Universul, aprilie 1901 (Anul 19, nr. 88-114)

1901-04-01 / nr. 88

Institutul OTESGU București, Str. Scaunelor St, colț cu str. BaLiște Autorisat de Onor. Minister al Inst. Publice înternat-estimai Clase Primare, Liceă cursul inferior și superior (real, clasic și modern) Programa Statului Deschis în urma insistenței părinților elevilor de la Liceul Modern, al d-lor Arghirescu și Brânză, Închis. Directorul și proprietarul institutului, d. I. Otescu, Profesor și fosta de 12 ani, directorul liceului tip Col. Mihaili-Viteazu din București, pus didactic complect și ales. Informațiile la orice oră,cu începere de Mercur 4 Aprilie a. c., la institut. 3395 Se caută cei 20,000 asociat la o industrie de artă, având fabrică cu mașini tehnice. Producțiunea curentă și introdusă. Cupiul asigurat, venit sigur anual 6— 8000 lei. A se adrvsa: Stern, Filaret. 22, București. 3301 ARTIFICII de grădină și de salon, cea mai frumoasă petrecere de Sf. sărbători, la UNDENBERG, București,Smârdan, 17 3366 ,/1 17A‘ Am onoare a aduce la cunoștința întregului popor bucureștean că am deschis un magazin de consum sub firma «Magazin de Consum Amza» la care se pot găsi toate felurile de coloniale și delicatese cu prețuri mai convenabile ca ori și unde. Marfa aflată în magazin e adusă proaspătă. Comenzile se primesc și prin poștă și se efectuiază promt,și se trimit la domiciliu. Cu toată stma, — Grigore Ilrișescu — Piața Armei No. 24 Magazia de consum AfvIZÂ Pentru Sfintele Sărbători Laîeîăria „La Crucea de aur" Thoma Constantinescu — 41, Str. Carol, 41 — (Medalia de aur la Exp. din Paris) Coronaei, Cu glufuri, Cornuii cu mic* și mac, lucrați cu material bun. Diferite dulcețuri lucrate din zahăr curat. Cu sumă 3372 Thoma Constantinescu, M sosit 1 Modele non! M sosit 1 de PĂLĂRII 28, Civica, Victoriei, 28 - BUCUREȘTI — Cercii catalogul ilustrat — 2B *•* N -£^ — Mag teloC Cazioul de Consum Recomandăm filUVITA A sosit o renumită maseră din Viena. Băile sunt deschise în toate zilele de la orele 7 dimineața până la 9 seara. Trei săli separate de băi de aburi funcționează în permanență,anume : Clasa înteia ; Clasa a doua ; Sala Băilor de dame. Băi de putini, de lux cu faianță. Băi medicale. Dușuri scoțiene. Basmuri. Prețuri reduse! 3378 Autoritățile cercetează adevăratul mobil al acestei crime.de la primărie. — După cum am spus, aseară comisia interimară a orașului nostru a ținut ședință, în care s’a desbătut și votat budgetul pe exercițiul anului 1901—1902. Budgetul votat este întocmai ca și cel vechi, cu deosebire că s’au suprimat câte va posturi și s’au redus cheltuelile extra ordinare. Tot aseară, in urma propunere d-lui președinte Al. G. Radovici, s’a votat un împrumut de 13 mii lei, bani împrumutați de către d. Fradovicî-senior, fără nici o dobândă, și din care să se plătească lefurile funcționarilor primăriei înainte de Paște. Accident nenorocit.—Astăzi pe când d. Mișu Panaitescu voia să destupe o sticlă cu limonada, aceasta făcând explozie, a rănit pe d. Panaitescu într’un mod oribil. Intr’o stare gravă, victima a fost transportată la spital, unde i s’au dat primele ajutoare. FOLDM : BARDSDH Calea Victoriei, 2S (Vis a-vis de Poliție) Are distinsa onoare a anunța pe Onor. public că au sosit toate felurile de pânzării și Ungerii pentru sezonul de primăvară. Bogat asortiment în zefiruri, batiste albe și colorate, variațiune, cele mai nouă. Trusouri complecte pentru dame și bărbați. Cu sumă: 3345 Polonia Bakoséi*. IE ARENDAT De la 23 Aprilie 1902 moșia Dicicșeneî, din județul Teleorman, plasa Târgului, 10 minute depărtare de gara Recea sau Papa, 3100 pogoane arabile, case, pătule, brațe suficiente. Adresa : Aleia Carmen Sylva No. 1, București, 3298 Tibor» 5000 vedre calitaliitate superioară, de vînzare în total sau în cantități mai mici la moșia Felîciorî, jud. Buzău. Amatorii se pot adresa la d. N. N.Butculescu, 33 str. Clemenței, București. 3394 DOCTOR IX MEDICINA N. ROSENSTEIN Chirurg DENTIST din Paris Vindecă focarele de gura, dinți și gât Extracțiunea și obtura punea nedmeroasă a dinților prin anestesie. Redresarea și junerea de dinți artificiali artistici. Plombe in email (small) JîalM Victoriei So. 60 ipsa La Teatrulul Cociu. Mișcarea în Magistratură In interesul serviciului și pentru complectarea locurilor vacante, ș’a făcut poziția de ori următoarea mișcare în magistratură: D. N. C. Penciulescu, judecător de instrucție la trib. Putna. D. N. N. Papadat, jud. de ședință la trib. Teleorman. D. Stelian Bonea, jud. la ocolul 2 Pitești. D. E. Cartojan, judec. la ocolul Giurgiu. D. Al. D. Procopiu, jud. de instrucție la trib. Vlașca. D. I. Combați, jud. la ocolul Crasna, din județul Vaslui. D. C. I. Tănăsescu, jud. la ocolul Balș, județul Romanați. D. I. D. Mavrodin, jud. la ocolul Cotmeana, județul Argeș. D. M. Costache, jud. la ocolul 2 de Roman. D. Al. C. Petroni, jud. la ocolul Podgoria, din jud. Muscel. D. I. Popescu Dragna, jud. la ocolul Silistra-Nouă, din județul Constanța. D. V. I. Radovici, jud. la ocolul I de Buzău. D. Aurel Alexandrescu, jud. la ocolul Bolintin, jud. Dâmbovița. D. C. M. Oprescu, jude la ocolul Strehaia, jud. Mehedinți. D. M. I. Nacian, jude la ocolul II Ploești. D. Gh. Dumitrescu, jude la ocolul Câmpina, din jud. Prahova. D. Al. Mișu, jude sindic la trib. Prahova. D. D. Neagu, jude la ocolul Barca, din jud. Dolj. D. Gh. Răngii, jude la ocolul Bucecea, din jud. Botoșani. D. Căpitănescu, supleant la trib. Brăila. D. Vasile Lămotescu, procuror de secție la trib. Covurlui D. D. Al. Mandrea, supleant la tribunalul Iași. D. Al. A. Stoianovici, supleant la trib. Dorohoiu. D. Chr. P. Dumitrescu, ajutor la ocolul Savcul, din jud. Dorohoiu. D. G. I. Rușeanu, ajutor la judecătoria ocolului Vulcan, din județul Gorj. D. V. Broscărescu, procuror la trib. Dolj. D. Anton Stambulescu, supleant la trib. R.Sărat. D. C. Ghițulescu, ajutor la judecătoria ocolului I Caracal. D. Gr. Iamandi, supleant la trib. Iași. D. Ion M. Plrvulescu, supleant la trib. Iași. D. I. C. Eustațiu, supleant la trib. Botoșani. D. Eugeniu I. Melic, supleant la trib. Argeș. D. N. Steriade, ajutor la judecătoria ocolul II București. D. Pompilie Vlădescu, substitut la trib. Argeș. D. D. Stematin, substitut la trib. Dâmbovița. D. D. Diaconescu, ajutor la judecătoria ocolului Găești, din Dâmbovița. D. Gh. Slăvitescu, substitut la trib. Vâlcea. D. C. Vineș, jude la ocolul Horimieea, din Covurluiu. D. I. Antoniade, judecător de ședință la trib. Vâlcea. D. V. D. Colini, judecător la ocolul Jijia, din Botoșani. D. C. Altangiu, supleant la trib. Neamțu. D. G. Ionescu substitut la trib Neamțu. D. D. C. loan, supleant la trib. Suceava. D. Scevola Zăgănescu, substitut la trib. Tutova. D. D. Lalu, supleant la tribunalul Tutova. D. Marin Roșca, ajutor la judecătoria ocolului Neajlov, județul Vlașca. D. A. RacovescU, chimist farmac;st, chimist ajutor la institutul medico-legal de pe lângă trib. Ilfov în postul din nou înființat. D. G. Calciu, grefier la tribunalul Putna. D. N. I. Rădulescu, grefier la trib. Buzău. D. Octavian G. Căpraru, secretar la parchetul Curței de apel din Galați. . D. D. G. Marcu, ajutor de grefă la trib. Brăila. D. Gh. I. Lazariu, ajutor de grefă la trib. Botoșani. D. P. Petrov, ajutor de grefă la trib. Vaslu. D. Th. Vasiliu ajutor de grefă la trib. R.Sărat. D. I. Constantinescu, ajutor de grefă la trib. Dolj. D. Panait Rizu, ajutor de grefă la trib. Ilfov, secția comercială. D. P. Dancovic! cap de portărel la trib. Argeș. D. I. Popescu, portărel la tribunalul Dolj. Au fost puși în disponibilitate, pe ziua de 1 Aprilie, următorii magistrat! amovibil! și funcționar! din grefele Curților de apel și tribunale ale căror posturi au fost suprimate prin noul budget. D-nii C. I. Nicolau Stoica, Emil Demetrescu Lefter, judecător sindic! la tribunalele din Bacău și Iași, D-nii Ioan Nicolescu, Paraschiv Ionescu și Ion Buță, judecător la ocoalele Câmpu (Buzea), Vela (Dolj) și I Beriad. D-niî G. G. Drăgănescu, Sarchis M. Ștefănescu, Vasile Taut, Gh. E Vrânceanu, Vasile Andreescu, N. A Vasiliu, M. D. Ceapâru, Ion Bestelei, Al. Ionescu, Al. I. Alexandrescu, N. G. Nicoarad, I. N. Popescu Tiberiu M. Nanu, Mihail Chiriac D. V. Adam, Simion Mihailescu, D. I. Ursianu, Vasile Miclescu, G. E. Dobias, Gh. Chiriachici, V. Constantinescu, Al. Zănescu, N. A. Popovici, Ion N. Poseifi, Constantin Gingulescu, Camil Segărceanu, C. C Melinte, Gh. Teodorescu, Kirileanu Barbu Georgescu, I. C. Solacolu, N Simionescu, Petre Mihailescu, Marin N. Aldea, actual ajutor de judecătorî. D-nnu D. Smădescu, N. M. Leonte, D. Grigorescu, M. Gheorghiu și V Nedelescu, ajutor de grefă la trib Mehedinți, Putna, Suceava, Tutova și Vlașca. astfaBsoBimBtminemaaama — 2 Știri din străinătate — Prin poștă — Regele Italiei, primind pe ambasadorul special englez lordul Mount Edgecombe, i-a spus că are de gând să viziteze în curînd Anglia și să se întâlnească cu regele Eduard. [ j. O gravă revoltă a fost în comuna Sommalino, din Sicilia. Comisarul interzisese ceremonia inaugurării unei cruci și populația a protestat. Armata a intervenit și a tras focuri. S’au făcut 50 arestări. Sunt 10 morți și 15 răniți greu. * ¥ V Sobrania bulgară a invalidat alegerile din Filipopoli, din cauza abuzurilor care s’au produs. Astfel Grekoff, șeful stambuloviștilor, a fost lipsit de mandatul său. * † * Americanul Henry Cameron, din Chicago, a inventat un «balon de războiu», care printr’o aplicație a sistemului telegrafiei fără sîrmă va putea asvîrli cantități mari de bombe explosibile asupra unui lagăr inamic. * † ¥ Dăm cu curiozitate următoarea știre de senzație lansată de unele ziare engleze : «Țarul descurajat de ultimele evenimente, va abdica, dacă împărăteasa va naște o a patra fată, în loc de a-i da, un moștenitor.» * ¥ ¥ Țarina-văduvă și regina Angliei au plecat din Copenhaga, cea d’inlein spre a se reîntoarce la Petersburg și a doua spre a se duce la Cromberg ca să viziteze pe împărăteasa Frederic. * ¥ ¥ Satul Joszo (Ungaria) a fost distrus aproape cu totul de un incendiu. Numai câteva case au putut fi salvate. Paguba e considerabilă. « «Times» primește din Petersburg știrea că zece mii de lucrători din provincia Kkalerinostaff se află fără lucru. Guvernul a hotărît de a-o readuce în patrie, spre a evita eventuale dezordine. O asemenea criză s’a petrecut și în provincia Charkov. Poliția din Geneva, în urma demonstrațiilor de Vinerea trecută din fața consulatului rusesc, arestat opt persoane, și anume 1 și 1 armean, sunt studenți 5 ruși, 2 burg din cei arestați și 2 tipografi. Prințul George al Greciei, plecat din Creta spre a se duce la Atena ca să petreacă Paștele. * ¥ ¥ Ministrul de războiu al Franței, André, a dat tuturor comandanților de corpuri de armată un ordin prin care interzice pedepsele corporale și în același timp atrage atenția ca să se respecte cu cea mai mare severitate acest ordin al lui. ------------m * m«. ................ Comandorul Irimescu Ilie, comandantul diviziei de Dunăre, inspector general al navigației și porturilor. Căpitanul comandor Manescu C., de la inspectoratul navigației și porturilor, la comandamentul marinei, ca șef de stat-major. Căpitanul comandor Eustațiu Sebastian, de la comandamentul marinei, comandant al diviziei de mare. Căpitanul comandor Bărbieri Nicolae, comandantul crucișătorului «Elisabeta», comandant al diviziei de Dunăre. Lt.-comandor Const. Bălescu, comandantul șcpalelor marine, comandant al crucișătorului «Elisabeta». Capito. Săvescu Petre, de la apărarea porturilor fluviale, la divizia de Dunăre și comandant al canoierei «Fulgerul». Capit. Moisoia Dumitru, de la școalele marinei, la divizia de Dunăre și comandant al canonierei ip «Bistrița», Lt. Arianovici Constantin, de la școalele marinei, la inspectoratul navigației porturilor și căpitan al portului Tulcea. Locot. Ionescu Nicolae, de la depositul echipajelor marinei la inspectoratul navigației și porturilor și căpitan al portului Cernavoda. * ¥ ¥ Mișcarea armată In interesul serviciului s’au făcut următoarele mutări de ofițeri generali, pe ziua de 1 Aprilie. Generalul de brigadă Macarovici Gheorghe, comandantul regiunei întărite F. N. G., comandant al diviziei 6 de infanterie. Generalul de brigadă Șomănescu Ion, din administrația centrală Osboiului, comandantul artileriei corpului I de armată. Au fost înaintați, pe ziua de 1 Aprilie, la gradul de medic-locotenent. Medicul sub-locotenent August Vasilescu, la reg. 5 roșiori ; Medicul sub-locot. Hasman George la închisoarea militară Tîrgșor. — S’a primit demisiimea din armat ăad-lul colonel Mihail Eustațiu directorul serviciului personalulu și infanterie din ministerul de războiu, și tot da odată se înaintează la gradul de general de brigadă în reservă. S’a primit demisiunea din armată a colonelului Matei Ghițescu comandantul regimentului 4 artilerie, pe ziua de 1 Aprilie, trecânduse tot deodată în cadrul ofițerilor de rezervă. „Veseiai de Paști Care a apărut astăzi Sâmbătă cuprinde, pe lângă o materie bazne și variată, consacrată Sf Sărbători, și o frumoasă ilustrație în șase culori, adică : «Cum petrec Paștile membrii comitetului macedonean arestați». Ies la Palatul Justiției La ora 1 jum. d. Stoicescu ministrul justiției, însoțit de d-na Stoicescu, a vizitat Palatul Justiției. La sosire a fost primit d membrii parchetului, în frunte cu d. Iulian, locțiitor de procuror general, deci. prefect al poliției și deci. secretar general al ministerului de justiție. A inspectat serviciul antropometric precum și școala agentor polițienești, atașată pe iân acest serviciu. D. N. Minoviev explică cum astăzi, grație serviciului antropometric, se poate recunoaște orice persoană urmărită fără a avea necesitate de fotografie. In urmă vizitează atelierul fotografic, cu care ocasiune d. ministru împreună cu toți asistenții s’au fotografiat. De la palatul justiției, d. ministru s’a dus, însoțit de secretarul ministerului, de d. dr. Mnovici și de primul procuror, 1 morga orașului, pe care a vizitat-o cu de amenunțul. BESa ® » a inaintări și permutăr în marină Următoarele numiri și permutări de ofițeri superiori și inferiori din marină, s’au făcut pe ziua de 1prilie : Comandorul Koslinsky Essanuel comandant al diviziei de mare, se numește comandant al marinei mlitare, în locul vacant prin demisia contra-amiralului Mursesca Inaa. Literari din toată lumea Bogățiiler minere din Louropa.Anglia are cel mai mare număr de mineri, adică 875.603 și producțiunea sa minieră într-un an e valorată la 1925 milioane fr.. Germania numără 498.569 mineri, care produc pentru 1325 milioane; Franța cu 292.621 mineri produce 650 milioane de franci; Rusia întrebuințează 239.431 mineri cari produc 750 milioane; Belgia cu 160.150 mineri produce 300 milioane; Austro-Ungaria cu 219.227 mineri scoate din minele sale 285 milioane. Combustibilele și mineralele ulise reprezintă cea mai mare parte din această producțiune, în care metalele prețioase sunt abia în cantitate neînsemnată. O stratagema îndrăsneațiV—In stația Herkulesbad s’au prezintat șefului gărei don țăran cu un coșciug, în aparență gol, și’i rugară de a’l lua în primire spre a’l expedia la Budapesta. Șeful gărei închise coșciugul în biurourile sale. A doua zi dimineața deschizând biuroul, șeful gărei, spre marea sa mirare, vezu că capacul fusese ridicat, că coșciugul era gol, dar tot goală era și casa gărei. Trei îndrăsneți hoț! recurseră la această originală stratagemă spre a jefui casa găreî; unul din ei se lăsase a fi închis în coșciug. E sigur că cei trei hoț! trebuiau să cunoască foarte bine dispozițiile biuroului, spre a putea conta cu atâta siguranță pe reușita lovitureî lor. Ü3 S .A. S3 In Sâmbăta Paștelui, un croitor se duce la conu Nae să-i ceară plata unei socoteli vechi , dar datornicul nu poate să satisfacă cererea croitorului care strigă: — Dar înțeleg odată, d-le, că sunt obosit de atâta alergătură. Conu Nae bate repede din palme strigând : — Ioane, dă un scaun d-luî Mișcarea de la lucrările publice Au fost licențiați pe ziua de 1 Aprilie : D-niî , căpitan Ricard Franasohi, inspector cl. I șef al serviciului navigațiunei și al șantierului din T.-Severin , inginer ordinar ci. III Mih. A. Sărățeanu, din serviciul șantierelor ; Gh. I. Craioveanu, impiegat cl. 1 în serviciul șantierului ; Traian Stoianovici, impiegat clasa III-a ; George Carp, în serv. podurilor, transferat ca inspector al serviciului de navigație fluvială ; ing. N. P. Ștefănescu, administratorul docurilor din Galați, a fost însărcinat cu funcțiunea de director al serv. navigațiunei fluviale din Galați. — La serviciul navigațiunei fluviale și al șantierului de construcțiune din T.Severin, a fost trecut pe ziua de 1 Aprile 1901, următorul personal din direcțiunea generală a Regiei M. Statului : In serviciul fluvial .—D. Dim. Butorescu, actual sub inspector, în postul de inspector. D. A. E. Teodor, șef de biurofi. D. C. Sturza, șef de biurof. D. A. Ghețu, impiegat. In serviciul șantierului :—D. Lazăr Mărculescu, comptabil. D. Ion Bărbulescu, impiegat. D. Gh. Bărdeanu, impiegat. d. E. Ciocaneli, membru în comisia interimară a primăriei Capitale. Măturătorul a fost arestat numai decât de d. căpitan Savu și dus la secția 29, unde se face ancheta. Spargerea din Fundătura Orații* Niște hoți, rămași până acuma necunoscuți, s’au dus în strada Fundătura Orațiii No. 7, la d-na Lucia Vedele, pe când d-sa era dusă în oraș, și rupând lacătul de la ușă, intrară înăuntru. Scotocind prin toate părțile, eî găsiră într’un cufăr 109 de lei și un inel de aur, pe cari 1 luară și se făcură nevezuțî. D-na Lucia a reclamat era secție 23, care a început cercetările. Furtul din calea Dudești De câteva zile se observă că lipsesc teancuri întregi de scânduri de la depositul de cherestea al d-lui Avram Lipa Juster din calea Dudești No. 129. Secția 40 înștiințată despre aceasta, pune câțiva agenți să pândescă și el! spre ziuă se văzură eșind din depozit, cu 70 de scânduri pe 2 indivizi. Duși la secție, se constată că ei se numesc Petrache Dinu, zis Constantin Rîureanu și Petre Teodorescu. Curios însă, amândoi stăruesc în a declara că alții au furat scândurile, iar ei nu sunt decât niște victime. Comisarul continuă cu ancheta. ÎM TAMFLARI glisa i’si I Ha’i& Cadavrul misterios din Dâmboviții Era dimineață, un locuitor Costache Ion, trecând pe cheiul Dâmboviței, în splaiul maior Giurescu, lângă com. Dudești, vezu ceva plutind pe apă. Costache se uită lung și observă că e un cadavru. Atunci el se desbrăcă numai decât și se aruncă în rân. Peste câteva minute, cadavrul fu scos la mal. S-a constatat atunci că era corpul unei femei tinere în vîrstă de 20 până la 21 de ani, foarte bine îmbrăcată, cu o jachetă gris, rochie bleumarin și ghete nou cu nasturi. Cadavrul era însă intrat în stare de putrefacție, din care cauză nu i s-a putut cunoaște până acum identitatea. Secția 35 a deschis minuțioasă anchetă, spre a se descoperi dacă nu e la mijloc o sinucidere, sau vreo crimă oribilă. Nu se știe de asemenea de unde este acea nenorocită femee, căci cavrul trebue să plutească probabil de mai multe zile pe rîul Dâmbovița. Aseară d. dr. Minovicv a examinat cadavrul care a fost depus la morgă. Se crede că nenorocita, care pare a fi fost o femee foarte frumoasă, a fost mai intens sugrumată și apoi aruncată in apa Dâmboviței. D. CiocaMeîi, Miemonui Eu eolîîissa, interimarii a primăriei, amenințat cu moartea D. căpitan Savu surprinse era dimineață pe un măturător Tudor Andrei, din strada Mircea-Vodă No. 18, stând de vorbă cu mai mulți alți măturători în viile Cătunele. Modul misterios al convorbirei acestor măturători, atrase atenția d-lui căpitan Savu și se apropie de el. Atunci auzi pe Tudor Andrei jurându-se în fața tovarășilor săi că în ziua de Paște el va împușca pe gustimii „Universul Literar de Paști" care a apărut astăzi. Sâmbătă 31 Martie col., cuprinde o foarte bogată, interesantă și variată materie consacrată exclusiv Sf. Sărbători, precum și două frumoase ilustrații: «Răstignirea lui Isus Christos între două tâlhari» și «Isus Christos» arătându-se apostolilor după înviere». Mișcarea de la ministerii domeniilor La ministerul de domenii, prin punerea în aplicare a noului budget, s’a făcut următoarea mișcare în personalul interior și exterior D-ni. Sc. Constantinescu și Al. Nițescu, actuali șefi de biuron cl. 3, au fost numiți impiegați cl. l-a : A. Panou, M. C. Penciulescu, I. P. Miller, D. Lascu, N. Georgescu, D. S. Gheorghiu și C. Mihailescu, actuali impiegați cl. 1, au fost numiți impiegați cl. 2 ; L. Sobieschi, V. I. Goroiu, Oc. Rollea, actuali impiegați cl. 2, au fost numiți impiegați cl. 3 ; G. Vasilescu, P. Iamandescu, I. Iconomescu și N Nedeleanu, actuali impiegați cl. 4, au fost numiți copiști cl. 1 . N. Spireanu și G. Georgescu, actuali copiști cl. 1, au fost numiți copiști cl. 2. D. Anghel Ștefănescu, actual șef de biuron clasa 2-a, a fost numit administrator la băile Govora. D Marius Velescu, actual șef de biuron clasa 2-a, a fost numit avocat al Statului de clasa 3-a pe lângă instanțele judecătorești din Capitală. D. V. Bontaș, actual șef al serviciului silvic, a fost numit inspector silvic clasa 2-a, în locul d-lui I. P. Chihaia, care a fost înaintat inspector silvic clasa I a. Au fost puși în disponibilitate din cauza reducerea posturilor d-niî . T. Dumitrescu, șef de biuron cl. I-a ; M. G. Ionescu, șef de biuron cl. III-a ; T. N. Andronescu, Gr. Andronescu, E. A. Junini, M. Tănăsescu, impiegați cl. I-a ; G. N. Ionescu, G. Iliescu, G. Cali și Lazăr Dumitrescu, impiegați cl. II-a ; Oc. Sorescu, Al. Filoreanu și D. Stroici, impiegați cl. III-a , I. G. Iacob, St. Polihroniade, Marin Rădulescu, E. Todirașcu, I. Georgescu-Postovarî, V. T. Ionescu, Gr. Tăutu și P. Georgescu, impiegați cl. IV-a : C. V. Cancicov, I. P. Docian, T. T. Ciobănescu, V. Vasilescu, T. Ciocoii, G. Nicolau, St. Popescu și C. C. Ionescu, copiști cl. I-a ; E. Mironesiu, A. Georgescu, Gr. Constantinescu-Coconiadi, Hași Ilie Constantin, D. Șteflea și D. Bâzgănescu copiști cl. II-a. V. M. Kogălniceanu și I. Don, inspectori domeniali cl. I-a ; N. N Andronescu, G. V. Druțu și S. P Radian, inspectori cl. Ila G Hazu, inspector școlar. D. V. D. Chirculescu, actual inspector domenial clasa 2-a, a fost numit șef de serviciu clasa I-a, în locul d-lui Matei Niculescu, inspector domenial clasa I-a, care a optat pentru pensie și care prin delegație îndeplinea postul de șef al serviciului exploatărea moșiilor și ecaretelor. D. St. Bibianu, impiegat cl. III a demisionat. D. Florian Pantele, architect, și d. Al. Cucu Starostescu, inginer hotarnic cl. II-a, au fost lăsați în disponibilitate din cauza suprimarea funcțiunilor ce ocupau. ♦ Ziarul «Pești Nirlap» care ne-a sosit ieri spune că românii din Transilvania, părăsind pasivitatea, au fixat următoarele candidaturi pentru viitoarele alegeri: dr. Gheorghe Alexici, profesor universitar, Gheorghe Bogojevici, secretarul fondului Gojdu, dr. Ilie Christea, Partenie Gosma, directorul institutului «Albina» și Vasile Mangra, vicar episcopesc la Oradea-Mare. ♦ Aseară a plecat la Iași d -r. Petrini-Galațî, directorul general al serviciului sanitar. Acolo va vizita abatoriul , apoi va pleca în inspecție la Ungheni și Sulina. ♦ D. Missir va ține interimatul ministerului de justiție în timpul concediului de 15 zile al d-luî Stoicescu. ♦ Em M. S. Regina a asistat la serviciul divin de la biserica Luterană. ♦ La col. III de Cameră din Covurlui, rămas vacant prin optarea d-lui ministru Haret, va candida d. G. Dumitrescu-Iași, rectorul Universităței bucureștene. ¥ S’a acordat d-nei Emilia G. Grămăticescu, văduvă cu copii minori a decedatului general de brigadă G. Grămăticescu, o pensiune de lei 854, bani 30 brute, pe lună, pentru 36 de ani serviți în armată de decedatul b’ü soț. ♦ Prin «Monitorul Oficial de est au fost promulgate legile : pentru modificarea unor articole din legea asupra jandarmeriei rurale; pentru desființarea inspectorilor generali administrativi și a personalului sub-prefecturelor, precum și pentru reducerea sub-prefecților; pentru autorizarea comisiunilor interimare din comunele urbane, reședințe de județ, să alcătuiască budgetul pe anul financiar 1901 până la 1902. ♦ Prin «Monitorul Oficial» de eri s’a promulgat legea modificată a țuicei. ♦ Eri Academia Română a încasat de la Casa de depuneri suma de peste 300.000 leî, legatul lasat de Evanghelie Zappa. ♦ D. Al. Beldiman, ministrul României la Berlin, a sosit la București în virtutea unui concediu. ♦ In casa centrală a ministerului de finanțe, care s-a închis erî pentru sfârșitul exercițiului 1900—1901 se afla suma de lei 5.591.974 bani 14. ♦ I. N. Cernat, referendar la Curtea de compluri, a fost numit substitut de procuror pe lângă acea Curte. ♦ E vorba ca din excedentul de 1.329 830 dat de budgetul serviciului porturilor pe noul exerciți financiar, să ia ia suma de 1.200.000 lei pentru continuarea lucrărilor portului Constanța. ♦ Cu începere de la 30 Martie, Banca Națională a României a redus taxa scontului la 7 la sută, iar a împrumuturilor contra depozite de efecte la 8 la sută. ♦ Membrii societății geografice române sunt convocați în adunare generală obligatorie pentru zilele de 8 și 9 Aprilie 1901. Programa lucrărilor este următoarea : Duminecă, 8 Aprilie, ora 8 și jumătate seara: 1) Raportul anual al d-lui secretar general George I. Lahovari ; 2) d. Gr. G. Tocilescu, Itinerarul armatelor lui Traian în resboaele dacice (cu proiecțiuni electrice); 3) d. S. Mehedinți, Invățămîntul Geografiei în cursul secundar. Luni 9 Aprilie 1901, ora 8 și jumătate seara : 1) d. general C. Bratianu, Despre cadastrul țărei ; 2) d. V. Munteanu, Calitatea grânelor în diversele regiuni ale României; 3) d. Gh. M. Ionescu, Despre Cotroceni. După terminarea conferințelor va fi ședință intimă a membrilor societăței pentru votarea budgetelor pe anul 1900, votarea de membrii noi și altele. INFORMAȚIUNI SÂMBĂTĂ. ♦ Din cauza sfintelor ferbsitorî ale Paștelui,minerul viitor al ziarului Universul va apare Miercuri dimineața. ♦ D. Călinescu a fost numit arhitect al ministerului de interne, în locul d-lui I. Berinde a demisionat. ¥ Toate actele medico-legale vor trebui să fie dresate de aci înainte numai de către medicii primari de județ. ♦ Pe ziua de 1 Aprilie vor fi mutați între dânșii d. Ion Dudescu, administrator financiar la Iași, și D. Arghir, din Roman . Ni se comunică următoarele : împrejurările cari au indemnat acum câtva timp pe d-nn Papamihalopol să părăsească ziarul «La Roumanie» pentru a întemeia un alt ziar francez, fiind cu totul înlăturate, «La Roumanie» va urma să apară cu aceeași redacție și sub direcția d-lui M. E. Papamihalopol, care rămâne singurul și unicul proprietar al acestui ziar. «La Roumanie» remâne ziarul autorizat al partidului conservator. D. dr. Cantacuzino va candida ca liberal la alegerea de senator din Ploești. ¥ Eri M. S. Regele a primit într’o audiență de o oră pe marchizul de Pallavicini, ministrul plenipotențiar al Austro-Ungariei la București. ¥ Azi ’șî va depune raportul comisia medicală , însărcinată să constate starea mintală a criminalului AL Gandiano. ♦ Polițaiu al orașului Alexandria, în locul d-lui Colirava destituit, a fost numit d. Paul Dimitrescu., ȘTIRI DIVERSE . Societatea «Mina și pădurea» a lucrătorilor mecanici, va da Luni 2 Aprilie, în Sala Băilor Eforiei, o mare serată dansantă. Societatea filantropică «Dacia Traiană», va da un mare bal deschis, în sala Dacia, în seara zilei de 2 Aprilie, începutul la 8 ore seara. Z Știri militare . 70 de elevi de administrație au fost trecuți pe ziua de 1 Aprilie, din cauza economiilor, la corpurile de proveniență, cu gradul de sergent. S'au încuviințat pensiuni militare de servicii următorilor ofițeri demisionați : Colonelul Veropol Grigore, lei 800 bruto pe lună, pentru 42 ani de serviciu. Locotenentul - colonel Papirescu Papiriu, lei 480 bruto pe lună, pentru 28 ani de serviciu. Medicul locotenent-colonel George Pârvulescu, lei 550 bruto pe lună, pentru 35 ani de serviciu. Sub intendentul Anastasie Leonida iei 503, bani 90 bruto pe lună, pentru 31 ani de serviciu. Farmacistul maior Dim. Georgescu, iei 390 bruto pe lună, pentru 32 ani de serviciu. ȘTIRI TEATRALE ♦ Mâine prima zi de Paște, la ora 2 după amiază se dă la Teatrul Național piesa «Tudorache Sucitu» In beneficiul tînărului și talentatului artist C. Murgeanu. Duminecă seară se va relua «Peneș Curcanul». ♦ Luni, 2 Aprilie, la orele 2 p. m., se va da la Teatrul Național o reprezentație populară cu prețuri reduse în beneficiu, cu piesa «Moartea lui Constantin Brâncoveanu», dramă istorică în 4 acte de Antonin Roques. ♦ Marți 3 Aprilie, orele 2 ziua, reprezentație populară cu prețuri reduse, «Manuzelle Nitouche» comedie-vodevil în 4 acte. ♦ Sâmbătă, 7 Aprilie, reprezentație extra-ordinară cu prețuri reduse, In beneficiul d-lui T. Petrescu. Se va juca «Cerșetorii în haine negre». ♦ In grădina Mitică Georgescu, din strada Câmpineanu, teatru popular și varietăți. Duminecă, 1 Aprilie și in toate zilele trupa română sub direcțiunea d-lui Z. Burienescu. Primul debut M-selie Aimée D’Artois, debutul Constans Nomis, cântăreață internațională, Surorile del Sollo,’ dansuri internaționale. »19 BMga»»— " ...... ȘTIRI ȘCOLARE ♦ Pe ziua de 1 Septembrie seminarele din Roman, Curtea-de- Argeș și R.Vâlcea vor fi suprimate. Personalul didactic al acestor seminare va fi trecut pe la licee și gimnazii, la catredele aflate în prezent suplinite, iar actualii seminariști inferiori vor continua studiile în gimnazii, după cari vor trece în seminarele superioare din București și Iași. ♦ Pe viitor concursurile de admitere ale bursierilor în internatele Statului nu se vor ține numai la București și Iași, ci în toate centrele școlare mai însemnate, proporțional cu importanța lor. ♦ Pe ziua de 1 Septembrie va fi desființată școala profesională din Slatina. ȘTIRI SANITARE ♦ Pentru proveniențele din Alexandria (Egipt) s’a impus o carantină de 4 zile , iar carantina pentru proveniențele din Bitlis, Smirna și Trebizonda a fost înlocuită cu vizita medicală. ȘTIRI ARTISTICE . Marea serală artistică dată în beneficiul d-nei Ana Thorand, sub patronagiul M. S. Reginei, s’a amânat pentru seara de 16 Aprilie, în loc de 4. Biletele vîndute sunt valo Bibliogurafic ♦ A apărut No. 31 din Noua ■Revistă Română, cu articole de Gherea, O. Densușianu, Jean Bart, H. Lecca, S. Marian, N. Iorga, etc. A apărut: «Criza agricolă și mijloacele de a o îndrepta», de d. Ion Massim Lenș, avocat. UN PHOVF.RB PI Odată’î Paștele pe an. (Românesc). ZI ♦ Biurourile ministerului de domenii se vor redeschide după Dumineca Tomei, însă șefii de servicii vor începe a merge la minister de Joi în Aprilie. In personalul poliției Capitalei se va face o mare mișcare, mediat după sărbătorile Pașcelui. Se vor înlocui, cu acea ocazie, mai mulți din actualii slujbași. Corpurile legiuitoare se vor convocă în sesiune extraordinară, pe la sfârșitul lui Aprilie, când se vor vota câteva legi de impozite. Sesiunea nu va dura de cit câteva zile. Birourile ministerului de interne se vor redeschide Jouî. Aprilie. ♦ Din personalul vechil, au fost numiți pe ziua de 1 Aprilie la primăria capitalei, d-niî . C. M.Nicolau,comptabil la servi tehhnic; T. Ruslin, țiitor de registre ; G. Taglauanu, idem; AL St. Duțulescu, arhivar serv. tehhnic ; G. Marinescu, copist; Anghel Constantinescu, registrator; G. Al. Orăscu, inginer subdirector ; I. Potecă, inginer la serv. planului alinieri și clădiri; P. Ionescu, idem ; Al. B. Popescu, conductor ; N. Popescu, conductor ; Vasile Rusu, desenator ; G. Leonida, copist ; G. Petrian, arhitect ; St. Ciocâi arhitect-ajutor; I. Constantinescu, ing.arhitect; Traian Teodorescu, inginer stagiar; Scarlat Petculescu, conductor; N. Balaban, desenator; R. Mincu, desenator ; I. Armășel, copist; N. Bocșan, magaziner ; B. Giulini, inginer-șef al serv apelor; A. Galaoi, ing. ajutor, serv. apelor; C. Strobeți, inginer la ape; Em. Popazu, desenator ; I. Neagoescu, copist ; C. Deldecio, inginer, secții poduri; N. Constantinescu, conductor; Gr. Zane, copist; D. Russescu, cond. revizor ; V. Ursache, desenator ; C. Herișescu, horticultor. · D. G. Bărbulescu a fost numit director al prefecturei de Ilfov. · D. P. S. Aurelian, ministru de interne, a lucrat azi cu M. S. Regele. ¤ Se asigură că vara aceaste nu se vor acorda aproape deloc concedii funcționarilor, afară numai în cazuri absolut indispensabile. · Curtea de casație a stabilit următoarea jurisprudență: Sunt supuși la taxa de 5 la sută asupra retribuțiunea lor, în cazul când ea este primită periodic pe lună sau pe an, și este mai mare de 120 lei brute lunar, toți impiegații diferitelor stabilimente și întreprinderi particulare de comerț, industrie și utilitate publică, exceptându-se lucrătorii, calfele și simplii vînzelori de prăvălie. Această taxă este datorită chiar atunci când acești impiegați sunt plătiți cu săptămâna, întrucât și retribuția pe săptămână este și ea o retribuție periodici pe lună, subimpărțită în săptămâni. Proprietarii de moșii ce obicinuit locuesc în străinătate, trebue să plătească ca dare fondată 12 la sută, la venitul anual al moșiei lor. ♦ De la direcția II a ministerului de interne, s’au desființat 2 posturi de șefi de biuron. ♦ D. ministru de interne a acordat un concediu de 9 zile d-lu Gussi, prefect de poliție. ♦ Director al prefecturei de Tulcea a fost numit d. I. Coșer realm. ♦ La serviciul divin de aseară de la Sf. Mitropolie, a asistat casa civilă și militară a M. Regelui și numeroși credincioși. Toate celelalte biserici din Capitală au fost de asemenea ticsite de lume. ♦ Au fost suprimați d-nit : I. Goșereanu, șef de biuron la direcția I . N. Popescu, copist la direcția I și V. Popescu, copist la direcția II. Agricultură și Comercul București, 30 Martie. Cereale O schimbare destul de însemnată se observă astăzi prin toate piețele din străinătate. Depeșile din Americă și din Europa au sosit toate cu o urcare importantă pentru grâu și porumb și în deosebi pentru uleiurile de coftă care s-au urcat la Paris cu un franc și fum. pe 100 kng. La New York și la Chicago grâul a avansat cu o centimă; porumbul însă a rămas staționar. Piețele engleze sunt de asemenea foarte susținute, cu o bună urcare de un sibling la porumb și cu bună cerere în fine,situația piețelor e ameliorată pe toată linia și e de sperat că, dacă această fermitate se menține câteva zile, după sărbătorile Paștilor vom avea și la noi o bună mișcare în porumb și în rapiță Pentru moment n’avem de notat în piața noastră de cât cumpărarea a 200 kile răpiță recoltă nouă cu lei 71 pe kila de 7 hectolitri și cu avans de 30 lei pe kilă. La Brăila s’a vîndut erî: Grâu de calitate inferioară de 67Trs cchilog și cu 28 ° 10 materii streine, 7000 hect., cu leî 8.35 hectolitru. Porumb comun, 4000 hect., cu lei 8.60—9.25 pe ° 0 chilograme. Porumb roșu 1500 hect., cu lei 11—11.25 pe ° 1 chilograme. Cincuantin, 2400 hect. cu lei 10.65—11 pe ° 0 chilograme Orz, 2000 hect., cu leî 10 pe ° 10 chilog. și fasole 400 hect., cu leî 15.35 pe ° 10 chilograme. Ultime depeși Cola cerealelor in străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 29 Martie. Grâu de April. col. Secară „ „ „ Ovăz Porumb Colza 1997 Berlin, 29 Martie. Grâu de Mart.mark 163 urc. *|, m Secară „ „ „ 142 scă. m Paris, 29 Martie. Grâu de Main fr. 18.80 urc. 5 c Făină „ „ „ 23.70 „ 10 e Uleii de coiză ,, 68.00 ., ll|, 1 New-York, 29 Martie. Grâu disp. cents. Porumb Grâu disp. Porumb ., 7Ss|s urc. 8|* „ 49*|, scă. V. Chicago, 29 Martie, cents 71|, arc. 1 ,, 43% invariab sărbătoare Astăzi Sâmbătă 31 Martie c a apărut «Bibliotei'::» Economica» a «Universului care cuprinde frumoasa scriere Amorul unei Cerșetoare datorit celebrului scriitor german Wilhelm Hauff «Biblioteca Economică a Universului» se vinde cu 35 bani volumul în toată țara. m . Ml Ultime informațiuni SAMBATA . AA. LL. RA. Principele Ferdinand și Principesa Maria, se vor reîntoarce în primele zile ale lonei Maii. RA. II. Regale vor sta în Capitala numai câteva zile și după aceea își vor lua reședința la Sinaia. La 15 ale lunei Aprilie se va face o mică mișcare în personalul magistraturei amovibile. ¥ Toate curțile și tribunalele din țară se vor deschide la 9 Aprilie. ♦ M.M.L.L Regele și Regina vor pleca, după serbătorile Paștelui, la Abuzzia, unde vor sta până la sfârșitul lui Aprilie. ¥ Concediarea unei părți din personalul inferior al Primăriei s’a făcut prin tragere la sorț; au fost concediați 4 dorobanți și 2 cameri șiî. D. ministru Stoicescu va petrece în străinătate concediul obținut până la 18 Aprilie. ♦ D. George Pallade, ministru de finanțe, a plecat azi dimineață din Capitală și se va reîntoarce probabil Miercurea viitoare. —.— ---------—»• » —--------—.. Servici Telegrafic al ziarului .—Universul“ Din România Telegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL 5*îata cerealelor.—Un sat In flacări.—Arestare. — Fratricid.—Incendiu.— Nenorocire. —Apele Dunăreii.-Timpul Brăila, 30.—In urma urcărei aduse astăzi de America, piața noastră a fost în tot cursul zilei susținută. S’au încheiat foarte multe operațiuni în toate felurile de cereale. — Azi dimineață un incendiu groaznic a isbucnit în comuna Rușețu, pe domeniul coroanei. Fiind alimentat de un vînt puternic focul a cuprins întreaga comună. Până la ora 1 dupe amiază au ars peste 53 de case. Incendiul continuă încă. Procurorul și cu directorul prefecturei au plecat la fața locului. Se băruiește că focul ar fi fost pus de niște țigani. — D. Const. Cosac, fratele fostului ajutor de primar a fost depus erî seară de rudele instritelor. Dînsul e bănuit ca complice la abuzurile ce s’au făptuit cu ocazia împărțirea locurilor din comuna Cogălnceanu. Tinerul Ion Stan Fasole,de pe strada Pioșiorî, certându-se erî cu sora sa Safta, de 16 ani, a rănit-o în piept cu un cuțit. Dînsul a fost imediat arestat. — Ieri după amiază, pe când trenul din Galați trecea prin dreptul cătunului Baldovinești, mai multe scîntei sărind de la locomotivă au aprins niște pae din marginea satului. De aci focul s’a comunicat la alte 2 locuințe, cari de asemenea au ars. — O bătrână cerșetoare din comuna Găiseanca, anume Rada Panait, a fost găsită moartă și cu corpul sdrobit într’o fântână.. Se crede că dânsa a căzut în fântână în urma unui atac de epilepsie. — Apele au crescut cu 3 cai. — Timpul e frumos.