Universul, decembrie 1901 (Anul 19, nr. 328-355)

1901-12-01 / nr. 328

Februarie viitor în toată țara, să se alcătuească în modul următor: Medici militari din Oltenia să fie repartizați în Moldova și viceversa . * Cu ocaziunea deschidere ,lucrărilor tehnice pentru instrucția ofițerilor și trupelor de infanterie din anul curent la reg. ,1 de geniu, d. colonel Hîrjeu a ținut o prea interesantă conferință, arătând nevoia ce este de a se cunoaște de infanterie lucrările de fortificație de câmp. « Noul anuar al armatei vaapare în curând. El se va deosebi de cele din anii trecuți prin faptul că va cuprinde istoricul rezumat al corpurilor de trupă și ale serviciilor. * Prefectul de Tulcea, d. colonel Magheru, și-a dat demisia. E vorba de numirea în acest post a d-lui Bastaki, consilier la Curtea de apel din Galați. ♦ Am dat acum câteva zile știrea că d. judecător de instrucție Stelian Popescu, ducându-se pe la drogheriile și farmaciile din Capitală spre a vedea ce cantități de otravă s’au vîndut în cursul anului acesta, a constatat că nici o farmacie sau drogherie nu are registre aparte de otrăvurile eșite. Atunci judecătorul a cerut printr’o adresă directorului general al serviciului sanitar să-l pună în curent dacă farmaciștii și droghiștii sunt obligați să țină asemenea registre. D. dr. Petrini, directorul serviciului sanitar, a răspuns era d-luî judecător de instrucțe că, conform regulamentului de subiinifii toxice din 1900, farmadroghiștii sunt absolut obligați ca pentru otrăvuri să aibă un registru aparte în care să înscrie cantitatea de otravă eșită pe fiecare zi, precum și numele și pronumele aceluia căruia i s’a liberat otrava. In același timp trebue să oblige persoana căruia i să liberează otrava să iscălească în registru. Draghiștii și farmaciștii sunt obligați să arate acest registru parchetului și direcțiunei sanitare. Acei cari nu vor avea asemenea registre vor primi pedepsele prevăzute în legea sanitară. ❖ Diseară se întrunește la ministerul de interne consiliul sanitar superior, sub președinția d-lui profesor Petrihhi-Galațî. La ordinea zilei mai multe acordări de liberă practică. ❖ Primim următoarea scrisoare, căreia cu plăcere îi dăm loc: Domnule director: «Adânc mișcați de mulțimea și de sinceritatea regretelor exprimate pentru moartea scumpului nostru V. A. Urechiă, venim, d-le director să ne permiteți a arăta colectiv, prin ziarul d-voastră, neputend’a face individual, profunda noastră recunoștință tuturor acelora cari, alături cu noi, au plâns ireparabila noastră perdere. Primiți, ne rugăm, d-le director, asigurarea deosebitei noastre considerații. In numele familiei Urechiă Dr. Urechiă. ♦ La poligonul de la Cotroceni, se urmează exercițiile pentru tragerea în țintă a infanteriei cu privire la întocmirea unor ținte-siluete electrice. ❖ Din cauza epizootiei de febră aftoasă, transportul porumbului se face cu anevoință. Tot din cauza aceasta au întârziat și arăturile de toamnă. Atât recolta, însă, cât și prețurile porumbului sunt satisfăcătoare. La Sulina a sosit vaporul turc «Konya», încărcat cu sare, venind din Foghera, golful Smirna. El a fost admis la liberă practică. ♦ Comisiile de recrutare pentru contingentul din 1903, din toată țara, vor începe a se constitui peste 2 săptămâni. O Erî după amiaza A. S. R. Principele Ferdinand a inspectat reg. 6 de infanterie Mihai Viteazul. * Pulberăria de la Lăculețe a Regiei Monopolului Statului nu funcționează actualmente, din cauză că mașinele cu aburi sunt în reparație. Se crede însă că în curând lucrările de reparație se vor termina și pulberăria va începe să lucreze. « Camera de comerț din Campină a țintit aseară ședință și a continuat în discuțiunea în privința tarifului vamal. <© [UNK] Universul Literar colorat, care va apare poimâine Duminecă, S Decembrie, cuprintre ea ilustrație pe pag. E, «inaugurarea bușinlui regretulului rege Umberto «Italiei în sala «le serbare a școalei italiane din Capitală». Universul Literar colorat se vinde cu 5 bani in toataara, a aplaudat pentru câte zece din spectatorii absenți. Și cu drept cuvînt, piesa e bine jucată de d-ra Eugenia Ciucurescu, de d-ni. Achit și Murgeanu. In special, d. Murgeanu a fost minunat, și ne a făcut să simțim și mai mult părerea de rău că nu vrea întotdeauna să pună în valoare frumoasele calități cu carte înzestrat. Cunoscuta piesă a d-lui căpitan Ursachi a terminat spectacolul. Pentru prima lucrare, și cu deosebire ținând seamă că autorul nu este un profesionist al condeiului, bine exercitat în mânuirea lui. O căsnicie posedă excelente însușiri. Cele d’ântet două acte sunt încărcate de prea multe amănunte superflue. Spre exemplu, autorul, ca orice debutant de altminteri, are iluzia că cu o piesă de teatru o să schimbe fața lumea și năravurile păcătoase ale bietei omeniri. In consecință, se crede obligat să combată, să biciuiască, să’nfiereze la f fecare clipă. Mausul, luxul cucoanelor, modistele din Lipscani, până și.... Regia Monopolurilor și filtrele de la Bragadir sunt combătute cu ardoare de d. căpitan Ursachi, ardoare lăudabilă dar care strică puțin piesei la început. Actul ultim care este mult mai concentrat e cel mai bun. Interpretarea mulțumitoare pe toată linia, ceea ce nu se întâmplă foarte des la teatru. D-na Ciucurescu plină de volubilitate și de vervă Incoana Zinca, un tip’pe care l’a zugrăvit cu succes d. Ursachi. D-r.giti Gheorghiu a pus mult sentiment și tot atâta inteligență în rolul «îngerașului», vorba coani Zinchi; iar «mitocanul»—tot vorba dumneaei—a fost înfățișat cu talent de d. Demetriade. Foarte natural d-nu Marculescu (Nicu), d. Murgeanu a redat cu finețe figura secăturei lipsite de scrupule morale ; amuzant d. Brezeanu în mahalagiul «cu trei protesturi» : d-nele Costescu, Marculescu și d-ni. Soreanu și Petrescu de asemeni bine. Publicul a aplaudat cu dreptate și pe autor și pe artiști. Pe lângă d. căpitan Ursachi, armata ne va mai furniza un autor dramatic , pe d. locotenent lacaloglu căruia i s’a pus în repetiție o dramă originală Minorii. Vom vorbi la timp, mărginindu-ne deocamdată să-l dorim deplin succes. George flanek. O VILA LA SINAIA ca premiu la abonații „Universului“ Pe pag. 2 din «Universul» de azi publicăm noul abonament cu premii la «Universul» politic cotidian cu începere de la 1 Decembrie viitor, între numeroasele premii ce acordăm in mod gratuit la abonați, e și o vilă la Sui«*«. im Cronica teatrală Toishul rațional.-Je’an Marie, poem dramatic într’un act de Jean Richepin.—O căsnicie, piesă în trei acte de căpitan Ursachi. Frumosul poem dramatic al lui Richepin a început spectacolul de aseară și, din păcate, superbele versuri ale maestrului francez, zise cu talent și căldură, s’au pierdut în pustiul unei săli goale pe trei sferturi. In schimb, fiecare dintre puținii iubitori de artă r n veniseră la teatru Serviciul telefonic și telegrafic al ziarului „Universul“ Din România — Iar!în telefon — Piața cerealelor. — Furt. — Moarte subirii. — Clinica fioroasă. — Alegere Brăila, 29.— In urma știrilor reacționare sosite și azi din streinătate, tendința pieței noastre a mai slăbit. Cu toate acestea, prețurile cerealelor n’au suferit nicî o schimbare mai remarcabilă. — In noaptea de 27—28 a fost prădat locuitorul Tache Pandelescu, din com. Cărămănești. I s’au furat 340 tei în bancnote, și polițe reprezintând o valoare de 2500 lei. Soția locuitorului, care se afla atunci singură in casă, a fost schingiuită oribil de tâlhari. Aceștia au dispărut fără urmă. Primarul comunei a arestat vre-o 2 țigani, bănuiți ca autori ai acestei tâlhării. — Azî dim., pe la orele 10, cunoscutul comerciant Nicolae Mu~tu, în vîrstă de 60 ani, pe când se afla într’o cofetărie de pe bulevardul Cuza, a încetat subit din viață. Cadavrul seu a fost dus la morga spitalului. Acolo s’a constatat că moartea î-a provenit dintr’un anevrism. — O telegramă sosită asta-seară aici anunță comiterea unei fioroase crime în județul Ialomița. Victima este preotul Costandache Păun, din com. Mătăsaru. Mobilul crimei a fost furtul. Autorii au dispărut. Se vorbește că la alegerea de senator de la 14 Decembrie va mai candida și d. advocat Const. Tisescu, din Buzeu. Groaznică nenorocire.-Spat*gerea unei biserici. — Ciocnire pe Dunăre. — Politice. — D’aîe Justiției.-Criminal condamnat.—Timpul Galați. 29.— O groaznică nenorocire s’a întâmplat azi dimineață la orele 5 și jum., la fabrica de lemne a societăței Anonime. Lucrătorul Vasile Nicolae, în etate de 21 ani, fiind în apropierea unei curele de transmisiune care pune in mișcare motorul cu ferestrăul circular, a fost apucat de curea, învârtit de mai multe ori cu o repeziciune mare și apoi trântit la pământ in nesimțire. Intr’o stare disperată nefericitul a fost dus la spital. In noaptea trecută s’a săvârșit o spargere la biserica din Filești. Hoții au furat o mulțime de lucruri din biserică. Unul dintre ei, anume Const. Scarlat Tabac a fost prins la bariera căei Tecuciului de comisarul despărțirea III- El a mărturisit faptul, arătând ca complici pe 3 spărgători din Brăila cari au fost puși în urmărire. — Pe Dunăre s’au ciocnit două șlepuri cari erau în remorcă, cauzând mici avarii. — Se asigură că conservatorii partizani ai d-lui Carp nu vor pune nici un candidat la aleg. coleg. I de Senat de aci, ce va avea loc la 14 Decembrie. — Camera de punere sub acuzație a confirmat ordonanța judelui instructor, prin care sunt dați judecatei în afacerea clubului central, duiî Samoil Lichter, Brenning și alții. — Curtea de apel, constituită în Curte criminală, a condamnat la 4 ani închisoare pentru omor în Dobrogea, pe bulgarul Mihail Vâlciu. — Azi dimineață a nins pe aici, dar acum e frumos. — Pfiu telegraf — Otrăvire. — Crimă. — Țărani arestați.—Încercaii ® de sinucidere Iași. 29.—Iorgu Seringa, din nord. Văleni,find bolnav, a înghițit o plantă otrăvitoare și din această cauză a murit. — Sentinelele au găsit pe malul Prutului, în apropiere de Gostulenî, hainele unui soldat rus. Se bănuește că la mijloc ar fi o crimă. — Jandarmii au arestat în comuna Șipotele o mulțime de săteni cari au atacat hambarele principelui Barbu Știrbei, de pe moșia Onești, jefuind o mulțime de cereale. Cismarul Alecu Damian, din strada Săricică a încercat să se sinucidă strangulându-se. Fiind zărit de soția sa, el a fost salvat, dar a fost dus la spital în stare destul de gravă. Telegramele Agenției Române Din Streinătate Fiecare Petersburg, 29.—Marele Duce Sergiu Alexandrovici și Marea Ducesă, au plecat în streinătate. Reședința de iarnă a Țarului Petersburg, 29.— Familia imperială a luat reședința la Gatchina. Fiecare Constantinopol, 29. — Munir Bey, ambasadorul Turciei la Paris, a plecat pentru a-șî reocupa postul. Fugia unei bande armenești Constantinopol., 29.— După un raport consular, banda armeană de la Antranik, și care reocupase mânăstirea armeană numită «Arak», din apropiere de Muș, a isbutit pentru a doua oară să rupă cordonul de trupe turcești și să fugă. Telegramele particulare ale ziarului «Universul» Din Străinătate Conflict între înaltul comitet și asociațiile macedonene Sofia. 29. — Asociațiunea macedoneană de aici a decis a nu mai avansa înaltului comitet nici o sumă din cotizațiile membrilor sei. Sus numita asociațiune, găsind că înaltul comitet nu lucrează în limitele prescrise de congresul macedonean, a luat hotărirea de a invita înaltul comitet ca să convoace un congres extraordinar, care să revizuiască acțiunele sale. La caz de refuz, asociația de aici va lua inițiativa pentru convocarea unui atare congres. Asociațiunea din Stara-Kagara a luat aceeași decisiuine. Aceste asociațiiuni sunt compuse din sarafoști și urmăresc darea unui vot de blam înaltului comitet actual. Meeting anarhist Berlin, 29.—Ziarul «Berliner Tageblatt» are din New-York știrea că anarhiștii din Chicago au ținut un nou meeting sgomotos, aprobând asasinarea președintelui Mac Kinley. Poliția nu ia turburat de foc. Noi incendiu la Yldiz Kiosk Viena, 29—Din Constantinopol se depeșează că din cauza unui nou incendii la Yldiz Kiosk, care a distrus multe obiecte prețioase aparțurând sultanului, au fost arestați mai mulți impiegați ai palatului din care, unii sunt acuzați de furt, iar alții că sunt autorii acestui incendiu. Marchiz matricil Berlin, 29.— Ziarul «Lokal- Anzeiger» primește din Barcelona, o telegramă în care se spune că mult cunoscutul marchiz de Viscar și-a ucis mama, trăgând asupra ei 5 focuri de revolver. Cauza acestei crime e că mama refuzase de a da banii pe care fiul ei îl ceruse. Marchizul a fost arestat. Prânz diplomatic Sofa, 29. — La agenția diplomatică rusă de aici s'a dat un prânz diplomatic, la care au asistat, pe lângă reprezentanții Franței, Germaniei și Angliei, și d. Mișu, agentul diplomatic al României, cu d-na Mișu. Articol important asupra chestiunei macedonene Budapesta. 29. — «Revista Austro-Ungară» conține un articol important cu privire la situația din Macedonia. Acest articol spune că chestiunea macedoneană își are sediul la Salonic, Monastir și Ueskueb, și dovedește că bulgarii nu ar avea nici un drept asupra provinciilor Monastir și Ueskueb, după cum susține comitelui macedonean, căci albanezii ocupă partea occidentală a acestor provincii, și astfel s-ar putea naște o chestiune albaneză. Articolul conchide apărârd pe albanezi de acuzarea ce li se aduce că sunt criminali. Scrisoarea lui Georgsvici , Viena. 29.—Din Belgrad se depășează că ex-președintele consiliului de miniștri, Georgevici, trimite din Viena ziarului «Dnevnik» o scrisoare în care spune : «Radicalii m’au acuzat de furturi. Ei bine, vreai să fiu dat judecăței.Voi radicali! care ați fost sub guvernul meu puși în lanțuri, aruncați în închisoare și torturați prin foame și sete și inocentele voastre familii au fost persecutate, iar copiii voștri goniți din școli și voi cari în tiranul texoarei ÎNCERCAȚI h procul« marea Loterie — la folosul nouilor școale Itallese din București — ORGANIZATĂ DE SOCIETATEA ITALIANĂ DE BINEFACERE DIN BUCUREȘTI Câștiguri — 30.000 Lei — Câștiguri IDOTITIEÜ Tragerea primă va avea loc in 21 Februarie 1902 Tragerea a doua se va face după o lună, adecă la 26 Martie 1902. 150.000 Bilete. Prețul 1 Lei— Biletele, se află spre vînzare la administrația ziarului «Universul», în depozit principal, precum și la toți vânzătorii de ziare din Capitală și orașele din provincie. — Un mare rabat se acordă revînzătorilor — Cine cumpără 5 bilete odată, va plăti numai Leî 4 50. Țineți ușa deschisă norocului!! IMFORTAX’T. — La a doua tragere concurează toate biletele, chiar acele cari astești câștigătoare la prima tragere. Uiáisipii ar fi Telegramele Agenției Române — Sosite în timpul noptei — Din Reichstag Berlin, 29.—Reichstagul a trimis proiectul noului tarif vamal in cercetarea unei comisiuni compusă din 28 membri și apoi s’a amânat pentru 8 ianuarie 1902, Berlin, 20. — Reichstagul a continuat discuțiunea asupra proiectului noului tarif vamal. In cursul discuțiunei d. Posadowsky, secretar de stat, a declarat că guvernul își va menține proiectul cu toată opoziția, pe care o întâmpină, pentru că proiectul acesta mai are și un alt scop, pe acela de a procura claselor de muncitori, de lucru și bine plătit. Dacă proiectul nu va fi votat, vom fi nevoiți să discutăm pe baza unor drepturi vamale scăzute cu ocaziunea negocierilor pentru încheerea de nouă tratate comerciale. Reichstagul, a încheiat d. Posadowsky, are de ales între aceste două alternative. Telegramele particulare ale ziarului «Universul» — sosite în timpul nopței — înțelegere austro-rusă Berlin. 29. — «Allgemeine Zeitung» asigură că Austria și Rusia s’au înțeles spre a rezista împreună la pretențiunile protecționiste ale Germaniei, cu privire la tratatele comerciale, ceea ce ar putea să conducă la importante înțelegeri politice între Austria și Rusia. Revoluție sângeroasă în Spania Viena. 29. — Din Cadix se telegrafiază că acolo a izbucnit o puternică revoluție. Lucrătorii brutari greviști înarmați au devastat magazinele și casele amenințând cu moartea. Mai multe mari magazine și palate au fost prădate. Cei bogați fug din oraș. Revoluționarii în strigătul de «Jos proprietarii ! Trăiască revoluția socială !» au înjunghiat cu cuțitele mai mulți gardieni, portari și impiegați de magazine. Intervenind geandarmil s’a născut o luptă sângeroasă între el și revoltanțî. Sunt mulți răniți. S'au făcut o sută de arestări. Se svonește că sunt și morți. Orașul e ocupat militar este. Fuga unui maior Paris, 29" — Din Bruxelles se depeșează că celebrul maior Lothaire, autorul teribililor cruzimi comise contra negrilor din Congo, a fugit în Europa, tocmai în momentul când era să fie a»reriat. Mahmud pașa pregătind revoluție Viena. 29. — Din Atena se depeșează că Poarta a informat guvernul grecesc ca Mahmud pașa, cumnatul sultanului, prepară din Corfu izbucnirea unei revoluții în Albania. Mahmud a protestat indignat contra acestei acuzații. Cu toate acestea el va trebui să plece din Corfu. Comisarul turcesc în Bulgaria Viena, 29. — O telegramă din Sofia anunță că Nedschib Efendi Melhame se întoarce la Sofia ca comisar turcesc. Chestia exploatărei monopolului tutunului Sofia. 29.—In cercurile politice se afirmă că în urma viilor protestări ale deputaților în Sobranie, în contra exploatarei monopolului tutunului de către o societate streină, guvernul a propus delegaților băncilor de a renunța la această exploatare, care să se facă de către Stat, iar veniturile vor servi pentru garantarea noului împrumut. Se zvonește că delegații vor consimți la aceasta. Călătoria regelui Greciei în România Pans, 29. — Ziarul Liberte apărut astă-seară are o telegramă din Atena în care se spune că regele George al Greciei se va duce la primăvară la București, ca să viziteze pe regele Carol al României. Primul-ministru Zainus continuă cu politica de alianță greco-română. Nouă pregătiri ale prințului Titan Paris. 29—Din Shangai se depeșează că prințul Tuan și Tongtoujiang se pregătesc să năvălească în China septentrională și să ia Taiyana, punând mâna pe Infini. La Peking nu se știe de ce forțe dispun d în șir. Conflictul între Chin și Argentina Roma. 29. — Ambasada argentină de aci a primit știri mai liniștitoare asupra conflictului intre Argentina și Chile. Argentina caută să evite războiul căci nu e preparată la aceasta. Bancă italiană în China Roma, 29.—Italia a hotărît de a funda la Shangai o bancă spre a scoate în acest chip de la China indemnitatea de războiu. Furtuni pe marea Mediterană Roma, 29.—De două zile în marea Mediterană bântue o puternică furtună. Azi în marea Tireniana au naufragiat două năvi cu pânze și vaporul de război. «Curtatone» a suferit mari pagube. Congres anarhist Roma, 29.— Din New-York se depeșează că anarhiștii au ținut și acolo un meeting în care au glorificat pe asasinul Czolgosz și au protestat contra ideilor anti-anarhiste ale președintelui Roosevelt, amenințându’L Știri despre miss Stone Berlin. 29.«Lokalanzeiger» apărut azi are o depeșă pe care o primește din Sofia și în care se spune că miss Stone se află în viață lângă Dubritza. Duel refuzat Paris. 29.—Colonelul marchizul d’Elbre fiind provocat la duel de marchizul de Chauvelin, a refuzat de a se bate din cauza părerilor sale religioase. Tulburări de lucrători Budapesta. 29.—După meetingul ținut azi vreo 1000 de muncitori fără lucru au năvălit în localurile biurourilor devastându-le și rupând totul ce le-a eșit în cale. Poliția a intervenit și a făcut câteva arestări. ‘ FRESA^ROMANA Adevărul zice că tinerimea cea cu adevărat generoasă ce se ridică în urma noastră, are câmpul liber și larg deschis ca să împlinească lacuna mare azi: crearea unui spirit democratic, reformator, progresist. Apărarea Națională constată că între români și maghiari e o prăpastie și acea prăpastie este «evreul». Conservatorul zice că domnul Sturdza a mărturisit că liberalii au făcut cartel cu junimiștii. Cronica aduce elogii d-lui Petre Grădișteanu pentru nota democrației pe care a accentuat’o în discursul ce l’a ținut la Senat. Epoca polemisează cu ziarul .«Adevărul» asupra clausului națiunea celei mai favorisate în privința trecutului comercial cu Turcia. Gazeta liberală întreabă cum se poate ca d. Sturdză să fie contra unui simplu avocat care vorbește meșteșugit, și nu este contra unui ministru-avocat, care operează meșteșugit. L’Indépendance Ko tun nine publică un al 21-lea articol a d-lui N. Iorga, asupra procesului de desnaționalizare a Românilor. La Stotimanie spune că cetățenii, respectuoși față de regimul parlamentar, ar trebui să formeze un cartel contra junimiștilor. Patriotul constată că discuția Mesagiului la Senat a fost inutilă, o discuție care n’a adus nici o lumină în mersul treburilor. Secolul XX, ocupându-se cu interpolarea d-lui deputat Frumușanu în chestia eliminării elevului Balanescu, zice că escesivă ar fi pedeapsa acestuia numai atunci când ea n’ar atinge drept în centru scopul cel mai mare al învățămîntului național. Voința Naționala spune că cuvintarea d-lui deputat Sterca, la discuția asupra adres î, a trecut peste micile calcule și combinații al căror ecou s’a făcut d. Miile în Cameră și a făcut o frumoasă impresiune._____________________ Finanțe, agricultură și comerciiî București, 29 Noembrie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 1831-885»/, lei 92»/« 93, id. de 1892—93 &’/, lei 931/,—93s/4, id. 32/j mii. 4% I 991/, — 80, id. de 50 mii. 4% lei 791/, - 80, id. de 274 mii. 4% lei 80/,—81. Oblig. credit, jud. și com. 5% lei 85«/«85»,. Pune. rurale 5 °/0 lei 94'/4—34*/*, id. de 4/0 lei 80 — 861/,. Urb. București 57„ lei 80 — 80 idem lași 5% lei 75*/*—70. Acțiuni: Banca Națională lei 2170- 2185, Banca agricolă lei 259—261, Banca de Scont lei 178—182. ^ Soc. de asig. : Dacia-Iîomânta lei 360 — 363, ex-cupon. Naționala leî 360-363. Monedei Napoleonul leî 20,5, cec. germ. leî 24.70, Domnul lei 2.11, rubla lei 2.65. Sconturi și avansuri: Banca Națională 78 ®/0, Banca Agricolă 105/a. Devize cek Londra 25.25 ; cek Paris 100.35 ; cek Viena 105.60 ; cek Belgia — cek Berlin 123 55. Trei luni: Londra 25 02", Paris 99.60 , Berlin 122.60. Cota valorilor române in străinătate Frankfort. — Renta de 6/0 92 90, idem de VI, 78.50. Paris.—Renta de 5 °/0 95.45, idem de 4*/0 78 80. Berlin. — Renta de 1891—92 ba[0 92.50, idem de 1890 4 °/0 79.50, id. de 189 4A/0 79.50, id. de 1896 4W0 79 20, idem de 1893 4«» 79.20. Cota valorilor streine Consolule engleze 92.44. Renta franceză 101 37. Renta ital. 101. Banca otomană 532. Loturile otomane 107.75. Athena, Napoleonul în drahme 33.65. Lira alemană drahme 33.45. Cek Paris drahme 1 69. Banca Națională drahme 3770, idem oblig, cu loturi drahme 683. Cereale După cum am prevăzut era, scăderea burselor americane a urmat și azi cu mai mare insistență. Depeșile de azi ne anunță o nouă mare scădere de mai mult de 2 ceas pentru grâu și 1 cents pentru porumb la New-York, iar la Chicago 1 cents și 1/4 de cents la grâu și 1 cents la porumb. Piețele europene, deși foarte puțin impresionate de urcarea exagerată a Americei, au simțit efectul reacțiunea de azi și notează cursuri în scădere pe toată linia. La, noi, de asemenea se observă o schimbare simțitoare in tendința porturilor noastre de export, unde cumpărătorii au devenit azi mai rezervați. Afacerile de erî în piața Brăilei au fost restrânse. S’au vîndut: Grâü hect. 21.000 cu lei 8.50 — 10 50 hectolitru. Porumb hect. 22 000 cu lei 7.70 — 960 hectolitru și vagoane 60 cu lei 8.45 — 11.50 kilograme. Orz heci. 10.000 cu lei 5 15 hectolitru. Celel’alte cereale au fost negligiate. Ultime depoși Coa cerealelor in streinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 28 Noembrie. Grâu de Apr. cor. 8.70 scă. 1 b. Secară ,, ,, ,, 7.36 invariabil Ovăz ,, ,, „ 7.59 urc. 8 h. Porumb ,, ,, ,, 5.52 scă. 1 k. Berlin, 28 Noembrie. Grâu Dec. mark 170.— scă. 1.— c. Secară » » 143.— ,, 75 e. Paris, 28 Noembrie. Grâu de Ianuar. fr. 22.70 scă. 10 c. Făină ,, „ „ 28.55 ,, 15 c. Uleiü de colza ,, 58.25 urc. 25 c. New-York, 28 Noembrie. Grâu disp.cent. 86»/— scă. 7/sc. Porumb „ ,, 71./« „ 1—c. Chicago, 28 Noembrie. Grâu dispocent. 76 scă. II/« c. 48 ani, Samoil Șerban 55 ani, Frusina Dumitru 65 ani, Elisabeta Dumitru 30 ani, Efrusina Ilie Ionescu 4 ani. 3PECTACOLE Teatrul Național (Opera). — «Trovatore» de G. Verdi. Palatul Ateneului.—Mare concert dat de violonistul Ondricek, cu concursul pianistului R. Bass. începutul la 8 lum. seara. „SATIRA“ Mâine, Sâmbăta, apare No. 3 din revista săptămânală «SATIRA». Cine vrea să rîdă cu hohote, să o citească. Prețul 10 bani fluturul. Abonament: 2 leî 50 b. pe 6 luni. t Inconsolabilii : Căpitan Anton Popescu, soț; Margareta Popescu, fiică; Elisa Grecescu, mamă ; Elisa și Ion Stoicescu, soră, cumnat ; Traian Alexescu, frate ; Teodora și Marin Popescu, soacră și socru ; familiile Cianu, Paul, Carapatreea, Munteanu, mătușî, veri, nepoți, au durerea a va anunța încetarea din viață a prea iubitei lor , Maria Căpitan Popescu Născută. Dr. Alexescu încetată din viață alaită drn 28 Noembrie 1901, ora 8 a. m., după o lungă și grea suferință, în etate de 32 ani și căsătorită de 16 ani. Cortegiul funebru va porni de la locuința decedatei, strada Virtulei No. 4, la cimitirul Viișoara, astăzi 30 Noembrie curent, ora 10 a. m., unde se va depune rămășițele pământești. Rugați-ve pentru ea ! Toți amicii și cunoscuții cari din eroare n’au primit invitațiuni, sunt rugați a considera aceasta ca atare. Ploești, Noembrie, 1901. CÂȘTIG SIGUR Industrialul, biuroii technicochif fiii din Pașcani, caută agenți pentru desfacerea unui articol american, necunoscut în țară, ușor de plasat. Provision 2010. Convine pentru prăvălii, voiajori, colportori și persoane particulare, din orice localitate. Informațiuni la cerere. 4260 Opriți-ve aci! Cunoscuta! REPARTATIștii Galoși și Șoșoni-Galoși de cauciuc, S’A MUTAT -lîn strada Popa-Talu în fiile"* Calea Griviței No. 9S Concert Padureiul Saloanele Magazinului de consumație — NICOLAS COSî YFA — BULEVARDUL ACADEMIEI, No. 0 in toate serile, cu începere de Duminecă 2 Decembrie, concerte musicale date de renumitul artist Pădureanu. Consumațiuni fine. Bcuturi excelente, Cabine, femeiu ireproșabil. 4265 AVIS Cine dorește o somieră de siremă de fier, la calitate, solidă și elegantă, să se adreseze la inventator, în calea Griviței No. 179, d. L. Captari, București, care execută cu prețurile cele mai avantagioase orice lucrare de sîrmă de grilage, grătare, etc. _______ Manutanța centrală a ArmataT din București, vinde sărite prima calilate cu lei 6.50 suta de khilograme. Se vinde și cu vagonul. 4271 Theatrul BQUXEWARD Astăzi, VINERI 30 Neembrs, 1901 Debutul M-He W* ELSA MINDEZ ■și al vitregei trupe Maine, bambi zi 1 Decembrie îît— prezintație de galii în beneficiu TRUDA RUSEASCĂ — Duminecă 2 Decembrie — 2 Mari neprezintații 2 la 3 ore după amiaza MATINEU cu un program speciale familii și copii, cu jum. preț. LA ORA O SEARA Mare Reprezintație cu program reînoiit In curând Lîsprile internationale la cari vor lua parte luptători din toata națiunile. Premium în valoare de 3000 lei. — Strada lirmană No. 22 — Consultațiu in partra orice boale de la 1—3 p. t. Cei fără mijloace au o reducere de jumătate din prețurile obicinuite, adică 2 1.50b. vizita la domiciliul bolnavilor, 11.50b. consultația. Tratament al boalelor de stomac după metodele cele mai noi.Onorariul se achită în parte după fiecare vizită sau consultației. DENTIST American, Diplomat și medaliat clasa I la Expoziția din Paris. SOLESTEIN 17, Strada Doamnei, 17 (Lipit de Creditul Urban) face cu jumătate preț nîrtiT cu care se Po^te mânca și U i!!! vorbi bine, cu garanție. ’ ilintîîi curăță, și îi plimbu DSISuiește cu metalurî tine. ninjî Și Hiklstemî îi scoate prin "îljî amorțire fără durere. STR. DOAMNEI, 17, lipit de Grediîn! Urban 4263 Ocaziune! din cauza plecarei, vînd Berărie și restaurant bine mobilate, în strada Aciunemci No.41. 2704 fia în philiot Hotelul IÎIJȘ-un lit.Iir tai TENS din cătunul Bușteni, lângă Sinaia, împreună cu restaurantul și mobilierul necesar, se închiriază pe un period de 3 sau 5 ani, începetori de la 1 Maiu 1902. Amatorii pot lua orice informațiune, fie de la administrația Domeniului Coroanei, str. Știrbey-Vodă, 3, București, în ori ce zi de lucru, de la orele 12—0 p. m., fie de la d. D. Stănculescu, agentul domeniului Coroanei din Bușteni. 2730 S’a pierdut Un căina negru SSSAS, de tot trupul lung, coada scunâ. Numele TIC. Bună recompensă. Locotenent Furcoianu, str. Progresului 7. 2758 CUNOSCUTUL SS*,rrd 2 cusut Frantz Schindler, Strada Sf. Apostol No. 39, repară și la Domiciliu invitat prin o carte poștală. 2730 V . 1 de vînzare, cu înlesire^irfl 11're P'3*®' P8 Șoseaua Jurială Șerban-Vodă, vis-a-vis de spitalul Cerlenti. Pe de o parte trece tramvaiul cu cai, iar mai la vale va trece tramvaiul electric. Se nivelează dealul. Felinare și ulițe pavate, deja făcute. Primăria face pare. Locurile sunt așezate pe un platou de unde Bucureștii înfățișează o priveliște foarte frumoasă. Doritorii se pot adresa la d-na Alexandrina Răgi Pandeli, Polonă 43, sau la d-na Candiano-Popescu, care scade în acea locuință. Persoanele care au cumpărat, dacă nu plătesc la termen, vor pierde banii, conform condițiunilor stipulate. 1114. 0 AURONGOUTI I Vț INAUGURAREA UNUI RAYON DE COSTUME 4 TAILLEUR PENTRU DOAMNE ȘI DOMNIȘOARE ! V fj$=%SI JACHETE LUNGI V K CV^S\ !>E »»OSTAV EXTRA, de la 75 leii 1 PELERINE de tartan grossep] J III n? Una, toate nuanțele de la 39.50« fi p Corsetele Casei „VERTÜS SOEUBS“! ® m \ — xdiint pülRxs — » Ji £ I Mar» asprumsat de țesături pentru ces ] i T^“i\ tuse tailiear și foet de stradă, J J cu prețuri foarte reduse ! POSTAV FOSFORESCENT 4 J Contrinde Pustaî Melange COSTCH8 PETÍUS COAME ' nepotabil gris marine sau marIN POSTAV BUnOORi DE TOATE CULORILE Fi rea, guler și manșele cu cati- VFSTMINTF RF RT.ANÁ k itTljí SrflTam STÎ8 Pf’'«« calitate, GATA sau DUPĂ MESURAN."■"rffi!!!1. MANTILE ELEGANTE é ! — după musură — — Model« exclusive — ® b. v’ați salvat ca prin minune capul, de ce nu vă răzbunați ?» Congres extraordinar macedonean Viena. 29. — Din Sofia se telegrafiază că mai multe secțiuni «din provincie ale comitetului macedonean, având in vedere neînțelegerile ce există între macedoneni, a invitat comitelui central să convoace un congres macedonean înainte de 46 Decembrie st. n. spre a alege din nou președinția. Dacă nu se va face aceasta se va convoca un congres extraordinar macedonean la Sofia in ziua de 2T Decembrie st. n. Proiect de reforme în Turcia Viena, 29. — O depeșă din Constantinopol spune că marele vizir Said pașa, a prezintă Sultanului un proiect complect de reforme, cerând facultatea de a licenția pe miniștri, de a abroga serviciul de spionagiu și de a micșora lefurile înalților funcționari. Dacă Sultanul nu va primi aceste reforme, Said-pașa amenință că va demisiona. Marele-vizir a declarat patriarhului armean că a dat ordin ca armenii să fie protegiați. In acest scop Said pașa a trimes deja la Mushh, pe guvernatorul din Bitlis, imprumutul bulgăresc Viena. 29. — O telegramă din Sofia zice că dacă Sobrania nu se va decide de a aproba împrumutul, ministerul va demisiona. Tratativele pentru încheerea acestui împrumut continuă. Turcia și Grecia Viena. 29 .— Din Atena se telegrafiază că în urma intervenției Turciei, guvernul grecesc a invitat pe Mahmud pașa, cumnatul sultanului, să părăsească insula Corfu. In BIUROUL CENTRAL AL CASEI J Alfred Löwenbach &C ia f furnisori de KOKS, Cărbuni și Antracit S’A. MUTAT din strada Sfinții Voivozi No. 5 *anf| W IU CALEA VICTORIEI Ho. 146 in legătură telefonică cu centrala Ila 4245 — a—a—B——gBBB^|^MfflKgas BWBaMa BBaa i vv<vvvvs^vvs/vvsevrv^vvvvvNrvrv/\/vN A//v^:^vs/vvviv^^/vvv A/ Am onoarea aduce la cunoștința d-voastră că am deschis deja > Căsătoriți — Pe ziua de 29 Noembrie — Gheorghe Popovici cu d-ra Mana D. Mihailidi, Ion Poenaru Bordea cu d-ra Elena Ghiorghiade, Locol. Ion I. Bălanescu cu d-ra Alexandrina Gr. Vasilescu, Iosef Schiome Schneie cu d-ra Margareta Victor Kraus, Theodor I. Mirodot cu d-na Marița Gr. Gavrilescu, Sebastian Prunescu cu d-ra Mana Savu Aftimie, Cristea M. Cristescu cu d-ra Maria C-tin Marcopol, Gheorghe V. Brânzaru cu d-ra Elena (Iulia) Amalia Akocsoș, Ludvig M. Pufu, cu d-ra Ana Miitikes, Dumitru Tache cu d-ra Tinea R. Niculae, George G. David cu d-ra Gisella G. Simon, Marin S. Badea cu d-ra Maria D. Tudor, Dragomir Constantin cu d-ra Stanca S. Niculae, George I. Niculae cu d-ra Mana N. Bucșa, Petre Hr. George cu d-ra Gheorghița N. Ghețu, Ion Petre Ispas cu d-ra Radu Dincă Ioniță, Voicu S. Tudorache cu d-ra Alexandrina S. Minea, Ion C-tin Ceoploiu cu d-ra Neacșa S. Radu, Constantin P. Horovei cu d-ra Zoe Danielopol Născuți și Morți — Pe ziua de 29 Noembrie — Născuți 15. Morți 20 și anume : Gogu Cristodorescu 26 ani, Tanase G. Sinescu 27 ani, Petru Penescu 45 ani, Paraschiva Ioneanu 18 ani, Dumitru Gavrilescu 21 ani, Stana Constantin Expozițiunea raionului meu <le : ?