Universul, decembrie 1904 (Anul 22, nr. 331-344)

1904-12-01 / nr. 331

D-sa a stăruit mai ales spre a stabili unde îi a petrecut timpul criminal«! după sfvtrșirea asasinatului, constatând cu această ocasiune că o mare parte din obiectele furate, Emilian le-a lăsat la casa de prostituție din calea Oilor, așa zisă la Moise. Până acum nu s’a dovedit ca criminalul să fi avut veri complice. Mârne Eusllian Ionescu va fi depus la penitenciar. Bal.— Ia sara de 5 Decembrie se va da în salonul Grand Hotel un bal de către corporațiunea mecanicilor, în beneficiul casei de ajutor al corporației. Accident nenorocit.— Căruțașul Constantin Popa a fost răsturnat era de către propria sa căruță a și rănit grav. EL a fost transportat la spital. Copil lepădat.— Aseară a fost 85 sit lepădat lângă bariera Rodului , un copil de s x finiori, în etate ea de o lună. El a fost dat în îngrijirea primăriei. TERGO VISTE. — B utile ertmtú.— Din causa unor certuri familiare, Gheorghe Nicolae, din str. Liniștea No. 2, a bătut în mod grav pe soția sa Leanra. Cu două leziuni grave la cap, pacienta a fost adusă’n spitalul județean. Nenorocire. — Femeia Zamfira Ancuța, în etate de 60 ani, din Glodeni, alunecând de pe scara casei sale, a căzut, fracturându și mâna dreapta. Ea a fost transportată la spital. Sărbătoarea zilei de 3 ® Noembre.Ziua de 28 Noembre, aniversarea luăreî Pievneî, a fost sărbătorită de către reg. Dvila No. 22. La orele 10, întregul regiment era strîns în curtea cazăremi și tu prezența ofițerilor, preotul Radu Popescu, confesorul garnizoanei, oficia serviciul divin, pentru odihna sufletelor soldaților căzuți în timpul războiului pentru independența,pomenindu-se numele lor. Preotul Popescu ținu apoi o scurtă cuvîntare. D. loc.-colonel adjutant Demetrescu, comandantul regimentului, printr’o substanțială cuvintare, arată importanța zilei de azi. ~*lua provehiTpe wT Cine se ’ndoeșta nu se înșelă.Danez). Știri din străinătate — Prin poștă — Căpitanul Abdi Reuf Bey, fiul lui Reuf pașa, comandantul gardei Sultanului,a fost numit atașat militar al Turciei la Viena. * Tribunalul din Agram a condamnat la șase zile închisoare pe șeful socialist, și redactor la ziarul «Slobodna Rzec» pentru că a atacat într’un articol pe Țarul Rusiei.A ¥ * Sâmbătă vor depune jurămintul înaintea tribunalului din Paris experții medicali desemnați de către mareșalul curței vieneze, spre a procede la examinarea stării mintale a prințesei Luisa de Coburg. D. Albert Clemenceau, avocatul ales de principesă spre a o reprezenta, a declarat că nu știe încă dacă regele Leopold al Belgiei, tatăl prințesei, și prințul de Coburg vor fi reprezentați cu acest prilej. Curtea cu jurați din Trieste a condamnat la moarte pe individul Anton Freno, care a asasinat astă-prima oară pe un gardist. Din Petersburg se scrie că față cu recentele desordine publice în întrunirile mai mult sau mai puțin turbulente ale unor societăți, a limbagiului diferitelor ziare nou apărute și agitația care rezultă, guvernul considerând că societatea rusă abuzează de încrederea ce i-a arătat-o ministrul de interne, prințul Mirski, crede că este nevoe de o mișcare înapoi în calea liberalismului. Se adaogă că în curînd vor fi făcute în această privință declarațiuni oficiale.* Din Salonic se scrie că„ pe când Petzulis, grec macedonean, numit profesor la Gumendje, se ducea la postul său, a fost asasinat de exarchiști. El era cunoscut ca un înfocat patriarhist. Cadavrul purta numeroase răni și a fost expus într'o biserică din Salonic pentru ca populația să poată vedea rănile. Cu prilejul înmormântărei lui s’a făcut o demonstrație antibulgărească.* _ * ¥ Premiul Nobel pentru literatură a fost împărțit între poetul provensal Mistral și dramaturgul spaniol Jose Echegaray. ¥a O mare contrabandă Ministerul de finanțe, aflând din svon public că mai mulți zarafi introduc, fără să plătească vamă, monede de aur care n’au ars legal la noi în țară și servesc numai ca podoabă, a intervenit pe lângă parchetul de Ilfov Să facă cercetări în acest sens. Cu facerea cercetărilor a fost însărcinat de judecător de instrucție, Stelian Popescu, de la cat. 5. D-sa făcând o descindere la taraful Sahetaî Altalion din Capitală, a constatat că în adevăr d-sa a introdus în țară mai multe bucăți de aur, fără ca să poată justifica dacă în adevăr a plătit sau nu vamă. In consecință, ministerul de finance l-a condamnat pe d. Altalion la 2500 lei amendă. Cu ocazia unei descinderi făcute la taraful Calmi Rafail, tot din Capitală, a constatat că acesta avea monede de aur fără curs la noi în țară, introduse fără să plătească vamă. D. Calmi însă a justificat că aceste piese nu le-a introdus d-sa direct din străinătate, ci le-a cumpărat de la bancherul I. Braunstein, din Craiova. In urma acestei justificări, d. judecător de instrucție a intervenit pe lângă colegul său din Craiova ca să facă o descindere la bancherul arătat. Rezultatul descindere a fost, după cum se vede din darea de seamă a corespondentului nostru că s’a găsit la d. Braunstein și la alți bancheri din localitate monede în valoare de peste 400 mii lei. D. ministru de finanțe a dat acum ordine severe șitiior de vamă să fie atenți ca pe viitor să nu se mai introducă prin contrabandă atari moneda. NT. T. corpurileTeíuítoáre' Ședința de la 29 Noembrie 1904 Ședința se deschide la orele 2 fără 5 minute. Presidan ză d. M. Ferichide. Prezenți 85 d nn deputați. Pe banca ministerială sunt d-ni miniștrii : Em. Costinescu, C. I. Stoicescu, Dim. Sturdzi, Spiru Haet și V. Lascăr. Se dă citire și se aprobă sumarul ședinței precedente. D. Draga citește raportul asupra chesturei Camerei. Se admite fără discuțiuni. Apoi, d-niî deputați trec în secțiuni. Nefiind alt nimic la ordinea zilei, d. președinte ridică ședința publică la orele 2 și 15 minute, anunțându-se cea viitoare pe azi, Marți, la orele 1 jum. d. a. © ErtSr^.T'TrXj Ședința de la 29 Noembrie 1904 Ședința se deschide la orele 3 p. m. Prezidează d. Costescu-Comăneanu. Pe banca ministerială d. Al. Giany. Prezenți 80 d ne senatori. Se aprobă sumarul ședinței precedente. Pe biuroul Senatului, se depun mai multe cereri, pentru calitatea de cetățean român. D. Grădișteanu spune că este însărcinat de mai mulți senatori ca să roage pe d. prim-ministru să-l convoace în ședință secretă, pentru ca să discute asupra unor chestiuni de mare importanță. D. președinte anunță că mâine va avea loc interpelarea d-lui P. Grădișteanu, adresată d-lui ministru al cultelor în chestia călugărițelor catolice. Ne maifiind nimic la ordinea zilei, ședința se ridică la orele 3 și 5 m., anunțându-se cea viitoare pentru azi la orele 2 d. a. Un discurs interesant Corespondentul nostru particular din Budapesta ne-a înștiințat telegrafia despre o întrunire a Societatei agricola ungare, la care comele Dessewfy a rostit o importantă cuvintare prezintând interes și pentru țara noastră. Ziarele maghiare ne spun în această privință că contele de Dessewffy, vorbind de chestiunea tratatului de comerț ce se negociază între Germania și Austro- Ungaria, și-a exprimat teama ca nu cumva acest tratat să se inchei în defavoarea intereselor ungurești. Interesele în joc fiind mari, el a exprimat speranța că nu se va ajunge la un războiu vamal. Oratorul constată că exportul de vite, și de orz a suferit o scădere însemnată și cere să se aplice cunoscutul principiu economic al Ungariei că așa cum se poartă cu dinsa țările apusene, tot așa trebue să se poarte și Ungaria față de țările balcanice. Și deoarece Ungaria e unită cu Austria, firește că de regula aceasta va avea a se călăuzi Austro-Ungaria față de România, Bulgaria, Serbia și Turcia. Mai departe, contele Dessewfy a lăudat hotârîrea comitetului Societății agricole de a cere guvernului denunțarea tratatelor cu Serbia, România și Rusia. Ordonanța definitivă în afacerea crimei din Piața Moșilor Cititorii își amintesc de o crimă ce s'a comis acum două luni în piața Moșilor. Două copii și anume Pavel Georgescu și Nicolae Miciu, servitori la d. I. Popescu, luându-se la bătae pentru un lucru de nimic, Miciu a aruncat asupra adversarului său cu un cuțit lovindu-l drept în pântece. Cuțitul fiind aruncat cu putere, a perforat intestinele și a cauzat moartea lui Georgescu. Criminalul a fost imediat arestat și înaintat parchetului. Cu instrucția afacerei a fost însărcinat de judecător Mutauțanu, de la pab. 4. D-sa terminând era instrucția, a dat ordonanța definitivă trimițând pe Nicolae Miciu în judecată pentru crima de rănire care a cauzat moartea. Ni. Os la Asociația generală a medicilor Ședința de Duminecă, 28 Noembrie, s’a ținut sub preșidenția d-lui prof. Babiș. D. secretar general va înștiința pe câteva medici primari de județ asupra cazului d-rului Fântâneanu, spre a se ști unde e loc vacant. Va comunica și d-lui dr. Demetrescu-Brăila rezultatul intervenției pe lângă d. ministru. D-ru Vasiliu (Ploești) propune— și se admite de comitet—ca cestiunea reclamei să fie discutată la viitorul congres, deoarece unii medici abuzează de credulitatea publică, înșelând pa nenorociții cari aleargă după vindecări radicale, repezi și puțin costisitoare. La întrebările ce d-rul Movilescu (Călărași) le face Asociației, i se va răspundă că : a) e dator să elibereze act de înmormântare chiar și în caz de avort — mai ales la etatea de 6 luni ; b) că un comisar trimis de autoritățile judiciare ca să le reprezinte la o autopsie medico-legală fiind un auxiliar al parchetului, poate să asiste la autopsie, iar actul medico-legal va fi valabil. De altfel fiecare medic trebue să consulte regulamentul pentru autopsii. La cererile d-nilor d-rn Nicolau (Focșani), Brăileanu și Oazu (R.Sărat), Mărgăritescu (Pârscov-BuzSQ), li se va răspunde că Asociația va interveni numai după ce vor fi adresat aceleași reclamațiunî mai întâi a administrațiunei sanitare. La protestul d-rului Mărgăritescu că nu i se socotesc drepturile câștigate prin concurs. ’I se va răspunde că, deoarece a fost în două rînduri revocat, și-a perdut drepturile ce îi le conferea concursul. Se răspinge demisia din Asociațiunea prof. dr. Drăghiescu. Se primesc ca membrii ai Asociațiunea d-nnî d-rî Apoteker, Jager și Sedianu. Gestiunea, ce va fi supusă discuțiunilor viitorului congres, a rămas a se hotărî în viitoarea ședință. Se primește propunerea d-rului Babeș ca publicarea proceselor-verbale de până »cum să se facă în unul din No. «Rromâniei-Medicale» și să se trimită tuturor medicilor cari fac parte din Asociație. Ședințele comitetului vor fi de aci înainte publice odată pe lună. D-rul Vasiliu (Ploești) anunță formarea comitetului auxiliar, secția Ploești. Ședința s’a ridicat la orele 11 seara, anunțându-se cea viitoare— care va fi publică, pe Jou în Decembrie. Lucruri din toată lumea Țara Liliputanilor.—Țara fabuloasă a oamenilor mici și ciudați nu mai e o fantezie, ci o realitate curioasă și pitorească. Aproape de Neww York a fost construit un oraș cu case pitise, cu strade mici unde locuesc oamenii cei mai mici din lume, veniți din toate țările domeniului spre a scăpa de batjocurile oamenilor de statură înaltă și a duce o viață tihnită. Orașul acesta se numește Midget City și are restaurante, cafenele, cârciume, ziare, trăsuri de piață, teatre și tramvae toate în mic, pentru oameni mici. Domnește o mare însuflețire în Midget City. Fericiții pitici aipar în stradele principale, se reunesc la cafenele și se apucă de discutat, de făcut în voelî, de cumpărat, de vândut sau de chefuit cu cea mai mare seriositate. La tot momentul se văd scene caraghioase ca de pildă o femee care d’abia duce o găină din care ar putea să se sature 25 de pitici, un domn înalt de patru palme care eșind dintr’o cafenea nu s’a plecat îndestul și și-a stricat jobenul lovindu-se de sus, un alt domn stând la o măsuță în fața unei berării și stâmpărându-șî setea dintr’o halbă care nu e mai mare ca o ceașcă de cafea. Piticii nu văd cu ochi buni pe streinii de statură înaltă cari vin sa-i viziteze. SES A. 173 Convorbire în tramvai: — Ah, adio, zile frumoase! Uite, Iarna. Suntem la sfârșitul lui Noembrie și după Noembrie, Deoombire. Și tot așa. — Cu adevărat, ar fi foarte ciudat ca Decembre să vie înainte de Noembrie — 2 — cea a hotărât să construiască o cale ferată de la halta Govora până la băile Govora. Ministerul de domenii ’șî va da concursul la construirea acestei linii. * Preotul cara a ținut cuvântarea aialtă ora la biserica Icoanei, cu prilejul aniversarei luărei Plevoeî, serbată de către veterani, se numește Const. Dumnîtrescu. • La obicinuita salamandră a «Uniunei», ce se va ține toi în Decembrie a. c . d. Ionescu- Botenî va conduce discuțiunile vorbind la începutul reuniunei despre «Muzica noastră populară», cu cântece executate de studenți, după care va urma o doaină intimă. ♦ In urma intervențiunei societăței pentru protecțiunea animalelor, primăria Capitalei a dat ordin ca comercial cu păsări căutătoare să fie cu totul oprit; de altfel acestea erau deja protejate de o circulară a ministerului de interne, care însă era privitoare mai cu seamă la export. D. inspector Niculescu are ordin să libereze toate păsările căutătoare găsite în piețele Capitalei. Războiul Foso-japon (Telegramele «Agenției Române») Londra, 29 Noembr». «Daily Telegraph» este informat din Tien-Tsin că armata rusă din apropiere de Mukden este în prezent de 400.000 oameni, din care 40.000 de cavalerie. Un detașament de 2000 trupe japoneze, a debarcat la Kindu. INFORIMAȚIUNT MARȚI. ♦ D-ra Lucreția Ionescu, care predă gratuit cursul de limba germană la școala societățe. Sprijinul,, va ține în ziua de 24 Ianuarie o conferință despre însemnătatea acestei zile, in localul societății. ♦ Palatul administrativ din Craiova se va clădi pe bulev. Convențiunea, pe locul zis grădina Haralamb. Lucrările vor începe la primăvară și palatul va trebui sa fie sfirșit în cel mult 2 ani. Comisiunea, care va examina cele patru proecte depuse de arhitecți, spre a alege pe cel mai bun, se va întruni toul: ea e compusă din d-nii : ing. A. Saligny, architect I. Mincu, ing. S. Carpalechi, ing. D. Cireșanu, Al. D. Nicolaid, G. G. Vorvoreanu, N. T. Popp, P. Ghițu,I. A. Milescu și St. lonescu. ♦ Timpul se menține pretutindeni posomorit, umed și cald, îngheț n’a mai fost noaptea trecută decât prea puțin și numai în câteva localități. Temperatura a fost cuprinsă între 1 - 11 la Călărași și Babadag și —5 ° la Rucăr. Noaptea trecută și era dimineață a plouat puțin în mai multe localități din țară ; la Câmpulung a fost poleit. A plouat la : Roman, Vasluiu, Bârlad, Focșani, Galați, Brăila, Babadag, Tecuciu, Câmpulung, București, Giurgiu, Alexandria, Pitești, Tg.Jiu, T.Severin, Calafat, Odobești, Mărășești. ♦ Iată depeșa trimeasă Duminecă Suveranului de către societatea veteranilor «Coroana de oțel» : M. S. Regelui Carol, Societatea veteranilor, serbând a 27-a aniversare de la cucerirea Plevnei, de către armatele aliate de sub comanda supremă a M. V., cu acest prilej, veteranii din toate unghiurile țarei depun prin noi, la picioarele «Tronului», omagiile lor de profund respect și recunoștință, pentru «Marele lor Căpitan suprem» și părintele lor sufletesc. Ei—veteranii,—iau parte egală la durerea ce a lovit pe preaiubitul lor comandant suprem, părinte și rege. Să trăiți Majestate, mai mulți și fericiți, împreună cu M. S. Regina, mama răniților, și cu întreaga Dinastie, pe veci unită cu poporul român. Președinte: Ion Luiescu ♦ Ziarul Călătoriilor, unicul ziar de acest gen în țară, care a apărut azi. Marți, publică următorul interesant și bogat sumar: «Prizonierii ruși în Japonia» (cu o ilustrație); «De la frații din America» ; «Istoria urșilor» ; «O zi și o noapte în stepe» (sfirșit); «Raja» (nuvelă Sicilians) ; «Coolies» ; «Orașe din China». Diverse. Ziarul Călătoriilor, care se vinde cu 10 bani exemplarul în toată țara mai publică și continuarea senzaționalului roman «Haiducul Macedoniei» presărat cu ilustrații bine-reușite. Abonamentul la Ziarul Călătoriilor, este 5 lei pe an , 2.60 pe șase luni. ♦ Societatea de binefacere «Tibișor» 'șî va inaugura expoziția sa de obiecte de alta, în calea Victoriei 24, Jouî 2 Decembrie, la orele 10 dim. când va începe și vînzarea obiectelor. Intrarea e 3 iei de persoană. Ziele următoare intrarea va fi liberă. ♦ El s’a distribuit la Cameră proeotul de lege relativ la Împământenirea d-ln Vitold Baroni din Bacău. De câteva zile se află în București d. Aurel Vlad, deputat român din Transilvania.. ♦ Casa școalelor a fost autorizată a primi legatul lăsat ei de defunctul Constantin loan, din venitul căruia se va trimite un student în străinătate pentru compleotarea studiilor. ♦ Au fost expulzați prin Predeal , Pucheanu Gheorghe și Lepădatu Vasile , iar prin Constanță Spiru Hagi Vasile. *♦ Ministerul de interne a distribuit până acum următoarele cantități de porumb, grâu și fin la sătenii aflați în lipsă . Porumb.—In județele Argeș s’au distribuit 25 de vagoane* : în Buzău, 18 ; în Dâmbovița, 58; în Falciu, 34; în Ilfov, 31 ; în Prahova, 22; în R.Sărat, 13; în Roman, 20 ; în Romanațî, 26; în Tecuciu, 21 ; în Tutova, 21 ; în Vasluiu, 22, și în Vlașca, 58 de vagoane. Grîu.—In județul Buzău s’au distribuit 1 jum. vagoane ; în Dîmbovița, 167 ; în Olt, 100 și în Teleorman, 39 de vagoane. Fin.—După o statistică întocmită de serviciul veterinar, s'au cumpărat și distribuit următoarele cantitățî de fin pentru nutrețul vitelor : Din Argeș s’au cumpărat 800 mii kgr. cu prețul de 23—42 lei mia, care s’a distribuit în județele Falciu, Tulcea și Vasluiu. Din Mehedinți s’au cumpărat 380.000 kgr., cu 50—60 lei mia, care a fost distribuit în județele Ialomița și Vasluiu. Din juri. Muscel s’au cumpă 318.284 kgr , cu 48 lei și 62 bani mia, care a fost distribuit județelor Tecuciu, Tutova și Ialomița. Din jud. Putna s’a cumpărat 286,206 kgr. cu 72.50, 73 lei mia, care a fost distribuit jud. Buzău, Covurluiu, R.Sărat, Tutova și Vasluiu. Din jud. Suceava s’au cumpărat 127,766 kgr. cu 58.44 bani mia, care a fost distribuit în jud. Tutova. Din jud. Vâlcea s'au cumpărat 956.000 kgr. cu 30 — 50 lei min, care a fost distribuit în jud. Brăila, Buzău, Falciu, R.Sărat, Tecuciu și Tutova. ♦ Serbarea de gimnastică a școalelor secundare n’a amânat pentru 1 Maiű. ♦ Anul acesta, comitetul societăței maeștrilor de gimnastică din țară, este compus din : Președinte, G. Mocianu ; vice-președinte și casier, N. Velescu ; secretari, D. Ionescu și N. Bădescu ; iar membrii: Stănciulescu, Pavelescu și Țăranu. ♦ Astăzi, Marți, 30 Noembrie, orele 8 jum. seara, în sala Palatului Athereului, d. Ovid Densușanu, profesor universitar, va vorbi despre «Literatura Română». ♦ Consiliul sanitar superior și-a dat părerea asupra aplierii ei convențiunei sanitare internaționale, ținută la Paris în Noembrie 1903. Consiliul a fost de părere să se aplice de pe acum această convenție, cu condiție ca să facă același lucru și celel’alte state cari au fost reprezentate la acea conferință. ♦ Conferențiarul francez Léo Claretie s’a oferit să țină la Atheneu. Vineri seară, o conferință intitulată «De Scribe à Hervieux», pentru sporirea fondurilor «Gazetei studenților». ♦ Administrațiunea Casei școalelor a însărcinat și anul acesta pe pictorul Ioan Marinescu, care a învățat pe sătenii din județul Argeș, prin localitățile unde se fabrică olărie, să fabrice olărie artistică, să meargă pe în toate cercurile din țară unde se fabrică olărie și să învețe pe săteni olăria artistică spre a-și fabrica atît obiecte de primă necesitate cât și obiecte decorative într’un mod mai sristic. In acest scop, d. loan Marinescu și-a procurat, prin ajutorul administrației Casei școalelor,modele frumoase de olărie artistică cu motive românești ♦ D. general Tatărăscu a inspectat școala de ofițeri din Dealul Spirei. ♦ ln « Preussische Jahrbücher» din Berlin, dirigiat de cunoscutul istoric german Delbruk, se publică un articol foarte favorabil României pe baza Anuarului statistic publicat de ministerul nostru de finance, resumând întreaga activitate economică, financiară, culturală și administrativă a tezei. După ce felicită România pentru această publicație menită a da streinătății o oglindă fidelă de starea în care se află, articolul se încheie: «Impresia generală ce și-o câștigă cineva examinând acest Anuar, este acea care predomină deja la noi în Germania, anume că România este o țară de ordine, ce se află într’o desvoltare continuă, în care se poate observa setea după progres și a cărei singură parte slabă zace in faptul că este eminamente agricolă. — astfel, că «ist die Ernte schlecht, so gebt es dem Lande schlecht, ist die Ernte gut, so herrscht Ueberfluss», (dacă recolta este rea, îi merge rău și țârei, dacă recolta e bună, domnește belșug). ♦ C. Vintilă Brătianu, raportor general al comisiei budgetare, și-a dat erî demisia; în locul său a fost ales d. Victor Antonescu. ♦ Consiliul comunal al orașului Constanța va fi dizolvat. ♦ Două profesori de la un liceu din țară au bătut pe elev. Unul a fost dat judecatei, iar cel l’au destituit. Spre a pune capăt bătăeî în școli, d. ministru Haret a trimis un Ordin circular tuturor directorilor de licee, gimnazii și alte școli din țară, comunicându-le că e hotărât să pedepsească cu cea mai mare asprime pe toți profesorii și institutorii cari vor bate pe elevi. ♦ Consiliul județean ds Vâl"știri școlare" ♦ Școala Asociațiunei femeilor române «Sprijinul» și-a început cursurile regulat cu următorul personal didactic: 1) D-na Adela Proca, directoarea școalei secundare No. 2, despre «Viața oamenilor iluștri»; 2) d-na dr. Lucreția Sion, «Economia domestică»; 3) «Teoria croitoriei», de d-na Ionescu ; 4) Geografia, d-na Temelie; 5) «Igiena», d-ra dr. Virginia Alexandrescu; 6) «Științele naturale», d-ra dr. Ecaterina Arbore ; 7) Maestra de lucru, d-ra Vasilichia Patrașcu; 8) «Scris și cetit» d-ra Natalie Pruncu; 9) Limba franceză, d-ra El. Magdoffi; 10) Limba română și limba germană, Lucreția G. lonescu; 11) Istoria, d-ra Adela Seișanu; 12) Matematica, d-ra Amelia Tomas; 13) Muzica vocală, d. căpitan Chirițescu. * 78 candidați s’au înscris la examenul de capacitate pentru caligrafie, care va începe mâine. Comisiunea examinatoare se compune din d-nii P. Ionescu, președinte, Bran și Stoicescu, membri, mai SCQSOaisig si flIMGURSS * «Asociațiunea exploatatorilor și fabricanților de petrol» va ține adunare generală anuală Vineri, 3 Decembrie, orele 2 d. a. la sediul ei, din str. Sărindar, în București. * Proectul de budget al administrației Casei bisericei pe viitorul exercițiu, 6e prezintă cu suma de 6.117.469 lei 65 bani, atât la venituri cât și la cheltueli. ♦ Aranjamentul comercial al României cu Bulgaria expiră la 19 Decembrie. ȘTIR! ,INDICIARE ♦ In repetate rânduri ziarul nostru s'a ocupat despre mersul interesantului proces intentat comunei Dorohoiu și ministerului de finanțe de către d. Froim Fischer, fostul antreprenor al accizelor comunale din acel oraș pentru daune în sumă de peste 300000 lei. Obiectul procesului e că fostul antreprenor pretinde că comuna, — atunci când ministerul de finanțe a dispus aplicarea legei pentru desființarea barierelor,— nerespectând o clauză din contractul existent între d-lor, i-a cauzat daunele amintite. Din diferite motive, procesul, intentat în iulie 1903, s’a amânat mereu. Azi ministerul de finanțe cere Curții de casație strămutarea acestui proces la un alt tribunal, invocând ca motive suspiciunea legitimă, unul din avocații reclamantului fiind frate cu un domn magistral de la tribunalul local. înalta Curte de casație a încuviințat această cerere și a invitat tribunalul de Dorohoiu d’a trimete dosarul privitor la această afacere tribunalului Ilfov, unde urmează să se judece procesul. * De la grefa portăreilor, secția I a trib. Ilfov, dispărînd două dosare, parchetul a însărcinat pe d. judecător St. Popescu să facă cercetări. D-sa a și chemat erî la cabinetul d-sale pe mai mulți agenți de la corpul portăreilor. • Procesul vestitului escroc cu apa de aur Afus Aii a fost amânat erî de secția 4-a a trib. Ilfov la 13 Decembrie. ♦ Secția 2-a a Curții de apel a respins erî apelul lui Iulius Adam, condamnat de trib. Ilfov la un an închisoare, fiindcă a delapidat o sumă de aproape 10 mii lei aparținând fabricei de hârtie «Letea». ♦ Se știe că secția 2-a a tribunalului Ilfov condamnase la 2 a an închisoare pentru escrocherie pe M. Georgescu-Vitriol. Contra acestei sentințe Georgescu-Vitriol a făcut apel, care urma să se judece erî de către secția I-a a Curții de apel, dar s’a amânat la 10 Decembre ca el să prezinte Curții mai multe registre spre a’șî dovedi nevinovăția. * Secția 4-a a trib. Ilfov a condamnat, era la câte un an închisoare pe Gh. Calomfir și Ion Nicolae, din Capitală, cari au escrocat mai multe persoane cu sume însemnate de bani spuindu-le că pot face dintr'un leu, două. (Telegramele particulare ale ziarului « Universul»J Ifdosulierului Kursi în Berlin, 29.—Telegramă din Petersburg. Ziarul « Ruskoie Skowo » spune că pe generalul Kuroki, care ar fi murit,îl înlocuește principele Sasnaro, fratele mikadului Noul Dimly a japonezilor. — Rușii din BGC respinși Londra. 29—«Daily Telegraph» confirmă că rușii după trei zile de crâncenă luptă s-au retras pe țărmul de miază-zi al fluviului Hun-ho. Japonezii au luat cu energie ofensiva. Lângă gara Mukden domnește confuziune. Armata rusă de la Mukden constă din 400 de mii de oameni. Bombardarea Is Port-Arthur Londra, 29.—«Daily Mail» află din Tokio că în noaptea de 9 Decembrie st. n. torpiloarea japoneze au atacat cuirasatul rus «Sebastopoli» la gura portului Port-Arthur. Nu se cunoaște rezultatul. Agenția Pieuter află, din contra, din Tokio, că furtunile de pe mare împiedică torpiloarele japoneze de a se apropia de Port-Arthur. Japonezii continuă a bombarda vasele din port pentru a le face să se scufunde complect. Granitele japoneze lovesc orice punct din port. Un bărbat de stat japonez despre pace Londra, 29.Un bărbat de stat japonez, baronul Surematsu, care se află aici, a declarat că sfîrșitul răsboiului nu e încă în vedere. Rusia e hotărâtă să lupte până la extremitate. Surematsu a propus inhadului ca, îndată după căderea Portului Arthur, să telegrafieze țarului, făcând astfel începutul tratativelor de pace.* A se esi alte amănunte la uiltima oră. ȘTIRI SANITARE * La Port-Said s’a constatat dour un caz de ciumă. ♦ Mâine, 1 Decembrie, 1# oreie 9 seara, societatea da chirurgie va ține ședință în amfiteatrul spitalului Colțea. Vor prezenta bolnavi d-nii d-ri Severeanu, Toma Ionescu, Herescu, Bogdanovici și Constantinescu ; vor prezenta piese d-niî d-ri Toma lonescu și Bonachi, iar d. dr. Bălăcescu va face o comunicare. ȘTIRI ARTISTICE * Luni, 6 Decembrie, la 2 și jumătate, d. a., va fi in sala Liedertafel o mare serbare școlară data de cătra elevii gimnaziului evreesc. Programa cuprinde imnuri, declamațiuni, exerciții de gimnastică, comedia «Cinel-Cinel» de Alexandri și coruri. Cronica musicală Teatrul Național.—«Carmen» cu d-na Arnoldson. Ce trebue pentru a personifica întocmai pe Carmen, pentru a reda cum se cuvine muzica atât de colorată a lui Bizet, pentru a întrupa pe scenă cu tot adevărul acest straniu personagiu, care, la aparițiunea sa pe scena operei comice din Paris, a ridicat atâtea protestări de indignare ? O înfățișare potrivită, o voce călduroasă și ademenitoare, apoi și, mai ales, un joc de scenă, niște atitudini provocante de destrăbălare pe cari nu e dat fiecărei artiste ca să le aibă. Nu’mî aduc bine aminte, cu care am avut prilejul să asist, în Paris, la prima representațiune a «Carmenei», întrucât Carli Marie, creatoarea rolului, i-a forțat oarecum fisionomia ca să scandalizeze critica, — criticii trebue să aibă și el ceva de sens,—dar știu că cântărețele italiene, cam mai în urmă și-au însușit acest rol, și s’au apropiat de minuna firii lor înfocate, cântului lor plin da ferbințeli. Vechii obicinuiți ai operei noastre italiana pot să numere în gând cu zecimile, «Carmeliele» reușite ce au admirat sau nu la scena noastră. D-na Arnoldsim vine cea din urmă la rînd și întrece pe toate câte le-am văzut la noi. Mărturisesc că nu me așteptam. Intr’adevăr, vocile de soprano privilegiate și rare au ca particularitate frumusețea notelor medii și joase. Dar mi se zice că nu de mult d-na Arnoldson a cântat la Paris pe «Lakme» o parte cât de înaltă. Iat’o acum cântând ca un fel de bravură, parcă cu o singură porțiune a vocei, roluri de mezzosoprano, cu un caracter foarte pronunțat cu «Mignon» și «Carmen». Și a fost aseară, atât prin jocul cât și prin cântecul ei admirabil, o «Carmen» ideală, care a cucerit toate aprobările și toate aplauzele. D-niî Sarcon, Minofi, Alexiu, Baldrini, Ceri și Petrescu, d-nele Bosque și Theodorescu, corul și orchestra au contribuit cu toții, în diferite grade, la reușita representațiunei de aseară a operei «Carmen», serviciului zootehnic de la ministerul de domenii, se va reîntoarce în țară la 5 Decembrie. In călătoria pe care a intreprins-o în Franța, d-sa a cumpărat, în urma însărcinărei dată de ministerul de domenii, un mare număr de cai anglo-arabi, tauri de reproducție și oî merinos. ♦ D. Traian Georgescu a fost numit maestru ferar la școala de meserii din Calafat, iar d. Al. Proto, maestru împletitor la școala mixtă din Pucheni (Prahova). ♦ Căpitanul Cantacuzino George, din batalionul 2 vînători «Regina Elisabeta», a fost mutat, în interes de serviciu, la batalionul 7 vînători, pe ziua de 1 Decembrie. ♦ Căpitanul Artopescu George, din reg. Suceava No. 10, s’a șters din controalele armatei pe ziua de 1 Decembrie, după cererea sa, ca unul ce a împlinit limita de vîrstă. ♦ După ultimele rapoarte sosite la ministerul de domenii timpul s’a mutat în toată țara și zăpada s’a topit aproape pretutindeni. Semănăturile se prezintă foarte bine. E temere însă să nu dea un îngheț cât timp vor fi neacoperite de zăpadă. ♦ Sublocotenenții Placa Matei, din reg. Suceava No. 16, și Georgescu Const. din reg. R.Sărat No. 9, au fost mutați după cerere pe ziua de 1 Decembrie, cel dintâi la batalionul 8 de vînători, iar cel din urmă la reg. Mihai Viteazul No. 6. ♦ Administratorul cl. 2-a Antonescu Petre, din corpul ofițerilor de administrație, aflat în disponibilitate, a fost rechemat în activitate de serviciu la reg. Argeș No. 4, pe ziua de mâine. ♦ Căpitanul Vlădescu Const., din reg. 5 Dâmbovița No. 22, a fost numit după cerere la reg. Muscel No. 30, pe ziua de mâine. ♦ Erî după amiazi s’a întrunit la ministerul de finanțe comisia de experți și s’a ocupat cu rezolvarea reclamațiunilor făcute la taxările vamale. ♦ Statistica timbrului și înregistrarea de la 1899 și până la 1904 se va termina la sfârșitul acestei săptămâni. ♦ D. Gr. Dianu, directorul general al închisorilor, a dispus ca în cursul săptămânei aceștia, să se facă instalația la închisoarea de la Mislea pentru lumina Washington, în locul lămpilor cu petrol cari sunt azi. ♦ D. Saita, prefectul poliției Capitalei, a dat ordin șefilor de servicii de pe lângă poliție ca să întocmească fiecare câte un tablou de mersul serviciului ce conduce de la aplicarea legei pentru organizarea polițiilor și până azi. ♦ Prefectura jud. Oriciu a cumpărat 4 armăsari anglo-arabi, de 3—4 ani, din Galiția, de lângă Lemberg, cu prețul de 12 mii de lei. ♦ Prin oficiul veterinar Galați s’au exportat erî 160 de vite cornute mari pentru Italia. ♦ Serviciul veterinar central va face în curînd numirea definitivă a tuturor revizorilor de vite, care au terminat cursurile școalei practice și au șase luni de provizorat. ♦ Conform deciziei luată de adunarea generală, Camera de comerț din Capitală a trimis era o adresă ministerului de interne prin care îî cere să ia măsuri pentru ca expertiza ce se face asupra cafelelor și ceaiurilor importate să se accelereze pentru ca comerțul să nu sufere. ♦ Meseriașii pielari din Capitală au cerut Camerei de meserii ca să fie alipiți pe lângă corporația mecanicilor. ♦ Camera de meserii din Capitală a autorizat corporația de meseriași din Călărași ca să urmeze cu budgetul actual până în Aprilie viitor. ♦ Camera de meserii din Capitală a respins cererea comitetului corporației brutarilor de a se plăti onorarii membrilor comisiunei examinatoare a corporației. ♦ Aseară s’a întrunit comitetul bursei din Capitală având la ordinea zilei câteva chestiuni. ♦ De la 19—25 curent în orașul Brăila au fost 10 cazuri de scarlatina, 4 de febră tifoidă, 2 de difterie și 3 de tuse convulsivă. ♦ D. dr. Manolescu, directorul general al serviciului sanitar, a prezentat d-lui ministru de interne un raport asupra rezultatelor aplicării legei comunale din punctul de vedere sanitar, formulând cu acest prilej următoarele desiderate : 1) Mărirea fondului pentru combaterea epidemiilor ; 2) reformarea legei sanitare în baza căreia să se poată face participarea publicului în mai mare parte și în mod mai real la realizarea profilaxiei contra boalelor. D. director general al serviciului sanitar a mai cerut repartizarea mai rațională a forțelor medicale de care dispune serviciul sanitar pentru combaterea boalelor, reformarea unor instituțiuni de asistență a bolnavilor, reformarea posițiunea medicului rural în sensul ca el să devie și să rămână rural întotdeauna. ♦ D. I. St. Furtună, inspectorul general al serviciului veterinar, a fost însărcinat de d. ministru de interne să prezinte un raport asupra resultatelor obținute până acum din punctul de vedere veterinar prin aplicarea legei de reorganizare a comunelor rurale. ♦ Excedentul creșterea populațiunei în comunele rurale, anul acesta, numai până la 1 Octombrie, a ajuns la 69.793 din 76.055, excedentul total din țară. Scăderea epidemiilor ce se constată in timpul de față dă speranțe că până la finele anului excedentul de creștere a populației, în comunele rurale va ajunge pe cel din anul trecut care a fost excepțional de mare. ♦ Aseară, la orele 6 jumătate, în salonul școalei italiane s’a inaugurat cursul de limba italiană, înființat de comitetul «Dante-Ali Serviciul telegrafic al ziarului „Universul“ Din România Tiligrask particulare ale ziarului UNIVERSUL Piața cerealelor.Impușcare din imprudență. — înecat ln Dunăre.—luceu din Brăila. 29.—Piața este animată, navlurile fluviale sunt căutate; cele maritime sunt neschimbate. Cerealele s-au vîndut astfel: Grâul de 73—80 cu 14.30— 16.95 ; ovăzul de 43 — 51 cu 10.40-11.40; porumbul de 76.200 cu 14.25 ; orzul de 55—59 cu 10.60-10.90; secara de 68-71.500 cu 11.80—12.25 ; orzoaica de 68- 69 cu 12.75—13.65. — Tănase Vântu, din strada Dorobanților, voind să împuște vrăbii, i-a presuit arma în mână și a fost rănit mortal. El a fost transportat la spital. — Vasile Volintiru, pe când lucra pe puntea vaporului «Andante» a alunecat și a căzut fn Dunăre. Mateloții l-au scos intr’o stare desperată. — Un incendiu s’a declarația casa lui Vangheli Gherasim, de pe boier. Carol. Focul a fost localizat de vecini. Atentat.— Prădare.— Timpul Craiova, 29. — Dinu Panică, din str. Șerban-Vodă, trăia într’o dușmănie de moarte cu fratele seu Gheorghe. Aseară, acest din urmă l’a pândit pe Dinu când se întorcea acasă și sărind asupra lui cu un cuțit, i-a dat mai multe lovituri în piept. Victima a fost ridicată de trecători și dusă la spital într’o stare grava. — Femeia Safta Ilinca Țone din Câmpeni, a fost prădată astănoapte de tâlhari necunoscuți. — Timpul este ,ploios. Zileie acestea a plouat, mai în fiecare zi. Zăpada s'a topit pretutindeni. In jurul contrabandei cu monezile de aur Craiova, 29.—Secția 1 a trib compusă din d. președinte Mănescu, Caletzeanu membru și Mărdărescu supleant, s’a întrunit azi pentru a se pronunța asupra cuantumului amenzei, la care urmează a fi supuși bancherii Eschenasy, Braunstein și bijutierul Mendel pentru contrabandă de monede de aur austriaca. Afacerea a fost discutată în camera de chibzuire, de la orele 2 și jum d. a. și până la 4 și jum. La această oră președintele a luat cu sine dosarul acasă, urmând ca hotârîrea s'o dea mâine. Crima din Rediul Mitropoliei. Mușcată da np.— Export in Rusia. — Rușii din Iași orientați în resboiu Iași. 29.—D. judecător de instrucție Erbiceanu s’a întors azi din Rediul Mitropoliei, unde a anchetat odiosul asasinat făptuit de 7 băețani de&eblo. S’a dovedit că victima,—turcul Selim Ahmet, —de multă vreme era în dușmănie cu ucigașii săi, și că aceștia, în comună înțelegere și cu premeditare, au comis asasinatul. S’a mai luat interogatoriul femeei Elena Dumitrașcu, care a recunoscut că a trăit în concubinaj cu Ahmet, avind cu el 2 copii. Criminalii au fost depuși la penitenciar, iar corpul ucisului a fost îngropat er. M. Colțen Linaru. Ultima inormntiuni MARȚI. * Mâine încep vacanțele la școalele de agricultură din țară. Ele vor ține până la 10 Ianuarie. • Consiliul permanent al ministerului de instrucție, în ședința de aseară, a redactat definitiv noul regulament al școalei de architecture din Capitală. • Casa școalelor va prevede o sumă de 25.000 Li pentru un local propriu al cantinei universitare din București, ce se va clădi la primăvară. ♦ Ministerul de războiu a făcut cunoscut celui de instrucție că a decis ca absolvenții școalelor elementare de agricultură, să facă serviciul militar cu termen redus de un an. ♦ D. Locusteanu, directorul ghierii. Sala era pliat de lume iuțî membriioantetului diligent erau de față. «TÂMPLARI ÍM** Spargerea din str. Patriei Niște hoți s’au du* noapte» tr*cută in strada Patriei,au intrat printr’un gang al caselor d-lui Fischer, au sărit zidul în curtea magazinului d-lui Goloschlegar, care este in str. Patriei No. 11, au scos geamul de la ușa prăvăliei și s’au introdus înăuntru. După ce au răscolit prin toate părțile, hoții n’au furat decât suma de 200 lei, care sa găsea în cutia tejghelei și s’au făcut nevăzuți. S’au luat măsuri pentru prinderea acestor spărgători. Accidentul de la depozitul de furaj Era, la orele 7 și 50 minute dimineața, pe când se descurcau niște vagoane cu fân la depozitul de furaj al armatei, împingăndu-se vagoanele spre magazie, din nebăgare de seamă s’a apucat între tampoane mâna soldatului Marin Petre, din regimentul 2 artilerie, strivindu-i-o într’un mod oribil. Rănitul fu dus numai decât la Infirmeria depozitului, unde i s-au dat primele ajutoare și de acolo a fost trimes la spitalul militar «Regina Elisabeta». D. comisar al regimentului a deschis o anchetă. Accidentul de lațsenala de ofițeri din Dealul Spirei Aseară, la orele 5, un soldat Ionosin Dumitru, de la școala de uz fițer din Dealul Spirei, aranja niște cartușe la o panoplie. Trebuind să încălzească puțin acele cartușe, din întâmplare , unul conținând dinamită și făcând explozie, rupse bietului soldat degetul cel mare și arătătorul. Explozia a fost așa de puternică, în cât a răsunat întreaga școală. Nu s’a întâmplat nici o altă nenorocire. Rănitul a fost transportat numai decât la infirmeria școalei. O fugă amoroasă D. Costache Stătescu, din strada Făinari Nr. 13, a crescut de suflet pe un băiat Ion Stătescu. Ionel împlinise acum 22 ani și se înamorase de o frumoasă ferie« Marioara, în vîrstă de 28 ani. Er, Ionel și cu Marioara se urcară într’o trăsură trasă de douî cai negri și luară, pa cât se și««, drumul Craiovei. D. Costache Stătescu caută acum pa fiul fugar, care l-a lăsat fără cal și trăsură. UN SFAT’PF ZI Vopsea pentru scânduri. — Se fierbe ulei de in și se dăodată pe scânduri; după ce se usucă, se mai dă a doua și a treia oară. Dacă vrei ca vopseaua să fie mai închisă, adaogă la uleiul în fierbere cenușe și mestecă la foc timp de zece minute. * t1l \ i \