Universul, august 1901 (Anul 19, nr. 206-236)

1901-08-01 / nr. 206

dantul reg. Vlașca No. 5, oti teanul 1 de 5 și 33 a plecat astă «fiară în virtutea unui concediu, la CoaSUa^. La gară a fost toata garatom locală ofițerească spre a’l petrece. Timpul.—Ea și alaltă eri a fost ploios și răcoros, astăzi insă s’a schimbat, fiind frumos. Dunărea a scăzut in mod simțitor. Dunăreanul. Piatra-Neamțu Iaecmizii. — Astă-noapte s’a aprins și ars cu desăvîrșire casa locuitorului Gh. I. Butuc, din comuna Tazlau. Cu tot ajutorul dat de locuitori, focul n’a putut fi localizat și nici nu s’a putut scoate nimic din casă, din cauza că focul s’a întins cu o mare repeziciune. Inundație. — In ziua de 26 Iulie p., pe teritoriul comunei Hangu din acest județ, a căzut o ploae torențială, care a distrus cu desăvârșire toate grădinile locuitorilor din satul Gura Hangului. Iulian. Muși itigamie.—Tribunalul a condamnat la un an și jumătate pe prevenitul Alexandru Neculau, bărbier, pentru faptul că, fără a da divorț de prima soție, a contractat o altă căsătorie. Condamnare.Tribunalul judecând în secțiunea vacanțelor pe vestitul tâlhar Gheorghe Colța, acuzat pentru mai multe furturi, Pa condamnat la 3 ani închisoare corecțională. .Concediu. — D. Gheorghe Moisiu, procurorul tribunalului PălțiQ, obținând un concediu de 30 de zile, va pleca la 1 August la Constanța. Timpul. După căderea ploilor a început abate un vânt puternic; cerul este senin. Starea semănăturilor din întregul județ este bună. Viile sunt mănoase anul acesta. Fal. Fîceștî Crima din str. Băicocnrl. Am spus acum câte va zile cum că individul Cocea Savu, din str. Baicocul, bătând pe tatăl săiî Stoica Savu, acesta, rănit într’un mod grav a fost transportat la spital. Era, în urma rănilor căpătate, nenorocitul părinte și-a dat sfirșitul în cele mai îngrozitoare chinuri. Cocea Savu a și fost arestat și înaintat parchetului. Fortul din calea Târgovîșteî. — Aștea noapte, niște necunoscuți făcători de rele pătrunzând în prăvălia femeei Antoana Gheorghe Bragagiu, din calea Târgoviștei, au spart tejgheaua, de unde au furat o sumă Însemnată de bani. In urmă, hoții luând și o mulțime de obiecte, stau făcut nevăzuți. " Poliția este însă pe urmele lor. Călcat «te tren.—Trenul accelerat No. 9 a călcat alartă-era între stațiile Băicoiă și Câmpina, pe un țăran, care a rămas mort pe loc. Indentitatea nenorocitei victime nestabilindu-se până acum, autoritățile fac cercetări în această privință. Prinderea onoraiulisis«»cu spărgători. — Astăzi, în urma unor minuțioase cercetări făcute de d. polițaiu’ T. Dermcoi, au fost dovediți autorii furtului de la d. profesor T. Raicu. Ei sunt două vizitii din serviciul d-luî Nedelcovici. Giuvaerncalele furate de ei, găsindu-se îngropate la rădăcina unui vișin, se află acum în păstrarea d-luî Democoi. Hoții au și fost înaintați parchetului, care a ordonat depunerea lor. Bal.—Marți 31 Iulie, societatea corpului didactic din Prahova va da un mare bal la stațiunea balneară Slănic-Prahova. Acest bal se dă pentru sporirea fondului filantropic al societăței. Accident nenorocit.—Astăzi, femeia Irina Georgescu a fost călcată într’un mod oribil de către o căruță ce trecea în goana cailor pe calea oilor. Intr’o stare gravă victima a fost transportată la spital, iar conducătorul căruței a fost arestat. Copiii. - Zimnicea Schielet găsit.—La 28 curent, făcâruiu-se oarecari săpături în curtea cazăraiei, s’a găsit un schelet ce pare a fi anterior chiar anului 1877. Oasele s’au găsit intr’un coșciug foarte primitiv lucrat și din lemn de stejar. Epizootie. — Gasurile de febră aftuoasă s’au împuținat cu totul, astfel că de câteva zile pare a se fi stins cu desăvîrșire. Timpul.— Două zile au fost ploi, aproape statornice, astăzi însă timpul s’a schimbat în bine. Xenofon. UN SFAT TE ZI Colici intestinale. — Dureri vagi cari, plecate din regiunea buricului, au tendința să se generalizeze în toată întinderea pântecelui. Cauza obicinuită a acestor dureri sunt: indigestia, răceala, căldurile de vară.— Să dă în primul rând opium în doză cotidiană data unu la cinci pilule de un centigram de extract. Se încălzește pântecele cu cataplazme calde. Se dă ceai de tei. R.-Vîîeea Desastrol de pe OU.—Amănunte interesante. — Ca urmare la clone corespondențe ce v’am trimis, relativ la marele dezastru de pe OH, mai adaug că pagubele făcute de acest riu, care a debordat din Transilvania până la Dunăre, sunt foarte mari. Este o plângere și o disperare generală în populațiunea din Oltenia de pe malul Oltului, și între locuitorii din partea stângă a Oltului, din Muntenia, din cauza pagubelor considerabile ce el suferă prin inundațiile și distrugerea ce le-a făcut furiosul Olt, prădându-le totul: locuințe, producte de pe câmp, porumb, grâne, fîn, lemnării, mori, fabrici și diferite lucruri și aranjamente costisitoare, lăsându-i săraci. In corespondența de erî, am spus din eroare că la marea fabrică de cherestea, Gutman, din Rîmnic, (actualmente «Societatea Anonimă Română)», Oltul a făcut o pagubă de 2.000 lei ; în realitate paguba simțită la această fabrică este peste 20.000 lei, osebit de o altă fabrică mai mare ce societatea o are la Suotru, în comuna Brezoiu, unde astăzi a trimis oameni spre a vedea ce pagube sunt acolo, cari, poate că întrec înzecit pe cele de la fabrica din Rîmnic. Pe linia ferată, a cărei comunicație a fost întreruptă ieri și &lallă ieri la Cornet, unda s’a făcut transbordare, a fost stricat și inundat terasamentul pe o distanță de 600 metri. Prin lucrarea ce s’a făcut în timp de o zi și o noapte, circulația s’a restabilit pe linie, astăzi, la ora,9 dimineața, până la frontieră, la Rîul-Vadului. Aci, trenul întîmpină o dificultate și trebue să treacă , fără mașină, prin împingerea înceată a vagoanelor de la ambele trenuri—român și ungar. Aci fiind un pod de fer peste Olt, a liniei ferate ce desparte Statele, rambleul podului este slăbit pe teritoriul ungar. Și, din cauza accidentelor continue trenurile sufere zilnic întîrzieri mari la sosire. Isvorul faimoasei ape de „Căciulata“, ce era în marginea Oltului, la Cozia, este aproape nimicit. Un ordin sosit de la d. ministru Ionel Brătianu dispune ca toate sticlele ce se mai găsesc umplute cu apă de „Căciulata“ să se trimită ministerului la București. La Lotrișor (rîu) ce vine pe șoseaua Națională, între munți în dreptul tunelului No. 1, Oltul a ‘rupt și a distrus mult din munți și din locul șoselei Naționale. .** Podul Ostrovului de la Gălimănești a fost distrus cu desăvîrșire. La debarcaderul de la Jiblea, ne mai putîndu-se trece Oltul cu podul de scripete spre Călimănești, trenul se oprește acum la Gura- Văii, distanța jumătate dintre R.Vîlcea și Călimănești, de unde pasagerii pentru Călimănești, se duc cu trăsuri până la stațiunea baiseară. Baudiflo. Știri din streinui tute — Prin poștă — Opinia publică din Statele Unite e foarte îndîrjită împotriva anarhiștilor streini, cari s’au stabilit acolo. In diferite locuri se vede o puternică reacțiune contra lor. Jouî, la Tampa (Florida), fruntașii orașului au luat o hotărîre energică spre a pune capăt grevei lucrătorilor de țigări care aducea mari pagube comerțului local. Ei au împresurat noaptea casa în care delibera comitetul grevei, și,—puind mâna pe cei 18 membri ai comitetului, toți anarhiști militanți—îi duseră cu d’a sila pe bordul unui steamer care plecă imediat cu destinația necunoscută. In acelaș timp, s'a dat o proclamație spre a înștiința pe greviști că toți aceia cari nu vor putea arăta mijloacele lor de trai vor fi expulzați. A doua zi de dimineață toți lucrătorii s’au întors în ateliere. *» * Bin Helsingfors se anunță arestarea scriitorului finlandez, Joan Boldt, pe care poliția rusă l’a prins afișând pe stradele orașului o protestare compusă de el contra serviciului militar. ** * Vineri noapte s’a furat giuvaergiului Grotendiesk din Bruxelles bijuterii de 100 mii de franci. Din Lipto-szt-Miklos (Ungaria) se anunță că acolo a avut loc un duel cu sabia între dr. Schlemiger și studentul Palugyay. Amândoui adversarii au fost răniți. Motivul acestui duel a fost o ceartă și bătae pe stradă din cauză că dr. Schleniger este evreu, iar Palmyay antisemit. La 15 August stil nou se va serba cu mare pompă jubileul de 50 de ani de serviciu, pe cari îi împlinește generalul de divizie baron Fejerváry, ministrul de războiu al Ungariei. La ministerul de război, arhiducele Iosif va ține un discurs către jubilar, căruia ’i va preda apoi o sabie de onoare și un album. Sub auspiciile guvernului austriac, se va publica în curînd o ediție unică a tuturor capodoperilor muzicale ale compozitorilor din toate țările. Textul operetelor și al oratoriilor va fi tradus în englezește, franțuzește și nemțește. Compozitorii de toate naționalitățile vor fi invitați să colaboreze la această ediție. ** * Din Cluj se anunță că primarul de acolo a suspendat și dat în judecată pe trei funcționari polițienești, amestecați în cunoscutele escese ale populației de acolo, întâmplate zilele trecute. * Administrația arenelor din Roubaix, care organizează curse de tauri pentru ziua de 5 August, a angajat o trupă de femei, cari vor înlocui pe bărbați în rolul de matadori. ** * Din Trieste se anunță, că în biserica jesuiților de acolo s’a furat de pe statua Sf. Maria toate giuvaericalele. Intre acestea se stă și un lanț de aur de mare valoare, cu o cruce de aur, încrustată cu mărgăritare, precum și trei brățare bogat împodobite cu briliante. Nu s’a dat până acum de urma jefuitorilor. * * Se scrie din Djidde, că pe când valiul turc din Higeaz făcea o inspecție în județ, însoțit de o numeroasă escortă, a fost atacat de o ceată armată de arabi, cari în cele din urmă au fost nevoiți a se retrage, luând un tun de la turci.* V * «Daily Express» face niște sensaționale revelațiuni asupra rulotei de la Montecarlo, care se află în decadență. Trebue să se recunoască cum că jucătorii devin din an în an mai puțin galantemî și mai economî. Apoi, lista civilă a prințului de Monaco a fost mărită cu 500000 fr., așa că ajunge la 17 milioane 500 mii franci. Episcopul din Monaco și-a mărit onorariul sau de la 300.000 la 500.000 fr. Toate astea contribue ca să facă și mai proastă starea budgetului. Negib effendi Melhame, comisarul Turciei la Sofia, a făcut în zilele trecute un turneu prin diferitele localități din Bulgaria pentru a cerceta situația musulmanilor. Se remarcă că, în urma acestei inspecții, elementul musulman din Bulgaria a început să ia o atitudine cu totul ostilă guvernului bulgar și sunt chiar temeri serioase că ar putea, la un moment dat, să isbucnească vre-o revoltă în județele unde elementul turc formează marea majoritate a populației. Numeroși imami și sofiale au fost trimiși din Constantinopol în 2 ss mmmmmmgmmiE _ • Cei douî englezi cari au venit în țară în toamna anului trecut, spre a organiza un întins export de carne proaspătă și conservată în Anglia, vor sosi la București în Septembrie, când îșî propun să-și pue planul în aplicare. ȘTIRI SANITARE ♦ Printre rîmătorii din Roșiorii-de-Vede, s’a ivit brânca infecțioasă. Bulgaria. Aceștia cutreeră orașele și satele, excitând fanatismul și simțul de patrie printre turci. Guvernul bulgar e foarte îngrijorat de aceste intrigi și tendințe revoluționare și va lua măsurile necesare.* * * La Karlsbad se fac cu mare activitate pregătirile pentru noua expozițiune, a cărei deschidere va avea loc în curând. Expoziția va cuprinde higiena, substanțele alimentare, industria băuturilor, sportul și mai ales tot ceea ce poate interesa pe străini. La această expoziție vor fi reprezentate principalele orașe din Austria și Germania. Călătoria cea mai lungă va trebui să o facă untul care, sub patronagiul guvernului rus, va veni din Siberia. Santos Dumont a comandat un nou balon, căci s-a constatat că cel malc, în recenta cădere, suferise niște astfel de stricăciuni încât nu se mai putea servi cu dînsul. Noul balon va avea aceiași greutate ca apelul d’înteia. Va fi lung de 34 metri și lărgimea sa în punctul cel mai mare va fi de 6 metri. In loc de forma cilindrică va avea forma eliptică. Balonul interior mai mic, care în cell alt aerostat era pus mai spre extremitatea posterioară, va fi pus insă în centrul noului balon. Un Guvernul francez a pus la dispoziția d-lor Nouard, medic veterinar, și Roux, sub-directorul institutului Pasteur, suma de 150 000 leî pentru clădiri și 50.000 lei anual pentru material, necesare studiului febrei aftoase și a mijloacelor de combatere a acestei grave epizootii. Ziarul «Secole», din Milan, care ne-a sosit ieri publică următoarea știre : «Jesuiții au cumpărat vechia cazarmă din Nagy-Szombat în Ungaria transformând-o în mănăstire. «Călugării din ordinul Sf. Francesca de Sales au cumpărat o vastă moșie la Rudnic. «Francescanii sunt în tratative pentru cumpărarea unui mare palat la Neufstift. «Jesuiții tratează cumpărarea unui vast imobil la Gratz. «In provincia Krain s’au fondat o serie de stabilimente congreganiste. Principalele din aceste stabilimente sunt la Littieh, la Pisterze, la Brszio și la Tcemishenek. «Această năvălire de călugări în Austria e cauzată de legea asupra congregațiunilor votată în Franța». In Iulie trecut s’a constatat în impozitele indirecte ale Franței o scădere de nouă milioane asupra prevederilor, sau de 20 milioane asupra încasărilor din iulie 1900. Impozitele în cele șapte luni trecute prezintă deci o scădere de aproape 57 milioane asupra prevederilor și o micșorare de 90 mii. asupra corespondentului period din 1900. Sunt apoi 20 milioane de credite suplimentare și 80 milioane pentru cheltuelile expediției în China. Totalul deficitului se urcă la 165 milioane, temeiată, e că sinuciderea căpitanului se datorește datoriilor ce le avea. In adevăr, din informațiunile luate, se vede că datoriile căpitanului Mirescu Constantin se urcau la 100.000 leî, dintre cari 80.000 leî la Creditul Funciar Urban și 12.000 leî la d. Niță Sterie, in schimb însă căpitanul nu era lipsit de avere. El avea patru perechi de case. Fratele sinucisului Căpitanul Mirescu are un frate, care e tipograf la Imprimeria Statului, anume Nicolae Mirescu. Acesta spunea era că fratele său era foarte trist de câtva timp și acum două-trei zile îî spusese că are de gând să-șî curme viața. Durerea familiei Căpitanul Mirescu lasă după el o peroce și 4 copii, cel mai mare de 15 ani, elev în liceu, iar cel mai mic e în leagăn. Când d-na Mirescu văzu cadavrul soțului ei, căzu jos leșinată, iar copiii începură să plângă. Toți cei de fața fură adânc pătrunși de nemărginita durere a acestei dezolate familii. Cine e căpitanul Mirescu Căpitanul Mirescu a fost unul din cei mai iubiți ofițeri și soldații de sub comanda sa multă vreme nu vor putea să-l uite. El era în vîrstă de 48 ani. A luat parte la resboiul de la 1877, unde s-a distins la asaltul Plevnei. Mirescu era atunci sergent și grație bravurei sale, fu avansat de M. S. Regele pe câmpul de răsboiu. Căpitanul Mirescu, înainte de a intra în armată, fusese tipograf la Imprimeria Statului. Reporter. UN PROVERB PE ZI Un rege nedrept e un fluviu fără apă. Neme descoperiri în afacerea falsificatorilor de timbre D. judecător de instrucție Stelian Popescu a făcut o însemnată descoperire în afacerea falsificatorilor de timbre. Acum câteva zile, arehivarul secției comerciale de la tribunalul Ilfov a observat că dintr’un dosar lipsește o coală de 20 lei. Imediat si-a închipuit că coala de hârtie a fost sustrasă de vreunul dintre practicanți, de la acea secție. Pentru ca d-sa să nu aibă nici o răspundere, a crezut că este necesar să comunice cazul d-lui judecător de instrucție Stelian Popescu. Pe dată d. Popescu a deschis o anchetă. După cercetări minuțioase, judecătorul a descoperit o întreagă serie de pungășii săvârșite de douî tineri practicanți la secția de notariat. Aceștia sunt Titu Gheorghiu și Gheorghe Dumitrescu. De la un timp, acești douî indivizi, pe dată ce la notariat venea câte o persoană cu acte la cari ereau atașate coli timbrate de câte 20 sau 25 lei, luau aceste coli, le vindea și, iar banii îi împărțeau pe din două. In locul coaselor sustrase puneau coli vechi anulate de prin dosare. In totdeauna însă aveau grije ca să șteargă cu clar iscălitura magistratului și cuvîntul anulat de pe ele. Ștersătura era așa de mare făcută, încât cel mai abil expert nu putea să constate dacă acea coală timbrată a mai fost întrebuințată vre-o dată. Cu modul acesta cei două escroci au falsificat numeroase coase timbrate. D. Stelian Popescu, din cercetările făcute până acum, a constatat în arhiva tribunalului peste 100 coli timbrate falsificate. Atât Titi Gheorghiu cât și Gheorghe Dumitrescu au fost arestați și depuși la Văcărești. Judecătorul continuă ancheta, miniștri, membrii corpului diplomatic și înalții demnitari ai Statului. ♦ Epizootia de febră aftoasă din Vlașca, a fost tăinuită de locuitori și abia s-a constatat după o lună, la 8 iulie. Astăzi are o extensiune îngrozitoare. Sunt o mulțime de localități infectate în Vlașca, Teleorman și Ilfov. Toate silințele inspectorului veterinar Fortuna și ale medicilor veterinari este să o limiteze. Din rapoartele numeroase, primite din partea inspectorului Furtuna, d. prefect de Vlașca, își dă toate silințele pentru stingerea boalei. ♦ Ministerul lucrărilor publice a intervenit pe lângă căile ferate ca să numească de preferință pe absolvenții școalei de poduri și șosele în administrația căilor ferate, ca controlori, mecanici, șefi de depozite, etc. ♦ Liniele Galațî-Berești, T.Ocna-Palanca și Comănești-Berlești au fost trecute, de la serviciul lucrărilor nouă, la acela al întreținerei de la căile ferate. a D. căpitan Vasilescu D. Ion, de la serviciul de geniu al corpului III de armată și Simionescu Dumitru din reg. 2 geniu, au fost mutați între dînșii în interesul serviciului. ♦ O telegramă primită la ministerul de lucrări publice, anunță că apa Oltului a venit foarte mare între Islaz și Turnu- Măgurele. ♦ Direcțiunea generală a serviciului sanitar a adresat era primăriei Capitalei o circulară ca să caute să aducă urgente îmbunătățiri oborului de vite. ♦ D. Vasile Dinulescu, medic veterinar al orașului și punctului de observație Salina, a obținut un concediu de 30 zile, în care timp va fi înlocuit prin dr. Mircea Văsescu. ¥ In cursul acestei săptămâni primăria Capitalei va invita presa să viziteze lucrările de la Bragadiru pentru captarea apei. ♦ D. Haret va primi azi în audiență la ministerul instrucțiunei publice. ¥ D. Luca Ionescu, secretarul general al ministerului de interne, a sosit erî în Capitală. ¥ Am dat, era știrea că d. sublocotenent Zăhărescu Constantin, fiind ta berăria Oswald, s’a pomenit deodată fără portofelul seu, în care se aflau 200 lei și că au fost arestate d-rele, Ecaterina Isvoranu și Elena Lambru, ca bănuite că ar fi furat portofelul ofițerului. In urma anchetei făcută de poliție, cele 2 d-șoara au fost puse în libertate, negăsindu-se nici o probă de culpabilitate în contra lor. ♦ O a doua depeșă a prefectului de Romanați, anunță că Oltul s’a revărsat și a inundat comunele Islaz și Grecii. El a mai inundat cătunele Griva, Mărgineni și Ociagiî din Romanați, făcând mari pagube semănăturilor și fânețelor. ♦ Comuna Belciuga (Putna), e de 3 zile inundată de rîul Săratul. Satul e ca o insulă în mijlocul unuî lac întins. Rîurile Putna și Săratul au inundat com. Vulturul (Putna), cauzând o pagubă de vr’o 19.000 lei și com. Gaben unde pagubele sunt de 40.000 lei. Au maî fost înecate pășunele și fînețele din comunele Jorăștî și Mircești. Apele s’au retras apoi. Șoselele sunt cu totul stricate în comunele Soveja, Vizante, Câmpurile și Râncoasa. Podul plutitor de pe Siret, la Nămoloasa, a fost rupt și dus de curent cu 2 țărani cari se aflau pe el și a căror soartă nu se știe. ♦ Guvernul otoman a înființat un vice-consulat la Turnu-Măgurele, unde a fost numit PetropuIo-el Tendi. Wim Cii*Iti%la Rănirea din calealancului Trei indivizi, Pavel Paraschiv, Ioniță Rădulescu și Dinu Constantin, câte și 3 din calea Iancului No. 8, după ce s’au îmbătat sdravăn, s’au dus la un vecin al lor anume Ioniță Dumitru și după ce se certară nițel, se luară repede la bătaie. Femeia Jinî Ioniță, anume Zinca, sări atunci în ajutor, dar amândoui fură numai decât culcați la pământ. Indivizii de mai sus nu se mulțumiră însă numai cu atât și punând mâna pe niște ciomege, loviră pe Ioniță și pe nevasta lui Zinca, până ce le sparseră capetele. La țipetele victimelor, săriră în ajutor mai mulți vecini. Puțin după aceea veni și comisarul secției respective, împreună cu mai mulți sergenți de stradă. Bătăușii, cu mare greutate fură arestați și dați judecatei, iar răniții s’au trimis în cura spitalului Golentina. Arestarea din calea Moșilor Poliția a arestat era pe un anume Dinu Constantinescu, din calea Moșilor No. 330, care a răpit pe o față Maria Dumitrescu, în vârstă e 16 ani, fiica lui Tache Dumitrescu din strada Ștefănescu No. 10. Comisarul secției respective continuă cu anchetarea cazului. Un sergent de stradă călcat de o birjă Damian Constantin e sergent de tradă, cu postul său în calea Victoriei. Intre alte atribuțiuni el are și pe aceea de a veghia ca birjarii să nu calce pa cineva. Consciincios datoriei sale, Damian apără pe trecători, în schimb însă a păți el. Un birjar, Ioniță Milan, dând bici cailor sei, sergentul încercă să-l oprească. Caii fiind însă mai voinici, biruiră pe sergent, iar roatele trăsura îi trecură peste corp. Birjarul fu arestat, iar sergentul dus la infirmeria batalionului. Accidentul de la poligonul de tir Era, la orele 10 dimineața, pe când se faceau exerciții de tir la poligonul de la Cotroceni, calul d-lui maior Șoltiș speriindu-se, a luat’o la fugă’și a trântit jos pe d. maior, care șî-a scrântit piciorul. Ceîâ’aHi ofițeri alergară numai de cât în ajutor și ridicară pe d. maior Șoltiș, care fu dus la infirmerie. Spargerea din str. Surorilor Niște pungași au intrat noaptea trecută, forțând ușa de la antreu, în casa d-lui Vlădoianu, din strada Surorilor, proprietarul fiind dus la băi. Hoții au spart mai multe cufere, au furat diferite lucruri de valoare și după aceea au dispărut. Era dimineață, aflându-se despre această spargere, comisarul secției respective se duse la fața locului și începu cercetările pentru găsirea spărgătorilor. Pungaș! arestați Secția 2 a arestat era pe un individ ’ Istrate Gardamiță, care s’a găsit vagabond prin raionul acelei secțiuni. Secția a 5 a arestat pe un anume Gheorghe Tanăsescu, care acum 20 de zile a furat un portofel cu suma de 20 lei de la un servitor Tudorache Theodorescu, pe când se afla pe maidanul Duca. Poliția Capitalei căuta de mai mult timp pe o pângășoaică Radu Marin, și erî găsind-o prin piață a și arestat-o. Tot elî s’a arestat și soldatul Florian Gostică, care e dezertor din reg. 2 artilerie, bateria a 3-a va întoarce ea trenul de 3 la Sinaia. ♦ Cu toate buletinele oficiale, cari de altfel sosesc foarte neregulat de la Constantinopol, din patentele vapoarelor cari vin în porturile noastre, se constată că în capitala Turciei sunt mai multe cazuri de ciumă, înmrăștiate prin oraș. ♦ D-niî G. Măldărescu și D. Manolescu au fost numiți revizori pentru iluminatul părților mărginașe ale Capitalei. Aceste numiri s’au făcut în urma unui raport al serviciului tehnic al Capitalei. ♦ După știrile sosite la serviciul sanitar superior, epidemiile de scarlatina, difterie și febră tifoidă, cari bântuiau prin țară, sunt pe cale de a se stinge. ♦ In locul gentelor din trecut, la manevrele din toamna aceasta, ofițerii inferiori din arma infanteriei vor purta răniți ușoare. ♦ D. inspector financiar Culcer întorcându-se în Capitală, din inspecția pe care a făcut’o administrațiilor financiare din Oltenia, a făcut un raport în care se prevede că situația financiară a casieriilor s’a îmbunătățit foarte mult. In același raport se [spune că recolta e foarte bună. ♦ Eli s’au împlinit 40 de zile de când s’a declarat la Constantinopol epidemia de ciumă. In tot intervalul acesta n’au fost, după buletinele oficiale, da cât 14 cazuri de ciumă, dintre cari numai 3 mortale. ¥ Diseară se întrunește la ministerul de interne, sub preșidenția d-lui d-l Petrini-Galațî, consiliul sanitar superior. ♦ D. Aurelian, ministru de interne, a ordonat o anchetă la poliția orașului T.Jiu. ♦ Consiliile generale ale județelor Dâmbovița și Olt au fost convocate în sesiune extraordinară. ♦ In comuna Berceni, din județul Ilfov, s’a constatat epidemia de febră aftoasă. ♦ Iată cum va fi compusă comisiunea căpitanilor aspiranți la gradul de maior pentru arma infanteriei: D. general Tatărescu, președinte pentru toate corpurile. Pentru corpul I, membrii d-niî colonel Pavîu și maior Antonescu. Pentru corpul II, d-niî coloneii Aslan și Budișteanu. Pentru corpul III, d. colonel larcu Alexandru, și pentru corpul IV, d-niî coloneii Teișanu și P&ciurea. ♦ Duminecă, 5 August, la orele 10 dim., sa va celebra un te deura la catedrala catolică Sf. Josef, cu prilejul aniversarei împăratului Frantz-Iosef. După te-deum, se va face o recepțiune la legațiunea austroungară. « Poliția din Bruxelles a înștiințat poliția Capitalei noastre că niște hoți au spart un magazin al unui domn Grottendick și au furat bijuterii în valoare de 80,000 lei. ** * V * s MÂINE Mercuri 1 August VA APARE BIBLIOTECA UNIVERSULUI care conține frumosul roman PUTERII DESTINULUI de renumita scriitoare GHAMAUETTI 2003 bani volumul — în toată țara — Tragica slunscria din strada Cazărme! Era dimineață, la orele 6, un trecător străbătând grădina Lăzureanu, văzu pe cineva trântit între iarbă și în nesimțire. Se apropie de el, îl pipăi și văzu că e rece. Atunci se convinse că e mort și dete numaidecât alarma. D. Cornelie, comisarul secției 86, veni la fața locului și începu cercetările. Omul, găsit mort în grădina Lăzureanu, era căpitanul Constantin Mirescu, comandantul companiei din arsenalul armatei. Sinuciderea Nenorocitul se sinucise în timpul noptea. El se sculă pe la ceasul noaptea, și numai în cămașă car se afla, trecu în grădina Lăzureanu, care e alături cu casa lui din strada Cazărmea No. 35. Ajungând în mijlocul gradinei, îndreptă revolverul, calibrul, pe care-l luase de acasă, spre tâmpla dreaptă și trase cocoșul. Nenorocitul se prăvăli la pămînt și moartea fu aproape instantanee. Un locuitor, vecin cu grădina, anume Ghiță Constantinescu, auzi detunătura, dar nu-i dete nici o importanță. Transportarea cadavrului la spitalul militar imediat ce se află despre această sinucidere, veniră la fața focului autoritățile civile și militare, cari în urma unei sumare anchete, ordonară transportarea cadavrului la spitalul militar. Cauza sinucidere! In privința cauzei sinucidere! circulă două versiuni. Unii susțin că germanul căpitan era bolnav și că într’un acces de disperare și-a curmat viața. O altă versiune și cea mai vn, Drama din strada Uranus — NOUI AMĂNUNTE — D. judecător de instrucție Stelian Popescu, s’a ocupat ieri din nou cu afacerea dramei din str. Uranus. D. judecător a înaintat dosarul acestei afaceri consiliului sanitar superior pentru a se pronunța asupra celor două acte dresate de medicul legist d. dr. Minovici. Consiliul se va întruni mâine seară, Miercuri, pentru a-șî da avizul. ** * Din cauză că d. Stelian Popescu pleacă astăzi în concediu, pe care l’a obținut d’acum o lună, afacerile cabinetului 5 de instrucțiune vor fi girate de d. judecător de instrucție Hamangiu. D. Hamangiu necunoscând afacerea dramei din strada Uranus, va relua instrucția de la început. Ordonanța va fi dată de d-sa cel mai târziu în 10 zile. și MARTI ♦ A si citi pe pag. IV, Lucruri din toată lumea . Presa română și Finanțe, agricultură și comerț. ♦ Corespondentul nostru din Sulina ne scrie că vaporul «Apollo» al companiei Lloydul Austriac, terminându-și carantina, a intrat în port, unde urmează să fie desinfectat de către serviciu sanitar. ♦ Epitropia Casei Spitalelor Sf. Spiridon din Iași a decis ca sesonul de băi la Slănic(Moldova) să fie prelungit anul acesta până la 15 Septembrie. ♦ Azi, la orele 11 și 10 m. dimineața, va sosi în Capitală ca un tren special, A. S. R. Principele Ferdinand. ♦ Azi, la orele 12, se va oficia la biserica luterană din București, un requiem pentru odihna sufletului împărătesei Frederic mama împăratului Germanie! La acest serviciu vor asista A S. R. Principele Ferdinand, dinî ȘTIEÎ ȘCOLARE ♦ Admiterea elevilor în clasa 1 de gimnaziu se va face în Septembrie, prin concurs, dacă numărul cererilor va fi mai mare ca al locurilor disponibile. Concursul se va da din aritmetică și limba română, înscrierile începe la 16 August. Satiri ♦ D. locotenent stagiar P. Vrănceanu, din reg. 9 călărași, fost trecut în rezervă cu gradul ce posedă. Ele au început la Dadilov (Vlașca), exercițiile de tir ale artileriei, la cari iau parte și ofițerii. ȘTIRI JUDICIARE ♦ Măine, Miercuri, înalta Curte de casație va începe judecarea recursurilor urgente și va ține ședință până în ziua de 4 August. Tribunalul Ilfov a confirmat ieri mandatele de depunere practicanților de la tribunalul Ilfov : T. Gheorghiu Gh. Dumitrescu și a agentului de la portăreț Gălășescu, implicați în afacerea timbrelor de la tribunalul de comercia. Deoarece motivele de casare din partea lui Al. Candiano Popescu nu s’au depus până acum, e foarte posibil ca ele să fie depuse chiar în ziua înfățișărei, cerendu-se tot d’odată și amânarea. Am arătat că Vlădoianu a protestat contra unei amânări. ȘTIRI ECONOMICE 5 FINCIARE ♦ In toamna aceasta, d. ministru al lucrărilor publice va modifica legea prin care se acordă concesiunile liniilor ferate de interes particular, deoarece condițiunile în cari se dau astăzi asemenea concesiuni, au dat anul acesta cele mai proaste rezultate . Ministerul de lucrări publice a intervenit pe lângă ministerul de finanțe și pe lângă casa de depuneri și consemnațiuni, pentru a- avansa lunar suma de 250.000 lei în contul taxelor de chesagiri și de jumătate la sută pe cari le percepe ministerul porturilor noastre. Cu aceste sume, ministerul de lucrări publice voește să termine lucrările portului Constanța. Citite Informații!! MARȚI ♦ Ministerul de lucrări publice a luat dispozițiunea ca să anulezi toate concesiunile acordate pentru construcțiuni de căi ferate din inițiativa particulară dacă concesionarii nu vor începe lucrările până la 10 August viitor. La manevrele care vor avea loc în cursul lunei Septembrie, vor asista mai mulți ofițeri din armata austriacă, precum și două ofițeri germani. ♦ După terminarea manevrelor, comandamentele vor înainta pe ziua de 1 Noembrie . O situațiune recapitulativă de oamenii chemați la concentrare și cari nu s’au prezintat sau s’au prezintat cu întârziere. O dare de seamă generală asupra modului cum s’au făcut concentrările, profitul ce s’a tras din ele, lacunele ce s’au observat, făcând propunerile ce cred mai nimerite pentru viitor. In mod special se vor da detalii asupra batalionului de miliții din punctul de vedere al formațiunei sale și al serviciului ce poate fi in stare să aducă. Colecțiunea temelor pentru luptele și manevrele executate de diferitele unități de la regiment în sus, cu arătarea modului cum ele au fost executate și critica făcută pe teren. In fine se va face un raport general asupra manevrelor. ¥ Tinerul A Gandiano-Popescu a înaintat înaltei Curți de Galațiune un memoriu, descriind crima din strada Icoanei. ♦ Ministerul domeniilor a intervenit pe lângă fabricele de postavuri din țară, ca să întrebuințeze în fabricațiune lîna merinos ce se găsește în țară. ♦ In cursul zilei de oră n’a plouat în nici o localitate din țară. ♦ Comandamentele corpurilor de armată, au înaintat ministerului de războiü rapoarte amănunțite asupra situațiunea ofițerilor de rezervă, cuprinși în seria ce urmează a lua parte anul acesta la marile manevre. In rapoarte se indică destinațiunea ce au acești ofițeri după lucrările pregătitoare, adică combatanți în unitățile de trupă, la comandamente sau servicii, etc. Tot d’o dată comandamentele au înaintat și situațiunea distribuirea ofițerilor activi și de rezervă în regimentele cari concentrează batalioanele de miliții. ♦ A. S. R. Prințul Ferdinand, 1 sare a sosit azi în Capitală, se Din Mehadia» (Telegramă de la directorul nostru J Mehadia, 30 Mie. ati concert românesc Aseară a avut loc, în marele salon de cură, de aici, concertul d-nei Mezetti, Capceanu. Ea a obținut un succes splendid; a fost foarte mult aplaudată de la început până la sfârșit. Vizitatorii români au fost toți de față și i-au oferit un frumos coșuleț cu roze și cu panglice de culorile naționale române. Dînsa a obținut multe alte buchete de flori. Orchestra militară a intonat un potpuriu pe arii românești, care a fost foarte mult aplaudat. Ungurii erau foarte puțini. Cu toate astea salonul era din Cazzavillan. — Cismarul Silivestru a fost arestat fiind prins cu niște giuvaericale pe cari voia să le vîndă. S-a constatat că giuvaericalele aparțineau mamei sale. Cadavru suspect.—Furt.—Accident.—Mușcat de șarpe lași, 30.—In comuna Fântânele, a fost descoperit de către trecători, un cadavru bărbătesc, având capul și fața mâncată de câini. Se pare că la mijloc e o crimă, ceea ce a făcut ca autorități să deschidă cercetări. — A fost arestat un oarecare Vasile Cintea, care a furat de la Ana Paulina Redder, bijuterii de valoare. — Trăsura cu No. 72 a călcat și rănit grav pe Șmil Grossmith, care a fost internat la spitalul israelit. — Fmeea Anica Sfrican, din comuna Gailet, pe când dormea pe câmp, a fost mușcată de un șearpe veninos. Intr’o stare disperată a fost adusă și internată la spitalul sf. Spiridon. Maltratare.—Accident nenorocit.—Crimă.Alt accident.R&nsre Galați, 20.—Brutarul Dumitru Ion, din str. Eliade Rădulescu, a maltratat pe un frate al seu cu o sabie, tăindu-i o mână și o ureche. Gazul se anchetează. — O căruță în care se aflau Gheorghe Gheorghiu și Haralamb Tătaru, a călcat în strada Cojocarilor pe femeia Sura Bergher, rănind’o oribil. Intr’o stare disperată, ea a fost condusă la spital. — O depeșă anunță că astănoapte ciobanul Gheorghe Clinciu, din com. Balabancea, jud. Tulcea, t asasinat pe un alt cioban. Motivul e o ură veche. Ucigașul a dispărut după săvârșirea crimei. — Un copil al femeei Stanca Bălțatu, jucându-se în Grigore apropierea unei gropi, a căzut înăuntru, de unde a fost scos rănit grav. — Muscalul Nicolae Ivanoff, fiind beat, a lovit în cap cu cuțitul pe un alt rus anume Vasile Vasilieff. Agresorul a fost arestat. Maltratare.—Dispariția unei domnișoare.—Fuga anul perceptor fiscal. — Incendiu. — Dispărut Iași, 30. — Anton Danilo, din comuna Oltești, a fost arestat, fiindcă a maltratat și rănit mortal pe Anica, soția sa, care a fost dusă în agonie la spital. — D-ra Elena Banasa, de 16 ani, din strada Goliea, a dispărut de la locuința părinților ei. S’a deschis o anchetă asupra acestei dispariții, care produce mare senzație. — Se depeșează că Ioan Assan, perceptor fiscal în Constanța, a dispărut delapidând suma de 11841 lei. Se bănuește că el s’ar fi refugiat în Iași. Poliția îl urmărește. — Un incendiu a distrus casele lui Vasile Ștefănescu, din comuna Goruni. — Emițându-se un mandat de arestare în contra delicventului Ștefan Buzilă din com. Brăești, acesta a dispărut. Se crede că s'ar fi sinucis. Cele timbrate falsificate Galați, 30.—Judele instructor a făcut azi o cercetare la debitul de tutun de la Bursă. Această cercetare a fost făcută pentru faptul că Regia a găsit printre colite timbrate una falsă. Se urmează cercetări în altă direcție. Sernul Telegrafic al ziarului „Universul“ Din România Telegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL Piața cerealelor. — nndouită crimă.—Caz de nebunie.—încercare de omor.— S’erchiziție.—Hai prins Brăila. 30.—Din cauză că eri a fost Duminecă, azi n’au sosit depeși din America. Astfel că tendința pieței a rămas neschimbată. S’au încheiat totuși mai multe afaceri însemnate, în urma cererilor mai mari pentru export. — Erî s'a găsit, aruncat la mal de valurile Dunărei, în apropiere de com. Vădeni, cadavrul unui necunoscut. Se bănuește că ar fi cadavrul unui tînăr înecat la Galați. — Azî-noapte o îndouită crimă s'a comis pe str. Lânăriei, Tudorache Culean, Adam Gal și Farmachi, au rănit grav cu cuțitul pe Gheorghe și Gavrilă Apostol cu cari se aflau mai de mult în neînțelegeri, din cauza unor dar averi bănești. Victimele au fost duse la spital, iar criminalii arestați. Aci s’a produs un nou caz de nebunie. Victima se numește Polihhrome Anaraduri. — In comuna Sutești a fost o încercare de crimă în ziua de 28. Locuitorul Ilie Radu, certându-se cu tatăl său, a încercat să-l omoare cu un cuțit. Insă a fost împedicat la timp. — D. Săcăreanu, șeful siguranței, a făcut azi o percheziție la domiciliul d-lui Iancu Untaru, reprezintantul casei de bancă Eduard Urban din Brunn (Austria). S’au confiscat numeroase bonuri și obligații streine oprite în țară. Poliția dresează actele pentru darea numitului in judecată, Telegramele Agenției Române Din Streinătate Grevă Roma. 30. —Impiegații drumurilor de fer s’au pus in grevă. Ei cer sporirea salariilor și alte concesiuni. Totuși mai multe trenuri circulă încă. Serviciu funebra Cronberg, 30. — Un serviciu funebru a fost celebrat, la biserică, la 4 ore după amiază, în prezența membrilor familiei imperiale, regelui și reginei Angliei, principilor și principeselor. Trupele au dat onorurile. După vecinica pomenire, pastorul Dryander a rostit un discurs funebru, în care a enunțat virtuțile defunctei. Amănunte asupra mortii lui Crispi Roma. 30.—Ziarele asigură că rămășițele pământești ale d-lui Grispi vori transportate la Palermo pe bordul unui vapor. In momentul morței sale, Crispi era înconjurat de familia sa și de prieteni. Municipalitatea din Palermo pregătește funeralii solemne. Se zvonește că Grispi ar fi încredințat unui om politic sarcina de a-i publica memoriile.  Alegeri de fcalotagiö Belgrad, 30.—La scrutinul de balotagiu pentru alegerile generale au reușit d-niî Radovanokî și Pavlovici, guvernamentali. Telegramele particulare ale ziarului «Universul» Din Străinătate (Din ediția de aseară pentru provincie) Condoleanțe de la suverani pentru moartea lui Crispi Roma. 30.— Telegramă din Neapole i Ultimele ore ale lui Crispi au fost sfâșietoare. Dînsul și cutremura menahalele *Ieșeau din gură. Funeraliile se vor face Un Neapole și la Palermo. Va fi înmormântat la Palermo. Au sosit numeroase telegrame de condoleanțe, între cari ale suveranilor Italiei, a prințului Muntenegrului și a împăratului Germaniei,