap. Primăria Noul local al primăriei e terminat și autoritatea comunală se va muta într'însul săptămâna viitoare. j Ea: :Zi Răspuns curios. Profesorul.—Ghiță, de ce ai venit așa de târziu la școală? — Pentru că ne-a sosit acasă un nou frățior. — Bine... Treacă meargă pentru astă dată, dar spune acasă cu altă dată să nu se mai întâmple așa ceva. C. F. R. și linia noastră maritimă jn Egipt Citim în ziarele engleze că societatea de navigațiune «Peninsular and Oriental», una din cele mai puternice companii din lume și care posedă peste 58 de vapoare ce cutreeră tot globul, a proiectat creiarea în anul viitor (1899) a unei linii de navigație de la Constanța la Alexandria (Egipt). Această linie de mult era proiectată de guvernul român, care însă a preferat să întrebuințeze nouăle vapoare la serviciul industriei miniere germane (cărbunii din Westfalia). Se știe că vaporul «Regele Carol» era afectat pentru această cursă, însă prin dezastrul din iarna trecută, când vaporul «Meteor» s’a scufundat în Marea Neagră, cursa dintre Constanța și Constantinopol o face astăzi «Regele Carol» și aceasta fără nici un profit, ba chiar su deficite. Acum, după atâtea amânări, era natural ca o altă companie străină (P O) să nu piardă ocaziunea unei afaceri atât de rentabile, căci este știut că sunt peste 20.000 de englezi și americani ce fac călătoria în Egipt pe timpul celor 4—5 luni de iarnă. Drumul cel mai avantagios e prin București-Constanța (cu expresul orient și cu expresul Berlin) Constantinopol-Alexandria.___________________ Duminecă, 1 (13) Noembrie 1898. Aceasta se știe foarte bine la direcția C. F. R., deoarece de mult societatea de turism «Cook» a garantat un număr de călători mai mare decât ar putea lua vapoarele românești. Astăzi însă, după modul cum merg lucrările în țara noastră, vom fi nevoiți a ceda altora această frumoasă afacere de transport al mărfurilor și al călătorilor cari iernează în Egipt, Siria și Palestina, precum și celor pentru ExtremulOrient.__________ XDiec o^^ix:j# S’ah conferit Ordinul Steaua României, în gradul de cavaler, d-lui Dimitrescu (Iorgu), mare comerciant din comuna Podul Bărbierului. S’a conferit însemnele următoare persoanelor notate mai jos : Ordinul Cos Oîisis» Românâe, în gradul de de cavaler , d-lui Stârcea (Dimitrie), comandantul pompierilor la Vaslui. * Medalia Serviciul Credincios. — Clasa I: d-lor Lașcu (Constantin), sergent-major de pompieri, și Trofin (Petrachi), sergent de pompieri, ambi la Vaslui : Iordan (Iacovache) și Dumitrescu (Gheorghe), sergenți din compania de jandarmi rurali Ialomița, și d-lui Picino (Ilie) soldat în regimentul 7 artilerie. Clasa II : d-lor Tița (Ion T.), Muzică (Iacob), Albu (Ion Gh.), Budeanu (Ion), Nemirea (Alexandru) și Pricochi (Vasile), soldați în compania din Vaslui , Șotrocan (Filip) și Căzănișteanu (Tănase), jandarmi rurali din Qgtr.pgnia Ialomița, Lacrul din toată lumea' Done eclipse. — Două eclipse sunt anunțate pentru luna Decembrie. La 1 Decembrie va avea loc o eclipsă parțială a soarelui, care însă nu va fi vizibilă decât din regiunile polare australe. In noaptea de 15 spre 16 Decembrie va avea loc o eclipsă totală de lună, care va fi vizibilă însă și din Europa. Primul contact că penumbra va avea loc în ziua de 15 Decembrie, la orele 8 și 34 m. seara. Primul contact cu umbra va fi la 9 ore și 47 m. seara; începutul eclipsei totale va fi la miezul nopței dintre 15 —16 Decembrie. Ultimul contact cu umbra va fi la ora 1 și 36 m. noaptea (16 Decembrie), iar ultimul contact cu penumbra la orele 2 și 49 m. Grandoarea eclipsei va fi la ora 1 și 38 m., luându-se ca unitate diametrul lunei. Această eclipsă va fi vizibilă din Europa, Asia, oceanul Indian, oceanul Atlantic și din America. Achitat după moas*tc. — Un institutor anume Engler, fusese condamnat în 1897, în Germania, pentru atentat la bunele moravuri. Acum câteva zile omul muri nebun, într’o casă de sănătate. Medicii îi examinară creerul și se convinseră că Engler trebue să fi fost nebun când a săvârșit crima pentru care era condamnat. Procesul său fu reluat în fața Curței criminale din Offenburg, care achită pe defunct. Dar la ce s-a folosit acut« achitarea ? » A O CUGETARE PE 7.1 In convorbire fiți modești și blânzi, exprimați-vă în vorbe puține, ca și cum ați căuta să dați un sfat, nu să vă impuneți. DEPEȘI — 29 Octombrie 1898 — Paris. — Trei publiciști condamnați Tribunalul corecțional a achitat pe d. Guvrin și alți trei publiciști urmăriți că ați lovit pe un comisar de poliție în ziua redeschidere! Camerelor, dar i-a condamnat pentru că aveau la dânșii arme oprite. Paris. Pregătirile de rCboiu ale Franței «Temps» anunță că conferința comandanților escadrelor Mediteranei, mărei de Nord și a prefecților maritimi, sub președinția d-lui Lockroy s-a ocupat cu măsurile de luat în vederea situației politice externe. Viena.Camera deputaților Vorbind de duelul dintre d-nii Gusewolz și Wolff, președintele declară că și-a dat toată silința pentru a-l împedica. D. Treuffels, al centrului, propune de urgență crearea unei curți de onoare parlamentară care să statueze asupra afacerilor de insulte pronunțate în incinta parlamentului. Yalta.—misiunea turcească primită de Țar Țarul a primit misiunea extraordinară turcească, ai cărei membrii au fost invitați la prânz. Țarul a ridicat un toast în sănătatea Sultanului. Contele Muraviev și d. Sinovieff au asistat la acest prânz. — 30 Octombrie — Belgrad. — Un caporal sârbesc asasinat Un caporal de la graniță a fost asasinat de niște nizami lîngă blockhausul din Naustaia Kuca, în districtul Vranga. Această știre a produs aci o indignare mare.