Universul, februarie 1906 (Anul 24, nr. 30-57)

1906-02-01 / nr. 30

ției în Monte-Carlo, agent care sa i-o înmâneze acolo. tfesisMația Se așează După terminarea consiliului de miniștri, un grup de peste 10i de macedoneni au venit la ministeri de interne, spre a alia rezultatul. Cum au aflat imbucurătoarea veste a expulzărea, ei au alergat la. «Cafeneaua «Macedonia» și «Bursa», spre a pregăti o manifestație. Poliția le-a pus in vedere să fie liniștiți și macedonenii au asigurat-o că vor face numai o manifestație de simpatie tuturor acelora cari au contribuit la pedepsirea grecilor vinovați, abținându-se deja orice manifestație turbulentă. PSHsirea «jaiisiestanților la «doiara».— Marșul funebru Pe la orele 8 și jumătate, un mare immer de macedoneni, la care se asociaseră câteva mii de cetățeni, au plecat cu muzica în frunte din piața Sf. Gheorghe. Era un cortegiu impunător și E&asalaiele aprinse luminau cafea. Ajunși in dreptul cafenelei «Go’ taro», mulțimea s’a oprit și, în ««netul muzice» care cânta «Deșteaptă-te române», s’a strigat: — «Jos grecii! jos asasinii fraților noștri Macedoneni ! Un «huideu !» formidabil a izbucnit apoi și muzica a intonat un marș funebru, in aplauzele asistenței, pe când servitorii lăsau in grabă obloanele, de teama vreunui atac. La «Universul!» Mulțimea s’a îndreptat apoi pe strada Doamnei și a luat-o pe str. Sărindar, venind in str.Brezoianu la «Universul». Aci au făcut o noua demonstrație de simpatie, și d. Tașcu Cucerea a ținut o scurtă cuvintare, arătând atitudinea demnă a ziarului nostru, care a susținut intotdeauna chestiunile naționale. La celelalte ziare Muzica a cântat: «Deșteaptă-te române», și apoi mulțimea manifestanților s-a îndreptat pe str. Sf. Ionică și Câmpineanu, până la clubul conservator, manifestând și aci, precum au făcut și la clubul liberal și la redacțiunile ziarelor : Adeverul, Patriotul, Epoca, Conservatorul, Voința Națională, La Roumanie,L’Indépendantce Roumaine, Acțiunea, etc. I.ad. Iosescu Ajunși la d. Disescu, în str. I. C. Brătianu, parte din manifestanți au intrat in curte, iar muisica și ceal’alta parte au rămas in stradă. D. Ducerea a salutat in d. Disescu pe marele naționalist, care cu atâta căldură a luat partea macedo-românilor in contra grecilor, I-a adus laude și i-a mulțumit pentru sprijinul dat cauzei macedonene. D. Disescu a mulțumit, zicând că această manifestație ii umple sufletul de bucurie și ea e îndreptată in contra grecilor acelora cari nesocotesc naționalismul nostru și se batjocoresc ducând campanii contra noastră. Mulțimea a strigat Ura ! Trăiască ! și in marșul «Deșteaptă-te române», a pornit spre locuința d-lui dr. Leonte. La tt. dr. Letnicici studentul Cucerea a vorbit din nou, salutând pe președintele macedo-românilor, pe aceia care fără preget muncește pentru cauza românilor macedoneni. D. dr. Leonte a mulțumit, zicând ca precum a luptat până acum pentru dreapta cauză a fraților din Macedonia, va lupta și de aci înainte. «N’am nevoe de manifestații pentru aceasta. Așa îmi dictează «înștiința mea românească și așa trebue să fac. «Vă rog să fiți liniștiți și să nu ne abateți de la calea demnă și liniștită pe care ați urmat’o până acum. Să nu dăm prilej dușmanilor să ne bârfească». Cuvintele d-lui Leonte au fost primite cu aplauze și strigăte de «Trăiască ! La d. prefect Moruzzi Manifestanții s’au întors apoi pe calea Victoriei, evitând să treacă prin fața palatului regal, deoarece știau că M. S. Regele e puțin indispus,—și au venit la hotelul Bulevard. Aci, în sala de marmură,se dădeau un banchet de către d-niî inspectori de poliție, în onoarea d-lui prefect Moruzzi. In sunetul fruzkei și m uralele mulțime!, d. Romulus Voinescu, a eșit afară. Am fost primit cu strigăte entuziaste de Trăiască șeful siguranța ! Trăiască d. Voinescu ! Trăimcă acela care a descoperit manoperiri grecilor! ieșind afară și d. prefect Moruzzi, a fost salutat de studentul Cucerea, care prin cuvinte calde, a arătat cu câtă energie și cu cât patriotism de prefect Moruzzi a indus cercetările și a contribuit la pedepsirea vinovaților, la izgonirea lor din țară. D. Moruzzi a mulțumit de manifestația de simpatie ce ’î se face, spunând că dinsul a făcut ceea ce orice român ce simte într’adevér românește trebuia să facă. A îndemnat pe manifestanți să ®e liniștiți și să nu tulbure liniștea și ordinea Capitalei. Mulțimea a strigat : Trăiască d. prefect Moruzzi și apoi a plecat pe Bulevard, str. Belvedere, calea Victoriei, str. Doamnei, str. Lipscani, str. Smârdan, Sf. Dumitru, str. Carol, Brâncoveanu și trecând Dâmbovița s'a dus in Dealu-șpirei. De aci manifestanții s’au intors la piața Sf. Gheorghe, de unde s’au împrăștiat in liniște. Pe tot parcursul mulțimea a huiduit prăvăliile cu firme grecești, strigând jos grecii.Pf £>Cta üorars# in firovlîieia (De la coresp. noștri part.) Luni, 30 Ianuarie. CÄLÄitA ȘI.»— Mves-se. — In curând se va ridica în mijlocul pieței «Știrbei-Vodă» din acest oraș, bustul lui Vasile Maniu, fost în mai multe rânduri, deputat. — Comisiunea de apel, compusă din d-nii I. Dimancea, președintele trib., C. Clițescu, vice-președintele consiliului județean și Gh. I. Periețeanu, delegatul fisatul, a terminat cu judecarea apelurilor, făcute asupra impunerilor, comisiunei de recensământ pe periodul 1906/906—1010/911. S»OR111503 — ex•reare de grimeidere.—Eri seară, pe la orele 8, Petru Batea, plutonier reangajat, din compania 6-a a reg. nostru, a încercat să se sinucidă, dând o soluțiune in care dizolvase cantaridă. Cuprins de dureri atroce și crampe violente, sinucigașul, sincolindu-se pe jos, scoase țipete disperate, apoi căzu intr’o stare sosinbetă de letargie, urigență, iar Camera va decide dacă este cazul de a o trimite in discuția comitetului delegaților. *» * Se votează un credit de 5000 lei deschis pe seama ministrului de externe. Ședința se ridică la orele 3 luni. când d-nnî deputați, trec în secții. ----- —<!>■«CT>-atx:MI"n—m. Miercuri si Februarie 1SGS In acest hal a fost găsit, întins pe jos, de către camarazii săi. Primele ajutoare fură date în grabă de către d. dr. Gabriel Tăios, medicul regimentului, care, văzând starea disperată a lui Batea, dispuse internarea sa in infirmeria corpului. Se crede că motivul disperatului act ar fi o veche boală de care suferea sinucigașul. Circulă insă și o versiune, după care Baea ar fi bcut soluția otrăvitoare, crezând că e un medicament pentru boala sa și otrăvindu-se din greșeală. PLOEȘTI. —Agresiune. O telegramă sosită la parchet anunță că un hamal ungur a bătut grav pe grănicerul Gh. Dobre. Alte amănunte lipsesc. Sanitare. — Moașa Ana Constantinescu a fost trecută la spitalul «Schüller» in locul moașei Iv. Solomonescu. Accident. — Din Chiojdeanca se anunță că lucrătorul Darel Răducanu a fost sdrobitc grav, pe când săpa la un puț. El a fost transportat la spital, împușcat. — La o nunta din Ciorani ’flăcăul Niță Dobre s’a împușcat cu o armă ce s’a spart în mâinile lui. Serată. — Societatea. Corpului didactic primar va da in sala Cooperativa Sâmbătă, 11 Februarie o serată dansanta in folosul elevilor săraci de la școalele primare din Ploești și județ. TERGOVISTE.Animal criminal.—Aseară, pe la orele 6, țiganii I. R. Radu și Spiridon V. Radu, cărămidari, din Cazaci, in urma unei certe cu proprietarul Nicolae Troliu Radu, iscată din pricină că ei bătuseră pe un nepot al lui Nicolae Trolin Radu, au năvălit ca ciomege asupra acestuia ajutați și ele alți țigani și l’au rănit grav la ceafă cu un topor. Victima a fost adusă la spital, iar atentatorii au fost arestați. Diverse. Aseară a avut loc in saloanele primăriei balul dat in folosul bibliotecelor tribunalului si baroului din localitate. Balul a fost foarte animat. Din inițiativa d-lui revisor școlar Const. D. Conduruțeanu, se vor da la reședințele cercurilor culturale din județ, serbări școlare, din al căror produs membrii corpului didactic, pe tot timpul ședere in oraș, cu ocazia conferințelor generale, să-și găsească confortul necesar, casă, masă, etc. ---ama---------------------- CORPURILE LEGIZMRE vorma Ședința de la 30 Ianuarie Ședința se deschide la orele 2.20 n. sub presidenția d-lui Gr. Triandafil. Prezenți 98 d-r deputați. Pe banca ministerială se află d-ni gen. Lahovary și I. Lahovary. D. I. Lahovary depune proectele de legi, pentru înființarea unei case sătești in scopul ajutorărei sătenilor la caz de secetă, pentru creiarea unui serviciu agro-geologic pe lângă ministerul domeniilor , pentru cedarea unui teren de 2.215 m. p. pentru construirea palatului Camerei de comerț, și proectul pentru înființarea unui fond de punere în valoare a terenurilor băltoase și de inundații și a pescăriilor aparținând Statului. D. Gregoriade întreabă pe d. ministru al domeniilor care e situația micilor industriași față de legea pentru protecția industriei naționale, in urma aplicărei noului tarif. D. ministru Lahovari respunde că se ocupă de modificarea acestei legi și că va ține seamă și de interesele micilor industriași. D. Popovici cere a i se pune la dispoziție dosarul relativ la deposedarea unor țărani cari își aveau terenurile tor pe frontiera Bucovinei. D. ministru Lahovari zice că chestia e in legătură cu rectificarea frontierei despre Austria și se va regula prin convenție internațională. D. N. Lahovari dă citire proectului de lege pentru ratificarea convenției comerciale cu Anglia. Proiectul se votează fără discuție. Se ia în discuție proiectul pentru acordarea unui credit de 8 milioane 250.000 lei necesar construirea liniei ferate București-Oltenița-port. D. Gorgos face unele observațiiui la articolul care privește acoperirea obligațiunilor. D. ministru I. Lahovari, explică artilerai, zicând că măsura e normală și se admite în toate împrejurările analoage ca parte din anuități cari nu se vor acoperi din produsul zecimilor județene și comunale, să se complecteze cu chiar capitalul împrumutat. Proiectul se admite cu unanimitate. Se votează proiectul de lege pentru recunoașterea soc. corpului telegrafo-poștal ca persoană morală. Se votează proiectul de lege pentru modificarea art. 47 din legea organizămi judecătorești. Concesis* Iluminatului Capitalei D. G. Gr. Cantacuzino, președinte al consiliului, depune proiectele de legi prin care comuna București e autorizată a încheia prelungirea convenției cu compania de gaz din București, pentru autorizarea com. Ploești de a contracta un împrumut de 4.700.000 lei pentru piața datoriilor râmase din anul 1904—1905 , pentru autorizarea comunei Corabia de a afecta la credit o proprietate și un alt proiect pentru contopirea unor comune rurale. Cere urgența pentru primul proiect . Cariera aprobă. D. Al.Marghiloman roagă a nu se pune o prea mare urgență, deoarece astfel nu ar avea timp d-nii deputați să studieze in amănunte o chestie așa de importantă. D. I. Brătianu depune o petițiune, in care se coprinde in copie, oferta societăței românești pentru iluminatul Capitalei. In petiție se spune că oferta nu a fost trimisă consiliului tehnic superior, spre examinare, și cere a fi supusă parlamentului odată cu oferta companiei de gaz. D. Pascal Toncescu cere ca petiția să fie trimisă la comisia de petițiuni, care va avea sa decidă despre soarta ei, iar Camera să-șî dea Votul seu dacă convenția încheiată de primărie cu societatea de gaz este folositoare comunei. D. Ioan Brătianu : argumentul d-lui Pascal Toncescu e nefondat, căci Camera trebue să știe in fond toată chestia concesiei prezentată și să discute in secțiuni deci și petiția ce am prezintat-o D. Președinte zice că petiția nu poate decit să fie trimisă la comisia de petiții, care va aduce i rezultatul in ședință publică de aiMlikarea !©§©= &suMsw& mtUmpe Se știe că consiliul de miniștri, după propunerea d-lui general Manu, ministru de rasboiui, a aprobat proiectul pentru modificarea actualei legi sanitare. Prin acest proect se modifică regulamentul institutului medicomilitar in sensul ca elevii acestui institut să fie înaintați in ultimul an de studii la gradul de sub-locotenent, iar la obținerea titlului de doctor la gradul de locotenent. Elevii institutului medico-militar din secțiunea veterinară și armaceutică, cărora li se cer aceleași condițiuni de admitere și au aceiași ani de studii ca și cei din secția de medicină, sunt lăsați la o parte, fără a se pomeni ceva despre el. Lucrurile stând astfel, elevii farmaciști și veterinari ne roagă să atragem atențiunea d-lui general Manu, ministru de răsboiu, spre a prevedea prin noul proiect aceleași drepturi ca și celor de la secțiunea medicală. troatm -«*-» -----O CVG-21TIMUM EE ZI Tineri invetăm de la alții si trăim in societate; mai târziu invităm de la noi înșine să trăim singuri. cmSSUSam  TRIBUNALELE CIVILEI Crima, dsan»elozie Intre flăcăii Ion Florea Berechet si Hie I. Radu din com. Poenari, jud. Vlașca. exista o ură neîmpăcată din cauza unei fete, pe care o iubeau. In ziua de 8 Iulie anul trecut, fiind la horă, s’au luat la bătae. Hie I. Radu fiind mai tare, a trântit la pămint pe Berechet. Acesta, pentru ca să se apere, a scos din buzunar un cuțit și s’a înfipt in pântecele adversarului său producându-i prin aceasta moartea. Iie Florea Berechet fiind dat judecăței ca minor, tribunalul de Vlașca l’a condamnat la 2 ani închisoare. Făcând apel, secția 3-a a Curții din București i l-a admis erî in parte și l’a condamnat numai la 5 luni închisoare. SergenJt de strană te va**îiș eu nu pungaș Secția I-a a Curții de apel din București a condamnat elî la 8 luni închisoare pe sergentul de stradă Ion Rădulescu din Giurgiu fiindcă s’a constatat că a luat lucruri de furat de la un pungaș pentru ea să nu’i aresteze. Pungașul Mitică Stănescu, care a comis furturile, a fost condamnat la 8 ani închisoare. Fiul Mîțioî înritse precfif Dincă Popescu, in calitate de perceptor fiscal la circ. Lucieni din jud. Dâmbovița, a comis o mulțime de abuzuri. A luat bani de la contribuabili fără să le dea chitanțe, însușindu-și astfel o sumă destul de insemnată. Pentru acest fapt, trib. Dâmbovița l-a condamnat la 3 ani închisoare, iar secția II-a a Curței din București i-a redus osânda la doui ani. • Aceeași curte a respins era apelul lui Marin Gănescu, condamnat de tribunalul Teleorman la șapte luni închisoare fiindcă în calitate de agent fiscal la o fabrică din Roșiorii de Vede a comis mai multe neregularități. Urma să muta rima & la șesaJSa && samsesii Sculptorii in lemn de la școala de meserii, cari lucrează acum tâmpla și celelalte lucrări în lemn pentru catedrala română din Sofia, nemulțumiți cu plata ce le dădea, au făcut Sâmbătă a petițiune direcțiunea școalei, cerând mărirea salariilor. ^Ieri direcțiunea le-a comunicat că nu numai că nu le mărește salariile, dar că le-a și redus.’ In fața acestui lucru, sculptorii s’au pus în grevă, încetând lucrul. Ei au făcut apel la toți colegii lor, ca să nu le ocupe focurile. Greviștii sunt toți absolvenți ai școalei de meserii. ««ovin LUI lift TOATA lISA Uoitisns Miatia »»-«zmius. —Orezul este substanța alimentară cea mai mult consumată. Sute de milioane de oameni se hrănesc cu orez , cel puțin a treia parte din populația totală a globului. Intr’adevăr, orezul este hrana de căpetenie a Indiei, Chinei, Japoniei, Siamului, Cochinchinei și coloniilor vecine și se consumă mult din Africa și în Polinesia. Din orez se fabrică saki, o băutură fermentată din care Japonia fabrică peste 600 milioane de litri pe an. Decanul câinilor.Decanul câinilor ar fi unul care locuește în împrejurimile orașului Washington, in Statele Unite, și care, născut in Iunie 1880, ar fi acum de 25 de ani trecuți. Mare vânător pe vronisia lui, decanul câinilor este nevoit acum să renunțe la patima lui și de-abia dacă își mai poate permite mici preumblări prin oraș. E foarte surd și guta și virsta i-au diformat cu totul picioarele, de dinainte. 1FORMAȚIUNI MARȚI. ♦ Atragem atențiunea cititorilor asupra extrem de interesantei corespondențe din Monastir (Macedonia) ce publicăm în pagina numărului nostru de astăzi. o Pe ziua de 1 Februarie P. S. S, Arhiereul Meletie Gălățeanul a fost numit director al tipografiei cărților bisericești, în locul d-lui C. Ghiricescu, demisionat. ♦ Mai mulți preoți, cititori ai ziarului nostru, ne roagă să publicăm textul întreg al proiectului de lege a clerului. Deoarece proiectul are încă a fi discutat și votat de Adunarea deputaților, ar fi fără folos să-l publicăm acum. Vom publica proiectul de îndată ce va deveni lege. De altmintrelea, o expunere a economiei proiectului am publicat-o de îndată ce a fost depus la Senat. ^Corespondență interșcolară: Clasa yi-a liceală, din Bitolia (Monastir), salută, prin elevii Filip Leu și Gunia Petre, cl. VI-a a liceului «Mihai Viteazul», din Capitală, cu ocazia aniversarei «Unirea Principatelor»,exprimând tot deodată dorința de a fi în deasă corespondență, ceea ce i-ar uni în cuget și sentimente. Din partea cl. VI-a a liceului «Mihai Viteazul», a fost delegat elevul Petrescu Ion, de a răspunde mulțumind iu numele tuturor colegilor. ♦ Un numend care a apărut azi 31 Ianuarie, «Ziarul Călătoriilor» publică începutul unei scurte și interesante povestiri, «O dramă în Mexic» de Jules Verne. In scene mișcătoare se descriu peripețiile vieței mexicane ; cititorii noștri vor putea aprecia și de asta dată splendoarea stilului și a puterii descriptive a celebrului romancier francez. ♦ Societatea «Junimea studioasă medicală» cu sediul în str. Romulus (Asilul Elisabethei) luând parte la expoziția națională din 1906 și publicând cu ocazia acestui mare eveniment darea de seamă a mersului societăței de la 1880—1906, roagă pe toți foștii sfti membri de a comunica,,Junime!“ localitatea unde practică medicina, titlul tesei de doctorat precum și al lucrărilor medicale pe cari le-au publicat. Aceste răspunsuri vor putea fi trimise fie pe adresa societăței, fie pe adresa d-lui dr. M. A. Cadet. Calea Moșilor 89. ♦ D. dr. I. Mitulescu a ținut și la seminarul Nifon 2 conferințe foarte interesante tratând despre tuberculosă. In prima conferință a arătat «cum putem deveni tuberculos!» In conferința a 2-a a arătat pe larg «cum ne putem feri de tuberculosa». La sfârșit a făcut proecțiuni electrice și a înmânat d-lui director niște «instrucțiuni» cum ne putem apăra de tuberculosă. A fost cu atenție ascultat și viu felicitat de profesori și de asistență. ♦ Aflăm cu plăcere logodna d-șoare. Elise Mavrocordat, fiica d-lui D. Mavrocordat și a d-nei E. D. Mavrocordat, născută Negruzzi, cu d. Jean I. V. Socec. ♦ Miercuri, 1 Februarie, își vor lua posturile în primire toți externii numiți în posturile vacante din spitalele Eforiei. Pentru ziua de 15 Februarie, vor fi convocați la Eforie toți candidații reușiți la examenul de internat. ♦ Prin proectul de lege pentru reangajarea gradelor inferioare în armată, despre care am vorbit la timp, se prevede că reangajările pentru doui ani sunt considerate ca angajări noui și nu dau dreptul la suplimente la soldă decât meseriașilor corpurilor, musicanților, lucrătorilor de artilerie și administrație și sanitarilor ; aceștia au dreptul la un supliment de soldă, peste hrana și solda gradului prevăzut în budget, adică în prima reangajare 15 lei pe lună, in a doua 20 lei lunar și în a treia reangajare 30 lei lunar. Subofițerii de administrație, sub-ofițerii guarzi de artilerie și geniu, meseriașii corpurilor, musicanții și lucrătorii de artilerie și administrație nu se pot angaja decât pe 2 ani. Sub-ofițerii de administrație și sub-ofițerii guarzi de artilerie și geniu au soldele lor prevăzute prin budget. La reangajările pe 5 ani nu pot concura decât subofițerii instructori, cari au dreptul la un supliment de solda peste hrana și solda gradului prevăzut în budget, după cum urmează : întâiul termen de reangajare 30 lei lunar, al douilea termen 50 lei și al treilea termen 70 lei lunar. Aceste suplimente sunt supuse la rețineri de 5 la sută in profitul Casei dotației pastel. Efectivul sub ofițerilor plutonieri va fi câte 4 de fiecare companie, escadron sau baterie. ♦ Ziarul Călătoriilor, care a apărut azi, Marți, 31 Ianuarie, cuprinde, pe lângă continuarea celebrelor romane: Michel Strogoff, Fiul lui Sărăcila și Regele polițiștilor, următorul interesant și bogat sumar : Lupta cu un taur (cu ilustrație),Amintiri din Transvaal, U Un nou animal de cursă (cu ilustrație), Excentricitatea unei americane (cu ilustrație), Cartea morților, Impresii din Honolulu, Insecta efemeră (cu ilustrație), Cum sunt educați copiii japonezilor (cu ilustrație), Fotografiarea lacrimelor, Paradisul Vulturilor (cu ilustrație), O misiune franceză în Maroc, Curajul lunei americane, Priveliști din iarnă, Curiozității naturale (toate cu frumoase ilustrații). Ziarul Călătoriilor se vinde cu 10 bani în toată țara. Prețul abonamentului e de 5 lei pe an ; abonații au drept la premii foarte frumoase și de mare valoare. ♦ Serviciul statistic al primăriei Capitalei lucrează la o importanță statistică, privitoare la toate boalele cari au bântuit Capitala în ultimii 40 de ani. Secțiunile Camerei au luat chiar ori în discuțiune concesia iluminatului Capitalei. Zilele acestea concesia va veni în discuția Camerei. Până atunci Camera va trebui să rezolve petițiunea adresată de reprezentanții societătei de capitaliști români, cari au adresat la timp o ofertă pentru concesia iluminatului; petiția a fost trimisă la comisia de petițiuni care ’și va da avizul cât de curând, anunțându-l, după dispoziția d-lui președinte, în ședință’ publică. Cu începere din luna aceasta, buletinul Camerei de comerț din Capitală va apare în fiecare lună. D. Crist. D. Staicovici, secretarul Camerei, a fost însărcinat cu conducerea buletinului. ♦ Ziarul «Tribuna» din Arad anunță că Museul național maghiar din Budapesta a trimis pe Eugen Zászló, custode în biblioteca «Szecheny», ca să studieze manuscrisele și cărțile vechi românești din bibliotecele și arhivele publice din București. o Mai mulți săteni din comuna Giurgeni, jud. Ialomița, ne roagă să aducem viile lor mulțumiri următorilor buni creștini, cari au ajutorat și ajută biserica din acea comună, prin darurile lor. Familia Elena Ion Popea, care se îngrijește cu cele trebuincioase cultului, tot timpul anului, familia Alexandru și Chiriachița, din orașul Ploești, cari au donat un sfeșnic la iconostas și un conservator pentru anaforă și o poală pe Sf. Iconostas ; d-lui Vasile R. Gârstocea, din Giurgeni, care în toți anii împodobește biserica cu luminări de ziua Sf. Vasile, d-lui Ion Apostol, șef de garnizoană, care a dăruit un sfeșnic frumos, și maicilor Evloghia și Paraschiva, din mănăstirea Țigănești, cari au dăruit două perdele, precum și familiei G. Albulescu, care , dă gratis vin și prescuri pentru sfintele slujbe. Paroh la această biserică e P. C. S. Protosinghelul Damaschin Popescu, care servește gratuit, fară a fi plătit de Stat, județ sau comună. Fostul funcționar Titus Popescu, despre care am anunțat ieri că a încercat să se sinucidă tăindu-și beregata cu un cuțit, a încetat din viață ieri la orele 3 p. m. la spitalul Goicea unde fusese dus. ♦ D. Pascal Toncescu a fost ales raportor al comitetului delegaților Camerei pentru concesia iluminatului Capitalei. ♦ Direcțiunea liceului Sf. Sava roagă pe toți d-nii foști elevi sau absolvenți ai liceului să bine-voiască a înainta pe adresa d-lui profesor V. Vlădescu, str. Antim No. 39 (însărcinat de minister cu alcătuirea istoricului liceului pentru expoziție), notițele d-lor biografice și orîce informații privind trecutul liceului. ♦ Erî noapte niște räu- făcători rămași până acum nedescoperiți, s’au introdus în localul școalei din Buturugeni (Ilfov) și spărgând sertarul unei mese au furat registrele școalei. ♦ D. Const. Georgescu, grefier la trib. Ilfov, secția II-a, a fost decorat cu ordinul «Coroana României», în gradul de cavaler. ♦ Se știe că ministerul de domenii a rezolvat chestia fabricilor și atelierelor mari, în sensul ca să aibă denumirea de fabrică așezămintele industriale cari întrebuințează în permanență o forță motrice de 50 cai putere, iar de ateliere acelea cari întrebuințează în permanență 50 lucrători în aceeași meserie. «Uniunea industriașilor din România», față de această decisie, a trimes un protest d-lui ministru Ion Lahovary, prin care cere menținerea prevederilor legei care consideră ca fabrici așezămintele industriale cu 5 cai putere și 20 lucrători, iar ca ateliere acele cu 30 lucrători. Legea spune precis că nu sunt supuse legei meseriilor, fabricele și atelierile mari precum și industria casnică. Deci, orice intrepretare dată denumirilor de fabrici și ateliere cade de la sine. ♦ Guvernul a numit pe d-nii D. Nenițescu, Gr. G. Cantacuzino, Burghelea și Mavrodini în comisiunea care să negocieze tractatul de comerț cu Austro-Ungaria. o D. Ion Stavăr a fost numit director al eforiei Sf. Spiridon din Iași, în locul defunctului Al. Greceanu. ♦ Alaltă era, la 6 seara, sir Conagham Greene, noul ministru al Angliei la București, a fost primit de M. S. Regele, căruia i-a înmânat scrisorile sale de acreditare. Audiența a ținut aproape un ceas. ♦ Din cauza prea marei abundențe de materie, suntem siliți a publica în numărul de mâine «Cronica teatrală» și cea «Muzicală», ce trebuiai să apară în numărul de azi. Corespondentul nostru din Constanța ne comunică cum că un oarecare domn Rioșeanu se dă acolo drept redactor și trimis al «Universului». Facem cunoscut publicului ca numitul domn nu face parte din redacția noastră și că nu este trimisul nostru și că nici măcar nu-l cunoaștem. ♦ Am anunțat la întâmplări din Capitală că elevului Mavromate ’i s’ar fi turnat în ochi, din greșeală, acid fenic în loc de colți*. Faptul nu s’a întîmplat la spitalul Colțea, cum din eroare anunțasem. ♦ Studențimea universitară este convocată la o mare întrunire de protestare contra atrocităților comise de bandele grecești în Macedonia și contra uneltirilor grecilor din țară pentru ziua de Joui 2 Februarie c., orele 9 p. m., în localul Asociației generale a studenților universitari români din calea Victoriei 110. Din cauza acestei întruniri conferința ce era să se țină la Asociație, se amână pentru săptămână viitoare. ♦ Asociația tinerimii «Dorul» va da o serată artisticădansantă în ziua de 18 Februarie în saloanele Liedertafel, sub patronagiul d-lui profesor universitar Gr. Tocilescu, cu concursul mai multor artiști ai teatrului Național. Toți membrii societății sunt convocați pentru ziua de Miercuri Februarie, orele 8 jum. seara, la sediul societăței, str. Armașului No. 32. ȘTIRI ARTISTICE — Marți, 7 Februarie, la 9 seara, societatea studenților în teologie, va da la saloanele Liedertafel un concert pentru înavuțirea bibliotecei societaței, sub patronagiul d-lui decan și al d-or profesori ai facultate de teologie.—Biletele se găsesc la sediul societății. (internatul teologic). — Asta seară la teatrul Lyric va fi ultima reprezentație dată de celebra artistă Suzana Despres, cu piesele ..Phedrairie Racine,In care d-na Despres a obținut un succes triumfal la Comedia Franceză; și Poli de Carotte, o drăgălașe comedie de Jules Repard. — Mâine seară se va juca la teatrul Lyric, in beneficiu, comedia „Săpunarul milionar“. — ,,Uniunea studenților români“ va da Mercur!,2 Februarie, orele 9 seara, în sala Liedertafel, o mare serată artistică dansantă. In acest scop toți membri! orchestre! sunt rugaț! să ia parte la repetiția ce se va face azi Marți, 31 Ianuarie, orele 9 seara, ln localul Uniune! din calea Victorie! 113. ȘTIR! JUDICIARE . Secția lII-a a Curții din București a respins era apelul lui Nicolae Truțu, condamnat de tribunalul Ulor la 7 luni inchisoare, fiindcă împreună cu altul a furat mai multe lucruri de la gara de Nord. ♦ Secția III-a a Curtei din București a amânat era la 37 Februarie judecarea procesului lui Stere Constantinescu, condamnat de tribunalul Prahova la un an închisoare, fiindcă, in calitate de casier al comunei Iordăchianu, a delapidat suma de 581 lei. Se știe că tribunalul Ilfov condamnase la câte 6 luni închisoare pe, minorii Paraschis Gristea zis Mimi, V. Geseă zis Zimbiș și Ștefan Tunau zis Banu, cari au comis in Capitală o mulțime de furturi. Contra acestei sentințe ei au făcut apel ce le-a fost admis ori, in parte, de secția II-a a Curții din București reducendu-le osânda la 3 luni. ❖ Secția 2-a a trib. Ilfov a confirmat eri mandatul de arestare al falitului H. Braunstein, din str. Lipscani, din Capitală. O Erî a fost depus la Văcărești Traian Teodorescu care fiind in serviciul casei Riegler, prin fals și-a însușit mai multe sume de bani de pe la clienți. ȘTIRI SANITARE . Pe ziua de 1 Februarie s-a făcut următoarea mișcare in corpul medical din țară : D. dr. Z. Popescu, medic al orașului Ploești, a fost numit medic primar al aceluiași oraș, definitiv, in locul d-lui dr. C. Vasiliu, care avea însărcinarea provizoriu. D. dr. G. Giuriadi a fost numit medic al orașului Slatina, in locul decedatului dr. N. Gristescu. D. dr. Iacob Tăios, medic al spitalului județean Voinești, însărcinat și cu serviciul medical al plasei Stavina (Iași), numit medic al circ. Ștefănești (Botoșani), în locul d-lui dr. E. Buzenelu, care trece in locul d-lui dr. I. Tatos. D. dr. N. I. Berechet, actual medic al plășei Teleorman, a fost transferat in aceeași calitate la plasa Bistrița-de-jos (Bacău), in locul d-luî licențiat in medicină G. lonescu, care trece in locul d-lui dr. N. I. Berechet. ȘTIRI MILITARE : La arsenalul armatei se lucrează acum la confecționarea a 600 de chesoane necesare artileriei. De asemeni se lucrează, la confecționarea a 28.000 obuzuri ]pentru tunurile marine, din cabinele de calibru 37 și alte de cabru 57. Se mai lucrează, sub supraveghierea unui inginer adus de la Pilsen, la instalarea aparatelor pentru fabricarea șraprelelor. Instalațiile se fac la arsenal și la pirotehnie.__ BIBLIOGRAFII A apărut : — Anuarul magistraturei pe anul 1906. — „Antialcoolul“ organul ligei antialccoolice; No. 0 anul 6-iea. — ..Răspuns la chestionarul învățării craiul industrial“ de P.N. Savescu, profesor. — ..Bunul prieten“ revista gimnaziului din Târgul-Jiu, No.4. ECOURI • Zece mii de bucăți de pastă dentitrice glicerinată Hențiescu se desfac lunar în țară și consumul merge mereu crescând. Această cifră e cea mai strălucită dovadă despre excelentele proprietăți ale pastei de dinți Hențiescu. --------^^ffs.Hțj^-țiKteaM W iir mn iwrt-1 in»»» I ■IMA. Z Intre cucoane. — Fiul meu arăta de mic copil mari dispozițiuni pentru piano. ’L-am învățat intr’aidl că la șapte ani cântau patru mâini. Par al d-tale ? — Oh, d-nă, al meu nu cântă de câtă... patru labe. UWAMPÎ.A8I »M CAPITALA Fwîul de 780 Ici «lin stradă«. Trnne».» Vasilescu D. Andrei Mihaiu, birjar domiciliat în strada Tanase Vasilescu No. 5, a reclamat aseară circumscripției a 11-a că i s’a furat din ■buzunar un portofel in care avea suma de 780 lei in 5 bilete a 100 lei și 14 a 50 lei. Bănuelile cad asupra a doui oameni din serviciul «Sa. Cercetările continuă. Nenorocirea, din str. Elefterescu D. Ion Anastasescu, in vîrstă de 33 ani, timplar din str. Elefterescu No. 7,a fost apucat ieri de roata unei mașini, care i-a retezat 2 degete de la mâna stângă. Nefericita victimă a fost dusă la spitalul Filantropia. Isgoali reîntors] Ieri poliția de siguranță a arestat pe individul Ion Marcu, servitor, de fel din Transilvania, care fiind isgonit din țară, se reîntorsese fară autorizație. El va fi reexpulzat zilele acestea. Furt de 250 Ici Individul Gh. Marinescu, in vîrstă de 22 ani, căruțaș in serviciul brutăriei d-lui Mihail Tonescu, din str. Cuza Vodă No. 157, a dispărut cu suma de 250 lei, pe care o încasase in contul stăpânului său. Agenții siguranței au pus mâna pe el și l’au arestat. inceputul de incendiu din sosea«« Vișina-Erî pe la orele 4 jum. d. a., s’a aprins un coș de la casele din șoseaua Viilor No. 35, proprietatea d-lui Paraschiv Bădulescu, coș care era nemăturat. Fiind văzut la timp au sărit ceilalți chiriași și sergentul de stradă de fan alias, fără a se produce mari pagube. Stesina prinsă ieri agenții siguranței au pus mâna pe țiganca Venea Ion Văduva, in vârstă de 60 ani, complicea feracei Marid Crem, autoarea furtului săvârșit in str. Virgilul 43,—fapt despre care am vorbit la timp. Cercetările continuă. Nenorocirea din strada Slagescu Constantin Robescu,din str. Hagiescu No. 12, in vârstă de 18 ani, ucenic, ridicând era o nicovală spre a o muta din loc, o scăpă pe piciorul stâng, sdrelinduși-l grav. Nefericitul ucenic a fost dus la spitalul Filantropia, unde i s’au dat ajutoare. Moarte sulită Frusina Marin, din str. Măgurele No. 104, în etate de 60 ani, trăia din cerșit și era cunoscută de întreaga mahala. Acum in urmă imbolnăvindu-se reu nu mai putea eși din casă spre a cerși. Azi noapte a fost găsită moartă, sgârcită intr’un pat, învelită cu niște țoale murdare și intr’o mizerie ne mai pomenită. Cadavrul a fost înaintat institute medicolegal,neavând pe nimeni care să o inmorminteze. Focurile de revolver din str. Feptanari Stan Crăciun, vierul d-lui general Brătianu, din str. Peptănari No. 7, azi noapte, pe la 9 jum., a observat că cei doui câini mari pentru paza viei,dispăruseră. Mirat de acest fapt și bănuind ceva, a intrat în casă și a stat la pândă cu arma Încărcată. Noaptea târziu, zărește trecând pe furiș printr-o spărtură a gardului patru indivizi. Trăgând in spre ei mai multe focuri, necunoscuții au răspuns tot cu focuri, fiind înarmați. Vezând hoții însă că planul de tâlhărie nu le va izbuti, au fugit. Autoritățile fiind avizate, au deschis o anchetă. Arestări Ieri au fost arestați de agenții siguranței indivizii Mihail Falon și Gheorghe Gămălie, contra căreia existau mandate de condamnare. Ei vor fi înaintați astăzi parchetului, care-i va depune la Văcărești. Dezertor prins Agenții siguranței au prindieri pe soldații Ghiță Becan și Apostol Ion, dezertori din reg. 21 de infanterie. Ei vor fi înaintați astăzi comenduirea pieței. Pisanie, agricultură și comercia București, 30 Ianuarie, Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 185 de milioane 5% lei 1038/4 — 1041/* ; idem de 321/2 milioane 4 °/0 lei 921/4—92*,t; idem de 50 mii. 4 ®/„ lei 921/4—93»/, ; id. de 274 mii. 4 °/0 lei 94 — 94x/2; id. de 180 mii. 4 °/n lei 921/a—93—; idem de 100 mii. 4 °/n A. B. lei 931, 931/2; idem convertita 4 °/0 lei 928/,981/... Obligațiuni cor. București 4 °/n lei 918/4-921/4-Obligațiuni Credit, jud. și com. 5 °/o lei 104—104Bî. Func. rurale 5»/, lei 160*/4—ini; idem de 4 °/0 lei 943/4—951/4 ; «rb. București 5 °/n lei 97Vâ—971/4; idem Iași 5 °/0 lei 951/4—951/4. Acțiuni: Banca Națională 3105- 3120. Banca Agr. lei 546—549. Banca de Scont lei 200—202. Societatea de asigurare :■ Dacia-România lei 774—778. Naționala lei 935-940. Banca Marmorosch Blank & Co. lei 945 — 950. Monede: Napoleonul lei 20.20. Marca germană lei 24.70. Coroana austr. lei 1.Co1. Rubla lei 2.67. Sconturi și avansuri: Banca Națională 5— 6 °/C. Casa de depuneri 5%. Devise cek Londra 25.421/» ; cek Paris 101.10 ; cek Berlin 124.10; cek. Viena 105.65—; cek Belgia 100.80. CEBSAIS Ultime depeși (Telegramele noastre particulare) Cota cerealelor în streiinatate Budapesta, 28 Ianuarie. Grâd de Apr. cor. 16.86 scă. 2 h. Secară,, ,, „ 13.76 scă. 2 h. Ovez „ „ ,, 14.88 scă. 2 h. Porumb „ „ 13.84 scă. 2 h. Colza „ ,, 27.90 invariabil Berlin, 28 Ianuarie. Grâu de Mai.mc. 188.50 urc. 1 m. Secară 172.50 urc. 1 m. Paris, 28 Ianuarie. Grâu Martie nr. 24.10 urc. 10 c. Făină „ 30.90 urc. 10 c. Ulei de colza „ 59.75 scă. 50 c. New York. 28 Ianuarie. Grâu disp. dt. S2x/8 scă. B/* c. Grâu de *Maiu 905/8 scă. x/8 c. Grâu de Iulie S01/8 scă. 1/4 c. Porumb dispon. 483/4 invariabil. Porumb de Masă 49B/8 scă. 3/s c. Porumb de Iul. 497/8 scă. x/4 c. Chicago. 28 Ianuarie. Grâu de Mai 851/jurc. c. Grâu de sul. cent. 84#/g invariabil. Porumb de Mai 433/4 scă. V4 c. Porumb de Sul. 44— scă. V4 c. ------------------ [linie informatului MARȚI. ♦ D. I. Atanasiu, directorul prefecturei de Fălci, a fost autorizat să gireze afacerile acestei prefecturi în absența d-lui prefect Pavel Michiu, care a obținut un concediu de 30 zile. ♦ Toate biurourile vamale din țară sunt într’o activitate febrilă din cauza marei cantități de mărfuri ce continuă a sosi din străinătate, în vederea aplicărei noului tarif vamal. ♦ Prin punctul Predeal au plecat din țară în America un grup de 49 familii de evrei, compuse din 98 suflete, bărbați, femei și copii. Telegramele primite la ministerul de domenii anunță că starea semănăturilor continuă a fi satisfăcătoare în toată țara. Pătura de zăpadă care acoperea câmpul s’a topit îmbuibând pămîntul. La munte zăpada încă nu s’a topit. In zilele din urmă in județele din valea Dunărei a plouat. La licitația ținută acum câteva zile la ministerul de domenii pentru arendarea moșiilor Statului și ale diferitelor stabilimente publice, 80 de moșii mici au fost arendate de țărani din cele 180 scoase în licitație. ^ Listele electorale definitive ale Capitalei și jud. Ilfov, pe 1906—907, vor fi afișate la 12 Februarie. ♦ O delegație de țărani din comunele Oteteliș și Bălcești (Vâlcea) s’a prezentat ieri d-lui I. Kalinderu, administratorul domeniilor Coroanei, cerând ca moșia respectivă, o proprietate a Academiei, să fie arendată lor spre exploatare, fie prin licitație fie prin bună învoială, oferind aceiaș arendă anuală de 17 mii lei. D. Kalinderu a promis tot concursul. ♦ In urma cererea ministerului de domenii, Camera de comerț din Capitală a trimis o circulară către toate corporațiile de meseriași din raionul său prin care le invită să trimită acestei Camere tablouri cuprinzătoare de toți membrii comitetului, cu arătări în dreptul fiecăruia de cotizațiile rămase în restanță, de la alegerea în comitet și până în prezent. Aceste tablouri vor fi înaintate până la 15 Februarie. ♦ Consiliul profesoral al făcultăței juridice din Iași n’a Împărtășit vederile consiliului profesoral al facultăței de drept din Capitală în ce privește noul regulament de organizare al facultăței de drept. Consiliul din Iași a amis părerea ca să se numească o comisie compusă din profesorii de la ambele facultăți, intrucât noul regulament se aplică atât la facultatea din Iași cât și la acea din București. Priaierea Vama a deutî spargáim* si ceműamgaap In urma unei intervenții a poliției noastre de siguranță, jxstiția din Varna (Bulgaria), a arestat acolo pe cunoscuții spărgători, frații Mihail Constantinescu, zis Nagăț-cel-mare, urmărit cu mandat de condamnare la 5 ani închisoare și Gheorghe Constantinescu, zis Nagăț-cel-mic, urmărit pentru mai multe spargeri și pentru că a evadat din penitenciarul Galați. La Rusciuk Poliția din Varna, în urma înțelegerei avute cu siguranța noastră, a trimis pe cei doui spărgători la Rusciuk,de unde să vie să- ia un trimis al poliției române. Era un ofițer de poliție. Însoțit de un agent, s’au dus la Rusciuk spre a lua pe cei doui spărgători. Care nu le-a fost mirarea insă, când poliția de acolo le-a comunicat că Nagăț cel mare evadase cu o oră mai înainte, iar că pe Nagăț cel mic nu-l poate preda,fiindcă declară că e dezertor din armata română, și dezertorii nu pot fi extrădați. Intervenție prin ministerul de externe In urma acestui refuz al poliției din Rusciuk, siguranța noastră a intervenit în ministerul de externe, cerând extrădarea muniților. Poliția nu crede că Nagopcelmare a evadat, ci bănuește că a tăinuit de poliția bulgară. română Servidul Telegrafic la sfera lul „Universul“ timms pakulamele ziarului «Universul» Mare constemiație între grecii dis» Brătila. — Hramă falsificatii.—lătaie și«T. — încercare de hoție.— Incendiu hraila. 30.—Vestea că mai mulți greci cari fac parte din societatea Helenismos vor fi expulsați, a produs printre greci o profundă consternație. Peste tot locul nu se discută decât de această afacere. Circulă svonul că poliția posedă o listă de persoane din colonia greacă din localitate cari fac parte din societatea «Helenismos» și că în cursinl vor începe cercetări. — S’au confiscat 800 kilogi, brânză falsificată cu cartofi, de la comerciantul Arghir Kletterid din str. Victoriei. — S’a găsit in agonie Popa Vasile, din str. Dorobanților 59, în șanțul colector al orașului, în apropiere de bariera Galați. Readus în fire, a declarat că a fost grav bătut de niște necunoscuți și jefuit de bani. — Niște necunoscuți făcători de rele s-au introdus în locuința d-lui Blank din str. Rahovei, 142. Fiind surprinși de copii, care au început să țipe, hoții au dispărut. — Incendiul a consumat averea lui Gheorghe Voinea din comuna Cioara. Nenorocire.—începerea eireativitei pe Bunarc. — Repatrieri de ruși Galați, 30.—Ruxanda Rusu și nepotul ei G. Hristanovici în etate de 16 ani, sosind aseară din Gălimănești și culcându-se într’o locuință din str. Morilor, peretele din fundul camerei s’a dărîmat peste ei rănind grav pe femee și mutilând pe nepot. In urma țipetelor, vecinii i-a salvat cu greutate de sub dărâmături. Medicii circumscripții au dat primele ajutoare. Zidul s’a dărîmat din cauză că pereții erau zidiți cu cărămidă crudă. Vaporul comisiunei Europene a sosit în primă cursă, venind de la Sulina. — Numeroși ruși scapeți părăsesc orașul plecând în Rusia prin gura Prutului. Lor li se înmânează plicuri sigilate de la consulat, pe baza cărora după ce sunt ținuți câte 2 zile la jandarmeria rusă, sunt porniți in diferite puncte ale Rt* siei. — Știrile «Universului» relative la ancheta în afacerea grecilor produce mare sensație. Prădat de huligani Galați, 30.—Agentul societăței ruse din Rahova, Pistewsky, ducându-se la Odesa cu o însemnată sumă de bani, a fost prins de huligani, care i-au bătut grav și l’au prădat de bani mebteete de valoare. at1 w > , "Jt te*