Universul, februarie 1904 (Anul 22, nr. 30-58)

1904-02-01 / nr. 30

<T I comis escrocherii, încasând în numele seu, însemnata sume de bani. — Cercurile militare din localitate afirmă cu siguranță că pe ziua de 14 Martie se vor face numeroase înaintări printre ofițerii garnizoanei locale. — Minorul Costache V. Manolache a descărcat focuri de revolver contra moșului său I. Manolache, spre a-i ucide, din cauza unei certe de la o țigară. Vinovatul a fost trimis în judecata juraților din Pălciu. — Astăzi s’a serbat în chip deosebit patronul școalei normale «Vasile Lupu». S’a servit și un banchet pentru corpul profesorilor și invitați. — Diaconii din localitate au cerut printr’o petiție colectivă către Casa școalelor, ca să li se prevadă, prin noul budget, gradațiile cuvenite. Piața cerealelor.—Accident la o căsătorie. — Incendii. — Întrunire Brăila, 30. — Din străinătate sosesc știri staționare relativ la cereale. Piața este paralizată din cauza lipsei de vapoare. — Aseară pe când se oficia o căsătorie, în str. Plevnei, No. 317, dușumeaua casei s’a prăbușit, iar toți nuntașii au căzut în pivniță, alegăndu-se cu mici confuziuni. — Un incendiu s’a declarat la locuința lui Sobieschi, din str. Fortunei, 133 , sărind vecinii în ajutor focul a fost localizat. — Consiliul sanitar s’a întrunit și a luat hotărîri privitoare la starea sanitară a orașului. Școlare.—Inființarea institutului bacteriologic. — Judiciare Galați, 30. — D. revisor școlar a fost delegat de primăria locală să cerceteze și să avizeze asupra unui loc unde s’ar putea clădi localul de școală prevăzut în legalul defunctului Frigator. Pentru construirea acestei școli, Frigator a lăsat primăriei suma de 60 mii lei. — D. dr. Polzer, directorul laboratorului de chimie din București, a fost în orașul nostru, unde a studiat cererea făcută de mai mulți oameni de știință, de a se înființa în localitate un institut de chimie și bacteriologie. D. Polzer a opinat pentru înființarea institutului, cu atât mai mult cu cât primăria și prefectura locală posedă numeroase aparate chimice. D. Polzer va înainta în curînd un referat de resultatul cercetărilor d-sale. — Curtea de apel a condamnat pe preotul C. Diaconescu, din comuna Crucea de sus, la 15 zile închisoare și 200 lei despăgubiri către d. C. Polihroniadi. Preotul era acuzat pentru faptul de sustragere de sub sequestru. Arsă de vie.—încercarea de sinucidere a unui bătrân. — Urmărirea unui falsificator. —Furt însemnat.—Hoția unui minor. — Vestit hoț de cal prins. teșii. 30. — Resturnându-se o lampă aprinsă asupra femeei Dinica Burghelea, din corn. Șerbești, a rănit-o îngrozitor la față și la piept. Transportată la spital, nenorocita fenice a încetat din viață. — Bătrînul Ioan Dulgheru, din corn. Buznea, a încercat să se sinucidă strangulându-se de un copac. Trecătorii văzéndu-i, bătrînul a fost scăpat de la moarte. — Poliția din Bruxelles a cerut prinderea lui Jean Rusius care a falsificat bancnote rusești și franceze. — Cârciuma lui Gheorghe Dorohoiu, din corn. Ceplenița, a fost spartă de către reüfacători cari au furat o însemnată sumă de bani și diferite mărfuri. — Minorul Gh. Batista a sustras de la casa tutorilor din com. Mogoșești o mare sumă de bani și apoi a dispărut. — Jandarmii au prins pe Gheorghe Cojocaru, un vestit hoț de cai. Arestări. — Rănită de o trăsură. — Urmărire Galați, 30. — Iacob Macane, Paraschiv Dumitru, Sanda Iacob și Vasile Iosif au fost arestați în urma unui însemnat furt de pește. — Femeea Elena a fost lovită de trăsura No. 28 în str. Domnească, rânind’o grav la spinare. — Autoritățile germane au cerut urmărirea lui Basileus Nicolaus Gerakt, care a făptuit un furt însemnat. Serbările societăței «Junimea» Burdujeni, 30.—Aseară a avut loc o masă comună în sala hotelului «Central» din Cernăuți. Au participat optzeci de studenți: baronii Eudoxiu și Alex. Hurmuzache, cav. de Flondor, consilierul imperial Isopescu,doctorii Sentil, Pușcariu și Pantazi, directorul ziarului «Deșteptarea» Ștefaneli, profesorul Gherghel și alții ale căror nume îmi scapă, precum și reprezentanții tuturor societăților române din străinătate. A vorbit Lucach, președintele societăței «Junimea», mulțumind delegaților pentru participarea lor la jubileul societăței; a răspuns d. Căpățina, pentru studențimea din România. Baronul Al. Hurmuzaki a toastat pentru oaspeți. O muzică națională a cântat în tot timpul mesei, intonând numai bucăți românești. Entusiasmul a fost enorm. Azi s’au întrunit toți delegații societăților, discutând modul participăm studențimea la pelerinagiul ce se va face în luna iulie la Paris, la mormîntul eroului național Ștefan-cel-Mare. S’a decis ca studenții români din toate țările să formeze comitete ad-hoc, care să facă propaganda și să lucreze în înțelegere cu comitetul central din Cernăuți. Azi, la orele 9 p. m., delegații au părăsit Bucovina. Telegrafie Mentis! Româna Din Streinătate Dezmințire Constantinopole, 29.~Svonul cu privire la pregătirea Turciei de războiu și la aducerea de trupe din Asia mică, se desminte cu energie de Turcia. Situația în Macedonia Viena, 29.— Respingând concluziunile câtorva ziare rusești și italienești cari afirmau că situațiunea în Balcani ar putea să se agraveze în urma răsboiului din Extremul Orient, ziarul «Bremdenblatt» zice: Este adevărat că reformele găsesc cei mai mari adversari chiar în Balcani. Poarta nu le primește de cât de nevoie, șefii mișcărei macedonene le primesc în mod ostil, șoviniștii bulgari le consideră cu nemulțumire. Cu toate acestea temerile manifestate sunt lipsite de temeri, căci răsboiul ruso-japonez nu poate face ca Rusia să neglijeze cu desăvîrșire interesele sale celelalte , Rusia va fi totdeauna îndestul de tare pentru a duce la bun sfîrșit opera reformelor. Este cu totul inexact că Austria ar avea intențiunea să profite de răsboiul din Extremul Orient pentru a slăbi înțelegerea sa cu Rusia și să procedeze singură în Balcani. Nu, zice oficiosul vienez, Austria nu țintește cuceriri în Balcani. Austria voește numai să asigure prosperitatea în Balcani, prosperitate de care s’ar folosi și vecinii. Acțiunea Austriei este bazată pe expresiunea voinței Europei și și-a asumat această sarcină în unire cu Rusia. Terminând, «Fremdenblatt» zice : Oricare ar fi evenimentele ce ni le rezervă viitorul, cele două imperii vor trata de comun acord chestiunea Orientului. Răscoala din Kamerun Berlin, 30. — Șeful stațiunei coloniale germane Ossidhinge (Kamerun, Africa), contele Pueckler, a căzut mort într’o luptă cu indigenii, aproape de Basso. O expediție care să pedepsească pe vinovați este pe cale. Telagramele particulare mie ziarului « Universul» Din străinătate Germanii biruiți . Herreros Londra, 30. — Ziarul «Central News» află din Capetown (posesie engleză în Africa de Sud) că triburile Herreros au biruit pe germani în două puncte. Berlin, 30. — Depeși sosite aci din Petersburg spun că Rusia a trimis o notă Bulgariei, declarând că dacă ea va provoca pe Turcia, acest lucru va fi considerat ca un act ostil la adresa Rusiei. Bulgaria a răspuns că va face toate sforțările spre a evita complicațiuni în Balcani. Ea dorește ca pacea să fie menținută, mai ales în aceste momente, pentru a nu creia dificultăți Rusiei. Turcia ar fi făcut la Petersburg declarațiuni similare. Groaznic naufragiu în apele spaniole Paris. 30.— Depeșă din Madrid . Marele vapor englez «Yeoman», care călătoria spre Calcutta, a naufragiat în apropiere de Corcubion, (mic oraș maritim din Spania, lângă capul Finister). Întreg echipagiul și 82 de călători s-au înecat. Au scăpat numai 4 pasageri. O experiență științifică reușită Paris. 30.—Doctorul Metschnikow de la institutul Pasteur anunță că a reușit pe deplin imunizarea unui chimpanzeu contra sifilisului, în urma inoculărei cu virusul unei alte maimuțe. Fuga unui fost favorit al sultanului Viena, 30. — O telegramă din Constantinopol anunță că acolo a produs mare senzație fuga subită a fostului favorit și om de încredere al sultanului, Ahmed Djellal-Eddin-pașa, care acum două ani căzuse în disgrație. Ahmed Djellal-Eddin era căsătorit cu o principesă egipteană, o nepoată a fostului Kediv Ismail Pașa. El a fugit travestit pe bordul unui vapor englez, în Egipt, unde a plecat ceva mai înainte soția sa, sub pretext de boală. Sultanul i-a refuzat concediul cerut pentru a merge in Egipt.Ahmed Djellal Eddin-pașa a lăsat datorii in valoare de 15 mii lire turcești. El e însoțit de secretarul sofi Gumușdian,fost membru în comitetul armean revoluționar. Confiscări de arma și pașapoarte la Salonic Viena. 30.—Depeșă din Salonic : Chestia balcanică Direcțiunea vămei de aci a confiscat 150 mii de cartușe Mauser și 57 de revolvere Mauser. La oficiul poștal otoman s-a confiscat un pachet care conținea pașapoarte și bilete de liberă petrecere, în alb. Pachetul era adresat unui comerciant bulgar din Serres. ELTNA ORA Maramele Agenției Române — sosite in impul lioprer — Credit pentru tunuri Viena. 30.—Delegațiunea ungară.—Comisiunea specială a adoptat budgetul ordinar și extraordinar al ministerului de rezsoiri precum și creditul de 15 milioane coroane cerut pentru cumpărarea de nouă tunuri. Turcia și Bulgaria Constantinopol. 30.—Cercurile turcești declară că sunt false declarațiunile făcute de generalul Petroff dinaintea Sobraniei, privitoare la persecuțiunile sistematice ce elementul bulgar din Macedonia ar avea să le sufere din partea turcilor și la pretinsa intențiune a Turciei să silească Bulgaria ar declara războiu. Se asigură că Ali Ferrah Bey, comisarul otoman care a plecat era la Sofia, a primit însărcinarea de a declara guvernului bulgar că măsurile extraordinare luate de Turcia în contra importațiunilor din Bulgaria sunt absolut necesare atâta timp cât manoperile comitetelor macedonene nu vor lua sfârșit. a — Telegramele particulare ale ziarului «Universul» — Sosite în timpul nopței — împărăteasa Germaniei bolnavă Viena. 30. — Ziarul «Zeit» este informat din Berlin că împărăteasa Germaniei s-a îmbolnăvit de inflamație de vine. Despărțirea radicalilor sârbi Belgrad, 30.— Douăzeci și cinci de radicali s’au despărțit de ceil’alțî radicali într’o fracțiune deosebită și de atunci aceștia țin ședințe de club deosebite. Un anarhist venit din America Londra, 30. — Depeșă din Liverpool: Azî, funcționarii vamali revizuind bagajul unui călător care’șî zicea Iwan Sjnbeanovici, din Austria, și care sosise din New-York pe vaporul «Majestic!», au găsit în geamantanul lui cu două funduri, 18 fund de dinamită. Individul a fost arestat. La perchiziția ce i-sa făcut, s’a găsit la el un mare număr de aprinzători de dinamită. Regele Serbiei bolnav Belgrad, 30.—Regele Petru suferă de un ușor reumatism. După sfatul doctorilor, dînsul stă în casă. Untentator nebun Paris, 30.— Doctorii însărcinați cu cercetarea stărei mintale a lui Ludan, acela care a tras focuri de revolver asupra lui Max Nordau, au eliberat un certificat în care spun că Luban nu poate să fie făcut răspunzător pentru această faptă. Drept aceea, Luban va fi internat la balamuc. Numiri de noui miniștri in Bulgaria Sofia, 30,—Președintele Sobraniei Sarkov a fost numit ministru de justiție și Ghenadief ministru al comerciului și al agriculturei. Senatorul D’Antona achitat Roma, 30.Senatul constituit in înalta Curte de justiție a achitat astă-seară pe senatorul D’Antona, ca neculpabil de faptul pentru care era acuzat, adică că ar fi cauzat moartea unui individ căruia îi făcuse o operație. Sinuciderea unui colonel Roma, 40.— Din Genova vine știrea că s-a sinucis acolo din cauză de boală colonelul de artilerie Martineli. Măsuri pentru mobilizarea armatei austriaca Viena.30.«Politische Correspondenz» anunță următoarele : Ministerul de interne al Austriei, după cererea ministerului de războiu, și data circulară în privința rechisiunilor cari ar avea a se face în cazul unei mobilizări a armatei austriace. S-a ordonat autorităților administrative să se înțeleagă cu comandanții de trupe asupra mijloacelor de transport pe cari trebue să se dea orice district. Războiul ruso-japonez (Telegramele Agenției Române) Roma, 30 ianuarie. Dr. Ridings,consilier, în absența ambasadorului Statelor Unite, a făcut ieri, d-lui Titloni, ministrul afacerilor streine, o comunicare relativă la o eventuală neutralizare a Chinei în conflictul ruso-japonez. Se crede că guvernul italian ari în principiu favorabil propunerea Statelor Unite. Berlin, 30 ianuarie, lncrucișătorul german «Hansa» a sosit la Tsehi-Fu de unde a plecat spre Port-Arthur pentru a îmbarca pe femeile și copiii supușilor germani. Tschi-Fu, 30 Ianuarie. De Marți flota japoneză nu s'a mai văzut. Petersburg, 30 Ianuarie. Generalul Pflugg, șef de statmajor al generalului Alexiev, a fost numit mare maestru de cartierul de stat-major al campaniei din Extremul Orient. au luptat despărțite și au fost nimicite printr’un foc superior. Vaporul rusesc «Sungari» a fost de asemenea găurit. Echipagiile rusești păreau cuprinse de panică. Ambele vase de răsboiu rusești s’au încercat să fugă însă iarăși s’au întors în port. A doua zi, «Koresetz» a reluat singur lupta cu vasele japoneze, cari erau numeroase, și, printr’un foc de tunuri cu mult superior, a fost găurit și înecat. O mare parte din oamenii echipagiului au fost uciși sau s’au înecat. Când «Warrag» vor să iasă la larg, fu năpădit de o ploaie de granate , catartul i-a fost sfărîmat. Rușii s’au luptat cu însuflețirea disperărei. Tocmai pe la două ore după amiazi s’au retras în direcțiunea insulelor. In sfârșit, vasul a fost incendiat de însuși echipagiul lui și s’a scufundat. Echipagiile de pe patru bastimente streine și anume «Talbot» englez, «Viksburg» american, «Elba» italian și «Pascal» francez, au privit lupta. Toate vasele streine au salutat pavilionul japonez. După o știre a lui «Daily Express» mii de persoane au privit de pe mal, lupta de la Chemulpo. Toți se așteptau la această ciocnire și alergau cu grămada în punctele de unde se putea vedea lupta pe mare. Când vasele s’au retras între insule și au trecut foarte aproape de insulele Blonde, au găsit și acolo o mare și emoționată mulțime de privitori. O altă informație spune că vasele rusești înainte de a se scufunda, au ridicat steag alb. Japonezi biruiți Paris. 30.Agenția «Havas» află din Tientsin că Japonia a încercat Marți să debarce trupe în peninsula Liaotong. Scopul era probabil ocuparea localităților Kintsu și Takseuwan. întreprinderea nu a isbutit de loc. Două regimente japoneze, care izbutiseră să debarce, ar fi fost complectgbutute. Anglia și Rusia Berlin. 30.— «Berliner Tageblatt» află din cercurile diplomatice că nici nu e de gândit ca Anglia să asculte cererea Rusiei și să permită a trece prin strîmtoarea Dardanelelor flota rusească a Marei Negre. Interviev cu ambasadorul japonez din Petersinsig Berlin, 30. — Baronul Kurino, ministrul Japoniei la Petersburg, care a sosit azi dimineață aci, fiind intervievat de un redactor al ziarului «Berliner Tagblatt» a spus că Japonia nu s-a aruncat cu ușurință în războiu, ci a cântărit toate consecințele. Propunerile rusești erau inacceptabile. Nu era posibilă nici o intervenție. Japonia este decisă să meargă până la capăt Scopul rușilor cu bombardarea de la Hakodate Viena, 30. — Ziarul «Zeit» publică următoarea telegramă: Bombardarea orașului japonez Hakodate de către ruși a avut de scop numai o demonstrațiune. Cu toate astea, Hakodate ar avea pentru Rusia valoarea unui punct de sprijin pentru flota sa. Mai probabil este însă că vasele de războiu rusești, cari au stat până acum la Vladivostok, să fi voit a trece prin strimtoarea Tsugara în oceanul Pacific spre a se uni cu vasele de războiu cari vin din Europa. Trupe rusești plecând spre orientul Asiei Viena. 30. — Se depeșează din Praga că ziarul «Narodni Listy» este informat din Petersburg cum că 12 trenuri militare au plecat aseară de acolo spre Extremul Orient. O mulțime enormă de lume a însoțit pe soldați la gară. Doamnele au oferit flori ofițerilor. Comandanții au ținut mulțime discursuri patriotice. Președintele comitetului bulgăresc pentru Rusia Sofia, 30.—Președintele comitetului bulgaro-macedonean Mihailovski, publică un manifest în care exprimă Rusiei afecțiune frățească, urându-i victorie. Un amiral englez în stat-majorul japonez.—Done regiments japoneze distruse Paris. 30.—Ziarul «Temps» este informat din Londra că un amiral englez a colaborat cu statul-major japonez la planul campaniei navale japoneze contra rușilor. — Se telegrafiază din Petersburg că într’o edițiune specială a ziarului «Novoie Vremja» se confirmă știrea că două regimente japoneze cari de abia debarcaseră, au fost distruse de ruși, aproape de Liaotung, în noaptea de Marți spre Miercuri. Perierile japonezilor. Vapor jaionat captirat : Londra, 30. — Telegrame : din Tokio spun că Japonia : . admite că japonezii au avut mari perderi in lupta cu rușii. Ziarul «Morning Leader» află din insula Malta că un vapor japonez a fost capturat de un încrucișător rusesc. Bombardarea orașului Port-Arthur.— Incrucișatori ruși pierduți Paris. 30.—Ziarul «Temps» spune că urmează încă bombardarea orașului Port-Arthur de către japonezi. Amiralul rus Alexieff a trimis afară din port o cuirasată și cinci încrucișâtori. Trei încrucișători rusești se consideră ca pierduți. Un ordin al Țarinei Berlin, 30.—Depeșă din Petersburg . Țarina a dat ordin să se ridice mai multe spitaluri. Unul se va înființa în noua mânăstire a palatului de iarnă. S’au prohibit balurile și serbările și s’au închis cafenelele-concerte. Stare de anarhie în Coreea Londra. 30.— Ziarul Times află din Seul că populațiunea de acolo fraternizează cu japonezii. Domnește în întreaga Coreea anarhia. Streinii fug din interior la Seul și la Chemulpo, spre a se pune sub protecțiimea detașamentelor europene. Nouă amănunte despre atacul din Port-Arthur Berlin, 30.—Vasele japoneze care au atacat orașul Port- Arthur au suferit ușoare avarii și au avut 50 de morți. — Cuirasatele rusești «Cesarevici» și «Pallada» au fost reconduse în rada din Port- Arthur, având nevoe de lungi reparațiuni. Toate celelalte vase au participat la luptă. Nouă din ele au suferit avarii și au fost conduse în radă pentru a fi reparate. Vor trebui pentru aceasta trei zile. Există puține speranțe să fie scăpați răniții de pe încrucișătorul «Pallada»,deoarece ei au fost otrăviți de gazurile emanate din explozia torpilelor. — Din Cefu se comunică că încrucișătorul rus «Nowik» ar fi afundat două torpiloare japoneze. Soldați ruși uciși de japonezi Londra, 30.—Ziarul «Daily Mail» spune că vasul rus «Varjag», care s-a cufundat la Chemulpo, avea pe bord 200 de soldați care au fost uciși de focurile japonezilor. Declarația unui ministru japonez Viena, 30. — Ministrul japonez de aici declară că nu e cu putință să fie adevărate știrile agenției «Havas» din Paris în privința masacrărea a două regimente japoneze la Kintschu și a dezastrului flotei japoneze la Port-Arthur, deoarece el, ministrul, ar fi fost informat despre aceasta. Desmințire engleză Londra, 30. — In Camera lorzilor, ministrul de externe Landsdowne, a declarat că e absolut neîntemeiat zvonul că Anglia ar fi permis Japoniei să-și așeze la Weihawei baza de operațiuni a flotei sale. Alte demonstrații de simpatie pentru împăratul Rusiei Berlin. 30.— Depeșă din Petersburg . Azi după amiazi un mare număr de studenți au organizat din nou o manifestație înaintea palatului de iarnă, unde se află perechea imperială. Manifestația a fost entusiastă. Împăratul a apărut la fereastră și a trimis apoi pe adjutantul său ca să mulțumească studenților. Aceștia l-au dus apoi la palatul Anttșkov ca să aducă omagii și împărătesei mame. Serbia dorind victoria Rusiei Belgrad, 30.—Mâine va avea loc la catedrala de aci un serviciu divin organizat de legațiuea rusă. Depeșa trimisă Țarului nu este semnată de nici un personagiu oficial. Ea conchide că sârbii trebuie cu atât mai mult să se bucure de victoria rușilor, cu cât Serbia, fiind înconjurată de inamici ai slavismului, speră numai de la Rusia viitoarea sa fericire. Ofițerii și marinarii ruși refugiați pe un vas italian Roma, 30.—Italia a aderat la propunerea Statelor Unite pentru menținerea integritate! Chinei. — Ofițerii și marinarii ruși de pe vasele perdute la Chemulpo s’ar fi refugiat pe vasul italian «Elba». — Azi la Cameră sub-secretarul de Stat la departamentul externelor a declarat că este nefiindată știrea că Austria face înarmări pe hotarele italiane. Confirmarea unei știri Paris. 30.— Ziarul «La Libertă» a scos o ediție extraordinară în care confirmă știrea că rușii au distrus orașul japonez Hakodate. — China pregătind mari înarmări.—Anglia formulându-și primii tii războiu , Londra, 30.— Se confirmă svonul că China prepară mari înarmări, ceea ce neliniștește foarte mult pe Rusia. i (Telegramele particulare ale ziarului « Universuri» Alte amenurife tíesprs lupta ds la Londra. 30. — După știrile japoneze sosite aici, comandantul flotei japoneze are intențiunea să aștepte între insulele Amoy și Formosa escadra rusească a mării Mediterane, care se află pe cale de la Suez spre Asia de răsărit. — Ziarul Daily Mail publică noul amănunte despre lupta de la Chemulpo. Vasele rusești «Wartag» și «Korejetz» si a I DTB de VITA reișească pentru altlul > hJOla, 11 si i i Varietăți garantate autentica și bine selecționate > j ' CUMPĂRĂ Pepinierele de Vițe Americane ale > Principelui Barbu Știrbey din Dragășani . COARDE Oferte să se adreseze la direcțiunea Pepinierei din Brăgășani sau la administrația din București, calea Victoriei 121. 166 „FONCIERA“ I SOCIETATE DE ASIGURĂRI GENERALE IN BUCUREȘTI I Capital 500.000 lei în titluri deprin versația ADMINISTRATA DE UN CONSILIU SUA PREȘEDINȚIA D-la GENERAL C. PILAT, mare prept, ofițer al mai multor ordine române și străine și al unui COMITET de ÎHRECȚIUNE compus <iin :j Vice-președinte d- Pr. ROMANESCU, mare proprietar, deputat, primar al Craiovei E 0 TH. RADIVON, mare proprietar, mare industriaș și comerciant Director general I. ALESANDRESCU, mare proprietar și directorul băncei «Colentina» , încercată de marele dezastru din Galați, fiind cea dinte Societatea de asigurare în țară care a efectuat imediat lichidarea și plata daunelor suferite spre deplina mulțumire a daunaților, legată prin contracte de reasigurare și administrată economic, este unica societate română care asigură cu prime fixe și reduse în condițiunile cele mai avantagioase în contra daunelor de : Incendiu, Trăsnet, și Explozie. Asigurări de viață. In toate combinațiunile H usitate: Caz da moarte, Zastro fixă și asociata cu minimul garantat. Apoi- H denie, Individuale, colective, sghools și cu restituirea primelor. Prospecte se trimit la cerere și franco. Agenți în toate orașele și oră f§șsiele din tară- Sediul societăței în București, strada Academiei No’. 2’ If 7233 Hsreot.ijimiui Iss, ||J ■ [UNK]""*** Picaturile concentrate de ........ .............1=01 Fila Ü1P ffllfiii Äk#(ill Kifli <r,BR sunt leacul cel mai priincios înpotriva Anemiei, Gloroseî, Culorilor palide, Debilitate, Slăbiciune de Constituție, Lipsa de Putere, etc. — Dă în scurt timp : SĂNĂTATE, VIGOARE, PUTERE, FRUMUSEȚE. — A și pericriuSTATIÎ. De vânzare in detail în principalele farmacii și drogherii din JrLomunist și la ---- gât-----------------1___PARIS, 130, Rue Lafayette. . Irr n]vrw ______Hinur«mirinr. 1 ^.....A.A.V — Ultimul consiliu de miniștri a formulat un complect plan de războiu pentru atunci când Anglia va trebui să intervie. — Ziarul « Daily News » spune că Rusia a întrebat pe Anglia dacă poate să traverseze Dardanelele. Urcarea scontului rusesc Berlin, 30.—Din Petersburg se vestește că banca imperiului a urcat scontul cu 1 la sută. Rușii scăpați de la Ghimulpo Berlin, 30. — Depeșă sosită din Petersburg: Toți oamenii rămași în viață, de pe încrucișătorii rusești «Varjag» și «Korejetz» și de pe vasul capturat «Sungari», au fost luați pe bord de vasele de războiu engleze, franceze și italiene, cari se aflau în fața orașului Chemulpo. Ministrul rus din Seoul a rúghat pe ministrul Statelor Unite să facă a se transporta acești oameni, pe vasele americane de transport, cari se află la Chemulpo, în orașul Shangai sau în orașul Tsifu, deoarece dînșii au fost declarați ca necombatanți. însărcinatul de afaceri francez, din Seoul, a propus ministrului japonez de acolo ca oamenii să fie transportați la Tsifu pe bastimentul francez «Pascal», după ce’și vor fi dat cuvîntul că nu vor mai lua parte la războiu. Ministrul japonez a fost împuternicit să primească această propunere cu condițiune ca acei oameni să fie transportați la Shangai și Rusia să se îndatoreze a nu ie permite să plece spre Nord în tot timpul actualului război. Siamezii încurajați de isbânda japonezilor. — O nouă divizie navală rusă pentru extremul orient Paris, 30.— Azi, în culoarele Camerei, se răspândise zionul că guvernul siamez, încurajat de victoriile japonezilor, vrea să facă din nou greutăți la încheerea tractatului de comerciu cu Francia. El a cerut grabnica evacuare a localității Tșantakan de către francezi. — Se telegrafiază din Petersburg că ministrul de marină al Rusiei pregătește o nouă diviziune navală spre a o trimite în răsăritul Asiei. Finanțe, agricuturâ și cosierc. București. 30 ianuarie. Finanțe Cota valorilor ia bursa din bucurești Renta de 4881-885*/, lei 100.— idem 1892—1893 5% lei 99.— idem de 32'/ mii. 4 °/6 lei 87'/a idem de 50 mii. 4 °;0 870;'—idem de 274 mii. 4% lei SS’/*Obligațiuni com. București 4 °/0 lei 84. Oblig. Cred. jud. si com. 5V0 lei 100. Func. rurale 3 °/0 lei 991/, idem de 4 °/„ leî 893/t. Urbane București 5% leî 88V, idem iași 5 °/o lei 84. Acțiuni : Banca Națională 2450. leî. Banca Agricola leî 265. Banca de Scont ler 114 Societăți de asigurare : Dacia-România leî 436. Naționala leî 437. Monede : Napoleonul leî 20.10. Cor. germană leî 2470. Florinul leî 2.10. Rubla leî 2.65. Sconturi și avansuri: Banca Națională 5—6%.Banca Agricolă 68 °/C. Casa de depuneri 51/. Devise : cek Londra 25.421/, ; cek Paris 100.80; cek Viena 405.70 ; cek Berlin 123.80; cek* Belgia —.—. Trei luni : Londra 25.218/, ; Paris 100.06—. Berlin 122.95. Cota valorilor române in străinătate Frankfurt.— Renta de 5%- 98.25. idem 4“/o 86.50. Paris.Renta de 5%. Berlin. —^Pienta o« 1892—93 5 °/0 99.—, idem de 1890 4 i/0—.—, idem de 1894 4% —.—, id. de 1896 4s/0 85./„ id. pe 1898 4 °/C —.— Comunale București 95.—. Cota valorilor striini Consolid. engleze 86‘/, —• Renta franceză 96.02. renta italiană 99.95. Banca otomană 555, lozuri otomane 113. Cereale Variațiunile cursurilor în bursele americane sunt azi neînsemnate. Grâul e mai slab cu ’/,—'/, cent, iar porumbul mai ferm cu '/s—'/, cent. Tendința remâne staționară în lipsa unei impulsiuni nouă din interior sau din străinătate. Exportul faunei către Japonia nu a fost de natură a influența într’un mod serios cursurile grâului. Ultimele știri sosite din Australia anunță că după estimațiunea oficială recolta grâului în provinciile de Sud se urcă la 10 milioane beci, și ea e de două ori mai mare din toate recoltele ce a avut Australia până acum. Celelalte continente ale Australiei au de asemenea o producțiune abundentă, prin urmare excedentul acestei țeri pentru export va fi considerabil. Prin piețele europene tendința e mai calmă cu prețuri însă susținute. La Londra se observă o căutare pentru orz din cauza ploilor care împiedecă semănatul acestui product. Grâul e de asemenea mai căutat azi. spectacole~~ — Sâmbătă, 31 Ianuarie — Teatrul Național.—«Călătoria Lizetei». 5cmij. oB&zccvicî — LOGODIȚI — Botoșani Burdujeni In locul oricărei alte invitațiuni WWARRAOOA/WWWWWWW Inginerul P. C. Danes» din Ploești, în ziua de 19 Ianuarie a. c., a pierdut 2 planuri ale unei vii din Valea Călugărească și altul al unei fabrici de gaz a J-milisX SPETESCU din Ploeș, pe calea Victoriei, între orele 11 — 12. Cine le-a găsit să Îi ducă Librăriei calay, Calea Victoriei No 37, unde va primi un premiu de 10 lei. 30 bani sauba Berea „TRIUMF” Betaia Brătianu STATA SFANTU GHEORGHE — Se desface zilnic — 150 Îîitoae 150 Di. berea min Bucureștii-Noul Cea mai hygienica,cea mai gustoasă și cea maieftină 20 bani Țapul : si« ** “ 7278 € OTspam«soBe^«3Hzxxi5ipa6xcsnacm»4Tr.7:asti»ssiî sKnarasissis rarasssniwmssmomsm&swmawmi ■ casa* Transatiantique 1 Vapoare fra&eazs de viteză mare 1 I Traverseza oceanul la 6 ssi © 1 «aisa, CDO| I SoffipagBie Générale | !EUROPAIN AMERICA 1 I via VIENA, BALE, PARIS, HAVRA | | Reprezintant general pentru România | ADOLV SOLOMON II București.Strada Doamnelio 14 | I Reprezintant p. laș? : BanovicT eti I Wechsler, sir. ^tefan-cel-Mar» 2. I Se arendează de la 23 Aprilie a. c., pe cinci ani moșia Rudenii, in întindere ca 1000 pogoane, și moșia Stoejiești, în întindere ca 300 pogoane, ambele situate în județul Argeș, plasa Lovișce , se arendează separat sau amândouă. — Pentru orî ce informațiune a se adresa d-nei Elena V. Ștefănescu, Curtea de Argeș, sau d-lui A. G. Boicescu, avocat. R.Vâlco». 7232 DOCTOR m MEDICINA N. Rosenstein Chirurgj Denlist din Paris Extragerea și Pîonchares, Punerea de dinți artificial artistic!, toate fără durere Cal. Victoriei 60 (Piața Teatrului) Bg închiriat I Be ÎHcWrlatsm SJdiÎ.În 20, local de birt, cafenea și două apartamente, cu pivniță și depending și mică grădină în fața stradei (peste drum la otelul Concordia).— A se adresa la proprietar, d. ÍJ. l’oîizu Micștîsnesca, calea Victoriei 185. ’ 7274 GASA O â saîi apar nimeni, 4 Oiania odăi de stăpân sănătoase, spațioase, dependințe, apă, canal se caută pentru Sf. Gheorghe. Casă cu curte singură de preferat. Adresa : S. XV. redacția jurnalului. 7269 De vînzare în ziua de 10 Februarie 1904 înaintea tribunalului Ilfov, secția notariat, pentru eșire din indiviziune averea defunctului G. Ionescu, compusă din : 1) . Moșia Vadunatu, comuna Obedeni, județul Vlașca ; 2) . Casele din București, str. Gai’o! No. 20. Informațiuni se pot lua la d-un advocat N. Naumescu, str. Romană No. 73, orele 9 — 11 dimineața. 7231 Dr Luwisch STRADA COVACI, 4 Specialist în boale: SÜFliilifflCE (lumești) Consultațiuni 2—4 si 61/.—T1/, 7227 Dr. A. HOElÎG Lons, pentru boalele interne Genito-urinare și Sifilis Str. Regală I bis (De la 1-aV* și 53-17 p. *».. 1 transconsultatia medicală La orice oră a zilei PENTRU TOATE BOALELE, LA 6....." Strada Sf. Vineri 31 (peste drum de hală) Boalele Sifilitice (Uimești) Se vindecă sigur și fără durere Spălături, injection!, pansamente, până la 8 seara ■ 7243 Müira MIő lucrări ftfAS unul ce trece peste 10, 4 lei unul. Dantura complectă 2.85 dintele. Scosul 2 lei. Plumbatul de la 4 lei în sus M tflîahlne Merlegem DENTIST do la Faouitatea din Paris 15. Strada- RogaE. •!i5 Dr. 1ÄÜMCIU LEVY de la facultatea din Paris Special: Boale secrete și boale «ie femei Consult. 1 la 3 și 6 la 7. Str.Carol 81 (D’asupra Farmaciei ,,La Arab“) De asemenea face cunoscut că tratează cu succes boalele secrete, fie cât de vechi, după metodele cele mai noue. 7084 DOC IC-CEUL I. Dimitrașcu - Misimeț și Fost intern al Spitalelor Civile și al Maternității BOALEI WEEKS ȘI FACES! CONSULTAȚIUNT de la 3—5 <i. a Stxa.d.sk CTeilor, 2.077 7255 11 Doctor PETELENI MAMUȘ: BOALE de FEMEI. COPII și CCK! S’a mutat Calea Rahovei Np. SO Boale interne, boala de pisic, boale lument! (eifilis) Tratamentul modern al tuberculozei (atac) Consultații: 8—10 dimineața și 4—6 a. a — Bolnavii din provincie primește pensiune — Br. Steile N. Grnncu IX PELIKANGASSE 10, VIENA Consultațiuni cu specialiști și celebritățile medicale a facultăței din Viena. De către biuroo„ Fabrice? de Bere JIASMD” Sem 7îrxcl: LEMNE iB FOC — Muenscale — Cer finer ST lemnia kgr. Șleau A4 „ „ Transportate la domiciliu sau Loco Depozit cu douî lei de mie mai ieftine. Vițe americane altoitei ilia Pepiniera Fr. Caspar, Mediaș (Capii) ! — din cele mai alese varietăți — I Comanda pentru primăvara 1304 se primesc de acum lamp* ’W'. ÍÉt&adecker j București.—Strada Smârdan No 201 Etabl. Edissn Sâmbătă, 31 Ianuarie 1904 Bal massat extraordinar 1, 3, 5, 8 Februarie Ultimele baluri mascate Voiți să cunoașteți Medicina in mod popular ? Voiți să cunoașteți Higiena ? Voiți să aveți în casă o carte de sfaturi și rețete? Voiți să știți cum să feriți ce- spin și casa de boli molipsitoare ? Cumparați «Almanahul Sanitar ilustrat» scris de medici și sub îngrijirea d-rului Ștefănescu. Se vinde la librării, costă 1.25. Unde nu se găsește trimiteți costul la CAROL SCHULDER, Doamnei 23, București și se va pxcedia franco 7235 ’ 7280 VOIȚI III SI I