Universul, noiembrie 1901 (Anul 19, nr. 298-327)

1901-11-01 / nr. 298

♦ Instrucțiunea în afacerea Lenș Slătineanu este terminată. Ordonanța definitivă va fi dată de d. judecător de instrucție Stelian Popescu la sfirșitul acestei săptomânii. Prin ordonanță, judecătorul va trimite înaintea tribunalului pe Jean Lenș Slătineanu, ca autor principal în falsul de polițe, iar pe cămătarii: A. Weintraub, I. Avramescu și Schwartz ca complici. ♦ Din cauze de economie, pavilionul ofițerilor de la spitalul militar central a fost închis. Ofițerii bolnavi au fost trecuți în oamenile de reservă din celelalte pavilione. ♦ Actualul consiliu de disciplină al baroului Capitalei va organiza în cursul lunei viitoare o serie de conferințe juridice, în sala cea mare a corpului avocaților din palatul justiției. ♦ Astâzi va fi înaintat judecătorului de instrucție al cabinetului 5, raportul întocmit de revizorul Regiei d. Săftoiu, în afacerea falsificătei de timbre. ♦ Biți, toată ziua, judecător de instrucție Stelian Popescu s’a ocupat cu afacerea sticluței de otravă care s’a găsit în celula lui Cividiano la Văcărești. Instrucția se urmează în cel mai striat secret. Eli s’a luat numai interogatoriul lui Candiano-Popescu, care a făcut aceleași declarațiuni ca și înaintea Curței cu jurați. Zilele acestea, judecătorul va lua interogatoriul d-lui colonel Vlădescu, care, după cum se știe, este învinuit de Al. Candiano- Popescu că i-ar fi procurat otravă la Văcărești. Mai putem adăoga că judecătorul a dat peste câteva importante elemente, cari de sigur că îl vor pune în măsură să descopere »deverul în această «facere. ♦ Consiliul sanitar superior s’a întrunit «seară la ministerul de interne, sub președinția d-lui dr. Petrini-Galați. Consiliul a ratificat măsurile luate deja de către guvern, față cu proveniențele din Odessa,unde s’au "instalat 4 cazuri de ciumă, stabilind o carantină de 6 zile. Consiliul a discutat apoi cererea serviciului maritim, de a se stabili, în anumite condițiuni, o casă cu un vapor român, între Constanța și Constantinopol. Tot în ședința de aseară, consiliul sanitar a luat cunoștință de modul cum se distribue apa în Capitală. ♦ In orașul Iași au fost, în cursul săptămânei trecute, două cazuri nouă de febră tifoidă și 59 de polar. ♦ Aseară a plecat la Babadag d. dr. Oncescu, inspector sanitar, spre a vizita spitalul din localitate. ♦ D. dr. Mihail, inspector sanitar, s’a întors în Capitală, venind din inspecția pe care a făcut-o în orașul Botoșani. ♦ Aseară s’a întrunit la spitalul Colțea comitetul asociațiunei pentru profilaxia și tratamentul gratuit al tuberculoșilor, sub președinția d-lui profesor dr. M. Petrinu-Galați. ♦ Eri a fost pus în libertate T. Avramescu, implicat în afacerea Lenș Slălineanu. ♦ In consiliul de miniștri care a avut loc aseară la ministerul de interne sub președinția d-lui Sturdza, s’a discutat asupra principalelor proecte de legi cari urmează a fi depuse pe biuroul Corpurilor Legiuitoare, în viitoarea sesiune. S’a mai ocupat cu consfătuirea care va avea loc Sâmbătă seara 3 Noembrie. S’a hotărît, după cât a putut transpira, să se Invite la acea consfătuire toți senatorii și deputații aflători în Capitală, precum și toate persoanele marcante din partidul liberal. La consfătuirea de la 3 Noembrie se va arăta întregul program al guvernului, precum și toate proectele de legi care vor fi depuse pe biuroul Corpurilor legiuitoare. ♦ In luna Septembrie s’au născut în Capitală 338 biețî și 298 fete, în total 631 copii, dintre cari 468 ortodoxi, 49 creștini de alte confesiuni și 119 mozaici. In aceeași lună au murit 250 persoane de sex masculin și 196 de sex femenin, in total 446 persoane, dintre cari 363 ortodoxi, 36 creștini, 45 mozaici, un mahomelan și unul de altă religie. Boalele de cari au murit au fost în majoritate oftica, apoi pneumonia, gastro-enterita, febra tifoidă, anghina, etc. rilor, cu tot cerul de un «mauve» ideal care împodobește fundul scenei. Citită,rol ln chipuesc, poema d-lui Petrovici ar câștiga. Mai mult, cred că e bună numai de citit. Subiectul poemei d-lui Petrovici? Acelaș subiect care a ispitit pe toți începătorii, cu sau fără chemare , unicul cântec pe care ’l tremură întâi coardele lirei sub degetele celor cari visează la douăzeci de ani. Castelana abandonată de bătrânul conte, soțul său, își așteaptă în splendoarea unei nopți de vară, iubitul. Blondul paj de cincisprezece ani o adoră, și ar vrea ca-i fure o sărutare dar nu îndrăznește. Dar, iată Gonzalo, mult așteptatul Îndrăgostit după care suspină Castelana. Jurăminte de amor, beție de vorbe sonore. Pajul ii surprinde și -și străpunge inima cu pumnalul. Nefericitul copil moare in brațele slăvitei sale stăpâne care-l împlinește în sfârșit visul nebun ce-i chinuește sufletul : o sărutare în tricou albastru și cu perucă blondă, d-ra Titi Gheorghiu era un paj foarte drăgălaș și liric atât cât trebuia. D-ra E. Mihăilescu—Castelana—e desigur o artistă inteligentă, păcat însă că vocea d-sale, aproape uniformă, nu a putut nuanța în deajuns dulceața subtilă a unora din versurile pe cari le-a spus. Proza îi convine mai bine. D. Mărculescu (Gonzalo) și-a debutat rolul conștiincios, ceva mai mult însuflețire. însă, n’ar fi stricat. S’a jucat apoi Ginerele d-lui prefect, amuzanta focalizare a d-lui Gusty, despre care am vorbit deja la timp. Pentru toul s’a anunțat : Denisa, frumoasă piesă, dar părerea mea și a multora e că nu cu asemenea spectacole se poate scoate teatrul din lâncezeala financiară in care se sbate. George Ranetti. " in volc Mîr" ♦ «A trecut un veac, îmi spuner un ilustru medie, și trepiedul vital al lui Bichat este vecinic un adevăr. Noi murim din pricina inimei, a creerului și a pântecelui; să echilibrăm deci economia noastră viețuitoare prin remediile vitelizante, al căror tip este vinal Brawnis, sedativ al inimei, întăritor al nervilor, restaurator al mușchilor și învingător al asimilației». Avis tuturor suferinzilor ! Și, mai cu seamă, feriți-vă de imitațiuni. ■---------------»-«»■*—............— Cronica teatrală Teatru Național. — O sărutare, poemă dramatică într’un act de d. Ioan Petrovici.— Ginerile d-lui prefect, comedie in 3 acte de Blumenthal, localizată de d. Gusty D. Ioan Petrovici, tînărul autor al poemei cu care s’a Început reprezintația d’aseară, este un necunoscut nu numai pentru marele public, dar chiar pentru cei mai în curent cu mișcarea noastră literară. Necunoscut va rămâne și după sărutare, dacă talentul d-sale nu se va manifesta printr’o operă mai puternică. Căci, netăgăduit, e o licărire de talent la debutul d-sale. Ia gutele de versuri pe cari le-am auzit aseară se simte uneori slaba fâlfâire de aripi a Muzei, se întrezărește câteodată deși încă palidă raza inspirărei. Pentru teatru, această poemă e pur și simplu o copilărie, cu tot luxul de montare, cu toate plantele exotice împrăștiate din belșug pe scenă, cu toate trilurile de’ privighetoare ce ’ntrerup ritmul versu Serviciul telefonic și telegrafic al ziarului „Universul“ Din România — Prin telefon — Piața cerealelor. — Duelul Teodorichi-Ghițescu.—Sinucidere. — Epidemia de scarlatină.-Apele Dunărei.-Timpul Brăila, 30.—In urma urcărei sosite și azi din America, piața cerealelor a fost activă în tot cursul zilei și foarte animată. Lipsa vagoanelor însă împiedică mult afacerile. Prețurile au rămas azi neschimbate. — Relativ la duelul între d-nîi Teodoridi, pictor și locot. Ghițescu, ve mai comunic următoarele amănunte: Martorii ambelor părți au avut era o consfătuire, în care cei ai d-luî locot. Ghițescu au pretins scuze din partea d-lui Teodoridi. Martorii acestuia însă au refuzat categoric. In urma acestora, d. dr. Iorgandopol, martor, s’a retras și în locul d-sale, d. Teodoridi a propus ca martor pe d. inginer Dendrino. Azi la 4 d. a. «o «vui din nou o consfătuire. — O sinucidere se semnalează prefecture, din com. Cioara-Doicești. Femeea Dragomira Ștefan a fost găsită spânzurată de un copac. G»ura nu se cunoaște. — La spital se află azi 12 cazuri de scarlatină. — Apele Dunărei scad. — Timpul e frumos. Moarte subită. — început de incendiu.—Proces.—Alt proces.—Inspecții.—Noul explosibil.—Piața pescăriei. — Apele Dunărei.—Timpul Galați, 30.— Matei Peliradu, din str. Mircea Vodă, a încetat subit din viață, în urma unui atac de apoplexie. Defunctul fusese mai înainte consul turcesc la Smirna, și se afla de mai mult timp refugiat aci. — Un început de incendiu s’a declarat astă-noapte la locuința d-nei Theodorița Aftali, din str. Brăilei. Focul a fost localizat cu ajutorul poliției. Curtea de apel, constituită in curte criminală pentru judecarea crimelor comise in Dobrogea, a condamnat azi la un an închisoare pe criminalul Gheorghe Clinciu, care a comis un omor lângă Tulcea. — Tot azi, Curtea de apel a condamnat la 3 luni închisoare pe comerciantul Nicoli Prodrom, pentru că se servea în comerțul său de cântare false. — D. dr. general Vergescu, însoțit de căpit. farmacist Georgescu, a inspectat azi spitalul militar. — D. colonel Grozea, comandantul brigăzei de infanterie, a trecut în inspecție generală reg. 11 Siret. — Ministerul de războiu va institui în curînd o comisiune care să analiseze eficacitatea noului explosibil, descoperit de maiorul Dimitriade și chimistul Ionescu. — Pe ziua de azi, s’a observat o mare animație în piața pescăriei. Au sosit numeroși comercianți din Moldova pentru a face cumpărături de pește. Prețurile sunt bune. — Timpul e frumos și călduros. — Apele Dunărei cresc convins că coborîrea lor nu produce nici o primejdie. Autoritățile din Uncghenii-Români cercetează cauzele, cari au născut in Rusia ridicola idee despre ciuma din România. — Autoritățile urmăresc pe ardeleanca Ghitta Serbu, care, după ce a furat de la Alexe Pascu, din R.Sărat, o însemnată sumă în numerar și trei inele de aur, a fugit. — Din greșeală s'a descărcat pușca pe care o ținea Gheorghe Vornicu din Cucuteni, producând acestuia done răni mortale. Nenorocitul a fost adus la spitalul sf. Spiridon. — Jucându-se pe lângă sobă, copila Ecaterina Ionescu din corn. Pașcani, în etate de 4 ani, și-a aprins hainele și corpul. Dusă la spital, miticuța copilă și-a dat ultima suflare în chinuri îngrozitoare. — Pentru Joui s’a anunțat la teatru «Contesa Sara» , iar pentru Sâmbătă «Toma Necredinciosul». D-na Anna Judio, celebra artistă a teatrului Variétés din Paris, va da, cu concursul artiștilor ieșeni, în zilele de 4 și 5 Noembrie, două reprezintații. Ciuma la Odesa.—încercare de sinucidere.—Mumă criminală.— Nenorocire.— Furt. — Extrădare.—Strivit de tren lași. 36. — Astâzi prefectura județului nostru a fost înștiințată că ciuma a isbucnit la Odessa. Imediat s-au luat riguroase măsuri la Ungheniî-Români. Medicul primar Roșculeț s'a stabilit acolo. De asemenea, toate autoritățile de pe malul Prutului au primit ordin să păzească sever și numărul posturilor de santinele a fost întreit. Totuși autoritățile noastre au fost vestite că autoritățile din Ungheni-Rușii urmează cu aplicarea măsurilor medicale contra pasagerilor sosiți din România. Procedarea rușilor e neexplicabilă. Servitoarea Anica Caramban, din strada Toma Cosima, a băut o cantitate de fosfor dizolvat în petroliu. In agonie, nefericita a fost transportată la spitalul Sf. Spiridon. — Poliția a descoperit pe un loc viran din strada Sinagogelor cadavrele a două copilași gemeni, învelite într’o cârpă. E bănuială că o crimă monstruoasă ar fi la mijloc; s’a deschis o anchetă. — Căzând Un vas cu vin, a rănit de moarte pe Avram Herșco. Rănitul a fost transportat la spitalul sf. Spiridon. — Niște hoți necunoscuți, introducându-se în locuința judecătorului Lascar Antoniu, din stradela Albă, i-au furat o mulțime de bijuterii, in valoare de 11.000 lei. Se fac cercetări pentru descoperirea lor. — Rusia a extrădat României prin punctul Ungheni, pe primejdiosul tâlhar Dumitru Moldoveanu. — Trenul a tamponat necagiul Famnil ioioâou in stația Buhăești. In stare gravă, el a fost transportat la spitalul Sf. Spiridontru noua apropiere grecoturcă. Ziare franceze contra ministerului francez Paris, 30.—Ziarele naționaliste, furioase, continuă campania contra ministerului, zicând că Franța și a retras flota de la insula Mitilene în urma presiunei triplei alianțe. După o depeșă din Berlin ziarul «Berliner Tageblatt» declară că aceasta nu e adevărat, iar ziarul «Lokalanzeiger» se îndoește că ambasadorul Constans se va întoarce la Constantinopol, din cauză că a insultat pe marele vizir, zicându-i că este un imbecil. Divorțut marșlul duce de Hessa Berlin, 30. — Marele duce de Hessa a cerut divorțul de nevasta sa. Nu se cunosc motivele acestei cereri. Zvonurile sunt opuse, Krueger nevoind să recunoască suveranitatea Angliei Paris. 30. — Președintele Transvaalului, Krueger, intervievat de un redactor de la ziarul «Petit Bleu» de aici, a zis : «Răspunsul meu lui Salisbury este că dacă dînsul nu recunoaște complecta independență a boerilor, răsboiul nu se va sfirși. Noi nu vom recunoaște nici odată suveranitatea Angliei. — Fosta regină Maria, de Neapole, a făcut o vizită lungă lui Krueger, exprimându I cele mai vii simpatii pentru boerî. Consfans bolnav de influent! Paris. 30.—Se zice că ambasadorul Constans va pleca la sfârșitul acestei săptămâni la postul său de la Constantinopol. In acest moment el e bolnav de influență. Ziare franceze pentru și contra soluțiunei conflictului Paris. 30.—Ziarul «Figaro» cere declarații lămurite în parlament, ministrului de externe Delcassé, în privința retragere! flotei franceze de la Mitilene, arătând desiluzia penibilă din Franța și ironia din străinătate, produse de această retragere. Ziarul întreabă dacă era în pericol alianța cu Rusia. Ziarul «Temps» zice, din contra, că soluțiunea conflictului este onorabilă pentru Franța. Rezerviști români împușcați de unguri Pesta, 30. — O telegramă «lin Reșița-Montană anunță că rezerviștii chemați Ificărpe țamlarii».“* "" Aceștia au tras focuri. Mulți rezerviști sunt grav răniți. Ure victime In mina „Ludovic“ Berlin, 30. — In mina «Ludovic» de la Stassfurth (Magdeburg) unde s’a dărîmat un mal îngropând 70 de oameni, (după cum v'am telegrafiat), s’a lucrat toată noaptea trecută pentru scăparea celor îngropați de dărâmături. S'au scos de sub dărâmături alte 6 cadavre pe lângă cele 18. Dezolația este de nedescris. Răniții sunt în număr de 52. Krueger dând Angliei terenuri aurifere pentru autonomie Londra. 30. — Face aici o mare sensație știrea «rata »la ziarul «Daily Mail»cum că președintele Trasvaalului, Krueger, s’a declarat gata să trateze pacea pe baza autonomiei Transvaalului garantată de Franța și Rusia, cu cedarea către Anglia a terenurilor aurifere. . .. .... 11 . Telegramele Agenției Române Din Străinătate Tribunalul din lingă și boeril Hagi. 30.—Consiliul de administrație al tribunalului de arbitragiă este convocat pentru ziua de 20 Noimbrie s. n., pentru a discuta și lua o hotărire, după cererea și intervenția bocilor, în privința chestiunei sud-africane. Plecarea escadrei franceze din Mitile de Paris, 30.—Diviziunea navală, de sub comanda contra-amiralului Caillard, a părăsit Mitilene. O parte din vase s’au îndreptat spre Syra ; cealaltă, se duce la Phokea, aproape de Smyrna, pentru a se aproviziona cu cărbuni. In urmă, vor merge la Syra, spre a se uni cu restul diviziunei. Guvernul austriac și Rumânii din Bucovina Viena. 30. Comisiunea budgetară a Camerei a continuat astăzi discusiunea proiectului de budget. D. Lupu, deputat român din Bucovina, a declarat că românii, în speranța că guvernul va răspunde, realizând trebuințele cele mai urgente ale Bucovinei, ca și aspirațiunilor naționale și culturale îndreptățite ale românilor, vor vota proiectul de budget și fondurile secrete. Decorare Viena. 30.—Împăratul Frantz Josef a conferit d-lui Hahn, director agenției «Correspondenz bureau», cu ocaziunea demisiunei sale din această însărcinare, crucea de cavaler al ordinului «Leopold». — Prin telegraf — Inspecțiile medicale la frontiera rusă.—Fernei hoață. — Rănire gravă.—Ars de vit.— Teatrale Iași, 30.—Din tenis presa , singur Universul a aflat ieri despre riguroasele măsuri și inspecțiuni medicale, aplicate de autoritățile rusești, pentru pasagerii sosiți din România, prin punctul Ungheni Cauza acestor măsuri e motivată prin versiunea care circulă in Rusia, ci România e amenințați de primejdia ciumei. Prima autoritate, care a vestit ministerul nostru despre această rară chestie, e circumscripția a V a C. F. Aici nimeni nu poate să-și explice cum s'a născut versiunea in Rusia. O ultimă știre a ministerului de interne anunță că la Ungheni pasagerii români sunt ținuți in vagoane până ce șeful jandarmeriei e bine Telegramele particulare ale ziarului « Universul» — sosite In timpul nopței — Tratative de pace între englezi și boerl Londra, 30. — Ziarul «Times» află că generalul Kitchener a telegrafiat că boerii ar voi pacea. Se zvonește că un personagiu englez se află pe lângă Krueger, în scop de a deschide tratativele de pace. Guvernul englez ține secrete toate știrile relative la pace, Krueger insistă pentru independența complectă a boerilor. Englezii le ar lăsa autonomia sub suveranitatea Angliei: îmbogățirea României de la cereale Berlin. 30.— Statistica societății agrare germane spune că exportarea cerealelor prin România va intrece anul acesta foarte mult media celor doui ani din urmă. Exportul grânelor va atinge cifra «le unsprezece milioane de quintale, iar exportul porumbului va f «Ic la 14 la 15 milioane de quintale. Germania va cumpăra 24 la sută din exportul total. Fuga unui khan din Afganistan. — Luptă cu afgani Berlin, 30. — «Lokalanzeiger» află din Petersburg că Deesendad khan a fugit din Afganistan cu cinci sute de partizani ai lui și a trecut hotarul indian. Urmărit de trupele indiene, s-a dus pe valea Kuram unde a adunat câteva mii de oameni și mulți cai și a atacat trupele afgane de la hotar. Un căpitan afgan și nouă soldați au fost uciși. Emirul Afganistanului a trimis la fruntarie o expediție puternică, sub comanda prințului Masrila Khan. Serbii cerând drepturi de la Papa Roma, 30. — Cardinalul Rampolla a primit misiunea muntenegreană compusă de ministrul Voinovici și de primatul Serbiei Milinovici, cari au cerut ca bula pontificală, în privința institutului San Girolamo, din Roma, să se întindă nu numai asupra croaților ci și asupra șerbilor. Despre divorțul unui mare duce Berlin, 30.—Din Darmstadt se telegrafiază că se confirmă în mod oficial știrea despre apropiatul divorț al marelui duce de Hessa, de soția sa, marea ducesă Melitta, din cauza nepotrivirei de caracter. Acte de brigandagiu în complicitate cu poliția Londra. 30. — Depeșă din New York . Din insula Cuba se telegrafiază știri foarte grave ; se spune că faptele de ungandagiu sunt comise acolo în complicitate cu poiția. Condiția de pace a lui Krueger Paris. 30. — Telegramă din Bruxelles : Președintele Trans că Trans. 3s^m/ai face~ pace Cu Anglia numai obținând independența. Victimele de la Stassfurth Berlin. 30.—Din Stassfurth se telegrafiază că pământul, in locul dărîmat, se adâncește tot mai mult. Se lucrează cu activitate pentru scoaterea victimelor. Sunt încă sub dărîmături 16 mineri, desigur morți. Sinuciderea unui fabricant de mașini Pesta, 30.— Se telegrafiază din Steinamauger că fabricantul de mașini Karl Mayer s-a sinucis în biuroul său cu un glonte de revolver, din causa unor dificultăți financiare. Sarafoff dând Salonicul Austriei Viena. 30.—Ziarul «Wiener Journal» publică o telegramă din Paris în care se spune că ziarul «Temps» asigură cum că Boris Sarafoff, fostul președinte al comitetului macedonean, se află la Viena unde se încearcă a câștiga guvernul austriac pentru cauza macedoneană,promițând a susține în viitor posesiunea Salonicului de către Austria. Altă încurcătură a Turciei cu 14 reclamații ale Austriei Viena, 30.— Telegamă din Constantinopol. Ambasadorul austriac, baronul de Calice, a prezentat Porței 14 reclamații ale Austriei. Originalele telegramelor noastre particulare simt expuse zilnic la magazinul Grodeanu, calea Victoriei, alături cu L'Independance Roumaine. FEESA "ROMANA Adeverul constată că nici de la d. Sturdza nu ne poate veni scăparea țării. Apărarea Naționala aprobă măsură d-lui judecător de instrucție Hamangiu asupra revistelor franceze pornografice. Conservatorul reproduce articolul intitulat «Istoria», publicat in «La Roumanie» de atacă eri. Cronica citează mai multe fapte care dovedesc scăderea morală a politicei noastre. Epoca aduce elogii orașului Iași cu ocazia Intruaivei de Duminecă a conservatorilor, de sub șefia d-lui Carp. LTudépenilance Roumaine se ocupă de soarta licențiaților în drept. La Rouanie zice că nici o dată istoria politică a României n’a arătat un spectacol mai scârbos ca acum, căci d. Sturdza a urzit un complot cu carpiștii contra conservatorilor. Patriotul vede cu mirare ivindu-se la noi un al treilea partid, al d-lor Carp și Filipescu, care nu aduce însă nici o idee originală. Secolul XX zice că d. Carp a perdut ceea ce făcea frumoasa d-sare caracteristică de bărbat politic curagios, pentru a nu câștiga în schimb decât un titlu absolut problematic Voința Națională polemisează cu ..Conservatorul", care afirmase că administrația e destrăbălată sub guvernele liberale. SPECTACOLE Opera română. — Astă-seară deschiderea stagiune cu «Aida» de Verdi. Căsătoriți — Pe ziua de 30 Octombrie — Niculae Niculescu, cu d-ra Elena Dumitru Anton , Gheorghe I. Mitran, cu d-ra Floarea N. Leptic! Ion Dumitru T. Pișleag, cu d-ra Lucsandra Constantin; Vasile Albu, cu d-ra Hristina Stancu M. Curcălose I. Tana, cu d-ra Teresia Veronica Györpal ; Hie D. Hie, cu d-ra Rosa A. Petre ; Hie Ion G. Nițu, cu d-ra Dumitra Stan Stancu; Buiumen Buium, cu d-ra Maria Avram Iosef. Născuți și Morți — Pe ziua de 30 Octombrie — Născuți 12. Morți 16 adînc : Pascal Manolescu 29 ani, Teodor Nicolescu 45 ani, Dumitru Constantinescu 27 ani, Antoneta Marcus 10 luni, Maria G. Georgescu 74 ani, Micu Andrei 52 ani, Toma Vasile 62 ani, Theodor Niculescu 45 ani, Rebeca Aschendorf 2 ani 10 luni, Nicolae Ion Popescu 7 zile, Georgeta Popițeanu 3 ani 8 luni, Kataline Vaenstein 60 ani, Smarandache I. Nicolescu de 2 sept., Gheorghe I. Ștefan 2 sept., Floru Baloiu 4 luni, Vasile A. Constantinescu 4 luni. Jalnicii: Anastasia E. Ghenciu, mamă ; Dumitru G. Ghenciu, soție ; Diamandi și Victoria, fii : Costică și Alexandru E. Ghenciu, frați , socrii, mătușă, veri și verișoare,v a fi durerea de a va anunța pierderea prea iubitului lor fiu, soț, tată, frate, ginere, nepot și ver Gheorghe E. Gheciu decedat în etate de 45 ani și va roagă să bine-voiți a asista la ceremonia funebră care va avea loc azi, Miercuri 31 Octombrie, ora 2 p m., la locuința decedatului, din bulev. Schitu-Măgureanu No. 5, de unde cortegiul va porni la cimitirul Șerban-Vodă (Bellu). Toți prietenii, rudele și cunoscuții, cari din eroare nu au primit invitațiuni, vor considera aceasta ca atare. IMPORTANT !! La administrația ziarului UNIVERSUL, strada Brezoianu No. 11 se repară orice ceasoarnice pendule, etc. mai ieftin decât oriunde fin garantează mersul regulat timp de un an și la caz contrar se repară din nou, fără nici o plată. Se caută 5 slâars. A se adresa la Universul. Bani de dat! Se Iau bani! cu împrumut hipotecă orice sumă asupra case și moșii. GRATIS, GRATIS ÎT se plasea fi bani, bonurî și sume dotate pe hipoteci sigure, pe case și moșii, cu dobândă avantagioasă ; a se adresa la Agenția Italiana, Str. Regală II. Telefon, București.________4164 Doctor Bardescu Chirurg il Spitalului Brâncovenesc reîntors din străinătate, și-a reluat clientela.—Consultații la orele 6 sera pentru boalele : chirurgicale, genito-urinare și sifilitice 40, Calea Dorobanților, 40 4182 Doctorul Botescu Fost intern al Spitalelor și al Maternităței Gensultațiuni: thlrmsicale de femei’și genitourinare Consult, de la 5-7. — Calea Griviței 119 4KI r Gerota — Chirurg — Specialist: Org, genito-thrinsre, barb, și femei S'a mutat str. Polonă No. / 7 Consultațiuî ora 5 si jum. *— 7 seara «150 CONSULTAȚII MEDICALE A USV LEA d-rul BAMBERG SR pentru boale interne, de femei și copii Tratament special și radis. al boalelor lumești Str. General Fiorescn tntre Hotel de Londra și grădina Sf. Gheorghe. 4163 S’a pierdut în seara de 28 Octombrie, un câine de vânăt, prepețicar, statură mică, părul galben, are un mic semn de mușcătură pe pulpa piciorului stâng dinapai, pieptul alb, cu numele de Hector. Purta zgardă albă unkel*l. Cine-i va aduce în strada Popa Rusu No. 32, va fi bine recompensat. 4175 De nizare Ocaziune O mașină tipografică plană format No. 20, a renumitei fabrici Augsburg, care a costat lei 12.000, se vinde numai cu lei 6000. O mașină pentru 2 culori, format No. 12, care a costat lei 18.000, se vinde numai cu lei 8000. O mașină rotativă Marmnoni format 53 pentru 77. (Ziarul iese fățuit și nefățuit, după dorință). Tiragiul 5000 foi pe oră. A costat lei 32.000 și se vinde numai cu lei 8000. O mașină rotativă a casei Koenig er Bauer, format 53 cent. pentru 77, tiragiu de 12.000 foi pe oră, fățuite, care a costat lei 25.000, se vinde numai cu lei 8000. Toate aceste mașini sunt în cea mai bună stare. A se adresa la Administrația ziarului «Universul». Boalele secrete Re putllura Bărbătească se vindecă repede fără durere și Împiedicare, după experiență de 31 ani de specialitate in boli lumești (de la 1870). Ur. TNOR No. 1, Str. BARBU CATARGI, No. 1 Intrarea numai prin str.afl.Voevod Consultații de la 10-1 dimineața și de la 6—8 seara loc separat de ostentare pe fiecare Încurajat de succesul obținut, hazliul /iac „Zeflemeaua” va apare de acum înainte în 1Ä pagini în loc «Ie 8, cu numeroase ilustrații vesele și cu diferite îmbunătățiri redacționale. Un număr va costa 20 bani; abonamentul va rămânea însă tot 8 tei pe an și 4 pe șease luni. 4181 SeCAUTA un corespondent (creștin) germano-român, pentru o casă de comerciu. Cartele cu indicarea vârstei și a funcțiunilor avute până acum, se vor adresa administrației acestui ziar sub «A. B. 23». 4180 CTIMPER orice Bijuterii Plătim prețuri mari pentru bijuterii uzate, aur și argint de topit și orice pietre prețioase ca Diamante, Briliante ,etc. înlesnim împrumuturi de bani pe ambeluri de bijuterii, losuri, acțiuni, efecte, hipoteci și cereale. Agenția Universală, strada Regală No. nr. 4157 De Vânzare Teatrul TEODORINI — P lin Craiova — Pentru orice informațiune, a se adresa la d-un avocat — Tean Simita, — Calea Rahovei, n 2 4171 Dr. Westfried S’a mutat str. Carol No. 110 (Vis-a-vis de farmacia La Arab) Consult. 2—4 și 61/*—8 seara fl(>6 1 Dr. JtaisenvvTg BOALE INTERNE, Femei și de Copâf Special în - Bol! t .»ori r..|pp .rfoșilor, 235 — n „Voi/ni-i. ^und. Oltarului). Consult. (Intrarea jtimpo. 4172 OȚET de VIN VECHIO — calitate superioară — GARANTAT DIN VIN VECHIU PUR -De vinoare to. M-g»7inut de coloniale, delicatese, drogherii, IOR.IT ȚETZTZ LA «CÂINELE NEGRU» Strada Lipscani 1, București 2142 S’a înființat in Calea Moșilor No. 43 Ha Cabinet Dentistic POPULAR Aprobat de onor- Consiliu sanitar superior. Extracțiuni, plombe și dinți artificiali în condițiuni foarte ieftine, pentru cei cu mijloace restrînse. Pentru sărac! gratis Miercurea și Vinerea de la 8—9 ore dim. Consultațiun! in toate zilele Numai de la 8—10 dimineața și de la —3 p. m. — Calea Moșilor IVo. 43 — 2538 Cunoașteți bine Pâinea mea de Brașov, cea’ mai bună, pentru care nu am cruțat osteneala, dtindu-mi atențiunea pentru a da pâine de Brașov și nemțească bună și gustoasă, precum și kilo drept, având Fabrica în șoseaua Basarab No. 116. Plecând și întorcându-mi astăzi, m’am mutat in strada Tunari No. 38. Prin carte poștală se trimite prompt la domiciliu. Cereți numai pâine fabricată de M. Baku ; aceasta e cea mai adevărată pâine de Brașov, unica și singura invenție a acestei pâini în Capitală. Convingeți-ve și veți vedea. Cu stimă, B .A.aci Strada Tunari,No. 38 Cereți pâine de Brașov — M. BAKU, Strada Tunari 38 — 2601 lector Ion G. Nanu (Muscel) Medic primar la spitalul Filantropia 39 filiale interne Consultațiuni: orele 5-7 p. m. &9a; mutat STRADA MINERVEI No. 54184 Prin str. Clemenței Mai multe D-șoare — din Provincie — ce urmează la Facultate sau alte școli din București, pot găsi camere mobilate și masă intr’o familie onorabilă, în condițiuni avantagioase, în centrul Capitalei, bulevardul Elisabeta No. 31. A se adresa acolo. 2572 De arendat de la 23 Aprilie 1903, pe termen de 5 ani, Moșiile GOMOFSTI și MAIIANVEil (Carlovont) ambele situate în județul Buzău și în apropiere de oraș. Doritorii se pot adresa în București, botel Imperial, la doamna proprietară , Constanta Th. Balș 4086 Cumpărăm Aur, Diámon. _ te, Iti-iliante șl orice bijuterii, plătind prețurile cele mai bune, după cursul din Paris. La cerere prin poștă, trimitem pe prețuitorul nostru atât in Capitală cât și in provincie, care va achita la domiciliui valoarea obiectelor. Se împrumută bani pe depozite de bijuterii, losuri etc. Sucursala Frații lllochstradt Smârdan 16, București, 4048 Doctorul Stănescu de la facultatea de madierni din Viena Fost mai multt arc medic în spitalele din Viena și Paris Specialist în boalele Interne și nervoase Consultațiuni de la 3—5 p. m. Strada Academiei No. 47 4044 Hu arondat 0u începere de la 23 UC al Citual Aprilie 1903, moșia Roșiorii cu morile, din județul Suceava, aproape de Fălticeni, pe termen de 5 ani. Licitația orală se va ține în ziua de 16 Noembrie 1901, în localul Academiei Române, calea Victoriei 135, București. Condițiunile de arendare se pot vedea în cancelaria Academiei, la toate zilele de lucru, Intre orele 2-9 după aroia zi. 4017 Dr. Sterie N. Ciurea IX PELIKANGASSE 10, VIENA Consuitațiunî cu *neo’iaHști și celebri« IsMIp nmrîțp.alp 9 Fd PtiMili Aî din Vi*»n* Pretori avantagioase fixe — LA BLANARIA — Heinrich Prager Strada Lipscani No. 15 Blănario bi’,,A și «©»ffecțiolul lui IO nnfă en gros și en detail. Blăul pentru bărbați BlănT, consticluiri și haine pentru dame. Coliere, mansoane, căciuli, covoare, urși, tigri, pantere etc. — Mare asortiment de astraelianuri și blănuri fine de lux. Premii avantagioase fixe HEINRICH PRAGER Strada Lipscani 15, București 40S5 _____ Dr. A. Marcel Special in boalele Stomac și intestine Fost asistent la clinica specială de boale de stomac a d-rului Boas din Berlin. S’a reîntors in Capitală Calea Călărașilor, 64. Consult. 2-4 Magazinul â la Fraga Hotel Bristol, Str. Academiei Am', onoarea aduce la cunoștința clientelei mele că am deschis o sucursală a fabricei mele de mezeluri și delicatese în Str. Academiei, care e condusă de specialistul De. Franz deaV'VfefÄ.1“1 Tețî face OnOarei 4156 Cu sumă, Leopol „ Un Domn căsătorit dorește un loc la o casă bună, impreuna cu soția. Ca garanție e proprietar. Adresa : strada Tudoseu, N. Niculescu. 2603 De vînzare ieftin PAT de nuc și Șifoniera Adresa: PRINCIPATELE UNITE, No. 382592 De Vînzare (sau arendat) MOARA CU ABURI Thiery — Berind — Construcție sistematică. Mașinării moderne.—Adresa, detalii : Marie Thiéry, Bârlad și Căpit. Vaitoianu, strada Buzdugan, Iași. 4127 D-na Dr. Sophie Satviam — Z Centîsta — S’a mutat calea Victoriei No. 36, vis-a-vis de Magazinul Universel 4179 15 Școala de Dans Cunoscutul profesor de dansare a deschis școala ea de dans In salonul Societ. Ungare. Intrarea Zale*mit. Predă secțiuni de dans după sistemul cel mai practic, asemenea predă secțiuni la domiciliu și la pensionare, cu prețul cel mai convenabil. Cavalerii 15 lei, damele I0 lei lunar. Profesor I. KOZSESCU, locuința Principalelp-Unite 25. 2560 CUMPER — orice Cantitate de — TUCI și AL AMA veche RICHARD GRAEPEL — CRAIOVA — 2586 PIÎPÎ MFR italian, vorbind UUjfiliMl limbile: română, franceză și engleză, caută joc la vreun hotel. Certificatei la dispoziție. Oferte la administrație. Pentru acei cu mai S ’a, Onor, mei clienți! I ’elegremaisb 11 NUMAI până la 1 Noémime 1901, voi 9 50 vinde cu unicul preț de: Ghete de vax pentru Bărbați — simple, beretz, șireturi sau beton — Ghete de chevro pentru Dame — șireturi, beton sau Louis XV numai rusești pentru bărbați pa— ^5 voi dame și copii. Incepénd de la an Magazinul de Incălțemin legii»înINCU, SEIAM‘ str‘DeamRet< 8 mSm16 Telegramele particulare ale ziarului «Universul• Din Streinătate Un bou subsecretar de Stat turcesc Viena, 30.— «Politische Correspondenz» află din Constantinopol că Neschib, comisarul turcesc la Sofia, ar deveni sub-secretar de Stat al ministerului de externe al Turciei. Mire agitație între musulmanii din Asia Viena. 30.—Telegramă din Constantinopol. E o mare agitație a arabilor din Yemen (Arabia), din Siterland (Tripolitania) și din Aden (Arabia). S’au trimis acolo nouă trupe. Se ridică fortărețe și se construește un telegraf. Turcii bucurindu se de vizita regelui Greciei la Viena Viena. 30.—Din Constantinopol se telegrafiază că în cercurile turcești a produs o bună impresiune vizita regelui Greciei la Viena, sperându-se în bunele ei fructe pen— 3 -US&IBBfiar Telegramele Agenției Române — Sosite în timpul nopței — împăcarea franco-turcă Paris. 30. — Un consiliu de miniștri s’a ținut astăzi la Elisey. D. Delcassé, ministru de externe, a expus ultima fașă a conflictului franco-turc și a confirmat că sultanul a primit cererile guvernului Republicei în privința recunoașterei legale a stabilimentelor franceze din Turcia. Tot deodată a declarat că relațiunile diplomatice cu Turcia au fost reluate. Lipsă de mare vizir Constantinopol, 30. — Știrea dată despre numirea succesorului răposatului Mare Vizir, Halit Rifaat Pașa, este prematură. Nimeni nu a fost incă numit în acest post. Regina Olandei restabilită Haga, 30. — Regina este aproape restabilită. Demisia unui ambasador german Berlin, 30.— împăratul Wilhelm a primit demisiunea Contelui de Hatzfeldt-Wildenburg, ambasadorul Germaniei la Londra, conferindu-î, în același timp ordinul «Meritul Coroanei Prusiene».