Universul, septembrie 1905 (Anul 23, nr. 239-268)

1905-09-01 / nr. 239

«kmi 1 Septembrie 1905 mmm m iaets IlPfWSPffff'áá „â AytoiiwSUM — PITEȘTI — Curs primar și gimnazial, internat pentru elevii «ie la liceul Statului. 8887 Hrestar N. CRISMȘAN. INSTITUTUL^BIEȚI PROFESORII ASOCIAȚI Xtm 1ASIA.IZJA. S - STRADA DOBROGEI. — 5 Curs primar, liceal (Inferior și superior) și comercial, conform programelor Statului. Rezultatele promoțiunea anului trecut strălucite. Din 130 elevi prezentați la examen, nici un repetent și numai 6 corigenți, înscrierile se fac de pe acum. Prospecte la cerere. 8855 DIRECȚIUNEA. Direcțiunea Institului de fete «LICEUL MODEL» din Turnu-Severin, cu autorizațiunea Onor. Minister No. 11.071 din Septembrie 1903, aduce la cunoștința onor părinți că, aducându-se mai multe îmbunătățiri, institutul va continua să funcționeze înainte, înscrierile începând de la 5 August. Directoare Maria în. Marines«« 8852 (născută Broșteanu) INSTITUTUL DE FETE i» mammmm — CRAIOVA -CURS PRIMAR, LICEAL și LIBER Directoare: Maria Sc. Mataiescu. Director de studii: Scurtat Mateiescu, profesor la Liceu, înscrierile !n orice zi. Prospecte se trimit la cerere.8984 mmmAR -IAȘI -Director N. CULIANU Această instituție cuprinde curs primar și curs liceal pentru invățămîntul clasic și modern, conform programelor Statului. Pentru orice informație a se adresa direcțiunei școalei strada Muzelor. ^ 8864 «E jm7 V in Octombrie 1906. ÖS will Hü prin licitație publică la Tribunalul Buzau, pentru eșire din indiviziune, următoarea avere, proprietatea moștenitorilor defunctului I. stănculeanu. La © rasa, Slifsisle șli jud. Ialomița în întindere de 11.350 pogoane, dintre cari cam 1000 pogoane pădure diferite esențe, iar restul arabile, având gara Mărculești de pe linia București-Constanța, la 3 minute departe de conac și magazii, ecarete noi, mai mult decât suficiente. Moară cu turbină pe râul Ialomița cu 6 perechi pietre. Afectat la credit (ratele la zi). 8. Casele din Buzau din 16 odăi, având grajd cu dependințe parc și grădină de flori. III. Casele din Buzaü țada în Bulevardul I. G. Brătianu, locuite actualmente de d. Gherman. IV. Casele cu prăvăliile din Buzau piața Unirei (vechea primărie), unde se află librăria Davidescu. V. Locul virai! și prăvălia Ș *£țul stradei Unirel cu piața Dacia (Magazinul Lupovici). Pentru informațiuni a se adresa la d-na Elena Căpitan Holban, Bulevardu Ghica No. și In Sinaia, sau în București, str. Romană No. 103. 8848 Institutul D In OS Balsa Munților No. 13 și IS, București' In destul de bine cunoscut și reputat Rezultatul examenelor din acest an sunt: Din 139 elevi presentați la examen, UN singur repetent și cățiva corigenți, restul promovați. Toți elevii claselor primare promovați. Toți elevii ei comerciale promovați. Toți elevii prezentați la examenele de absolvire clasele IV și VIII toate secțiunele promovați. Prospecte se trimit la cerere Directorul și proprietarul institutului I. OTESCU profesor și fost timp de 12 ani director la liceului Mihaiu Viteazul, fost membru in consiliul permanent al instrucțiunei publice. 8844 INSTITUTUL ELEN REMEȚI „Progresul“ — BISAILA — 1. STRADA RUBINELOR. 1 Internat și Externat; curs primar, secundar și comercial; se predau limbile : română, greacă, franceză, germană, engleza, etc. înscrierile au început și urmează in fiecare zi; cursurile Încep la 1 Septembrie. Prospecte și informațiuni la cerere. 8885 DIRECȚIUNEA, liceul „mini“ București—5, Str. Italiană, 5—(Anul V) INSTITUT-MODEL RECAEȚI sub patronagiul și supravegherea morală-educativă a P. S. Arhiereu NIFON N. PLOEȘTEANU Institutul are GUAȘELE PRIMARE, GIHNAZIUL, LICEUL COMPLECT, SECȚIUNEA COMERCIALA și o secțiune specială pentru elevii urmând la Stat. Ca de obicei, rezultatul examenelor generale a fost din cele mai strălucite. Reproducem ultima constatare a d-lui inspector al Ministerului Cultelor. ..întregul local se Întreține în cea mai perfectă curățenie . — SÂîilfe de studiu ai dora alloprese au spații și lumină suficiente;— bucalarian perfectă stare de? curățaa testarea sanitara a elevilor excelentă din toate punctele de vedere. Dr. N. Dragescu“. — Ra’ebsrî foarte moderate — Prospectul si trimite la cerere. Director HENRI L SOLUOT 8890 Profesor la „Tricoul Lázár“ Iüstiiiitul Virgil Pepessy Bucuurești, str. Armenească Ha.l.-Teieîen 654 Clasificat «el dinții La examenele de lőme a. e. Prima școală comercială particulară. Liceu complet, școală primară. Internat pentru școalele Statului. Cel mai populat institut de băeți. Instalat în cel mai splendid local de școală particulară din Capitală. In cinci ani de funcționare peste o mie de promovați. Se prepară și două clase intr’un an, precum și cursul inferior comercial Întreg. Prețuri moderate. Prospecte la cerere. INSTITUTUL si DOMNIȘOARE .BOLINTINEANU A Fondat în anul 1874 — proprietatea și direcțiunea — ÜiiCt MARIA ANGELESCU (născută Bolintineanu) INTERNAT și EXTERNAT Cursuri primare și liceale compilata. Elevelor cari fac cursurile particulare in limbi străine, li se predau după programele țărilor respective- Musica se predă după programul Conservatorului, unde se și depune examenul «ierului de mână ca : lingerie, croitorie, broderie de lux, etc., i se dă o deosebită atențiune. Desenul, pictura, pirogravura, etc., se predau toate în institut. Localul este pe șoseaua Jianu, lângă șoseaua Kiselef, situat in partea cea mai ridicată, frumoasă și sănătoasă a Capitalei, cu aerul cel mai curat, fiind înconjurat numai de grădini. Institutul posedă un parc întins cum nu se găsește la nici o altă școală similară. Prețul ca la celel’alte institute. 8930 < INSTITUT pentru DOMNIȘOA&B „Michüescu“ București, Str. Scaune 29 COLT BVTÎSTFIO Curs primar, liceal complect Șeo!»S» see«n«5ara grad. ÎI CURS f»cuiisiar cu studiul limbilor streine, profesoare angajate din streinatate pentru predarea acestor limbi. JPidrar», Music, Xincsin, IDaas, Oitana»tic». Profesorii cursului liceal numai de la școlile Statului Bianuî se vor tise în INSTITUT Local propriu de școală (fost institut de fete Dobrescu) restaurat din noi, conform cerințelor hygienei și pedagogiei moderne. înscrierile încep la 20 August. Prospecte la cerere. §in flcioare: i rs Sc. lcbăilescu 8931 licențiată in științe mrauumne bieți MACOVEI Autorizat de Onor. Minister al Cultelor și Instrucțiunei publice 64,strada Labirint 54, Bucurest. Acest internet funcționează de 4 ani in localul fostului internat Matei-Basarab, actualmente desființat. Special Înființat pentru elevii cari urmează cursurile la școlile Statului. In apropiere sunt: lie. Matei-Basarab, Mihai-Viteazul, gimnaziul Șincai, școlile comerciale și primare Lucaci și Parfum. Se primesc interni, semi-interni și externi, îngrijire de aproape? preparațiuni serioase, disciplina severă. Prețul mai convenabil decât la oricare alt institut. Prospecte se trimit franco la cerere. Director-proprietar a te: an:„A.a ©,v.și licențiat în litere, profesor, fost profesor la liceul Matei Basarab 8985 B ® sngbdicat expagazio pentru cereale, construcție de zid solidă. A se adresa ca proprietar Ion 1. SBalanescu, strada Stănică Marin. No. 33. Pinosti. «079 Du. STER?EN. CIURCU VIEÎIR IX PELIKAH8AS8E 10. — Telefon 17.0SS Gensultsțiuul cu somitățile medicale din Viena. 8765 mită secretară la atelierul profesional de fete din Ploești. D-ra Ana Vasilescu a fost numită ajutoare de maestră la atelierul profesional din Bacău. D-ra Sultana V. Mitru a fost numită directoare la atelierul profesional din Huși. În FBOWSEB 1P13 ZI Rândunelele cântă la noi vara, dar ne părăsesc iarna. © EstimăM Victima adusă la București Sâmbăta trecută băiatul Cristea N. Grețu, din com. Axintele (Ialomița), a fost tăiat la pântece cu un cuțit de către un alt băiat, anume Ioniță Guță Mincu, cu care se certase. Tăietura fu atât de mare, incât au început să-i iasă intestinele. Tatăl său l-a legat la pântece cu o cârpă, apoi, punându-l în trăsură, a plecat cu el la București, spre a-i arăta d-lui prim-procuror. Bietul băiat a fost adus era de tatăl său la parchet și pus pe o bancă. El se văita grozav și lumea din palat s’a strîns împrejurul lui, compătimindu-l. Am întrebat pe tatăl lui de ce l-a adus tocmai la București și nu l-a lăsat în vre-o infirmerie rurală din apropiere, unde i s’ar fi putut da primele ajutoare. El mi-a răspuns că a voit să-l interneze în vr’o infirmerie, dar nicăeri n’a fost primit și fiindu-i frică să nu moară, l’a adus la București având credința că prin mijlocirea d-lui prim-procuror ’l va putea interna într’un spital. I. prim-procuror a dat imediat ordin ca băiatul să fie internat în spitalul Colțea. Apoi a înștiințat parchetul de Ialomița ca să ia măsurile de cuviință contra criminalului. Starea băiatului e foarte gravă și sunt puține speranțe că va scăpa cu viață. ’ n. t. Gsssisiamh mmmatgara a el8«loc plătiți în particular in Lapiilă Pentru Județe 61. I, II, III, IV.— Președinte : Goloman ; membrii: S. Mangărit, Gherasim Miron, Nicu Tănăsescu, Grigoroviță, V. Cancicov, T. Alessianu, Buzoianu, T. Alexandrescu, M. Brînză, Leonida Tănăsescu, P. Ionescu și N. Verescu. Această comisiune va examina la liceul Sft. Sava, CL V, VI, VII. - Președinte : Grivătz; membrii: păr. Iordăchescu, Filon Mitescu, Grama, T. Matheiu, Fotino, Borgovan, Codrescu, Vlădescu, Dănescu, Șonțu, Bănulescu, Gheorghiu și Filip Stănciulescu. Comisiunea va examina la liceul Mihaiu-Viteazu. CL 8-a, prima comisiune.—Președint Onciul ; membri : Gârbea, I. S. Petrescu, Pitiș, D. Teodoru, G. Popp, Strajan, Laurian, Bogdan Ionescu, Seimion Radian, dr. Ionescu-Buzeu, Cordoneanu și N. Tătăranu. Comisiunea va examina la liceul «Lazăr». Cl. 8-a, a doua comisiune.—Președinte Țițeica ; membri : Locusteanu, Pandele Ionescu, Levecque, C. S. Stoicescu, Aurel Popovici, Codrescu, Dulfu, Ion Floru, Iacobescu, dr. Ureche, Teodorescu și N. Bădescu. Comisiunea va examina la liceul Matei Basarab. Pentru fete O singură comisiune. — Președinte Th. Speranța ; membri: părintele C. Popescu, Marin Costache, Silvia Niculescu, Eracle Chupagea, Ghiul, Pandele Ionescu, d-ra Ghiveli, d-ra A. M&ciucescu, Elena Constantinescu-Dâmbeanu, N. Nicolaescu, Popa-Burcă, Elena Moșoiu, d-na Panaitescu și Al. Pandeli. Școala comercială.— Președinte Dragan ; membrii: N. Fiorescu, Arghirescu, Colceag, Basarabescu, Gogu, G. Alessianu, Serafim, Codrescu- Maniu și Idieru. MAIZ Ionel și Jana se iubesc de mai multă vreme. — Toate prietenele mele mă întreabă când o să ne cununăm, — zice Jana. — Invidioasele,—răspunde Ionel. N’au să se bucure nici odată. INFORMAȚII!! MIERCURI . A se citi în pagina IV-a : Știri din străinătate. Lucrări din toată lumea, Finanțe agricultură și comercia și ’ Buletinul atmosferic al instituită meteorologic. ® AA. IL. RR. Principele Ferdinand și Principesa Maria vor sosi mâine Joi, cu acceleratul de 12, la Predeal, de unde vor pleca direct la Sinaia. * D. Th. Costescu, prefectul județului Mehedinți, a luat inițiativa a se construi în Verciorova o școală model, în vedere că Verciorova e comună de frontieră. Piatra fondamentală s’a pus în ziua de 26 August și s’a Început zidirea. * Au fost numiți în locurile vacante d-nn: R. Mazâlu, ofițer de sergenți polițienești la Galați și G. Rădulescu, comandant al sergenților de oraș din R -Vâlcea. * Vineri, 2 Septembrie, la ora 1 și jum. d. a. se va ține o ședință publică la Academie. * D. Gogu Constantinescu, prefectul județului Putna, a luat concediu o lună și a plecat la Garlsbad. In timpul absenței d-sale afacerile prefecturei vor fi girate de d. M. Botez, directorul prefecturei. * Procesul chiiioanelor rămase pe urma lui Vartic, din Basarabia, se va judeca de către Curtea de apel din Odesa, la sfirșitul lunei Septembrie. * D. inspector comunal Guță Paraschivescu printr un raport adresat d-lui primar al Capitalei, arată că un d. Ștef. Boboc din str. Sevastopol a încercat să-l mituiască oferindu-i suma de 60 lei în scop de a-î face oarecari înlesniri contrari regulamentelor comunale. Odată cu raportul, d. Paraschivescu a înaintat și suma de mai sus pe care d. primar a destinat-o pentru fondul săracilor. ♦ «Societatea numismatică română» și-a sporit colecția specială de medalii ale marilor Domnitori ai țărilor române, bătând o medalie a lui Mihaii Viteazul. Foarte reușită, medalia are un diametru de 50 m.m., ea prezintă pe avers bustul marelui Domnitor, luat după cel mai reușit tablou de pe timpuri; pe revers este reprodusă pecetia Domniei, cari întrupează în scut marca țării românești, a Ardealului și a Moldovei. Costul unei medalii în bronz 2 lei, în argint 15 lei. Depozitul la casierul societății, d. locotenent- colonel G. iordănescu, str. Lipcanului No. 7, București și la principalele librării din țară. • In locul vacant de subprefect al plășei Tulcea (Tulcea) a fost numit d. Ion Coșoifi. * D. ministru Vlădescu a plecat erî la Sinaia. * Ministerul de interne a fost înștiințat erî că a luat foc pădurea Statului Piscul Netotului, din jud. Muscel. • S’a stins focul din pădurea Beleți (Muscel), proprietatea sătenilor. Au ars 18 hectare de pădure bătrână. • Ministerul instrucțiunei publice, a însărcinat pe d. G. Grigoriu, inspectorul teatrelor sătești, cu scrierea unei feerii naționale, care să se reprezinte cu ocazia Expoziției Naționale din 1906. • Era fiind a 28 aniversare a luărei redutei Grivița, un Te- Deum solemn a fost oficiat la orele 10 și jumătate dimineața la Mitropolie, de către P. S. $. arhiereul Sofronie Vulpescu Craioveanul, înconjurat de Întregul cler mitropolitan. Onorurile militare au fost date de o companie din batalionul 6 de vînători, cu drapel și muzica reg. 1 geniu. După terminarea Te-Deumului de general Brătianu a trecut trupa în revistă. Dari, cu ocazia aniversărei luărei Griviței, membrii societăței veteranilor «Coroana de Oțel», s’au dus în pelerinaj la mormîntul generalului Al. Candiano-Popescu și au depus o coroană cu inscripția : Eroului Al. Candiano-Popescu. Din partea luptătorilor de la Grivița și Plevna, D. Jean Costescu vice-președintele societăței a ținut o frumoasă cuvîntare. ♦ D. V. Alexandrescu, funcționar vamal din Iași, a fost mutat în aceiași calitate la noul punct vamal Sculeni, înființat de eurind. D D. Take Ionescu, ministru de finanțe, a plecat cu d-na în străinătate . M. S. Regele Carol a adresat, din Gastein, o telegramă de felicitare Regelui Petru al Serbiei, cu prilejul sărbătorirea majoratului Principelui moștenitor George. Guvernul adresând zilele acestea o notă concepută în termeni categorici d-lui Tombazis, ministrul Greciei la București, acesta din urmă a plecat din țară în virtutea unui concediu nelimitat. Față de această atitudine, d. Papiniu, ministrul României la Atena, a primit ordinul de a părăsi de asemenea acel oraș. * Patronii și lucrătorii la parte, bărbierii-coafori din București vor ține o întrunire în sala clubului meseriașilor din str. Mihaiu-Vodă No. 7 în ziua de 5 Septembrie 1905 ora 2 d. a. La ordina zilei mai multe chestiuni importante: ♦ înscrierile ca membri activi în joc. muzicală «Hora» încep de la 1 Septembrie a. c., și vor continua în fiecare zi între orele 5 — 7 d. a., in localul școalei Golescu din străzilul de Noapte. Repetițiile corale ale membrilor se vor face: Marțea de la 8 — 10 seara și Vinerea de la 5 — 7 d. a., cu bărbații; Miercurea de la 5—7 și Sâmbăta de la 5—7 cu d-ne și d-ne. Duminica de la 4—6 ansamblu coral. Pentru copii, Joia și Duminica de la 2—4 d. a. 0 Pentru astă seară, membri comitetului Asociației generale a studenților sunt convocați în ședință extraordinară, fiind la ordinea zilei chestiuni urgente și importante. ȘTIRI ȘCOLARE . Ministerul instrucțiunei publice a autorizat redeschiderea gimnaziului din Slatina, care va funcționa anul acesta cu primele două clase. Atât cu plata personalului didactic cât și cu întreținerea localului s-au însărcinat județul și comuna. Liceul român din Bitolia împlinește în curind 25 ani de existență. Acest fericit eveniment în istoria redeșteptărei elementului românesc de la Pind va fi sărbătorit cu mare solemnitate în ziua de 14 Septembrie a. c. In acest scop s’a constituit la Bitolia un comitet de profesori compus din d-nii profesori I. D. Arginteanu, E. Cosmulei, C. Cosmescu, C. Adam și Vanghele Constantinescu. ȘTIRI JUDICIARE . Pe lângă numirile și transferările în magistratură pe cari le-am publicat, s’au mai făcut următoarele,pe ziua de 1 Septembrie: D-nii George Tanoviceanu, actual consilier la Curtea de apel din Galați, președinte la aceiași Curte, ipiocul d-lui Panait Ionescu, înaintat. Panait Ionescu, actual președinte de secție în Curtea de apel din Galați, prim-președinte la aceiași Curte, în locul d-lui Elefterie G. Economu, înaintat. Const. T. Georgescu, actual judecător de instrucție la tribunalul Romanați, in aceiași calitate la tribunalul Mehedinți, in locul d-lui Petru Patriciu, trecut in alt post. N. Gr. Tocilescu, ajutor de judecător la ocolul II București. In locul d-lui Virgiliu Periețeanu- Buzeu, trecut in alt post.Dina. Hasnaș, ajutor de judecător la ocolul Tecuciu, în locul d-lui G. A. Cristof, înaintat. Ion I. Furnică, judecător la ocolul Mizil (Buzau), in locul d-lui E. Nicolescu. Alfred E. Calistrat, actual substitut la tribunalul Putna, supleant la același tribunal, in locul din nou creiat. 0 D. Ioan Nicolescu, actual judecător la ocolul I Ploești, a fost numit judecător sindic la tribunalul Prahova, în locul d-lui Radu Rosetti, care a părăsit postul. 0 D. Petre Hagiopol, numit președinte la secția de notariat a tribunalului Ilfov, a depus era jurămintul și și-a luat postul in primire. Jurămintul l-a depus înaintea secției de vacanțe a tribunalului Ilfov, presidând d. Mavius. ȘTIRI MILITARE . Ministerul de războiu a respins toate cererile de dispensă de manevre, ce-î fuseseră adresate de către învățători și institutori. * Pentru concursul de admitere in școala de marină, s’a numit o comisiune din d-nii : comandori Kiropol și Negrescu și c.p. Stoianovici, Păun și N. Ionescu. * In vederea concentrărilor de toamnă, au fost concentrați pe ziua de 16 Septembrie la Gădinți (Roman), următorii sublocotenenți de rezervă, din reg. 1 roșiori : Vișan Lascăr Ion, Tell Christian și Zisu Seb. Alexandru. * Sublocotenenții de rezervă Ciuculescu Petre și Becheanu Dumitru, au fost concentrați la reg. Muscel No. 30, iar subloc. Predescu Ion și Manoliu I. Grigore Ia bat 7 vînători. SURI ECONOMICE SI FINANCIARE * In ziua de 18 Septembrie, orele 10 dim., se vor face in sala specială a minist, de finanțe următoarele trageri la sorți: A 80-a rentă 4 la sută din 1890 împrumutul de 274.375.000 lei; a 30-a a rentei de 4 la sută din 1891, împrumutul de 45 milioane, a 22-a a rentei 4 la sută din 1894, împrumutul de 120 milioane. La prima tragere se vor amortiza titluri în valoare nominală de 400.200 lei, la a doua titluri in valoare de 339 mii lei, iar la a treia titluri in valoare de 771.550 lei. ȘTIRI SANITARE . Direcțiunea serviciului sanitar a luat dispoziții ca să fie informată zilnic, prin ministerul de externe, despre mersul epidemiei de holeră din Rusia și Prusia. D. G- D. Chiru a fost numit medic veterinar al orașului Corabia. D-nii G. Macavei și V. Teodorescu au fost numiți veterinarîajutori in juețul Teleorman. D-nii G. Popescu, medic veterinar in jud. Dolj și Vasile Ion, veterinar al zonei preventive la Calafat, au fost transferați unul în locul celuilalt. * Rogi în alegeți un nou roman până ce nu veți vedea romanul Interesant «Femeia dracului», care va apare în curitt d In editura Ig. Hertz, București. Acest roman are ca premiu multe sticle de champagnes, de bere și vin, ghete, pălării, haine bărbătești, haine de damă, cercei, ceaso’arnice de aur și argint, brățare de aur, tablouri și multe alte obiecte, așa încât fiecare abonat va căpăta un premiu gratuit. Cereți imediat un număr de probă de la librăria Ig. Hertz, București. _______ BIBLIOGRAFII A apărut: — „Importanța și necesitatea aerostației la armatei, conferință ținută de locotentul Eu^ Asaak^.^ „Universul“ în previne» (De la coresp. noștri part.) Marți, 30 August. C.-LUIVG.-Solemnitate școlarii. — Luni, 29 corent, orele i1 dim., s’a pus piatra fundamentală a școalei primare din mahalaua Bughia de Jos, dependințe de orașul nostru. Au luat parte d. ministru de instrucțiuni publice Mihail Vlădescu, prefectul Negulici, consiliul județean, parte din cosilierii comunali și mai mulți membri din corpul didactic local. S’au rostit discursuri ocazionale de revizorul școlar Ionescu, dirigintele școalei Petrescu și acestora le-a răspuns la sine de ministru Vlădescu, vrând ca școala care se clădește, să aducă foloase reale acelei suburbii. La sfârșit a fost un mic banchet. Bal.—In seara de 28 a fost un bal popular in sala Cercului militar, dat în folosul muzicei militare locale. Succesul material și moral a fost satisfăcător. Diverse. — Drama intimplată în Pitești și a cărei eroină a fost Hilda Gherghel, din orașul nostru, a produs și aci mare impresiune. CXIARAȘL.Tâlhărie.—Ionică V. Hodea, din com. Mircea Vodă, a eșit înaintea lui Vasile Simu și amenințându-l cu moartea, i-a luat căruța și caii. Faptul se anchetează. Militare. — In zilele de 11 și 12 Septembrie se vor desconcentra trupele concentrate la Hagienî. Bâlciu. — Eli s’a deschis bâlciul din orașul nostru. PIATRA A. — Afacerea este morți banuite.Cercetările in afacerea morței bănuite a d-nei Otilia Meisner, din str. Carol, continuă și sunt conduse de către d. Al. Stan, judele-instructor, care iși dă toate silințele pentru limpezirea misterului ce înconjoară acest deces. Au fost ascultați ca informatori și martori d-nii d-rn Apostolide, Fior, Pelister, Lucian, Pșepetinschi și d-na Scorțeanu, moașă. Pentru astăzi au mai fost citați și alți martori. Furt.—Florea Tumulescu, săvîrșind mai multe furturi la diferiți comercianți, a fost arestată și înaintată parchetului, care a depus-o in arestul preventiv.  foarte subita.—Locțiitorul I. V. Gavril, din Șerbești, pe când lucra in pădure, a încetat subit din viață. ROMAN. — — Băeții Jugu Martin Dume, Mihai Gherghel îiecuiai și Frenț Pavel Iacob din Tămășeni, s’au dus eri pe teritoriul comunei apropiate «Cordun» ca să mănânce pepeni. Ajungând în pepinărie și pe când se indreptau în spre bordeie, le eși înainte,—cu o pușcă Încărcată cu alice și prijon lipoveanul lancu Cucer, care cum ii veZu începu a-î înjura fără nici un motiv. Văzându-se astfel întâmpinați, bieții Mihai Gherghel Neculai și Frenț Pavel Iacob o rupseră de fugă. Martin Jogu Dume se împletici insă și căzu. Cucer fără a mai sta un moment la molouială descarcă pușca de la o distanță de numai 10 pași, lovind pe nefericitul băiat in spate, care se rostogoli într-un sac de sânge. Azi noapte pe la 12, victima a fost internată in spitalul «Precista Mare» din localitate. Victima prezintă vre-o 14 plăgi in regiunea dorsală și sunt puține speranțe ca să mai scape cu viață. Criminalul a fost arestat. Parchetul cercetează. BeaSe mesesc în vitor. — Deoarece bărbierii nu se bucură aci de legea repaosului Duminical, patronii bărbieri s’au întrunit aseara in localul corporației unde au hotărit in unanimitate ca toate toate friseriile să fie închise de la orele 4 in sus, Duminecile și sărbătorile, iar prima zi de Crăciun cea de Paști și de Sf. Petre și Pavel toată ziua. Procesul-verbal a fost înaintat Camerei de meserii din Iași pentru aproabare. R.SĂRAT. — Alimentarea orașului cu apă. — După cum v’am făcut cunoscut prin corespondențele precedente, primarul orașului nostru, d. dr. Dobreanu, a încheiat un act cu mai mulți locuitori din Băbeni, pe locurile cărora s’au găsit isvoare de apă indestulătoare a alimenta orașul R. Sărat. Lucrările de captare, — după cum m’a asigurat azi d. dr. Dobreanu,—vor începe negreșit peste 7—8 zile. Mort de dalac. — Supusul grec Hagi Grigore Neculaiu, brânzar la stâna d-lui V. S. Ionescu, din Bogza, îmbolnăvindu-se de dalac, a încetat din viață astănoapte în chinuri groaznice. Afiniri—Aseară au fost aduși la spitalul județean locuitorii Gr. Gafițeanu și Neculai Rusu, din Voetinu, cel dintâia având grave confuziuni pe corp, iar cel de al douilea fiind grav rănit la cap și mâna dreapta. TELIGO VT8STIK. — încercare de sinucidere. — Astăzi, pe la orele 10 dim., femeea Lina Constantinescu, din str. Brutari turmentată de băutură, a încercat să se sinucidă, luând esență de oțet. Prinzându-se de veste, ea a fost transportată la spital, unde a fost salvată. TECUCIU.—Militare.— Regimentul de infanterie din localitate, în vederea manevrelor ce urmează a face in curând, a stabilit următoarele : Oamenii din trupa cu schimbul contingentul 1905, vor fi chemați pe ziua de 1 Septembrie c., iar cei din trupa permanentă din conting. 96 și 98 pe ziua de 15 Septembrie. De la 1—15 Septembrie se vor executa diferite exerciții militare cu oamenii din trupa cu schimbul 1905. In zilele de 16 și 17 va fi echiparea tuturor oamenilor chemați sub arme, apoi zilele următoare 18, 19, 20 și 21 sa va face prin împrejurimile orașului manevre de garnizonă cu toată trupa, iar in ziua de 22 Septembrie c. toate trupele concentrate, adică : trupa permanentă din conting. 96 și 98, trupa cu schimbul conting. 905 și cei din activitate conting. 903, 904 și 905 vor pleca in manevră, pentru o durata de 15 zile, luând direcția Adjud, unde vor avea întâlnire cu alte corpuri de trupă. Regimentul va fi împărțit in 4 batalioane : 2 din trupa permanentă, 1 de schimbași și 1 de milițieni. Efectivul unei companii va fi de 240 oameni. Accident mortal. — Era, pe când se făcea transportarea mașinelor de treierat ale d-lui Tălmăcescu, actorul moșiei Dragănești, arendată d-lui M. Fișer, la alte știri după moșia Drăgănești com. Borcea, copila Elisabeta. in etate ca de 10 ani, fiica Rucsandei V. Surap, voida’și scurta din drum, s’a suit pa scările batozei, unde la un moment dat, a căzut jos, apucând-o roata din ’napoi și strivindu-i cu totul piciorul stâng de sus până jos. La țipetele desperatei fetițe, batoza a fost imediat oprită, iar mama sa care se oprise la un puț apropiat, pentru a bea apă, venind in fugă, a rămas cuprinsă de durere la vederea acestui tablou. Fetița fiind transportată acasă după 3 ore de grozave suferință a încetat din viață. T.JIÖ.—Scarlatină. La o copilă, in etate de 9 ani, din str- General Tel No. 6, s’a ivit scarlatina. D. medic comunal dr. Cruceanu a luat măsuri pentru ca boala să nu se întindă. Lesbas’c.— Primăria comunei locale a organizat pentru Duminecă, 4 Septembrie c.. o mare serbare in grădina publică, din al cărui profit să se cumpere o mașină de tricolagiu pentru școala profesională din localitate. Pentru acest scop de primar a instituit un comitet de doamne, care să lucreze pentru reușita serbărei. Diverse.—D. C. Pârâianu, proprietar in Gorj și membru in consiliul județean, a fost ales membru în comitetul local, pentru lucrările expoziției naționale din 1906. Ultime informațiuni MIERCURI. O telegramă din Gastein, cu data de ora 30 August, anunță că M. S. Regele a plecat Luni seară de acolo la Salsburg. D. I. Gavrilescu, taxator la vama Craiova, a fost trecut ca ajutor de șef de secție la Creditul agricol din județul Romanați. M D. N. Sterian, șef de secție la administrația financiară din jud. Olt, a fost însărcinat să gireze afacerile administrației financiare a județului Olt. Ministerul de finanțe a decis ca de la 1 Septembrie, toate coletele poștale destinate a se vămui la București să fie adresate direct sucursalei vamale București-Poșta, iar nu biuroului principal București- Antrepozite. S3 Cu începere de mâine intră în aplicare noua lege a vămilor. 0 D. Ml Rahtivan, secretarul general al ministerului de interne s’a întors aseară în Capitală. ❖ Următorii candidați au reușit la examenul de admitere in școala militară de artilerie și geniu : D-nii Negrei Vasile, Boiangiu Stelian, Alexandrescu A., Păi și N., Niculescu R., Drăgalina Cornelia, Iliescu Traian, Spacu Scarlat, Macarovici R., Georgescu Gr., Mihail Al., Savopol G., Rizescu I.,Marinescu Ștef., Ureche P., Ioanide AL, Galiu D., Șendrea C., Filipiu Gr., Țupa Romulus, Vasiliu A., Petrescu An., Atanasiu V., Diaconescu D., Budescu I., Pătrăulea N., Chiliman V., Ionescu Theodor, Chirițescu I, Marinescu R., Florian T., Stroia C. și Dumitrescu Vasile. * Cele 100 de cabine fixe și mobile construite la băile de la Mamaia în secția damelor, au fost terminate și au început să funcționeze. De asemenea funcționează și cele 100 de cabine din secția domnilor. Lucrările pentru construirea pavilionului central continuă cu activitate. 0 D. Ștefănescu, actual impiegat în serviciul comptabilității din ministerul de instrucție, a fost numit arhivar la direcția învățămîntului profesional. 0 D. I. Carp a fost numit perceptor fiscal la circ. 2-a. Simileasca (Buzeu), în locul d-lui I. Drăgănescu, destituit. Cu începere de Luni, 6 Septembrie, orele de serviciu la ministerele de interne și domenii precum și la primăria Capitalei, vor fi de dimineață de la 9—12 iar d. a., de la 3—6. D. N. Dospinescu a fost numit agent de "control pe lângă fabricele supuse sub controlul Statului. Din comisia pentru examinarea candidatelor la locurile vacante de la școala profesională de fete din Bîrlad au fost numite d-nele Ghimuș, Fințescu, Mironescu și Ionescu- Tutoveanu. Președintă este d-na Crahta, directoarea școalei. Pentru locurile de burse la școala de meserii din Iași s’a instituit o comisiune compusă din d. I. Cucu, institutor, și 2 profesori numiți de directorul școalei. La București, comisiunea se compune din d. Cecropide și 2 profesori. 0 D. George G. Pretorian, a fost numit copist la înalta Curte de compturi, in locul d-lui Popescu- Batinescu, demisionat. D. Marin Petreanu, administrator financiar al jud. Romanați, a fost lăsat în disponibilitate , iar d. P. Petrescu, administratorul financiar al jud. Olt, a fost transferat la Romanați. K Din statistica întocmită de ministerul de domenii, rezultă că în 1904 s’au născut în toată țara 256177 copii și au murit 155936. Excedentul născuților asupra morților este deci de 100,241 suflete. Copii ilegitimi s’au născut 25.795 Căsătorii s’au numărat 51818 iar divorțuri 1800. Ultima statistică ne arată că țara românească are o populație probabilă de 6.892.278 locuitori. Anul 1904 a fost foarte favorabil natalitățea și e privit ca cel mai fecund în comparație cu media din ultima perioadă cincinală. Eforia spitalelor civile a intervenit la căile ferate ca, în baza unui proces de urmărire, să sechestreze la casierul gării din Sinaia, toate cupoanele de întors ale vizitatorilor cari nu au plătit taxa de vilegiatură. Direcția căilor ferate a intervenit la ministerul de finanțe să anuleze acest proces, deoarece cupoanele nu se pot sechestra, intrucât ele sunt nominale și nu se pot vinde la licitație și legea spune că ele se urmăresc la domiciliu. 0 Duminică, 4 Septembrie, orele 8 d. a., societatea corală «Doina» va ține ședință solemnă în localul școalei «General Adrian» din calea Văcărești. Cursurile de muzică se vor preda ca și în anii trecuți Marțea și Vinerea de la 5 — 7 d. a. PENTubit-ul ABOLAȚ D-nii abonați din provincie, ovî «ie câte-ocî cer schimbare de adresă, sau reinoesc abonamentele, simt rugați să bine-voiască a ne trimete și o bandă pe care este imprimată vechea adresă. Aceasta pentru a se evita întârzierii in expediarea ziarului. VII’AMFLABI SS SI GAPITALA Crima din str. Raionului Două lucrători pantofari, Șerbănescu zis Juiea, domiciliat in șoseaua Pandurilor No. 38 și Costică Trocicu, s’au dus noaptea trecută amândoui spre casă, vorbind prietenește. Deodată Șerbănescu se înfurieca din senin și scoțând un cuțit străpunse pe Troeică in partea stângă a pieptului. La strigătele victimei, sări în ajutor sergentul de oraș și duse pe rănit la spitalul «Caritan». Starea nenorocitului pantofar e foarte gravă. ISJ Cauza acestei crime © o chestie de amor. Amândoui tinerii iubeau aceiași fată. Accidentul din str. Cuțitu-de- Argint D. loan Elifterescu, perceptor fiscal difi com. Crețești, veni erî in Capitală ca să verse la administrația financiară banii încasați. Ajungând în strada Cuțitu-de- Argint, calul de la gabrioletă se speria și o porai la fuga. Cu toate silințele d-lui Elefterescu, nu isbuti să rețină calul și gabrioleta se resturnă. Un copil de 13 ml, «auaie Mica, fiul d-lui Elefterescu, se lovi așa de reüincât își rupse piciorul stâng. Copilul fu transportat la spitalul Telegrafic al ziarului „Universul1* immmmmiss ale ziarului «Universul» Consfituire.— Meetings antigrecese. — Diverse Brăila. 30.—V’am telegrafist deja ca președintele societăței românilor macedoneni din Brăila, d. Christa Bomba, a invitat azi la restaurantul «Frances» la o consfătuire, mai mulți domni avocați, doctori și comercianți, spre a Se lua resoluțiuni în vederea meetingului ce se proectează să se ție Duminecă 14 Septembrie în sala «Paradis». Nu s’a luat decisiuni definitive, așa că s’a anunțat o nouă consfătuire pentru Mercuri, SI August. — La meetingul anti-grec, ce se va ține Duminecă, 4 Septembrie în sala Paradis vor lua cuvântul, între alții, și d. dr. Leonte și dna Dimonia. — Toate cercetările făcute de poliție și de căpitănia portului pentru aflarea corpului nefericitei fete înecată azi în urma accidentului, despre care v’am comunicat deja amănunte, au rămas infructuoase. — Pe ziua de 29 August au sosit la oborul orașului 62 de care cu diferite cereale. Grâul s’a vindut la obor cu lei 34— 40.50, socotit pe ectolitri. In port au sosit pe aceeași zi în total 730 vagoane cu cereale. Piața e ®realelor.Te-Deum.Te folosi pentru remorcarea șlepurilor. Repetare de ordin. — Afacerea polițaiului Bráescu. — Punere în libertate.—Nenorocirea de pe Dunăre.—Urmărire. — Batac.— Furt îi» biserică.— Sosire Brăila. 30.—Piața cerealelor se menține neschimbată. Cerealele s’au vindut azi toate cu prețurile de eri, afară de grâu, care a mai obținut 10—20 M la vagon. — Azi, la 10 dimineața, cu ocazia aniversarei luărei Griviței s’a oficiat un Te-Deum la catedrala Sf. Nicolae în prezența prefectului Faranga, și cu primul ajutor de primar, Georgescu. Onorurile militare au fost date de o companie din reg. 3 artilerie și un escadron din reg. 11 călărași. Societățile de asigurare de comun acord cu armatorii de șlepuri și remorchere au alcătuit un tablou de condițiile în care se va face pe viitor remorcarea șlepurilor. Aceasta spre a se preîntâmpina accidentele și numeroasele pretenții de daune. — In urma intervenției proprietarilor de magazii din port, prefectura a repetat ordinul relativ la depunerea pe cheiü a schelei cu cereale. — Parchetul a înaintat procurorului general din Galați actele în afacerea polițaiului Brăescu. — Azi a fost pus în libertate proprietarul George Maraton, de pe strada Plevnei, care fusese bănuit că și-a pus foc caselor. — Prelativ la groaznica nenorocire de aseară pe Dunăre in care a găsit mortea prin înec o fată de 20 ani, după cum v’am telegrafiat, s’a constatat că luntrașul, care ducea barca e un anume Andreia Vlasiano, care a stat de două ori la Mărcuța. In urma ciocnirei bărcei cu vaporul «Mihaiu Bravul», acest barcagiu a fost grav rănit și acum se află la spital. — Poliția Capitalei a cerut telegrafic urmărirea comerciantului lani Anghelatos, implicat intr’o escrocherie. — Comercianții Negrescu și George Gavis, eroii scandalului cu rănire din grădina Peleș, au fost dați judecăței pentru bătie și lovire reciprocă. — Primarul comunei Tudor Vladimirescu, raportează că niște necunoscuți s’a introdus noaptea în biserica comunei și au furat mai multe obiecte de valoare. — Azi dimineață s’a înapoiat din Constanța d. Sulioti, primarul orașului. Aseară a sosit trenul din Constanța și procurorul general Giocardia care a plecat apoi la București. Incendiul din Balilula.—Aniversarea muarei Grivilei.—Arestarea unor hoți de cal.— Hoț prins.—Fals în acte publice.—Tentativă de omor.— Iutae gravă. — Incendiu. — Rănire mortala.— Atentatul din Negoiu.—Focul de la otel Calafat.— Sergent atacat--Tirul de război al artileriei —înecat.—Timpul Craiova. 30. — Un incendiu a distrus grâul adunat în fire pentru treerat, al locuitorilor din Palilula. Focul a provenit de la scânteele mașinei. Sărmanii locuitori sunt desperați văzându-se rămași pe drumuri. — Azi 30 August, fiind aniversarea luprei Griviței, un Te-Deum s’a oficiat la catedrala Madona-Dudu,în prezența d-lui general Gigurtu, comandantul diviziei ÎI și a reprezentanților diferitelor autorități. — In diferite rînduri am vorbit despre numeroasele furturi de vite săvârșite in județ. După multe cercetări autoritățile au fieușit să pună mâna pe câțiva dintre autori și anume pe țiganii : Petre Ion, Crăciun Ilie, Costache Mihalache, Nicolae Nițu și Ion Radu Ilie. Toți au fost înaintați parchetului. — Gheorghe Preda Trandafir, din Mârșani, fiind prins cu niște oi furate, a fost arestat. — Secretarul comunal din Prepești, Ion R. Fota, și ajutorul de primar, Șt. D. Petcu, falsificând datele după o carte de judecată și prejudicând pe Vasile Burtescu, au fost supuși judecăței. AXVX Cili Șes&lcla Anîhiipiscopale catolice ie S§ia i Școala principala în Calea Călărașilor ia, lî Școala Jiliaü în strada Popa Tatula. 5 Școala principală cuprinde : a) un curs primar complect cu programa Statului, b) un curs real de patru clase cu programă proprie, e) o clasă preparatorie, în care se primesc copii în etate de 6 ani, a) un semipensionat, în care copiii stau sub pază până la 6 si jum. p. m., pentru prepararea lecțiilor. Școala filială cuprinde un curs primar de 4 clase cu programă de Stat. Ca profesori și educatori funcționează în unire cu cel pentru limba română : Frații școalelor creștine, cari urmează scopul a da copiilor o educație morală serioasă. Studiului limbii române cât și celei germana 8e dă deosebită atenție. începând din clasa III-a primară se predă și limba franceză, iar în clasele reale cea engleză. Școalele acestea au fost frecventate în anul trecut de către 568 școlari. Din școalele primare au depus cu bun succes examenul de Stat 83 școlari. La cererea părinților școlarii pot primi și lecții de vioară. înscrierile pentru ambele școli încep la 19 August (St. v.) și anume în Cancelaria școalei principale, Calea Călărașilor No. 10. Anul școlar 1905—1903 începe la 1 Septembrie (st. v). 8436 DIRECȚIUNEA. f^spuispp Ig fi|gf|f|i|§§§ București, Șoseaua Ștefiul-cel-Mare No. 43 SUB ÎNALTUL PATfIOUft GIU AL M. S. REGINE! ELISABETA I psm mml mmW^Tmmmk m mi — CU PENSIONAT — Iwmmm, sBUUini ABI și gradina de sere PLOEȘTi, strada Alexandru II No. 9 1 începutul cursului la 1 Septembrie, înscrieri cu Începere Sg de la 20 August. Ori-ce informațiunî, precum prospecte , prin Institutul de Diaconese din București și prin Sora Superioară a școalei in Ploești. I 8880 COMITETUL. KÎB — tDIîT STSratSrSMEȘTX — Colțea. Servietei e ..................