Universul, august 1902 (Anul 20, nr. 208-238)

1902-08-01 / nr. 208

i A * canicul Dimitrie Iorgulescu și impiegatul de mișcare Spiridon Petrovici, au fost destituite, fiind găsiți vinovați în acea catastrofă. ♦ D. inginer-șef Sergiu Garcalechi, șeful circumscripției I-a, din serviciul de poduri și șosele, a obținut un concediu de 23 zile. ♦ Proiectele pentru construirea bulevardului Regina Elisabeta și alinierea străzei I. C. Brătianu, di orașul Piatra, au fost aprobate. ♦ Audiențele cari urmau să aibă loc ieri la ministerul de lucrări publice, au fost amânate pentru săptămâna viitoare, din cauză că d ministru Stoicescu a lipsit din Capitală. ♦ Ministerul de războiu a comunicat tuturor președinților de comisiune tablourile cu numele căpitanilor admiși la examenul de maior, ce se va ține pe la sfirșitul lunei August. Din arma infanteriei sunt 104 domni căpitani. ♦ D. inspector veterinar Stahovici a fost însărcinat cu supravegherea, din punctul de vedere sanitar, a târgului de vite din Roman. ♦ D. Gheorghe Stăiculescu a fost trimis, de către direcțiunea generala a serviciului sanitar în jud. Gorj ca să practice inoculări în contra cazurilor numeroase de tuse convulsivă ce bânuie în acel județ. Serul întrebuințat de d. dr. Stăiculescu e inventat de doctorul Leuriaux din Bruxel și, ca și serul antidifteric, are o foarte mare eficacitate când se întrebuințează la timp. ♦ D. Iorgu Popescu, comisar comunal pe lângă primăria Capitalei, a fost revocat din serviciu pentru abatere de la datorie. ♦ Consiliul de igienă al Capitalei, a numit o comisiune spre a studia cererea fabrcanților de ghiață artificială cu privire la interdicția de a se întrebuința pe viitor gheață naturală, ca vătămătoare sănătăte publice. ♦ «Fabricele Unite Române» au intrat în tratative cu primăria Capitalei, cerând ca să se furnizeze zilnic 5000 kgf. de ghiață artificială fabricată la uzina primăriei de la Grozăvești. ♦ Consiliul de igienă al Capitalei, în ultima sa ședință, a numit o comisiune compusă din d-nii dr. Proca, Stinghe, chimist și un medic comunal, care comisiune va vizita instalația de ghiață artificială de la hală și va face analiza gheței fabricate acolo. ♦ Ieri dimineață s’a întrunit comisia veterinară și a luat măsuri pentru combaterea răpciugei în Dobrogea. ♦ Sculptorul din Paris, care a făcut statuia lui Ion Brătianu, a primit însărcinarea de a face oarecari modificări la figura statuei, pentru ca asemănarea să fie mai complectă. Din această cauză transportarea statuiei în Capitală a fost întârziată. ♦ Iert, cu trenul de 11, d. ministru Pallade a sosit în Capitală, venind de la Bușteni. D-sa a fost primit la gară de d. Emil Petrescu, fostul prefect de poliție al Capitalei. ♦ In ultima ședință, consiliul sanitar superior a luat dispoziția ca din carantina stabilită să nu se scadă zilele de parcurs a vaselor cari sosesc din Alexandria (Egipt). • In luna Septembrie anul curent se va ține la Bruxelles un congres pentru îngrijirea alienaților. D. prof. dr. Șuțu a fost delegat din partea guvernului nostru ca să ia parte la acest congres. ♦ In intervalul de la 22—27 Iulie a. c., s’au protestat prin portăreii trib. Ilfov, 110 polițe. ♦ I. G. G. Assan, președintele Camerei de comerț din Capitală, va pleca Sâmbătă în străinătate pentru 2 luni. ♦ împărțirea de loturi de pămînt la țărani, nu se va mai face de loc, deoarece guvernul va modifica legea în vigoare cu privire la împroprietăriri. ♦ Săptămâna viitoare, corpul II de armată va trimite tuturor corpurilor de trupă o interesantă circulară cu privire la metoadele de tactică cari se vor întrebuința la manevrele regale din toamna aceasta.—metoade cu totul nouă. 9 Din cauza furtunei cu ploaie din noaptea precedentă, foarte multe fire telefonice s'au stricat în Capitală. Chiar unele cabluri importante s’au deteriorat și vor trebui reparate. O S’a deschis un credit extraordinar de S0.000 lei pentru terminarea lucrărilor de restaurare la școala de agricultură de la Herăstrău. Planurile de restaurare au fost trimise ministerului de domenii. ♦ Ministerul de domenii a cerut celui de lucrări publice să delege un om special, care să supravegheze lucrările de restaurare la școala de agricultură de la Herăstrău. ^ Ministrul de justiție a primit demisiunea d-lui Mihail Rădulescu, procuror pe lângă tribunalul Teleorman, care s’a retras din magistratură. ♦ Camera de comerț din Focșani a înaintat o adresă camerei de comerț din București, prin care îi face cunoscut procesul verbal încheiat de acea cameră, cu privire la obligavitatea aprovizionăre a tuturor camerilor de comerț, cu hârtie indigenă. Chestiunea va fi adusă în discuțiunea camerei de comerț din Capitală. Stațiunea agronomică din București a făcut până acum finaliza a grandei din 8 județe din țară. Toate au fost găsite până acum excelente. Din celelalte județe se primesc probe de grâu cu multă zăbavă, și nici nu se face o alegere sistematică pentru aceste probe, din care cauză rezultatele analizelor sunt mai slabe decât ar trebui să fie în realitate. Ministerul de domenii a trimis o nouă adresă prefecturelor, care încă nu au trimis probe spre a le trimite cât mai neîntârziat. ♦ De la 8 la 16 iulie au fost bolnavi de febră aftoasă 5422 de boi, din cari au rămas 2614 , porci 38, din care au rămas 21 și 952 oi din cari au rămas 674. ♦ Din cauza ploilor din noaptea trecută, linia ferată de lângă gara Câmpina slăbind foarte mult, trenurile au sosit ora cu întârziere în Capitală. ♦ AA. EL. RR. Prințul Ferdinand și Prințesa Maria au plecat ieri din Londra și sunt așteptați pe Vineri seara la Sinaia. ♦ Cu prilejul aniversări zilei onomastice a împăratului FrantzJosef, se va celebra un Te-Deum la 5 August, la orele 10 dim., în catedrala Sf. Josef. După sfirșitul serviciului religios, va fi o recepție la legațiunea Austro- Ungariei. ♦ Fabrica de ghiață artificială a primăriei Capitalei, a funcționat ora dimineața, producând o anumită cantitate de ghiață. După amiază, motorul s’a încălzit și mașinele nu au mai putut lucra, din care cauză fabricarea gheței a fost suspendată. Azi fabrica își va lua cursul obicinuit producând 15000 kgr. gheața pe zi. ♦ D. Mihail P. Rădulescu, procuror de Teleorman, a demisionat din magistratură, spre a incasa cariera de avocat. st mi teatrale . Astă-seară, Miercuri, se joacă pentru întâia oară la grădina «Triumful», de către trupa de operete de sub direcția de scenă a talentatului artist Niculescu-Buzee, frumoasa operetă Cloreta în concentrare. Cunoscuta artistă Maria Cristescu va juca rolul Cloretei. Loc rezervat 1 lea. Intrarea generală 50 bani. II ■ [UNK].■imn a»«o Știrii nopței încercarea de sinucidere din șoseaua Ștefan-cel-Mare Un tînăr, în vârstă ca d, 35 ani și a cărui identitate nu s’a putut încă stabili, a încercat astă-noapte să se sinucidă spânzurându-se de craca unui copac din șoseaua Ștefan-cel-Mare, lângă groapa Cornescu. Sergentul de stradă Georgescu, care era postat pe acolo, prinzând de veste, tăia numaidecât funia cu care disperatul tînăr se spânzurase și astfel isbuti să-l scape cu viață. El fu transportat la spitalul Filantropia, încercarea de sinucidere din str. Țepeș-Vod. Astă-noapte, târziu, niște țipete se auziră în strada Țepeș-Vodă No. 65. O d-nă Elena Constantinescu, văduvă, în vîrstă de 29 ani și care are doni copii, a încercat să se sinucidă dând 10 grame de eter. Anunțându-se secția respectivă, comisarul o transportă numaidecât la spitalul Colțea. Starea ei este destul de gravă. Serviciul telefonic și telegrafic al ziarului „Universul“ Din România — furișa telefon — Greva brutarilor din Brăila Brăila, 30.—Azi, la orele 10 dim., lucrătorii brutari au ținut o mare întrunire publică in sala Caprio. A vorbit de avocat Victor Nicolau, care, dând ca exemplu pe muncitorii din port, a sfătuit pe brutari să se pue în grevă spre a sili pe patroni să le dea dreptate. In urma acestora, lucrătorii brutari au declarat greva generală. Toți au părăsit lucrul. Dinșii cer să se fixeze la maximum 16 orele de lucru și să li se urce salariile la cel puțin 4 lei luni pe zi. Actualmente dînșii sunt plătiți cu 100 lei lunar și cel mult 120 lei. Pentru suma aceasta sunt obligați să scoată 5 cuploare pe zi, ceea ce necesitează o munca neîntreruptă de 20 ore. In oraș au mai rămas 2—3 brutari cari lucrează cu lucrători aduși de prin alte părți. E probabil insă că și aceștia vor părăsi lucrul spre a nu compromite cauza lucrătorilor locali. O delegațiune de greviști se va prezintă mâine d-lui primar, sau, în lipsă-i, ajutorului, căruia îi vor expune pretențiunile lor, spre a interveni în această afacere. Tot mâine se vor întruni și patronii brutali spre a se consfătui. Amănunte asupra incendiului de cri.—Tâlhărie. — Contrabandist prins.Epizoolic.Intoarcere.—Apele Dunărei.Timpul Galați. 30. — In privința incendiului din str. Traian, despre care s-a stabilit că a fost pus de un refăcător ieri dimineață pe la orele 3 și jum., la proprietatea No. 83 de pe acea stradă, comisarul despărțirea 4a Mihăilescu se află pe urmele descoperirea autorului. D-sa a arestat pe un individ care a fost observat imediat după declararea focului acolo, și care, fiind interogat, se încurcă în depoziții. Trei proprietari din acei incendiați anume Ghiță Cazan, D. Vasile și văduva Anida Brumă, toți din str. Cojocaru, sunt absolut lipsiți de mijloace, cei 2 dinte având câte 4 copii fiecare. Li se vor da ajutoare din fondul incendiaților. — Astă-noapte pe la orele 2 și jum. 2 indivizi ce se presupune că s’au introdus de cu vreme în curtea caselor locuite de Marca Swartz, din piața Biber, au intrat într’o odae alăturată de odaia de dormit a sus-numitului Marcu Swartz, prin niște ferestre deschise și pe când Swartz dormea, s’au năpustit asupra patului, unul având în mână o daltă și altul un cuțit, rănind pe Marcu cu cuțitul la umerul stâng. Victima, surprinsă, se apără și începu să se lupte cu agresorii, strigând ajutor. Sergentul portului dădu alarma și agresorii dispărură, lăsând cuțitul și dalta la locul crimei și pe victimă rănită la gât, la frunte și la picior. Deoarece în odae era o lampă aprinsă, victima a recunoscut pe agresori. Ei sunt un anume Costache Tuluc, din Lozovenî, și un altul Iancu Goldștein, din str. Movilei, ginerile victimei, cu care era în dușmănie și care adusese pe întâiul să-l ajute la răzbunare. Cercetările urmează: — Azi dim. pe la orele 9 în dreptul Țiglinei, pe malul Dunărei, guarzii vamali au prins un contrabandist cu mai bine de o sută pachete tabac. Contrabanda îi fusese aruncată într’o mușama pe Dunăre de un tovarăș de pe un vapor rusesc, care mergea în susul Dunărei. — Incom. Mălina s’a declarat febra aftoasă. — Varvara Mihailoff, rusoaica despre care vara spus că a dispărut cu un tîner grec, Toma Petcu, a fost înapoiată mătușei sale de pe str. Grădina Veche, după un timp de mai puțin de o lună de miere. Răpitorul eia plecat în Grecia ca să -și facă armata. După răpire, fugarii au stat mai bine de o săptămână în Brăila, iar apoi într’o casă de aici de pe str. Florilor. — Apele Dunărei scad. — Timpul e înourat. Azi dim. pe la 3 jum. căzut o ploae torențială, care a fost generală în tot județul. Piața cerealelor. —Criminal prins. — Concert amânat. — Apele Dunărei.—Timpul Brăila. 30.—Activitatea portului continuă. Azi s-au încheiat numeroase afaceri în porumburi, cari sunt foarte căutate. Mai ales știrile pesimiste asupra recoltei acestui articol în țara noastră în urma secetei, au produs o urcare însemnată de prețuri. — V’am comunicat că vestitul criminal Petcu Ion Radu a fost arestat în Comorofca de subcomisarul Abil Ionescu. Acesta a descoperit că tot dînsul e și autorul Uibăriei săvîrșite în comuna Garasu asupra locuitorilor Andrei Banu și Tudor Stoica. — Concertul muzical care trebuia să aibă loc Duminecă la Lacul Sărat în folosul Palatului Invalizilor, s’a amânat pentru Duminecă 4 August. — Apele Dunărei scad. — Timpul e călduros acum. Azi-noapte a plouat torențial. — Prin telegraf — Procesul sublocotenentului Ghenovici Constanța. 30. — Consiliul de războiu local a judecat azi procesul sublocotenentului Ghenovici Emil, din reg. Călărași. Consiliul era compus din d. colonel Eustațiu, președinte , maiorii Romanescu și Atanasiu , căpitanii Neicu și Ciuchi, membri. Procuror era d. căpitan Ionescu. Apărarea era susținută de d. căpitan Chiriac și de advocații Butter și Fortuna. Mulți ofițeri asistau la desbalete și, înainte de ședință, în grupuri-grupuri, discutau chestiunea in favoarea acuzatului. Ședința s-a deschis la orele 8 dimineața. Grefierul Tiron a dat citire actului de acuzare, din care rezultă că sub-locotenentul acuzat a lipsit mai mult de 6 zile fără voie de la corp. După îndeplinirea formalităților, președintele întreabă pe Ghenovici de cauza lipsei fără voe de la corp. Acuzatul spune că, iubind pe cântăreața Aneta,și aceasta scriindu-i în ziua de 7 cor. că e bolnavă, a plecat la Ploești fără a se gândi la consecințe. — De ce n’ai cerut concediu? — Aveam intenția de a se întoarce imediat. Scăpând trenul, am întârziat o zi și de teamă și rușine nam voit să me întorc. Atunci m’am dus la București și m’am prezintat la corp în ziua de 21, însoțit de fratele meu. In tot timpul sub locotenentul Ghenovici se arăta adânc impresionat. Comisarul regal sl acuză de lipsă și arată că multe cazuri identice s’au perindat prin fața consiliului. Face istoricul faptelor și cere aplicarea art. 227 din codul militar. Căpitanul Chiriac, în apărare, printr’o frumoasă pledoarie, spulberă acuzarea. Descrie starea psihologică a lui Ghenovici în momentul plecarei și arată că numai amorul l-a făcut să comită greșeala. Propune o chestiune subsidiară și cere aplicarea articolului 262. Avocatul Fortuna, vorbind în chestia de drept, spune că rei se cere aplicarea art. 227, căci acesta nu e aplicabil în cazul de față. Sfîrșește cerând achitarea. Avocatul Butler, în chestie de fond, face istoricul împrejurărilor, aducând diferite exemple și spune că în toate cazurile femeea e autorul moral, și în consecință cere achitarea, avându-se mai ales în vedere tinerețea și necunoașterea regulilor militare. Avocatul Petrescu vorbește în acelaș sens. Comisarul regal replică asupra aplicarea art. 262 cerută de căpitanul Chiriac, și menține acuzarea. Consiliul, după o deliberare de un sfert de oră, cu o majoritate de 3 contra 2, achită pe acuzatul sublocotenent Ghenovici. Sentința a produs o frumoasă impresie. Profanare de morminte.-Soție necinstită.—Muzeu geologic.-Dispariție.- Nenorocire.Scandal și băine. — Spărgător arestat.—înlesnirea emigrărilor.—Frate denaturat.— Accident Iași. 30. — Cu multă spaimă s’a constatat că cimitirul comunei Jiblea a fost profanat și anume: mai multe morminte au fost desgropate, iar cadavrele aruncate afară. Nimeni nu poate să explice misterul acestei fapte; se crede însă că totul e efectul unor superstiții și vrăjitorii. Locuitorul Gheorghe Hirtopan a denunțat autorităților că soția lui, după ce i-a furat o mare sumă de bani, a dispărut părăsindu-l împreună cu 4 copilași. Actualmente se lucrează la îmbogățirea muzeului geologic din orașul nostru, cu importante colecțiuni geologice streine. Localul muzeului asemenea va fi mărit. — Băiatul Petru Dragomir, din strada Oancea, a dispărut acum 12 zile din casa părintească făr ca să i se poată da de urmă. Se bănuește o nenorocire. — loan Rusu și loan Minciună, fiind abrutizați de băutură au tăbărît asupra ofițerului de gardiști Simincescu și l-au maltratat grav, rupendu- și hainele. Vinovații au fost arestați. — Agenții siguranței au isbutit să aresteze pe un vestit spărgetor numit G. Racoviță, care a fost urmărit îndelungată vreme. — Societatea filantropică din Londra «Ica» a vestit că de acum înainte numai persoanele cari au etatea minimă de 18 ani, și maximă de 45, vor putea fi admiși la ajutoare, spre a emigra în America. — Costache Botoșan din Osoiu a rănit de moarte pe fratele său numit Teodor. Vinovatul a fost arestat. — Căruța d-lui C. Iancu călcând, a rănit grav pe copila Elena Tăutu, care a fost dusă la spital. Inspecțiile I. P. S. S. Mitropolitului Moldovei Dorohotă, 30.— Erî a sosit la bariera Tăutu, I. P. S. S. Mitropolitul Parthenie al Moldovei. I-a eșit întru întâmpinare d. Marcu, primar, dimpreună cu consilierii comunali, comandantul regimentului local, clerul, reprezintanții comunităților israelite, avocați, profesori și un numeros public. La barieră se ridicase un frumos arc de triumf, decorat cu drapele tricolore. P. S. Mitropolit a sosit la orele 4.30, însoțit de prefectul Dimitriu și cu întreaga sa suită. Primarul Marcu urează în numele întregului oraș I. P. S. S. Mitropolitului bună-venire. Mitropolitul mulțumește pentru frumoasa primire făcută. In oraș domnește o mare animație și poliția menține ordinea. Mitropolitul, dimpreună cu prefectul și primarul, s’au suit într’un landou și au mers la Catedrală, unde s’a oficiat un serviciu divin și unde I. P. S. S. Mitropolitul a ținut o prea frumoasă predică. La ora 5 Mitropolitul Parthenie s’a urcat în trăsură și s’a dus la palatul administrativ, unde a fost primit de deputații și senatorii locali, precum și de toate autoritățile civile și militare, de întreg clerul și de toate notabilitățile orașului. După recepțiunea ce a avut loc la palat, Mitropolitul a inspectat toate bisericile, iar la ora 8 seara a avut loc la palat o cină în onoarea sa. Astăzi, I. P. S. S. Mitropolitul a plecat la Pomârla, continuându-șî inspecțiile. Ve voia trimite amănunte complecte prin poștă. Părinte monstru.— Tîlhărie. —Nenorocire. — Țigani bandiți.—Moarte subită.—Sinucidere din dragoste Iași. 30.—Fata Eftimia Donici, în vîrstă de 16 ani, din comuna Gropnița, a denunțat parchetului că părintele se va necinstit-o cu forța. S’a deschis o anchetă. — Niște criminali râmași necunoscuți au spart jefuind cârciuma lui Dumitru Pintilie, din com. Belcești. S’au început urmăriri. — Adam Ghl, din com. Golăești, aruncând cu o sticlă, a strivit craniul lui Ion Panait, care a fost dus la spital. — O bandă de 25 țigani a atacat cârciuma lui Zekte Meier, din corn. Băiceni, jefuindu-l de întreaga lui avere și apoi au dispărut. Se fac cercetări. — Proprietara Elena Gaspar a murit subit în corn. Cornicenî. — Tînăra Anica Alexandru a încercat să se sinucidă aruncându-se într-o fântână. Trecătorii au salvat-o, ducând-o, rănită, la spital. Cauza acestui act disperat este dragostea. Regina-văduvă Margareta a dăruit 20 mii lei pentru reconstruirea clopotniței San Marco. O sală frumoasă într’un sac Roma. 30. Din Neapole se depeșează că pe piroscaful «Szapary» poliția a descoperit într-un sac o fată foarte frumoasă, pe care un bătrân vroia să o ascundă astfel și să o răpească spre a o duce în America. Călătoria reginei Margareta Roma, 30.—Azi regina-văduvă Margareta a plecat în Bavaria. Ea va face o lungă călătorie în străinătate. Congresul macedonean Sofia. 30.—In ședințele de scrî și azi dimineață s’a facut verificarea linurilor membrilor. 16 delegați recunoscuți au declarat congresului că dacă nu se vor primi delegații partizani ai lui Sarafolo, ai societăților nerecunoscute, atunci ei vor eși din congres spre a forma împreună un nou congres și vor alege un nou comitet. In ședința de azi după amiaza congresul va delibera această chestiune. Turiști morți Berlin. 30.—La Kaiserlautern, lângă Kaisergraben, s’au prăbușit de pe muntele Galgen opt turiști tîrând cu dînșii o mare bucată din munte, care l-a îngropat sub ea. Patru din turiști au fost uciși, iar patru răniți de moarte. Proces contra unei bande de falsificatori Viena. 30. — Din Varșovia se depeșează că acolo a început procesul contra bancherului Pincewski, fotografului Gincha Giovacî, lui Sokulski și armeanului Artasov, falsificator de bancnote și mărci poștale. S-a constatat că falsificările lor se urcă la suma de cinci milioane ruble. Banca de Stat a suferit daune de 900 mii de ruble. Turcia și Bulgaria Viena, 30.O depeșă sosită din Constantinopol anunță că reprezentantul bulgar a consemnat Forțe o notă în care cere să se execute destituirea șefului de poliție din Seres, căci s-a recunoscut în mod oficial agenția comercială bulgară de acolo. Se știe că șeful poliției de acolo a pus să se smulgă drapelul ce fâlfâia pe agenția comercială bulgară ce se afla în acel oraș. Emigrări de șerbi Viena. 30.—Din Belgrad se telegrafiază că o sută de familii din Vechia Serbie, din cauza atacurilor arnăuților, emigrează în Rusia. Lista lui Sarafei Sofia, 30.— Zonceff, președintele congresului, asigură că el va avea majoritate. Sarafoif a preantat lista candidaților excluzând zise pe dinsul din această listă. Au sosit 80 de delegați din provincii. Dispariția unui înalt funcționar rus Viena, 30. — O depeșă sosită din Atena anunță că un înalt funcționar rus Nikolaievici Kordunov ducendu-se în Macedonia a dispărut și nu se mai are nici o știre despre dînsul. Generali boeri la regele Angliei Londra. 30. — Regele Eduard VII va primi Duminecă pe bordul yachtului silu pe generalii boeri Botha, Delarey și Dewet, în portul Portsmouth. Generalii boeri se vor duce în Olanda spre a ruga pe Krueger să restituiască banii statului. Nou atentat în Rusia Viena, 30. — Din Charkow (Rusia) se depeșează că pe o alee a stabilimentului de distracție Tivoly, în timpul unei pauze a reprezentației, s’au tras patru focuri de revolver în contra guvernatorului, prințul Obolenski, care a fost ușor rănit la gât și contra șefului de poliție, Bessonoff, care însoțea pe guvernator, și care s-a ales cu piciorul găurit de un glonte. Atentatorul a fost arestat. El refuză de a-și spune numele. Amănunte asupra noului atentat din Rusia Viena, 30. — O nouă telegramă sosită din Chardon aduce nouă amănunte asupra atentatului care a avut loc acolo. Guvernatorul, prințul Obolensky, reîntors de câteva zile din Nizza, se plimba fumând o țigare și convorbind cu directorul poliției Bessenoff, în grădina stabilimentului de distracții «Tivoli», în timpul pauzei reprezintației unei trupe de operetă. Deodată un tînăr elegant, dând lumea la o parte, se apropie de guvernator, trăgând aproape în fața lui, cinci focuri de revolver. Prințul Obolensky a fost rănit la gât și a pierdut mult sânge. El a rămas foarte liniștit. J Bessonoff a căzut însă la pământ, deoarece un glonț i-a găurit piciorul drept. Spectatorii au fost cuprinși de panică și mulți din ei au fugit, iar alții au pus mâna pe atentator, care n'a opus nici o rezistență. După aceea guarzii l’au pus în lanțuri și l’au dus la poliție. Acolo atentatorul a spus : — Mi-am făcut datoria ; nu veți ști nici odată numele meu. Reprezintația a fost întreruptă. Un uragan teribil Londra, 30. — Din New York se depeșează că la New Jersey a fost un ciclon teribil. Toate casele au fost desvelite, mari fabrici dărîmate. Vîntul puternic a scos din loc mai multe linii de drum de fer. Comisar atacat de mulțime Paris. 30. — Ziarul «Echo de Paris» dă știrea că la Pimper un detașament de infanterie a refuzat de a da ajutor contra mânăstirilor. La Gouezec comisarul de poliție, Dupuis, pe când se ducea să pue sigiliile la o mânăstire a fost atacat de mulțime cu lovituri de bastoane și cu pietre. El a trebuit să se retragă și numai spre seară reuși să evacueze mânăstirea în urletele și fluierăturile mulțimei. —---------- ------------- III&nMtt © rá Telegramele particulare ale ziarului «Universul» — Sosite în timpul nopței — Sinuciderea unui anarhist Roma, 30.—Pe când piroscaful «Citta di Milano», ce venea din New York, se apropie de Neapole, Nicola Sganza se aruncă în mare luând cu sine și geamantanul. S-a constatat că Sganza era un anarhist periculos, care avusese însărcinarea de la o societate secretă din Patterson, să vie în Europa să facă vreo lovitură, dar Spanza a preferat sinuciderea. Primirea în Anglia a generalilor boeri Londra, 30.—Sâmbătă vor sosi la Southampton generalii boeri Bolha, DeAver și Delarey. Se va da în onoarea lor o mare recepțiune, la care vor lua parte lorzii Chamberlain, Roberts, Kitchener și alți miniștri. Regele, cum v’am spus în precedenta mea telegramă, îî va primi Duminecă. Lansarea celui mai mare vapor din lume Berlin, 30.—La Stettin s’a lansat pe apă vaporul «Kaiser Wilhelm II», cel mai mare piroscaf din lume. El are o lungime de 225 de metri poate să conțină 4500 de persoane. Impresia produsă de atentatul din Charkow Viena, 30.—Din Petersburg se depășează că impresia produsă de atentatul din Charko IV e foarte mare mai ales că a fost făptuit după ordinul dat ier de Țar de a se libera toți arestații politic din Moscova. Prințul Obolensky primise în ultimele zile scrisori de la societatea secretă «Bojevaia», în care era înștiințat că a fost condamnat la moarte. De aceea el umbla înconjurat de polițiști cari nu putură împedica atentatul, ce a fost comis foarte repede. Atentatorul va fi trimis înaintea tribunalului militar din Charko AV. S’au făcut mai multe perchizițiuni și arestări. Memoriu albanezilor Viena. 30.—Adresa albanezilor către Sultan declară că albanezii recunosc pe Aladio Kastriota ca șef al lor și cer autonomia sub suzeranitatea Sultanului și având de prinț pe Kastriota. Revolta din Haiti Berlin, 30.— După ultimele telegrame sosite, în insulele Haiti a izbucnit revoluția. E o mare panică și toți fug. Industriile germane pentru un capital de 6 milioane mărci se află în pericol. Lipsesc a meninte. Retragerea lui Krueger din politică Paris. 30. — Din Bruxelles se depeșează că Krueger a declarat că se retrage cu totul din politică. Congresul capilor boerî a fost suspendat. Plecarea prinților moștenitori români Londra. 30.—Prințul Ferdinand și prințesa Maria, moștenitorii tronului României, au plecat azi de aci. Ziar sigilat Paris. 30. — Autoritatea a pus sigilii la tipografia ziarului «La Croix», deoarece directorul este reprezentantul disolvatei congregațiuni a «Asumpționiștilor», de care ziarul suscitat aparține. Judecarea unui colonel Paris, 30.—Se asigură că colonelul Saint Rémy, care n’a voit să lase ca regimentul său să dea ajutor polițic la închiderea școlilor congreganiste, va fi judecat la Nantes de un consiliu de războiu compus dintr’un general, patru colonei și două locotenenți-coloneii. Apropiata arestare a soților Humbert Paris, 30.—Se dă ca iminentă sosirea la Filadelfia a soților Humbert, care s-au îmbarcat pe un yacht la Alicante. Căruță lovită de tren Constanța. 30.—Astăzi trenul expres, între stația Medjidie și Dorobanțul, a lovit o căruță în care se aflau mai mulți țărani. Unul din aceștia fiind rănit, a fost transportat la spitalul din localitate. Ciocnire Giurgiu, 30. Mașina cu No. 704 lovind în portul Smârda 16 vagoane de marfă, a provocat deraiarea a done din de. Frînarul Cristea Gheorghe și mecanicul Sfelcu, au fost răniți. Pagubele sunt de 12 mii Ioi. Născuți și Morți — Pe ziua de 30 Iulie — Născuți 21. Morți 16, adică : Lucșița Marin 75 ani, Manole Ion 50 ani, Petre Dumitrescu 3 ani și jum., Stan Simion 60 ani, Radu Ólmașu 2 luni, Emilia D. Nicolau 69 ani, Ivan Dumitrescu 48 ani, Maria Georgescu 21 ani, Constantin loan Leahu 11 luni, Josef Lisei 72 ani, Maria N. Marinescu 1 an, Vasile Marin Enache 2 ani, Ștefana Niculae Stan 3 ani, Ștefan Stoian 38 ani, Costea Iancu 86 ani, Niculae P. Florea 3 luni. Pentru sezonul verei este de recomandat Vinul „STIRBEY“ care se expediază în provincie contra ramburs în lăzi de 25, 50 și 100 sticle. A se cere prețul curent la Desfacerea Produselor de pe proprietățile Principelui B. Știrbey București, cal. Victoriei 121 5016 MAMOȘ, Boale de femei, copii și ochi S’si înotat Calea Rahovei, 88 Boalele interne, boalele de piele, boalele lumești (sifilis) Tratamentul modern al tuberculozei (alao) Consult. : 8-10 dim. si 46 d. a. R ii HÍ PITI nou' § uzate, briliyîjUiGÎii ,îlîe 5 diamante, pietre colorate, aur, argint, etc., se cumperă cu prețurile cele mai mari, numai la Zarafia 1.1STECESCU Strada I. C. Brătianu No. 5, fostă str. Geile! La cerere trimit la domiciliu. CUMPERAI diamante, briliante, perle, smarande, rubine etc., plătind cele mai înalte prețuri după cursul din Paris. La cerere prin poștă trimitem pe prețuitorul nostru la domiciliu, chiar și în provincie, unde va achita valoarea obiectelor. Se împrumută bani contra deposite de bijuterii, losuri, etc. Frații Bloch Telefon 373. 16. Strada Smârdan, 16 4922 vis-a-vis de botez Concordia TournTTWiStF AUTORIZATĂ ’ STRADA BUZEȘTI 2, colț Galea Grivitei (Matache Măcelaru) Consultatiuni speciale pentru boalele INTERNE și CHIRURGICALE Tratamentul radical al boalelor lumești (sifilitice) In toate zilele de ln 9 — 12 si 3 — 5 CONSULTAȚIUAEA l LEU Dîistî scoaterea, curățirea, plumbul și buirea și punere de dinți Scoaterea unui dinte 1 Leu 4985 Dr. © BECU SOAIE INTERNE Dt SURA DINȚI NI - as fist asistat de bnn ilunteami diplomat al Scoale! dentare din Paris STB. REGALA No. 14, «tagiul i. W in d ©care®. boslelor de stomac, ficat și inimă Curățirea sângelui stricat Hapurile vegetale Indiane precum și.Amar indian ale clrului W. SIMON, vindecă în mod sigur și în scurt timp toate boalele de ficat, stomac și inimă, în orice formă se vor prezenta. Capurile vegetale indiane și amarul indian, sunt cel mai buni curățitori ai sângelui stricat, în urma boalelor ficatului sau ale efectelor de microbi și miasme palustre (băltoase). Hapurile Vegetale Indiane costă lei 2.80 flaconul. Amarul Indian costă lei 3 flaconul. De vânzare la toate farmaciile din țără. Depozit principal în București și drogheria centrală a d-lui M. Stoenescu, strada Academiei No. 2. Un Diplomat al școalei comerciale superioare (gr. II-Iea) din București, fost timp fie mai mulți a»! într’o «sasă mare de comision din Capitală, caută un un serviciu la vre-un mare stabilliment industrial sau la vre-o mare casă de comerț din București. A se adresa la administrația ziarului, sub inițialele J. S. Se CAUTA un voiajor pentru o fabrică, să aibă bilet de abonament la calea ferată, și să numai lucreze altceva decât vînzarea în comission a produselor acelei fabrici. Informațiuni ziar. De arendat Moara cu alburi — din Găești — situată într’unul din cele mai fertile centre agricole din țară producție zilnică 45 Idle , brațe suficiente în localitate. Se află și o moară de mălai producând azî dem 1—3 Idle pe zi, cu trei perechi pietre. Pentru informațiuni de detalii și condițiune a se adresa d-nei Ecaterina Sabo, la Găești, verbal sau prin corespondență. Boale Sifilitice vindecă Dr. Eracli Sterîan Medic al Eforiei spitalelor civile Elevul D-ior Dr Thoma Thomescu și Buicliu boale interne (de piept, stomac, rinichi) femei și copil — 51A ROȘ — Consult, de la 10—12 a. m. și 5—7 p. m 10 CALEA RAHOVEI, 80 Vindecarea tuturor boalelor secrete Extractul de Copai vină și Pariglină al d-rului THORN, din Londra. Acest extract vindecă, in 36 ore, sculamente nou! și în câte va zile cele mai vechi și mai rele boale la bărbați și femei, precum : blenoragia, florile albe, boalele uretrale și uterine, rațiile uretrei, oprirea și nestăpânirea urinei, etc., etc. — întrebuințarea este lesnicioasă și se poate ține în cel mai mare secret.—■ Un borcan cu instrucție în românește costă lei 6.50. De vânzare la toate farmaciile din țară. Depozit principal în București la drogheria centrală a d-lui M. Slosnescu, strada Academiei No. 2. Dr. Sterie - Ciurcii IH PELIKANGASSE 10, VIENA Consultațiuni cu specialiști și celebritățile medicale a Facultate! din Viena Dr. Athanasm Virgu rămâne in București in timpul vacanței ConstalteȚioaraj 3—5 — 88 Călărașilor — IMI Mașină de semănat în rîndurî &satul din remum. fabricări. F. Eckert. k WAADI? Prin împrăștiere de N. F. Eckert de S vastru 3.76 m. lățime; cu osie de transport Cultivatoare americana PLIMRI Dl OȚEL CLAPE de OȚEL TRIORE POTENTATE în toate mărimile. VINTERATOARE perfecționate No. și No. 0FK TÎIF FÎTCET garantat englezesc, având alibi Lul Ilii li Ui ili o paritate de 98—99%. recomandă pentru sesonul actual WATSON &YOUELL GALAȚI BUCUREȘTI CĂLĂRAȘI Strada Academiei, 44 CATALOGUL Ia CF.RURF, GRATIS și FRANCO 4977 I și% Telegramele Agenției Române Din Streinătate Tariful vamal german Berlin, 30.— Comisiunea Reichstagului a terminat discuțiunea, în primă citire, a proiectului de tarif vamal. Un act de clemență al Țarului Berlin, 30.—Ziarul «Berliner Tageblatt» află din Petersburg că țarul a ordonat liberarea tuturor studenților internați în închisoarea din Smolensk, in urma dezordinilor universitare ce s'au produs, în Februarie trecut, la Moscova. O declarație a unui ministru francez Chalons-sur-Saône, 30. — La banchetul dat cu ocaziunea concursului de gimnastică ținut în acest oraș, sub președinția generalului André, ministru de rebelii, senatorul Gillot a felicitat guvernul că a aplicat legea asupra asociațiunilor și în Bretania. Generalul André a declarat că guvernul este hotărît de a duce până la capăt sarcina ce și-a luat. Aprobările ce primește din toate părțile, a adăugat ministrul de războiu, probează necesitatea ce se simte de a stărui pe această cale. Telegrameis particulari ale ziarului «Universul» Din Străinătate Banii reginei Margareta Roma, 30.—După ultimele telegrame sosite din Veneția par a fi încetat pericolele ce amenințau clopotnița bisericei San Stefano. Astfel ea nu va fi diminata ci se vor face lucruri de întărire, Liceul „Sf. Gheorghe“ — 106, CALEA VICTORIEI. 160 — Se recomandă cu deosebire părinților care vor să’și așeze copiii într’un institut higienic și supraveghiat cu serioasă îngrijire. CURS PRIMAR. LICEU COMPLET cu secțiunile modernă, reală și clasică. Se primesc Interni, Semi-interni și Externi. Prețurile aceleași ca la celelalta școli private similare. Prospecte se trimit gratis după cerere. Domnii părinți sînt rugați să viziteze localul Institutului înainte de a se hotârî să’șî așeze copii. 4979 ___________ Director, ANG. DEMETRIESCU. s sizm&E&t;?. I Societatea anonimă de Ciment din Europa orientală Warstydraulie și Marca POD” Pentru comenzi sau informațiuni a se adresa la: D-niî A. G. CIÂRÎSSY & G-ie, București — REPREZENTANȚI GENERALI — 4574 — CERNAVODA —