Universul, decembrie 1902 (Anul 20, nr. 330-357)

1902-12-01 / nr. 330

Târgoviște Incendii.—Un incendiu Isbucnitul la casei locuitorului Pandele Popescu, din com. Dobra, a ars cu desăvirșire un pătai și o magazie, împreună cu 10 kilo porumb ștulețî ce se aflau în pătu, cauzindu-i o pagubă de vre-o 900 lei. Focul a luat naștere de la o lampă din magazie. Acum câteva zile, primăria din Găești era să fie prada forului. Din cauza unui coș ce era construit lângă podeaua tavanului unei dependințe, a luat foc învelitoarea. Sosind însă imediat pompierii, focul a fost localizat, arzând numai învelitoarea și tavanul. Paguba s’a evaluat la 500 lei. Inspecții«.—De două zile d. Mihail, inspector sanitar, a sosit în orașul nostru spre a face inspecții serviciului sanitar al județului și spitalelor din județ. ............ «-» «i ■■im Coresp. o ruiii I'Aiik i»i<: z.j Adevărata energie nu consistă atât tu a lovi tare, cât în a lovi just-2 -Serbarea Inărel Plevneî.— Azi în orașul nostru s’a serbat cu o deosebită ceremonie luarea Plevnei. Parada a fost compusă din un batalion din reg. 2 Vâlcea comandat de d. maior Cirișan. La orele 10 luni.,au mers La Episcopie unde s’a oficiat un Te-Deum la care au asistat toate autoritățile civile și militare. Coresp remedieze și această stare de lucruri pentru ca corpul electoral sa fie mai sincer reprezintat. D. Șendrea este pentru actualul sistem de imposite și contra sufragiului universal. Indice aducând elogii tineretului intrat în partidul liberal. D. președinte spune că 4. © i ®. Sturdza, președintele consiliului, aduiând să asiste azi din cauza u*oî întâmplări dureroase, lângă Camera să amâne discuția pentru maioa. Ședința se ridică la orele 8 d. a. ȘTIRI FUIÂICIlRE 51 KCQHQMICK ♦ Budgetul ministerului lucrărilor publice pe exercițiul viitor, se prezintă cu 5.850.000 lei la cheltueli, adică cu un spor de 60.000 lei față de cel actual. Acest spor se justifică astfel: 20.000 lei la întreținerea șoselelor ; 13.500 pentru șantierul Conserve Sîabolici I Z-jQu. JL _ 40 «AM — C uti ®. de 3 îsilog E. fit LEU C'Atia de 3 Irilsgr. Mazăre boabe,floaie,Fasole verde, Turnwil, Ghiveci f bc Pall Agele. Asemenea și cutii da V» și 1 kilo. STAHOVICI Regula 1 î. Tete?»?. 18761. Birtasilor mart raliat fil Ssflînî sîirul Cailelor și lastruc, Paölice tasu Școalelor MiCsiTlNT La lunlațiunea ținută in ziua de 2 Noembrie 1902, neprezintăndu-se nici un concurent, se publică spre cunoștința generală că în ziua de 10 Ianuarie 1903, orele 11 a.m., se va ține licitațiunne publică, atât la prefectura jud. Dolj,la proaria comunei Minta, cât și la Administrația Casei Școalelor, pendinte de ministerul Cultelor și în str. Publice, situată în București, str. Diaconecelor No. 4, pentru exploatarea pădurei (luneci) Murta Giorocel, situată pe teritoriul comunei Giorocelu, pendinte de comuna Murta, județul Dolj, propriatatea «coaiei de fete «Ștefan Rlomaneanu» din Craiova, compusă din trei trupuri : a) Trupul Colacu, un talind. de hectare 24 b) „ Giovănești „ „ „ 5 c) „ Crânguiești „ „ „ 1 Total hectare 30 după cum se constată din pianu de amenajate întocmit de ministerul d- Domenii și aprobat prin înaltul Decret ilegal No. 2610 din 2 iulie 1901, publicat în «Monitorul Oficial» No. 81, din 12 iulie 1901. Exploatarea acestei păduri se face în conformitate cu condițiunile generale pentru exploatarea pădurilor Statului și cu regulamentul de licitațiuni a ministerului de domenii, publicat în «Monitorul Oficial» No. 80 din 11 iulie 1896. Timpul de tăiere al pădurei se va fixa de însuși concurenți, odată cu <impunerea ofertei, care nu va fi mai mic de două ani, nici mai mare de cinci ani. Concurenții, ca să poată fi admiși la licitație, trebue să depun odată cu oferta, o garanție provizoriu de lei 1000 (nr.a mie), în numerar sau în efecte publice garantate de Stat, și care garanție se va complecta după adjudecarea jumetate din valoarea sumei adjudicate. p. Ministru, St. Poposea. 15.798, 28 Noem. 902. 557Ő tnemia (lipsa sângelui), clorosa (paloarea feței). Debilitatea generală, sleirea nervoasă, se vindecă în cel mai scurt timp cu lacmofei steanu. Acest preparat este una dintre cele mai puternice reconsituante ale corpului slăbit, mărește greutatea corpului, redă foofte de mâncare pierdută. Lega •ește la farmaciile și droguerille din țară, sau direct la farmacia la aim. R.Sărat. Flaconul 4 lei. j ANONCIU 5000 trad. porumfei „cincanlin bine uscați *»*? vinde prin licitație In ziua de 5 Decembrie, la moșia Umbrăreșli din jud Tecuci, pentru neplata de arendă, fiind semiastiat de proprietarul moșiei, I. D. Movileanu. 5574 Medic Româna Nisa (Franța) Doctor Kowler Medic șefal «Sanatariului Plani» KJCÖ, 28, Rue Massena 26, HIGE 5494 _______________ Giyceîo fosîatal de caieifr și sodiu granulat „Elenațiescu.“ — aprobat de Consiliu Sanitar Superior — Reconstituant al sistemului nervos, suverania contra neurasteniei, nevralgiilor, phosphalirief, slăbiciunea generală,scăderea puterilor, etc, etc. Dos», 2-3 măsuri (care se află pe dop) pentru un om mare în timpul celor doua mese principale și 1—2 măsuri pentru copii, în puțină apă sau lapte dulce. — Frsțul lei 2.50 flaconul — Depozit general : «Centrala», «K. Ililian-Voilt No. 1, București. Da tinzara la cala farmaciile din tari 4990 MARELE MAGAZIN DE ARME B. D. Zisman ás C. 44, Calea Victoriei 44, Bucureștipecialitate da Arme Engleze VVEBLEY-SCOTT — London — Cea mai distinsă și mai însemnată fabrică din Europa. — Superioritate de tir ii de penetrațiune.—Lucrare îngrijită.— Soliditate neîntrecută. Magazinul nostru e bogat asortat cu pusei de vânătoare centrata cu 2 țevi de la 75 lei în sus. — Toate sunt gaantate și Încercate. — Modele nsouî — Carabine, Pusei cu repetiție, Pistoale cu repetiția automatică, Pistoale de tir, Pusei cu capse, Pusei de salon, Revolvere de buzunar , Articole de vânătoare, Cartușe, Buze, Alice. Articole de scrimă. Atelier pentru reparațiuni. —Telefon. E ®* * 3 * S. Armele de la 150 lei în sus, se vind și în rate avantagioase. 5479 Ciffiperam Bijouterul Singura cassă cunoscută în România ca plătind prețurile cele mai bune pentru orice bijuterii și pietre prețioase ca: briliante,diamante,smaragU.., •tc. Trimitem prețuitorul la domiciliu. împrumutăm bani pe amaneturi cu procente mici. Pentra mărgăritare plătim prețuri f. mari. FRAȚII BLOCH Str. Smârdan, 16.— Telefon 313 (alături de cassa Staadecker) Samsarii de avocați S’a luat o măsură, pe care unii o laudă, alții o critică, o măsură ca samsarii de avocați sa nu mai fie primiți în palatul justiției. Unele ziare au vorbit deja în această privință și au dat detalii, cari sunt, pe alocurea, alaiuri cu adevărul. Din cercetările ce am făcut, istă ce am putut sila : O mare parte dintre samsarii de avocați procedaț în așa mod, încât compromiteau și prestigiul magistraturei și pe acela, al avocaților. Să dăm câteva exemple de a căror autenticitate putem garanta : Unii samsari se adresau la persoane cari aveau procese, propunându-le să le dea avocat. Iată o convorbire de felul acesta: — Pe cine csuțî d-ta? — Pe avocatul B... — Pe B . ? săracul, sunt trei zile de când l’au îngropat. Ce nu știi c’a murit? — Nu. — Vino înco ascum, să-țî dau cu avocat bun și să te coste mai nimic. Dar ce e mai mult, alți samsari mergeau până acolo In cât recomandai pe cutare sau cutare avocat ca rudă cu președintele tribunalului și astfel asigurau pe împricinat de câștigul cauzei. Înțelege oricine că o asemenea stare de lucruri nu putea să dureze tocmai în palatul justiției. Asta a făcut pe procurorul general și pe primul procuror, d. Hamangiu, să ia măsura, în înțelegere cu decanatul, ca samsarii de avocați să nu mai aibă acces în palatul justiției. La început se propusese că nu poate să fie cineva secretar de avocat, decât dacă e student în drept și de naționalitate română. In urmă s’a revenit insă în ce privește naționalitatea, remâind numai ca decanatul să libereze carta de secretar și aceasta în urma unei cereri formale a avocatului la care voește să servească. Isaei I. Puterile europene și reformele din Turcia «VESELIA», care a apărut astăzi, Sâmbătă 80 Noembrie c., cuprinde, pe lângă o materie variată și foarte hazlie, și o frumoasă ilustrație a în șase culori, reprezintând valorile europene și reformele din Turcia. «VESELIA» se vinde cu 10 bani în toată țară. CORPURILE LEGIUITOARE Ședința de la 29 Noembrie 1902 Ședința se deschide la orele 2 sub președinția d-lui M. Ferechide. Presei^ 89 d-ne deputați. Pe banca ministerială : d-ni Sturdza, Emil Costinescu, Vasile Lascar, G. Stoicescu. Se dă citire sumarului ședinței trecute și se aprobă. Continuarea cuvintftrci d-lui Șendrea D. Șendrea spune că partidul conservator s’a retras de la putere din cauză că n’a putut să facă față situațiunei grele financiare. Din cele spuse de d. Vlădescu în ședința trecută, zice oratorul, un singur lucru rămâne stabilit, că partidul conservator, ori de câte ori a fost la putere, a pus numai imposite. Răspunzând d-lu Miile, zică că PSD a făcut să acuze partidul liberal că a făcut economii, deoarece numai prin acestea se putea ajunge la îmbunătățirea statei financiare. Economiile n’au dezorganizat serviciile, iar accidentele căilor ferate sunt cauza neglijenței iar nu lipsea de personal, cum s’a spus. Astăzi, a doua zi după aniversarea de 25 de ani a litărei Plevnei, e bine să aruncăm o ochire in trecutul nostru dureros, până când am ajuna la stabilitatea noastră politică. Astăzi, când mare parte din aspirațiile țare sunt realizate, rămâne să cucerim și independența economică. Acest lucru l’a înțeles partidul liberal și la el a lucrat încă din anul 1895, când a înființat tariful autonom. Vorbind despre administrație, spune că se impune o reformă serioasă, căci așa cum este astăzi lasă mult de dorit. Partidului liberal i incumbă datoria ca să facă un serios proiect pentru reorganizarea administrativă In sensul ca să se stabilească statornicia funcționarilor. Tot de odată sa se ceară pentru funcțiunile administrative titluri academice, căci numai astfel miile de postulanțî din aceia care fac pe agenți electorali, vor dispare. Unei lipse a organizărei economice se datorește și falsificarea colegiilor electorale. Partidul liberal are de datorie să sEw.A.fr'O’Xd Ședința de la 29 Noembrie 1002 Ședința se deschide la orele 3, sub președinția d-lui Gostisin-Comâneanu, vice președinte. Prezenți 86 din senatori. Se fac formalitățile obicinuite. Pe banca ministerială sunt d-RU : Sp. Haret și V. Lascar. D. președinte comunică toc starea din viață a senatorulu Nec Iuaian, alesul col. II de Gorj și cere autorizarea Senatului a exprima familiei condoleanțele Senatului, ceea ca Senatul aprobă. In același Ump declară vacant acel colegiu. D. genera Lahovari coco dosarul alegerea din comuna Drăgășani (Vâlcea), pentru a anunța o interpelare, deoarece *’a contestat alegerea. Se hotărește ca la parastasul ce se va oficia Duminecă la Galați pentru reprtatul V. A. Urechia, să asiste din parUa Senatului d-intr senatori din localitate. D. președinte comunică că nefiind nimic la ordinea zilei, ridică ședința, anunțând cea viitoare pentru mâine, când va veni la discuție convențiunea de la Berna. Ședința se ridică la 3.10. Lucruri din toata lumea bibliotecic în China» — S’a fi fondat de curând în cele mai mari orașe din China biblioteci după modelul celor cari funcționează in Europa. In aceste biblioteci s'au grămădit mai cu seamă cărți traduse In limba chineză relativ la tot ce este european. Aproape toate cărțile religioase, catolice și protestante se găsesc în aceste biblioteci. In proclamarea pe care viceregii și guvernatorii provinciilor cerescului imperiu le-au afișat pe aceste biblioteci, găsim următoarele : «Cei care vor citi în aceste bibliotecî, trebue să se păzească împotriva ideilor instituției formei republicane, care se practică în lumea de astăzi, mai cu seamă în America. Cât despre cărțile oficioase catolice sau protestante, cititorii să știe că sunt liberi să urmeze sau nu acele precepte». O intreaga redacție rănită în duel.— Din Satorska Ujhely (Ungaria), se anunță un caz care amintește faptele eroice ale ziariștilor din vestul sălbatic al Americii. Redacția ziarului «Felső Magyarorszagi Iliriap», compusă, ce e drept, din două membri, a fost rănită în duel, din care cauză gazeta n’a putut să apară. Redactorii dr. Buza și dr. Vanoczy atacaseră atitudinea unui ofițer de honvezi, care, într’un restaurant a cerut în chip demonstrativ, să i se cânte imnul imperial austriac «Gotterhalte»." Acest ofițer a provocat la duel pe acei redactori. Duelul a avut loc cu sabia. La primul duel dr. Buza a fost grav rănit la brațul drept, iar la al doilea dr. Banvary a fost grav rănit. Ofițerul a fost de asemenea rănit. Toți trei duelanți au fost transportați la domiciliu. Deocamdată apariția gazetei a fost suspendată. Buletin atmosferic Iată buletinul atmosferic al Capitalei pe ziua de eri. Vineri, 29 Noembrie, trimis de casa Menu. Temperatura In grade centigrade: —13, 5 la miezul nopței , —12 la 7 ore dimineața, și —9 la 12 ora ziua. Barometrul e staționar la 779, iar cerul e senin.& tt . Iată acum și buletinul atmosÎeric al Institutului Meteorologic: înălțimea barometrică la 0.770.1 m.m. ; temperatura aerului 16c2 ; vântul puțin de SW ; starea cerului senin ; temperatura maximă de Jour 5 ° ; temperatură maximă de cr 17 °. Timpul frumos, liniștit și foarte geros în toată țara; îngheț general; temperatura cea mai ridicată din cursul zilei de Joii -3 ® la Govora, iar cea mai coborâtă de peste noapte -22 ° la Alexandria. Barometrul foarte ridicat este staționar. La Constanța starea măre! era rea. Râurile Oltul și Jiul au înghețat. Zăpadă n’a căzut nici eri. ”"is pnovat»T»iar înțeleptul își cumpără vara căciulă și iarna haine de dril. (Românesc). FiMBțe, agricultură și comercia București, 29 Noembrie, Timus țemeia valorilor la bursa din București Renta de 1881—88 5 ®/0 lei 98*/,— 99, id. 1892 — 93 5% lei 99'/,-100, id. de 32»/, mil. 4`/„ lei 87*/, — 88, idem de 50 mil. 4"/, lei 87`/«—88»/,, id. de 274 mil. 4»/„ lei 88»/,89. Oblig, credit, jud. și com. 5 ®/, lei 9Qi/ _97, func. rurale 5`/, lei 101—101 */,, id. de 4`/, lei 90`/,—91»/4 Ura. București 5`/, lei 89 — 89*/,, ideal lași 5»/, lei 82-82*/,. Acțiuni : Banca Națională 2405— 2415 lei, Banca Agricolă lei 249— 251, Banca de Scont lei 136 — 140. Loc. de asigurare : Dacia-România lei 390—395, Naționala lei 385—390. Monede : Napoleonul lei 20.25. Cor. germană lei 84.70. Florinul lei 2.120... Rubla lei 2.70. Sconturi și avansuri: Banca Națională 5—6 °/C, Banca Agricolă 6— 8 ®/#. Casa de depuneri 5*/, ®/s. Devise : cek Londra 25 45 ; cek Paris 101.25 ; cek Viena 106.50 ; cek Berlin 124.60. Cota valorilor române in vrginătate Frankfurt. — Renta de 5 ®/, 97.80, idem de 4 °/0 86. Paris.—Renta de 5 ®/ 101.35, idem 4 ®/, 89.35. Berlin. — Renta de 1892—93 5 ®/ 98— idem de 1890 4% 86., id. de 1894 4 ®/„ 85.40, id. de 1896 4•/, 85.40, idem de 1898 4 ®/0 85.40. Gomunare București 92.75. Cota valorilor străine Consolidele engleze 92’/,. Renta franceză 99.70. Renta ital. 103.82. Banca otomană 588. Loturi otomane 120.50. Cereale Situațiunea burselor americane și mișcarea cursurilor continuă a fi în stăpânirea marilor speculatori hausiști Armour, regele grâului și Leiter, de tristă memorie care operează azi asupra porumbului. Cursurile ne sosesc dar și azi cu o bună urcare generală la Neww York și la Chicago cu */,—*/* cent. pentru grâu și/»“Vi pentru porumb. Prin piețele europene tendința rămâne cu totul fermă, cu o bună urcare generală în cerealele străine. Grâul românesc s’a plătit la Londra până la 18 shhillg. pe cuarter. La noi nu se negociază absolut nimic. Toate afacerile comerciale sunt suspendate. In porturile Dunărei domnește o mare îngrijire pentru soarta vapoarelor și șlepurilor prinse de ghiață, încărcate cu cereale destinate pentru străinătate. Gerul mare care domnește în țară face imposibil orice ajutor. Ultime de pe.și Cota cerealelor in strSinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta. 28 Noembrie. Grâă de Apr. cor. 7.82 urc. 4 h. Secară „ ,, 6.75 ,, 1 h. Ovăz ,, „ 6.35 ,, 1 h. Porumb „ „ 5.82 invariabil Colza „ ,, 11.95 urc. 5 h. Berlin, 28 Noembrie. GrâQ de Dec. m. 157.— invariabil Secară » » 137.75 ., Paris. 28 Noembrie. GrâQ de Iarna. fr. 21.40 scă. 5 e. Făină ,, „ ,, 28.50 urc. 5 e. Cieia de cofză „ 55.25 scă. 25 c. New-York, 28 Noembrie. GrâQ disp. cents 7Ss/8 urc. 68 c Porumb „ „ 61— scă. "/, c. Chicago, 28 Noembrie. GrâQ de Dec. cent. 75'/, urc. */, c. Porumb ., .. 57»/, ,, ’/, c. usiati*i: /,/ Un mijloc in contra sobolilor.— Cel mai bun mijloc este de a pune gunoi de capră In găurile sobolilor Sobolii fug de miros. 2ST miri * D-niS locot.-colonel I Bogdănescu și Const. Tifescu, membri în consiliul general al jud. Buzéu, sunt numiți membri în consiliul de igienă al acelui județ. * Sub-chirurgul D. M. Dumitrescu este numit agent sanitar pentru combaterea epidemiilor din județul Argeș, în locul sub-chirurgului Constantin Stănculescu, trecut in alt post. * D. Victor Hilsenbeck, doctor în medicină de la Universitatea din Bruxelles, este numit, pe ziua de 1 Decembrie, sub chirurg al spitalului rural Negrești (Vaslui) în locul sub-chirurgului P. Oprescu, care se lasă în disponibilitate. * D na Maria Iorgulesco, actuală moașă a circumscripției Oltețu-de- Sus, cu reședința la Otetele3 (Vâlcea) și dna Maria G. Oprea, actuală moașă a circumscripției Piatra (Romaniițî) sunt transferată una în locul celeî-l’alte. 2 Prăvălii DE ÎNCHIRIAT In calea Victoriei. Art. 113 sunt 2 prăvălii de. închiriat cu un preț foarte avantagios. A se adresa la «Universal», str. Brezoianui no. 11, Premiile gratuite Administrația noastră oferă în fiecare lună abonaților ziarului «Universul» trei premii, cari constau în obiecte de valoare. Aceste premii se oferă gratis și prin tragerea la sorți. La tragerea care va avea loc mâine, Duminecă 1 Decembrie, la administrația noastră, se vor acorda premiile următoare : Premiul I— Un elegant evantail cu pene de struț. Premiul II. — Un serviciu de toaletă pentru bărbat. Premiul III.—Un serviciu de masă. INFORMAȚIUNI SAMBATA. ♦ «Biblioteca economică» a «Universului», care va apare mâine Duminecă 1 Decembrie va cuprinde frumoasa scriere: «Sărbătoarea Marieb», de Luigi Capranica. «Biblioteca economică» a «Universului» se vinde cu 20 bani exemplarul. ♦ La 8 Martie 1903 se va ține, în camera colegiului medical din Iași (spitalul central), concurs pentru ocuparea locului de medic primar la secția chirurgicală genito-urinară din spitalul central Iași. Medicii, care doresc a concura pentru acest loc, se vor adresa epitropiei Casei Sf. Spiridon din Iași, cu 10 zile libere înaintea concursului, cu cereri înscrise, cari vor fi însoțita de titlurile ce posedă. ♦ Serios s’a comunicat de la gara de Nord că toate liniile au fost deschise, afară de liniile Ciulnița-Slobozia și Făurei-Peteșlî. Tragerea loteriei societăței Materna se va face negreșit la 15 Decembrie a. c. Intre premii se află un colier în diamante, al cărui cost este de 11.000 lei. Biletele rămase se află spre vînzare la magazinul Resch, calea Victoriei, la d-na președintă a societăței, str. Teilor 21, și la d-na secretară, str. Brezoianu 17. ♦ Comitetul societății culturale-economice «V. Alexandri» de pe dorn. Coroanei Sadova, a luat hotărîrea ca în seara zilei de 5 Decembrie să dea un bal cu producțiuni teatrale reprezintate de elevii școalelor primare din comunele : Sadova, Pisc și Damian în beneficiul construirei Palatului Invalizilor militari. ♦ D. I. Tanoviceanu a fost primit în audiență de M. S. Regele, căruia i-a prezintat studiul asupra criminalităței române citit în ședințele din 8 Aprilie și 7 Iunie ale Academiei. M. Sa s’a interesat foarte mult și a reținut ped. Tanoviceanu trei sferturi de oră în audiență, discutând această cestiune și a spus chiar că ar fi bine ca să se înființeze o societate care să se ocupe cu studiul cestiunilor relative la criminalitate și mai ales la împiedecarea ei. ♦ In legătură cu votul unanim dat Joui de Cameră de a se ridica un monument comemorativ al războiului independenței, amintim că consiliul comunal al Capitalei, încă din 1897, după propunerea d lui C. F. Robescu, care era primar, a votat tot pentru acest scop măreț suma de 90.000 lei. Această sumă este deja depusă la Casa de consemnațiuni. ♦ In nou budget al comunei se vor prevede și sumsia necesare pentru înființarea parcurilor din jurul Capitalei. Se știe că, cu studiul planurilor acestor parcuri, a fost însărcinat de arhitect Redont. ♦ D. Sava Dobra, licențiat în drept, actual impiegat el. I în biuroul tarifelor din ministerul de finanțe, a fost înaintat ajutor șef de biurou, în locul d-lui Ialchiopol, trecut șef de biurou. ♦ M. S. Regele a conferit d-lui general Anghelescu marele cordon al ordinului «Steaua României». ♦ Eri dimineață a sosit în Capitală contra-amiralul flotei austriisce. d. general Von Zampe. Generalul va pleca azi în spre Rufiei. ♦ Al douilea ajutor de primar al Capitalei va fi ales în ședința pe care o va ține consiliul comunal Marți 3 Decembrie. ♦ Domnul Gr. G. Cantacuzino după o experiență de câțiva ani, făcută pentru cultura fermelor sale cu un plug cu aburi Fowler, a cărei locațiune era plătibilă pe pogon, constatând excelentele rezultate ale acesti sistem, a comandat la d-nii John Fowler trei pluguri cu aburi pentru serviciul diferitelor sale proprietăți. Domnul inginer Julius Saxon va monta aceste mașini îndată dubă .osire- I«-9 Mamie, Dumineca, 1 Decembrie, la orele 9 seara, va avea loc la Ateneu marele Concert simfonic al profesorului Castaldi. O orchestră de 50 persoane, sub conducerea d-lui Gastaldi, va cânta mai multe bucăți de muzică compuse chiar de d. profesor Castaldi, între care povestea simfonică Fagul roșu, după nuvela iubitei noastre suverane. Aflăm că o mare parte din bilete perdra acest Concert sunt deja vîndute, deci rugăm pe cititorii noștri cari doresc a asista, să-și procure biletele cât de curînd. Ele se află ispre vînzare la magazinul de muzică Jean Feder d« Dp ««Ic» VipJnniej, « Buci, pesti i«plo», organul guvernului maghiar, scrie următoarele: «Parlamentul român a găsit că-i bine să asigure de simpatiile sale familia cernită a aceluia, care a șezut de un an și jumătate în închisoare pentru atacul îndreptat de el contra ideei de stat maghiar. Această condoleanță demonstrativă a Parlamentului României arată că bărbilor politici ai României le-ar plăcea să facă din nou actuală acea cestiune aventurioasă, care și lui Rațiu i-a adus în urmă numai desamăgiri amare». ♦ Ziarul «Pester Lloyd» primește următoarea telegramă de la corespondentul său din Arad : «Am vorbit astăzi cu Mangra, care mi-a declarat că n’a auzit până acum nimic despre chestia confirmărei sale ca episcop. In caz dacă alegerea sa nu va fi confirmată, și la o nouă alegere va fi reales, va renunța, pentru ca să nu se opună voinței Coroanei». ♦ D. Al. Bâcleșeanu, medicul veterinar al orașului Constanța, va fi trimis pe seama ministerului de domenii la Paris, spre a urma cursurile institutului agronomic. D. I. Georgescu, medic veterinar pensionar, va suplini postul de medic veterinar al orașului Constanța. ♦ Ministerul de interne a confirmat alegerile comunale din Urziceni, Hirlaü și Câmpina. ♦ D. consilier comunal Vereas a fost însărcinat de primăria Capitalei să participe la lucrările comisiunea de rechiziție pentru armată, care a început să funcționeze. ♦ «Universul Literar colorat» care va «pare mâine, Duminecă 1 Decembrie, va cuprinde, pe lângă o materie variată și interesantă, și o frumoasă ilustrație reprezintând pe M. S. Regele Carol Ii pe A. S. R. Principele Ferdinand al Bulgariei plantând un arbore comemorativ la Paradia. « Universul Literar colorat» se vinde cu 5 bani in toată țara. ♦ Comisiunea de experți instituită spre a se pronunța cui incumbă răspunderea abordagiului întâmplat pe Dunăre, între vaporul N. F. R. «Radu-Negru» și vaporul unguresc «Frantz Iosef», eomisiune compusă din ll. căpitan-comandor Coandă, directorul S. M. R., și lt.-comandor Popovătz, sub-director la același serviciu, din partea navigațiunei fluviale române, și contraamiralul de Somsor, din marina austro-ungară, din partea societăței de navigațiune ungurească, și-a început ieri lucrările. Se știe că membrii comisiunei au fost prealabil la fața locului, unde s'a întâmplat abordagiul. ♦ Plecarea A. S. R. Principelui Ferdinand la Vasluiu și Tecuciu, hotărîtâ pentru aseară Vineri, a fost amânată până la noul disposițiune. ♦ Eri, la orele 3 d. a., s’a oficiat, la locuința regretatei d-ne Maria I. Cantacuzino, un serviciu religios, după care coșciugul a fost închis și purtat de rude până la carul funebru. Cortegiul, compus dintr-o asistență foarte numeroasă și aleasă,a urmat apoi carul funebru, îndreptându-se spre gară. Rămășițele d-nei Maria I. Cantacuzino vor fi conduse la moșia sa Călinești, din Prahova, unde vor fi înmormântate. ♦ Erî a sosit în Capitală, degațiunea consiliului general de Tulcea, care va presenta M. S. Regelui desideratele populațiunei acelui județ. Această delegațiune se compune din d-nii D. Mateescu-Buzeu, Sandu Munteanu, Ștefan Borș, Ion Nicolau și HairiOmer. ♦ Societatea de binefaceri «Tibișor», pregătește, în folosul săracilor sei, o expoziție de păpuși, acele cari au fost expuse la Neuwied anul trecut. Cu începere de la 15 Decembrie a hotărît deschiderea expoziției, în strada Doamnei No. 10. Acele păpuși vor fi puse în vînzare cu prețuri de la 3 la 53 lei bucata. ♦ Mâine Duminecă 1 Decembrie, la 3 d. a. se va ține a 2-a conferință a soc. «Sprijinul» la școala de băeți No. 26 din str. Mașinei (fund. Vaselor, Obor). D-ra dr. E. Arbore va vorbi despre : Primele ajutoare in cas de accidente. Intrarea liberă. ♦ D. Benedetto de Luca, va începe mâine de la 10—12 dim., în localul liceului «Sf. Sava», cursul său de limba italiană. ♦ E inexactă știrea despre isbucnirea unei greve la fabrica de pălării N. Roger din Capitală, căci numai 4—5 muncitori au părăsit lucrul. ♦ La plecarea cu trenul, fiecare caselor sa nu uite a cumpara Universul, pe care sa se iscălească cu creionul sau penița. In chipul acesta, in caz de nenorocire, în urma unei ciocniri sa s deraieri de trenuri, este asigurat la «Generala», fără nici o plată, cu lec 2 OOO în caz de moarte, sumă ce se va plăti moștenitorilor. Abonații Universului primesc 4000 lei în caz de moarte și 1000 în caz de invaliditate. _______ ȘTIRI ȘCOLARE ♦ «Monitorul Oficial» de ori publică tabloul de roștitutorii și învățătorii cu titlul provizor, chemați la examenul pentru obținerea titlului definitiv în anul 1903. ♦ D. C. Stoicescu, ministru al domeniilor, în înțelegere cu d. profesor dr. Petrini-Galațî, directorul general al serviciului sanitar superior, au însărcinat pe d-ni. Lăcusteanu, directorul școalei superioare de medicină veterinară, Udrinski și Molaș, profesori la aceiași școală, să se întrunească și să elaboreze un proiect de lege în vederea unei radicale organizări a școslei superioare de medicină veterinară. Comisiunea a și ținut două ședințe. ♦ Ministerul instrucției publice a declarat vacantă catedra de drept administrativ și constituțional de la facultatea de drept din Iași. — » ■ ............ intiri militare ♦ Printre cei reușiți la gradul de sub-locotenent în rezervă, la examenul ținut la corpul I de anuală, este și sergentul plutonier bacalaureat Nichitae Nicolae, din regimentul Dolj No. 1. In ziua de 2 Decembrie va fi inspectat regimentul Prahova No. 7, iar în celel alte zile regimentul Mircea No. 32. . ♦ D. locotenent D. Sachelarie a fost numit contabil în bani al reg. Mircea No. 32. ♦ Au fost înainte ți la gradul de maior veterinar, căpitanul veterinar M. Costinescu, de la reg . artilerie, la reg. 1 artilerie , la gradul de căpitan veterinar locot G. Moldoveanu, la , reg.. 6 artilerie. ♦ D. căpitan Iorgulescu, de la divizia de Dunăre, a fost mutat în interesul serviciului, la deposil echipamentelor marinei, în locul vacant. ♦ D. medic C. Prăileanu a fost înaintat în gradul de locotenent și chemat să-și facă stagiul de un an la reg. Tulcea No. 33. ♦ D. general Carcalețeanu, șeful marelui stat-major al armatei, va inspecta la 5 Decembrie școalele militare de ofițeri și de războiu din Capitală. ♦ Locotenentul Stoianovici Alexandru, din reg. 2 artilerie de cetate, a fost atașat cu serviciul pe ziua de 25 c., la Pirotehnia armatei, comptând însă tot printre cadrele ofițerilor reg. 2 artilerie de cetate. ♦ D. Anghel I. Vîrgolici a fost înaintat la gradul de sub-locotenent farmacist și chemat să-și facă stagiul de un an la spitalul militar al diviziei active. ♦ S’a primit demisia din armată a locotenentului Teodor Ghițescu, din cavalerie și a căpitanului Panu Lascar, din reg. Calafat 31. ȘTIR! JUDICIARE ♦ Consiliul de reviste a respins ieri recursul făcut de fostul sergent Laramitescu Constantin din reg. 34 Constanța, condamnat de consiliul de războiu la 6 luni închisoare pentru insulta superiorului. ♦ Luni 2 Decembrie se va judeca la tribunalul Kișineu (Basarabia) procesul succesiune V. Vartic, în urma căruia au rămas 17 milioane ruble. Azi vor pleca la Kișineu d-nii advocați Ulvineanu și Brăescu, spre a susține drepturile moștetenitorilor Șubă și Brăescu. ♦ Ieri, Miclescu a fost adus la cabinetul d-lui judecător de instrucție, unde i s’a permis să se înțeleagă cu avocații săi, în ceea ce privește procesul în afacerea societăței «Unirea» și în care este implicat. ♦ Luni 2 Decembrie falitul Mezicoglu va fi adus înaintea tribunalului spre a i se reconfirma mandatul de arestare emis de d. judecător de instrucție din T.-Severin; 8.000 lei cheltueli de cancelarie și 3.600 lei adaos la școala de poduri și șosele. ȘTIRI ARTISTICE ♦ Trupa Leonidas va da mâine, Duminică, la teatrul Boulevard dour ultima reprezintații, prima la orele 3 d. a. cu prețurile pe jumătate și la această reprezintație copiii vor primi câte un suvenir, a doua la seara Luni dimineață trupa va pleca la Brăila și Marți var ia" prima reprezintație la teatrul Rav. ♦ Copertul Ordreeli a fost amil* nat la Marți 3 Decembrie. ♦ Rcomvitațiile pe care celebra Divă Tratazzim t.rí*írnia «3 teatrul Național sa amână și vor avea loc în aceeași ordine Mercur! 41, Vineri, 13 și Iain! 14 Decembrie. Prima reprezentațiune va fi tot cu «Lucia», a 2-a cu «Bărbierul de Sevila» și actul al 2-lea din „Dinorah“, a treia și ultima, cu «Traviata». Biletele cumpărate sunt valabile pentru reprezentațiunle respective. Biletele ce au mai rămas de vînzare 60 găsesc la Agenția teatrală a magazinului Jean Feder. ȘTIRI dIVERSE ♦ Astă-seară, la 8 jun. «Societatea studenților în Drept», va ține ședință publică în localul «Uniunea studenților români» strada Sf. Ionică No. 12. Se va discuta contradictoriu dacă «Căsătoria este un contract civil sau mixt». Intre d-niî Lorentin Livian, Octav Athanasiu și Corneliu C. Cobalmeanu, de-o parte, iar de alta de d-niî Pârvanescu și Vasilescu Chiriță. ♦ Âz! 30 Noembrie, fiind sărbătoarea Sf. Andrei cel întâiu chemat, și icoana Sfântului ,fiându-se în birica Sf. Nicolae Șelarî, Societatea lumânărarilor din Capitală, prăsnuește ziua sfântului ca patron al ei ; iar Sf. liturghie o va oficia P. S. S. Arhiereul Sofronie Craioveanul înconjurat de clerul parochial. Bi’blion’xaffii ♦ A apărut «Hélène Valse», pentru piano, de Andre Gruber. ♦ A apărut Le traitement du rhumatisme articulaire aigu franc de medicul căpitan dr. Sarafide, din Constanța. ECOEBS ♦ Există înpotriva anemie și slăbiciune generale (care domină epoca noastră contimporană), un mare număr da remedii. Dar maeștrii medicinei au acordat astăzi favoarea lor tonicelor folositoare nutrițiunea sângelui și sistemului nervos, trepied vital al sănătăței, perfect. Iată pentru ce vinul Bravais, cu bază de kola, coca, cacao și guarana se bucură în știință de un renume vechin, netăgăduit și veșnic crescând în ciuda zadmicelor sforțări ale imitațiunei. hü Ä. 12. Bărbat puțin curtenitor. — Ce zici, dragă bărbate, de comanul ăsta de mărgăritare ? Nu e așa că’mî stă bine ? — Iți spui drept că stă mai bine în vitrina giuvaergiului ! ......................!— nu.« Bani împrumut LOI 350 mii,250.000, SOO mii 150.000, 120.000. ÎOO de mii, 80.000, 70.000,60 de mii, 50.000, 47.000,40 de mii, 35.000,33.000 30 de mii, 23.000, 20.000, 17 mii, 12.000,10.000,8000, 6000, 5000, 4000, 3000, se dau cu împrumut pe moșii in orice județ și pe case din Capitală, cu procente convenabile și iară !ui GRATUIT plasăm DAM, bonuri și sume dotale,pe hypoteel sigure asupra moșii și case. A se adresa la «Vechea Agenție Universală», str. Regală 11, București, Telefon 333. Pentru răspuns a se trimite marca poștală. ■«nwwmB.■ Bd—1—ft 4» IBI«BwwnMnn»..Din Ultime informatiuni ♦ D. S. Livianu, actual impiegat la ministerul instrucțiune), a fost numit secretar al liceului «Mateiu Basarab» din Capitală. ♦ D. Călugăreanu, doctor în științele naturale din Paris, a fost numit suplinitor al catedrei de fitiologie și fiziologie de la școala de medicină veterinară din Capitală, până la venirea în țară a titularului catedrei, d. dr. I. Atanasiu, actual sub-director al institutului de fiziologie Muzcul din Paris. "♦ In urma unei inspecțiuni făcute în jud. Ilfov de către d. revizor școlar Sinișteanu, s’a constatat că societatea culturală economică «P. Marghiloman» pendinte de domeniul Cocioc al coroanei, fonda un capital de 15.000 lei, iar societatea «Snagov» din com. Tâncăbești posedă un capital de 44.000 lei. ♦ In cursul lunei Noembrie s’au mai înființat în Ilfov bănci populare în comunele : Afumați, Băneasa, Meri Petchi și Lipia Chioșdanu. ♦ D. Marin Eugeniu, actual copist la ministerul instrucțiunei, a fost avansat impiegat în locul vacant. ♦ Consiliul permanent al instrucțiunei, în ședința sa de orî, care a fost prezidată de d. ministru Haret, s’a ocupat de formarea unei comisiuni pentru aprobarea cărților didactice de cursul secundar. Comisiunea încă nu a fost constituită în mod definitiv. ♦ Serviciul poliției comunale al Capitalei va fi complect reorganizat. De asemenea și celelalte servicii ale comunei. ♦ Postul de inspector al muzicilor a fost înlocuit prin un șef de muzică clasa I, prin noul buget al războiului. Prin noul budget al ministerului de război, numărul personalului diferă de budgetul 1992—1903 cu mai mult 3 căpitani, 6 locotenenți, 1 administrator cl. II, 1 administrator cl. III, tria, 2 sergenți-majori, £0 sergenți, 18 brigadieri și 1g§ soldați. ♦ D. Ioan Cezarescu, primul ajutor de primar al Capitalei, a început de ieri lucrările pentru alcătuirea budgetului primăriei pe exercițiul viitor. ♦ La discuțiunea asupra Mesagiului vor vorbi astăzi la Cameră d-ni D. Sturdza și G. Panu. ♦ Bust getul ministerului de interna a fost întocmit și tai la tipar. Zilele acestea var împărțit în Cameră. ♦ Numerul elevilor internilor la spitalul militar central a fost redus prin noul budget al războiului la 77. ♦ Cheltuelile ministerului de războiui pe anul 1003—1004, trace aceiași sumă ca aceea a pnneinlui budget redus, al anului 1001—1002 și anume 3820.000 lei. Reducerea de 1.100.000 lei făcută în budgetul 1902—1003 a fost necesitată prin cerința absolută de a se asigura echilibrul budgetului Statului in mod neîndouios și vădit. Această asigurare existând astăzi pe deplin, suma de 1.100 000 lei a fost adăugată la aceia de 37.720.000 lei a anului 1902—1903. ♦ Nouiî artiști ai operei române, cari au fost angajați de direcțiunea Teatrului Național, au sosit toți in București. Ele s’au și început repetițiile operei «Lohengrin» la Teatrul Național. ♦ Primăria Capitalei a trimis la imprimat o ordonanță cu privire la curmarea risipei enorme care se face în Capitală cu apa. Prin această ordonanță primăria cere concursul poliției comunale și administrative, spre a se lua măsuri contra acelora care fac risipă de apă. Astfel aceia cari după trei zile de la publicarea ordonanței vor fi dovediți că lăsa robinetele deschise pentru că apa să curgă fără nici un folos, vor fi dați judecăței, iar dacă vor continua a contraveni la ordinele primăriei, li se va retrage concesiunea apei. In ambele cazuri, agenții poliției comunale și administrative vor constata delictele, încheiând procese verbale. ♦ D. Stoicescu, ministrul domeniilor, se va întreține succesiv în mai multe rânduri cu directorii și șefii de serviciu ai acelui departament, pentru a se pune în curent cu mersul diferitelor servicii și spre a cunoaște la detalii proiectele elaborate de directori și șefi de serviciu, pentru a îmbunătăți mersul lucrurilor, și a asigura viitorul diferitelor chestiuni economice cari așteaptă o rezolvare. ♦ După ultimul buletin al ministerului de domenii asupra steretimpului și semănăturilor la intervalul de la 14—21 Noembrie a. c., se constată că în toată țara pământul e acoperit de un strat gros de zăpadă. Semănăturile de toamnă afară de rapița din unele județe,—se afla într-o stare bună. Zăpada și gerul nu au produs nici o stricăciune. ♦ De eri d. inginer Giulini a comunicat direcțiunea serviciului tehnic al primăriei capitalei, că volumul apei care se debitează în oraș s’a putut regula. Se știa că din pricina zăpezii care oprea curgerea apei la Bâcu, apa nu mai venea la uzină, și prin urmare populațiunea Capitalei a avut a suferi câteva zile din cauza aceasta. Azi apa va curge în mod regulat. ♦ D. Se. Mitilineu, prim-secretar al legațiunea României la Bruxelles, a fost transferat în aceeași calitate la Petersburg, pe ziua de 1 Februarie 1903. ♦ D. N. Filodor, secretar de legațiune, atașat la agenția diplomatică română din Sofia, a fost transferat la legațiunea din Berlin. ♦ Comisiunea europeană a Dunărei a hotărât să pue să se așeze un tir special telefonic între Sulina și Tulcea. Comisia tratează cu direcția generală a poștelor pentru așezarea acestui fir,, ce se va face la începutul primăverei viitoare. Thramflueî Piis ț’stftltuiț Sinuciderea unui funcționar Eri, pe la prânz, d. E. Struțeanu, șef de biuron clasa I în serviciul personalului de la direcția sanitară a ministerului de interne, într’un acces de neurastenie, și-a tras un glonte de revolver în tîmpla dreaptă. Glonțul a intrat în regiunea ochiului și s’a oprit în orbită. Victima, greu rănită, a fost dusă la spitalul Colțea, unde a fost internată în serviciul d-lor d-r. Severeanu și Gerota. Glonțul n’a putut fi încă extras. Acest act de disperare a produs o adâncă impresie la ministerul de interne. " «am-OS* ■" ■—urairaa Serviciu! telefonic și telegrafic al ziarului „Universul“ din România — IPrisadele fost — Scoaterea șlepurilor prinsa pe Dunăre. — incendiul din calea iegala. — Procese amânate.-Apele Dunărei. Timpul Brăila. 29. — Trei mari remorchere ale societăței Vender et Climent și anume Pneumonia, Tereza și Belispondia, au reușit ieri și azi să conducă în doburî 35 șlepuri prinse între ghețuri. Plata lor a fost de 120 mii lei. — Ancheta asupra marelui incendiu din str. Regală s’a terminat azi. Frații Rosenstweig, din magazinul cărora isbucaise incendiul și cari fuseseră arestați, au fost puși în libertate de judele instructor. La secția 1 a tribunalului »Mai trebuia să se înfățișeze azi procesul fostului consilier județ SÂMBĂTĂ