Universul, iulie 1904 (Anul 22, nr. 178-208)

1904-07-01 / nr. 178

fit o _ 'atra-Neamțiama s^b ?® V. Emilia județului. In unire , strate și A. Zamvell, d .a.. . ui didactic primar, profesional și secundar, au stabilit definitiv programa aerbărel pentru comemorarea du 400 ani de la moartea marelui voevod Ștefan-cel-Mare. In dimineața zilei de 2 Iulie toate autoritățile locale, școlile, corpul didactic, armata precum și corporaliunea meseriașilor și comunitatea israelită cu președintele și drapelul vor fi întruniți pe bulevardul de la Bistrița și în ordine stabilită vor face o măreață procesiune parcurgând mai multe străzi cu muzica în frunte până la catedrala Sf.Ion, unde, după oficiarea serviciului religios, corul liceului va intona imnul regal care va fi repetat de muzica militară. D. Emil Istrate,directorul liceului, va găsti o cuvîntare ocazională, după care elevii diferitelor școli vor recita poesia. După terminarea serbare! elevii școalelor rurale, conduși de învățători respectivi, vor merge la cantina de pe lângă școala No. 2 de băeți, unde vor lua dejunul oferit de județ. La ora 3 d. a., în localul școalei No. 1 de băeți, va avea loc solemnitatea împărțirea premiilor la toate școlile primare. Seara toate localurile vor fi iluminate iar la ora 9 se va face retragerea cu torțe. Muzica regimentului 3 roșiori va cânta în piață. Nenorocire.—Oancea Constantin, pe când lucra la încărcatul butucilor la Brateș în pădurea numită «Ardeluța», la un moment dat el fu strâns între butuci și strivit cu desăvîrșire. Nenorocitul a încetat imediat din v iață. Incendii. Incorn. Războeni a isbucnit un mare incendiul la moara proprietății casei Sf. Spiridon din Iași. A ars și o mare cantitate de păpușoi d-lui Lupu David, arendașul moarei. — La Căliman, din com. «osrov, s'a aprins și ars în desăvîrșire casa locuitorului G. Munteanu. Nu se cunosc cauzele focului. Iulian. R.«Sărat Crimă. — Un anume Costache, din serviciul d-lui N. Stoica, din Tîmboești, zărind în pădurea Românești, pendinte denumita comună, pe un tînăr surdo-mut, anume lotban D. Văduva, a descărcat un foc de pușcă asupra lui, cucându-l la pământ. Sărmana victimă fiind rănită grav în regiunea temporală stângă și sub mușchhiul temporal, a fost dus la spitalul din Plăinești, unde medicii declară că nu sunt speranțe de scăpare. Rănire gravă. — La spitalul I.Kagdat“, din acest oraș, a fost a dus tînărul Ion I. Gălbeana, care e rănit la cap într’un mod îngrozitor. Nu se știe până acum dacă sărmanul tînăr a fost victima vre-unei nenorociri sau a vre-unor criminali, întrucât el nu poate pronunța nici un cuvînt. Semănăturile, cari păreau cu totul compromise, s’au mai îndreptat în urma ploilor căzute Joul în orașul și județul nostru. Grâul se prezintă binișor, iar orzul cam slab. Viile sunt mediocre în partea podgoriei, iar în restul județului slabe. Porumburile sunt frumoase în tot județul, grație recentelor ploi. Pometurile sunt cam slabe din cauza lipsei de ploi la timp. Astă noapte, după orele 12, a plouat liniștit în oraș vre-o 3 ore și, — după cât m’am informat — această binefacere cerească s'a revărsat asupra întregului județ, umplând de bucurie inimile bieților săteni. Vesnea. Roman Programa serbării zilei de S Iulie.—Aniversarea celui de al IV-lea centenar de la moartea marelui voevod Ștefan-cel-Mare, se va sărbători în orașul nostru cu mare solemnitate. La orele 8 dim. elevii Școalelor primare și secundare de băeți și de fete din oraș împreună cu elevii și elevele școalelor rurale din comunele învecinate și ai școalei de agricultură din com. Pâncești-Dragomirești se vor întruni, în curtea gimnaziului. Fiecare elev și elevă va purta la piept medalia comemorativă distribuită de primărie întru amintirea acestei mărețe zile. La ora la 8 juni. profesorii, elevii și elevele tuturor școalelor cu drapelele lor și cu muzica militară în frunte vor pleca spre catedrala Episcopiei. La ora 9 precis se va oficia în curtea Sf. Episcopii de către P. S. 8. Episcopul Romanului, înconjurat de clerul orașului, o panachida pentru pomenirea marelui Voevod, a căpitanilor și ostașilor săi în prezența elevilor și elevelor tuturor școalelor, a delegaților am jmiLi, a societăților constituite, a armatei, orășenilor și a tuturor autorităților civile și militare din oraș. După terminarea panaeleidei se va forma un cortegiu în ordinea următoare: Muzica militară, școlile, delegații județului, autoritățile civile și militare, societățile și orășenii cari vor străbate str. Ștefan-cel-Mare și se vor opri în grădina mare, unde va continua serbarea. La orele 12 delegații județului vor lua masa, oferită de comună în grădina oțelului Central. La orele 4 d. a. va avea loc în grădina mare serbarea distribuirea premiilor elevilor și elevelor tuturor școalelor primare și secondare. Seara, la orele 8, va avea loc o mare serbare populară în grădina mare. Intrarea va fi liberă. Sinucidere.Vasile Șalariu, din Damienești, care era bolnav de pelagră, s’a sinucis. Proces. — Moritz Bercovici, In contra căruia s’a deschis acțiune publică și s’a lansat mandat de arestare odată cu d-na Șternberg, va fi judecat în contumacie în sesiunea viitoare a Curței cu jurați. Moldovean». Iii.— As’amnaote t pla Tecuciui Pădure incendiată.—Un violent incendiu, alimentat de vînt, a izbucnit în pădurea sătenilor foșt clăcași, aflată pe teritoriul comun ’"'■rcești. Focul a distrus cu derire peste opt hectare și om de pădure. / ... iseara...« 5-y 31 viciului sa .... Sinucidere.ui Fritz Krassner a fost găsit și zurat în odaia sa la conacul d-lui P. Popescu din Gruia. Autoritățile au ordonat un mormîntarea, neexistând bănueli de vre-o crimă. Furt.Ion Mutică, care are vie la Isvorul Berzii, a angajat pe Tănase Novac ca vraș. Acesta după un serviciu de 4 luni, a părăsit via, împreună cu Lica I. Șchiopu, țiitoarea sa, furând multe obiecte. S’a găsit la N. Tomescu din lucrurile furate, o pușcă pe care o vînduse cu 4 lei. Servitorul Novac precum și Lica Șchiopu au fost arestați și aduși de jandarmi la parchet. Hoață periculoasă.— Marița Neder, o fată tînără și drăguță, e In schimb cea mai dibace hoață de buzunare în Severin. La bâlciul care s’a ținut acum în com. Corlățel, bineînțeles că Marița n’a lipsit. Pe drum spre Severin însă — după ce a tocmit un loc în căruța unui țăran, căruță ocultată de femeea Ana Mergel care a fost cu marfă la bâlciu — a făptuit un nou furt. Șezând alături de bfutrîna femei, îndată ce aceasta ațipi din causa oboselei și a căldurei, Marița își vîrî mâna în sinul relei ce dormea și-i fură punga cu 120 lei. Apoi se dădu jos din căruță spunând țăranului să ruâe încet înainte că i! va ajunge îndată. Când Ana Mergei observă furtul, Marița era deja departe. Aducându-se cazul la cunoștința poliției, după descriere, nu mai era nici o bănuială că vestita Marița a operat și de astă-dată. In scurt timp ea fu arestată și deocamdată internată în beciul poliției. Foc. Ilariu N. Burileanu, din com. Burila-Mică, reclamă că locuitorii Ion I. Iagaru, Ion Banicel și C. Surdu sunt aceia cari au pus foc la conacul vitelor sale. Conacul a ars complet și au pierit în flăcări 6 vite mari. Pagubele se urcă la 4000 lei. Cei trei sus-numiți au fost arestați și înaintați parchetului. Someșanul. Turnu-Măgurele Dispariție. — Locuitorul Stan Ștefan Jumară, din com. Voivoda, plecând într-o comună din județul Olt, cu scop de a se căsători, nu s’a mai întors la domiciliu. Primarul a făcut cunoscut cazul prefecturei. Alții dispariție.— Maris, fiica lui Nicolae Popa Nedelcu, din com. Dobrotești, în etate de 18 ani, în ziua de 21 Mai, a. c., a dispărut din câmp de la sapa porumbului, fără a se ști unde este. Starea semănătorilor este mediocră. Mai în întreg județul se seceră griul. Alaitaeri a plouat în partea după marginea Ozului, timp de 2 ore. Porumbul, pe unele loturi (mai ales pe dealuri) este pălit, pe văi însă este frumos și vesel. Viile din prejurul orașului sunt mediocre. Livezile de baltă sunt bune; finul s’a cosit ; cele de deal s’au uscat. Sccris. Tg.-Jiu Serbarea de la îi Iulie. — Programa serbăreî pentru a 400-a aniversare a moștei lui Ștefan-cel- Mare e următoarea : La orele 9 dim. se va oficia o panaehidă la catedrala orașului, după care în vasta piață a primăriei d. profesor St. Bobaneu va vorbi despre faptele mari ale lui Ștefan-cel Mare. In urmă trupele vor defila. La orele 10 jum. în sala de recepțiuni a primăriei d. profesor Al. Andronescu va face panegiricul domniei de 47 ani al Marelui Voevod, după care vor urma câteva coruri și declamațiuni. Serbarea se va sfîrși cu distribuirea premiilor, cu ocazia căreia va vorbi d. profesor A. Crainic. La aceste discursuri vor răspunde d. primar Frumușeanu și d. director al prefecturei, Olar Pârâianu, Illalinițeanu. R.Velcea Ploaie torențiala.—De o săptămână de zile de când s’a făcut procesiune pentru ploaie, plouă zilnic pe la noi. Astăzi după amiazi a căzut o ploaie torențială.Ploaia a durat o oră Semănăturile s’au îndreptat. Gandrov. Tulcea Accident.—Eri, vaporul de poștă «Serbia», al societaței italiene «Florio et Robatino», pe când trecea prin Dortul Tulcea, venind din «pre Galați, din cauza unei manevre greșite a amaforului, s’a isbit de mal. Cu foarte mari greu..«? vaporul a putut fi scos, continuându-și lătoria spre Sulina. Incendiu.Un incendiu a consumat lemnele uscata și frunzișul pe o porțiune de 20 hectare, în pădurea statului Cuciuc-Arman, de pa teritoriul comunei Atmagea. Se presupune că focul a fost pus. Inspecție —Eri a sosit în localitate șalupa de războiu «Teleorman» sub comanda d-lui loc. Mihăilescu, avînd pe bord pe d. general Vasiliu Năsturel, comandantul diviziei active. D sa va inspecta garnizoana locală. Timpul. — A plouat în tot județul. D'Arlasnan Tergoviște Sosirea Principilor Moștenitori.—Azi, la orele 10 și jumătate dim. A.A. L.S. R-gala Principele Ferdinand și Principesa Maria, însoțiți de d. maior Râmniceanu, aghiotant, au sosit în oraș, cu automobilul d-lu Ressel, prin bariera Suseni, venind din Sinaia. Parcurgând calea Domnească și str. Fondvirieî,au mers până la șcala specială de cavalerie, unde au descins, spre a asista Ofițerilor " **■« sfîr-nan mulțum joc dejunul . școaleî. , de • "*b conducerii Evren/j Marin, a .at în totul dejunului care a terminat la 3 d. a. 1 După J. jun au mai inspectat localul școaleî, iar la orele* 3 jun. au părăsit orașul în acelaș automobil, reîntorcindu-se la Sinaia via Moroenî, deși la orele 2 luni, timp de 20 minute, a plouat torențial. Pe tot parcursul, în toate comunele din județ pe unde au trecut, autoritățile și sătenii au eșit între întâmpinare. La Moțăenî, pe rând veneau spre Târgovete, poposind puțin au admirat frumoasele pozițiuni pe care A. S. Regală Principesa le-a fotografiat.La Pucioasa R.A. S.S. Regale au fost salutate de d. prefect Câmpeanu, cu autoritățile și multă lume. Accident. — Copilul Marin, de 10 ani, al locuitorului Cristea I. Bou, din com. Hulubești, a fost lovit de un cal nărăvaș, cu piciorul din napol, in barbă, fracturându-i ambele maxilare. Intr-o stare desperată, mica victimă a fost adusă la spitalul județean. Bâluc gravă.—Locuitorul Gh. Arghir I. Ungureanu, din cătunul Teiș, com. Șotânga, a fost adus ori la spital, având piciorul stâng sdrobit, din cauza bătăiei suferită de la pădurarul Grigore, din acea comună, care-l surprinsese cu vitele în pădure. Trăsnit.—Aseară, pe la orele 5, băiatul Marin Dumitru G. Petre, în etate de 18 ani, din Morteni, aflându-se cu vitele la câmp, la pășune, a fost trăsnit, murind pe loc. Timpul.— Azi noapte a plouat, azi după amiazi de asemenea. Concedii. Vasluiu Anchetă.— In ziua de 30 i. c., va sosi în localitate d. procuror general Leonescu, spre a ancheta incidentul iscat între d. președinte Viforeanu și d. avocat Filipescu. Furt și spargere. — D procuror a plecat în comuna Miclești, spre a constata furtul și spargerea făcută de N. Florea și lancu Carp. Amănunte la întoarcerea d-luî procuror. Lie urs UX SFAT PE ZI Înghețată de vișine. — Se curăță vișinele de codițe, se pisează cu sâmburi cu tot și apoi Se stoarce printr’un șervet. La o jumătate de oca de zeamă se leagă o oca de zahăr cu jumătate oca de apă și se lasă să se răcească. Se amestecă, apoi, zeama de vișine cu zaharul, se stoarce zeama de la trei lămâi peste ea, se strecoară in mașină și se lasă să înghețe. Războiul Ruso-Japonez Situația ia ExM-Orient Ultimele telegrame anunță o Înaintare a japonezilor, de la aripa lor dreaptă spre Shio-Jang și Mukd»n. Mișcarea pare că s’ar executa de către diviziile 2 și 12, cari înaintează una prin pasul Mo-Tu-Ling, iar cealaltă plecând dinspre Sai-Matse, merge spre același punct. Rușii nu au în această parte decât cavaleria generalului Renenkampf, care acoperă, la distanță, Liao-Jang, unde se găsesc corpurile 2 și 10 rusești. După situațiunea expusă eri, s-a văzut că cele mai apropiate forțe rusești sunt la sud de Hai- Geng, adică la mai bine de 50 kilom., iar din partea japonezilor, în afară de diviziile 2 și 12, se mai găsesc în fața defileului Taring și numai la distanță de 30 kilometri, 3 alte divizii 1, 3, 4 și garda. Pentru a se concentra împrejur de Liao-tang, distanța pare mai mare pentru ruși, dar nu trebue uitat că în această mișcare japonezii parcură arcul, iar rușii coarda. Războiul franco-german a pus la modă mișcările înfășurătoare și de aceea mai toate dările de seamă ale jurnalelor europene anunță luptele dinspre Liao- Yang, ale aripei drepte japoneze ca o preparațiune a unui atac de flanc, sau o înaintare spre Mukden. E greu de precisat intențiunile japonezilor după date așa de rudimentare și în mare parte inexacte, ca acelea ale telegramelor ce sosesc din Extremul Orient, dar față cu frontul excesiv de întins al Rușilor, mai bine de 100 kilometri pentru 4 corpuri de armată, mi se pare că japonezii afi tot atâta șansă de a-î bate printr’o rupere strategică de front ca și prin o mișcare de flanc. Cea d’éutil operațiune maî are avantagiul că e și mai puțin periculoasă, căci pentru vAo.,sarea ei japonez[ 10 ]00 d.a 38 l.nl.Dde * • se despărți, au nevoie, din contră, sa dune, adică să se concentreze.Telegramele «Agenției Române» Tokio, 28 iunie. Sâmbăta trecută patru crucișătoare rusești, escortate de mai multe contratorpiloare, au fost atacate de o flotilă de torpiloare japoneze. Vasele rusești au trebuit să se întoarcă în port. Amiralul Togo spune că flotila japoneză n’a suferit nici o perdere. (Telegramele particulare ale ziarului « Universul») Plecarea unei diviziuni a escadrei Balticei.—O încercare zădărnicită a escadrei de la Port-Arthur.—înaintarea japonezilor Londra. 29.—Se depeșează din Petersburg ca o diviziune a escadrei, mărei Baltice a *’ 'iele acestei mări. "*it-Arft de ie, ussir Toronez< iti silit’©, "iii, sft se începe să se îainteazăt .o. TripH carele japoneze respinss.Morți și răniți roși în P* i-Arthur Londra, 29. — .(Daily Express afla din Cita că torpiloarele japoneze au încercat Dumnita, noaptea sa pătrundă îng irtul de la Port-Arthur, cum au fost respinse. Același ziar este informal că până acum au fost transportați în Port-Arthur peste o mie de morți și 700 de răniți ruși, căzuți în ciocnirile cu japonezii cari dădeau asalt fortitrețelor. • ** * A se citi alte amănunte la ungma oră. «FORMAȚIUNI ♦ A se citi în pagina IV-a : Lucruri din toată lumea, Haz și Finanțe agricultură și comerciă. ♦ Veselia, unicul ziar umoristic în toată țara, în No. 27, anul XIII, care apare mâine dimineață, Jouîn Iulie, are următorul hazliu și variat cuprins : Cuptor, versuri.—Don Vaginistru, scene umoristice.—Sărmană inimă, versuri.—Tilifonul, apropont.—Sonetul verii, versuri. — Un jurat de treabă, nostimadă.—Un roman in două cărți poștale, întâmplare autentică. — Scrisoarea sasului, glumă. — O operă nouă, nostimadă.—Intre prieteni, anecdotă. —Carmen, poezie.—D ale țiganilor, anecdote populare.— Măgarul și Pașa, poveste.—De ca fugi ? versuri, precum și numeroase și hazlii ilustrații în text dintre’ori una colorată pe pag. 1, reprezintând : Recunoștința adusă de românii lui Ștefan-cel-Mare. Mai publică și urmarea hazliului roman Mustață. Veselia se vinde cu 5 bani numărul în toată țara. — Abonament pe an lei 2 și 60 bani.— Cererile la administrația ziarului, strada Brezoianu, l.’ ♦ Em, fiind ziua onomastică a regelui Petre I al Serbiei, s’a oficiat la orele 10 dim. un «Te- Deum» la biserica Kalinderu, din str. Doamnei; apoi a fost o recepțiune la legațiunea sârbească. ♦ Ministerul cultelor refuzând a primit însemnata avere imobiliară lăsată de defunctul George Andreescu: moștenirea, conform voinței testatorului, a rămas «Societatea pentru învățătura poporului român», care se judecă acum pentru dînsa cu unii pretinși moștenitori. ♦ «Societăței pentru învățătura poporului român» i-au rămas 15 mii de lei, bani neraclamațî din câștigurile eșite la tragerea lotăriei organizate de acea societate. ♦ D. Costinescu, ministru de interne ad-interim, a autorizat pe d. Const. I. Nicolaescu, secretarul general al departamentului internelor, a semna în numele ministrului orice lucrare privitoare la direcția generală a serviciului sanitar, a telegrafelor și poștelor, a penitenciarelor și a imprimeriei Statului și a aproba orice cheltuelă; pe d. Gr. T. Dianu, directorul general al penitenciarelor, a subscrie ordonanțele de plată privitoare la acel serviciu, pe d. dr. N. Manolescu, directorul general al serviciului sanitar, a face numirile și revocările necesare, privitoare la personalul sanitar inferior, a aproba încheerile comisiunei veterinare pentru despăgubirile proprietarilor ale căror animale, fiind constatate bolnave de răpciugă, se ucid , a semna orice contracte privitoare la serviciul sanitar și a aproba toate cheltuelile necesare pentru întreținerea ospicților de infirmi Brâncovenî și Răchitoasa, precum și ori ce alte cheltueli în marginile legei, regulamentelor și budgetului până la suma de 5.000 de lei. ♦ Eri a fost aniversarea morții marelui poet Mihail Eminescu. ♦ Ministerul lucrărilor publice dă în întreprindere reconstrucția in beton de cimnt armat a tablierelor a 10 podețe de pe șoseaua Mihăileni-Frumușica. Valoarea de pe devis este de lei 8.500. Licitația se va ține la acel minister și la prefectura județului Iași, în ziua de 13 Iulie la orele 11 dim. ♦ Apele Dunăre! erau alltăerî staționate la Bechet, Galați și Cernavoda , în scădere la T.Severin, Calafat, T.Măgurele, Giurgiu, Oltenița, Gura-Ialomiței și Tulcea. ♦ D. Costinescu, ministru adinterim la interne, având în vedere multiplele lucrări și ordonanțe de plată ce se lucrează pe fiecare zi la serviciul contabilităței centrale a ministerului, astfel că împovărează prea mult pe eccledarul general cu subscrierea lor, a ochidat, pe <5_ Q_ pre_ descu, șeful av .î-Unui contabilitâtei generale a acelui n..».,[era subscrie în numele sale și pe a sa răspundere, ordonanțele de plată: Pentru plata salariilor personalului administrației județelor ; pensia aprobată de consiliul miniștrilor după legea poliției rurale ; legile și corespondența privitoare pe serviciile dependințe de direcția generală a serviciului sanitar; subvențiile spitalelor , pentru plata soldelor cu accesoriile personalului și spesele de cancelarie ale gendarmeriei rurale. ♦ Sâmbătă seară a sosit în portul T.Măgurele vaporul de războiu «Prutul», având ca atașat canoniera «Șiretul», cu elevii școalei de pilologiu și hidrografie, din Galați, venind dinspre T.-Severin, pentru serviciul de sondagiu și ridicare de hărți. Ambele vapoare vor părăsi portul Miercuri seară. Of La serbarea comemorativă pentru împlinirea a 400 ani de la moartea marelui voevod Ștefan-cel-Mare, ce se va face la Bria (Suceava), Vineri 2 Iulie, vor lua parte toate autoritățile civile, militare și eclesiastice, precum și școlile următoare : Gimnaziul, școala profesionala, școala primară de fete și școala primară de băeți din Fălticeni,, cum ,în coasele din comunele rupîte Baia, Finlînafu Mare, Șasea și Valea-Stflfirilor. f* Autoritâțilâ, școlile din Fălți,«nT precum și lete cele-nalte persoane din oraș cari vor lua pe ■ ’a serbare,fse vor aduna la diminină în fața cateciior. Je acoloț formând convoiu, vor lorni la 7 jum. spre Baia, unde voa^puge la 10, când se va outr parastasul de către^prîtoe*T&4,vd. V. CjhwdySui însoțit Te T^3a«3^B«ințr de preoți. Terviciul se va face chiar la «Bierica Albă», care a fost zidită de Ștefan-cel-Mare. L’ipă servicii, d. prof. D. Zăbîrescu va ținea o cuvîntare r supra xieței și faptelor marelui v voevod. In urmă se va face defilarea arrmtei. Partea a doua a serbărei se va desfășura în grădina de la Baia la ora 1 jum. d. a. ; ea va cuprinde imnuri, recitări de poezii, etc. La sfârșit se vor distribui premiile. In caz de ploaie, serbarea se va face la Fălticeni. ♦ Eri am primit numărul 1 din revista «L’Union Danubiene», organ al tinerimei din țările dunărene, ce apare la Paris. In articolul de fond intitulat: «Unirea face puterea», se face apel la tineretul din țările Peninsulei balcanice ca să se reunească spre a lucra pentru realizarea confederației balcanice. ♦ Azi, la orele 7 seara, patronii și lucrătorii de încălțăminte se vor întruni, la clubul meseriașilor, spre a discuta mai multe chestiuni referitoare la branșa lor. ♦ Ministerul cultelor a comandat 2000 exemplare din lucrarea d-lui Sergiu Cujbă, editată de Casa Socec, «Viața și luptele lui Ștefan-cel-Mare», spre a fi distribuite la toate bibliotecile populare din țară. ♦ Citim în «Le Temps» : Tribunalul din Dieppe și-a dat sentința în procesul dintre prințul Grigore Sturdza și furnizorul său comerciantul Ianias. Din această sentință reese că actele de notariat în virtutea cărora prințul Sturdza s’a recunoscut dator sume de peste un milion, sunt pătate de fraudă. De aceea tribunalul le-a anulat. S’a admis totuși ca Hanias să-și stabilească creanța după contabilitatea sa comercială, pilind ca preț prețurile de cumpărare majorate cu 65 la sută pentru cheltuelile sale generale și câștigul său. Spre acest scop, el va trebui să depue la grefa tribunalului civil, contul amănunțit al furniturei sale cu piese de justificare. Prințului Sturdza i s-a acordat un termen de două luni, începând de la somațiunea ce i se va face, spre a contesta acel cont. Tribunalul, în privința banilor versați, a declarat nul împrumutul unei sume de 20 mii de fr. îăoul prințului Sturdza pe când era încă minor ; a recunoscut însă validitatea împrumutului de 65 mii franci făcut prințului Sturdza după majoratul său și i’a condamnat la plata imediată a acestei sume. ♦ Eri dimineață s’a sfințit la «Bursa Muncei» drapelul corporațiunei croitorilor din Capitală. La această serbare a asistat mare parte din membrii Camerei meseriilor. La orele 1i, serbarea terminându se, membrii corporațiunea au plecat la șosea, cu noul drapel și cu muzica militară în frunte. ♦ Elevii liceului Mateiu Basarab din Capitală sunt invitați a se întruni astăzi, la orele 3 d. a., in localul liceului, spre a se consfătui asupra participărea la înmormîntarea regretatului lor profesor G. Ionescu-Gion. ♦ Studenții universitari, care doresc a lua parte la serbarea de la 2 iulie din București, sînt invitați a veni astăzi la Universitate la orele 10 dimineața, spre a li se distribui biletele în drept și a li se face mai multe comunicări. ♦ Comisia de control a corporației tâmplarilor, compusă din d-nii R. Niculescu, V. D. Marinescu și Gh. Săvulescu controlând gestiunea financiară a constatat că de la 14 Martie 1904 la 29 Iunie curent s’a încasat 3122 lei și 30 bani din care s’a dat ca ajutoare la membrii și diverse cheltueli 1841 lei și 95 bani, rămași în casă 1280 fei și 35 bani. ♦ Studenții universitari, care merg la Putna, sunt încunoșciințațî că plecarea din București se va face cu trenul accelerat de mâine seară (1 Iulie ora 10 ), direct la Ițcanî, unde vor fi așteptați de colegii lor bucovineni. ♦ Rectorul universitățeî din București, a delegat pe următorii studenți a lua parte la serbările d ț? la Putna, distribuindu-le totd odata „„ig 4o bilete dus și întors clasa li-u, Anfe de ministerul instrucțiunei public» pentru acest scop. Societatea stud. în teologie : St. G. Brădișteanu, președinte ; Marin D. Predlescu, G. Crețu, Teodor Păcescu și Cosma Ludovic. Societatea stud. în litere : A. Corteanu, președinte ; C. Damianovici, M. Lișcu, I. Petrovici și A. Rădulescu. Societatea stud. în medicină : C. Demetrion, președinte; Ionescu-Mihăești, Ioan Jianu, Gr. Eflimescu și Tr. Nasta. Societatea stud. în Științe: Al. Ionescu, președinte V. Stoiceanu, Gr. Orfișeanu, N. Abrași G. Ghivulescu. Societatea stud. în drept «Bosianu» : P. Pogonatu, președinte; C. Ca>caliș, V. Caraivan. Sou’etstea stud. în ^/.’macie : Ai. Popoviciu. prf ; Arist. Mihailovici, V. //r' _‘c]) Emil tremt și G. lor Societari:! stan,r dpt : I. Stăncescu meșe'’ ,â . G. N. Ionescu și ''egușoglu. Societal . muntaedoneni: N. Papad’ "eședi^e ; Foțifl r ’ mace ,ata, Sădim» ți Seminariul de istorii Vale:«1 Onaru , N. Orgh; Teodorescu și £> ♦ Cuncaziunii jtécuționale franceze, d. Ret» .«nistrul republice laști, va primi pe compatrioți, sef la legațiune, Jouî Vi» Iulie, la orele 3 d. a. ♦ Direcția căilor ferate bucovinene, va pune în circulație în ziua de 3 Iulie, trei trenuri speciale pentru serbarea de la Putna. Aceste trenuri vor pleca spre Putna Sâmbătă dimineața. 1) Din Ițeanî (Burdujenî), la 3 ore și 5 minute. 2) Din Rădăuți la 6 ore 13 minute. 3) Din Cernăuți la 3 ore 20 minute. Prețurile biletelor de călătorie cu aceste trenuri sunt foarte reduse. Biletele de reducere acordate Ligei Culturale, de direcția C. F. R. nu pot fi utilizate la expresul B»rin. ♦ Eri dimineață funcționarii comerciali evrei sau întrunit în sala Eforiei sub președinția d-lui Firtian, constituindu-se in societate aparte și și-a ales următorul comitet:d-nii Hainerich Elievici și Gustav Rosental vice-președinți; Oscar Crunberg, casier ; Josef Rosental secretar comptabil; Max Goldslein, secretar de ședință ; Josef Icehwartz, controlor; S. Firman, inspector ;T. Bandiser, I. Glucmiu, censor ; Avram B. Lang, Ossis Frenkel, Natan Rosensvaig, Avid Schwartz și Solomon Levy, membri. Alegerea preeședintelui va avea loc Duminecă. ♦ Eri dimineață, cu ocazia zilei Sf. Petru și Pavel corporația croitorilor dn Capitală" șî-a serbat patronul inocalul Bursemuncei. Preotul de la biserica Eneî a oficiat serviciul religi.s. D. Leon Dumitresc j, președintele corporației luând cuvîntul spune că corporația»ace progrese pe fiecare zi. Ea nummeră 4000 de membri și are un capital de 8.000 lei, aceasta grație membrilor corporației. D-sa mulțumește mambilor camere de meserii cari au onorat această serbare respunzând la invitațiunile ce li s’au făcut. D-nnu Dobrescu, președintele camerei de meserii, Alexandrescu,președintele Bursei Muncea și Emil Socec președintele corporației artelor grafice mulțumesc de atențiunea ce li s’au dat, arătând că numai prin unire starea meseriașilor va putea înflori. ♦ Er! dimineață, compania de administrație și Manutanța militară din Capitală,’și-a serbat patronul. După terminarea serviciului religios, preotul I. Vlădescu, confesorul garnizoanei, a ținut în prezența ofițerilor și soldaților o cuvîntare. După aceea ofițeri împreună cu trupa, a luat masa. Dnii căpitan Spirescu și Constantinescu, șefii companiilor a toastat pentru familia Regală și prosperitatea armatei noastre. ♦ Era la orele 4 d. a., membrii cercului macedo-române din capitală au ținut o întrunire în localul cercului din calea Rahovei, unde s’a comunicat că cercul va trimite o delegație la serbările de la Putna. ♦ Membrii clubului’ ofițerilor în rezervă au ținut aseară adunare generală, în localul clubului din calea Victoriei. In această adunare s’a hotărît în unanimitate de voturi, ca conținutul articolului 43 din statut, să râmâne același din vechiul statut. ♦ Aseară au plecat cu trenul de Focșani, 16 ofițeri din școala de războiu sub conducerea colonelului Panaitescu, spre a vizita forturile de la Nomoloasa. 3TILI ȘCOLARE ♦ Er, s’a terminat examenele generale de licență în științele fisico-chimice, la cari au reușit d-nii : Nicolae Baciu, V. Cazacu, L. Dumitrescu, P. Ivanovich I. Gavriliu, Chr. Niculescu , d-rele C. Mironescu, M. Mazăre și Florica Wagner. ♦ A apărut în «Monitorul «Oficial» de era regulamentul pentru numirea institutorilor și institutoarelor la școalele inferioare de meserii. In școalele inferioare de meserii se învață una sau mai multe meserii și se capătă și oarecare cunoștințe de cultură generală. Materiile ce se pot înveța în școalele inferioare de meserii pentru băeți sunt: croitorie, lăcătușerie, tâmplărie, tinichigerie, ferărie, sculptura, lemnăria, rotăria, ceramica, împletitura, cismăria, pălărieria, curelăria, etc.; în școalele de fete : croitoria, rufăria, flori artificiale, mode, corsete, broderie, țesutul covoarelor, etc. Afară de învâțătura meseriilor, elevii sau elevele vor face lecturi referitoare la meseria lor și vor primi noțiuni de religie, limba franceză sau germană, aritmetica și geometria practică, contabilitate, istorie, geografie, desemn și caligrafie. învățătura meseriilor precum și a»«emnul și caligrafia se predai de catre maeștri în școalele de băutî, de catre maestre în școalele de fete. Institutorii și institutoarele, afară de cele pentru limbi streine, se vor recruta dintre institutorii și institutoarelor de școli primare urbane. Spre a fi admiși la concurs, candidata trebue să fi servit cel puțin 5 ani ca institutori urbani titlulari și să nu fi suferit în acest timp suspendarea sau altă pedeapsă mai mare ca suspendarea. Institutorii și institutoarele pentru limbi moderne, precum și maeștrii și maestrele de desemn și caligrafie .O vor numi după tablourile de capacitate alcătuite de minister. ♦ Următorii elevi au absolvit cursurile teoretice ale școalei superioare de silvicultură : Andreianu I., Boldosan A. Bunescu C., Cazanesduxaft .Fr -“'scuf M., Horia Lazăr, Maniel Șt., Năstăsescu G., Popescu A., Prelorian D., Robănescu D., Sece Uanu I. și Vasiliu Leon. • Eri s’aff ; elevelor . aciide» dulci» expoziți» t 3 ele . " La exatm din clasa IV zăr din București mătorii ele"1 • Alexandr I. , iinescu Biju.I, Borcea E. Si Bischof Alexandru, Beben Wilhelm, Capitol, lin, Câlniceanu loaru Constantin, Dican Ion, . rigaior Mircea, Giossan laralambie, Magiam Ernest, Moroianu Dumitru, Nădejde Horia, Niculescu Eugenii, Pârvulescu Fulger, Rădulescu Il. I. Longin, Stoicescu Șt. Gostin, Tomescu N. Ioan, Vasilescu Petre, Zaharescu Valeriu și Stănescu Constantin.Știri arxilltsare • «Erî s’a publicat în Monitorul Oficial» decretul regal pentru aprobarea regulamentului școalei militare de infanterie și cavalerie, care are de scop pregătirea elevilor ei pentru funcțiunile de sub-locotenent de infanterie și de cavalerie. Elevii se vor recruta din : absolvenții școalei militare din Iași, absolvenții de licee, sub ofițeri de infanterie și cavalerie. Efectivul școalei va fi da cel mult 190 elevi. Spre a fi admis la concursul de admitere, ce se ține între 10 și 20 August, candidatul trebue să depue o taxă de intrare de 150 lei, de care nu poate fi scutit nimeni. Candidații la concurs trebue să fie români, pe deplin sănătoși. Nu se primesc elevi respinși pentru un motiv oarecare de la admiterea la alte școli militare sau civile. Nu se primesc decât elevii cari au dobândit la școala de la Iași sau licee o notă bună la purtare ; elevi cu o purtare sau reputațiune chiar îndoelnică nu se admit. Actele trebuesc înaintate direct comandamentului școalei până la 15 Iulie. Anul școlar începe la 1 Septembrie. Ca disposițiune transitorie, în 1904 candida’ții din proveniența art. 4 a. (școala militară lași) nu vor fi supuși concursului de limire. • Marile manevre regale din toamna anului acesta, care se vor faci între Hirlau și Botoșani, în zilele de 27, 28, 29 și 30 Septembrie, vor fi executate exclusiv de trupele corpului IV de armată și anume : 8 regimente de infanterie, 2 batalioane de vînători, 2 regim, de artilerie, 4 regim, de cavalerie, 1 batalion de geniu, etc., sau în toUl 26 batalioane de infanterie, 1n baterii de artilerie și 16 escadroane de cavalerie, adică peste 21.000 de oameni. Divisia 7 din Roman se va concentra la T.Frumos și divisia 8 din Botoșani la Bucecea. Din aceste localitățî vor pleca, spre a da prima faptă Ia Cristești. Defilarea se va face în ziua de 30 Septembrie, pe platoul de lângă cazarma vînătorilor din Botoșani. Aceste sunt în trăsături generale mișcările marilor manevre, la cari vor asista M. S. Regele cu tot statul seu major și atașații militari streini. ȘTIRI 8008QM1CKM FOUSCIAR 8 ♦ Județul Vlașca a fost autorizat a contracta de la Casa creditului județean și comunal, pe termenul și cu condițiunile cu cari împrumută de obiceiu acea Casă, un împrumut de 30.000 lei, plătibil prin anuități, pentru construcțiuni de școli în comunele rurale. * Următoarele bănci populare ’șî-au autentificat actele de constituire : Spătarul Milescu, din Domnița (R.Sărat), cu un capital versat de 10194 lei 84 b. ; Albina, din Osica-de-sus (Romanați), cu 221 lei.; Romanul, din Romanul (Brăila), cu 40L lei; Înaintarea, din Cernătești (Bu- 290), cu 4208 lei 92 bani. STIRI SANITARE ♦ Regulamentul pentru serviciul sanitar rural a apărut ori în «Monitorul Oficial». I Bibliografie ♦ A apărut: «Maria din Mangop», episod dramatic din viața lui Ștefan cel Mare, de d-ra Florica Cvengiopol. Prețul 50 bani. ♦ A apărut: «Colecție de cânturi școlare, pe una și două voci egale» culese, întocmite și aranjate de diaconul Teodor V. Stupcanu, (Iași). Prețul 2 leg. ECOÜRI • OîtoIhi Ionificu gîngâilo. Ștefan cel-Mare A apărut în editura tipografiei ziarului «Universul» și se va pune în vînzare Jouî, 1 Iulie, frumoasa lucrare în versuri a d-lui T. Duțescu-Duțu, intitulată: «Închinare Praznicului adormirei de patru veacuri a lui Ștefan-cel- Mare și Sfint» și »Imnul» făcut cu aceiașî ocazie. Aceste frumoase versuri vor fi recitate și cântate de elevii școlilor din țară cu ocazia serbărilor de la 2, 3 și 4 iulie. Lucrarea frumos ilustrată, se va vinde cu 10 bani exemplarul. Cererile se vor adresa administrației ziarului «Universul». îsîAart Bi’ Din faji. Furtul din sos. Hon Vânzătorul de lemne Nittea, din sos. i Boca-Parte circumscripției a 13-a. sa de acasă i s’a furatu sum» de 120 bănuiri al furtului ptitorul si. an care a « i arestat jocul de «stilul Eri la ora 1 d.’ isbucnit 1» zând p goane .a .«pire» aministrație Constări de la manutanța cea.vtcî a provocat un scar••ui Spireî bâlând pe servd Stan Marin, pentru că i si dat»seatii <16 câine hfi’bat 'pila Elisabeta Ionescu in etala 1 ani din Severin fiind mușcată de un câine turbat a fost adusă și internată în institutul antirabic. Serviciul al ziarului „Universul" Din România Telegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL Piața cerealelor. — Început de incendiu. — Bătae mortală. — Nenorocire. — Căzut Ut Dunăre. Brăila. 29.—Știrile din străinătate aduc o urcare la grin da 3/4; la porumb sunt neschimbate. Piața este calmă. Grâul nou și orezul este căutat. Navlurile sunt cu tendință spre urcare. Un început de incendiu s’a declarat la locuința moașei Bucholtz, din strada Polonă. Incendiul a luat naștere de la o lampă care a explodat. Focul a fost localizat de troninî — Vladimir Stoianescu a sdrobit, cu lovituri de ciomag, capul lui Nicolae Cantemir. In agonie, victima a fost transportată la spital. — Copilul Victor Schiller a căzut de pe acoperișul unei casa din str. Mihaiü Bravu, rămânând în nesimțire. — Matelotul Menelau Iani, trecând pe puntea șlepului «Argeș», din nebăgare de seamă a alunecat căzând în Dunăre. Sărind alțî mateloți spre a’l scăpa, ei i-au scos în nesimțire. Didacttice. — Ploaie Galați, 29. — Ele s’au terminat examenele școalei comerciale superioare, gr. II, de sub direcția d-lui I. G. Munteanu. La ultimul curs, acel al dreptului comercial, a ținut să asiste, și d. D. G. Maxim, prim-președinte ai tribunalului local. — Zilele acestea a plouat felenișor în oraș și județ. Pentru incendiații din Foltești Galați, 29.— D. I. G. Atanasiu, prefectul județului, a înaintat, azi o adresă către I. P. S. Și Mitropolitul Primat, președintele comitetului central pentru ajutorarea incendiaților și inundaților din țară, rugând să dispun ca societatea să vie în ajutorul incendiaților din com. Foltești, cari au fost sărăcit! complect de furiosul element. Iată și pagubele suferite de victimele incendiului: P. Ciulin«taru 200 lei, M. Pătrașcu 1S00, D. Chicoș 4000; Măriuța Maria» 1200; Iancu D tru 300, Enac Panaitache 500, Elena Staicu 3500, S. Uran 600, G. Stavru 700, N. Ibănescu ÎOOO, Toma Cehu 550 , Simion Manole 700, Vochița Șerban 2000, D. Popa 4000, C. Badiu 1500 și Simion Rusu 500. In total 23.250 lei. Incendiul a luat naștere de la un gard de stuf al locuitorului P. Ciubotaru. Dispariția farmacistului Udrisky Galați. 29.—Relativ la dispariția farmacistului Emil Udrisky din localitate, sunt in măsură stf mai comunic următoarele : Atât la Viena cât și la Bodenbach, dispărutul farmacist, cu toate insistențele, nu a putut găsi nici o ocupațiune serioasă. Din ultima localitate, Udrisky a plecat la Lipsca, de unde a scris unei persoane din orașul nostru. Dînsul se plânge prietenului seu de trista stare în care se află, de mizeriile pe cari sunt expuși să le indune el și familia, sau suma de bani cu care a plecat din țară fiind terminată. Udrisky arată că pe nedrept a fost declarat falit fraudulos, deoarece datoriile ce Ie are ei dispus să le plătească din arenda farmaciei. Roagă pe prietenul său să comi’ sulte un d. avocat asupra mijlocului de a putea fi reabilitat sau cel puțin să fie respinsă acuzația de fraudulos. Comunică că dacă va putea fi reabilitat într’un sens sau altul, va veni imediat în țară a căroii amintire ’i umple inima de jale. Roagă să-i răspundă cât mai curînd la Lipsea, poste restante, întrunirea funcționarilor comerciali. — Copil lepădat.— Încercare de asasinat«—Nenorocire.—lucea» Galați. 29. — Funcționarii comerciali s’au întrunit aseară în localul societăței și au decis trimiterea unei telegrame d-lui Aurelian, autorul legei repaosului dumineca). Telegrama a fost expediată azi. — In str. Banului, în dreptul caselor cu No. 39, s’a găsit lepădat un copil de sex masculin. Copilul purta un bilețel prin care se spunea că e nebotezat. El a fost trimis la institutul «Alinarea». Se fac cercetări pentru aflarea denaturatei mame. A fost arestat Solomon Vat*man, care a încercat să-șînsachineze pe soția și fiica sa. Cauza cestui atentat criminal este fapul că fica sa întreținea relațiune dragoste cu un anume Leon . O. Sterian Mocanica, în vârsta I, din com. R»»"*" MIERCURI telegrafie