Universul, ianuarie 1901 (Anul 19, nr. 1-28)

1901-01-02 / nr. 1

/ Prosperitate și Fericire dorește cassa FRAȚI ALBAH AR Y stimatei sale clientele Cu ocaziunea finului Nou 1901 / eSB> Cu ocazia anului nou 1901, urăm la toți amicii, cien fii și cunoscuții noștri, sincere felicitări, dorindu-le sănătate, prosperitate și realisarea tuturor dorințelor. LA MULȚÎ ANÎ Dumitru și Sophie M. Bragadiru , 1901 Pentru Amin Nou ce vine Doresc bine-voitor ,’nr mei prieteni, cunoscuți și clienți an îndelșugat, cu s&nsttute și fericile, fie-căruia cu întreaga d-iar familie. GHR. ALESSANDRIU, farmacist turnul bisericei și a murit imediat. Tovarășii lui i-au așezat mai întâi cadavrul în pivniță, ca să nu fie în drum și apoi nu s’au mai gândit la el. După un an, însă, totuși șî-au adus aminte de fostul lor tovarăș, pe care l’au lăsat neînmormîntat în pivniță, și s’au dus în pivniță ca să-î ia rămășițele și să le înmormînteze cu pompa cuvenită. Dar, spre marea lor uimire, nenorocitul lucrător nu arăta nici un semn de putrezire, ci cu zîmbetul trist pe buze zăcea acolo ca și cum l’ar fi așezat în ziua aceea. Se înțelege că, la vederea acestei minuni, bunii bremani au luat-o cu toții la fugă din acea diavolească pivniță. Mai târziu, în timpul răsboiului de 30 de ani (1618—1648), au ajuns în această pivniță un general suedian bețiv și aghiotantul lui, apoi s’a alăturat la el un lord englez, despre care nu s’a știut cine era, căci nimeni nu s’a interesat de cadavrul lui, pe urmă o contesă suediană și un student căzut într’un duel, cari toți au fost așezați în acest cimitir deosebit. Acolo se odihnesc ei unul lângă altul, neschimbați, și, se pare mulțumiți, deoarece toți au zîmbetul pe buze și vederea lor nu e de loc respingătoare. Astăzi nu mai îngroapă pe nimeni în pivniță, care, după cât se vede, șî-a pastrat puterea magică până astăzi, căci și anima'thHfl'tttafil au fost puse de curînd acolo, 1 o.!» îșî plastrează frăgeziirea originală. Câine, pisică, paseri, se pot vedea una lângă alta. In ce consistă această minunată putere de conservare a pivniței din Broma ? Nu o putem spune. In apropiere de orașul Bonn se află pe un munte o monastire stravechie, în ale cărei pivniți fac asemenea se așează morții neîngropați ; în Hapsal, Rusia, se poft de asemenea o pivniță subt o biserică, în care un cavaler francez, plin de datorii, își așteaptă de vre-o două sute de ani înmormîntarea cuvenită, pe care i-au refuzat-o creditorii. INFORMAȚIUNI LUNI. ♦ D Luigi Gazzavillan, directorul ziarului nostru, ureată de Anul Nou, tuturor cititorilor «Universului», prietinilor și cunoscuților, sănătate, fericire și belșug [UNK] In telegrama publicată in numărul nostru de ie1*7 ° alj titlu , «Situația cabinetului francez», sa făcut o greșeală la traducere. In loc de a spune că atitudinea anticlericală a guvernului francez i-a întărit poziția, s’a zis că a întărit opoziția. ♦ AA.L I. R .- Principele Ferdinand și principesa Maria s’au întors era dimineață în Capitală, venind de la Bârlad. ♦ Consulatul României din Athena se transformă în consulat general onorar (de a 2-a categorie), iar dt. Canaki Petre, titularul acelui oficiu consular, este înaintat la gradul de consul general onorar al României în acel oraș. ♦ Marea Neagră a aruncat la țărmuri pe teritorul Turciei, în apropiere de Constantinopol, o mare cantitate de lemne cari după marcă sunt eșite din portul Galați, precum și numeroase lăzi cu cutii de petrol. Până acum nu se știe de unde provin aceste obiecte, însă se crede că s’a produs vr’un naufragiu pe marea Neagră în timpul furtunei care a fost zilele trecute. ♦ Altețele Lor‘ Regale, Principele Carol și Principesa Elisabeta au mers ieri, la orele 9 și jumătate dimineața, la Mitropolie, unde au asistat la serviciul divin ♦ Din cauza sărbătorei de Anii Noii, numerul viitor in Universului va tipare liercuri dimineață. ♦ D. general Bratianu, directorul institutului geografic, a fost decorat cu ordinul «Legiunea de onoare», în gradul de comandor. ♦ In ziua de 25 Decembie în Câmpulung s’au declarat 7 zili de scarlatina. Medicul primar al orașului a luat toate măsurile pentru a combate epidimia. ♦ Dela 17—24 Decembrie, în Galați a O fost 14 bolnavî vechi de difterie, 3 nouî , 23 bolnavi vechi de scarlatină și 5 nouî. ♦ Scarlatina bintne cu furie în Pitești. De la 20—28 Decembrie au fost 12 cazuri vechi și 5 nouă, dintre cari 4 mortale. ♦ Febra tifoidă în Ploești, în intervalul de la 18—25 Decembrie, a făcut două victime, scarlatina una, ca♦ D-m. Gr. Șuțu, senator și Ioan Lupulescu, inginer, au fost numiți membri în consiliul de administrație al Regiei Monopolului Statului, pe un period 1 de 3 ani, în locul d-lor C. P Constantin și Andrei Ionescu. « Stâlpii de fontă pentru racordarea cablurilor telefonice cu fire aeriene s’au așezat până acum în patru puncte : . 1) Oțel de France, 2) Pavilionul Bobotezei, 3) strada Carol colț cu Sf. Dumitru, 4) strada Colței cu Sfinți. Toți stâlpii sunt 11. Acești Stâlpi sunt lucrați la arsenalul armatei și vor costa aproape 20.000 lei. ♦ După statistica oficială, au emigrat din Ungaria 5 325 de locuitori numai în luna Noembrie. Din aceștia, 1488 au emigrat în România 58, în Rusia, 2183 în alte țări ale Europei și 1339 în America. ♦ Mâine, Marți 2 Ianuarie, va avea loc la orele 11 dim., la Administrația noastră, tragerea la sorți a celor trei premii ce acordăm în fiecare lună în mod gratuit abonaților ziarului «Universul». ♦ Noua noastră mașină rotativă e aproape instalată, așa că peste trei zile va putea fi pusă in mișcare. Mașina rotativă în culori, al cărei cost e de 65 000 lei, pentru tipăritul ziarelor Universul Literar și Veselia, este deja pornită de la fabrică, așa că mult peste 20—25 de zile vom putea inaugura ambele aceste mașini, iar de atunci incolo Universul Literar și Veselia se vor vinde numai cu 5 bani in toată țara. Universul politic fiind tipărit de acum înainte cu 3 mari mașini rotative, cari împreună dau 36.000 foi pe ceas, vom putea aștepta cu imprimarea ziarului până in ultimul moment, așa că vom fi în stare de a publica cele mai din urmă telegrame și știri. ♦ Au fost numiți membri la Camera de comerciu din Constanța: D-nii Grigore M. Grigoriî’i și Pandele Gioropci, înlocui d-ior Octavian Șeitan, considerat demisionat, și Iom Tov. Ierusalmi, decedat. ♦ Aseară, în orele 11, M. S. Regina și A. S. R. Principesa Maria, au fost la biserica Luterană. ♦ D. Olănescu, ministrul de interne, a dat o circulară către toate prefecturile din țară, spre a trimite ministerului procetele de budget ale județelor și comunelor cel mai târziu până la 15 ianuarie viitor. ♦ Marele stat-major al armatei a cerut ministerului de lucrări publice ca să-i înainteze un tablou de toate căile județene, comunale și naționale cari s’au construit din nou în campania anului trecut. ♦ Membri la Camera din Ploești, d-uiî Costică Niculăescu și Costache Răduleanu, în locul d-ior Grigore Ionescu și Petre G. Petrescu, considerați demisionați la puterea art. 15 din legea Camerelor de comercia. ♦ Mâine seară, Marți, după cum am spus: Ex. La baronul de Reyens, ministrul plenipotențiar al Belgiei, va da un prânz la care vor fi invitați membrii corpului diplomatic precum și miniștrii. ♦ In privința ciumei, serviciul sanitar a comunicat era prese următoarele: La Smirna ciuma continuă, dar numărul bolnavilor este în descreștere. La Constantinopol n’a fost decât un singur caz, acela al barcagiului despre care am vorbit, care a murit la spitalul comisiunei europene. Autopsia făcută de d-rul Nicola, șeful laboratorului, a dovedit că e cu adevărat vorba de «»"■“>*• Mesuile cele mai severe de pază au fost luate la Constantinopol. ♦ Comitetul societăței Steaua pentru propagarea cărților folositoare, s’a întrunit Sâmbătă pentru prima oară. Erau prezenți d-nii: Sp. Haret, Sava Șumătreanu, Pr. Dumitrescu, P. Gârboviceanu, G. Banu și Cecropide. Biuroul a fost astfel constituit: D-nii: I. Calinderu, președinte, Sp. Staret, administrator și casier și C. Banu, secretar. Un apel va fi adresat în curând publicului. ♦ Două mașini rotative în cea mai perfectă stare, cu cari s’a tipărit «Universul» în micul format, și cari au costat 67.000 lei, sunt de vînzare numai cu 15 mii de lei. A se adresa administrației Universului. Iriș, această acțiune întrunește toate elementele unei adevărate acțiuni în tulburare de posesie, și este o acțiune posesorie nu pentru că reclamantul a întitulat-o astfel, ci pentru că împrejurările de fapt de care se leagă îi dă acest caracter, și este de competința judecătorului de acol a o adeca, orîcare ar fi cuantumul despăgubirilor cerute. ♦ Secția II a Cartei de casație, a stabilit următoarea jurisprudență : 1) Orî ce cerere de despăgubire rezultând dintr'un contract de transport făcută contra cărăușului, poate fi îndreptată contra primului sau ultimului cărăuș, având facultatea cărăușul chemat a răspunde de fapte ce nu sunt ale sale, de a chema în garanție pe cărăușul care l'a precedat imediat, sau pe cel intermediar răspunzător de pagubă. 2) Cărăuși nu se numesc numai persoanele acelea cari și iau însărcinarea ca într’un mod oarecare să transporte o marfă, ci și acei cari fac ca o marfă să fie transportată, precum sunt întreprinzătorii de transporturi. iȘtiri xxx.ilita.xs ♦ Membrii clubului ofițerilor în rezervă au serbat la miezul nopței revelionul. ȘTIRI PlÂNCUHii și ECONOMICE ♦ Consiliul general al județului Bacäu a fost convocat în sesiune extraordinară în luna Ianuarie pentru a se ocupa cu modificarea bugetului. ♦ Atragem abctițiiinest cititorilor noștri asupra anunțului «Gratis la Paris, Viena și nouia », nou abonament la «Universul» «tu premii extra-Odiiisive. ȘTIRI JUDICIARE ♦ Curtea de casație, secția I, a stabilit următoarea jurisprudență : O acțiune se caracterisează după împrejurările de fapt de cari ea se leagă, iar nu după cum se clasifică departe când se introduce în justiție. Astfel când o persoană se introduce în proprietatea unei alte persoane spre a extrage nisip și pietriș, și aceasta nu într’un cas isolat ci care s’a repetat de mai multe ori și se putea repeta, acțiunea prin care proprietarul terenului cere ca această stare de lucruri să înceteze pe viitor, adică ca acea persoană să nu mai intre pe viitor în proprietatea sa și să-i plătească și daune pentru că«iatrasa și extrăsese nisip și pie-a fost aproape cu totul distrusă de un incendiu. 9 persoane au fost rănite în urma unei explozii de gaz provocată de incendiu. Dispariția ciumei Constantinopol, 31. [A. 11.) Nici un caz nou de ciumă n’a mai fost constatat la Constantinopol. Serviciul Telegrafic al ziarului „Universul" Din România Telegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL Incendiu.—Spargere. — Asfixiații.— Atacat de lupi. — Apele Dunării.—Timpul Brăila, 31.—Aseară a isbucnit un mare incendiu în comuna Jugureanu. Au ars patru case. — Niște hoți rămași pănă acum necunoscuți au spart casa cu bani a locuitorului Sandu Constantin, furându-i suma de 1500 lei. Ei sunt urmăriți. — In locuința sa din str. Minervei a fost găsită moartă femeea Dumitru Petrea. Se crede că a fost asfixiată. — Țăranul Anton Traiton ducându-se la 26 Decembrie în pădurea de lângă comuna Bertești a fost atacat de o haită de lupi. Sărind locuitorii în ajutor el a fost salvat cu multă greutate. — Apele Dunării scad. — Timpul este frumos. Umificire.— Patru țâinoi pierduți pe drum ! Galați, 31.—Poliția neagră a început cercetări pentru aflarea unui d. Georgescu, redactorul unui ziar din Focșani, acuzat pentru calomnie. Â — Persoane venite din jMeț spun că Miercuri au plecat prin Bârlad șease țărani, pentru a se duce la Bereștî ; aici n'au sosit însă decât două din el. De urma celor l’alțî nu se știe nimic. Știrea aceasta nu este confirmată oficial, livnda de criminali bulgari reîntors ln Nlomânia.Spargerea bisericei grecești din Ituseiuc.—Un om grav ars de foc.—Tentativă de asasinat.— Victimă a gerului Iași. 31.—Agenția română din Sofia a înștiințat în mod confidențial guvernul nostru că o bandă de criminali bulgari, cari au fost implicați în complotul contra Suveranilor noștri și cari fuseseră expulzați din țară, au spart și au jefuit catedrala grecească din Rusciuc, și după aceea s’au reîntors în România. De asemenea au mai revenit în țară aiți mulți primejdniși Bulgari ooir au fost iiginițî din Bulgaria, guvernul bulgar refuzând să’i aresteze și să-i pedepsească. Ministerul de interne a ordonat în mod confidențial autorităților noastre ca să supravegheze foarte riguros toate persoanele cari vor părea suspecte. — Aprinzîndu-se o gheretă, focul a ars grav pe fanaragiul Gheorghe Gârlea, care a fost dus la spital în stare gravă. — Criminalii Pavel Cojocaru și Pâslan au încercat să asasineze pe Vasile al Vădanei din com. Aroneanu. Ei au fost arestați. — Bătrînul Zamfir Săvescu, despre care v-am telegrafici era că a fost resbit de ger în strada Palatului, a murit azi. Din Străinătate Principele Bulgariei la ministerul de externe Viena, 31. (A. R.) Prințul Bulgariei s’a dus la ministerul afacerilor streine și a depus cartea sa. Starea sănătății lui MacKinley Washington, 31. (A. R) D. MacKinley a avut o noapte bună. Respingerea apelului lui Esterhazy Paris, 31. (A. R) Consiliul de stat a deliberat asupra apelului făcut de ex-comandantul Esterhazy contra sentinței consiliului de disciplină, din 1898, în urma căreia Esterhazy a fost reformat. Reprezintantul guvernului s-a pronunțat pentru respingerea apelului. Consiliul de Stat își va da decisiunea Vinerea viitoare. Alegerile camerelor de comerț din Bohemia Viena, 31. (A. R ) Alegerile pentru Camerile de comerț din Bohemia au avut loa ieri. Germanii liberali au perdut un mandat în favoarea partidului poporului german. Celel’alte alegeri au loc azi. Incendiu. 2 persoane arse Madrid, 31. (A. R). Un mare incendiu a izbucnit la Mucentes, provincia Valladolid. Focul amenință să distrugă jumătate orașul. Două persoane au fost arse. Imprimerie distrusă de incendiu. 9 persoane rănite Bordeaux, 31. (A. R.) Imprimeria ziarului «Le Nouveltiste» — *3 EVENIMENTELE din CHINA Desminlire Londra, 31. (A. R.) Șirian după care Anglia ar fi cedat Rusiei linia ferată Ninduang este lipsită de temei. RĂZBOIUL ANGLO-BOER Proclamație pentru pace Bloemfontein, 31. (A. R.) Membrii comisiunei pentru pace au adresat o proclamație burghezilor îndemnându-i să facă tot ce le stă prin putință pentru a răspunde la propunerea lordului Kitchener care îndeamnă pe burghezi să se predea. Lipsit de cavalerie Capetown, 31. (A. R.) Lipsa de cavalerie se simte foarte mult. Sosirea unui transport de prizonieri St. Helena, 31. (A. R.) 200 de prizonieri boerî au sosit aici. causii în iarna asta nu va merge la Budapesta spre a participa la serbări. sult uni TELEGRAMELE ziarului UNIVERSUL — sosite in timpul noptei — Contele Lamsdorff în Petersburg St. Petersburg, 31. (A. B) Contele de Lamsdorff s’a întors de la Yalta. Agitația carliștilor Madrid, 31. (A. R.) Guvernul a hotărît să trimeată mai multe vase de războiu pentru a supraveghia coasta provinciilor basce și a evita astfel contrabanda armelor destinate carliștilor care continuă a face agitații. Un incendiu în Spania Madrid, 31. (A. R ) Incendiul de la Madentes care amenința să distrugă o mare parte a orașului a fost, din fericire, localizat. Au ars câteva case. Pacea în China Londra, 31. (A. R.) O depeșă adresată din Peking «Agenției Reuter» confirmă știrea după care plenipotențiarii chinezi au fost autorizați să semneze nota Puterilor. (Această știre ne-a comunicat-o ieri corespondentul nostru din Berlin.—Nota Redacției). Telegramele particulare ale ziarului Universul din edil de aseară pentru provincie Conferința ducelui Abruzzilor Roma, 31.—Azi au sosit aici trei principi și o principesă din familia domnitoare Savoia spre a asista la conferința pe care o va ține mâine ducele Abruzzilor asupra voiagiului său la polul nord. De asemeni au sosit mai mulți savanți străini. Este probabil să vie și Nansen. Cererea de indemnitate a Italiei Roma, 31 —Italia cere Chinei drept indemnitate de războiu 50 milioane de franci. Germania și Franța Berlin. 31. — Cercurile oficiale de aici sunt mulțumite de faptul că președintele Loubet a fost reprezintat la înmormîntarea marelui duce de Saxa-Weimar. Ele interpretează aceasta ca o dovadă a ameliorării relațiilor franco-germane. Mesagiul Regelui Serbiei Viena. 31. — Ziarul «Neue Freie Preuse» desaprobă fraza din Mesagiul Regelui Alexandru al Serbiei, privitoare la ex-regele Milan. Ciuma în Constantinopol Viena. 31.—Cadavrul barcagiului mort de ciumă a stat o noapte în școala medicost, unde fusese sfâșiat de guzgani. Această împreujurare a inspirat temeri serioase medicilor in ce privește lățirea flagelului. Doctorii bănuesc că mai există numeroase cazuri de ciumă, cari sunt ținute in secret. Barcagiul mort de ciumă a zăcut zece zile Populația din Constantinopol este foarte iritată. Greva medicilor secundari din Viena Viena, 31.— Doctorii secundari și asistenții spitalelor vieneze au hotărît să se pună în grevă, deoarece au s'au primit condițiile lor privitoare salarii și la avansare. E probabil că studenții in medicină se vor solidariza cu dînșul. Dreyfus în casă de sănătate Roma, 31.—Dreyfus, care se află la Neapole, consultând pe câțiva medici specialiști asupra boalei sale de stomac, e probabil că se va duce într’o casă de sănătate. Noul crime bulgărești Viena, 31.— Din Periepe, Macedonia, se telegrafieze, că bulgarii sarafotiști au ucis pe măcelarul Tale, pe care l’aui bănuit , că ar fi un denunțător. Aceeași bandă de bulgari s’a dus apoi în orașul «Cea ierbi », unde a jefuit și a ucis pe un notabil turc. întăriri engleze în Africa Londra. 31.—Cercurile militare de aici afirmă că până la jumătatea lunei Februarie se vor trimite mari întăriri de trupe în Africa de sud. Succesul moral al boerilor Berlin, 31. — Ziarul «Koelnische Zeitung», care a fost mereu favorabil englezilor,constată azi succesul moral atîndouttos obținut de boem. Acelaș ziar află că agitația în Cuplând s-a potolit. Krueger nu crede în răscoala africanderilor Berlin. 31.—Din Haga se telegrafiază că in anturajul lui Krueger se consideră ca imposibilă răscoala generală a africanderilor, deoarece le lipsesc armele necesare. Totuși se așteaptă înrolarea a 10.000 de cap olandezi în comandele bbeme Contesa Lónyay în poliție interesantă Viena. 31.—Ziarul guvernamental «Pesti Hirlap» confirmă știrea dată de ziarul «Magyar Szó», că fosta principesă de coroană Stefánia, azi contesa Lonyay, se află în posiție interesantă, din care la Telegramele particulare ale ziarului «Universul» — sosite în timpul noptei — Prințul Bulgariei la regina Draga Viena. 31. — Din Niș se telegrafiazâ, cu principele Bulgariei, întorcându se din străinătate, s’a oprit la Niș trei ore, unde a vizitat pe regina Draga a Serbiei. Răspunsul Scupcinei la Mesaj Viena.. 31.—Din Niș se telegrafiazi că Strbírrea a votat cu unanimitate răspunsul la Mesaj, care spune că întreaga Serbie se bucură de a avea o Regină și că Dzetz a binecuvîntat această căsătorie întărind dinastia. Scupcina se declară mulțumită de plecarea de veci a ex regelui Milan din Serbia. In ce privește relațiile externe, spune că prietenia Rusiei este o chezășie pentru viitorul și progresul țarei. La sfârșit răspunsul exprimă regrete, că guvernul trecut n'a corespuns așteptărilor regelui și ale țării. Cuirasate italiane în apele Chinei Roma. 31. — Guvernul italian asigură, că cele câteva cuirasate italiane, cari au ancorat în fața portului Sannum din China, n’au făcut aceasta în scop de ocupațiune și numai pentru a face martore navale. Colectă pentru salvatorii vaporului <Russie> Paris 31.—Ziarele «Figaro» și «Le Matin» deschizând subscripție pentru mateloții cari au salvat vaporul «Russie»,au adunat cel întâi 7000 și al douilea 5000 franci. Un ordin al guvernului rusesc Paris. 31.— Din Petersburg se telegrafiază, că guvernul rusesc a dat ordin ziarului Novoie Vremia să înceteze imediat polemica sa în contra guvernului francez și în special în contra generalului Andre, ministrul de războiu. Li-Hung-Ciang pe moarte Londra. 31.—O telegramă din Liuitigni anunță, că viceregele Li-lung-Ciung ar fi pe moarte. Nori îijiruimii al Germaniei Berlin că guvernul probabil face s«n împrumut de 400 mlioane de mărci pentru cheltuelile de război în China. a (telegrame expediate azi la orele 135 noaptea și sosite la 2.50) Principele Bulgariei în Niș Viena, 1 ianuarie.—Principele Ferdinand al Bulgariei a sosit ieri după amiazi la gara Niș, frumos decorată, unde a fost întâmpinat de regele Alexandru, de miniștrii, de o delegație a Scupcinei și de un public numeros. Regele și cu Principele s’au îmbrățișat și s’au sărutat călduros, apoi amândoul au plecat la palatul regal spre a saluta pe Regina Draga. Pe drum publicul le a făcut ovații. La orele 6 Principele a ple cat la Sofia. Ciuma în Turcia Viena, 1 Ianuarie.—Vaporul «Senegal» întorcendu-se la Beyruth venind de la Alexandria, s-a constatat că intre pasageri e un bolnav bănuit a fi atins de ciimiă. Uragan în Japonia Berlin, 1 Ianuarie.. — Din Tokio se telegrafiază că de-a lungul coastei estice a Japoniei s’a deslănțuitun uragan îngrozitor. Lipsesc 400 de pescari. Agitația antisemită din Konitz Berlin. 1 Ianuarie — Din Konitz se telegrafiază, că în mijlocul grădinei publice a orașului s’au găsit erî hainele lui Winter despre care se bănuește că a fost victima unui asasinat ritual. In oraș e o agitație mare. PRESĂ HQMĂTÎĂ Adevărul zică că secolul XX va vedea triumful «drepturilor omului». Congresul de la Haga, legile pentru prologiarea muncei din toate țările civilizate, acordarea tot mai largă a votului universal, lupta ce se dă in Franța contra clericalismului, sunt semnele care caracterizează sfîrșitul de secol și determină calea celui nou. Apărarea Naționala, vorbind despre secolul trecut, arată că mai cu seamă pentru români a fost un veac bun, avînd în vedere progresul pe care l’a făcut România In toate ramurile activităței. Epoca spune că anul 1900 a fost pentru țara noastră un an nefast din două puncte de vedere : criza cumplită care amenința toate arterele vieței noastre economice și nelegiuirile fără nume ale negrei conspirații bulgărești. * H * Din cauza sărbătoarei de erî, Duminecă, c<“le l’alte ziare n’au apărat. Anul 1900 de care ne despărțim in acest moment a fost un an în care scăderea tuturor valorilor și a tuturor fondurilor de stat a fost nota dominantă a târgurilor. La Berlin calmul vacanțelor se resimte încă , afacerile sunt rare. Actualmente lumea se ocupă cu evaluarea dividendelor. In București cursurile s’au menținut ferme pe toată linia și multe din valori sunt pe cale de a’șî recăpăta repede valoarea cuponului care s’a detașat la 1 ianuarie. Rentele noastre cotează fără cuponul de Ianuarie : 5 ° 0 din 1881 — 1889, 90-891!, 5 ° 0 din 1892 și 1893, 89-88 m Bursa oficială și 90 t tîrgul liber ; 4 ° 10 împrumut de 32 milioane franci 741 1,74l, 5 de 50 milioane 75—74‘|, ; cele l’alte emisiuni de 4 ° L face 76l,763/B ferm. Municipalele de București fac 85 '1,84'N. Creditul județean și comunal se menține la 81-80. Obligațiunile 6 ° C ale fabricei de hârtie Letea fac 96. Scrisurile funciare cotează toate fără cuponul de ianuarie. Fermier rural 5% 91'|, 91<|, 4»10 Funciarul Urban 500 de București face 77’|,—77'!, iar cel din Iași 73 '1,73. In targul acțiunilor, afacerile au fost aproape nule. Nominal cotează : Băncile Naționale 2330-2310 ; Băncile Agricole 292-290 ; Băncile de scumpt 206-205. Societățile de asigurări fac : Dacia - România 390 387 ; Naționala 390 387, iar Patria 110-100. Valorile industriale mențin cursurile de Sâmbăta trecută : Bazalt acțiuni 350 ; Bazalt obligațiuni 60/1. 101. Fabricile Uoite 70. In devize cotăm : Circ : Londra 25,70 ; Paris 105.50; Viena 1.0631. Berlin 125.60; Belgia 101.90; Trei luni: Londra 25.40; Paris 101.50 ; Viena 101 ; Berlin 124.20 ; Belgia 100.80. (Curierul financiar). Pentru o viață lungă sunt dinții buni și neputrificați prima și cea mai necesară condițiune, căci e de remarcat, mâncare reamestecată va fi tot astfel rea mistuită, deoarece numai ceea ce e bine mistuit ne hrănește, însă nu cea ce mâncăm. Cu dinții rete însă o mistuire bună imposibilă, de la o mistuire bună atârnă viața, sănătatea precum și durata vieței noastre. Nu putem deci destul de călduros povețui pe fiecare a se obicinui cu o îngrijire zilnică și regulată a dinților prin ajutorul unui liquid antiseptic de gură Adevăratul Odol e cel mai bun pentru acestea, precum ne dovedesc multe experimente făcute de către institute științifice care au și aprobat’o. Suntem asigurați că la o îngrijire regulată cu Odol, dinții vor rămâne absolut sigur feriți de materiile vătămătoare care o putrezesc. Odolul, e, precum deja am remarcat, științific probat, ca cea mai superioară, a tuturor până acum întrebuințate dentrifice, deoarece fără a causa cel mai mic rău dinților îșî face efectul, rămâind ore întregi în gură, după ce am odolisat gura. A se începe dar o îngrijire zilnică și regulată a gurei cu ajutorul Odolului, și fiecare ne va rămâne recunoscător. Teatre, Spectacole și Baluri Teatrul Națunissl. — Astăzi Luni, 1 Ianuarie 1901, la orele 2 p. m., se va juca «Curierul din Lyon» dramă în 5 acte și 8 tablouri di Moreau Seraudin și Delacour, iar la orele 8 și jum., seara «Lucia di Lamermoor», cu d-na Mara Demetrescu-D’Asto. Circul V-va T. Sscioli.—Azi, mare reprezentație cu program nou și variat. Cafe de France.—In fiecare seară concert dat de capela de dame Messersehmiedl din Viena. Sala Mitica Georgescu.— Teatru de varietăți. Debutul Miss Sidney, La Monte și a altor nouă artiști. Cafe Edison. — In tot timpul carnavalului se vor da baluri mascate în fiecare Marți, Joul și Duminecă. Luni, Mercuri, Vineri și Sâmbătă concerte de orchestră sub conducerea dlui Ivanovici. — Pe ziua de 6 Ianuarie se va da un bal deschis in folosul societăței «Progresul». Sala Ateneului.— Sâmbătă, 6 Ianuarie 1901, concert și reprezintație teatrală, organizate, de societatea „Teatru Popular”" pentru fondul Academiei de muzică și artă dramatică. Se va juca pentru prima oară „Urmările urmăririlor“ comedie intr’un act, de d. G. A. Mandy. Salonul Liedertafel.—Joul, 4 Ianuarie, serata de familie a elevelor institutului de dans și gimnastică I. Schmidt, începutul la 9 ore seara. Se aduce la cunoștința generală că in urma măsurilor prescrise de consiliul sanitar superior Traficul de caniluri și mărfuri cu Constantinopole se suspenda până la noi dispozițiuni, suprimându-se trenurile Orient - Express și Ostenda-Express Intre București și Constanța precum și cursele vapoarelor Române dintre Constanța și Constantinople. Dicsoziunea Generală. Eihi’iuante Conserve D. Brascovici Mazrro boabe, Fasole, Bârne, Ghiveci, Tarhon, Bob, Dovlecei, Ardei, Anghinare,Sparanghel, Ciuperci, etc. tn cutii de Vj. kgr. și 1 kgr. cu prețuri reduse se găsesc la toate băcăniile. Un ■utia de 3 kilo orî-ce fel strade conserve pentru bir®ism,4JS turî, școli, spitale, popote, etc., numai materea 1.80. Să se observe FIRMA STRIGOVICI pe capac și pe cît de la cutiil. Depozit general : STRADA REGALA: 11 Sucursala: STR. HALELOR 32 Piața mare Vînzare cu gros și cu detail Preturi curente la cerere gratis. 3116 Telefon Dr. BACALOGLU Vechiul intern al Spitalelor din Paris Laureat al Facultaței de Medicină. — DOLEINTERNE — Consultațiuni de la orele 4—6 p. m. Strada Lucaciu No. 0O 3149 Dr. Mauriciu Levy de la facultatea din Paris Special: Boale interne de lentei ffaceri Consultațiuni de la 1—3 și de la 68 —95. STRADA. CAROL, 95— De asemenea face cunoscut că tratează cu succes boalele secrete, fie cât de vechi, după metodele ele mai noue. SALA BAILOR EFORIEI Societatea Cubalmenilor, va da CJn mare l>al la L Ianuarie 1901, seara de Anul Nofi 3152 Doctorul Vamali Șef de clinică la Facultatea de medicină Specialist în boale de stomac și intestine Intorcându-se din Germania unde a urmărit mult timp progresele medicale in specialitate bollelor de stomac și intestine, dă consnmtațiuni dimineața de la 8 — 9 și seara de la 6 — 8 ore. — CALEA GRIVIȚEI No. 35 — CUNOSCUTUL -TÂ niale și decidese G. N. Căciulescu se va muta de la 31 Decembrie e., din patea Victoriei 156, tot în calea Victoriei la No 162, alături și vis-a-vis de calea Griviței, aceasta spre cunoștința generelă. 3151 De ÎNCHIRIAT camere și saloane bine mobilate cu prețuri excepțional de eftine strada Carol No. 8. 3150 -o sticla cearsis A’epus .*(« Dă «•!»«teasc» Se vindecă repede fară durere și impiedicare, dup experiență de 30 ani de specialitata in boli lumești (de la 1870). rimat No. 1, Str. BARBU CATABGI, No. i Intrare« nunta! prin str.sfi.Voevo* Consultații de la IO-1 dimineața și de la 5—S seara Loc separat de așteptare pe fiecare MEDIC SI CHIRURG Dr. H. PETELENZ mamoș, special boalele de femei, copii și ochi Strada Justiției No. 13 (casa propria) alăturea, colț cu Calea Rihovei Tratează ca înainte cu succes toata boalele interne, boale lumești (Syphilis), boale de piele și puterile slăbite. Orele de consult 8-10 dim. și 4-6 ha. Casă fondată în Anul 1853 G. Aposoleanu CALEA VICTORIEI 36 A sosit un mare transport cu cele mai nouă și frumoase obiecte pentru cadouri și jucării pentru copii. VINZAREA CU PREȚURI REDUSE 3131 10 NICOLAE MARIESCU — »>».. îns» ! — De la Făcutatea din Paris ípíjP S’A. MOTAT In CALEA VICTORIEI No. 53 Intrarea prin Pasagiu Român 3132 Se îmbogățesc! Se îmbogățește la stșfiueg puțini bani, cine k c. tporft sau invendiază tencuirii petrolifere din țară. A ■« adresa la Vechea Agenție Universală Italiană, București, str. Regală No. 11. 3137 DINȚI Pentru cei cu puțin mijloace Extragerea, Plumbuirea Punerea Cmnilisr ArilficialT Toate in est durere LA OStI-DE OUA A ZILEI în POLICIINICA !>rii!«i‘# BUJBERfiiîIÎ STRADA GENERAL FLORESCU No. 3 între Hotel Londra și gr. Sf. Gheorghe Prețurile Policlinicei sunt cunoscute ca cele mai mici. 3057 Cu un apartament silfi casă mobilată conslorabil chiar de acum. A se trimite ofertele la administrația aiarul. 3145 S’a pierdut un câine de rasă Suter Irlandez cu părul frocos și roșu. Cine ii va aduce la d-na Lascar Catargi, str. Lascar Catargi 24, vb, avea o bună recompensă. CONFISERIA IONESCU — Furnisorul Curței Regale — SF. GHEORGHE Producțiune zilnicii de mari cantitați de: BONBONERIE SUPERIOARA — bine asortată cu CHOGOLATA PRALINE a 6 fr. kilo — Renumitele Bomboane DATTES FARCIERS AUX P1STAQHES — Specialitatea casel — înghețată, Patiserii orice forme și mărimi CUNOSCUȚII BISCUIȚI de POST VANILAȚI, specialitatea casei Asortiment de PRĂJITURI mici pe ceai a 5 fr. kiloiST Cugloph-Vienez, Brioch-Francez "wM COZONACI, CORNER! cu nuci și mac Mari cantități de ELEGANTE BONBONIERE pentru Cadouri S!f’Prețuri excepțiosaa* «le ieftine Cata Ionescu se angajează a furnisa atât în Capital cât și in provizcie Botezuri, Nunți, Soarele, Banchete, Supeuri. Cu prețurile cele mai moderate. Serviciul trebuincios gratis. Expedițiunea promptă Telefon Centrala 1. 119. 3143 MÂNUȘI l’EBRIN Singurul depozit pentru toată A ei Blona Goi lmnânia A. București,—8, Strada Lipscani 8, —București -----ana------S’au pus în vînzare pentru CADOURI UTILE următorele fabricate: Mănuși Suede culori asortate, lung, 10 nasturi, p. 4.25 Mănuși Chevreau albe și colori pentru domni p. 4.25 Mănuși Suede culori cu 1 nasture pentru domni p. 3.90 Mănuși Chevreau culori, albe și negre cu 3 nasturi presiune pentru doamne . p. 2.95 Mănuși Chevreau extra, colori, albe și negre, o calitate garantată, cu 3 nasturi presiune pentru doamne....................p. 4.26 „ ,oate acestea se găsesc la vînzare numai până la sărbători^i WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW Sala nauoc Eforiei.—Societatea «Curtea de Argeș» din București va da Miercuri 17 Ianuarie un mare bal deschis în scop filantropic. CAILE FERATE ROMANE PUiUCATIUNE CASA DE SANATATE pentru operațiuni chirurgicale la bărbați și ginecologie (boale de femei) Sub diracțiunea HUrului I. KIRÎAC Se primesc bolnavi și se fac operațiuni în condițiuni forte avantagioas. — Strada Sf. Ionică Vo. 8 — țin dosul Teatrului Național)