Universul, decembrie 1903 (Anul 21, nr. 330-356)

1903-12-01 / nr. 330

a încetat din viață, fără să fi putut spune ceva. Individul are capul spart, și deci se bănuește a fi o crimă la mijloc. Parchetul a fost sesilat. Incendiu. — De la un coș, care nu fusese curățat de multă vreme, s'a aprins și a ars locuința lui Dumitru Ion, din Jorăștî, de la Milcov. Giurgiu Curtea cu juri.La 1 Decembrie. c., se va deschide sesiunea de iarnă a Curtei cu jurați de Vlașca. Curtea va fi prezidată de d. Atanasiu, membru al Cursei de apel din București, asistat de d-nii Iulius Florian, membru de ședință și Victor Moldoveanu, supleant, ambii pe lângă tribunalul de Vlașca. Fotoliul ministerului public va fi ocupat de d. procuror Iliescu. Dunăreanul. Pitești Rănire.O ură veche exista între locuitorii G. Marin și Stanca S. Enie, din Slătioarele. Cauza era că proprietarul moșiei,d. Postelnicescu, dăduse afară din serviciu! seu pe Stancu Ene, înlocuindu-l cu Gh. Marin. Ene, l’a pândit cu fiii sei, pe când se întorcea spre casă, și au tăbărît cu ciomegile asupra lui, spărgându-i capul în mod îngrozitor și lăsându-l în nesimțire. Victima a fost dusă la spitalul local, iar agresorul cu fiii sei vor fi dați judecatei. Viorel, un doctor, care dîndu-i un puternic antidot, a reușit să-l scape. Serbare.Astăzi, fiind aniversarea mărei Plevnei, un Te-Deum s’a oficiat la catedrala orașului, unde au asistat autoritățile civile și militare. La cazarma reg. 33 s’au citit, în fața trupei, numele tuturor eroilor căzuți pe Câmpul de luptă. Orașul a fost frumos pavoazat. Daniel Vasluiu înfiorătoarea crimă din Ciortești.— Amenunte.— Am telegrafist că în Giortești, la locul numit «Gotul Berbeceanului», s’a făptuit un omor în împrejurări misterioase. Cadavrul s’a găsit acoperit cu rogoz, căruia i se dase foc. Fața era complect distrusă, așa că nu era posibil să se afle cine este cel asasinat. Semnalmentele.— Din restul hainelor râmase pe trup, nearse, se vedea că victima era de o talie mijlocie, perul cărunt, creștetul capului pleșuv, barba rasă, corpul potrivit desvoltate, îmbrăcat cu o fimelă cenușie, apoi cu o cămașă de ou albastru cu puncte albe și pe deasupra cu o vestă de șiuc cafeniu, fără mâneci, încheiată până sus ; în jurul gâtului era înfășurat cu un baldir de lână roșie, vărgat cu dungi negre. Alte haine nu avea, fiind luate de criminali. In jurul cadavrului.—S’a găsit o sticlă de ochelari, semn că victima purta ochelari, 2 gloanțe de revolver, calibru 12, urme lăsate de roatele unui car și urme de opincă. E de notat că un asemenea misterios asasinat s’a mai întâmplat, câtva timp în urmă, în Buhăești, unde criminalii au taiat capul victimei. De astă dată însă, criminalii au dat foc cadavrului. Crima aceasta a produs o impresie generală atât printre cei din apropierea locului cât și printre călători ce umblă după afaceri. Sngia. Premiile gratuite Mâine, Luni, 1 Decembrie 1903, va avea loc tragerea obicinuită lunară a premiilor ce acordăm gratuit tuturor abonaților noștri. Aceste premii constă în trei obiecte de valoare, anume : Premiul I. Un frumos serviciu pentru oțet, unt-de-lemn, sare și piper. Premiul II. Două vase mari de cristal pentru flori. Premiul III. O zaharniță de argint plaqué. CONSERVELE STANCOVICI“ CELE MAI IEFTINE ȘI MAI RENUMITE Leii cutia de 2 felie, și Isu și 40 cutia da 3 kilo .L> bani cutia da 1 kilo 33 bani cutia de 7s kilo îlaicre. Fasole,Ghiveci, Brune, Vinete, Dovlecei,etc Depozit general Regsiüí 11 bis — Comercianților mare rahat. EB £ 3gE@® S2 ® 3 ® SgBmE3 A âPARDT Suplimentul III la Codicele de ședință al României, de 1. 1*1). Gheții, directorul personalului din ministerul justiției, volum de peste 1400 pagini, conținând toate legile, regulamentele, decretele și chiar principalele deriziuni ministerale de la 1 Iunie 1900 până la 1 Octombrie 1903. Se găsește de vînzare la Stabilimentul Carol Golj, str. Doamnei No. 16, și la principalele librării cu prețul de 10 tei broșat și 12 tei legat în piele. 7023 De vînzare moșia Buciumai sau Vida Forficisești, comuna Vida-Cârtojanî jud. Vlașca, întindere 620 pogoane. Ipotecate la Credit. Doritorii să se adreseze, la proprietar In București, — Calea Moșilor 225 — * 7067 Citită anuelui din pag. a 1 V-a al dentiștii!)!? A. doldenherîf, §© casata de urgență 3 soprane coriste pentru un cor de biserică. Doritoarele a se adresa la d-na Eliade, calea Dorobanților No. 42. Loco. 712! Prin licitație publică Se va vinde în ziua de Marți, 9 Decembrie, la tribunalul de Notariat, casele din str. Vulturi 109, 111, 113, compuse din trei corpuri. Licusțiunea va începe de la suma de L“î 5.000. 7124 Compagnie Générale Transatlaníipe Vapoare tranșeze fie viteză mare traverseză oceanul în 6 sila tS-ia 1. 1991 EUROPA IN AMERICA via VIENA, 8.ALE, PARIS, HAVRA Repremintant general pentru România AJO LI' SOLOMON București— Strada Doamnei No. 14 Reprezintante. Iași , latiCîio Tei Wechsler, str. bLfan-cel Mare 2. Cumpăr bijuterii — uzate și coni — Plătesc prețurile cele mai bune, împrumut bani pe amanetai dobândă redusă. SIRAFIA ISTACESCU Bis. Eneî iVo. 1S. în fața Primărie 6P07 Paulina Manciu MAGASIN de RODE, fondat în anul 1893 2.— Str. Lipscani. — 2 Sub hotel Carol Oferă cele mai noui și elegante MODELE DE PARIS având și specialitate în PĂLĂRII de DOLIU Prețurile foarte convenabile 7106 Cu prețurile cele mai eftine Curăță, plombează sau nijjtȚl scoate. fără durere 011111 Pune Dinți și Centuri artificiale Strada Sf. Vineri 31 (peste drum de hali) — JUt-rul Wlíü C/’SuJSII Specialisat la America în Demistică — La orice oră a zilei — 7091 a vis Șantierul de construcțiuni navale din Turnu-Severin are nevoe de două meșteri ferari de prima forță și de un curelat». Doritorii se vor adresa direcțiunei șantierului, înaintând actele doveditoare de pricepere în această branșă. Hârtia care va însoți actele, trebue să fie timbrată. ’ 7107 Reclama eiliioiirii D. Brâncovanu cere să i se pue la dispoziție dosarele relative la afacerea tunurilor. D. C. Mille se plânge că nu i s’au pus încă la dispoziție de către d. ministru al justiției dosarele relative la afacerea Schina. Spune că aceasta e o lipsă de condescendență din partea ministerului de justiție față de Parlament (protestării. D. ministru Stoicescu răspunde că cererea relativă la aceste dosare n’a fost înaintată d-lui ministru de justiție de cât erî. D. Exarcu declară că se asociază la interpelarea d-lui Brâncovanu. Despre d. G. Mille spune că n’avea dreptul de a se aprinde atât, deoarece cererea d-sale a fost adusă la cunoștința d-lui ministru abia era. * * Se intră în ordinea de zi: indigenare și recunoașteri. Se votează recunoașterea d-lor V. Crețoiu și Ion Morandinescu. Sa respinge împământenirea d-lui Michel Daniel din Iași cu 74 voturi contra 17.* * * D. Bălănescu roagă Camera să treacă în secțiuni spre a se ocupa cu proiectul de lege prezintat de d. Take Protopopescu. Ședința se ridică la orele 3 fără un sfert. Roman Incendiu.Astăzi, pe la orele 5, un început de incendiu s’a declarat la brutăria d-lui Carol Eighen-id, din str. Ștefan-cel-Mare. Intervenind vecinii la timp, focul a fost stins. Indrăsnețul furt din gară.— Un furt îndrăzneț s’a comis la magazia de mărfuri a gărei locale. Eri, pe la orele 11, un individ cam în vârstă, bine îmbrăcat, tocmește în piață un căruțaș împreună cu două hamali și le spune să se ducă la magazia gărei unde îl vor aștepta puțin, urmând ca mai pe urmă să scoată mai multe colete de marfă din magazie. Intr’adevăr, după câteva minute de așteptare, apare necunoscutul și luându-Și oamenii, se duce pe linia a treia a rampei oprindu-se în fața unui vagon plin de zahăr ce avea destinația pentru Giurgiu, vagon ale cărui plumburi fuseseră rupte de mai înainte (probabil de către acest individ). Aci necunoscutul pune pe lucrători să scoată 6 lăzi pline de zahăr pe cari le încarcă în cotiugă și presărând o mare cantitate de fin pe d’asupra lăzilor, pornește înspre oraș. Venind în str. Sucidava, lasă o ladă la cârciumarul Meier Nuhăm. Plecând de aci, după câteva minute de mers, dispare lăsând în mijlocul străzii pe hamali împreună cu lăzile cu zahăr. Aceștia neștiind ce să facă și bănuind că au fost victima unui pungaș, transportă marfa la comisariatul secției 11-a, narând d-lui comisar Jinbru cele întâmplate. Se procedă la o riguroasă cercetare fără a se putea da însă de urmele hoțului. Lăzile de zahăr au fost înapoiate casierului magaziei. Moldoveanul. T.Severin omorî de eaî.—Ghiță Banciu, din com. Cocoș, a venit la Severin să facă actele de adoptare a unui băiat, anume George G. Banciulescu. Banciu a tras la hanul Negru- Vodă din calea Traian. Pe la orele 4 dinspre zi, eși în curte spre a da cailor fiii. De ce s’or fi speriat caii sei nu se știe, dar la strigătele disperate ale lui Banciu, oamenii din fourte sculați din somn, ’1 găsiră cu pieptul zdrobit de copitele cailor. Banciu a și încetat din viață în dureri teribile. Fugit în America.State Bărbulescu, care a bătut într’un mod brutal pe un băiat al lui Pista Csaky și i-a scos un ochiu prin o puternică lovitură, a fost condamnat de tribunal la 3 luni închisoare. Acum, când era să-și facă osînda, se constată că el a plecat la America. Cu o solemnitate deosebită,, recruții regimentului 17 infanterie au depus jurământul, de față fiind tot corpul ofițeresc. Confesorul garnizoanei, preotul Durak, a rostit cu această ocaziune o cuvîntare patriotică. Someșanul, Tecuciu Groaznică sinucidere.— Eri, Alex. Munteanu, din câtuna Coasta Lupei, într'un moment de disperare, își puse capăt vieței prin tăerea beregatei cu un cuțit. Nefericitul suferea de mai multă vreme de o boală incurabilă. Teatru. — Trupa Niculescu-Buzea va juca în seara zilei de 30 c., hazlia piesă «Tecuciu rîde—Tecuciu plânge». Zinc. Tulcea încercare de sinucidere.— Tînerul Vasile Ciupagea, în etate de 20 ani, a încercat să se sinucidă dând o soluțiune de sublimat corosiv. La țipetele nenorocitului tîner, alergând vecinii au chemat în grabă Curier Judiciar (TRIBUNALELE CIVILE) Procesul accidentului de la Chitila Se știe că acum doui ani cotarul Al. Endes, din București, a fost găsit taiat de tren în stația Chitila. Asupra acestui accident circulă două versiuni : una că s’a sinucis și alta că a fost la mijloc o nenorocire provenită din cauza funcționarilor căilor ferate. D-na Carolina Endes, soția nefericitului Endes, avînd insa deplină convingere că soțul seu nu s’a sinucis, a chemat în judecată pe funcționarii Ion Săndulescu, M. Bădulescu, Gh. Vaideanu și Vasile Ianulescu, toți din gara Chitila, ca să răspundă penaicește de moartea soțului său. Pe de altă parte d-sa a chemat în judecată și pe direcția căilor ferate pentru a-i plăti cu despăgubire suma de 50 mii lei. Judecarea acestui proces a Venit era înaintea secției a 3-a a tribunalului Ilfov. Reclamanta a fost reprezentată prin d. advocat Oteteleșanu, iar inculpații și direcția căilor ferate prin d. advocat P. C peleanu. D. Oteteleșanu în susținerea acțiunei, arată că accidentul s’a întâmplat astfel : Endes se afla într’un vagon, care se găsea pe o linie moartă, și cotea niște vase cu vin. Din nebăgarea de seamă a funcționarilor însărcinați cu manevra în stație, pe aceeași linie s’a dat drumul unei mașini care izbind vagonul în care se afla Endes, a făcut ca acesta să cadă jos și astfel a fost tăiat de tren. D. Capeleanu, advocatul căilor ferate, susține din contră că Endes s’a sinucis, sau că el, voind să sară din vagon, a căzut între șine. In acest caz, spune d-sa, funcționarii căilor ferate nu pot fi făcuți responsabili. Tribunalul a rămas să se pronunțe mâine. Grefier: corpurile [éstuitoaree Ședința de la 29 Noembrie 1903 Ședința se deschide la orele 2 fără un sfert sub președinția d-lui Poenaru Bordea. Prezenți 106 domni deputați. Se fac formalitățile obicinuite. D. Cosmovici declară că față de atitudinea elementelor nou- intrate în partidul liberal și față de nesocotința la care sunt expuși vechii membri ai partidului, d-sa nu mai poate face parte din partidul liberal. Retrăgându-se din partid, d. Cosmovici declară că trece în opoziție spre a cerceta mai de aproape mersul treburilor publice. De ocamdată cere ca d. ministru de războiu să-i pue la dispoziție dosarele relative la aprovizionarea armatei cu petrol. — 2 — SEIT-T-CnL. Ședința de la 29 Noembrie 1903 Ședința se deschide la orele 2 și 30 m. sub președinția d lui P. S. Aurelian. Pe banca ministerială se află d. Spiru Haret, ministru de instrucție. Prezenți 67 d-nî senatori. Se fac formalitățile obicinuite. D. dr. Iulian o interpelează pe d. ministru al instrucțiunei asupra nefuncționărei catedrei de clinică chirurgială de la facultatea de medicină din Iași, întrebându-l ce măsuri are să ia. D. președinte Aurelian roagă pe domnii senatori să bine-voiască a trece în secțiuni. Ședința se ridică la orele 2 și 40 minute, anunțându-se cea viitoare pe Luni, la orele 2 p. m. Lucruri din toată lumea Excentricităi I yatskee.— Sunt oameni cari țin să se cunune la miezul nopței ; lucrul era foarte la modă, pare-se, în ultimii ani ai veacului al XIX-lea. Acum, cel puțin în America, țara tuturor excentricităților, nunțile se fac în plină zi, dar în obscuritatea cea mai complectă ! Astfel s’au cununat d-na și cu. Carol Burok, zilele trecute la Brooklyn și cu câteva săptămâni mai înainte, la Jacksonville, miss Jane Donne și d. Berrey Whelian. In ambele ceremonii, avuseseră grija a închide ermetic ferestrele și jaluzelele și a stinge toate luminile salonului unde, după obiceiul american, se celebra căsătoria totodată civilă și religioasă. Preotul a trebuit să reciteze pe de rost formulele obicînuite și rugăciunile, încât privește pe miri ei, au schimbat inelele cu oarecare greutate. Să vedem dacă această nouă modă de a se căsători lumea prin întuneric va prinde rădăcini în Statele Unite. Suveranii bolnavi. Un celebru medic de la Facultatea din Berlin, care a îngrijit de mai multe ori suverani bolnavi, își povestește precum urmează impresiunile lui: împăratul Wilhelm e foarte blând, dar vrea să facă furori cu știința sa medicală, culeasă din câteva lucrări de vulgarizare. Regele Eduard e mai prezent, ascultă fără să facă nici o observație. Tinera regină a Olandei, din contră, dă mult de lucru doctorilor. Nu voește s-o alingă nimeni pentru a-i pipăi pulsul. Țarul este un bolnav dificil, foarte impresionabil și are o frică instinctivă de remediul cel mai inofensiv. Regele Spaniei e docil: o privire a mamei lui îi convinge să dea cele mai rele doctorii. Medicul nu vorbește de Sultanul , dar ar fi de prisos, căci se știe de toți că dânsul este «marele bolnav» și că e recalcitrant tuturor... leacurilor diplomației internaționale. j=31 .A. 3L între bărbat și nevastă. — Drăguță, ’mi trebue o pălărie. — Dar ai doue... Nu se poate să ai trei pălării când ai numai un cap. Finanțe, agricultură și conserviă București, 29 Noembrie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 1881-385», lei 99%~ 997/8. id. 1892-935% lei 101-101%. id. de 32% mii. 4% lei 89—89%. id. de 50 mii. 4” „ lei 89%—90. id. de 274 mii. 4% lei 90%—91. Obligațiuni com. București 4% lei 84—84%. Oblig. Cred. jud. si com. 5% lei 99%-—99%. Pune. rurale 5% lei 101%—102%. id. de 4% lei 91—91% Urbane București 5"/„ lei 92%—93. idem Iași 5»/« lei 86%—87. Acțiuni : Banca Națională 2395 — 2405 lei.Banca Agricolă lei 260—262. Banca de Scont lei 105—108. Societăți de asigurare: Dacia-România lei 437—440. Naționala lei 440—442. Monede : Napoleonul lei 20.10. Cor. germană lei 24.70. Florinul lei 2.10. Rubla lei 2.65. Sconturi și avansuri: Banca Națională 5—6%,Banca Agricolă 6-8%, Casa de depuneri 5% %. Devise cek Londra 25.30 ; cek Paris îiOO.40 : cek Viena 105.60; cek Berlin 123.65; cek Belgia 100.30. Trei luni: Londra 25.05. Paris 99.60. Berlin 122.60. Belgia 99.30. Cota valorilor române in străinătate Frankfurt.— Renta de 5%. 99.60, idem 4% 88. Paris.-Renta de 5%, 101.90, idem 4% 88.05. Berlin. — Renta de 1892—93 5% 99.75, idem de 1890 4% 83.25 idem de 1894 4% 87.80, id. de 1896 4». 97.75 id. de 1898 4 ° 0. Comunale București 95.10. Cota valorilor streine Consolid. engleze 89. Renta franceză 98.60, renta italiană 104.27. Banca otomană 604, loturi otomane 134. Cereale După cum era de așteptat acoperirile bassiștilor au provocat o reacțiunespre urcare cu atât mai simțitoare cu cât știrile privitoare la recolta Argentinei au sosit în același timp mai defavorabile. Astfel cursurile grâului s-au urcat la New York și la Chicago cu %—% de cent, încheind cu tendința susținută și cu cerere bună pentru consumațiunea locală și pentru export. Porumbul se menține ferm și arată o nouă urcare de %—% de cent. Prin piețele europene notăm astăzi o fermitate generală la Londra și Liverpool, pe când în continent tendința e mai slabă. La Berlin și la Paris prețurile continuă a slăbi în urma ofertelor mai abundente ale cultivatorilor. La noi mișcarea exportativă devine din ce în ce mai restrânsă. Exportatorii se grăbesc a împlini angajamentele lor anterioare și se abțin de a contracta altele din cauza aproprierei sezonului de iarnă. Erî s-a vîndut la Brăila următoarele cereale : Grâu de 73—S0 kgr. vag. 24 cu lei 13—14.40% kgr. Porumb de 73—78 kgr. vag. 16 cu lei 8—10.850 0 kgr. Porumb roș de 77 kgr. hect. 1050 cu lei 10.75% kgr. și vag. 3 de 78—79 kgr. cu lei 10.80-11.25% kgr. Ciucuantica de 77—80 kgr. vag. II. cu lei 10—10.600/6 kgr. Obszde 400* kgr. hect. 7500 cu lei 8.85% kgr. și vag. 27 de 40—47 kgr. cu lei 7,65—960% kgr. Ovăz negru de 45 kgr. hect 8150 cu lei 8.80% ki Orz de 54—64 kgr. vag. 24 cu 8.05—8.75% kgr. Orzoaica de 64-68 kgr. vag. 4 cu lei 8.75—9.27% % kgr. Sesara de 70 % kgr. vag. 24 cu lei 10.40 6 kgr. și fasole vag. 3 cu lei 17.80-22.50% kgr. Ultime de peși Cota cerealelor in străinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 28 Noembrie. Grâu de Apr. cor. 7.71 invariabil Secară „ „ ,, 6.57 scă. 2 h. Ovăz ,, „ ,, 5.47 scă. 2 h. Porumb ,, ,, 5.16 scă. 2 h. Colza ,, ,, 11.70 invariabil Berlin, 28 Noembrie. Grâu de Dec. mărci 161.25 scă. 50 c. Secară ,, 131.25 scă. 75 c. Paris, 28 Noembrie. Grâu de Ianuar. fr. 20.60 scă. 10 c. Făină ,. ,, 27.95 scă. 5 c. Uleiu de colza ,, 53.— scă. 25 c. New-York, 28 Noembrie. Grâu disp. cent. 91V* urc. Gráü de Dec. ,, 90% urc. Porumb ,, 7a C. 7. C. c. Chicago, 28 Noembrie. Gráü de Dec. cent. 79% invariabil urc. Va c. X; 8i5/a Gráü de Mai Porumb „ 43l/4 urc. 7, c. Anvers 28 Noembrie. Colza disp. cent. 21% scă. 25 c. Naveta disp. cent. 20s 4 scă. 75 c. UN PROVERB PE ZI După unghii se cunoaște leul. (Grecesc). ÎNFORMAȚIUNI DUMINICĂ. ♦ Cumpărați Universul ce a apărat era,’ Sâmbătă, și cel de astăzi Duminecă, 00 Noembrie, dacă doriți a concura prin tragere la sorți la 4 frumoase premii. Pentru a concura la aceste premii,toți cititorii vor trimite cupoanele No. SB și 24 din pag. III a ziarului. Cine trimete numai un cupon,nu participă la tragere. • Directorul nostru, d. Luigi Gazzavillan, care se dusese la Viena în sanatoriul Loew, unde a consultat pe profesorul doctor Nothnagel, simțindu-se în câtva mai rea, a hotărit să se întoarcă la București, unde va sosi astăseară cu Orient-Express. ♦ Averea totală rămasă pe urma bancherului I. Ch. Daniel din Iași, se urcă la suma de 17.600.000 lei. Statul a încasat 390.000 lei taxă de moștenire. * La «Uniunea studenților»va începe azi, la 9 dimineața, votarea pentru alegerea a 5 membri in comitet. Alegerea va dura până la 4 d. a. Fiecara facultate are câte un loc. ¹ Societatea istorică română va ține adunare generală mâine, la orele 5 d.a., în palatul înaltei Curți de compturî. • D-nii A. Gr. Cantacuzino, locot.-colonel G. Iordănescu, D. Panku,C.Alessandrescu și George Severeanu publică un apel către amatorii de medalii și monete, pentru întemeiarea unei societăți de numismatică. Inițiatorii roagă pe amatori și pe cei cari le împărtășesc vederile, atât din Capitală cât și din țară, să binevoiască a trimite, până la 15/28 Decembrie viitor, d-lui A. G. Cantacuzino, fost director general al «Monitorul Oficial» și Imprimeriei Statului, str. Clemenței 27,aderările d-lor cuprinzând deslușit numele și adresa, iar in urmă se va anunța convocarea primei adunări generale, menită a păși la fondarea societăței. ♦ Universul Literar colorat, care a apărut azi, Duminecă, 30 Noembrie, cuprinde: Luptele sufletești, de Dumitru Câmpulungeanu ; Un om îngropat de viu, de Ion Mândru ; Singurul aur, poezie de Virgil N. Cisman ; Milioane în petrol, de D. D’Rosse; Igiena, de Aurel Scurtu; Primele dezmierdări, de Nicodem ; Curierul modei, de Baba-Vișa; Cronica, versuri de Marion ; Săptămâna financiară, agricolă și comercială ; Mult ași da..., poezie de Carol Scrob ; Diverse ; Nota hazlie ; Jocuri și petreceri; Continuarea senzaționalului roman «Misterele Curței regale din Belgrad», și o ilustrație în șase colori reprezintând : M. S. Regele citind Mesagiul de deschidere al Parlamentului român, Universul Literar colorat se vinde cu 5 bani în toată țara. Superiorul mânăstirei românești «Prodromul» din muntele Athos (Turcia) S. S. Păr. Antipa Dinescu, a fost primit în audiență de M. S. Regele. S. S. va părăsi mâine Capitala. I. P. S. S. Mitropolitul Primat Iosif Gheorghian va pleca astăzi cu trenul accelerat la Viena pentru a face un consult de medici. După cum se știe înaltul Prelat a obținut un concediu de două luni. » Atragem atențiunea cititorilor noștri asupra noului abonament ce deschide ziarul Universul, cu începere de la 1 Decembrie a. e., cu premii în numerar pentru suma de 5100 lei precum și o mulțime de obiecte de valoare ca : cercei, inele, brățări, ceasoarnice, etc. ♦ D-nii C. Frunză, Ștefan N. Niculescu și V. N. Teodorescu au fost înscriși între inginerii hotărnici din jud. Ilfov. • S’a deschis pe seama ministerului de interne un credit extraordinar de lei 3.310, asupra exercițiului 1903—1904, pentru plata șegilor personalului și materialului necesar școalei sergenților de oraș din București pe timpul de la 1 Octombrie 1903 până la 1 Aprilie, care sumă se va rambursa ulterior din versămintele lunare ce va face comuna București. ♦ Cursele vapoarelor societăței austriace se închid cu începere de mâine, în care zi va pleca ultimul vapor atât de la Orșova la Galați cât și de la Galați la T.-Severin. Stațiunile Somovit și Cetatea s’au închis deja pentru tot traficul, din cauza apelor mari. Primirea mărfurilor de mică iuțeală este sistată pentru expedițiuni de transporturi, în direcțiunea de la T.-Severin în jos, și rămâne deschisă în direcțiunea de la Galați în sus până la T.-Severin, întrucât mai sunt vapoare aflătoare în călătorie în sus. Linia locală Galați-Tulcea rămâne deschisă până la alte disposițiuni, pentru primirea mărfurilor și a pasagerilor. ^ D. ministru I. Brătianu, care a plecat erî la Florica, se va întoarce mâine dimineață în Capitală. ♦ Era, înainte de amiază, d. Kiderlen-Wăchter, ministrul Germaniei în București, a vizitat palatul poștelor. Decretul, prin care se acordă de la 1 Decembrie un concediu de 2 luni I. P. S. S. Mitropolitului primat, a fost iscălit de M. S. Regele. * Conform unei dispozițiuni a ministerului de lucrări publice, de azi înainte gradul de inginerșef în cadrele corpului tehnic va putea fi acordat și sub-șefilor de divizie din serviciile de întreținere ale căilor ferate. Azi se vor oficia la bisericile din jud. Neamțu câte un parastas aniversar pentru soldații morți în războiul de la 1877. ♦ înainte de sărbătorile Crăciunului va fi depus în Parlament proectul pentru modificarea legei burselor. ♦ D. dr. C. Istrati a fost decorat cu crucea de mare ofițer al ordinului «Coroana României». ♦ Casa Marmorosche& Blank a oferit primăriei Capitalei 1000 lei ca ajutor pentru săraci. ♦ M. S. Regele a primit în audiență pe d. Al. Marghiloman. ♦ Biserica parochială sf. Ilie Grecu (Hanul Colțea) din Capitală, va purta pe viitor numele de biserica Kalinderu. ♦ Consiliul comunal al orașului Calafat a autorizat pe primarul acelei comune să intenteze proces guvernului grecesc, în chestiunea legatului defunctului Andrei Mogopol, care urmează să fie predat comunei. S’au făcut următoarele numiri și înaintări în administrația căilor ferate : D. Em. R. Samitca, absolvent cu diplomă a școalei centrale de arte și manufactură din Paris, a fost numit inginer asistent și admis în cadrul corpului tehnic, cu gradul de inginer cl. III. D. Al. Isăcescu, actual impiegat cl. I, a fost înaintat șef de gară cl. II. D-ni. Stelian Carastan, actual șef de gară cl. II, și V. D. Maleriu, actual casier cl. I, au fost trecuți unul în locul altuia. D. Ilie Vlăsescu, șef de gară cl. II, a fost licențiat din serviciu, din cauza infirmităților de care suferă. ♦ Colegiul I de Cameră, de Teleorman, a fost convocat pentru 15 Ianuarie, spre a alege un deputat în locul defunctului State Angelescu. Liberalii vor susține candidatura d-lui C. G. Pietraru. ♦ Em d. Papilian C. Const. și-a desvoltat în sala liceului «Lazăr» conferința d-sale intitulată «Michel Angelo». ♦ Consiliul comunal din Oltenița a cerut avizul ministerului de domenii cu privire la înființarea acolo a unui oficiu de 30 cartiere. ♦ Toate persoanele care au cumpărat «Universul» ce a apărut era. Sâmbătă, 29 Noembrie, și cel de azi Duminecă, 30 Noembrie, vor concura în mod gratuit, prin tragere la sorți, la următoarele premii : Un frumos ceas de aur pentru damă. Un ceasornic de argint pentru bărbat. O elegantă galerie de metal bronzat pentru sobă. Un port-umbrele. ȘTIfii ȘCOLARE ♦ S’a numit următoarea comisiune pentru abilitarea ca docent al d-lui dr. C. Parhon, în specialitatea boalelor nervoase , d-niî d-rî profesori N. Măldărescu, Al. Șuțu și G. Marinescu din partea facultăței de medicină din București și doil d-rn profesori G. Stoicescu și Gr. Râmniceanu din partea ministerului instrucțiunei publice. Președinte al comisiunei va fi d. dr. profesor Măldărescu. ȘTIRI JUDICIARE . Poliția de siguranță a înaintat era parchetului pe spărgătorii C. Pavelescu, V. Stroescu, I. Lințov și N. Teodorescu. Toți aceștia, constituiți în bandă, au spart vre-o 12 debite de tutun din Capitală. Tutunul furat apoi ’1 vindeau prin intermediul lui Al. Voinescu debitanteî Elena Voinescu, din str. Gabroveni, cari de asemenea sunt arestați. Sfutri militare . Pe ziua de 28 Noembrie s’au mai făcut următoarele înaintări în armată: In marină.—Sub-locot. Matei Vasilescu, de la divizia de Dunăre, la gradul de locotenent, la vacanța din același serviciu. In infanterie.— La gradul de sub-locot. subofițerii plutonieri al căror nume urmează și care au depus cu succes examenul la școala militară de infanterie și cavalerie odată cu elevii din anul 111-lea : G. Dimitrescu, din reg. 2 Romanați No. 19, în reg. Tulcea No. 33, însumându-se la divizia de mare. G. Bogdan, din reg. Ștefancel Mare No. 13, în reg. Cantemir No. 12, însumându-se la divizia de mare. Const. Nisipeanu, din reg. 5 Ialomița No. 23, în același regiment, însumându-se la comandamentul marinei. In administrație. — La gradul de administrator cl. III a elevii plutonieri, absolvenți ai școalei militare de infanterie: V. Popescu, din reg. Mircea No. 32, la vacanța ce este la regiunea fortificată F. N. G. Anibal Popazu, din reg. Ștefan cel Mare No 13, la vacanța ce este la reg. 1 artilerie «Regele Carol». La gradul de administrator cl. III-a subofițerul de administrație cl. II-a V. Ionescu, de la depozitul central de echipament, la vacanța ce este la divizia de mare. * Consiliul de războiu al corp.. 4 de armată se va întruni în zilele de 6, 7, 8 și 9 Decembrie spre a judeca mai multe procese. ECOURI * Crampele de stomac sunt un accident comun și rebel la persoanele nervoase. Aceste crampe sunt însoțite de amețeli, de arsuri de stomac și de digestii penibile. Arbhritismul e mai intotdeauna amestecat în împrejurarea aceasta. Ca tratamente, feriți-ve de calmante, cari potolesc răul fără a’i vindeca , dați ațîțătoare ale vitalităței nervoase. Vinul Bravais, cu baza de cola, coca, guarana și theobromina, reprezintă chintesența tonică și împuternicitoare a sângelui și a nervilor. Consultați pe medicul vostru în această privință și el va fi de aceeași părere,căci opiniunea exprimată aici este a întregului corp medical. UN SFAT PE ZI Curățirea bronzului. — Freacă suprafața cu praf de safran până ce se curăță. Trece apoi peste toată suprafața o pastă făcută dintr’o amestecătură de plombagină și safran care ’ți va’ da culoarea dorită, încălzește apoi obiectul la foc. Statuetele mari de bronz se spală cu o soluțiune slabă de alcali, sau cu apă săpunată, iar vechea -m Agenția Universală Strada Regală 11. București Se dau cu împrumut Următoarele sume de bani pe moșii în orice județ și pe case din București : Leî 2 500, 3.000,4.000, 5.000, O.0OO, 8.000, 10 mii, 12.000, 15.000, 20 mii, 27.000, 30.000, 35 mii, 40.000, 41.000, 50 mii, 58.000, 60.000, 70 mii, 80.000, 90.000, 92 mii, 100.000, 120.000, 150.000, 80.00,200.000 250.000, 300.000. Cine are bani sau bonuri și sume dotate și voește a se plasa fără nici o cheltuială pe moșii sau case cu garanția întreită și cu dobânda convenabilă, să se adreseze la «Vechea Agenția Universală», str. Regală 11. București. Pentru răspuns a se trimite marcă poștală. La cerere trimitem și voiajorul nostru în provincie pentru tratative. Fuga a doui exportatori din Brăila Ni se comunică că două exportatori din Brăila, de la firma Dejardin și Ving, au dispărut erî din oraș, lăsând o datorie de vre o sută de mii de lei. Pagubele se resfrîng asupra mai multor banci din străinătate care lucrau cu exportatorii dispăruți. Dejardin era un fost funcționar la Creditul belgo-român. Acum vre-o 2 ani dînsul s’a asociat cu Ving, pe atunci impiegat la o altă casă de export și a înființat firma Dejardin și Ving care se ocupa în special cu exportul de orz și orzoaica. Iată cum s’a dat de urma acestei dispariții: Dejardin et Ving încărcau mărfuri și depuneau la bănci condamentele de exportare. Aceste conosamente, se trimeteau, de obicei, de către bănci în străinătate, ca să se accepteze polițele trase asupra lor. Ultimele conosamente expediate în străinătate au fost refuzate și întoarse la Brăila. Diferite case de bancă din Capitală, primind din străinătate avizul că polițele trase asupra acelor condamente nu pot fi acceptate, au cerut informațiuni la Brăila. Era dimineață reprezintanții brăileni ai diferitelor case bucureștene, prezintându-se la firma Dejardin et Wing, pentru a cere informațiuni, au putut constata dispariția acestor exportatori belgieni din Brăila, ceea ce au și comunicat băncilor din Capitală. Rep.lgr. ile! PREMIILE EI ACORDAM GRATUITE prin tragere la sorți la abonații „universului“, cu începerea la 1 si 15 Decembrie 1903 și 1 ianuarie 1104 ! 1. 800 © JLeS na fosili. X 14. 1 ceasornic de aur pentru bărbat. X 21. 1 ceasornic de argint pentru bărbat. X 40. 1 ceasornic de metal oxidat pentru bărbat 2. 16.H Lai în bani. < 15. 1 » » > » > ? 28. 1* »> » » «41.1* »* * > * »»* 16. 1«¹*> » <29. 1 ceasornic de argint pentru damă .42. 1» ع » » » 4. 6OO * * * < 17. 1 » Ø * » > ‹ 30. 1 »¹ * > > › 43. 1 » » * * > * 5. 200 *»* < 18. 1 » * » » » ‹31. <44. 1 Mașină de cusut. 6. 160 » « » £ 19. 1 ceasornic de aur pentru damă. † 32. 1 » » » * * < 45. 1 * * * , 7. 1 pereche de cercei cu diamant. † 20. 1 » Ø Ø » > < 33. 1 » > > » Ø < 46. 1 elegantă lampă de salon. 88. 1 pereche de cercei cu turcoase și diamante. £ 21. 1 * »»» » < 34. 1 ceasornic de metal oxidat pentru bărbat .47. 1 > » ›› 9. 1 brățară de aur cu diamant. « 22. 1 « > * * > › 35. 1 ‰ » » » » » < 48. 1 frumoasă fructieră de cristal și argint 10. 1 broșă de aur cu diamant. «23. 1* »» » <36. 1» »** * » < plaque. 11. 1 inel de aur cu diamant pentru bărbat. < 24. 1 ceasornic de argint pentru bărbat. †37. 1 » »> » > › ›49. 1 etajeră de metal pentru salon. 12. 1 inel de aur cu diamant pentru damă. ‹ 25. 1 » » » > › ‹ 38. 1 * » > , » » ‹ 50. 1 pereche de candelabre de bronz aurit. 13. 1 per cercei aur cu boabe de mărgean fin. £ 26. 1» ** * > £ 39. 1‰ *»» » » £ Abonații pentru 3 luni primesc gratuit 3 bilete spre a concura la tragerea obiectelor de mai sus, abonații pentru 6 luni primesc 6 bilete, iar abonații pentru un an primesc 12 bilete. JulfP abonații la ziarul «Universul» primesc în mod gratuit în tot timpul abonamentului și «Universul Literar» colorat săptămânal precum și concurează în mod cNMC? JJI JSLJtiă yl gratuit prin tragere la sorți la cele 3 premii, constând din frumoase obiecte ce acordam în fiecare lună la abonații «Universului» și la toate premiile ce acordăm la țm fiecare 15 zile la toți cititorii «Universului» cotidian și «Universului Literar». Il IW* C#ST © Bi ABOJ ® AMEATUI HJI î Pentru 8 luni Lei 6. — Peuf^a © Steist, Lei 1 ft.SQ* — Pentru un an, Lei 83.50 “HU „ :£?■. V-'VÎ