Universul, noiembrie 1903 (Anul 21, nr. 300-329)

1903-11-01 / nr. 300

insuportabilă. Firea lui rece, lipsită de orice elan de entusiasm sau de generozitate, disperează pe simțitoarea lui soție care începe să iubească pe tinorul Davernier (Ap. ■ Demetriad). Pierzând orice nădejde de îndreptare, doamna Fergan imploră zadarnic pe soțul ei să consimtă a se despărți. Dar toate rugămințile ei și toate intervențiunile rudelor, rămân zadarnice. Soțul știe pe din afară paragraful divorțului și e sigur că nici un tribunal din lume nu-l va putea despărți de Irena. An dupe an se scurge în aceiași atmosferă grea și numai micul René, copilul unic în jurul căruia se întâlnesc afecțiunile părinților, întârzia furtuna să izbucnească. In actul al treilea însă, zece ani după acțiunea din actul al douilea, soțul, din ce in ce mai autoritar, vrea să-și impună voința internând la un liceu pe micul René. Soția lui se opune din toate puterile. Ea știe că acest copil e născut din relațiunile ei cu frumosul dar ftizicul Duvernier, îl vede ofilit și ftizie ca pe tatăl său, și, într’o scenă de o sare putere dramatică, revolta ei, înăbușită de atâția amar de ani izbucnește. Ea își mărturisește păcatul. Indiferentul ei soț vrea acum să divorțeze cu orice preț. Dar acum e lodul soției. Ea refuză divorțul cu aceiași indiferență, căci zice ea: «Tineră nu mai sunt, nădejde nu mai am, viitorul meu da femte e stins. E rîndul meu acuma să duci viața pe care am dus’o eu !» Despre interpretarea acestei piese rafinate ce ași putea spune? Apreciatul meu coleg în ale muzicei a scris ori o cronică pe care ași subscri-o cu amîndouă mâinile. Zic, prin urmare, ca a fost o interpretare cât se poate de bună făcând însă o mențiune particulară pentru d-na Lucia Costescu. D-sa ne apare cam rar, dar întotdeauna ne satisface. Aseară a jucat din nou cu o distracțiune și o inteligență care îi face onoare. Aolul d-lui Lecca l’am văzut anul trecut, cu ocazia reprezentației de adio a d-nei Av. Romanescs]. In afară de câteva tipuri episodice,foarte bine redate de d-nui V. Toneanu, I. Niculescu și N. Soreanu, piesa aceasta se reduce în difinitiv la o singură scenă în care apar în fața unui comisar de poliție, o doamnă din lumea mare care, într’un moment de disperare, trage cu revolverul în individul care i-a sucit mintea, și care, pentru o clipă de plăcere, caută s-o exploateze în modul cel mai laș. E o tiradă cam declamatoare, înpotriva acestei specii de cavaleri, cari la Paris, unde se petrece acțiunea, abundă mai mult ca oriunde. Rolurile principale au fost susținute de d-ni. I. Livescu, foarte corect aci ea și în piesa precedentă, de d. Demetriad și d-na C. Demetriad care s’a achitat destul de conștiincios de rolul în care avea să lupte și cu amintirea încă vie a Aristiței. _________ Stai 61. Î2â1? AMPLA Rîii » i’st pi![Sat Accidental din str. Berzei In strada Kerze se face un canal. Aseară trecând pe acolo un birjar, fără să bage de seamă, coți caii cari se prăbușiră în acel canal. Cu mare greutate nenorocitele animale fură scoase afară, betege de picioare. Ultime infilmațiuni VINERI. ♦ Când dorește a concura in mod gratuit, prin tragere la forță, la următoarele 4 prețuri: un frumos ceas de aur pentru bărbat , O galerie pentru sobe, Șerise cuțite să sea se furculițe de cäesert și O zaharnuă, de Migintrafjtic, să mi uite de a cumpăra Universul ce apare mâine, Sâmbătă, și poimâine, Duminecă 3 Aioembrie, și de a trimite cupoanele IVo. 19 și SO din acele numere la Administrația noastră. Animal trianîând ambele cupoane, toți cititorii pot lua parte la tragere. In cursul lunei Octombrie au fost închise, la intervale deosebite, școlile No. 1, 6 și 8 de băeți și No. 2 de fete din Craiova, precum și școlile din Bistrița și Melinești (Dolj), din cauza scarlatinei. Acum în urmă s’a mai închis : școala din Tutopoli (Iași), din cauza scarlatinei; școala No. 2 de băeți din Constanța, din cauza pojarului; școala No. 3 de băeți din Caracal, pe timp de 15 zile, din cauza pojarului; școala No. 20 de fete din București, din cauza scarlatinai și pojarului, și școala din Sinaia pe timp de 5 zile, din cauza spartarii;«î. ♦ Primăria Capitalei a depus spre păstrare, în arhivele Statului, registrul cu actele slărei civile s Familiei Regale. ♦ Azî e ultima zi când se mai primesc înscrieri pentru examenele de capacitate, pentru catedrele de la școlile secundare. ♦ S'a redeschis școala din Rușețu (Brăila), care fusese închisă din cauză de boală. ♦ Consiliul facultăței de medicină din București a admis cererea d-lui dr. Herescu, spre a trece examenul de abilitare ca docent în boalele căilor urinare. ♦ Dna Ana Pioth, maeștri de broderie artistică la școala profesională «Principesa Maria», din București, a obținut un concediu de 2 luni, spre a prepara mai multe lucrări. ♦ Ministerul de domenii dispune aproximativ de 8 milioane de port-aItoi. Din aceștia ministerul nu va putea da la particulari decât 3 milioane de port-altoiuri, deși s'aui cerut peste 7 milioane. ♦ După știrile primite la ministerul de domenii, rezultatele obținute cu creșterea albinelor au fost slabe. Din cauza secetei, stupii n’au roit. ♦ In urma unei cereri a Camerei de meserii din Capitală, 8’sa trimis de către toate corporațiile de meseriași, câte 10 exemplare din statutele respective. Aceste statute vor fi distribuite membrilor Camerei de meserii. ® D. Al. Giani, ministrul de justiție, va primi in audiență Lunea, Miercurea și Sâmbăta de la 3—4 luni. după amiază. ^ D. E. Gostinescu, ministru de finanțe, a lucrat ori după amiază cu comisiunea la întocmirea noului tarif vamal, care va fi sfirșit peste 3 zile. 4. D. C. Sărățeanu, noul secretar general al ministerului de justiție, va depune azi jurămîntul. * Ministerul de domenii a aprobat alegerea făcută în persoana d-lor Al. Dinu și N. Dumitrescu, ea amndi și în comisiunea examinatoare a corporațiunei meseriașilor bărbieri din Capitală, numindu-se ca al 3-lea membru din partea ministerului dl. Teodor Antoniu. * Ministerul de domenii a făcut cunoscut corporațiunilor de meseriași, că trebue să adreseze cererile pentru carnete și brevete în primul rând Camerei de comerț ; numai in cazul când nu se vor mai găsi acolo, corporațiuniie vor putea să și le procure de oriunde vor crede nemerit. ♦ In urma intervenției ministerului de domenii pe lângă cel de finanțe, s’a fixat administratorilor financiari, însărcinați cu perceperea veniturilor Corporațiunilor de meseriași, aceeași remisă ce se acordă de Stat, pentru perceperea celor l’alte venituri. ♦ Ministerul de domenii a aprobat alegerea făcută de corporațiunea bărbierilor, pălărierilor, modistelor, cumpărarilor, brutarilor și cofetarilor din Ploești, numindu-se de minister câte un nou membru de fiecare comisiune. ❖ Variola ovină s’a stins cu desăvârșire în Crâmpoaia (Olt). Această comună era singura localitate din județ unde mai exista variola, așa încât în present, județul Olt e îndemn de orice fel de epizootie. * Un cal al d-lui Ispas, din str. Căruțași din Capilă, a turbat și a mușcat pe stăpânul seu. Victima a fost trimisă in căutarea institutului antirabic. 9 Primăria Capitalei a trimis ministerului de interne, spre aprobare, votul consiliului comunil, prin care s’a hotărît ca piața Lucaci să poarte numele de «piața Laurian». ♦ Distribuirea premiilor la expoziția pentru răspândirea științelor, care urma să se facă Duminecă, s’a amânat pentru o dată nenotărită. ♦ Primăria Capitalei a întocmit un memoriu în chestia diferendului dintre primărie și ministerul lucrărilor publice relativ la exproprierile de la Obor. Comisia, compusă din d-nii C. F. Robescu, primarul Capitalei, Costescu- Comăneanu și Tache Protopopescu. Însărcinată cu regularea acestui diferend, înainte de a Începe tratativele cu ministerul, se va întruni mâine în ședință intimă acasă la d. Costescu-Comăneanu, spre a studia memoriul. * Direcția generală sanitară a dispus ridicarea măsurilor de poliție sanitară din Siliștioara (Romanați), unde a încetat cu totul epizootia de holera porcilor, ce bântuia în localitate. * Aseară s’a ținut la ministerul de interne un consiliu de miniștri sub președinția d-lui prim-ministru Sturdza. ♦ Din inițiativa d-lui D. Berlescu, sub-director general al elegrafelor și poștelor, s’a decis de a se creia pe lângă direcția generală a poștelor, telegrafelor și telefoanelor, o casă de ajutor și de retragere pentru funcționarii săi inferiori. Această casă va da ajutoare personalului în caz de retragere, comparativ cu reținerile făcute, ajutoare in caz de decese în familie, etc. D. Berlescu a mai întocmit un proiect de lege relativ la Înființarea unei case de ajutor, credit și economie pentru funcționarii superiori din acea direcție, în felul casei de ajutor, credit și economie a corpului didactic. Din capitalul depus se vor servi ajutoare membrilor săi, sub formă de împrumut cu procente mici. Ambele case vor fi sub controlul direcțiunei generale și vor fi administrate de un consiliu, compus din funcționari superiori. * Duminecă, 2 Noembrie, se va face o vînătoare de epuri în pădurea Pantelimon, cantonul No. 15, la care vor participa membrii cercului intim al vînătorilor. ♦ La examenul de licență în farmacie au reușit d-nii G. Maziaru, Ar. Mihalovici, Corneliu Mărgineanu, Gh. Stoica, I. Teodorascu, Artur Tatușescu, d-na Alexăndrina A. Tatușescu și d-șoara Alexandrina Pârcălsbu. ♦ Aseară s'a întrunit consiliul sanitar superior în ședință extraordinară la care a luat parte și d. ministru Vasile Lascăr. D. ministru a cerut consiliului să-șî dea părerea în ce privește partea sanitară și veterinară a procntului de lege asupra organizarea comunelor rurale. S'a hotărît în urma unei discuții la care au luat parte d-ni: dr. Manolescu, directorul general al serviciului sanitar, dr. Babeș, dr. S.oloescu și Locusteanu, directorul serviciului zootehnic de la ministerul de domenii, ca în proiectul de lege să se introducă două articole privitoare la înființarea agenților sanitari comunali și a revizorilor de vize. Consiliul se va întruni din nou in cursul săptămânei viitoare spre a discuta, împreună cu d. ministru și alte puncte relative la partea sanitară a proiectului de lege al ziarului „Universul“ Din România Telegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL Asasinat. — Urmărire. — Crimă. — Cazări de nebunie. — Concuoptori de minore Iași. 30.— In dreptul Frăsulenilor a fost scos din Prut cadavrul unui soldat rus. După toate probabilitățile, nenorocitul a căzut victima unui asasinat, căci pe corp se văd urme de violențe. Autoritățile au deschis o anchetă. Parchetul din Budapesta a cerut urmărirea lui Adolf Freybng, funcționar la o casă de scont, care, după ce a delapidat 30 mii de coroane și a furat bijuterii în valoare de peste 80 mii coroane, a dispărut. — In dreptul bisericei din Mălăești s'au găsit mai multe bucăți din cadavrul unui copilaș. S’a deschis o anchetă. — Atât autoritățile cât și corpul medical, sunt viu uimite și îngrijate de enormul număr de cazuri de nebunie ce de câtva timp se manifestă printre locuitorii orașului și județului nostru. Zilnic se semnalează noul cazuri, și din rapoartele sosite parchetului reese că nu se mai găsesc locuri de internare pentru acești nenorociți, toate ospiciile fiind pline. — Cercetările în privința comerțului de carne vie, ce se practică pe o scară întinsă în orașul nostru, continuă. Mai mulți indivizi au fost depuși, ei sunt constituiți în bandă și operează de ani de bile. Piața cerealelor. — Criminal arestat.Uibire gravă.— Apele Dunărei Brăila, 30.—Din America se anunță o scădere de 1 și */« la grâu și V. la porumb. Piața e foarte calmă și navlurile în scădere. Grâul în greutate de 71—78 kgr. s’a vîndut 12,30—13,90 suta de kgr. Secara de 73.5000 cu 9,25. Porumbul de 75—76 cu 8,80—9. Orzul de 52—57 cu 7,90—8,05. Ovăzul de 41—47 cu 8,15—9,30 Fasolea cu 18. Gincuantina de 80 cu 11,10 vagoane sosite 173. In port staționează 18 vapoare. — Poliția de siguranță a prins pe Timofei Grgorie, care a otrăvit anul trecut 3 țărani. — Căruțașul Iacob Gheorghe, venind în goana cailor, a lovit sfărâmând trăsura cu Nr. 85 și rănind grav pe proprietarul Petroiu, care a fost trimis la spital. — Cota apelor Dunărei este de 1.60 de asupra etiogiului. Isprăvile absolului -Moarte subită.—început de incendiu. — Intîrzgeri de vapoare. — Arestare Galați, 30.— Birjarul Vasile Mateiu, turmentat fiind de băutură, a bătut grav pe Alexandru Moraru. Bătăușul, după aceea, a dispărut. — O femee necunoscută, ducându-se la spital spre a se consulta, a căzut deodată în curtea spitalului, murind subit. — Un început de incendiu s’a declarat la hotelul «Ismail». Cauza incendiului este o luminare care a aprins niște perdele. — Vapoarele au sosit azi cu mari întârzieri, din cauza ceței. Azi Abdula, fiind bănuit că a furat un ceasornic de la precupețul Csenes, a fost arestat. Inaugurarea expoziției agricole și industriale Pitești, 30.—Azi, la orele 11 a. m . s’a inaugurat expoziția agricolă și industrială în prezența prefectului, a autorităților și a unui numeros public. Au vorbit prefectul Manolescu și deputatul Dimancea, arătând foloasele cari rezultă din deschiderea unor astfel de expozițiuni, cari sunt un puternic îndemn la munca mai perfecționată. Caicat de tren.—Atacat de urs Sinaia, 30.— Aseară, din trenul de persoane care sosește aci la 7 și jum, s’a dat jos un anume Mihail Tațu, de profesiune dulgher, în etate de 36 ani, din comuna Cornu, județul Prahova. După plecarea trenului spre Predeal, numitul a pornit pe jos spre Gara Pădure, mergând la d. Alexe Saringa, unde avea de lucru. Când a sosit în direcțiunea Pieței Noul, trenul accelerat care sosește la 8 și 37 m. seara, l-a căcat, lăsându-l mort pe loc. Azi dimineață, din ordinul d-lui prim-procuror, cadavrul a fost ridicat și dus la spital. Azi, la orele 12 jum. s'a întâmplat o nenorocire la grădina zoologică de aci, îngrijitorul urșilor, Ion Mi jelea, intrând în cușca animalelor spre a o curați, ca de obiceiu. ursul care a fost dăruit de d. Take Ionescu Eforiei, l'a apucat pe îngrijitor și era să-l ucidă, dacă din întâmplare nu trecea compania a 2-a a batalionului 4 vînători ce mergea la exerciții. Un caporal a împușcat ursul cu 2 gloanțe, lăsându-l mort.pe loc, îngrijitorul a fost dus rănit la spital. Se crede că va scăpa cu vieți. Sinucidere.—IV cnorocire groaznică.—Escroc arestrisie cu din lași. 30. — Rucsandra Popovici.In vîrstă de 70 ani, locuind în strada Sărărie, sa sinucis astăzi, înorându-se în fântâna din curtea caselor in cari locuia. Cauza actului ei disperat este mizeria. — Cocorul Nicu Balan, din comuna Șipote, a căzut asupra unui cuțit, Spintecându-șî abdomenul. In stara muribundă el a fost înaintat spitalului. — Țiganul Matei Ciuboțica, care cutreera satele, escrocând Serviciul telegrafic Sppt , vînzare ,trne trei locuri situate la Tr..Severin și, dăruite de d-na Olga Mavrocord at im folosul Palatului Invalizilor. Doritorii vor adresa ofertele la Administrația ziarului «« Universul ». 3 pe locuitori cu sistemul «Anatonic, apa de aur», a fost arestat astăzi. — Un incendiu a distrus casa lui Necula Gherasim din com. Rosie. Telegram ale Agenției Imin Din Streina late Yit.Ha Suveranilor italieni in Angliă Roma, 29. — Regele și regina Italiei vor pleca Duminecă în Anglia. Boala împăratului Postdam, 30. — împăratul n’a mai făcut de ori preumblarea sa obicinuită din cauza unui vânt violent. Starea generală este satisfăcătoare. Taispnnia particular« *ie ziarului * Universul» Din streinătate Interesante extineoțe cu telegrafia fără fir Viena. 30.—S’au făcut seri experiențe cu telegrafia fără sîrmă între gara Keplitz (Boemia) și un tren care se afla în mers. Experiențele au reușit pe deplin. De la o distanță de șapte kilometri s’au schimbat depeși foarte lămurite. Ajutoars sârbești pentru fugari macedonen. Moștenirea reginei Braga Belgrad,'30. — Se organizează aici o mare subscripție de binefacere în favoarea fugarilor macedoneni cari se află în Serbia. —Avocatul Jovan Velicovici, în calitate de procurator al surorilor reginei Draga, a primit azi versamentul de cinci sute de mii de franci, moștenirea Dragei. O comisiune specială protocolează acum obiectele din conacul vechiü. Marinarii „împeratului Saharei“ osrmă despăgubiri Paris, 30.—Cei zece marinari părăsiți de Lebaudy, disperatul Saltare!», pe coastele africane, făcuți prizonieri de arabi și liberați de guvernul francez, cer «împăratului» o despăgubire de o sută de mii de franci. România în trustul european contra Statelor Unite Paris. 30. — Statele europene, interesate în chestiunea petroleului, temându-se de a deveni întru totul dependente de America de Nord în privința petroleului, discută acum proiectul de a forma un trust european compus din România, Germania, Austria, Rusia, Franța și Anglia, pentru a birui concurența americană. Incendiu misterios într’ningen peștsl Berlin, 30.—Depeșă din Petersburg : In vagonul poștal de la un tren expres de pe linia Petersburg-Moscova, s’au aprins, în timpul cursei, niște pachete provenind din străinătate. Nu se știe ce conțineau acele pachete.Incendiul acesta a distrus valori de șapte milioane de ruble cari se aflau în același vagon poștal. Starea Imperstului Germaniei Berlin. 30.1-Convalescența împăratului Wilhelm înaintează în mod satisfăcător. Împăratul va putea să deschidă in persoană sesiunea Reichstagului, peste trei săptămâni. Dușmănia între psificianii ruși Viena, 30. — Ziarul «Neue Freie Presse» află din Paris că, cu toate desmințirile de până acum, lumea politică de acolo continuă a considera ca posibilă apropiata demisie a lui Lamsdorff, ministrul de externe al Rusiei. Se spune că pricina acestei demisii ar fi o neînțelegere între Lamsdorff și țarul Nicolae în privința politicei rusești în extremul orient. Lamsdorff ar fi fost contra acordărei de depline puteri amiralului Alexieff, comandantul escadrei ruse din Oceanul Pacific. Politica lui Lamsdorff este cu deosebire în opoziție cu aceea a marelui duce Alexandru Mihailovici, soțul surorei predilecte a țarului, Xenia, și comandantul cuirasatului «Rostislav». Marele duce Mihailovici are mare influență asupra țarului. Se zice că și Pobiedonoszeff, procuratorul Sinodului rusesc, ar fi contrar politicei lui Lamedorff. Manifesta reveluționari în cazarmele rusești Berlin, 30.—Se telegrafiază din Petersburg că ministrul de războiu al Rusiei a trimis o circulară tuturor comandanților de regimente, ordonându-le cea mai mare supraveghere în privința răspândire! de manifeste revoluționare in cazarma. Ministrul le ordonă asemenea ca să privegheze de aproape mai cu seamă pe soldații evrei. Turcia sstea ca si aplice raforatîn Viena. 30. — Ziarul «Zeit» este informat din Constantinopolc că ambasadorii Austriei și Rusiei au declarat sultanului că Puterile vor trebui sa întrebuințeze mijloace de silnicie contra Turciei, dacă aceasta nu va aplica reformele în Macedonia. ULTIMA ORA Telegiwle HmM taine — solsite în timpul nopței — Din Camera ungurească Budapesta. 30.—Camera Deputaților a continuat discuțiunea asupra programului guvernamental. Deputatul Klas a ținut un discurs fie două ore. Ministrul președinte cere de a se pune la ordinea zilei legea pentru contingentul recruților. Propunerea stîrnește protestațiuni sgomotoase și tumuli din partea oposițiunei. In urmă s’a hotărît ținerea unei ședințe secrete. Starea Împăratului Germaniei Posklam, 30. — împăratul a luat azî dimineață cunoștință de rapoartele ministrului de războiu, șefului statului-major general al armatei și al cabinetului militar, ce i s’au cetit de titulari. Svon fals Sofia, 30. — Svonul răspândit în străinătate despre demisiiunea și reconstituirea ministerului actual, este absolut fals. Roeboiii ruso-Japonese Londra, 30.—Ziarele află din Sangul că împăratul Japoniei a fost încredințat de autoritățile militare că armata japoneză ar fi gata pentru a năvăli Dumineca viitoare în Mandciuria contra rușilor particulari ale ziarului «Universul» — Sosite în timpul nopței — întrunire pentru ridicarea statuei lui Cuza-Vodă Iași, 30.—" Comitetul pentru ridicarea statuei lui Cuza-Vodă s’a întrunit în astă-seară, la 8 ore și jumătate, în localul Camerei de comerciu. Erau prezenți fruntașii tuturor partidelor. S’a hotărît în mod absolut și definitiv, ridicarea statuei în Iași. Apoi, prin discursuri lungi, toți au protestat contra acelora cari se încearcă a exploata politicește această chestiune. Persoanele Intrgnite au votat și subscris o declarațiune prin care afirră că ridicarea statuei nu are altă menire decât aceea de a glorifica faptele mărețe ale lui Cazs. Prin această declarație se desaprobă încercarea unora d’a amesteca politica in această chestiune absolut patriotică. Comitetul va trimite mâne această declarațiune tuturor ziarelor din țară. S’a hotărît apoi să se numească delegați in toate orașele din țară pentru strîngerea fondurilor necesare la rădicarea statuei, întrunirea s’a terminat la orele 11. Restul discuțiilor de la această întrunire vi-le vom trimite prin poștă. O dispariție sensaționala Viena. 30.—Se telegrafiază din Lemberg ce face acolo mare sensație disparițiunea avocatului Onuskiewitz, care a fugit cu nevasta sa, cântăreață la un teatru de operă de aici, lăsând datorii frauduloase în sumă de 120 de mii de coroane. O arestare la Posen Berlin, 30. — Se depeșează din Posen ca a fost arestat azi acolo un anume Martin Biedermann, proprietarul ziarului polonez «Praca» și fondatorul unei bănci mari. I se aduc acuzații politice. lîică erare ruso-japonezi. Mulți morți Berlin. 30. — Depeșă din Petersburg. Se telegrafiază din Tsemulpo (Coreea) că trei sute de lucrători japonezi din port, înarmați cu ciomege și cuțite, au atacat 26 de marinari ruși ai canonierei «Bobr». Marinarii i au respins cu lovituri de pumni și au isbutit să ajungă la șalupa cu care veniseră la mal. Japonezii i-au bombardat cu pietre rănind mulți din el. După aceasta, două sute de japonezi, întărâtați cum erau și înarmați cu securi și cu săbii, au năvălit in cartierul european și au făcut perchisițiuni pe la case căutând ruși ca să-i omoare. In ciocnirea cu marinarii ruși, două japonezi au fost răniți de moarte. Mai mulți alții au fost rea maltratați. S’a ordonat mai multor vase rusești să sa ducă în acea parte. Uși alt Salon cu carbră Paris, 30.—Baionul cu cârmă al lui Lebaudy, plecat la 9 ore și jumătate dimineața de la Moisson, s-a coborât, la 11 ore și 40 de minute, aproape de turnul Eiffel, adică precis în punctul fixat de mai înainte. Scandal în Camera franceză Paris. 30. — In ședința de azi a Camerei, pe când se discuta budgetul ministerului de războiu, deputatul radical Berteau a strigat republicanului moderat Berthoulat: — Ești un renegat mișel ! A urmat un tumult enorm. Ședința a fost suspendată. Bertixoulat a trimis martori lui Berteau. Lege rusească în centra germanilor Berlin. 30. — Ziarul «Lokalanzeiger» este informat din Petersburg că ministrul de interne al Rusiei a numit o comaisiana care studiază o mm se tranve Srm XT JBS — lege pentru limitarea domiciliului străinilor în Rusia de apus. Această lege e îndreptată contra germanilor. Starea împăratului Germaniei Berlin, 30. — «Frankfurter Zeitung» spune că vindecarea complectă a împăratului Wilhelm va cere câtva timp. împăratul, a stat foarte liniștit în timpul operațiunei. Curgerea sângelui, după tăierea polipului, care era destul de mare, a fost abundentă. Profesorul-medic Schmidt se duce la palat in fiecare dimineață, examinează rana împăratului cu oglinda și-i pune iodoform. Modificări la tractatul de alianță franco-rus Londra, 30.Ziarul «Times» scrie că corespondentul din Paris al ziarului rusesc «Novoye Wiernia», a intervievat pe ambasadorul rus de acolo, prințul Urusoff, care a zis că s’au făcut tractatului de alianță franco-rus câteva modificări însă cu spiritul lui a rămas același ca mai înainte. Deputați unguri transportindu-și paturile la Cameră Budapesta. 30. — Primulministru Ștefan Tisza, în scop de a birui obstrucțiunea, a hotărit ca ședința de azi a Camerei să continue la noapte, mâne toată ziua, mâne noapte și tot așa înainte, până ce obstrucțiunea va ceda. In momentul când vă telegrafiez, se transportă în localul parlamentului saltele, perini și plapume pentru deputații care voiesc să doarmă prin coridoarele Camerei in timpul ședințelor de noapte. Oposițiunea e hotărîtă să reziste. Arderea unui vapor Roma. 30. — Aproape de portul d’Anzio (marea Tireniană) s’a aprins azi dimineață vaporul «Bermida», încărcat cu mărfuri. Vaporul continuă a arde. Explosie. Victime Roma, 30.—Se telegrafiază din Taranto că întreaga casă a pirotehnicului Biancelli de acolo a fost aruncată in aer de o explozie de dinamită. Un om a fost omorit și doi răniți. O cisitori8 sfrilisită Roma, 30. — se comunică din Florența că azi s'a căsătorit acolo Carlo di Rudini, fiu al fostului prim-ministru al Italiei și ruda a ministrului Italiei la București, marchizul Beccaria d’Incisa, cu o domnișoară engleză, anume Labouchère, care Îi aduce o zestre de 20 de milioane de franci. Arestarea unui preot Roma. 30. — O telegramă din Catania (Sicilia) anunță că a fost arestat acolo un preot foarte bogat anume Gaucetta, acuzat că a făcut să fie ucis un anume Bruno care nu voia ca sora sa să se bage servitoare la preot. "IfpIfcTA COLE (Vineri, 3 Octombrie) Teatrul Național.— La operă 8« va cânta «Traviatta» de Verdi. Căsătoriți Pe ziua de 30 Octombrie 1903 Constantin E. Stănescu cu d-ra Angela M. Th. Statascu, Tudor Petre Gheorghe cu d-ra Dafina Mușat Tudor, Vasile Grigore Panaite cu d-a Maria Marin Dinuța, Gheorghe N. S. Gâlcă cu d-ra S.d ra S. Benedek, Nicolae C. Voicu cu d-ra Tudora N. Popescu, Mărirn M. Neagu cu d-ra Ioana M. Chiriță, Moise H. Heșkovici cu d-ra Rifca A. Mendelsohn, Scăriat N. Pană cu d-ra Anița Stan Dumitru, Marin Ioan Andrei cu d-ra Petra Stoian Ivan, Dumitru I. Ștefan cu d-ra Maria V. Diaconu, Ion Niculae Dicu cu d-ra Thereza Maria Gusty, Ion Costache Toma cu d-ra Frusina Hie Dedu, Constantin D. Popescu cu d-ra Alexandrina Mandica Popescu, Dimitre G. Dumitrescu cu d-ra Elena Elena Hristea, Anton G. Bucur cu d-ra Ștefana I. Vladescu, Mateiö Corvin cu d-ra Ilinca H. I. Gheorghiu. ___________ Născuți și Morți Pe ziua de 30 Octombrie 1903 Născuți 18. Morți 20 și anume: Constantin Racovița 45 ani, Margareta Constantinescu 20 ani, Constantin Mihalcea 35 ani, Constantin Petre 8 ani, Ștefan N. Petre 4 ani, Zoița I. Văduva 65 ani, Nicolae Lov 29 ani, Ecaterina P. Cositor 4 luni, Atanase Păunescu 85 ani, Eufrosina P. Panaitescu 1 an, Rada Vlaicu 50 ani, Floarea lonescu 47 ani, Niculae Olteanu 9 luni, Dumitru Ionescu 64 ani, Niculina P. Dumitrescu 5 ani, Atila Panteși 8 zile, Heinrich Vexier 21 ani, Polila M. Zaharescu 6 ani, Marița P. Pave! 10 zile, Raica Rusu 28 ani. Act de mulțumire Subsemnatul August Besner, tutorele minorilor romași în urma defunctului Carl Steinke, mi grăbesc a aduce la public viile mele mulțumiri Societăței române de Asigurări generale «tîeneralft» din București, pentru prompțiundin an cu care a lichidat suma da lei 16000 (zeci mii) pentru care numitul ișî asigurase viața de abia de un scurt timp Și o recomand călduros tuturor acelor persoane cari vor să asigure viitorul familiei lor. 6029 m. o. August Vespert Cu profilul regret Direcțiuea Fabricei de Ciment din Brăila vă aduce la cunoștință încetarea din viață la vârsta de 29 ani a lui Nicolae Travi Lter Inginer chimist diplomat Decedat în București în ziua de 30 Octombrie (12 Noembrie), și a cărui înmortântare va avea loc azi. Vineri 31 (13) Noembrie, or.le 4 p. m., la Cimitirul protestant. Acest avis va ține loc de invitațiune specială. CONSERVELE STANCOVICI“1 CELE MAI IEFTINE ȘI MAI RENUMITE « US cutia de 2 kilo, și leii și 40 stííia de 3 kilo kitl cutia de 1 kilo SÜ& bani cutia miei de 70 kioi Vlazere, Fasole, Ghioneț, Rame, vinete, dovlecei, etc Depozit general Regal fi 1 1 bis — Combrekntilnr mare rahat — Corporația Mecanicilor, Al’iurierilor, Cantarigiilor, etc. Bălin mare BA îs M sala Băilor Eforiei Sâmbătă seară ( Noembrie I!) și nigra ■alitate superioară, 1500 decalitri, recoltat In acest an din vie indigenă, pe coasta nisipoasă in I localitatea Valea-Rea din comuna Călugăreai (Prahova), se vinde în total. PĂDUREA Muscelul-Diru! 200 pogoane, etate 12 ani, situatâ în comuna Gura-Sărățeni (Buzău), se dă un tăcre chiar de acum. A se adresa doctorului P. lupotescuu Buzei S. 7042 iPHiiiuawi—iiwchiai'in -iWT'yi wwwf.WiTIWsr0m .va Licitație publică Se aduce la cunoștința publică că în ziua de 14 Noembrie c., se vinde cu licitație publica, ln str. Brezoianu colț ca Buc. Elisacheta, utensiuie și mașinele tipografice ale ziarului «Voința Națională», averea minorilor drf. G. Cantacuzino. Licitatiunea va începe de la suma de lei 11.197.75. Gap portărel, fsl.nea. 7045 iii SOCIETATE de Credit Funciar Resia din București Se aduce la cunoștința deținătorilor de scrisuri funciare rurale, pă plata cuponului de 1 Ianuarie 1904 și a scrisurilor esite la sorți, se va face cu începere de la 3 Noembrie viitor (16 Noembrie stil nou). 7032 Direcțiunea. 110 Lbi laps^persi se oferă persoanei care va aduce si Agenția ds publicitata Ad Steinberg, ad Smârdan 24, până Luni 3 Noembri Un geamantan roșu pierdut Marți dimineața, 28 c., 11 trenul dintre Pitești-București. Geamantanul are valoare iurttă pentru proprietarul sec. Găsitorii nu este expusă la nici un fel de rgat pundere. 7030 Avis Important DE LA RAMPA DE VINURI Către unii comercani și festiori spirtoase Ve fac am cunoscut ca ma i mulți Angrosiști de vinuri și Podgoreni, am stăruit și am reușit In Onor. Primărie a Capitalei șă ni se redeschidă vechea Magazie C. de la Antrepositele Glagoga, deosebit de societatea Angrosiștilor, și am reușit să ni să scadă dările în mod simțitor, așa că suntem hotăriți a vinda maleftin oa în oricare rampă. Vă fugim car că Înainte de a cumpăra vinuri din altă parte, să bine-voiți a încerca la noi, unde găsiți zilnic 400 până la 500 butoaie cu vin din diferite localități, și vă veți convinga da adevă". #2 TE ZXE IT X : Angrosiști: Al. Arabo, Contira Vredescu, I. Stavrațin, CostiS Belcea, Emanoil Patrescu, Panaghi Gap. Podgaroai, Mihail Pantia, Ion Nacutai, Constantin Neculaii ai alift. 7027 Câștig signs* Cu un capital de 10.081 lei pus într’o afaceri care reitrag j Un câștig sigur de 15 000 lei anual, a ymindu-se valoarea capitalului în pătrmanență neatins. Se poata cumpăra în Capitală. A fie adresa la d. N S. Șaraga, Calea Victoriei 36 7043 Dr. î. POENARU — Strada Romanii Ns. 22 — Consultațiu hî ă ® la 1—8 p. ra. (Din ■ preturii« obișnuite ■’ îî l’izita In domiciliul bolnavilor și $ shî consulteția, cei [ârâ mijloace au o reducăe de jumttate). Onorariul se acțiili tu parte după fiecsre vișin sad cod Sakafie ___ Isa N. Sisia-Roalas — Advocat — M 9 a Mtat Strada Gsígííisr Re. 7 7007 Dosier is alnirțe dentara Biveafiu Ștefan Medic-chirurg’- DENTIST BüCürist1, Clisa Vleiofiti Ns. 87 vis a-vis de biserica Albă Consultații 9—12 a. m. pentru cel mai bine situațT, și de la 2—5 p. m. rezervat pentru acal cu mai puți ns mijloace. (>§28 D -tor Belatóra din streinătata unda a armat mai mult timp cliniea praieordul Hilgar din Freiburg și clinicele din Paria — S’a stabilit in București — 58, STRADA POETULUI, 5S (vis-a-vis damirinația Vespreme*uu dio calea«rbaa-Vo4.ă) an» ansm a BinLfioi Sin imam tai ® LE an IM a WSM i 11 Mi 80S ßSüf I IE SEÖL §11H SE 6IHRSI JURIS nSEUL REPRÉSENTANT POUR T0UTE U RQUMAWE » Les corseis se iont sur comande et les Sames sa trouvaranî dgslemeat un grasd cM& Î00T FHjî vi® BKaMslnal *T§ JBlau»rU Sp grt*©s Altor S'S3î Premiat cm S MEDĂLIA 3M5 Alt la Espotito P^rá ’Vinci © și Endeleft Primește și oew^iS wlíwöqiiíive io Séö á§k Btraáa Govaoi No. 9 6920