Universul, octombrie 1903 (Anul 21, nr. 269-299)

1903-10-01 / nr. 269

Oftifliffl » ,gnstipației, hemoroizilor Uuflff M I Iftigii, indigestiei, grenei, durerilor de cap, amețelilor, etc., cereți Elixir de Cascara SCEOFUL Lei 2.50 la toate farmaciile și drogheriile npmigii in România: Farmacia SA CERBU' drogheriile STOENESCU, ZAMFIRESCU, BRUS < 180O institutul nou de Domnișoare București, 32 Strada Primavere! 32 Direcțiunea d-nei Miller Vergey Cursurile se deschid la 1 Septembrie Liceu complect: clasic, real, modern. Curs primar, profesional, școală mixtap; copii mici. Curs special de limbi streine, piano, pictură,dans și gimnastică, rufărie, croitorie, mode. Preparation pentru Conservator, curs special pentru absolvire și examen de capacitate. Pensiune separată pentru studenți eleve de școală profesională, belle-arte conservator. Examenele se trec la comisiunile statului și la Institut pentu limbi streine. PREȚUL CA LA CELELALTE ȘCOLI înscrieri în toate zilele 10—1 a. m. ș 2—6 p. m. Prospecte se trimit la cerere 6817 Doctor în chirurgie dentari Ștefan Boveanu Medic-chirurg DENT1 SI București, calea Victoriei No. 87 vis-a-vis de biserica Albă Consultații 9—12 a. m. pentru ce mai bine situați, și de la 2—5 p. m rezervat pentru acel cu mai puțin mijloace. ■________ 6828 Doctor Adolf Silberstein din DE Rom&nia Stabilit de mai mulți ani la Berlin, N. O. Virchowstrassi 10, Telefon VII a 7841, se recomanda și pentru cosultațiuni cu celebritățile medical a Berlinului. 6814 Devtazare ora. Ora,1OT7-a. Numai 26.000 lei o pereche d case cu 2 fațade : una cu 2 etaje în str. Madona-Dudu, o prăvălie de-asupra camere de locuit , alt cu 3 etaje, în str. Horezu, cu prăvălii și mai multe apartament cu dependințele lor pentru locuit Se fac și înlesniri de plată. A se adresa la Țenea D. Ignătescu, str. Dorobanți No. 2, lâng Cazarma Pompierilor (Craiova). 6859 FACUREA după moșia Vlangulești județul Olt, aproape «L ferăgășani, este de vinzare. Pentru informațiuni se adresa București str. Dreaptă 8. 688 De arendat Moșia îitano, £”?tenciarul Văcărești, 400 pog toate arabile, luncă și deal. A se adresa la d-na Voreni strada Scaune 30, fără intermediatori. _____6891 RULANTE Diamante, Smarande, Rubine, Safire, Perle și oruce obicele de Aur și Argint. Cumpără și plătește prețurile ceî mai mari, LEOA WEIS BUIT Calea Victoriei 40 (vis a-vis c hotel Bulevard). 6897 Citiți Armaciul ?! „la Balon“? din pagina 4-a F>i^î^rr'i^rr American, Diplomat și medaliaî clasa la Expoziția din Paris - Goldstein. ir?, — Strada Doamnei, — 1 (lipit de Creditul Urban) face cu jumătate preț finti cu car i se poate mânca Ulill vorbi bine cu garanție. H ' îî curăță și îî plimibi este cu metaluri fine. Ilillfí Rădăcini îl scoate pr. Untîi amorțire, fără dureri Str. Doamnei 17, lipit de Creditul Urban 6899 Or. I. Thoma Thomescu Profesor de boale interne la Faculta întorcându-se din Craiova își reia consultațiile de la 8—9 a. m. 6—7 p. m. Calea VICTORIEI 20S 6919 Dr. HAEALAMI Membru al Societății de Dermatologie și Simlgrafie din Paris BOĂLELE DE PIELE ȘI VENERIC — Hoațele Părului — 13.3 Calea Victoriei 3.1 Și-a reluat consultațiunile de 12—5 după amiaza 67' Dr. Henry Grossem După un studiu special in spitalele sanatoriile din străinătate Tratează boalele în mod dietetii physical Rhevristismul, Guta, Heyrargîila, exsudați prin aparate cu aer calif (Heissli sistem Prof. Ieitler) Boal de femei prin masagii intern de Thure-Branckt Consultațiuniin—5 p. m. Str. Lucaci 23 (colț cu Mircea-Vod 6908________ Recomandăm Cabinetul Medical și Denis al tirului I. BRAUNSTEIN ZDEist TrusT Primul specialist de GIlT, GURA și Ni De două-zeci și cinci de ani Strada fOSȚEI Ap. 14 Dr. phil. Earic Lempar dentist de la facultatea din Berlin s’a mutat felea Victoriei No. 31 Intrarea prin strada Doamnei 68:63 prin remus marea sa plăcere de a putea înbrățișa în curând pe Țara Roma.* ¥ ¥ «Figaro» publică un prea frumos articol asupra vizitei Suveranilor Italiei la Paris. «In acest moment,—spune între altele «Figaro»—există între Franța și Italia relațiuni de amiciție cari valorează cât o alianță. Acordul e complect și reale și, deci, destinat să se strîngă «Din ce în ce mai mult. Diplomația a realizat această problemă, de a conduce cele două țări să nu aibă nici un contrast în nici o parte din lume. Această condițiune e înțeleasă deja de Europa întreagă și afirmată în mod solemn de vizita regelui și a reginei Italiei. Și această vizită spune ceva mai mult. Ea proclamă că Victor Emanuel III este singurul Suveran, care având o poziție internațională determinată, poate veni la Paris spre a fi aclamată. După cum se știe, comercianții marilor bulevarde din Paris s’au unit spre a orna bulevardele pe care vor trece Suveranii Italiei la reîntoarcerea lor de la revistă. Se vor adopta trei sisteme de ornamentație , adică bulevardele de la piața Republicei până la Operă vor fi despărțite în trei secțiuni, având fiecare o ornamentație diferită de a celorlalte. * ¥ . Ziarul «Auto» referă un curios record de velocitate stabilit in Anglia, la Blockley, in Worcestershire. Acolo, d-nil Taylor, tată și fiu, proprietari ai unei moșii, începură să secere grâul de pe câmp la orele 8.30, după 12 minute grâul era transformat în făină și la orele 9.30, adică exact după un ceas, șapte pâini eșeau din cuptor. ¥ ¥ In Ralia obiectul tuturor discuțiunilor e acum atitudinea clerului cu ocazia sosirei regelui la Livorno. Intr’i dever, nu numai episcopul Giani a cerut și obținut o audiență Suveranilor spre a le exprima omagiile lui și s’a arătat la o fereastră a prefecturei, poporului, în timpul aclamațiunilor, dar a și consimțit ca în biserica Misericordia să se cânte imnul regal în fața Suveranilor. Apoi, în timpul când Suveranii s’au plimbat prin oraș, clopotele tuturor bisericilor au sunat o sărbătoare.* ¥ ¥ Se anunță din Roma că șase sute de agenți ai poliției italiene, îmbrăcați civil, au sosit în acel oraș din toate părțile Rusiei, pentru apropiata vizită a țarului. * ¥ ¥ Construcțiunea căiei ferate trans-africane, care va lega orașul Capului cu Cairo, continuă a înainta în mod satisfăcător. Linia a ajuns acum până aproape de cascadele Victoria, pe Zambezi. In scopul de a se căuta să se utilizeze marea forță a acestor cascade, au plecat în Statele Unite câțiva ingineri și reprezentanți ai celor interesați la calea ferată trans-africană, pentru a vizita cascadele Niagarei,și apoi se vor duce în centrele mari de căi ferate ale Statelor Unite spre a studia metodele americane și a le aplica la noua cale ferată. Misiunea engleză va sta în Africa șase săptămâni.* ¥ ¥ Din Twest se anunță că a fost arestat la Pola autorul furtului comis Sâmbăta trecută, la Abhazia, în paguba arhiducelui Ludovic Victor. Se știe, dintr’o depeșă a corespondentului «Universului», că s’au furat archidului un ceasornic și bijuterii istorice. Autorul furtului se numește George Csősz, e în vârstă de 26 de ani, e din Budapesta și e inginer la căile ferate ungurești. Dînsul căutase ca, prin complicitatea unui lucrător de la cofetăria fratelui său, să vîndă unul din obiectele furate care făcea 12 mii de coroane, unui argintar anume Bortolo Fonda. Argintarul, cuprins de bănueală, a înștiințat poliția. Intre obiectele redobândite și un lanț de aur cu o capsulă de același metal conținând două bucăți de lemn din crucea lui Christos, și un talisman contra nenorocirei, să observe că intrase cineva în acea cameră. Atunci se sculă și-mi zise : — Iartă-me, d-le, c și nu mai sunt în mințile mele. Vrăjmașii au omorît pe fiica mea și m’au lăsat singură, singură pe lume. Pare că mi se desface pieptul înecată de lacrămî, se opri câteva minute, apoi continuă : — Ași voi să fac duc la Paris, s’o véd, d-le, s’o mai sărut odată înainte de a o pune în pămînt ! Pronunțând aceste cuvinte începu să tremure. A trebuit s’o susțin de frică să nu cadă jos, încet apoi mé duse în odaia de alături și-mî arătă niște struguri. — Iată, îmî zise, am cumperat struguri pentru dînsa, căci știam că-i plac ; aicî, în borcanul acesta am făcut dulceață, tot pentru dînsa, draga mamei, căci o așteptam să vie, întrebam când sosește trenul, nu vezi, am scuturat prin casă, după cum îmi scrisese. D-na Maria Popescu se opu deodată și holbă niște ochi mai sperioși. Apoi me întrebă — D-le, d-ta știi când ați omorît pe Lizica ? N’a fost noaptea trecută ? că am visat-o plângând și că me chema în ajutor ! M’am silit să fac puțin curaj nenorocitei mame și am plecat de acolo cu inima strânsă de durere. P. Macri. Iată telegramele ce am primit ieri, Luni, de la corespondenții noștri particulari din Paris și Viena în privința acestui asasinat : Despre asasinarea unei artiste române la Paris Paris. 20.— Aseară, doctorul Locquet a făcut autopsia cadavrului Elisei Popescu, artista română care, după cum v’am telegrafiat el, a fost găsită moartă cu un glonte de revolver în cap, într’o cameră din otelul «Regina», de aici. Prin autopsie s’a dovedit că Elisa Popescu a fost asasinată iar nu s’a sinucis. Greuling, despre care se zice că-i era amant, a tras în ea cu revolverul pe la spate, lovind-o în ceafă. Greuling promisese Elisei să se însoare cu densa, facând a se crede că e bogat. Iî promisese să plătească zece mii de franci in scop ca Elisa să strice contractul ce făcuse cu teatrul național din continuă a declara că Elisa Popescu s'a sinucis. Poliția a informat familia Elisei Popescu despre această tragedie. Gina Popescu, sora asasinatei, a vizitat cadavrul la morgă. Un redactor de la ziarul «Petit Parisien» a intervievat pe Gina. Aceasta a tăgăduit că sora sa s-ar fi sinucis. A spus apoi că ea și soara sa aveau să plece la București peste 15 zile. Elisa a cunoscut pe asasin Miercuri din săptămâna trecută—a urmat Gina. Jouî, Greuling s’a dus acasă la Elisa și a cerut-o de soție, zicând că e foarte bogat. Vineri, Elisa, Gina și Greuling s’au dus la un concert, pe bulevard. Cu această ocazie, dînsul a cerut un napoleon, zicînd că nu are bani la sine. Surorile, surprinse, i-au dat 50 de franci. Ziarele de aici publică narațiuni foarte lungi în privința acestei misterioase crime. Arts amenutifs despre omorîrea unei artiste române la Paris Viena,, 29.—Ziarele de aici publică următoarele telegrame din Paris : Greuling e comerciant de opere de arte, e în vârstă de 21 ani, s’a născut la Geneva (Elveția). El e foarte elegant. El a cunoscut pe Elisa Popescu la teatrul Comediei Franceze. Artista română lua lecții de recitație într-o sală de la teatrul Comediei Franceze, de la cunoscuții actori Lebargy și Paul Mounet. Elisa Popescu primia o bursă pentru studii de la teatrul național din București. Era foarte frumoasă, blondă și cu ochi albaștri. Greuling i-a declarat că vrea să se însoare cu dînsa și că e gata să plătească despăgubirea de zece mii de franci teatrului Național din București, pentru ca ea să fie liberată de angajament. Sâmbătă la amiază, Greuling a prânzit cu Elisa ia «table d’hote» la oțelul «Regina. Bo urmă s’au dus în camera lui Greuling la al șeaselea etaj. După câteva minute, s’au auzit două detunături de revolver. Alergând servitorii din otel, Greuling le-a spus : — Amica mea s’a sinucis. Greuling a alergat pe urmă în piața Vendome să înștiințeze pe comisarul cartierului. Acesta s’a dus la oțel unde a găsit pe Eliza întinsă jos cu capul străpuns de două gloanțe. Deja ea era un cadavru. Lângă cadavru era un revolver. Comisarul, găsind într’o mână a cadavrului o pilă pentru unghii, cu care probabil ea voia să se apere de ucigaș, a arestat pe Greuling. La autopsie, s’a găsit că Eliza avea 2 răni mortale, adecă una la simplă și alta la ceafă. S’a constatat de asemenea că revolverul era al lui Greuling. Acesta se preface nebun, cântă și declamă versuri. El e foarte cunoscut ca om de petreceri, care făcea să fie întreținut și de cocote. Se pare că el voia în mod serios să se căsătorească cu Eliza, însă aceasta refuzând căsătoria, dînsul a omorît-o. Toată lumea din Paris vorbește de acest misterios asasinat. Sora victimei, Gina, este foarte disperată. Acuzatul Greuling a ales de apărător pe celebrul avocat Henry Robert. A se cIa alte amănunte asupra acestui asasinat la Ultima Oră. __________ Curier Judiciar TRIBUNALELE CIVILE! Procesul furtului de 13 mii lei de la domeniul Coroanei Dobroveț. Anul trecut, facându-se o inspecție administrației domeniului Coroanei, de la Dobroveț, s-a constatat lipsa unei sume de peste 13 mii lei. In urma cercetărilor făcute de parchetul local, s-a dovdit că această sumă a fost sustrasă de Dionisie Bucur, administratorul domeniului, in complicitate cu comptabilul Gh. Seimeanu. Ei au și fost dați judecății și tribunalul de Vaslui, făcându-și convingerea că acea sumă a fost sustrasă numai de Dionisie Bucur, l-a condamnat pe acesta la 2 ani închisoare și a achitat pe Seimeanu. Contra acestei sentințe au făcut apel condamnatul D. Bucur și procurorul de Vaslui, în ce privește achitarea lui Seimeanu. Curtea din Iași a admis în parte apelul condamnatului, reducîndu-i osînda numai la 3 luni închisoare. Apelul procurorului însă l’a respins, deoarece în declarația de apel s’a făcut o eroare de nume, arătându-se că apelul e făcut contra sentinței care achită pe Șoiman, in loc de Seimeanu. Il condamnă însă pe Seimeanu ca să plătească solidar cu Bucur suma de 13 mii lei ca despăgubiri domeniului Coroanei. Facându-se recurs de toate părțile, afacerea a venit ori înaintea secțiunei a 2-a a Curței de casație. Dionisie Bucur a fost asistat de d. advocat P. Borș, iar Seimeanu de d. avocat B. Cernea. Curtea a respins recursul făcut de Dionise Bucur și-Seimeanu. A admis însă recursul făcut de procurorul general în ce privește achitarea lui Gh. Seimeanu și a dispus ca procesul sa se judece din nou de Curtea de apel din Galați, numai în ce privește pe Gh. Seimeanu. Grefier. I X PROVERB PE ZI Mai mult face curajul decât numărul mare. (Francez) Știri din străinatate — Prin vastă — O depeșă din Honolulu anunță că vulcanul Hannolok e în erupție violentă. Dono muri de lavă curg pe coasta muntelui, ce înfățișează o priveliște măreață. * * * O explozie s’a întâmplat pe canoniera uruguaiană General Riviera. Comandantul a fost carbonizat. Sunt numeroși morți. "Vaporul s’a scufundat. Efectivul echipagiului său era de 67 oameni.* ¥ ¥ Tribunalul din Bayreuth a condamnat la 8 ani închisoare pe profesorul Dippold, care a bătut pe un copil atât de tare încât după câteva zile a murit. * ¹ ¹ Un groaznic incendiu a bântuit zilele trecute com. Tiszaszöllös din Ungaria. Au ars 180 de case și vre-o 400 de dependințe, precum și numeroase vite. * » † In anul viitor se va deschide la Düsseldorf în Germania o exposiție internațională de horticultura.* ¥ ¥ Am fost înștiințați telegrafic că ex prefectul de poliție din Madrid, anume Almeria, care era încă în funcție acum 18 zile, și două comisari din Madrid au fost arestați sub învinuire că au dat drumul unor refi făcători în schimbul unei sume de bani dată de aceștia din urmă. Se citează între alții un îndrăzneț pungaș care a furat 75 mii de franci și care a fost eliberat de Almeria, în schimbul a 2000 franci. Acest individ fu arestat după câteva zile pentru o altă escrocherie și, în schimbul a 500 lei dați prefectului, fu făcut din nou scăpat. Una din învinuirile cele mai grave, ce se aruncă prefectului, e că -și însușia diamantele și bijuteriile inculpaților. La Louvre se va dărui reginei Elena o admirabilă reproducție pe mătase și fildeș a criticului «Pasiunea» de Mantegna, executat de Jacques de la Institut. Se va oferi reginei colecțiunea de 27 de tablouri din galeria Rubens.* * * Regele Raliet a vizitat arsenalul din Spezia, după cum ne-a telegrafiat corespondentul nostru din Roma, imbarcându-se pe bordul vasului «Fulmine». Deși marea era foarte agitată, regele a stat tot timpul pe puntea de comandă. Escadra din port a dat onorurile cuvenite. Debarcând la arsenal, regele s-a întreținut cu amiralul rus Virenius vorbind în limba rusească, a vorbit apoi cu primarul căruia i-a exprimat părerea de reü de a nu putea vizita industriile orașului. Intrând în uzina electrică, lucrătorii, în picioare la locurile lor de lucru, l’au salutat cu strigăte entusiaste. Ducându-se după aceea într’o barcă la direcția de artilerie, a vizitat cu de amănuntul instalația stațiunei radio-telegrafice. Apoi s’a dus pe nava rusească Osbliablias exprimând amiralului Vi £a Universiți la provincie De la coresp, noștri particulari — Pe ziua de 28 Septembrie — Buzeu împușcat din imprudență.— Azi dimineață, pe la orele 8, tenărul Ion Iosef Paior, de 18 ani, pe când se afla la vînătoare în Crivina de pe marginea rîului Buzeu, împreună cu un prieten al său și cu Alexandru Ionescu, acesta din urmă îi ascunde arma în niște mărăcini. După câtva timp de căutare, maior o regăsi și voind a o lua o apucă de țeava. Din nefericire însă, când o trase la sine, cocoșul agățându-se de un mărăcine, arma se descarcă și alicele îl sfârîmară o coastă din partea dreaptă, atingându’î și plămânul drept. Intr’o stare îngrijitoare fu transportat la spitalul comunal ; sunt slabe speranțe de scăpare. Coresp. Ploești Incendiu.—Astă-noapte, un puternic incendiu s’a declarat la locuința comerciantului Costică Nicolescu, din strada Zorilor, arzând cu tot ajutorul dat de către pompieri, întreaga locuință cu dependințele. Incendiul a ținut până aproape de ziuă, producând pagube însemnate. Sinuciderea unei eleve. — Era noapte eleva Ecaterina Râdulescu, din clasa V-a a școalei profesionale locale, s-a sinucis dând esență de oțel. Dusă la spitalul comunal «Schüller», nenorocita copilă și-a dat sfirșitul după o oră de suferință. Cauza sinucidere ar fi un amor. Iterse.— Profesorii și institutorii din orașul nostru au iscălit— în unanimitate— o petițiune de protestare contra dării în judecată a consiliului de pe lângă ministerul de instrucțiune a celor 3 profesori și 5 institutori, care au asistat la congresul studențesc de la 7 și 8 Septembrie. Petițiunea va fi înaintată mâine ministerului instrucțiunei publice. Dodii, Călărași Expoziție agricolă.— Erî s a deschis în orașul nostru, la palatul administrativ, expoziția agricolă a produselor horticole, și agricole prezintate de d-nii învățători din jud. Ialomița. Juriul, format din d-ni. A. Stoenescu, prefectul județului, C. G Protopopescu, revizor școlar, și învățătorul I. Teodorescu, examinând cu amănunțime fiecare produs în parte, a decernat premii următorilor învățători-expozanțî : I. Teodorescu-Cocargea, P. Teodorescu-Socariciu, T. Ionescu-Bucu, preotul I. Bercuși-Slobozia nouă și I. Ionescu-Slobozia. Cadavru găsit. — In dreptul comunei Stelnica s’a găsit pe apă un cadavru omenesc îmbrăcat cu flanelă și legat de gât și de mijloc cu un sforaș, iar la capătul sforarului un țăruș legat care dovedește că acel cadavru a fost legat în apă Ca să dispară urmele crimei. Se cercetează. De la:Ostrov. R.-Sărat TI Unire gravă. — Eri, pe când băiatul Iosef Iacobsohn, de 12 anî, din acest oraș, se afla în piață fiind trimis de părintele său după tîrguel, a fost întâmpinat de un alt băiat, Zalman Șulăm Dascălu, care, fără a’î spune vre-uun cuvânt, ’î-a dat o lovitură de cuțit în umerul stâng, lăsându-l scăldat în sânge. Iacobsohn a fost trimis în căutarea circ. 1 medicale, iar făptuitorul arestat. Voinea. Tecuciu Sinuciderea maiorului Nistor. Azi dimineață, pe la orele 7 jum., o detunătură atrase atenția sergentului din strada Elena-Doamna , alergând imediat în curtea d-lui maior Nistor, pensionar, și întrebând ce s’a întîmplat, ’I s’a răspuns că nu se știe nimica. Cercetând numaidecât, a găsit ușa unei camere încuiată pe dinăuntru. Spărgându-se ușa, s’a vezut un spectacol îngrozitor. Maiorul Nistor era trîntit jos într’un sac de sânge și nu mai da nici un semn de viață. Alături de el un revolver cu șase focuri, din rari unul tras ce-î pătrunse în dreptul inimei. Inștiințându-se poliția și parchetul, veniră la fața locului d-nil procuror Florian, polițaiul David și Corodeanu, comisar, spre a ancheta cazul. S-a găsit asupra sinucisului o scrisoare prin care spune că și-a curmat firul vieței, neputând" scoate o sumă de bani de la un debitor al său din Dăgănești, cu care sumă să poată achita mai multe datorii pe la muncitorii cari i-au lucrat câmpul. Vestea sinucidere! d-lui Nistor a emoționat întreg orașul. Defunctul e înrudit cu familia Cincu și cu d. T. Cincu, primarul orașului nostru. Zinc Tîrgoviște Asfixiat. — Următoarea nenorocire s’a întîmplat alaltă erî de dimineață, în Brănești, nenorocire care a costat viața unui copil de două ani și fum., anume Ion, al femee! Anica Ion Apostol. Numita femee, plecând dis-dedimineață de acasă, lăsă singur pe copilul său, care a fost găsit mort, la întoarcere după 2—3 ore, iar casa plină de fum, provenit de la niște foi de porumb ce ardeau încă. Nenorocire groaznică.—Săteanul Gheorghe Vasile Sanda, din Rosvad, ducându-se cu soția sa Maria cu căruța cu boi, să încarce niște coceni de la câmp, când numita femee sta înaintea boilor, iar bărbatul său încărca cocenii la căruță, unul din boi speriindu-se a împuns-o foarte rea în abdomen. Adusă la spitalul județean,cu toate că i s’au dat toate ajutoarele medicale necesare, starea ei însă este din cele mai îngrijitoare. Exposiție agricolă.—Am Comunicat la timp despre organizarea unei exposiții, a tuturor produselor grădinilor și câmpurilor de cultură ale școalelor rurale din județ. Azi, abia deschisă în sala societate «Vulturul» din str. Libertăței, numeroase persoane s’au grăbit să o visiteze, admirând progresele făcute de învățători. Un juriu, compus din d-ni I . C. Câmpeanu, prefectul județului, Gh. Cherciu, revisor școlar și V. Poppeanu, directorul școalei inferioare de agricultură și meserii de la Nucet, va decerne cele cinci premii, acordate de Casa școalelor. Expoziția va ține până la 10 Octombrie viitor. Condeiii. Tulcea Incendiu.Un incendiu s’a declarat, din cauza neglijenței unui servitor, la băcănia d-lui Iordan Dobrei din str. Ștefan cel Mare No. 17. Sosind pompierii, focul a fost stins fără a face pagube mari. Accident nenorocit.—In ziua de 27 c. lucrătorul Simon Inan, de la cariera «Iacob-Deal», pe când scobora dintr’o galerie, a căzut între vagonete, cari i-au trecut peste gât. ________ Daniel. Sergenții sunt gata, cu monezi în mână, spre a plăti prețul de înrolare fläcänor, cari ar fi amăgiți de acea viață. Și sunt mulți acei, cari în acele momente îmbracă uniforma. Ajunși la cazarmă ei încep să se căiască și asta durează până ce expiră contractul de angajament. ECOÎir ♦ China-Laroche este fără îndoială leacul cel mai bun în contra afecțiunilor stomacului, lipsa de apetit, lipsa de sânge, învinge cu succes slăbiciunea generală. Păcală, citind în ziar o întîmplare gravă, exclamă : — Uite o altă fată care și-a otrăvit amantul ! — Cu ce ? — îl întreabă Tândală. — Cu mare sânge rece!.. Lucruri din toată lumea O insultă de nou soia.— Tribunalul provincial din Zwickau a condamnat la 20 mărci amendă pe un anume Ernest Blechschmidt, acuzat de atingere de onoare. Și știți care era vina lui? La un bal invitase o fată să varieze cu dînsul. Copila consimți, dar la un moment dat tinărul, fără să spue nici un cuvînt, o lăsă în mijlocul salonului. Pentru acest fapt ea dădu în judecată pe dansator și tribunalul l-a condamnat. Goana după recruți. Ministerul de răsboiu al Angliei a găsit un nou mijloc spre a întări rîndurile armatei. La Bedfort, Yorkshire și Hert, umblă din sat în sat, regimente de soldați, îmbrăcați în haine de gală și precedați de muzică care cântă marșuri vesele. Când sună ora de mâncare, soldații așează corturile și mănâncă în sunetul muzicei. Apoi ei încep să danseze organizând mici petreceri, la cari au vor să ia parte și flăcăii din sate. Finanțe, agricultură și cornerein București, 29 Septembrie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 1881-88 ă0/, iei 1007/,— 1011/«, iei. 1892-935», iei 99»/.,KW/, id. de 32'/, mii. 4% lei 86»/887, id. de 50 mii. 4 °/„ lei 86»/,—871/s, id. de 274 mii. .4 °/, lei 871/,—88. Obligațiuni com. București 4 °/0 lei 84-84',. Oblig. credit jud. și com. 5% lei 98‘/„ — 98 VB. Func. rurale 5 °/0 lei 1008/,—101, id. de 4% lei 888/„89»/,. Urb. București 59/0 lei 89»/, — 90, idem Iași 5»/, lei 83»/,—84/,. Acțiuni : Banca Națională 2310 — 2320 lei.Banca Agricolă lei 244—247. Banca de Scont lei 106—110. Societăți de asigurare : Dacia-România lei 418—422. Naționala lei 417—420. Monede : Napoleonul lei 20 05. Cor. germană lei 24.70. Florinul lei 2.10. Rubla lei 2.65. Sconturi și avansuri : Banca Națională 5—6 ®/0,Banca Agricolă 6-8 °/C. Casa de depuneri 5'/, °/0. Devise : cek Londra 25.15 ; cek Paris 100- ; cek Viena 105.20 ; cek Berlin 123.35; cek Belgia—.—. Trei luni: Londra 24.91'/,. Paris 99.20. Berlin 122.10. Cereale Evenimentul cel mai important pentru noi e azi schimbarea condițiunilor meteorologice și căderea nloilor mai mult sau mai puțin ajundente în toată țara. Pericolul care amenința recolta noastră viitoare din cauza secetei prelungite e astăzi cu totul înlăturat. Lucrările ogoarelor și semănatului vor reîncepe acum cu mare activitate și se vor executa de astă dată în condițiunile cele mai favorabile. Americane trimite astăzi o bună urcare de «/,—»,"„ cent pentru grâu și de ’/,—/, cent pentru porumb, închiderea ambelor burse din New York și din Chicago sa făcut susținută cu cerere bună. Tendința piețelor europene e de asemenea mult mai fermă. Prețurile sunt în urcare pe toată linia. Ultimul buletin, de Sâmbăta trecută al bursei din Brăila, notează următoarele vînzări și cursuri : Grâu de 73 — 75 klgr. cu 6 — 23 ° 0 corp. str. hect. 11,200 cu lei 8,45- 9,55 hect. Grâu de 78'/,—80'/a klgr. cu 2—3% corp. str. hect. 4600 cu lei 10,35 —10,65 hect. și vag. 50 de 70—76 klgr. cu lei 11—13,20 suta klgr. Secară de 73 klgr. hect. 2000 cu lei 10,15 suta klgr. și vag. 5 de 65—68 klgr. cu lei 9,20—9,40 suta klgr. Porumb vechiu de 718/, klgr. hect. 9600 cu lei 6,17'/, hect. Porumb nou de 76 klgr. vag. 1 cu lei 10.20. Orz de 57'/, — 60 klgr. hect 12,120 cu lei 4,35—4,40 hect. și vag. 23 de 54 — 68 klgr. cu lei 7,60— 9,12'/, suta klgr. Orez de 46 klgr. hect. 2860 cu lei 9,05 suta klgr. și vag. 40 de 40—4S klgr. cu lei 7—9 suta klgr. Orzoaica de 68 klgr. vag. 4 cu lei 11 suta klgr. Răpită vag. 3 cu lei 7,20 suta klgr. Fasole vag. 6 cu lei 17,20—17,40 suta klgr. Ultime depeși Cota cerealelor in străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 27 Septembrie. Grâu de Oct. cor. 7.54 invariabil Secară „ „ „ 6.19 urc. 1 h. Ovez ,, „ ,, 5.28 scă. 1 h. Porumb ,, ,, 5.24 urc. 1 h. Berlin, 27 Septembrie. Grâu de Noe. Mar. 156.— urc. 25 c. Secară de , ,, 129.50 „ 75 c. Paris, 27 Septembrie. Grâu de Dec. fr. 20.85 urc. 10 c. Făină ,, ,, ,, 33.55 „ 20 c. Uleiu de colza ,, 49.— ,, 25 c. New York, 27 Septembrie. Grau disp. cent. 84»/, urc. 1»/, c. Grâu de Dec. ,, 85'/, ,, s/, c. Porumb ,, , 52— invariabil Chicago, 27 Septembrie. Grâu de Dec. cent. 79'/, urc. »/, c. Grâu de Dec. „ 79*/s ,, »/, c. Porumb Dec. ,, 45s/s „ c. Anvers, 27 Septembrie. Colza disp. cents. 21.25 invariabil Naveta » » 20.50 „ USFAT UF. 7I Pentru petele feței e foarte bun următorul amestec: apă de trandafiri 100 grame, acid boric 1 gram și 5 picături de apă de miere engleză. INFORMAȚIUNI MARȚI. ♦ 1) Un frumos ceas de aur pentru damă. 2) Un poit-vizir de metal bronzat. 3) Un serviciu de porțelan pentru cafea, pentru 6 persoane. 4) Done coșulețe de cristal colorat (port bijuterie). Sunt premiile ce acordăm în mod gratuit, prin tragere la sorți, tuturor persoanelor cari, cumpărând «Veselia» ce va apare poimâine, Jouî, 2 Octombrie, vor trimite la administrația noastră cuponul No. 15 din pag. Vila a «Veseliei». «Veselia» se vinde cu 5 bani în toată țara. ♦ Vineri, 3 Septembrie, se va face la Sinaia botezul Principelui Nicolae, oficiat de I. P. S. Mitropolitul Primat. La solemnitatea botezului vor asista ca președinte al consiliului și d-nii miniștri, corpul diplomatic, membrii Sf. Sinod, d-niî secretari generali ai ministerelor președinții înaltelor Curți de casație și de conturi, etc. ♦ Din Piatra-Neamțu primim vestea că colonelul Nicolae Burki, membru marcant al partidului conservator din localitate, fost în mai multe rînduri senator și deputat, a încetat din viață Duminecă, 28 Septembrie. ♦ Incendiul din pădurea Statului Somova (Tulcea), care a nimicit 300 hectare suferiș, a fost stins. De asemenea a fost stins incendiul, ce cuprinsese pădurea Pleopî, din acelaș județ. ♦ O porțiune din pădurea de fag a fraților Comănești din com. Racovița (Tecuciu) a ars. ♦ S’a localizat incendiul, care cuprinsese pădurile Statului din munții Bacăului. ♦ D niî Iacob Țăranu și Baldovin au fost aleși arbitri ai ju Qrviefațelor grafice din București, iar d-nii M. Antonescu și Al. Tacoman ca supleanți. ♦ M. S. Regele a grațiat și redus pedepsele mai multor condamnați de la Bucoveț și Ocnele Mari. ♦ La începere de mâine se va aplica noul tarif modificat al taxei medicamentelor. ♦ Ziarul Călătoriilor, care a apărut azi, Marți, conține următorul interesant și bogat sumar: «Legiunea străină a Franței» (cu o ilustrație), «Mânăstirea din Sidi-Ferudi», «Traversarea Atlanticului în balon», «Moartea tragică a unui tâlhar în Muntenegru», «Ce datoresc Albii Roșilor», Diverse, etc. Ziarul Călătoriilor, care se vinde cu 10 bani exemplarul în toată țara, mai publică două frumoase romane : «Zuavul din Malacoff» și «Floarea Neagră și Floarea Albă». ♦ Noaptea trecută a nins pe munți la Broșteni și Nămăești. ♦ Camera de comerț din Iași a cerut celei din București ca să-i trimeată o listă a tuturor fabricilor din raionul ei. ♦ Mâine încep cursurile școalei de sergenți de stradă, înființată de curând în București. Școala e instalată în localul companiei a 4-a de sergenți și e pusă sub direcțiunea d-lui -inspector Vlădescu-Olt. ♦ D. Ioan Simon a fost numit agent al serviciului maritim român din Constanța, în locul lui Bogza, destituit și dat judecăței pentru delapidare de bani ai serviciului maritim. ♦ In ziua de 16 Septembrie s’a celebrat la Chișinău aniversarea a 100 de ani a existenței regimentului «Volinsky». Cu această ocaziune s’a citit un ordin către armată, în care, între altele, s’au pomenit și soldații români căzuți la 15 iunie 1877 lângă Șiștov, după atacul acestui oraș de regimentul «Volinsky». Iată numele acestor eroi, români din Basarabia : Teodor Drogan, din orașul Soroca, (soldat); Ștefan Gavriliță, (toboșar), din satul Vornicenî ; Const. Munteanu, (soldat), din satul Cojușna; Ion Brumă, (soldat), din orașul Chișinău ; Con. Țoiu, (soldat), din satul Cojușna; Ion Manta, (soldat), din orașul Chișinău ; Ion Mămăliga, (soldat), din satul Vornicenî; Vasile Horcea, (soldat), din orașul Chișinău ; Simeon Chios, (soldat), din satul Truzeni; Vasile Pădureanu, (soldat), din satul Hartaș. ♦ Eforia spitalelor civile va construi un cazino și un institut de idioterapie la Sinaia. De asemenea va clădi un azil pentru convalescență din fondurile ce i-a lăsat defunctul mareșal G. Filipescu. ♦ D. căpitan Miclescu, atașat militar pe lângă legațiunea română din Paris, care a luat parte la manevre, a plecat la postul său. ♦ Pe platoul ce-l posedă Eforia spitalelor civile în fața penitenciarului Văcărești, se va construi un azil de alienați, în care vor fi internați toți bolnavii de la ospiciul Mărcuța, devenit impropriu. ♦ D. P. Dimitroff, noul agent diplomatic al Bulgariei la București, a sosit în Capitală și a cerut audiență ministrului de externe spre a-i presenta scrisorile de acreditare. ♦ Cercul artistic, literar și științific «Vasile A. Urechiă» și-a ales următorul comitet: D. G. Stoenescu, președinte d-ni: C. Danoasiu și T. Georgescu, vice-președinți; d. F. Paulian, casier ; d-niî V. Stoenescu și A. Breslauer, secretari; d. G. Ștefănescu, bibliotecar d. Gr. Ștefănescu, controlor. ȘTIRI ȘCOLARI ♦ Direcțiunea azilului «Elena Doamna», secția primară și profesională, face cunoscut persoanelor, cari au copii în acest institut, că din cauza boalelor contagioase din Capitală, s’au suspendat vizitele la eleve. Părinții sunt deja avizați că intrarea în școală este absolut interzisă. ♦ La școala română de fete din Sofia a fost numită d-ra Ecaterina Macaveff ca maestră de rufărie și croitorie. Sptirl ro.illia.xe ♦ Jouî, 2 Octombrie, dimineața, se va întruni consiliul de reviste al armatei, presidat de d. general Anghelescu, spre a judeca recursul făcut de administratorul d. Ienoviceanu contra sentinței Consiliului de războiu de pe lângă corpul II armată prin care e condamnat la 6 luni închisoare și destituire pentru delapidare de bani ai Statului. Fotoliul ministerului public va fi ocupat de d. comisar regal, colonel Corlătescu. Apărarea o va face d. căpitan Rozeanu. ȘTIRI JUDICIARE ♦ D. judecător de instrucție al cabinetului 5 de Ilfov a continuat erî cu instrucția în afacerea escrocheriilor de la Banca de scont din București. A ascultat pe fostul funcționar I. N. Tomescu, căruia, după cum am arătat, ’I se impută că ar fi cumpărat o casă a lui Stănică Ionescu, plătind Banca de scontratele întârziate la Creditul urban. ♦ Tribunalul Ilfov, secția a 2-a, a achitat erî pe J. Avramescu, Cociu Avramescu și S. H. Rusu, dați judecăței pentru că are escrocat pe Gh. Alexandrescu (Caregi-Bașa). D. prim-procuror a făcut apel. ♦ Mâine se deschide a doua sesiune a Gurței cu jurați din Ilfov. Curtea va fi presidată de d. consilier Al. Dobriceanu, având ca asesori pe d-nii Nicolau și Ferechide. Fotoliul ministerului public va fi ocupat de d. procuror Obedeanp. ȚIIRI ECO si OsTCE*P?!SAHC! AIF ♦ Se știe că d. Lessel, care exploatează niște păduri în județul Argeș, a cerut concesia unei linii ferate de interes particular de la Curtea de Argeș pânâ la Urb&BÎ. Consiliul de miniștri a respins cererea, fiind-că prin construirea acelei linii s’ar păgubi sătenii cari transportă lemnele ♦ La Turnu-Severin se va deschide bâlciul la 19 Octombrie. ♦ Banca Națională, din ordinul ministerului de finanțe, a predat băncilor din străinătate valoarea cuponului datoriei publice cu scadența de 1 Decembrie, adecă trei milioane de franci în Franța și 2 milioane de mărci în Germania. Cuponul de Ianuarie 1904 e și el acoperit în întregime. ȘTIRI SANITARE . Variola ovină s’a ivit în comuna Pătule (Mehedinți). ♦ Mersul scarlatinei în Capitală pe ziua de alaltă-ori a fost următorul: Bolnavi vechi 108, dintre cari 55 bărbați și 53 femei; bolnavi pe ziua de ori 20, dintre cari 7 bărbați și 13 femei. Totalul bolnavilor 128, dintre cari 62 bărbați și 66 femei. Însănătoșiți 12, dintre cari 5 bărbați și 7 femei. Rămași bolnavi 114, dintre cari 56 bărbați și 58 femei, și morți 2 bărbați. Eforia spitalelor civile a luat hotărîrea de a înființa încă 3 barace de isolare, pe lângă spitalul Colentina, pentru bolnavii atinși de boale contagioase. O Erî s’au mai constatat 3 cazuri nouă de scarlatină în Capitală. 331-bliog’X SLAI ♦ A apărut: «Istoria pedagogiei», vol. II de d. I. Găvănescul. Prețul 5 lec. , (litime inforiatinni MARȚI ¥ Cumperați Veselia ce va apare poimâine, Joiî 2, Octombrie c., daca doriți a câștiga un frumos ceas pentru damă sau alte obiecte foarte folositoare on cărei persoane. ♦ D. C. Stoicescu, ministru de domenii, întorcându-se din concediu, încetează interimatul d-lui ministru Vasile Lascar, la acest departament. ♦ Ministerul instrucțiunei publice, a acordat concediu de câte un an d-lor Mirescu, institutor de la Pitești, numind ca suplinitoare pe normalista institutoare Ecaterina Anghelescu, G. Popescu-Giocănel, de la școala de băeți din Urlați, numind ca suplinitoare pe normalista institutoare Stela Martinescu și G. D. Scraba, de la școala primară de băeți No. 20 din București, numind ca suplinitoare pe d-ra Băjenaru. ♦ Direcția generală sanitară a fost înștiințată că în Simileasca (Buzău), s'au ridicat toate măsurile luate în contra brâncei rânătorilor, epizootia încetând in comuna Codăești (Vasluiu), au încetat de asemenea epizootiile de antrax și de brânză infecțioasă. ♦ In urma economiilor făcute de casa școalelor la cumpărarea cărților pentru elevii și elevele școalelor rurale, s’au putut înființa pe lângă cele 30 de biblioteci populare din jud. Buzău, încă 65 de biblioteci. Consiliul permanent al instrucțiuneî din ședința de orî, a continuat discuția asupra regulamentului școalelor normale de învățători și învățătoare. Vaporul «Styria», al Lordului austriac, care a sosit la Sulina, venind de la Clasomen a fost supus la o carantină de 12 zile. ♦ Inspectoratul învățământului privat a mai trimes o parte din certificatele de promovare și diplomele de absolvire ale elevelor și elevilor reușiți la examenul din iunie, gimnazului din Brăila și liceelor din Galați și Pitești. ♦ Consiliul permanent al instrucției în unire cu comisia specială a școalelor normale, a terminat discuția asupra regulamentului pentru școalele elementare de comerț. ♦ D. Eugeniu Stătescu, ministru de justiție, a sosit era în Capitală venind din Câmpulung. ♦ Ministerul instrucțiunei publice a trimis a doua circulară directoarelor și directorilor de școli primare, prin care se face cunoscut că se vor tolera fără timbru cărțile repetenților și cărțile pe cari elevii le vor avea de la premii sau de la frații lor mai mari. D. Lăcusteanu, directorul serviciului zootehnic, s-a întors în Capitală venind din inspecția ce a făcut perie a statului din Anadolkovî, precum și depositului de armăsari. ♦ Ministerul de domenii, nedispunând de fonduri spre a înființa pepiniere în județele în cari vița a fost distrusă de filoxeră a cerut acelor județe ca să deschidă credite pentru înființarea pepinierelor, aceasta fiind în primul rând în interesul lor. ♦ Camera de meserii din Capitală nu va ține ședință Vineri, Camera de comerț fiind convocată pentru aceeași zi. ¥ Diseară se întrunește consiliul sanitar superior în ședință ordinară. Tot azi se va întruni și comisia veterinară, care se va ocupa cu chestia combaterea răpciugei în Dobrogea. Azi se întrunește consiliul de igienă al Capitalei, sub președinția d-lui primar Robescu. In această ședință se va trae de către medicul-șef al comunei și conferința anunțată despre mortalitatea copiilor în vîrstă de la 1—5 ani. ♦ Comisarul guvernului pe lângă corporația artelor grafice, din București a fâcut opoziție la ministerul $9 dorp sau nu contrar aprobărei statutului aceleî corp*talii»