Universul, ianuarie 1905 (Anul 23, nr. 1-29)

1905-01-01 / nr. 1

noscute : «Gjiidit» a fost scufundat în portul de la Vest ; catartele lui ies din apă; «Răsboinik» trebuie să fi fost cufundat de ruși în apropiere de far. «Saäüka», de asemenea cufundat în portul de la Vest, pare a fi distrus prin granate. Trei contratorpiloare au fost de a semenea, “pare-se, distruse și scufundate; două alte au fost găsite la o distanță de 1000 m... unde au mai fost găsite două vagoniere cufundate. Se caută în prezent două contratorpiloare. Suez, 36 Decembrie. Crucișătoarele rusești «Oleg», «Izumrud», «Rion» și «Dniepr», sunt așteptate pentru azi aci. Trei contratorpiloare ancorate la Ismailia, vor sosi aci tot azi. După cererea autorităților rusești, aceleași pregătiri s’au făcut ca și cu ocaziunea trecerei prin canal a escadrei amiralului Foeikersam, pentru a evita orice incidente. (Telegramele particulare ale ziarului « Universul») părut din serviciul d-îu. R. Fischer, din str. Piteșilor, servitoarea Safta Ghiță, furându-i mai multe lucruri. SINAIA. — Incendiu. — Astănoapte, între orele 11 și 12, a luat foc, la fabrica de cutii a d-lui Pancu Strașovoscky, de pe șoseaua Moroienî-Sinaia, atelierul unde lucrau fetele la cutii de rahat, de halva și cutii de farmacie. Atelierul era construit în paianta așa că, cu tot ajutorul dat de personalul fabricei, nu s’a putut scăpa nimic din atelier, fiind și un vînt foarte mare. A ars mai multă marfă gata și tot atelierul. Locuințele 5e prin prejur au fost scăpate. Pagubele sunt de vreo câteva mii de lei. Focul a provenit din cauza sobei. TARGOVIȘTE.— Furt. — Erî noapte, necunoscuți s’au introdus în casa d-ui Moise Tamaș, din str. Gâtment 31, și au furat două ceasoarnice de aur, pentru damă, din cari unul cu lanț de aur. VASLUI V.Vînătoarea princiară.—Erî și azi,pe un timp splendid, s’a făcut la Țibânești, ’pe moșia d. d-lui P. P. Carp, vînătoarea la care a luat parte A. S. R. Principele Ferdinand. S’au împușcat, în prima zi , 66 epurî 4 vulpi și 7 țapi. Din fericire glontele se lovi însă de un nasture de sabiulă și ricoșa, neproducând d-nel dr. Petrini Paul decât o mică sfârietură aproape de gât și o mare spaimă. Aseară, d-na dr. Petrini Paul era pe deplin restabilită. Wufflărul morților la Port Arthur.— Adeveratul apărător Londra, 30.—Ziarul «Daily Telegraph» afla din Port Arthur ca in timpul asediului au pierit în total zece mii de oameni uciși în luptă și treisprezece mii din cauza boalelor. Din garnizoană făceau parte zece mii de polonezi care s’au semnalat prin vitejia lor. Toți spun că adevăratul apărător al fortăreței a fost generalul Ivandratenko și că dacă el nu ar fi fost ucis, Port- Arthurul nu s-ar fi predat niciodată. Franța și generalul Stoessel Paris. 30.—Generalul Stoessel venind din Estremul Orient va debarca la Marsilia și se va duce prin Paris la Petersburg. Se crede că guvernul francez îi pregătește mari onoruri. Ofensiva japonezilor Londra. 30.—Ziarul «Daily Mail» Spune că generalisimul Europatkin crede că japonezii vor relua ofensiva în Manciuria, în luna Februarie viitor. Războiul continuă Berlin. 30. — «Lokalanzeiger» află din Petersburg că cercurile de acolo sunt desgustate de svonurile răspândite în străinătate că, după căderea Port-Arthurului, Rusia voește să indice pace. Țarul și miniștrii săi sunt convinși de necesitatea continuării războiulu. Flota Balticei își va urma călătoria pentru a apăra Vladivostokul amenințat cu asediul de japonezi. Călduroasa primire a prizonierilor ruși în Japonia X".Oux&tx# Oö.f- Six Verioxic £ally Mail» află din Tokio că 1600 prizonieri ruși, sosiți la Nagasaki, au fost salutați de guvernatorul Arakawa. Colonelul rus Helgakoff a ținut un discurs spunând că rușii nu se așteptau la o așa de curtenitoare și generoasă primire. Rușilor li se pare că se întorc în patrie. Să sperăm că războiul va înceta în curând și prietenia celor două națiuni se va reîntoarce. Guvernatorul i-a strîns mâna. S’a oferit rușilor băuturi și țigări. Declarația unui amiral rus Londra, 30.—Ziarul «Daily Mail» afla din Port-Louis (insulele Mauriciu) că amiralul Foelkerstam a declarat reprezintantului Mesageriilor maritime, Oxus, că japonezii vor ataca desigur flota rusă în oceanul Indian. Flota rusă se găsește acum ancorată lângă insula Santa Maria. * A se citi alte amenisnte la «Utti rata Oră ». UN SFAT PE ZI Contra nevralgiilor.—Aspirină 0.50 centigr. pentru o capsulă. 2 capsule pe zi.—«■I III. III «țp. «CiliÉfc»111 ^ III ■ I1HI0111I Oolimul in pineie De la coreao. noștri aarticulari Jouî, 30 Decembrie. PFOEȘTI. — Incendiu. — Ü11 incendiu a distrus în noapte grajdul locuitorului Matei Știr, din Poiana, cum și un perete al casei. Diverse. — în urma cererei locuitorilor din cătunul Mimin, pendinte de Ploești, de a ii se da porumb, ministerul de interne a delegat pe comisarul circ. Ils-a să facă o listă de toți locuitorii acestui cătun, cari voesc să ii se dea porumb. Fari.—Locuitorului Costache Mitru, din Provița, i s’a furat dinnoapte o însemnată cantitate de producte, împușcat din mipru de viță.Descurcând aseară un revolver ruginit care a făcut explozie în mâinele sale, tînerul Al. P. Georgescu, din str. Poterași, a fost rănit grav. Victima se află în căutarea spitalului. Sinucidere. Suferind de o boală incurabilă, femeea Anica Toader, din Albești, s’a sinucis, bând sulfat de cupru dizolvat. Fiind găsită în agonie, s’a dispus transportarea disperatei femei la spital. Itsenire gravă - In urma unei certe între sătenii Constantin Mihai și Vasile Lungu, ambii din Drajna, cel d’întSiO, pândind aseară pe consăteanul său, i-a dat o lovitură de ciomag în cap, lăsându-l aproape mort. Agresorul a fost arestat, iar rănitul trimis la spital. Nenorocire.—Erî, vizitiul Ioan Dascălu, alunecând, l-a trecut roata căruței peste picior, zdrobindu-i-l. Nenorocitul a fost trimis la spital într’o stare disperată. I>5spirite. — Erin o?prea dis Tribuna Ateneului o G. Buzoianu. — Frumosul și evoluția lui In fața unei săli înțesate, d. profesor Buzoianu și-a desvoitat aseară conferința d-sale : despre frumos și evoluția lui. Frumosul, spune d-sa, este pîrghia care conduce pe om spre perfecțiune și pentru ca cineva să-l poată întrupa are nevoe de multe concepțiuni inerente ale sufletului. Putem împărți frumosul in trei părți : fisic, intelectual și moral. Gel fizic e reprezentat prin partea exterioară a lucrului. Cu toate acestea artistul, pictorul sau sculptorul, când face o operă nu trebue să ne redea fidel natura. E necesar să pue ceva din sufletul seu, un ce care să ne apropie de un ideal. S’a constatat că artiștii din antichitate, un Fidias d. ex. nu lucra după model. Concepea frumosul în sufletul său și privind în el reda opere neperișoare. Frumosul intelectual este atunci când prin superioritatea unui lucru pune în uimire și aduce servicii omenirei intregi.Invențiunile științifice fac parte din acest frumos. Frumosul moral este cel mai ideal, cel mai sublim. El este renunțarea la viață spre a putea îndeplini un ideal, a-ți salva patria, a da exemplu urmașilor de abnegație, de îndeplinirea datoriei. Conferențiarul în cursul conferinței a enumărat mulțime de exemple din antichitate spre a a arăta cum totdeauna toți s’au închinat,au căzut robi frumosului. P. B. ȘTIRI SANITARE ♦ In Pungești (Vasluiu) se va deschide o farmacie provizorie, până la concurs. Doritorii vor trebui să înainteze actele lor direcțiune! generale a serviciului sanitar până în termen de 20 zile. InteatSIET ♦ In prima jumătate din Ianuarie, p». lângă piesele de repertoriu ca «Romeo și Julieta», «Intrigă și amor», «Lipitorile Satelor», «Doue Orfane» și altele, cari se vor juca în primele zile ale anului, se va repeta la 4 Ianuarie piesa «Banii», ia 7 Ianuarie sa va relua piesa spectaculoasă «4 Săbii», la 8 Ianuarie se va juca hazlia comedie «Geloasa» de Bisson. In prezent se repetă la teatrul Național o comedie menită să înveselească întreaga Capitală prin situațiile sale hazlii și cuvintele sale de spirit ; comedia e intitulată «Minimier» și este traducere din franțuzește a faimosului «L’Englant du Miracle», care a făcut peste o mie de reprezentații la Paris, Berlin și Viena ; primele trei reprezentațiuni sunt stabilite pentru zilele de Marți 11, Joiî 13 și Duminecă 16 Ianuarie. ȘTIRI "ARTISTICE ♦ Duminecă 2 Ianuarie 1905, orele 9 seara, în Palatul Ateneului se va da un concert de tenorul José Arott, de la opera populară din Pari jl 18*6- Beltramo, prim bas al o-Gabriela Tțrfereî de la Teatrul Național. ZBitoliografiI ♦ A apărut o importantă lucrare intitulată : «Dobrogea» în pragul veacului al XX-lea, de d. căpitan M. D. Ionescu, membru al societăței geografice. Se află de vînzare la librăria Socec din Capitală, cu 20 lei exemplarul luiei EGOIUMIcU sTPIUICARS* ♦ Banca populară «Aleșii Mihaiu-Vodă», din Țigănia-Crivina (Ilfov), și-a legalizat actele. ♦ Ministerul de interne a dat ordin să se deschidă Lingurile de vite din județul Dorohoiu, unde febra aftoasă e cu desăvirșire stinsă. Spoliî militară . Ia «Monitorul Oficial» de erî s'a publicat decretul pentru modificarea cap. I și II ale regulamentului școalei militare din Iași. Iată principalele modificări: Școala de fii de militari Iași este destinată a veni în ajutorul instrucțiune și creștere) fiilor de militari, dându-li-se aceeași instrucțiune ca în liceele Statului și o educațiune militară potrivită vârstei, astfel ca să poată fi admiși, în urma depunere și reușirea la examen, în una din școalele militare din București sau să-și poată continua studiile în școalele superioare ale Statului. Cursurile școalei vor fi de 3 anî, corespunzători cursului inferior din învățămîntul secundar, secția reală, iar clasele se vor denumi V, VI, VII. Se vor admite de drept în ordinea clasificației, • elevii gimnaziului de fii de militari din Craiova, cari au obținut certificatul de absolvire a gimnaziului și vor fi apreciați de comisiunea prescrisă la art. 62 din regulamentul gimnaziului de fii de militari. Fiii de militari pot fi admiși în orice clasă a școalei dacă îndeplinesc condițiunile. Piețele europene sunt calme. La noi nici o afacere de notat și azi. In ajunul Anului-Nou toate afacerile sunt suspendate. Ultime depeși Cota cerealelor in streinătate (Telegramele noastre particulare) Budapesta, 29 Decembrie. Grâu de Apr. cor. 19.58 scă. 26 h. Secară,, „ ., 15.38 scă. 16 b. Ovăz „ „ „ 14.08 scă. 6 h. Porumb „ „ 14.92 scă. 8 h. Colza ,, ,, 22.40 invariabil. Berlin, 29 Decembrie. Grâu de Dec. mărci 181.50 scă. 50 c. Secară ,, 146.75 scă. 25 c. Paris, 29 Decembrie. Grâu de Ianuar. fr. 24.35 urc. 10 c. Făină » » 31.85 urc. 5 c. Uleia de colza » — — — New-York, 29 Decembrie. Grâu disp. cent. 123*/, invariabil Grâu de Mai „ 116*/, » Porumb de Decert. 52*/, urc. */* c- Porumb Main 50*/, invariabil. Chicago, 29 Decembrie. Grâu de Main cent. 117— urc./, c. Grâu de Iulie, cern. 996/, urc. */, c. Porumb Main ,, 44s , invariabil. » Iulie ,, 45*/, invariabil. 3 iand realism Automobile pentru copii. — Un englez, negustor de trăsuri pentru copii, a avut o idee ingenioasă. El a fixat un motor trăsurilor copiilor pe cari doicile de aci înainte nu vor mai fi simțite să le împingă. Mașina are două viteze : trei și șase ktm. pe oră. Desigur că lucrul ar fi foarte frumos de văzut. Din nenorocire, poliția a declarat că va interzice circulația acestor trăsuri pe trotuare și că, asimilîndu-le automobilelor,va cere,pentru fiecare, un mecanic cu certificat, o inscripție, purtarea unui număr, felinare, etc. Și cum mecanicilor le va fi foarte greu să facă pe... doicile, desigur că invențiunea nu va putea avea o aplicare practică. Intre copii. — Ce e o sarciea ? — Un pește fără cap care trăește în untdelemn. »FORMAȚIUNI VINERI. ♦ Societatea de binefacere «Furnica» a domnișoarelor din Galați, pusă sub înaltul patronaj a A. S. R. Prințesa Maria, a împărțit de asemenea ajutoare la 300 copii săraci din acest oraș. Fiecare copil a primit o rocie, o pereche de ghete, un șal și un cozonac. Afară de aceasta, din cotizațiile membrilor, s’au distribuit 450 bonuri lemne de câte 250 kil. la 450 familii sărace, plus 50 bani pentru transport. ♦ D. C. Paraschivescu a fost numit perceptor fiscal al circumscripției Ferbinți din jud. Ilfov, în locul d-lui M. Despa, transferat. ♦ D-ni îih. Petrescu și P. Toncescu au fost numiți avocați ai Eforiei spitalelor civile, în locul d-lor I. Malla și St. Meitani, demisionați. ♦ In locul d-lui Emil Dan, demisionat, a fost numit d. avocat M. P. Rădulescu șef al contenciosului la primăria Capitalei.► D. Th. Agulelli a fost numit directorul învățământului primar de la ministerul instrucțiunei publice. ^ D. dr. Chiricescu, decanul facultăței de teologie, a fost numit administrator al Casei bisericilor. ♦ D. C. Ionescu a fost numit inspector comunal la serviciul central de percepere al primăriei București, în locul d-luî Mihalovici, demisionat. ♦ D. At. Herescu, procuror general din Craiova, a sosit în București, în interes de serviciu. ♦ D. G. Gr. Cantacuzino, președintele consiliului de miniștri, a prezentat M. S. Regelui situația ajutoarelor acordate până acum țăranilor. Rezultă din tabloul supus Suveranului că, din 256000 familii nevoiașe, 131000 au fost ajutate. Ministerul dispune încă de mai bine de 3000 vagoane de cereale. Următoarele numiri s’au făcut la ministerul de finanțe: D-ni. V. Taban, inspector financiar, a fost trecut administrator financiar la jud. Ialomița Mândrianu, perceptor la București, în locul d-lui Comăneanu ; Iacobescu, perceptor la circ. III din Capitală, in locul d-lui Șt. Ionescu ; Grecescu, perceptor la circ. Ill . Negoescu, de la circ III, în locul d-luî Georgescu, de la circ. IV-a. ♦ Au mai fost instituite următoarele comisii interimare : Ploești d-niî: Gh. C. Dobrescu, președinte ; Gh. Bäciuescu-Bogaru, vice-președinte ; G. Zamfirescu, B. Vasilescu-Speranță, St. Dumitrescu junior; Pandele Niculescu și Procop Niculescu membri: Câmpu-Lung d-niî: D. Cătuneanu, președinte ; Nae Craian, vice-președinte; C. Bm. Marinescu, P. Gheorghiu, N. Costea, membri: ♦ M. S. Regele a aprobat tabloul celor 150 grațieri, comutări și reduceri de pedepse. Au fost grațiați 39 condamnați, reduși la pedepse 73, comutați la 30 de ani 18 condamnați, iar la 25 de ani, 3 condamnați. Intre grațiați e și Alexandrina Dumitrescu, otrăvitoarea din Giurgiu, fostă condamnată la muncă silnică pe viață, și care a făcut 23 ani de închisoare. ♦ In locul d-lui Th. Polerst., demisionat, a fost numit d. G. Ciurcu avocat al primăriei Capitalei. * Asociația generală a studenților universitari a obținut o reducere de 50 la sută pentru locurile de statul I și parchet la circul Sidon. * Duminecă, 2 Ianuarie, se va da în saloanele «Asociației generale a studenților», din calea Victoriei 110, o serată dansanta. ♦ D. Gh. Ionescu, ofițer de sergenți în Capitală, a fost avansat comandant de companie, în locul d-lui Al. Drăghicescu, înaintat ajutor al comandantului sergenților de oraș. • Din inițiativa d-șoarei Nicolescu El și cu concursul d-nei și d-lui Median, șeful regiei domeniului Coroanei «Cocioc», s’au împărțit anul acesta, la 54 elevi aî școale din Cocioc, haine în valoare de 85 lei. * Era, ministerul lucrărilor publice a luat vacanță până Luni, 3 Ianuarie. ♦ D. N. Filipescu a sosit [laltă seară !» Brăila, unde i s’a făcut la gară o frumoasă primire ; apoi s’a ținut în saloanele hotelului «Metropo!» o întrunire a conservatorilor carpiști, la care au vorbit d-ni. N. Filipescu și Suditu. D-lor au espus situația politică și au comunicat că pentru alegerile generale s’a încheiat un cartel electoral cu partidul liberal. După aceea a vorbit d. Ene Găgiulescu, comerciant, care a asigurat pe d. Filipescu de devotamentul partizanilor brăileni. • Liberalii și conservatorii carpiști din jud. Vlașca au încheiat un cartel electoral în vederea alegerilor. * D. Dimitrie Luca, capul portăreilor de la tribunalul Ilfov, a fost numit.*errt*lert al IOHSUI UlUT județean de Argeș. * Și-au mai dat demisiile următorii funcționari de la primăria Capitalei : D Emil Brânză, șef de biuron în serviciul secretariatului general. D. loan Condopol, secretarul serviciului tehnic al comunei București. D. P. Ioanin, sub-șef de biuron în direcția administrativă. D. Vlădescu, intendent la cimitirul Șiban-Vodă. * I. P. S. S. Mitropolitul Moldovei a oferit, cu ocazia sărbătorilor Crăciunului, la toți locuitorii din comuna sa natală Clinceni (Ilfov) câte un dublu decalitru de mălai. ♦ Mâine. Sâmbătă seara, 1 ianuarie 1905, se va da, de către Cercul cultural «Titu», din gara Titu, în casele C. Georgescu, balul cu teatru, în folosul cantinei învățătorilor din Dâmbovița. * Timpul este frumos și liniștit în toată țara. Ziua desgheț și noaptea îngheț general; in Muntenia noaptea frigul a fost ceva mai simțitor Temperatura a fost cuprinsă între 7 ° ziua la T.Severin și — 12 ° noaptea la Strehaia. Ploie sau zăpadă n’a fost nicăeri. • Universul Literar Nr. 1, care apare mâine dimineață Sâmbătă 1 Ianuarie, 1905, are următoarea bogată și variată materie ocazională : La mulți ani, versuri «Universul literar».— 1904—1905, de Corneliu.—Revelionul Liei, nuvelă, de Dumitru Câmpulungeaniu.— La mulți ani, versuri de Carol Scrob. — Craii de la Răsărit, de Benedetto de Lucia Darul orfanei, nuvelă, de Nrodem.— Stingeți-vă, versuri, de Traian Stoenescu. — Profeții de anul 1905, de Corneliu.— De anul nou, de Const. Nutzescu.— Cu «Vasilca», viața vesela, de Marion. — Noaptea anului nou, de V. A. Pascal.— Obiceiuri de anul nou, cronica în versuri, de Marion.—Anul nou în China, de Ion Mândru. — Paiața, nuvelă de D. D Rosse. — Cartea vieții, diverse etc. etc., precum și o frumoasă ilustrație colorată pe pag. 1 reprezintând La mulți ani. Mai publică urmarea sensaționalului român Frumoasa Corsicana. Universul Literar se vinde numai cu 5 bani numărul în toată țara. Abonamentul pe an 2 lei și 60 de bani. — Cererile la administrația ziarului, strada Brezoianu. 11. ♦ «Soc. Transilvania» înființată la 1867, pentru ajutorarea studenților și a meseriașilor români de peste munți, va da Marți 1 Februarie 1905, o serată în sala Liedertafel, pentru sporirea fondurilor ei. Corul soc. «Carmen» și mai mulți artiști distinși ai Teatrului Național vor da concursul lor. După producțiunea declamatorică-muzicalâ,se va dansa. Intrarea 2,50 lei de persoană. Biletele de intrare se găsesc la membrii comitetului și la Librăria națională, calea Victoriei, 47 și seara la casă. * In locul vacant de membru în consiliul de administrație al băncilor populare a fost numit d. Barbu Catargiu. * Diriginte al oficiului telegrafic central din București a fost numit d. oficiant Tache Ionescu. * In ziua de 15 Ianuarie 1905 se va ține, la prefectura poliției Capitalei, un examen pentru aspiranții la gradele de comandanți, ajutori comandanți de companie și ofițeri, în corpul sergenților de oraș. Toți aceia, cari îndeplinesc condițiile art. 18, alin. II și III din regulamentul asupra acestor examene, vor fi înscriși la acest examen, în urma cererilor ce vor adresa ministerului de interne. * Societatea «Sf. Maria», a doamnelor ungare catolice, aduce viile sale mulțumiri, în numele copiilor săraci, pentru ajutorul ce au dat cu ocazia sărbătorilor Crăciunului, următoarelor persoane : d-niî Costamagna, Ioan Rădulescu,Grigore Alexandrescu, S.Weithase, Theodor Lapatin, G. Comșa, Nae Ionescu, Niță Pascu, d-nee Paczak și Abele Junior, d. Berkovits, Novac, d-na Anna Chmel, d-nii V. G. Trandafirescu, V. Dobrescu, C. Alexe, Otto Bilisek, Petre Dumitrescu, N. Dobrescu Giron, d-nele Szviszlovits Luiza, Helena Alexander și Berger, d-nii C. Alexander, G. Ovarescu, Niță Vâlcu, Tita Căluț, S. Ionescu, d-nele Arsenescu, Lucia Pastinski și d-nii Anton Ionescu și Gheorgiu V. D. * D. M. Cantuniari inspector la poliția Capitalei, și-a dat demisia. * V. dr. N. I. Angelescu, președintele comisiunei farmaceutice de pe lângă ministerul de interne, a demisionat din această funcțiune. * Consiliul comunal din Sinaia a fost disolvat. * D. Dem. I. Ghica, ministrul țărei la Athena, a fost pus în disponibilitate. * D. C. Lungeanu a fost numit administrator al domeniilor Statului din Dobrogea, in locul d-lui Vlădescu-Olt. demisionat. ȘTIRI ȘCOLARE ♦ D. Patriciu a fost numit inspector al invețămîntului primar. ♦ D-ni. dr. Leon și Burileanu au fost numiți inspectori ai invețâmîntului secundar. ♦ La examenul IV de doctorat au reușit următorii absolvenți ai școalei superioare de medicină veterinară: Grigoriță Constantin, Ionescu Teodor, Stoicu Ștefănescu și Teodorescu D-lcu. ♦ Au fost numiți revizori școlari d-ni: I. Vasiliu, la Tutova ; P. Șerbinescu, la Buzea; C. Condurățeanu, la Dâmbovița; Diaconescu, la Tecuciu ; Serafim Ionescu, la Suceava; Gh. Ionescu, la Muscel; Mănăstireanu, la Botoșani; Țopescu, la Ialomița și Vîrlâneșcti, la Iași. ȘTIRI JUDICIARE ♦ Am publicatia timp că moștenitorii profesorului Angha Demetriescu au reclamat parchetutului din Eger (Boemia), că o fată anume Olga Frank, ar fi furat răposatului Deme Iriescu, pe ând se afla bolnav la Carlsbad, o sumă însemnată de bani și mai multe obiecte de valoare. Parchetul din Eger a trimis parchetului de Ilfov toate actele încheiate în această privință și din ele resultă că nu s’a putut constata nimic in sarcina fetei Olga Frank. ♦ D. judecător de instrucție Mumuianu, de la cab. 4, a dat era ordonanța definitivă în afacerea proxenetei Victoria Vlădescu, din casa 13 Septembrie. ♦ D. judecător Negrea, de la cabinetul 1, a continuat era instrucția în afacerea delapidărilor comise de casierul plătitor Ion Tânăsescu, de la casa pensiilor a ministerului de finanțe. La orele 2d a. d. judecător, însoțit de d. procuror Budișteanu, s’au dus la ministerul de finanțe, spre a verifica registrele. La această verificare a fost adus să asiste și Tânăsescu. El a arătat d-lui judecător modul cum operat in registru spre a nu putea fi descoperit. ♦ El a fost depus la Văcărești locuitorul Ilie Stanca Cărcimăroiu, din com. Bragadiru Bulgaru, fiind-că, împreună cu alți indivizi și anume cu Sache Voicu Ghiță și Stan Dinu, a jefuit pe locuitorul Vasile Andrei. JifIDOU a fos t Printre calendarele ce apar în țară este incontestabil că Calendarul Minervei pe anul 1905 este cel mai frumos, instructiv și folositor dintre toate. Este o adevărată comoară literară. Ilustrațiunile sunt de o mare valoare artistică. De vânzare in toate librăriile din țară. Un cadou potrivit pentru anul nou se poate găsi printre cărțile ce apar in editura «Minervei», Institut de arte grafice, a autorilor clasici români ca : Alexandri, Bălcescu, Eminescu, Crenga, Anton Pann, Gr. Alexandrescu, Filimon, Ispirescu etc., și a autorilor moderni ca : N. Iorga, M. Sadoveanu, I. Brătescu-Voinești, A. C. Popovici, I. Slavici etc., etc. De vânzare la toate librăriile din țară. Galalogul explicativ al fiecărui volum in parte se trimete franco și gratis la domiciliu, după cerere adresată «Minervei» Institut de Arte Grafice și Editură, strada Regală București. ♦ Un «‘espluis nemerit De unde putem cum Dâra Șampanie bună și eftină pentru revelion ? De la Magazinul Șerbănescu, vis a-vis de Teatrul Național. ♦ Cofetăria Ionescu, piața Sf. Gheorghe,atrage atențiunea onor public și onorator sale clientele, pentru bomboanele sale superioare, melange chocolată preparată cu extracte naturale din fructe nu artificiale vătămător sănătăți, numai cu 6 lei k. franco de porto și ambalaj. ♦ Este cunoscut tuturor în țară și străinătate că Casa Riegler e renumită în calitatea și fineța de bomboane. Concurenții nereali însă caută să pjurte bomboanele în culori și forme, dând însă o fabricațiune ordinară, din material inferior, ceeace explica cum se pot vinde cofetarii așa ziși fabricanți de bomboane cu prețuri fabulos de eftine. Casa Riegler previne onor public să nu se lase a fi indus în eroare cu falsificări și imitațiuni de bomboana și, spre a le evita, face cunoscut că orice cutie sau cornet da bomboane, comandat sau cumpărat în magazinul seu din Calea Victoriei 66, sau la vreunul din depozitele sale (principalele magazine din țară și străinătate) trebue să poarte eticheta «Riegler». Aflăm că casa Riegler își rezervă dreptul de a urmări pe toți aceia cari vor pune alte fabricate de bomboane în cutiile sau cornetele cu firma ei. Finanțe, agucaitura și Ciomercia București, 30 Decembrie. Finanțe Casa valorilor la bursa din Bucarești Renta de 1881—885"„ lei 101V„lOU/s idem 1892-1893 5 °/» lei IOD/: — —. idem de 185 mii. 1903 5 °/0 lei 1Q01/,—101; ;aem ae 32 Vimbi" » e 88 — 88ld. de 50 mii. 4% lei 88”,—89l i ; idem de 274 mii. 0 lei 921/»—93——; idem de 180 mii. 1898 4 °/„ lei 897,-90—. Obligațiuni corn. București 4 °/0 lei 857,-85*/,. Oblia. Cred. jud. si corn. 55/* le: 987-987,. Pune. rurale 5 °, lei 1007»—1007, idem de 4’ 0 lei 91*/4,— —. Urb. București 5“/0 lei 917,-91 .*/»• idem lași 5% lei 87-877,. . .Acțiuni: Banca Națională 2520— 2E>30 lei. Banca Agricolă lei 275-277. Banca de Scont lei 110-113. Societăți de asigurare : Dacia-România lei 464-467. Naționala lei 484—488. Monede: Napoleonul lei 20.40. Cor. germană lei 24.70. cor. aust. lei 1.07— Rubla lei 2.68. Sconturi și avansuri : Banca Națională 5—6“/o-Banca Agricolă 68 °/9. Casa de depuneri 6 °/0. Devise : vek Londra 25.50— ; cek Paris 101.477,; cek Viena 106.55; cek Berlin 125.----; cek Belgia 101.22*/, Trei luni: Londra —---- Paris 100.77*/,— Berlin 124.05.— Belgia Casa valorilor române in străinătate Frankion.— Renta de 5*/» 100.90, idem 4 °/« 89.—. Paris.—Renta de 57«100.10, idem 4% 92.50. Berlin. — Prenta de 1892—93 59/0 100.60,idem de 1890 4‘/0 91.75, idem de 1894 4*/» 88.10, id. ne 1896 4*/0 88.10, id. de 1898 4 °/». —.—. Comunale București 98.25. Cota valorilor streine Consolidengleze 88 .Renta franceză 98.05. renta italiană JS.90. Banca otomană 591. Lozuri otomane 129.50. Cereale Depeșile burselor streine nu prezintă azi nici un interes particular. Variațiunile prețurilor sunt neînsemnate, însă tendința piețelor americane rămâne susținetii din cșasa manoperilor speculative . A. S. R. Principele Ferdinand sosește azi în Capitală la orele 8 și 4 minute dimineața. Trenul princiar se va opri la gara de Nord. ♦ D. A. Georgescu, student în teologie, a fost numit șef de cabinet al ministerului instrucțiunei publice. ♦ Ziarul «Budapesti Hirlap», scrie un violent articol în contra programului votat de conferința fruntașilor români, ținută alaltăerî la Sibiu, zicând că acest program este sfărâmarea în bucăți a coroanei sf. Ștefan, federalismul Ungariei și că în orice stat din lume, aceia cari ar îndrăsni să atace astfel constituția țarei sunt trimeși nu la pușcărie, ci la casa de nebuni. Dacă guvernul ar face pact cu astfel de oameni, ar săvârși trădare de patrie. Cât timp guvernul Ungariei va fi în mâinile maghiarilor, acest program nu se va realiza. Consiliul tehnic superior a aprobat proiectul pentru construirea unui local de primărie în Slănic (Prahova). ♦ Ministerul de finanțe va lua acanță azi la amiazi până Luni dimineață. ♦ D. Al. Colescu, șeful economatului din direcția generală a poștelor, care fusese numit diriginte la Vasluiu, a fost restabilit în postul ce-l ocupa mai înainte in București. ♦ D. profesor dr. Obreja a fost numit director general al serviciului sanitar. ♦ In urma intervenției Camerei de comerț din Capitală, Camera de comerț germană din București s’a desființat. D. avocat V. Biberea a fost însărcinat cu lichidarea afacerilor curente. ♦ Pe ziua de azi s’au mai numit următoarele comisii interimare : Odobești d-niî: Tache Vrabie, președinte; Iancu Tironi, vicepreședinte ; I. Gaicu, V. Velniță și Sache Ioniță, membri; Giurgiu, N. Lăzărescu, președinte ; P. G. Parisianu, vicepreședinte ; căp. N. Marinescu, P. Stăncescu, N. Mincu, membri: Zimnicea, d-ni: I. Giolu președinte, Nae Antonescu vice-președinte, Ioniță Marinescu, lordache Gănescu și Petre Velcea, membri. ♦ Camera de comerț din Capitală se va întruni în adunare generală extraordinară în ziua de 4 ianuarie viitor, având la ordinea zilei: 1. Diferite comunicări și cereri. 2. Avis cerut de tribunalul comercial Ilfov asupra constituirei societăței anonime de credit petrolifer. 3. Avis cerut de tribunalul comercial Ilfov asupra constituirei societăței anonime «Vega», pentru rafinarea petroleului. ♦ Aseară s’a ținut un consiliu de miniștri sub președinția d-lui prim-ministru G. Gr. Cantacuzino. ♦ D. A. Cosăcescu a fost numit secretar general la ministerul de domenii. ♦ D. G. Cerchez, inginer, a fost numit director general al Poștelor și telegrafelor. ♦ D. G. Iorgiia a fost numit advocat al Statului cl. I-a pe lângă Curtea de apel din Galați, d. Gr. Cair advocat al Statului pe lângă instanțele judiciare din jud. Dîmbovița, iar d. N. Baroncea advocat al Statului în jud. R.Velcea. ♦ D. C. Balaiș a fost numit prefect al jud. Roman, în locul d-lui Frank, care nu a acceptat acest post, fiind magistrat inamovibil. ♦ D. Anton Carp a fost însărcinat provizoriu să țină locul de guvernator al Băncii Naționale, până la numirea titularului. ♦ D. C. Lungeanu, avocat, a fost numit administrator al domeniilor Statului din Dobrogea. ♦ D. C. Pleșoianu a fost numit director al penitenciarului Ocnele-Mari în locul d-lui Filipin, demisionat. ♦ D. Moisescu a fost numit director al pentenciarului Mărgineni,în locul d-lui I. Gheorghiade, transferat la T.Ocna. Serviciul telegrafic al ziarului „Universul“ ]din România eetegramele particulare ale ziarului UNIVERSUL O dramă amoroasa Bacău, 30.—Ținea Comănescu, din Călugăra-Mare, a împușcat era, cu un foc de cușcă pe iubitul ei Alexandru Constantinescu. Victima, care este din aceiași comună, întreținea de vre-o doui ani corespondență amoroasă cu Ținea. Ei hotăriseră că în ziua a treia de Crăciun, să se logodească. Erl, Ținea, aflându-se singură într’o odae cu iubitul ei, luă o pușcă și o puse la ochi, zicendu-i că-l va împușca. Mai înainte ca Constantinesca să aibă timp a răspunde, Tinea descărca arma rănind pe iubitul ei în partea dreaptă a abdomenului. Victima căzu jos scăldată în sânge, iar după 5 minute muri. Nu se silie cauza acestei crime. Se bănuește însă a fi gelozia. Criminala s-a predat singură autorităților, cari anchetează. Incendii.—Împunsă de bou.— Servitor hoț.—Soție infidelă Brăila, 30. — Un incendiu a distrus întreg avutul lui Petru Voicu din Mihai Bravu. Focul a luat naștere din imprudența unor copii ce s’au jucat cu cărbuni aprinși. Un alt incendiu, al cărui autor se bănuește a fi țiganul Stoica Alexe, a distrus locuința lui Ghiță Ghenea, din Plopu. Țiganul a fost arestat. — Un bou, presupus turbat, a împuns pe femeia Paraschiva Antohi, din Nazâru, perforându-i abdomenul. în agonie ea a fost transportată la spital. — Servitorul Panait Tudorache, furând 2000 lei de la stăpânul său Spiru Schiiote, a dispărut. — Femeia Voica Porumbeanu, din Filiu, furând soțului ei 3000 lei, Fa părăsit fugind cu un tiner din sat. Găsiți asfixiați.— Sloarte subită.— Anchetă. — Prinderea unor spărgători. — Incendiu Brăila, 30.—Soții Neagu Pâslaru, din str. Dorobanților, au fost găsiți asfixiați, de către vecini. Fiind transportați la spital, medicii au putut cu mare greutate să-i readucă la viață. Cauza asfixierei a fost că nuniții puseseră capacul la sobă. Teodor Ivanoff a încetat subit din viață în piața Regală. Cauza morței este un anevrism. — Revizorul eclesiastic Anghel a făcut o anchetă contra preotului Cernis.— Poliția portului a prins povestiții spărgători Teodor Caludi, Costea State și Panaghi Marsela pe când se incercau să spargă o casă cu bani a comerciantului Ciparis. — Un incendiu s’a declarat la casa lui Bogdan Tânăsescu, din str. Rahovei. Au ars mobilele și acoperișul casei. — Prefectul județului a plecat la București împreună cu d. Chr. Suliotti, întrunirea liberalilor din Brăila Brăila. 30.—Azi, cu începere de la 5 ore după amiazi, partidul liberal din localitate a ținut în sala Orfeu o întrunire la care erau de față Niculae Ionescu, Ghiță Găitan, Grigore Petrescu, Orășeanu și alți fruntași. Alegătorii prezenți erau numeroși. Iancu Triandafil, președintele întrunire, declarând ședința deschisă, a luat cuvîntul Grigore Petrescu. D-sa a făcut istoricul partidelor politice accentuând norma stabilită până acum. La căderea liberalilor veniau partizanii lui Filipescu în frunte cu Suditu. La retragerea conservatorilor venia Cociaș cu partizanii săl. Azi e cu totul altfel. De aceea urmează a lupta uniți cu partizanii lui Filipescu în viitoarele alegeri. Nicolae Ionescu face cunoscut că liberalii din localitate sunt uniți, sfătuindu-î a lupta cu conservatorii de sub șefia lui Filipescu contra guvernanților de azi. întrunirea s-a terminat la orele 6 și jumătate. O fulimplare de senzație Buzea, 30. — Aseară la orele 7, pe când d-ra Didina Miculescu, însoțită de fratele său Ion Miculescu, se plimba pe strada Parcului, simțindu-se ofensată de niște cuvinte spuse de locotenentul V. Mavrodin din reg. 7 artilerie, a aplicat acestuia două palme. Ofițerul, voind a face uz de sabie, a fost împiedicat de tînerul Miculescu. Afacerea produce mare sensație în oraș. Banchetul in onoarea d-lui general Culcer* Craiova, 30.—Membrii Jokeyclubului au oferit un banchet în onoarea d-lui general Culcer, numit secretar-general la ministerul de räzboiu. La acest banchet au participat 25 de persoane, printre care și d. general Gigurtu, col. Corvin, col. I. Săulescu, col. Russo, col. Sutescu, d. Nicu Popp, Ciocazan, Aroneanu, Mihail Popp, etc. Banchetul s’a dat la orele 12 ziua. La șampanie, generalul Gigurtu a ridicat primul toast pentru general Culcer, relevându-i meritele și prezentându-l ca un ofițer distins, capabil și folositor țărei. D. general Culcer a răspuns foarte mișcat, zicând că va munci totdeauna pentru binele țârei. D. Giocazan a relevat cunoștințele bogate ale d-lui general Culcer și l-a desemnat ca pe unul din ofițerii cei mai modești. D. Nicu Popp a mulțumit generalului Culcer pentru interesul ce a purtat instituțiunea Jokey* Clubului din Craiova. Au mai vorbit d-nii col. Russo, Mihail Popp, căpitan Stoenescu, Oroveanu și Ovid Gheorghiu, cari au urat genereralului viață lungă. De asemenea au mai toastat și d.-nii maiori Gheorghiu, Galuscă Și V. Murgușanu. Fapta criminală a unui bețiv.— hai-unirea, conservatorii preaspiști. — Tâlhărie — Furt. — Monument distras. — Autopsie.— Bani l’abl Craiova, 30.—Ilie Stelian din str. Ungureni, fiind beat, a voit sa dea foc casei sale. Impiedecându-i soția, a rănit-o grav cu cuțitul. A fost rănit de asemeni și copilul lui care a intervenit. — Prințul Știrbey, președintele conservatorilor carpiști din localitate, a sosit împreună cu d. Mișu Săulescu. Diar au convocat pe membrii partidului la o întrunire. S’a recomandat cetățenilor să aibă încredere în partidul condus de d. P. Carp. Asupra cartelului cu liberalii în vederea alegenlor, s’a spus că congresul de la 4 ianuarie va hotărî definitiv. După aceasta s’a comunicat celor prezenți că d. Carp va veni la Craiova după ce se va ține congresul conservatorilorcarpiști la București. — Toma Nițăi Florea, din Horezu Poenari, a fost tâlhărit și torturat de Ilie Marin Iordache. — Gheorghe Gealera, încredințând câțiva saci cu grâu lui Andrei Gheorghe spre a-i duce la moara d-lui Mendel, acesta a vîndut grâul, apropiindu-și suma incasata. — D la Calafat vine vestea că necunoscuți au distrus monumentul comemorativ ridicat în locul unde a căzut primul obuz în războiul independenței. — D-rul Movilescu a făcut autopsia cadavrului bulgarului Iovan Racovițki care a fost împușcat de grănicerii români. — In oraș au început a circula iar bani falși. Contrabandist arestat.—Furturi și arestări Galați, 30.— Individul Mihai Dimitriu, zis Malică, a fost prins cu numeroase pachete pline cu rumegături de lemn, iar de asupra cu un strat de tutun de contrabandă. El a fost arestat. — Lăutarii Chiriei și Pleșea, furând obiecte de la d-na Amalia Covaci, au fost arestați. — Costică Alădoiu, care a dispărut de la casa părintească din Brăila, a fost prins de agenți în localitate. — Femeile Anica Stamate și Anica Crivet, au fost prinse mascate în str. Popa Stamati, furișându-se prin curțile locuitorilor și încercând a fura. Ele au fost arestate , înjunghiere. — Sinucidere.— Furt cu tren. Accident nenorocit lași. 30.—Săteanul Ilie Qur*lan, din Popricanî, fiind un dușmănie cu Petru Fudulea. Papândit ori noapte pe câmpul numit Bonoșoaia, și cu o lovitură de cuțit, l’a culcat la pământ. Victima a fost găsită în agonia de vătășelul lordache Prigor și dus la spital. Criminalul e arestat. — Catinca Paharnicul, din Tutoiești, s’a sinucis prin strangulare. Cauza e necunoscută. — Necunoscuți au furat comerciantului Olivenbaum, pe când acesta se afla în trenul Vaslui Olașî, o geantă cu obiecte de valoare. — D. P. Alexandrescu a fost numit inspector al plășii Bârceni, iar d-nii inspectori Botez și Ghițescu au fost transferați, primul la Copou, și al douilea la Șipote. — Copila Anetta Grigorescu, din str. Frumoasă, a căzut de pe un balcon și și-a rupt picioarele. Spânzurat.— Dispariție.—Cadavru găsit. — Spărgător arestat.— O mare nenorocire Iași. 30. — Autoritățile au găsit spânzurat în pădurea Ulenî, în apropiere de com. Ceplenița, cadavrul locuitorului Gheorghe Macovei. S’a deschis o anchetă. — Comerciantul de stofe, M. Gold, din str. Goliei, a dispărut lăsând 25000 lei datorii. El a plecat probabil spre America. — Poliția a găsit în baia Goldenthal, din str. Cucu, cadavrul lui Neculai Munteanu. S’a deschis o anchetă. — Serviciul siguranței a prins în piața Nicolina pe criminalul Theodor Popescu, autorul spargerea casei de fer a d-îua Wachtel, din care a furat 2600 lei în numerar. — In ultimul moment a sosit o veste îngrozitoare din corn. Popești. Se spune că o întreagă familie, a locuitorului Vasile Criveiu, compusă din soție și cinci copii precum și Gheorghe Criveiu, fratele lui Vasile, în total opt persoane, au înebunit subit în cursul nopței prezentând accese de furie primejdioasă. întregul sat este alarmat. Autoritățile comunale impreună cu jandarmii au isbutit cu mare greutate să lege pe pacienți și sa-i transporte la spitalul din Podul Iloaei. Cauza acestei grozave nenorociri nu se cunoaște încă. Există bănueli că victimele au mâncat burueni otrăvitoare. Parchetul a dispus analiza unor resturi de mămăligă de orez găsite în casa pacienților. Incident la o căsătorie Iași. 30. — Cu ocazia oficierea căsătoriei religioase a d-rei Mavrocordat cu locotenentul Moruzzi, fiul prefectului Capital d-șoara Olga Mavrocordat, a miresei, a leșinat în biserica tropoliei. ** â Mulțimea a fost impresios, dar ordinea a fost repede stabilită și serviciul s'a putu' *. .fidia. . . ..'■w- • *y Ultime iaio Minii VINERI. ISTA MU? LARI MIR S ? ' ÎS. 9» i VEH iau foarte subită Un biet bătrân, anume Ion, cu pronumele necunoscut, în vârstă de 55 ani, stătea de milă într’o cameră a caselor din strada Carol No. 116. Era, voind să iasă în oraș, când trecu de pragul ușei, căzu deodată jos și încetă la moment din viață. Corpul acestui nenorocit fu transportat la morga. Accidentul din str. Domniței Un fiu al d-lui dr. Petrini Paul, din strada Domniței, jucându-se el cu o pușcă de salon, văzu pe mama sa și voind să glumească, luă pușca la ochi și zise : «Păzea mama că te împușc»’. In acelaș timp el apăsă de cocoș și lu" foc.