Universul, noiembrie 1900 (Anul 18, nr. 301-330)

1900-11-01 / nr. 301

fi susținute ele d-ra Agata Bărsescu, d-niî Nottara și Leonescu. Piesa se va putea juca în curând. * Stagiunea Teatrului Național din Craiova, se va deschide la 5 Noembrie cu drama «Alecsandru Lăpușneanu», de d. I. Roșea. 3 B Bibliogra sufli ♦ A apărut: Șarje de Chic. Prețul 1 leu. ♦ A apărut: Schițe și amintiri din Italia, interesanta conferință ținută de d-na Smara. Prețul 1 leii. De vînzare la autoare, calea Plevnei 35. ♦ A apărut: Flori și fluturi, poesii postume de C. D. Aricescu. Prețul 2 lei. ♦ Din Biblioteca •pentru toți, (editura librăriei Alcalay) a apărut No. 180-181, conținând Ovidiu, dramă de Alexandri. . Prețul unui exemplar broșat 30 bani, iar legal 50 bani. ♦ A apărut: Păcura ca combustibil și un album relativ la aceasta cu 107 figuri, de Richard Kobicî, inginer sub-inspector la C. F. R. ECOURI Anunțăm cu plăcere cititorilor noștri deschiderea în curând a marelui magazin de consum cuprinzând : coloniale, delicatese, vinuri streine și indigene, berărie (München și din țară) și un vast și elegant restaurant al cunoscutului comerciant și al nostru prieten Georges Grideanu, pe calea Victoriei No. 60, alături de L'Independance Roumaine în fosta mare prăvălie de confecțiuni . 1. Constantinescu și recomandăm cu toată căldura acest magazin unicul în București în acest gen. Administrația ziarului „UNIVERSUL“ având trebuință de 8 stânjeni de lemne de fer, invită pe ti mi amatori a trimite ofertele lor însoțite de monstre. Ultime informațiuni MARȚI. ♦ Pe ziua de erî au intrat în porturi următoarele cantități de cereale : Galați 164 vagoane, Brăila 517, Constanța 75, Călărași 30, Giurgiu 17, T Măgurele 37, Corabia 13, Calafat 14, iar din străinătate 89 ♦ Eri după amiaza AA. I. R. micile principese au făcut o preumblare prin oraș. ♦ Pe ziua de erî s’au cerut de la direcțiunea căilor ferate următoarele vagoane : 1223 pentru cereale, 29 pentru petrole, 58 pentru vite, 1057 pentru lemne și 414 pentru prețuir♦ D. Hass, inspector olandez, se află de câteva zile în țară pentru a studia exportul carnei românești în Olanda. Se știe că olandezii importă carne conservată tocmai din America. D. Haes a vizitat până acum județele Mehedinți, Gorj și Dolj și a rămas pe deplin satisfăcut de prețul și calitatea vitelor de la noi din țară. ♦ In intervalul de la 23—28 Octombrie s’au protestat prin corpul portăreilor tribunalului de Ilfov 23 de polițe și trate. ♦ La ministerul de finanțe a sosit erî ultimul transport cu nouile monede divizionare de nichel. Mâine sau poimâine vor fi date circulațiunea și aceste monede. ♦ Ministerul de domenii a cerut tuturor fabricelor din țară să-î înainteze, cel mult până la 10 Noembrie a. c., un tablou aroenunțat asupra produselor și materiilor prime ce întrebuințează fabrica. ♦ Capitala nu va putea fi alimentată cu apă din nouăle isvoare subterane de la Bragadiru, decât după 1 Decembrie, deoarece nu au sosit încă tuburile spirale ce fuseseră comandate în străinătate. ♦ Mâine, Mercuri 1 Noembrie, va începe să funcționeze la Constanța școala de aplicație pentru sublocotenenții de marină. Cursurile vor fi predate de ofițeri superiori. S’au înscris 15 elevi până acum. ♦ La regia monopolurilor statului se lucrează cu foarte multă activitate la fabricarea hârtiei de țigară. Noua hârtie nu va fi pusă însă în vînzare decât după ce se vor termina cărticelele retrase de către Stat din comerț. ♦ Ministerul de războie a luat hotărîrea ca după încazarmarea contigentului 1901 și după inspecțiile generale, să se dea concediu la câte 15 la sută din efectivul regimentelor, din spirit de economie. Congediile se vor da pe timp de o lună și vor continua până la Martie 1901 ♦ Budgoiul primăriei Capitalei a fost întocmit aproape complect. Zilele acestea primăria îl va înainta, dimpreună cu un raport asupra economiilor făcute ministerului de interne. Budgetul va fi însă aprobat mai întâi de Consiliul comunal. ♦ Poimâine după amiaza consiliul permanent de instrucțiune va ține ședință. Consiliul se va mai întruni și Vineri și Sâmbătă dimineața. ♦ Comisiunea permanentă a Camerei de comerț se va întruni astă-seară, având de discutat din nou chestiunea meseriașilor. Mai mulți capi de brezle au fost invitați la această ședință. ♦ Astă-seară, Marți 31 Octombrie, la orele 8, consiliul sanitar superior se va întruni la ministerul de interne, sub președinția d-lui dr. Obreja, directorul serviciului sanitar. ♦ La fabrica de chibrituri de la Filaret a început să se lucreze la facerea cutiilor de chibrituri de câte 3 bani. Ele nu vor fi puse însă în vînzare decat după ce ministerul de finanțe va da circulațiuneî monede de 1 și 2 bani. Finanțe, agricultură și comerciă București, 30 Octombrie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 8 88 5«, lei 87 — 88, idem de 1892 5 % lei 88 — 89, idem de 1893 5% lei 88 — 89. i d. de 32b, mii. 4% lei 74 — 75, idem de 50 mii. 4 ®/, lei 751/,—76*,, id. de 274 mii. 4 °/» lei 751,«—76. Oblig, credit jad. și com. 5°|. let 81—82. Func. rurale 5 ®/9 lei 90 — 90*/, id. de 4“/0 lei 74', — 75. Urb. București 5 °/a lei 7834—798Ja, idem laș' 5% lei 73'/,—74*/.. Acțiuni: Banca Națională lei 2140- 2160. Banca agricolă lei 283—285. Banca de Scont lei 212—215. Loc. de asig. : Dacia-România lei 385— 390, ex-cupon. Naționala lei 390— 395, ex-cupon. Valori industriale : Construcții lei 20—25. Gazoase lei 86—90. Monede: Napoleonul lei 20.25, cor. germ. lei 24.70, florinul lei 2.13, rubla lei 2.70. Sconturi și avansuri: Banca Națională 89 ®/0; Banca Agricolă 12 ®/,; Devise : cek Londra 25.43% ; cek Paris 101.25 ; cek Viena 1<Î6 ; Berlin 1214.25 ; Trei luni : Londra 25.121,; Paris 100.47%/,; Berlin 123. Cereale Temperatura dominantă în cursul săptezoanei trecute a fost destul de favorabilă pentru ultimele lucrări de semănat care sunt în întârziere din cauza secetei. Astăzi însă timpul este foarte friguros și e temere ca zăpada să nu ne viziteze în curând, ceea ce ar fi foarte regretabil căci din cauza dijmuitului porumbarilor țăranii n’au putut încă termina semănăturile lor de grâu. Mișcarea săptâmânală a piețelor streine a fost iar de mică importanță. Consumațiunea continuă a fi rezervată. Industria morarilor trece actualmente printr’o criză generală din cauza concurenței. La Viena și la Budapesta morarii au restrâns producțiunea lor, iar pistele engleze și germane sunt zilnic inundate de făinai americani, care deși inferioară în calitate, fiind însă eftină și de tipuri invariabili și-a putut creea o clientelă solidă printre masele populare ala țărilor mari de consumațiune. Ultimele depeși de eri au sosit pentru prima oară cu urcare generală fără a arăta însă o schimbare oarecare a tendinței. Știrile din Argentina și Australia continuă a fi bune; grâul nou al acestor două țări este mereu oferit la Londra cu predarea la Ianuarie viitor, îndată după seceriș și cu condițiuni foarte avi?Tapig?£,ec D.e. gun inerat orîîn>ă mișcarea săptamânei a fost cu totul restrânsă. Atât în grâne cât și în porumb nou transacțiunile n’au itat nici un obiect de animație, speculanții din București fiind foarte rezervați. La Brăila de asemenea piața a fost slabă de tot. Vînzările săptămânei de abia au ajuns la suma de 110.000 hectolitri de grâu și 36 010 hectolitri de porumb. Prețurile au rămas însă neschimbate menținându-se la nivelul săptămânei precedente. Ultimele operații de Sâmbăta trecută sunt următoarele : Grâu hect. 18.500 cu lei 12—12.50 pentru calitate mijlocie și leî 13.50 — 13.85 pentru superioare de 80—81 kng. Porumb nou comun hect. 3500 cu lei 8.90—9.60, idem roșu hect. 5000 cu lei 9.40-10, porumb veehin hect. 12.000 cu lei 8.25-8.65, toate pe °/0 kng., porumb umed sau jilav n’a obținut decât lei 7.75 pe ° 0 kng. Depositele grâului se urcă la 338.000 hect. iar a porumbului la 12.000 hectolitri. Ultime de peși Cota cerealelor in streinatate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 28 Octombrie. Grâu de April. cor. 7.65 urc. 5 bl. Secară „ „ „ 7.22 „ 4 „ OvSz t, ,, tf o.sjȘ ,y 5 ,, Porumb „ „ „ 6-02 „ 1 ,, Colza ,, „ ,, 13.10 scă. 5 ,, Berlin, 28 Octombrie. Grâu de Dec. mark 151 », invariabil Secară,, „ ,, 139 scă. »J, m. Paris, 28 Octombrie. Grâu de Oct. fr. 19.80 invariab. Făină „ „ „ 25.50 urc. 5 c. Uleiü de colză „ 77.50 scă, 50 c. New-York, 28 Octombrie. Grâu disp. cents. 80'/* urc. *L c. Porumb ., „ 47 „ ‘U c-Chicago, 28 Octombrie. GrâO disp. cents. 74'h urc. *|a c. Porumb „ „ 35T)e „ */* c. uflk. w 1 m o Gli italiani e altri ehe avessero a inviare danaro alia R-a Legazione o ai R-i Consolați d’ltalia in Romania, per pagamento di tasse consolări o qualsiasi altro molivo, sono avvisati ehe devono effettuare i pagamenti in contanți, per mezzo di vaglia poștali, la R-a Legazione ed i R-i Consolați predetti non acoetlando assolutanjente piu, pagamenti in francobolli poștali o marche fiscali. -A- vi® Toți italienii ori străinii cari att de trimes bani R. Legațiuni sau la R. Consolate de Italia în România, ca plata de taxe consulare, ori pentru un motif oarecare, sunt încunoștiințațî, că orice plată se va efectua în bani gata, prin mandate poștale. De acum înainte, atât R. Legațiunea cât și R. Consulatele sus numite, nu vor mai primi deloc săți în mărci poștale și timbre scale. HMM.*» TELEGRAMELE ziarului UNIVERSUL Din România Prinderea autorilor înfloriitoarei crime din Telega. Buzbü, 30 (T. N. P.). Astănoapte, agenți de «I politiei de aci ou prins la Polocini pa vestiții tâlhari Costache Dumitrescu si Ghiță Constantinescu, zis si Ghimpe, autorii înfiorătoarei crime comise in noaptea de 11 Octombrie trecut in cătunul Doftăneț, pendinte de comuna Telega (jud. Prahova), asupra mamei cârciumarului Alecu Georgescu. Asupra fioroșilor criminali s'au găsit 3 revolvere, 4 stilet și 3 4 cartușe. Piața cerealelor.—Crimă îngrozitoare.—Incendiui.—Furt—Maltratare.Apele Dunărei. —Timpul Brăila, 30. (T. N. P.) Afacerile de astfizi din portul nostru s’au încheiat cu următoarele prețuri socotite pe suta de kilograme : Grâu 13 lei 10 banî, meiul 8 leî 10 banî, porumbul 8 lei 70 banî, secara 9 lei 50 banî și orzoaica 10 lei 10 bani. La obor prețul porumbului nou a variat între 20—30 lei pe patru hectolitri. — Aseară pe la orele 5 bulgarul Ivanciu Ivanof, urmărind prin mai multe străzi pe soția sa Elena de care era divorțat, a prins-o pe str. Prusiană în apropiere de biserica Sf. Petre, unde a înjunghiat-o cu patru lovituri de cuțit în abdomen. Sărind mai mulți trecători, ucigașul a fost dus la secție împreună cu victima. Cuțitul s’a găsit frânt în doue pe stradă. Victima a fost dusă în urmă la spital din ordinul d-rului Apostoleanu. Criminalul a declarat că era de mult hotârît a ucide pe soția sa. In noaptea de 28—29 c. un mare incendiu a isbucnit în comuna Islaz la proprietatea comunei Brăila, ținută cu chirie de d-na Catinea Marcovici. Focul a consumat această proprietate și o parte din alta învecinată. A mai ars încă o mare cantitate de fân, proprietate a d-lui Stefan Mihăilescu. Focul a fost localizat tocmai a doua zi pe la orele 10. Pagubele sunt foarte mari. — Un furt însemnat de obiecte prețioase s’a săvîrșit azî-noapte la d. Alexandru Mică. Hoțul a fost arestat și se numește Teodor Micale. — Individul Dumitru Micălnescu,fiind beat, a maltratat grav pe sergentul de stradă Radu Danii. Agresorul a fost arestat, scade. — Timpul continuă a fi onotat și friguros. Incendiu.—Arestare.—Dezertor prins.—Hoț arestat Galați, 30. (T. N. P.) Aseară a isbucnit un incendiu în strada Mavromol, la locuința d-lui Osias Ausschnitt, arzând acoperământul de la bucătărie. Focul a fost repede localizat de către poliție. — Constantin Miclescu, venind din Paris, a fost arestat ca suspect. La el s'a găsit un pașaport bulgăresc și o sumă de bani in aur, a căror proveniență n’a fost în stare să o justifice. — Nicolae Ivanof, dezertor rus, a fost prins aici. — Costache Popa, autor al unui însemnat furt de cai, a fost arestat. Crimă din gelozie.—Numire. —1‘bearea d-luî Panu.—Mare contrabandă. — Retragerea d-lui Maiorescu.—Moartă de foame.—Incendiu.—Criminal bulgar urmărit. Iași, 30. (T. N. P.) Locuitorul Ioan Ciocârdeu din comuna Bogdănești, într’un acces de furie provenit din gelozie, a împlîntat o baionetă în inima lui Gheorghe Macovei, care a rămas mort pe loc. Tribunalul din Suceava a început să ancheteze. — O sorginte sigură afirmă că d. Dimitrie Rosetti a fost numit prim-efor la Sf. Spiridon. — D. Gheorghe Panu, pleacă astă-seară, după ce s’a hotărît ca în ziua de 11 Noembrie să se țină o nouă întrunire la Iași. — La bariera Țuțora s'a descoperit o mare contrabandă de spirt. Autoritățile au început să ancheteze. — O știre din sorginte oficială spune că d. Titu Maiorescu, ministrul de justiție, ar fi declarat că în curând se va retrage din viața publică, stabilindu-se în Würtenberg. — O cerșetoare necunoscută a murit astăzi din cauză de foame în mijlocul străzei Nicolina. — Un incendiu a distrus noaptea trecută casele locuitorului Vasile al Catniei din comuna Mogoșești. De asemenea a ars și o însemnată cantitate de cereale. Autoritățile noastre, bănuind că bulgarul Matei Mihu, ucigașul bulgarului Hie Standoff, crimă sevîrșitâ pe moșia Ulmeni din plasa Oltenița, s’ar fi refugiat în județul Iași, a început severe cercetări. Autoritățile bănuesc că această crimă s-ar fi comis din motive politice. au fost ucise și șense rănite; printre morți se află mecanicul și fochistul trenului expres. Amnestie regală Roma, 29. (A. fl.) Regele a semnat, cu ocazia aniversărei nașterei sale, decrete de amnistie in favoarea condamnaților pentru contravențiune la legile financiare și pentru delicte militare cari n’au avut o pedeapsă trecând peste 6 luni închisoare. Scufundarea unuui vapor New York. 29. (A. R.) Vaporul «City-of-Mordhvello», ducându-se de la Yarmouth la Halifar, s’a scufundat în golul Fundy 40 persoane s’au înecat. Ploi torențiale Oran, 29. (A. R.) Ploi torențiale au căzut în Oran și în regiunea Mascara. Femei și copii s’au înecat. Ploile au căzut de asemenea în Tunisia și au tăiat linia ferată din împrejurimile orașului Bizerta. Țarul și Sultanul Constantinopol, 29. (A. R.) Turkan Pașa s-a întorsuri din Livadia; el a adus pentru Sultan daruri prețioase din partea Țarului Sultanul a telegrafiat Țarului pentru a-l mulțumi și pentru a-i reînoi asigurarea prieteniei sinceră și nestrămutată. O scrisoare a pretendentului Don Carlos Madrid, 29. (A. R.). Ziarele republicane publică o scrisoare a lui Don Carlos generalului Moore, zicând că mișcarea carlistă s’a produs contrariu instrucțiunilor sale. A fost o trădare din partea câtorva impacienți nedisciplinațî din Catalonia în scopuri inevitabile. Trebue să se opună agitațiunilor oculte ale căror autori sunt oameni fără conștiință; din fericire nici unul din șefii cei mari n’a luat parte. Pretendentul adaugă că nu va renunța niciodată la drepturile sale, dar că nu voește ruina Spaniei. O mișcare resvlătitoare îndelungată ar fi o primejdie pentru integritatea teritoriului, căci ațâță ambițiunile puterilor. Don Carlos nu primește nici un compromis; el își păstrează libertatea de acțiune neavând în vedere decât interesele superioare ale Patriei. .«o. Ronia Țarului â Petersburg, 30. (A. Amfirul e bolnav de influență; b^* își urmează cursul nobilil și nufrezintă nici o complicatîune îflfcrietile zilnice despre mersul Din Străinatate Ciocnire de trenuri Paris, 29. (A. R.) O ciocnire s’a produs la Choisy-Le-Roi între un tren expres, care mergea la Nantes, și un tren din suburbie. Trenul expres a fost resturnat, mai multe vagoane au fost sfărâmate, calea a fost închisă. E sigur că accidentul este datorit unei erori de semnale. Opt persoane EVENIMENTELE la . Negocieri de pace Peking, 29. (A. R.)^Agenția Reuter». Deși miniștrii streini declară că sunt de acord asupra tuturor punctelor, se crede că negocierele nu au avut încă loc până acum decât asupra unor chestiuni din cele mai elementare. Negocierile cu plenipotențiarii chinezi vor avea o durată foarte lungă, ce nu se poate prevedea. Refuzul Împăratului Chinei Peking, 29. (A. R.) Li-Hung- Ciang a primit o comunicare din partea împăratului notificându-l că refuză pedepsirea lui Tungfu-jiang și că nu consimte decât la destituirea lui Yuhsian, guvernatorul din Shansi. Funcționari chinezi executați Londra. 29. (.A. R.) «Agenția Reuter» a primit o depeșă din Peking, fără dată, expediată din Taku la 10 Noembrie, zicând că executarea celor trei funcționari din Paotingfu și expunerea capelelor lor a produs o adâncă impresie asupra populației. De la Curtea chineză Peking, 29. (A. R.) «Agenția Reuter». Miniștrii străini refuză să dea informațiuni cu privire la progresele deliberațiunilor lor. Se crede că chestiunea indemnităților nu a fost încă discutată. Cercurile bine informate cred că curtea nu se va întoarce la Peking atât timp cât orașul va fi ocupat de trupele streine. Nota împăratului Chinei Peking, 29. (A. R.) Nota adresată de împăratul Chinei în Li-Hung-Ciang cu privire la refuzul său de a pedepsi pe Tungfu-jiang, n’a fost încă comunicată oficial miniștrilor streini. Nouă trupe rusești în China Constantinopol, 29. (A. R.) Vasul englez «Brunkburn» și vasul danez «Scane», închiriate de Rusia, au trecut Bosforul cu trupe rusești destinate Asiei orientale. Procesul Hilsner Viena, SO. (T. N. P.) In ședința de azi a procesului Hiilsner,președintele comunică Curiel cum că, în urma scrisorei anonime pe care a primit o și în care i se spunea că victima Maria Klima ar trăi și s’ar afla la Mannheim, a făcut cercetări și s’a constatat că acea Maria Klima e unguroaică și nu are nimic a face cu dispăruta. Procurorul de stat, în rechizitoriul să, esclude cu totul existența asasinatului ritual, sau— Avocatul părței civile Baxa, în pledoaria sa, susține că, e dovedit că e vorba de asasinat ritual, căci nu s’a găsit sângele victimei. — Trebue ca acest lucru să-l știe toată lumea—adaugă Baxa — fiindcă să se împiedice ca copilele creștine să fie măcelărite pentru ca sângele lor să servească sectei secrete a evreilor. Avocatul Raxa a cerut condamnarea lui Hilsner. Mâine va vorbi apărarea. Știri din China Berlin, 30. (T. N. P.) Ziarul Lokalanzeiger are din Shangai știrea că Curtea fuge la Szechuan cuprinsă de panică, în urma operațiilor militare ale contelui de Waldersee. Vice-regii din Yangtse, cari până acum erau europeaniii, strâng trupe pentru apărarea Curței imperiale și spre a împedica trupele internaționale să fie aprovizionarea Curței. Yuchang cu 25.000 de chinezi se pregătește ca să reziste trupelor internaționale, cari se apropie de Honan. Din ordinul împărătesei au fost decapitați doar telegrafiști la Singanfu, cari au primit expedierea unei telegrame secrete a împăratului Kwansu către Waldersee în care se spunea : «E imposibil să viii la Peking, căci sunt ținut ca prizonier». Au mai fost decapitați și alți impiegați și eunuci ai palatului. Măcelărirea usul detașament francez Paris, 30. (T. N. P.) Ziarele apărute astă-seară dat știrea că forțe mari de chinezi au împresurat lângă Tungschu un detașament francez, ficând un adevărat măcel. Mâine, Mereti’î, apare Biblioteka Economicfi a „Universului“ concinzând celebrul roman NEPOATA COLONELULUI de renumitul scriitor Stella» Casteliuovo.—IT» voSmn de 11 £ pagini se vinde cu 85 !»ani în toată tara Reclama e sufletul comercial „Universul Literar“ Ziar sâptămânal ilustrat-colorat, unicul în România. Apare in fiecare Duminecă. Prețul 10 bani numărul in toată țara. (70.000 de cititori). Unica revistă indispensabilă oricărei familii, care, pe lângă ilustrațiile cele mai de actualitate și partea literară cea mai aleasă, mai conține articole de higiena. Doctorul casei, sfaturi, rețete, ultime informațiuni, telegrame, etc., etc. Fiind deci unul din puținele ziare cari străbat în toate straturile societate, de la palatul bogatului la coliba săracului, și prin urmare cel mai bun mijloc pentru a face o reclamă care va da cele mai rodnice efecte, în urma numeroaselor cereri pe cari zilnic le primm de la diferiți comercianți din țară, cu începere de Duminecă 16 Iulie a. c. vom rezerva pagină pentru reclamele ce dinî comercianți, industriași, doctori, avocați, etc. ar voi să ne dea, asigurându’i dinainte că prin marele tmragiu la care a ajuns această revistă (având regulat 70.000 cititori) vor face afaceri splendide. „Dealul Zorilor 4 — Calea Victoriei, 107 ~ S. Cr. Succesorul d-lui C. Cârlova Primul depozit de vinuri vechi din principalele podgorii ale țarei PELIN DIN VIȚA AMERICANA din pepinierile Statului — Comandele se trimit la domieilie 2812 Ocaziuni excepțională PĂLĂRII negre și culori, pentru băeți și bărbați, cu prețul de lei 1.90, 2.50 și 3 bucata. Ca vînzare la administrația «Universului», CEL MAI IEFTIN DENTIST este Akmnim Ionescu — 5 trei un dinte — Strada Câmpineanu No. 1 Intrarea prin str. Sf. Ionică Dr. N. ALBESCU — De la Facultatea din Paris — Fost medic secundar In serviciul d-lor prof. D-ri Stoicescu și Florea Teodorescu Medic al Capitalei — Boule interne și de copii — Consultațiuni de la 5—7 p. m. Calea Vilcilresli Ro. 22 2713 Toate boalele senie de la bărbați și femei se vindecă in câteva ZILE, prin întrebuințarea EXTRACTULUI de COPAIVA și PARIGLINA, ale doctorului Thom, din Londra, aprobate de consiliul sanitar al României. Este cel mai bun remediu, după declarațiile celor mai mari medici din lume. — Prețul unui borcan lei 6.50 — — IMPORTANT! Borcanele cari nu vor avea instrucție în limba românească, precum și pecetia ziarului Universul se vor considera ca falsificate. De vînzare la toate farmaciile din țară. Depozitele: la drogheria Stoenescu strada Academiei No. 2; la drogheria Ilie Zamfirescu,strada Academiei No. 4; la drogheria Fabini, calea Văcărești ; la drogheria Păcățeanu (sub hotel de France), precum și la farmacia «Ochiul lui Dumnezeu», W. Thüringer, calea Victoriei No. 154. POLICLINICA D-rului îi VIBERGER STRADA GENERAL FLORESCU No. 3 Consultațiune a 1 franc Pentru sei sa mai putine mijloace LA ORICE OnA A ZILEI Se caută toate bolile, in special boale de femei și copii". Tratament special pentru boalele lumești 2955 A APARUT „Ziarul Caloriilor“ colecția le la apariția lui până la sfarsitul lui iulie 1819 Patru mari volume cu peste 200 ilustrații și care, pe lângă materia cea mai variată, amuzantă, instructivă, conține și mai multe romane și opere de valoare, precum : Călătoria lui Nansen la Polul Nord scrisă de însuși Nansen. — Castelul Carpaților, de Jules Verne. — Pățaniile unei nunte pariziane în jurui lumea, de Jules Gros.—Aventurier fără de voie, de Camille Debans. —O călătorie în pământurile descoperite de Cristofor Columb.— 10.000 de ani într’un sloiu de ghiață, de L. Boussenard.—Amintiri dintr’o călătorie în Orient. — Strangulatorii din Bengal.—Pe căi oprite, sau Landol tn Tibet.—Scrisorile unui ofițer român în Congo. — Aventurile minunate ale lui Ludovic de Rougemont, etc. etc. Prețul celor 4 voi. lei 8.50 Sa expediază imediat în toată țara primind costul prin mandat poștal, plus lel 1 pentru transport. Abonamentul la «Ziarul Caletorilor» pentru 6 luni este de lei 2.60, iar pentru un an lei 5. 300 metri , tirae 1 metru, se vinde ieftin la: Administrația ziarului „Universul“. «A, vim MAGAZINUL V& «OSC din cale Victoriei No. 30 OfsA*fe de poliția — L’A MUTAT — în strada §»i*sta îl (efagiu! |) și roagă pe onor, creatdă de a’l vizi» ca și în trecut, ssigurStuS-o că va fi se» vită cu încredere petira ® JSEîâvea cornpieri satisfăcută, 2988 Că toată stima, c» IoPEScu. Avis de mobile uzate Cine voește a-și desface mobilierul casei fie și cel mai fin in parte sau in total, asemenea și pianine, paturi de bronz și case de bani, să se adversezi» și prin corespondențe la T. »avidsohn, calea Văcărești No. 24 in curte. N.B. Rog pS straff «dresa mea. 2980 DOCTOR VELESCU — DENTIST — Fost șef asistent de emî»ale Facultatea dentistică din Philadelphia (America) întorcându-se din strenilătate și reluat orele de consultațiune:a de la 9 la 42 și de la 2 la 5 In strada Adtratu No. 1O 3846 Dr. I. POENARU Cu o practică in spitale și experiența proprie de I0 aci.—Strada Hamană No. 22.—Consultațiuni pentru orice boale de la S—3 p. m. Cei fără mijloace au reducere c îe jumetate din prețurile obicinuite, adică 2 1.50b. vizita la domiciliul bolnavilor, 1 1.50b. consultația. Numeroase certificate de mulțumi. 10 paitea celor greii bolnavi’( vindecat). Tratament al hotilelor destoiyi CLQ după metodele cele mai noi. )Onorariul se «chit«. Io parte după fii care vizită știi consultației l>© vînzare :eren în calea Victoriei No 254. 500 metri pătrați, în con»dițiuni avantagioase. A se adresa Bulevardul Coîțel 72, etajul I. 2905 Dr. V. Oprescu S’a mutat în — Strada Berzei No. 58 — Consultațiunî pentru boale interne, de adulți și copii de a 5—7 p. m. 2972 iniiiiiiiinuimim n .u,ui.aaimile arendiU de la Aprilie 1402, Moșiile -Ueștî-ficlpasca și * Uusu-Alosnonîl din jud. Vlașca, pt. Nastev, în întindere de peste 2000 pogóise toate arabile. Semănăturile se fac da noul arendaș în toamna anului 1901. A se adresa la proprietar în București, strada Romulus 35. 2930 Apa de Genova premiată cu 2» medalii la Expozițiile naționala și internaționals apa minunată turist« na o hati.t» dau un miros foarte plăcut și suav. Cu 8 sau 10 picături într’o jumătate pahar de apă, spându-se gura risipește mirosul urît, curăță dinții și întărește gingiile. Cu două lingurițe în două pahare de apă, spălându-se cineva de două ori pe zi întărește vederea, conservă, întărește și reîntoiește esențial cărația, zile și curăță pielea, face să dispară bubele accidentale și orîce pete, precum și încrețiturile feței. Pentru băi o sticluță din această apă întărește corpul, face să dispară ardoarea și ariditatea pielei, mâncărimea, distruge orice miros urît al nădușelei și produce o stare de bine neexpicabilă. Flaconul mic lei 1.60, mijlocit? leî 2.65 și un flacon mare 5 leî. De vînzare : la administrația ziarului «Universul», strada Brezoianu No. 11, București ; la sucursalele «Universului» din Craiova, strada Unirelui și din Galați, strada Domnească ; la librăria C. Popescu, strada Regală, Brăila și la depozitul de ziare E. I. Brumer, strada Goliet, Iași. Numai iei 4.90 (un frumos ceasornic remontoir american de nichel. De vînzare ia administrația «Universului». Fomada italiană ale cărei proprietăți balsamice întroducându-se prin porii pielei, întărește rădăcina perului, impedică căderea lui și face să crească în câteva zile părul și barba. Un tlacon mare lei 4.50. De vînzare la administrația ziarului «Univerul», strada Brezoianu No. 11. MEDIC SI CHIRURG Dr. B. PETELEHZ mamoș, special boaleie de femei, copii și ochi! Sărați ai Justiției Xo. 12 (casa proprie) alttarea, colț cu Calea Rahovei Tratează ca înainte cu succes toata boalele interne, boale lumești(Syphilis), boale de piele și puterile slăbite. Orele de consult 8-10 dim. sî 4-6 d. a. Ultima oră Boala gravă a Țarului Paris, 30. (T. N. P.) Se svonește că boala Țarului ar fi gravă. Suveranul Rusiei suferă de influență și are niște friguri puternice. Această știre a produs in cercurile politice mare sensație. fiursa, din această cauză, e foarte slabă. Reorganizarea armatei engleze Londra 30. (T. N. P.) Ziarul «Daily Mail» spune că e gata marele proiect pentru reorganizarea armatei engleze, cu un lung serviciu obligator, înțelegerea între Belgia, Olanda, Danemarca și Spania Londra. 30. (T. N. P.) Ziarul Times confirmă știrea oă trupele rusești s’art retras «lin Tientsin. Ziarul Daily News anunță că tratativele de pace din Peking intempină dificultăți, «se pare e». Belgia, Danemarca, Olanda și Spania cer intr’imenul energie de a participa la aceste tratative. Rusia și Franța acest drept. * Franța și Haifa Roma, 30 (T. N. P.) Ziarele radicale și socialiste nu sunt mulțumite de amnistia acordată ieri de regele Italiei cu ocazia aniversărei nașterei sale, spunînd că e prea restrînsă. Tot cu ocazia acestei sărbători, regele Victor Emanuel III a decorat pe președintele Republicei franceze Loubet cu marele cordon al ordinului Maurician. Miniștrii francezi au fost de asemenea decorați. Desmințire Viena. 30. (T.N. P.) O telegrama sosită din Belgrad anunță că ministrul insupe—firi cxiV «c3cs— Invită svonul răspândit in popor despre apropiata împăcare a regelui Alexandru cu tatăl său exrege de Milan. Tren precipitat—8 morți Berlin, 30. (T. N. P.) Lângă Crefeld s-a precipitat un tren din cauza prăbușirei de teren. Sunt șase morți și mulți răniți, irlandezii și Krueger Londra, 30. (T. N. P.) Clubul parlamentar irlandez a trimis președintelui Krueger o telegramă «le salutare și «le simpatie. «Noi irlandezii mai spune telegrama aceasta — treime să recâștigăm libertatea prin războiu. Ve urăm să puteți reuși a impedica nouile acte de brigandagiu ale Angliei prin intervenția puterilor». Impresia produsa de boala Țarului Berlin, 30. (T. N. P.) Știrea despre boala Țarului a produs o adâncă impresie în cercurile de aici. Bursele sunt slabe. Londra, 30. (T. N. P ) Times dă știrea că împărăteasa a pus să se decapiteze douăzeci de funcționari acuzați că au încercat de a înlesni fuga împăratului Kwanju, care vroia să se ducă la Peking. Țarul și Loubet Paris, 30. (T. N. P.) Președintele Loubet telegrafiând ca să aibă știri despre starea sănătate! Țarului, a primit răspunsul că boala de influență de care suferă Suveranul Rusiei își urmează cursul seu regulat. PRESA. ROMANA. Adevărul, vorbind de complotul bulgăresc, crede că nu trebue sa ascultăm nici de falsul sentimentalism, nici de umanitarism, cari ne sfătuesc să nu tranșăm diferendele cu Bulgaria prin foc, fiindcă înaintea noastră este un popor sălbatic cu care nu se poate vorbi decât cu arma în mână. Apărarea Națională,vorbind despre procesul asasinatelor bulgărești, zice că guvernul este dator să ia masurile potrivite cu demnitatea noastră națională, în caz când bulgarii n’ar lua nici o măsura contra comitetului macedonean, chiar după sfârșitul procesului din București. Constituționalul zice că în zadar se bucură liberalii de turburăpromite partium conservator și nu pot reabilita pe cel liberal. Drapelul zice că e foarte justă plângerea d-lui general Manu, cum că guvernul d-lui Carp de și continuă în totul guvernul trecut, nu s’a sfiit să’i atace. Epoca arată că, oricât de apăsătoare ar fi o lege, țăranul român, lăsat sub stăpânirea bunului său simț, nici odată nu va eși din marginea lui; din păcate însă el se poate foarte lesne ademeni și în sincera sa naivitate poate merge foarte departe. Așa a fost și acum cu legea lui cei, și unul din factorii răsvrătireî e cârciumarul de la sate, izbit de noua lege a țuicei. I.’Independanco roumnine zice că partidul liberal, repudiând agitațiile sgomotoase și nesănătoase, ’și dă perfect seamă că numai cu ajutorul unei munci serioase se pot repara relele din ultimii două ani. La Roumanie trece în revistă principalele fapte ale săptămâniei. Secolul XX zice că d. Carp a dat faliment cu reputația sa de mare bărbat de Stat, cu toate că s’a lăudat că e «persona gratissima» la Viena și Berlin, și că are un plan splendid de reforme. Timpul crede că atunci când justiția și-va fi făcut datoria, curând să afle cauzele speciale cari au provocat tulburările țărănești, va găsi că pretutindeni au lucrat niște instigatori interesați, cari au înșelat pe săteni cu o interpretare mincinoasă a legei. Voința Națională spune că guvernul conservator resvrătește lumea împotriva lui prin legi nesăbuite, iar ziarele conservatoare strigă și chiamă osânda tezei asupra partidului național-liberal. Presa de pesle munți Tribuna (Sibiu) zice că nu se poate închipui împăcarea românomaghiară, până când nu se vor împlini toate postulatele naționale ale poporului român din Transilvania și Ungaria. . .......e.ji II — PETRECERI Marți, 31 Octombrie 1900 Teatrul Național.— «Eva», dramă de Voss. Teatrul Liric.— «Lacheu de Erben» (Moștenitorii veseli,!. Sala Băilor Eforiei.— Reprezentații date de teatrul Eden. Sala Mitică Georgescu. — In fiecare seară reprezentații date de o trupă de varietăți. Sala Bristol.—Mare concert dat de trupa tiroleză Rucherer. Sala Ovidiu (Calea Moșilor). — Duminecă, Marți și Jouî, teatru de varietăți. Cafeneaua hotelului de France.—Concert al orchestrei de dame Messerschmidt din Viena, sub direcția d-rei Marianne. Născuți și Morți — Pe ziua de 30 Octombrie — Născuți 23. Morți 14 adică: Ștefan Nae Pandele 2’sept., Alexandru Rădulescu 43 ani, Ion Constantinescu 50 ani, Elena Ana I. Moldoveanu 1 an, Nițu Barbu 70 ani, Florentina I. Vasilescu 3 luni, Costică Gh. Pavel 1 an jum., Marita Dumitru 7 ani, Ana Vasile Plic 7 luni, Charlota Altescu 3 ani jum., Rosa H. Bleckman 25 ani, Nachman Abefeld 60 ani, Sura Naftali 105 ani, Traian Alexandru Rusu 6 luni. FRAȚI ALB AH ARY Stratlia Lipscani to. 91 ^ vis-a-vis de Sf. Gheorghe-Iov :G@1 mal YâST Magazin de MAHUFACTORä: — EX DETAIL ȘI EX GROS — Bine asoctat cu : Scangiurî chaute-nouveautés, Nonic spim, Briliant changeant, Scnagiuri fantasie, Salin Drap, ele. Rayon special de MĂTĂSURI nouveautés, precum și Mătăsuri albe și negre și gaze Ilroche. Asortiment complect In ARTICOLE PENTRU MIRELE Eayon special pentru ARTICOLE DE MODE Mari specialități de ALBITURI de tot felul MÂNUȘI și PAMFUMERIE Toate cu prețuri reduse și fixe|