Universul, septembrie 1902 (Anul 20, nr. 239-268)

1902-09-01 / nr. 239

recoltelor din întreaga țară, se constată că în jumătate din județe, recolta porumbului este compromisă, și va avea ca pagube peste 30 lei la sută. ♦ O delegațiune de mai mulți meseriași s’a prezintat era d. a. la ministerul de domenii, și a cerut, referințe d-lui secretar general, asupra aplicărei lege a meseriilor. D. Băicoianu, secretarul general, a recomandat delegațiunea de meseriași să citească in «Monitorul oficial» de astăzi regulamentul pentru punerea în aplicare a legei meseriilor, care va apare. Pe de altă parte , a îndemnat să aștepte până după 5 Septembrie, când legea va trebui să fie pusă în aplicare negreșit. Camerile de comerț din întreaga țară se vor consulta atunci cu delegatiunile de meseriași, și le vor asculta părerile. ^ D. N. Filipescu, fost ministru de domenii, a sosit ori in Capitală, venind din străinătate, întrunirea din bal. Elisabeta Aseară, la orele 8 jum., a avut loc o întrunire publică în bulevardul Elisabeta No. 64, —i convocată de d. C. P. Robescu, fost primar al Capitalei. Au luat parte cam la 300 cetățeni. Cel d’intorn a vorbit d. Robescu, zicând că deși actuala administrațiune liberală nu a fost rea, totuși ar trebui pentru viitor ca interesele partidului să fie mai bine satisfăcute. D-sa a anunțat campania politică pentru alegerile comunale. D. Bursan a zis că în sînul partidului sunt nemulțumiri,fiindcă se pregătesc liste pentru alegerile comunale, fără ca alegătorii să fie consultați. La aceste alegeri ar trebui să se prezinte o listă care să mulțumească pe toată lumea. D. Vereas a spus că întrunirile pe cari le începe partidul liberal acum când stă la putere, dovedește că știe a se interesa de nevoile populațiunei. Spune că actuala campanie politică va fi încoronată de succes la alegerile comunale. D. Stănescu, advocat, laudă foasta administrație comunală a dlui Robescu, care a lăsat, un excedent de 1.000.000 lei. Dacă d. Robescu nu va figura pe lista comunală, este datoria noastră să-l alegem in capul aitor liste, a zis oratorul. D. Ioanina, între altele a zis că partidul liberal se va prezintă la actualele alegeri ca un corp bine compus,și cu idei cari va mulțumi toată lumea, nu cum face d. Brătescu. La urmă, d. Robescu a mulțumit celor prezenți pentru că au participat la întrunire, și a anunțat o nouă întrunire pentru zilele acestea in culoarea de negru. Întrunirea s’a terminat orele 11. Mai. Serviciul telefonic și telegrafic al ziarului „Universul“ Din România — 5* n la tele Tosa — Mișcarea portului. -- Accidente.— Decorări.-- Încetarea epidemiilor.—Timpul..Apele Dunărei Brăila. 30 — Telegramele din America anunță urcare de prețuri cu 1 pentru grâu și porumb. Se încarcă prompt cu 12.6 — 129 pentru continent, iar pentru Mediterană cu 11 lei 25 bani. Navlul pentru șlepuri e acela?.. In șlepurile și calcurile din port sunt 6500 tone cereale. In port operează 21 vapoare. Azi au sosit 280 vagoane cu cereale. Adîncimea canalului Sulina e aceiași. In susul Dunărei pe la Călărași, adincimea e de 8 picioare. S’au luat disposițiuni ca șlepurile să nu se încarce mai mult de 7 picioare. Astă-noapte a fost arestat individul Antonoff, cerut de prefectura de Prahova, fiind autorul furtului de obiecte de la d. Marcus Stefano Vic! din Ploești. — Negustorii din port sunt iritați de dispozițiunile luate de ministerul de finanțe în privința încărcărei vapoarelor și vaselor, căci se întârzie încărcarea. Se zice că în curând se va convoca camera arbitrală spre a se lua o decisiune în această privință. — D-ni. Emil Laurent, directorul casei Dreyfus, și d. Angelo Fach, au fost decorați cu Coroana României în gradul de ofițer. — Azi căruțașul Gheorghe Tudoreanu trecând în goană cu căruța pe strada Galați, a călcat pe bătrânul Spiru Anastase, rănindu-l la cap. Căruțașul a fost arestat. Aseară, la ora 7, tînărul Cernătescu, trecând cu bicicleta pe strada Sf. Constantin, s-a lovit cu o căruța ce venea de pe strada Plevnei. Biciclistul s'a ales cu mașina stricată. Căruțașul a fost arestat. — Se anunță că în comuna Naziru a încetat scarlatina. Asemenea a încetat anghina în comuna Cotu Lung, iar în comuna Roșiori s’a ivit tușa convulsivă. — Timpul este frumos. — Apele Dunărei scad. Vizita prințului Sergiu.—Nenorocire.—Accident de cale ferată.—Longevitate.—încercare de furt.— Statistică Galați, 30. — Am anunțat că acum câteva zile prințul Sergiu Cropotkin a fost oaspetele orașului nostru. Prințul a declarat unor persoane distinse că a rămas uimit de progresele realizate de porturile noastre Galați și Brăila nu timp de 25 ani, de când n’a mai fost prin România. In același timp a spus că are să publice în principalele reviste rusești un studiu interesant, care să arate în culori adevărate progresul realizat de țara noastră în neral și despre cele două porturi mari, Galați și Brăila, în special. Acest studiu, înainte de a fi publicat, va fi prezintat M. S. Țarului Nicolae. Se știe că prințul Sergiu joacă un mare rol in politica rusească. O caricală cu apă gazoasă a călcat azi la ora 11 în strada Mavromol pe copilul Wolff Fischer, în etate de 2 ani. Vizitiul cariolei a fost dat judecăței. Azi dimineață pe la orele 9, pe când locomotiva «Temișoara» manevra prin gară, frânarul Ion Vasilovici, care se afla pe scară, a fost lovit de un macaz și a căzut jos în nesimțire. El a fost dus la spitalul Elisabeta Doamna. Dr. Mantu i-a dat primele îngrijiri. — Azi dimineață a încetat din viață femeia Maria Dinu, din strada Sf. Împărați, în etate de 116 ani. — Astă-noapte niște hoți s’a fi introdus în curtea proprietarului Chirilov, din str. Grădina-Veche. Un chiriaș, anume Cosma, simțind pe hol, a tras un foc de revolver, punându-l pe goană. Din ordinul ministerului de interne, prefectura poliției a luat măsuri ca sa se facă o statistică exactă de rușii cari fac parte din secta soapeților. — Prin telegraf — Arestarea lui Gavrilescu.— Jefuirea unui sătean.—Arestarea unni criminal.—Reprezintantul evreilor ieșeni la congresul sionist din Viena. — Serviciu divin.—Serbare Iași, 30.—Am vorbit la timp de Dimitrie Gavrilescu, care a încercat să se sinucidă, trăgându-și două focuri de revolver în dreptul inimei, dar fără a muri, grație gloanțelor cari au ricoșat. După cum am arătat atunci, el a fost internat la spitalul Sf. Spirindon, de unde zilele acestea va eși, fiind pe deplin vindecat, spre a intra în arestul penitenciarului, unde va fi depus, în urma cerere! d-lui procuror Stoenescu, dându-i lot odată în judecată pentru abus de încredere. — O bandă de hoți introducându-se noaptea în locuința săteanului Vasile Ambrosie din cătuna Ulmu, comuna Belcești, l’au prădat de o mare sumă de bani, schingiuindu-i grozav. — Secția de jandarmi din Ungheni, a înștiințat autoritățile noastre, că au fost prinși în orașul Soroca, din Basarabia, indivizii Dumitru Boșcuță și Costache Cantenor, cari s’au refugiat acolo după ce au comis un omor în România. Consulatul austriac din localitate, printr’o petiție adresată parchetului, a cerut să se ia măsuri contra vierului Tănase Carbon, din comuna Galata, care a tras mai multe focuri de pușcă asupra supusului austriac Alfred Levadinschi, ce locuește în acea comună. — D. dr. I. Niemerover, va asista la congresul sionist ce se va ține la toamna la Viena, ca delegat al sionișlilor din Iași. — Azi, Sâmbătă 31 August, va avea loc în grădina publică de la Copou, o mare serbare populară, organizată de societatea de gimnastică «Turn-Verein» in folosul secțiune preparatoare a maeștrilor de gimnastică, împușcat din greșeală.—Autopsie. — Depunerea lui Gavrilescu.—Arestare Iași. 30.—Constantin Popovici din comuna Șorogarî jucându-se cu pușca, din greșeală a împușcat pe fratele seu Mihai, rănindu-l grav la pântece. Pacientul a fost transportat la spitalul Sf. Spiridon. — Astăzi medicul legist Bogdan, in prezența procurorului Cesar Partenie, a făcut autopsia copilei Maria Ieșanu, otrăvită cu burueni. — In urma unui lung interogator luat de către judele instructor Osvalt, advocatului Gavrilescu in spitalul Spiridoniei, unde acesta se află în convalescență, a fost confirmat mandadatul de depunere. — Jandarmii au prins pe deliguentul Baicu Dumitru din batalionul 8 vinător în Egipt & ă, dintre ră, dintre cari 16209 au fost urmate de moarte. Arestări de anarhiști.grevă Barcelona, 30—Poliția a arestat 5 anarhiști. Greva zidarilor din acest oraș continuă. — 3 — Telegramele Agenției Române Din Streina la te Beala reginei Belgiei Span, 30.— Regina Belgiei a avut astă-seară un acces grav deastmă. Doctorul Thimar, medicul curant al Regelui și al Reginei, a fost chemat din Bruxelles la patul Reginei. Manevrele austro-ungare Sasvár. (Nyítra, Ungaria,30.— împăratul Francisc Iosif a sosit aci azi d. a . ca să asiste la manevre. Populațiunea din Sasvár a primit pe suveran cu mult entusiasm. O oră mai târziu a sosit la Sasvár și principele moștenitor al Germaniei. Principele a fost primit la gară de împărat și de archiduce. Salutările au fost din cele mai cordiale. Principele s’a dus apoi cu împăratul la castel, în mijlocul aclamațiunilor entuziaste ale populațiunei. Aproape toți atașații militari, precum și mai mulți ofițeri străini, printre cari unul român, unul sârb, două turci și două ruși, asistă la manevre. Ciclon, numeroși răniți Grenoble, (Isère, Franța).30.— Un uragan de o violență extraordinară, aproape un ciclon, a pustiit cantonul Vinay,pricinuind stricăciuni nemăsurate. Au fost rănite mai multe persoane. A căzut grindină din care s-au găsit bucăți până la 240 grame. Moartea mamei sultanului de Maroc Tanger (Maroc), 30. — Se anunță din Fez (una din cele două capitale ale Marocului), că mama sultanului Marocului a murit. Regiunea este liniștită. Mersul holerei In Cair, 30. — Se seală zi 1380 cazuri mni de holer in Egipt, dintre car și 52 în Alexandr Iulie până acum Telegramele particulare ale ziarului Universal* Din Străinătate Comisiunea pánim reforme în Macedonia incepându-și studiile Viena. 30. — Din Constantinopole se telegrafiază că comisiunea numită de sultan pentru a studia reformele ce trebue să se acorde Macedoniei, a plecat la Salonic de unde va întreprinde un turneu prin acea țară,—aceasta în urma insistenței decanului corpului diplomatic. Arderea a 300 de case; opt copii a pieriți în flăcări Berlin. 30. — O telegramă din Varșovia anunță că un teribil incendiu a distrus 300 de case în localitatea Wladislaw. Șase sute de familii au rămas fără adăpost. Opt copii aui perit în flăcări. Bulgaria trimițenoi ofițeri la șsoatele militare rusești Viena. 30.—«Politische Correspondenz» află din Sofia că guvernul bulgar a hotărît să trimită în Rusia patru ofițeri de stat-major, două ofițeri de artilerie, două ofițeri de geniu și trei de marină precum și două auditori militari, în scop de a se instrui în școlile militare de acolo. Pățania valsului din Ianina, amorezat de o grecoaică Viena, 30.— «Politische Correspondenz» primește următoarea telegramă din Constantinopole. Valiul din Janina, Osman Pașa, se afla într-o convorbire de dragoste cu o doamnă greacă, foarte frumoasă, în casa ei, când șeful jandarmilor, albanezul Essad Pașa, fiind cuprins de gelozie, a atacat casa cu o ceată de jandarmi spărgând geamurile și forțând ușa. Capul jandarmilor, intrând în casă, a expulsat în stradă pe amândoi amorezii. Osman pașa va fi înlocuit. Atât Osman cât și amanta sa au fost oribil bătuți. Un nou incident italoturc Viena, 30.-«Politische Correspondenz», află din Constantinopole că Osman Pașa, guvernatorul turc de la Iarina, a somat pe directorul poștei italiane de acolo, să dea jos pajura italiană de d’asupra clădirei. Directorul refuzând, guvernatorul a ordonat populațiunei să nu se mai servească de poșta italiană, înconjurând oficiul poștal cu polițiști și impedicând funcționarea poștei. Italia a trimis Porței o notă de protestare. Judecător mort din duel Viena. 30. — O telegramă din Gablonz spune că judecătorul Kopec a murit din cauza rănilor ce i s’au făcut într’un duel cu un ofițer. Comitetul bulgaro macedonean răpind bani de la străini Viena. 30.—Se telegrafiază din Sofia ziarului «Neues Wiener Tagblatt», că agenții comitetului macedonean turmentează până și pe cetățenii străini pentru ca să capete bani. Un expediționst vienez a fost silit să dea banii cari i se cereau. Un manifest al comitetului lui Tzanceff îndeamnă pe toți la strîngere de fonduri. Congresul pescarlor austriaci Viena, 30. — Azi la 11 ore s’a deschis congresul pescarilor austriaci. Asistaț mai mulți ruși, norvegieni, germani și români. Boala reginei Belgiei Viena, 30.—Se telegrafiază din Bruxelles ziarului «Neue Freie Presse» cum că se confirmă știrea stărei grave a reginei. Inima ei funcționează foarte slab. Liga celor cari refuzi d’a plăti biruri Paris. 30.—Marchizul Castellano Esparron, care face parte din liga celor ce refuză d’a plăti birurile, a refuzat și dînsul plata. Portărelul i-a sechestrat pimnița castelului sud, Savignac, unde se află vinuri prețioase, de către protopopul Popovici, înconjurat de 40 preoți. După serviciul divin, procesiunea a pornit spre monument unde s-a celebrat panachida pentru Ștefan și eroii căzuți la Razboenî. De pe treptele monumentului acoperit de fior și coroane, s’au pronunțat entusiaste cuvîntări din partea d-lui ministru Haret, Tocilescu, maior Chirulescu, profesorii Ungureanu și Ursu. Cuvinturile au fost primite cu urale nesfîrșite, cari se repetau din ecou în ecou. Muzica reg. 15 dorobanți și corul învățătorilor județului, au intonat imnul regal și alte imnuri naționale. Entusiasmul patriotic enorm. Apoi a început defilarea comandată de maiorul Ghirculescu în ordinea următoare : Învățătorii în costum național, școalele rurale mixte, un batalion din regimentul 15, o companie din regimentul Roman și rezerviștii. D. ministru Haret a primit defilarea care a avut un deplin succes. La amiazi a avut un prânz în curtea mânăstirei, cu care ocazie s-au ridicat toasturi pentru rege și armată. La orele 2 d. a. a avut loc o serbare școlară la monument, unde elevii școalelor rurale au recitat poesii eroice și au jucat jocuri naționale. Serbarea s’a terminat la orele 6 seara. Autoritățile și publicul s’au reîntors în oraș. D. ministru Haret a plecat la București prin gara Hălăușești. MestiiȘteni. Sintisam «ră Telegramele particulare ale ziarului «Universul» — Sosite în timpul nopții — Devastare de oase și prăvălii evreești. Mulți răniți Viena. 30. — O telegramă din Sasnovice aduce vestea că la Czeustochan (Rusia) mulțimea a bombardat cu petre casele și prăvăliile evreilor. Sunt mulți răniți. Multe prăvălii au fost devastate. Ținerea congresului «Corda Fratres» la Veneția Roma, 30—S’a hotărît ca congresul societatei internaționale studențești, «Corda Fratres» care trebuia să se țină anul acesta la Budapesta și pe care guvernul unguresc l-a interzis, să se tină la Veneția la sfirșitul lunei Septembrie ș. n. a. c. Un profesor denunțând pe fiul șeii ca ucigaș Roma. 30.—Din Bologna se depeșează că profesorul Murri, de acolo, a denunțat pe fiul sed Tullio ca autor al asasinatului cumnatului sed Bonmartini. Tullio fugit în Serbia. Se zice că dînsul ar fi ucis într’o încăerare pe cumnatul sed pentru a răzbuna pe sora sa de maltratările ce suferea de la dînsul. Se mai zice că Tullio și-a mărturisit crima pentru a scăpa pe alte persoane asupra cărora căzuse bănuială. Un prinț judecat pentru delict Londra, 30. — Curtea cu jurați de aici a început judecarea procesului intentat prințului de Braganza, prins în flagrant delict contra bunelor moravuri, în timpul serbărilor încoronărei. Cât va plăti Anglia boerilor Londra. 30. — S’a hotărît ca Anglia să plătească boerilor,ca despăgubire pentru stricăciunile ce li s’au făcut în timpul răsboiului, cinci milioane de lire sterline. Vizita suveranilor Serbiei în Rusia Viena. 30.—Depeșă din Belgrad : îndată ce țarul și țarina vor sosi la Livadia, în sudul Rusiei, regele Alexandru și regina Draga se vor duce să-l viziteze. Ungurii condamnând pe un germanofil Budapesta. 30.—Agenția telegrafică ungurească primește din Timișoara vestea că agitatorul germanofi și redactor de ziar, Cramer, condamnat la trei luni închisoare pentru oscilare la ură contra națiunei maghiare, a fost arestat azi sub bănuială că vrea să fugă. După ce și va face osînda, va fi expulzat din Temișoara. Achitarea unui prinț la jurați Londra, 30. — Curtea cu jurați a achitat pe prințul de Braganza, acuzat pentru atentat la bunele moravuri. Căderea unui tren în rín. Mulți morți Londra, 30. — O depeșă din Madras (India) aduce vestea că un tren a căzut într’un rîd din causă că s’a despicat podul. Mulți cälötorl aü mțirit. Moartea unui mare profesor Paris, 30. — A murit Rosenthal, marele profesor de șah. Uragane, ploi, mari pagube. — Plecarea șahului Persiei Paris, 30. — Pretutindeni în Francia bântuie uragane și cad ploi mari pricinuind pagube colosale. — Șahul Persiei va pleca Duminecă în Rusia. Nouă greve în Franța Conflicte și arestări Paris. 30.— La Decazeville s'au pus în grevă metalurgiștii și minerii. Au fost conflicte; s’au făcut arestări. Serbarea zilei de 30 August la Constanța Constanța. 30. — Azi s’a oficiat la catedrala de aici un tedeum în amintirea bătăliei de la Grivița, în 1877. Erau de față primul ministru Sturdza, prefectul Vârnav și membrii autorităților. Ofițerii batalionului 2 de vânători au dat un banchet. La acest banchet, primul ministru a ridicat un toast în care, după ce a arătat însemnătatea zilei de 30 August, a închinat pentru batalion. Generalul Năsturel a făcut istoricul resboiului. Maiorul Romanescu a arătat partea activă a batalionului 2 în resboiu. Primul ministru a vorbit din nou reamintind eroicele fapte ale generalului Candiano-Popescu și ale batalionului. Incendiul din Brăila Brăila, 30.—In astă seară, pe la ora 8, un incendiu a isbucnit pe bulevardul Carol, la casa cu No. 57, proprietatea doamnei Stoianovici. Casele sunt asigurate la societatea «Dacia» și sunt închiriate d-nei Paraschiva Haralambescu. Cauzele incendiului sunt necunoscute. După o oră, incendiul a fost localizat. Pagubele sunt de 500 lei aproximativ. Au sosit la fața locului prefectul, substitutul de procuror și polițaiul. Serbarea amânată. — Hoți descoperiți T.Măgurele, 30. — Serbarea pentru sporirea fondului palatului invalizilor, s’a amânat. — Autorii furtului de 12.500 lei au fost descoperiți. Amănunte prin poștă. SIECTACOLE Parcul Otetelișanui. — Concerte, orchestra Straus. Gradina Rașca. — Astă-seară se va reprezintă frumoasa comedie «Mătușa lui Carol». Grădina Triumful.-Astă-seară se va reprezenta opereta «Periccola». Grădina Edison.—Trupa germană de varetăți și operete. Fotoplasticul imperial. Vederi din orașul New-York. Grădina „BAȘCA,, Astă-seară, Sâmbătă, se reprezintă la Gradina Rașca, în beneficiul iubitului și talentatului artist Niculescu-Buzeu, frumoasa comedie «Mătușa lui Carol». D. Niculescu-Buzeu are în această piesă una din cele mai frumoase creațiuni. Loc rezervat 1 leű 50 b. Stal 1 un leu. Intrarea 50 bani. Grădina,Triumful. Trupa română de operete și comedii compusă din 35 persoane, sub conducerea de scenă a d-lui Nicu Poenaru, va juca astă-seară, frumoasa operetă «I’errccola» cu concursul d-nei Margareta Dumitrescu, primadonă, și al d-lui I. Anestin, din Craiova. In caz <se plaae reprezintația tot se joacă în veranda ce e acoperită cu fier. ■»».IO. «» CT .1.11 » Ministerul Cultelor și Instr. Publice Serbarea de la Resboeni (Prin telegraf de la trimisul nostru special) Piatra Neamțu, 30. — Azi dimineață s’a celebrat cu mare solemnitate aniversarea bătăliilor de la Grivița și Restoenî. Serbarea a avut loc la picioarele monumentului Stefan cel mare, ridicat pe câmpia unde s-a desfășurat marea bătălie. Timpul era splendid, iar cerul albastru înveselea serbarea la care au sosit mii de persoane din Piatra, Roman și comunele învecinate, acoperind câmpia. La orele 9 dimineața a sosit d. ministru Haret, însoțit de d. Tocilescu, fiind întâmpinat de prefectul Cornescu, de deputații iegrea și Ionescu, senatorul T—oi., de proneralul Belier, de coroneui Lărghceanu și Mănescu, de delegații comunelor și învâ-La ora 10 s’a oficiat un Teren Resboenî Fablicațiune Deoarece d. Elias N. Astman, asupra căruia s’a adjudecat închirierea caselor din str. Bărăției No. 9, proprietatea ministerului, nu s a prezintat în termenul de la 22 Iulie a. c. până la 16 August a. c., pentru încheierea și semnarea contractului de închiriere, se publică spre cunoștința generală că în ziua de 11 Septembrie 1902, orele 11 a. m., se va ține o nouă licitațiune în comptul d-lui Astman, pentru închirierea prăvăliei din strada Bărăției No. 9, compuse dintr-un magazin, o cameră și o magazie spre curte și un compartiment de pimniță sub cameră. Licitațiunea se va ține în localul Administrației Casei Școalelor, pendinte de Ministerul Cultelor și Instrucțiunei Publice, situată In strada Diaconeselor No. 6. închirierea imobilului se face pe 3 sau 5 ani, cu începere de la 26 Octombrie 1902, până Ia 26 Octombrie 1907. Licitațiunea va începe de la prețul de lei 1650. Concurenții, pentru a putea fi admiși la licitație, trebue să depună o garanție de’ 10 °/* din prețul chiriei. In cazul când adjudec’atorul nu s’ar prezintă în termen de 5 zile pentru a semna contractul de închiriere, garanția depusă la licitațiune se va incasa la Casa Școalelor și imobilul se va scoate din nou în licitațiune. Taxele de timbru, plata dărilor către Stat, județ sau comună, asigurarea caselor contra incendiului, maturatul coșurilor, plata scoaterea gunoiului și latrinei, cad în sarcina chiriașului. Casele se vor preda cu inventariu în regulă făcut de un delegat al Casei Școalelor și la expirarea contractului de arendă, chiriașul e obligat a se preda tot cu inventariu și în starea primită. p. Ministru, (ssî M. POPESCU. No. 10373, 26 August 1902, 5175 Cafea Fox-Terrier s’a pierdut Miercuri seara, str. Smârdan , răspunde Gipsy, culoare albă cu pete mari negregalbene împrejurul ochilor și pete mici negre pe urechi și piept, coadă lungă. 30 lei cui o va aduce d-luî Staesky, Smârdan 17, etajul al 11-lea. g.ASIKSUHIS în str. Academiei 4, etaj. I Lafragasinul Ú8 Mobile MASCOTA — DE — Tablouri Artistice lucrate in pictură de cei mai renumiți pictori: Vermont, Sion, Teodorescu etc. Prețurile foarte ieftine și în Rate. — Intrarea liberă — 5151 m IVoVați In calea Victoriei, visa-vis de str. Amzei, de închiriat apartament elegant nou compus din 14 mari camere, având un mare salon spațios, parchetate, tapetate, sobe de porțelan, grajd, șopron, instalații de gaz, apă, proprietatea d-lui L.Cazzavillan, prețul foarte convenabil. A se adresa pentru Informațiuni la «Vechea Agenție Universală», str. Regală No. 11, București, telefon No. 333, iar pentru facerea contractului la administrația «Universului»^_________ Liceul,OLTENIA1 Institut de bieți autorizat — CRAIOVA — Str. Primăverii No. 5 Directori proprietari: A. CALAFATEANU și C. GR. POPESCU, prof. Directori de studii : Elia Ștefan Georgescu și Marin Demetrescu (profesori) Cursuri liceale complecte cu toate cele 3 secțiuni. Cartier higienic lângă grădina Mihaiu-Bravul, corp de clădire anume construit; fiecare clasă are și dormitorul ei separat, ceea ce e de o importanță foarte mare în educația elevilor, după vârste, îngrijire părintească, supraveghere severă. Curte spațioasă, laborator de fisico chimie, muscă de științele naturale, grădină botanică. Corp profesoral distins și stăpân pe cele mai nouă metode pedagogice. 30 de profesori, afară de preparatori și pedagogi speciali. Lecțiunile se vor învăța numai din explicațiunile profesorilor, chiar în clasă și din experiențele făcute in fața elevilor și prin ajutorul lor. Ținta Institutului este de a face pe elevi nu numai a’și trece examenele de clase, ci de a face din ei oameni cu judecată cari, orî ce carieră socială vor îmbrățișa, să poată a'șî da seama de împrejurări, spre a fi bine pregătiți in lupta pentru traiu. Inscrierile pe anul școlar 1902 — 1903 au început. Informațiuni și prospecte la cerere, in cancelaria Institutului si prin scris. Prețurile mai ei’tine ca la orice institut similar. 5171 Librăria SOCEC&Comp. — Bacu’ești — Filiale la CRAIOVA, PITEȘTI, IAȘI și FOCȘANI Anunța următoarele cărți nou apărute pentru cursul secundar : Carte de citire pentru cl. I secundară de A. Vlăhuță și G. Coșbuc. Zoologia și Botanica pentru cl. I secund, de dr. Simionescu, Prof. Univers. Geologia pentru cursul secundar inferior, de dr. Simionescu, prof. Universitar. Geologia pentru cursul secundar superior, de Grig. Ștefănescu, prof. Universitar. Geografia pentru cl. I secund, ediție nouă, refăcută de S. Mehedinți, profesor Universitar. Geografia pentru cl. II și V secund, de S. Mehedinți, prof. Univers. Geografia pentru cl. I, II și III secund, după noua programă, de N. Michăilescu, prof. Geografia României pentru cl. IV-a secund., ediție prefăcută după noua progr. de N. Michăilescu, prof. Instrucție Civică, Drept usual și Econ, politică pentru cl. IV-a secundară de V. Aug. Laurian, Drept Constituțional și Activ pentru cl. Vili secund, de d. Aug. Laurian. Mamentancela pentru întregul curs inferior de Th. Popescu, anume : Aritmetica pentru cl. I și II secund., de Th. Popescu. Aritmetica și Comptac. pentru cl. III secund, de Th. Popescu. Geometria pentru cl. II și III secund, de Th. Popescu. Gaonîstria și Agrimensura pentru cl. IV secund., de Th. Popescu. Algebra pentru cl. IV secundară, de Th. Popescu. Morala Creștină pentru cl. IV secund, ediție nouă refăcută, de păr. Ștef. Călinescu, profesor. Dogmele Creștine pentru cl. III secund, de păr. Ștef. Călinescu, profesor. D-nii Profesori sunt rugați a cere câte un exemplar spre consultare de la Librăria LOGEC, București, sau de la filialele indicate. 5188 Direcții insă plilor italiene de băeți și de fete din București Aduce la cunoștința părinților că la 1 Septembrie va începe cursurile în localul său situat în str. Neptun, în unul din cartierele cele mai liniștite ale orașului. Școala are curs primar complect, și grădină de copii, atât pentru băeți cât și pentru fete. Cursurile se predau complect în limbile italiană și română, în conformitate cu programele respective ale Statelor italian și român ; se predau încă limbile franceză și germană. D. ministru al instrucțiunei publice, bine-voind a ne trimite o comisiune gratuită, toți elevii acestei școli au trecut examenul de limba română în fața comisiunei și astfel certificatele eliberate de noi echivalează cu certificatele eliberate de celelalte școli similare ale Statului. Frumoasa reușită din acest an ne face a spera că unor părinți ne vor încredința educația copiilor în schimbul unei foarte mici sume, înscrierile încep la 15 August. Direcțiunea. D-rul Bacaloglu s’a întors în Capitală Consultațiu n. 6—7 p. m. Str. Scaunele No. 46 5189 Christian Dimopol — AVOCAT — Splaiul Brâncoveanu N. 3 (în fața Palatului de Justiție) 5175 ’ Manul de Bănci Populare de Petre Popescu-Muscel A APARUT în editura tipografiei «Clemența» și se află de vînzare la toate librăriile din Capitală, precum și la editura stradei Clemenței No. 3. 5191 nemi de urgență, pentru o aviÄafacere sigură, un domn sau doamnă serioasă care să dispună de leî 4—5000. Oferte sub 200, la Administrația ziarului. Dr. E. Mercian — MAROS — Fost intern al spitalului de nașteri Special pentru BOLI de femei și FACERI Cons. 2-4, splaiul MihalQ-Voda 5 (Cheiul Dămbov.) Pensiune pentru bolnavii din provincie și in special pentru femei. In IAȘI De vînzare vechea și renumita croitorie bărbătească cu toată instalația și marfa. Pentru orice informațiune a se adresa : calea Victoriei 57, București, la d. Walter. Doctorul GR. ATHANASIU Fost medic al Spitalelor Eforiei s’a întors în Capitală Special: MALADII INTERNE ȘI COPII Consult: 8-10 a. m. și 6-7"» p m. — Calea Itahovei, 4 — 5172 Escomandam Bolnavilor de 11 SI i!€ MI D-rul I. Braunstein Specialist pentru orele de strecîit De douazeci și patru de ani — Strada COLȚEI, 14 — De la 9—12 si 2—5 5161—(3) Tratamentul barelor de stomac 3D?. I. Qalimir STR. DOAMNEI, 1 (Palatul Nifon) 5166 ALEXANDRU \. VLADIGESCU — Licențiat in Drept — Fost președinte de Tribunal — AVOCAT — Strada BERZEI No. 70 5170 Dr. Sterte E Ciercu IX PELIKANGASSE 10, VIENA Consultațiunî cu specialiști și celebritățile medicale a Facultăței din Viena O U KL estis Limba Francază, Germană și Piano după programa Conservatorului Special numai pentru d-ne și d-șoare la d-M Jeanne Denhoff Pentru exerciții, Piane la dispoziție Str. Lutherană ÎVo. 8 Se primește doue interne. Informațiuni de la 25 August. 5020 Boabele secrete Neputința Bărbătească se vindecă repede fără durere și împiedicare, după experiență de 31 ani de specialitate în boli lumești (de la 1870). Dr.THOR No. 1, Str. BARBU CATARGI, No. 1 Intrarea mima! prin strada Sf. Voivozi Consuitațiunî ^ dc la 5—8 seara ^ Loc separat de așteptare p. fie-car R iiiteril [100] 9* uzate, brillbijUl SI Hante, diamante, pietre colorate, aur, argint, etc., se cumpără cu prețurile cele mai mari, numat la Zarafia f. ISTECESCU Str. I. G. Bratianu No. 5, fostă str. Colțea La cerere trimit la domiciliu. 1977 POLICLINICA „ GRIVIȚA “ AUTORIZATĂ mm BUZEȘTI 2, polț Caisa Grbitel (Matache Măcelaru) Consultațiuni speciale pentru boalela INTERNE și CHIRURGICALE Tratamentul radical al boalelor lumești (sifilitice) In toate zilele de la 9 — 12 și S —5. CONSULTAȚIUNE AI LEU ' Oii?În Scoaterea, curățirea, plum- Usfijîi buirea și punere de dinți Scoaterea unul dinte 1 Leu D-r. ȘTEFAN ESGU-GALÂȚ1 Chirurg la spitalul Filantropia Secția Boabelor Urinare Membru al Asociațiunea de Urologie din Paris Consultațiuni 5—7 seara Strada, Scxa lpt-a.ref, S3 Dr. GREGURQALE INTERNE de GURĂ și DINJI Dentist asistat de IOAN MUNTEANU diplomat al Școalei dentare din Paris STR. REGALĂ No. 14, elogiul L Un PROFESOR titular de r. germană, dorind din interese familiare să se mute la București, vrea să facă schimb cu un coleg în condițiuni avantagioase și în contra unei îndemnizări. — A se adresa la Iași, sub inițialele N. G. D., posterestante. 5187 Reclame sufletul comerțului. Cu Începere i la 1 Septembrie 1003 OFICIU CONTENCIOS BIROU DE ADVOCAȚI SUB DIRECȚIUNEA D-kgR : ,;i Constantin Breșteanu Advocat al Eforiei Spitalelor civile Basbn Balargi Fail Epsalan Doctor în drept de la Facultatea din Paris Fost Sub-șef al comptabilității C. F. R. Fost Sub-Director la Ministerul de Finance Afaceri civile, comerciale, penale, fiscale, etc. Acte de procedură și notariat Consultabile de la orele.0-11 a. m. și de la 5-7 p. m 10. STRADA DOAMNEI, 10 (colt cu strada Smârdan, etajul l-lu) — BUCUREȘTI — Institutul de Fete „Școala Nouă Negoassa“, București, str. Fântânei 22 ~ X ÜT In urma dorinței exprimată de mai m mulțî părinți, facem cunoscut că, cu începerea anului școlar 1902 — 903, am introdus în școala noastră o nouă S3C11UH8 de învățămînt,—pe care o recomandăm cu tot dinadinsul Onor. Părinți cari doresc să dea fetelor o creștere proprie viitoarei lor meniri în societate.—Aci se vor preda cursuri speciale de pedagogie, economie domestică, igienă și medicină populară, comptabilitate, lucru de mână, croitorie etc. Pot urma cursurile acestei secțiuni elevele cari până acum au urmat Externatul, Profesionala și gimnasiul. — Toate de l’alte secțiuni, ca : școala primară, icoaii complaci, diferența de malarii, cursul liber de limbi moderne, pictură, piano etc., vor funcționa ca și până acum. Examenele se țin la Institut. Condițiile de plată ca și la cele l’alte Institute similare. Ori ce detalii se dau la cerere, înscrierile se fac în toate zilele de la 8—12 a. m. și 3-6 p. m. _____ ftcecțiunea. Liceul „Sf. Gheorghe" — IGG, CALEA VICTORIEI, IGG — Se recomandă cu deosebire părinților care vor să’șî așeze corpii într’un institut higienic și supraveghiat cu serioasă îngrijire. CURS PRIMAR. LICEU COMPLET cu secțiunile modernă, reală și clasică. Se primesc Interni, Semi-interni și Externi. Prețurile aceleași ca la celelalte școli private similare. Prospecte se trimit gratis după cerere. Domnii părinți sunt rugați să viziteze localul Institutului înainte de a se hotărî să’șî așeze copii. 4979 Director. ANO. DEMRTRIESCTU PENTRU CULTIVATORI DE SFECLA ZAHARIA Furculițe, Casmale, Cuțite de sfeclă: DEPOZIT PRIMIARENT LA:J FEHÉREs C\ Societate in Comsndlia f BUCUREȘTI,Strada Smârdan No. 105086 iFERIȚI-VE De IMITAȚIUNI! ! TRIORE MAYER -------- GARANTAT ORIGINALE -------DEPARTEAZA PERFECT Neghina, Măzărichea, Secara și corpurile streine 1I> T /AAT? 0T speciale pentru ORI și ^ -P*- XJ-J pentru toate scopurile. "W". Î Standecker BUCUREȘTI, Smârdan 20—Bft AU.A. Ch.AIOVA, BOTOȘANI — CATALOGUE LA CERERE — La 1 Septembrie a. c. SE DESCHIDE în calea Victoriei No. 53 Nou! MAGASII si CROITORIE V. PANGL a cărui experiență dobândită în aceasta branșă timp de peste 11 ani CA ASOCIAT LA CROITORIA G. A. MF.LIC, ii recomandă atențiunea persoanelor doritoare fie un serviciu corect, elegant și satisfăcător. 5185* Fost Procuror Tribunalul Ilfov Fost Secretar al Consilului de Miniștri Fost Comisar al Guvernului pe lângă Creditele Funciare Urbane și Rurale