Universul, iunie 1906 (Anul 24, nr. 147-176)

1906-06-01 / nr. 147

i «5 cmi lumie tazdărie Hallana Instalată după ultimul sistem aprobat de Onor, consiliu sanitar, poate furnisa cea mai bună calitate de JmMc, pâine precum și orice fel de franzele de lux, având angajat un maestru cu experiențe căpătate în orașele principale din Europa și in Capitală. Cu stimă V. Poz.sisna Str. Schitu Maicelor 8 980 București Institutul de Fete „Familia” DIN PLOEȘTI curs primar și liceal complect cu o populație de 80—100 eleve, este — DE PREDAT — pe ziua de 1 Iulie în condițiuni avantagioase.—A se adresa Direcțiune! în Ploești, Piața Cuza-Vodă. 949 Din cauza de eșire din indivisiune , VA VINDE la licitațiune la 3 MA.III st. c., la tribunalul Iași, secția 111-a Grădina UNMEI la SOCOLA, lângă Iași, 700 m. de la tramvaie, peste drum de asilul de alienați, 80 ha; parc întemeiat de fostul proprietar, prințul Mihail Sturdza, via reconstituisi, etc., precum și toate isvoarele de apă din dealurile vecine, necesare alimentarei sus zisului Asii, sau bune pentru stabilimentul de Hydroterapie. Praf» incepător âS.AKMi iei A se adresa la: D. A. Patrognet Strada Pascanu Ao. 4, IAȘI 882 mils mii$m lângă Tg.Neamțu, prin gara Pașcani, Băi saline, eficace contra Reumatismului, Scrofulosei, Boale de piele de femei și copii, Stațiune climaterică, instalațiunea la Reichenhall. Sezonul lumie—Septembrie Adresa Dr. Petroni, Tg.-Neamțu. 865 hotel REGAL, Sinaia Situat în mijlocul parcului luminat electric, având o bucătărie Franceză, Germană și Română, va fi deschis Onor. P. T. Public cu Începere de la 1 .Iunie a. c. oferind prețurile cele mai convenabile. In special face pensiuni pentru familii pe tot timpul sezonului. Informațiuni se poate lua în București la : d-na S. I.Libovici, Antreprenorul, str. Radu-Vodă 45, precum și la Sucursale ci-lor Schmidt et C-nie, str. Regală II. De la 15 Main și la loter Regal, Sinaia. 8(14 Sanatoriul și Băile STRUMS* — HítsgH Târgul-Prumos — Borde nervoase, senseronic, și îs greia Ilirio-Silaeiro-Siscana-terapia Baiffi de pasiasa p. SÖMittroufiam — Funcționează, si ierna» — A se adresa : Prof. Dr. N. Manolescu, București: Dr. P. Zosin si Dr. L. Gheterier, Iași. 782 Traverse ie Fer ! in toate Profilurile normale se taie la orice lungime TRAVERSE țesute insuse, pentru etc. —Suportă trecerea unui tren— Vină cu jumătate preț Fabrica Carl Cohen ca 731 Calea firi oița No. 191 r wmmmmmwmmm 1CONTRAGUTOI.RUSTATI SfI. SCIATI CEI, ERSU DATELOR. băi de nomol, therme, recomandate de toți medicii. Loc de bac j>. 9000 persone. Se pote regula baia fiecărui vizitator după constituția și baia sa. Electricitate. Hoteluri moderne. Viile, Pensiuni (5, 10 kor.), Parc virgin, Salon de cură, Teatru, Loc de jocuri, Școală de înot. Plimbări cu barca Pescuit. Deschis tot anul. Freqvența 10000 visitatori. Presp. gratis. DIRECȚIA BIHUSE. ,7 'wniara ne mir altoite Principele Gr. (î. Cantacuzino Ciocrínesk' ilfov Oferă Vițe altoite bine sudate Trimite prețuri curente Pasta dentifrice glicerinătă HENȚIESCU albește și conservă dinții, întărește gingino, parfumează respirația și este recunoscută ca absolut cea mai bună..—UN EMI l ORGANUL. — De vânzare pretutindeni — Depozit: TABULAGIA FIAGONAbARtOPMTHWNf Calea VW POPIEI. • a^țtfeâUU colț cu str. Lipscani ’ f.13 Târgu-Ocua Vilă no««, i?; c«.mcromofonale, Ducă tărie, poaifie splendidă. Adresa: Doctor Gheorighi nr. 9*2 baterea paludismului prin măsuri luate în vatra satelor și asanarea lor. Art. III.—Fondul sanitar se va alimenta din următoarele isvoare: 1. Din venitul anual net al unei loterii permanente pe clase, care se înființează prin legea de față și este pusă sub controlul ministerului de interne ; 2. Din jumătatea încasărilor telegrafo-poștale anuale pentru misivele acestei loterii; 3. Din subvențiunea care, conform legei din 28 Marti 1892, se înscrie anual în budgetul direcțiunei generale a serviciului sanitar pentru spitalele rurale existente azi. 4. Din venitul donațiunilor și regatelor pe cari acest fond le-ar primi. Art. IV.— Ministerul de interne este autorizat a conceda prin contract dreptul exclusiv de a se inființa pe teritoriul regatului o loterie pe clase, sub controlul Statului și respectând dispozițiunile codului comercial român. Art. V. — îndată după promulgarea acestei legi se interzice în mod absolut intrarea, transportarea ori vinderea în România a biletelor sau leșurilor oricărei loterii de bani străine, precum și organizarea altei loterii de bani pe clase. Insă loteriile pe obiecte și cele de binefacere având bilete până la două Iei unul pot fi autorizate. Art. VI.Pentru deplina suprimare a jocului la loteriile de bani străine se interzice publicarea de orî-ce anunțuri relative la aceste loterii prin ziarele tipărite în cuprinsul Regatului român. Asemenea se interzice expunerea sau distribuirea de orice anunciuri sau prospecte de loterii streine. Proprietarii tipografiilor și proprietarii publicațiunilor, cari vor contraveni dispozițiunilor de mai sus, se vor pedepsi la prima abatere cu amendă de 3000 lei în folosul fondului asistenței, iar la a doua abatere cu închisoare corecțională pe timp de un an și amendă de 5.000 lei in folosul aceluiași fond. Tot asemenea se vor pedepsi vînzâtorii de losuri străine. Aceste delicte nu sunt delicte de presă. Direcția generală a poștelor e autorizată a opri distribuirea bietelor loterilor străine și publicațiile lor, respectându-se secretul corespondenței. Art. VII— Societatea concesionară a loteriei va plăti taxa de patentă la care sunt supuse societățile anonime. Ea va fi insă scutită, pe tot timpul duratei concesiune), de impositele către Stat, județ sau comună. Va mai fi scutită împreună cu colectorii săi de taxa de timbru sau orî-ce altă taxă pentru losuri, imprimate, anunciuri, prospecte, planuri, liste de trageri, etc. Art. VIII. — Un regulament de administrație publică, alcătuit de minist, de interne, va determina toate cestiunile in amănunt privitoare la funcționarea loteriei de față. Art. IX.—Administrația veniturilor fondului sanitar se va face de către divizia specială existentă la direcțiunea serviciului sanitar. Ea va fi condusă de actualul șef, cu titlul de șef al comptabilităței și fondurilor sanitare, adăugându-se numai un biuron special pentru fondul asistenței sanitare a sătenilor, cu ajutorul și copiștii necesari. Art. X.—In fie-care an se va alcătui la direcțiunea generală a serviciului sanitar budgetul fondului de asistență sanitară a sătenilor, care va fi alipit la anexele budgetului ministerului de interne, sub titlul direcțiunea generală a serviciului sanitar, spre a fi supus consiliului de miniștri și votului Adunărea deputaților. Art. XL—Veniturile acestui fond nu vor putea fi distrase sub nici un cuvint de la destinațiunea lor. UN PHOVEMH JPU ZIn Drumul cel mai lung il face acela care caută un om cinstit. Jeereii!“ își provincie (De la cerresp. noștri part.) Marți, 30 Mait. GIURGIU — Mișcarea fincționarilor comerciali.—Azi la orele 5 seara, funcționarii comerciali din localitate s’au întrunit nou în str. Bateriei No. 2 și au pus bazele definitive a societăței lor. S’a votat statutele și apoi s’a ales următorul comitet: Nicolae Vasilescu, președinte ; Marin G. Ruse, Ilariant Stănculescu, vice-președinți; Anghei Dumitrescu, patron, casier; Gram Vasilescu, secretar comptabil; Mitică Dănestin, controlor ; loan Georgescu, Nicolae Pălălău și St. Grăciunescu, Petre Marinescu, Dimitrie Nicolescu, Theodor Petrescu, C. N. Dimitriu, și Avram Samuel ca membri. După alegerea comitetului, s-a servit o mică gustare tuturor funcționarilor comerciali in grădina publică «Centru», până unde au mers in corpore. Mușcat de câine.— Erida, copilul Stan Velicu de ani 7, din bulevardul Interior 118, a fost mușcat în portul Smârda de un câine din stâna de oi a lui Stan și Stanciu Niță, făcându-i sesiuni grave la ambele picioar și pe corp. El a fost trimes în cura spitalului județean. Moarte subiții.— Andrei Ciobanu din Putinei, servitor la proprietatea moșiei d-lui Al. Marghiloman, s’a găsit mort. S’a stabilit că el suferea de stenos, fertul cădere. Geandarmul rural Dincă Ilie, venind azi cu dezertorul Raportorii Andrei, din bal 6 de vânători, s’au îndreptat spre casa sa din comună să-i dea de mâncare. Pe când geandarmul crea în casă, dezertorul eși pe prispă și gâsindu-i carabina ce erea încărcată, și-a tras un glonte in abdomen. Moartea i-a fost instantanee. S’a anunțat parchetul. I.I.CEPTI. — Inaugurări. — Deși inaugurarea începerea lucrărilor canalizărei orașului cu apă se fixase pentru luna viitoare, această inaugurare s’a amânat pentru luna Septembrie, când va fi la Ploești și M. S. Regele pentru manevre și defilarea armatei. Tot in Septembrie se vor inaugura și școlile câte s’au clădit și se va pune piatra fundamentală a palatului administrativ. La jumătatea lunei viitoare se va pune piatra fundatopulară a podurilor și gărilor liniei ferate Pitești-Văleni, solemnități la care va lua parte și d. ministru I. Grădișteanu. Licitați?. — La 8 iunie se vor ține la prefectura locală licitații pentru construirea palatului administrativ și a spitalelor de la Băltești și Eiiipești. Diverse. —In curând vor începe lucrările construirea nouei cazarme a regimentului Mircea No. 32. Nenorocire.Băiatul Costică Popescu, la etate de 16 ani, din str. Ghighiu No. 16, luându-se la joacă cu un alt băiat, anume Stelian Mihaiu, in etate de 17 ani, din acea stradă, a fost trântit de acesta așa de rea, încât a murit după două zile de îngrozitoare chinuri. Imprudentul băiat a fost arestat și Înaintat parchetului, care negăsindu-l vinovat l’a pus in libertate urmând insă de a fi judecat de tribunal. Curtea cu juri. — întâia sesiune de vară a Curței cu juri se va deschide Vineri, 2 Iunie, subpreședinția d-lui Gr. Ștefănescu, membru la Curtea de apel din București. Până acum s-a fixat judecarea următoarelor procese : 3 Iunie , Radu Tudor Tănase. In recurs, fiind condamnat de către Curtea cu jur! din Buzău, la cinci ani închisoare pentru crimă comisă dar neizbutită. 5 Iunie , Tache Anton Slăniceanu și Nae Nicolae Slăniceanu, pentru omor, și la 6 Iunie, Dinu D. Ilie, Ioan Cristea și Gheorghe Penu Pompieru, pentru tâlhărie și atentat la pudoare. . Moarte subită.—Eri, la orele 2 da., a murit de Constantin Sicrițeanu, în etate de 50 ani, proprietar din Urlați, pe când trecea pe str. M Kogălniceanu. S-a constatat că moartea a provenit din cauza unei congestii cerebrale. Cadavrul a fost transportat la spitalul «Schüller» unde i se va face autopsia. Trăs.net. Trăznetul a căzut era asupra unei magazii și un grajd, proprietatea d-lui Ilie Gaftoiu, pe care focul le-a prefăcut în cenușe. Spftrghieri arestați.— Nicolae N. Guță, Ion N. Ghilameea și Florea D. Ghilameea au fost arestați de către jandarmi rurali, fiind autorii spargerei casei lui Dinu G. Savu din Homoriciă, căruia i-au furat suma de 2880 lei. Comit JUDICIAR (TRIBUNALELE CIVILE) Dispariția unui dosar Un anume M. Mihăilescu fiind ca vînzător în magazinul d-lui Gr. Alexandrescu din Capitală, a găsit de cuviință să sustragă, treptat marfă pe care apoi a vindut-o prin intermediul unui anume T. Baldovin, cismar de meserie. Pentru acest fapt Mihăilescu a fost arestat și dat judecăței. Procesul lui urma să se judece era de secția II-a a tribunalului Ilfov, dar a trebuit să fie aminat la 6 iunie din cauză că a dispărut dosarul. Nu se știe dacă a fost furat sau dacă din eroare a fost înaintat vre-unei alte instanțe. S’a deschis anchetă spre a se stabili ce s’a făcut acest dosar. Condamnarea unui escroc Secția I a trib. Ilfliu a condamnat era, pentru escrocherie, la un an închisoare pe un anume Toma Popescu. Acesta avea obiceiul de a se prezenta pe la diferiți comercianți angrosiști și dându-se drept negustor reușea să-l convingă ca să-î dea marfă pe credit. Marfa, apoi el o vindea fără să plătească costul ei angrosistului de la care o luase. Popescu a mai suferit condamnațiuni pentru atari fapte. SANATORIUL DE LA FILM. Societatea pentru profilaxia tuberculosei și asistența tuberculoșilor săraci", aduce la cunoștința publicului că de la 1 Iunie, dispensariul său din dealul Filaret (șoseaua Viilor) va fi deschis bolnavilor două zile pe săptămână : Marțea și Joia, intre orele 5—7 după amiază. Dispensariul societăței din spitalul Colțea va continua să funcționeze cași in trecut, fiind deschis bolnavilor Duminicile dimineața de la 9—11. Spitalul de isolare și sanatoriul societăței va începe apoi să primească bolnavi pe ziua de 2 Iunie viitor. Admisiunea in spital și sanator se va face de către medicii dispensariilor, după ce se va precede în fiece caz la o prealabilă anchetă la domiciliul bolnavului care solicită internarea. Nu se vor admite in spitalul și sanatoriul de la Filaret decât tuberculoșii săraci, cari locuesc în Capitală de cel puțin un an. In ceea ce privește data inaugurărei oficiale a sanatoriului, ea va fi anunțată ulterior, după ce M. S. Regele va bine-voi s-o fixeze. Li Stm raimă o scenă, duioasă. — Maria Luisa, fiica lui Francisc II, împăratul Austriei, se mărită cu Napoleon Bonaparte, împăratul Franței. Când trebui să plece din casa părintească în Franța, începu a plânge, regretând că se desparte de părinții ei, de frați și de surori, pe cari ’i iubise ca pe lumina ochilor. Ceea ce o întrista, mai erau obiectele din copilărie, plus un papagal și un cățeluș favorit, pe cari trebuia să-l părăsească. Sosind în Franța și de acolo la Paris, manifestațiile de simpatie ale poporului francez o făcură să uite supărarea. Când intră în camera ei din palatul de la Tuilleries, fu impresionată de lătratul cățelușului ei din Viena și de cuvintele papagalului, pe cari șambelanul Berliier avu grija să-l aducă. Mai mult decât atâta, aranjarea camerei fu esact ca aceea din Viena de la palatul imperial. Napoleon Bonaparte zise șambelanului său : Imbrațișează o. El rămase împotrit. «Aide, indrăsnește—și Berthier îmbrățișa pe împărăteasa. — Numai lui Berthier trebue să-î mulțumești surprinderea plăcută, ce ți-a făcut, Luise, aducându-ți toate lucrurile din cariera ta de la Viena ! îi zise Napoleon. Câtă măreție și nobleță de inimă! ----•noWEn»«><HiaCa>«n--— CRONICA TEATRALA Teatrul National. — Examenele de declamație.—Anul 3-lea. Luni și orî după araiazi s’au produs elevele și elevii ultimului an de declamație. E pepiniera contingentului din care se vor recruta puținii aleși, ce vor veni să mărească falanga artiștilor primei noastre scene. Elevele absolvente din anul acesta au avut patru elemente remarcabile, pe lângă cele ilalte cari toate au vădit talent și studiu : numesc pe d-rele M. Filotte, Florina Cocea, M. Fărcășanu și Eugenia Coloman. D-ra Maria Filette a zis Fedra și Frații. Ireproșabilă ca înfățișare și ținută, plină de inteligență scenică și de căldură comunicativă, tinera artistă e unul din elementele cele « mai de vate astroii» câte a produs Conservatorul nostru de câțiva ani încoace. D-șoara FI. Cocea are mult temperament și a zis ireproșabil «Magistrații». D-șoara Fărcășanu e un inteligent element de comedie de salon, și d-șoara Coloman, un foarte simpatic talent în același gen.Dintre elevii d-lui Notars—zece la număr—d. Belcot Casimir trebue citat in frunte. E un viitor comedian, cu o mască foarte prețioasă, care pricepe rolurile și pare foarte sirguitor. Desigur că îl vom vedea în curând la Teatrul Național. In comedia de salon d. M. Fotino are însușiri remarcabile, in dramă d. M. Vîrgolici zice cu pricepere și căldură, I. Manolescu și V. Cristescu au vădit talente și inteligență, unul la dramă, și cel l’alt in comedie. C. X. TTMSWILT 2? 13 ZI C ® jatxa djiljilji íi femiai.— Se moaie obiectul de fier intr’o soluție deoparte carbonat de potasiu și opt părți apoi €dmtsi?sEdl® psKtra ®xamsssrsa eBevÜor áe ears eemsmsl preparați ia particaiar Pentru examinarea elevilor de curs comercial, pregătiți în particular, au fost instituite următoarele comisiuni : Școala comercială București D. Brătilă pentru geografie și statistică, ca președinte ; d-ni; Ilariu Hodoș, germana ; Corneliu Codrescu, italiana , Al. Goga, matematica ; V. Dumitriu, științele fizico-chimice-naturale și cursul mărfurilor ; M. Dumitrescu, dreptul vamal, maritim, administrativ și comercial; Al. Pretorian, economie politică ; P. Ionescu, desemn și caligrafie ; Fl. Craian, româna ; Emil Escouffier, franceza ; Gh. Alessianu, comptabilitatea și corespondența comercială; N. Pravitz ca secretar al comisiunei. AgolGssimră și © ® m ©rț București, 30 Maiü. Cjstura.7.7. Ultime depeși (Telegramele noastre particulare) Cota cerealelor in străinătate Budapesta. 29 Maiü. Gr&d de Oct. cot. 15.80 urc. 2 h. Secara » » 13.08 urc. 8 h. Ovăz » » 13.42 urc. 30 h. Porumb » » 12.74 scă. 8 h. Colza » » 29.20 invariabil. Berlin, 29 Main. Grâu de Main. 186.— urc. 13/* c. Secară » » 159.50 urc. 75 c. Paris. 29 Slabă. Grâu de Iulie fr. 23.35 urc. 5 c. Făină , 80.40 invariabil Ulei de colza „ 59.75 scă. 25 c. New-York, 29 Main. Grâu disoct. 96— invariabil. Grâu de Iulie » 90’/8 invariabil. Grâu de Sept. » 881/a urc. 1/g c. Porumb disp. » 59— urc. 1/2 c. Porumb Iul. » 581/* invariabil. Porumb Sept. » 585/.3 urc. 1/2 c. Chicago, 29 Main. Grâu de Ius. ct. 8IB/1 scă. B/s c. Grâu de Sept. » 83/8 scă. 1/8 c. Porumb de Iu!. » 515lg urc. 1/8 c. Porumb de Sep. » 517/8 urc. 1/g c. I II—fiLOTTON IUI 9 «3» ................. Știri da la Expoziție In vederea inaugurărei Expoziției naționale care se va face Dumine că, conform programului publicat în corpul ziarului, se lucrează cu multă activitate la ornamentarea Arenelor romane cu drapele tricolore. De asemeni toate șoselele pe unde va trece cortegiul regal vor fi frumos ornamentate. Azi se va instala pe șantier corpul pompierilor sub comanda d-lui căpitan Urlățeanu, spre a preintimpina incendiile ce ar putea surveni. Pentru accelerarea lucrărilor au fost concentrați pe șantier 1000 de soldați de geniu, cari dau ajutor la facerea șoselelor. — Pentru cele 2500 locuri din Arenele romane, comisariatul a primit peste 10.000 cereri din partea doritorilor de a participa la expoziție. MERCURI. .♦ La povestirea incidentului de era între d. Dr. Slătineanu, și redactorul nostru Cosca, ținem să adăugăm o lămurire. Regretam că o coincidență bizară de nume, a putut să dea impresiunea că redactorul «Universului» ar fi amestecat, într’o nuvelă tradusă din franțuzește, un nume de familie perfect onorabilă. O La serviciul atelierelor din direcțiunea generală a poștelor, fiind vacant postul de mecanic-ajutor pentru instalațiuni, în ziua de 12 (25) Iunie a. c., se va ține concurs teoretic și practic între candidații care doresc să ocupe acest post. Condițiunile se pot lua de la poștă. ♦ Corporația artelor grafice din București va ține adunare generală Vineri 2 Iunie, la orele 7 seara, in sala băilor Eforiei. La ordinea zilei , Alegerea președintelui corporației, a membrilor comitetului, a comisiunei de arbitri și a comicomisiunei de verificare, 6 Mânie 1 Iunie fiind JoiaYerrle, monseniorul Raimund Netzhammer, arciepiscopul catolic de București, va oficia liturghia pontificală și va prezida obicinuita procesiune la caterala Sf. Iosif din str. Fântânei, la orele 10 dimineața precis. ♦ La Ateneu s’a deschis a 2-a expoziție a artiștilor francezi pictori și sculptori. ♦ D. Petre Grădișteanu, prezidentul Ligei Culturale, a primit de la M. S. Regele următoarea depeșă: a M. S. Regele a primit depeșa prin care exprimați sentimentele dv. de credință și respect împreună cu domnii membri ai Ligei întruniți în congres și m’a însărcinat să re transmit tuturor, înaltele sale mulțumiri. Mareșalul Curței General Priboianu ♦ Cu începere de mâine, 1 iunie, orele de biuron la ministerul lucrărilor publice vor fi de la 7 juni. dim.—13 juni. din zi. » La art. 74 Visa regulamentul asupra legei pentru recrutarea armatei, modificat, s-au adăugat și școlile al căror nume urmează : Bacalaureatul și facultatea de litere din Paris ; universitatea de drept și medicină din Paris ; universitatea Frederich Wilhelm din Berlin ; universitatea de drept și medicină din Viena ; facultatea de drept din Liege ; universitatea de drept și ingineri electrician dr.. Nancy; universitatea națională din Atena; universitatea Statului din Lifege; facultatea de drept din Lausanne ; facultatea de științe comerciale din Gand ; universitatea Wilhelm din Strasburg ; liceul real din Cernăuți; școala veterinară din Bolonia ; școala națională de poduri și șosele din Paris ; școala de institutori și învățători din Paris; școala de ingineri din Zvickau ; școala comercială din Salonic; școala comercială din Dresda; școala comercială din Zürich ; școala comercială superioară din Geneva ; școala reală superioară de agronomie din Cernăuți ; academia agricolă regală prusiana din Bonn Poppelsdorf ; facultatea de teologie din Cernăuți. ♦ Din Cernăuți ni se scrie : Dumineca viitoare se va inaugura pavilionul de pe virful muntelui Pârâul, cu numele «Mitropolitul Vladimir de Repta», destinat pentru adăpostirea turiștilor, înălțimea acestui munte este de 1653 metri. Se așteaptă sosirea a numeroși oaspeți din România. La propunerea consilierului comunal dr. Popovici din Suceava (Bucovina) despre importanța participărei orașului Suceava la expoziția din București, luându-se in considerație Însemnătatea istorică a orașului, consiliul comunal a votat suma de 1.200 coroane pentru acest scop. De asemenea s-a mai decis ca la expoziție să se mai expue fotografii monumentale, istorice și culturale ale orașului, precum și obiecte istorice ce se găsesc in muzeul local. ♦ M. S. Regele a primit în audiență pe d. maior de stat-major baron Hammerstein Gesmold, atașat militar pe lângă legațiunea Germaniei, care a avut onoare a-l remite anualul armatei regale prusiene pe anul 1906. * Se aduce la cunoștința publică, că după data de 15 iunie 1906, nu se vor mai vinde cărți de abonament pentru intrarea în expoziție, așa că doritorii se pot adresa chiar de acum la comisariatul general pentru obținerea acestor abonamente. Costul unui abonament pentru o persoană, valabil pentru toată durata expoziției e de 50 lei ; pentru o familie (3 persoane) 75 lei ; pentru expozanți aceste prețuri sunt pe jumătate. Pentru a elibera asemenea abonamente, doritorii, la solicitare, sunt obligați a depune o dată cu costul și fotografia d-lor, în format mic (6 X 9 c. m.) nelipită pe carton, fără de care nu se va putea libera abonamentul. Aceste fotografii se pot obține cu 2 lei la adresa care se găsește la comisariatul general. ^ La cassa de depuneri s’a mai făcut următoarea mișcare : D. Cornelia Orghidan a fost numit impiegat auxiliar cl. II, in locul vacant. D. V. Marinescu, actual impiegat de cancelarie cl. II, a fost înaintat impiegat de cancelarie cl. I, in locul vacant. D. M. Nuțescu, actual impiegat de cancelarie cl. III, a fost înaintat la cl. II, in locul d-lui V. Marinescu, înaintat. D. N. N. Stoica, actual impiegat auxiliar cl. II, a fost înaintat la cl. I, in locul vacant. D. Al. Bădărău, directorul prefecturei de Roman, a fost autorizat să gireze afacerile prefecturei în lipsa prefectului care se află în concediu. De asemenea, d. Gălățeanu a fost autorizat să gireze afacerile "prefecture! de Dolj. D. Cerchez, director general al poștelor și telegrafelor, intorcându-se de la congresul poștal ținut la Roma, și-a reluat era serviciul, când a și încetat interimatul d-lui sub-director Constantinescu, care pe timpul absenței d-lui Cerchez, i-a ținut locul. * Erî s’a făcut, la primăria Capitalei, tragerea loteriei societăței «Principesa Maria.» Brățara de aur cu briliante a câștigat’o No. 723. Câștigătorul poate lua brățara la primărie. Consiliul de miniștri a aprobat licitația pentru construirea tunelului de la Berești, pe linia Galațî-Berlad. Lucrările vor costa 4.861.800 lei. Au fost numiți membri ai spiritualului consistoriu al Eparhiei de Argeș, pe un period de 3 ani, preoții Stavrofor I. Rizescu, I. Pantazescu și N. I. Popescu. In consistoriul apelativ au fost numiți membri preoții I. Căprescu, D. Angelescu și N. P. Boerescu, iar supleanți preoții I. I. Eftimie, Sofronie Popescu și Ilie Popescu. Astăzi s-a semnat contractul privitor la concesiunea loteriei privilegiate de Stat a regatului român, de către ministrul de interne și Consorțiul constituit sub conducerea Bancei de credit român. Organizația va fi terminată în 3—4 săptămâni, așa că după acest termen se vor putea începe lucrările pentru Introducerea și emiterea biletelor. Universul caută, pentru timpul sezonului,corespondenți in stațiunile balneare și climaterice din țară. Ofertele se vor trimite redacției. M. S. Regele a semnat era decretul pentru dizolvarea consiliului comunal din Brăila și instituirea unei comisiuni interimare compusă din d-ni. I. Berceanu, deputat, președinte; B. Fulga, vice-președinte; Al. Cociaș, G. Perlea, Bălănescu, Hr. Ganea și Hanton Pascali. Alegerile s’au fixat pentru 25 și 27 iulie. * D. Mișu Cantuniari, șeful poliției din Constanța, a fost permutat in aceașî calitate la Brăila. D. Al. Brăescu, șeful poliției Brăila, a fost transferat inspector la București. D. P. Duma, șeful poliției Tulcea, a fost transferat la Constanța, in locul d-lui Cantuniari și D.’ Titu Popovici a fost transferat la Tulcea, in locul d-lui P. Durma. ❖ Senatul universitar a ridicat pe d. Burileanu, actual agregat la catedra de limba și literatura elenă de la facultatea de litere din Capitală, la gradul de profesor universitar. ❖ Orele de serviciu la ministerul de interne vor fi, cu începere de mâine, Joiî 1 Iunie, de la 8 dini. până la 1 d. a. * In urma unor dispozițiuni ale comenduirei pieței, jandarmii pedeștri și jandarmii rurali vor începe a face gardă la palatul regal. Jandarmii rurali au început deja acest serviciu, la palatul princiar de la Cotroceni. ❖ In misiunea sa în Abisinia, d. Horațiu Alexandrescu, fost consul al României la Pireu, va fi întovărășit de d. G. G. Stoicescu, secretar la legațiunea română din Constantinopole. ^ Aflăm că distinsul inginer Constantin G. Popescu, fost elev al acoalei centrale din Paris, a încetat din viață în seara de 29 Mai cor., după o lungă suferință. întors în țară, el intrase in serviciul căilor ferate, unde s’a distins printr’o muncă neobosită în interval de 20 ani, ca șef al serviciului de întreținere. Micile sale economii, se zice, că le-a destinat șc. soc. pentru învățătura poporului român și societățea clerului «Ajutorul». înmormântarea se va face la cimitirul Bellu, azi Miercuri 31 Maiü, ora 10 dim. ❖ D dr. Diaconovici, directorul «Enciclopediei române», ce apare la Sibiu, a fost decorat cu «Coroana României» in gradul de ofițer , iar d. W. Kraft, editorul acestei publicațiuni, cu același ordin în gradul de cavaler. 9 A. S. R. Prințul Ferdinand al României va sosi azi la Viena unde va fi oaspetele împăratului Frantz-Iosef căruia ii va remite colanul ordinului Carol I. Prințul Moștenitor se va întoarce la București Joia viitoare. « D. N. Procopescu, numit consilier la Curtea de apel din București, a fost repartizat la secția II-a a acelei Curți. ❖ A. S. R. Principesa Maria a plecat era dim. cu trenul de 8 și 5 la Sinaia și s’a reîntors tot eri, la orele 7 seara, cu automobilul. ❖ Consiliul de miniștri a aprobat construirea șoselei Buștenarî, în valoare de 154 mii lei. ❖ D. Pisoski, secretar de legațiune cl. I, atașat la direcția centrală a min.de externe,a fost însărcinat să gireze afacerile legațiunea din Constantinopol, în timpul lipsei titularului, d. Papinian, care pleacă in concediu de o lună. D. J. C. Filitti, secretar de legațiune, a fost numit provizoriu secretar la legațiunea din Constantinopole, in timpul duratei concediului obținut pentru boală de d. Stavridi. ❖ D. Ion F. Rusescu a obținut ori titlul de licențiat în drept. Subiectul tezei d-sale e : «Căile de comunicație in special căile ferate române, privite ca un factor important în toate ramurile de activitate omenească». ❖ Regulamentul asupra serviciului de subsistență în campanie s’a publicat era în «Monitorul Oficial». ❖ Sublocot. Atanasescu Ștefan, din reg. 4 artilerie, împlinind la 8 Maiü șease luni de absență de la corp pentru caz de boală, s’a trecut în disponibilitate pentru infirmități timporale. ❖ Eri a apărut decretul pentru înaintarea la gradul de general de brigadă a colonelului Gh.Iannescu, de la institutul geografic. ❖ Din divizionul reg. 2 de artilerie, care se află detașat la poligonul Mihai-Bravul și din cîteva nouă baterii cari se înființează cu nouile tunuri cu tragere repede, se va forma al 13-lea regiment de artilerie pe lângă divizia a IX Constanța. ștsski mimmsîmm « D. Mihail Dragomirescu a fost recomandat profesor la catedra de limba și literatura română, vacantă la facultatea de litere din Capitală,nwnchillOTW aBIO Q ȘTIRI JUDICIARE ‘ O Procesul locot. Toroceanu, care urma să se judece era de secția 3-a a Curței de casație, s’a amânat la 18 Octombrie. <&■ Secția IlI-a a trib. Ilfov a infirmat erî mandatul de arestare a lui P. M. Balaban învinuit că și-ar fi apropiat suma de 2500 lei ce-i fusese încredințată spre a rescumpăra niște polițe. ȘTIRI SCOLA 11E ❖ Examenele claselor de Cânt de la Conservator se vor face Vineri, 2 Iunie, de la 8—12 dim. Clasele d-lor D. Popovici și Ștefănescu, iar de la 2—6 clasele d-nelor Angliei, Assan și Leria. QmimWttWill*«»'*' ......... ȘTIRI ARTISTICE Expoziția de la Ateneu a artiștilor francezi pictori și sculptori, continuă a fi deschisă în toate zilele. — Reprezentația operetei „Sulamila“ în grădina Jignița, va avea loc Joi 1 Iunie, un cas de ploaie se va juca în sală. — Astă-seară la Parcul Otetelișianu se va representaa pentru deschiderea stagiunei „Azilul Fecioarelor“, operetă în 4 acte,wMuasMWK . BIBLIOGRAFI! Au apărut : — „Condițiunea juridică a streinilor în Promânia“, de Const. St. Dumitrescu. „Istoria și dare de seamă a activității spitalului Preda din Craiova, de la fondarea de d-nii D. Vernescu și D. Ștefănescu. Craiova. Buletinul atmosferic al Institutului meteorologic Iată buletinul atmosferic al institutului meteorologic, pe ziua de er Marți, 30 Maiți : înălțimea barometrului la F751.3 milim. Temperatura aerului 20 ®.2. Vintul calm. Starea cerului puțin noros. Temperatura maximă de or 27 °. Temperatura minimă de azi 13b Timpul s’a încălzit, binișor în toată țara, iar vintul a fost liniștit. Pretutindeni termometrul a depășit ziua 25 °, ajungând la 28”, in mai multe localități din partea de câmpie. Către seară și peste noapte a plouat mai in toată Moldova și pe unele locuri în Oltenia. La Iași și T.Severin ploaia a fost însoțită și de puțină grindină, manifestațiuni electrice s’au observat in cursul nopței mai pretutindeni. Cea mai coborâtă temperatură de peste noapte 6 ° la Rucăr. Acum cerul senin și timpul liniștit mai în toată țara. Barometrul s-a coborât cu 2 la 3 milimetri. A plouat la: Mărășești, Odobești, Mihaileni, Moinești, Medgidia, Codreni, Dorohoi, Tg -Neamț, Tg.-Frumos, Iași, Roman, Bacău, Bârlad, Focșani, Tecuciu, R.Vâlcea, Calafat și T.Severin.___ _ ECO 1?R1 ♦ Intr’un superb pavilion al Expoziției dela Filaret, situat în fața lacului și a Pavilionului Regal,se va deschide zilele acestea cofetăria d-lui Nae Drăghiceanu, fost elev și colaborator al casei Gr. Gapșa, de la 1880 până la 1905. Pozițiunea admirabilă a acestui pavilion precum și excelentele produse și consumațiuni ce se vor servi publicului în cofetăria Drăghiceanu, cu prețuri modeste ne face să credem că acest local va fi unul dintre cele mai frecventate. De altfel nevoia unei cofetării de primul ordin este mult sttaată de vizitatorii Expozitiei și de lumea expozantă ocupată actualmente cu aranjarea pavilioanelor. ........■r mfAMP&AHI rar« K&PST&M înecaturi la amiazî s’a înecat în lacul Teiului un om în vârstă ca de 40—45 ani a cărui identitate n’a putut fi încă stabilită. El e de statură mijlocie, având părul castaniu. Pe gât poartă mai multe semne de scrofule. Cadavrul, din ordinul parchetului a fost dus la morgă. Moarte subită pirjarului Costache Gurău pe când se afla era d. a. in berăria din calea Moșilor No. 221, i-a venit rea și in câteva minute a încetat din viață. Cadavrul lui a fost transportat la morgă. Tâlhăria din calea 1rahovei Iosif Greavu, în vîrstă de 39 ani, fost dat judecăței, dimpreună cu Vasile Putere, deja arestat, a atacat pe calea Rahovei pe olteanul Ion Ionescu, voind sa-i fure punga cu bani. El a fost arestat de agenții siguranței și s-a deschis o anchetă. Nenorocire Femeea Isidor Carolina, din aleea Blanc No. 16, a căzut eri de pe o scară de la o înălțime de peste 4 metri, fracturându-șî 2 coaste și rănindu-se grav la frunte. Nefericita femee a fost dusă la spitalul Filantropia. Furtul unei briști cu cai Poliția de siguranță a arestat ieri pe cunoscutul spărgător fost condamnat Ion Andrei, zis Ungureanu, în vîrstă de 28 ani, care dinpreună cu hoțul de vite Donciu Colea, care de asemenea a fost arestat, a furat o brișcă cu douî cai din Alexandria. Siguranța a mai arestat de asemenea și pe spărgătorul Ion Georgescu, zis Găinaru, pe care Ungureanu îl arată ca complice. Cercetările continuă. Călcat de automobiluri pe când un automobil al cărui patron e necunoscut până in prezent, venia cu o iuțeală mare pe șosea, calcă pe Niculae Ionescu, din str. Dreptului No. 15, rănindu-i grav la umărul drept și la mână. In stare gravă victima a fost dusă la spitalul Mavrogheni. S’a deschis o anchetă. Furtul din magazinul Luca P. Niculescu Numitul Gheorghe Dragomirescu, in vârstă de 16 ani, a furat era o bucată de stofă din magazinul Luca P. Niculescu, din calea Moșilor. El a fost arestat de serviciul de siguranță. Stofa a fost găsită și pungașul și-a mărturisit fapta, împușcat din greșeală Wexler Max, din comuna Popești-Dragomirești județul Ilfov, curățind ieri o pușcă, aceasta fiind încărcată luă foc, rănindu-l grav in piciorul drept, Vexler a fost dus la spitalul Filantropia. Spargerea din str. Vergului Cunoscutul pungaș, fost condamnat, Petre Rădulescu, zis Bucă, in vîrstă de 26 ani, împreună cu pungașul I. Dragan, care este urmărit, a comis o spargere în șoseaua Vergului, de unde au furat 12 trâmbe de postav și pânze, mai multe perechi de pantaloni, rochii și lanuri. El a fost arestat ori de agenții siguranței. Parte din obiecte au fost vindute la croitorul Dumitru Ștefan, in vîrstă de 46 ani, care de asemenea a fost arestat. Se face cercetări. Accident de bicicletă Am anunțat că d. Buicliu Iacob, caporal bacalaureat din reg. 6 infanterie, fusese dus la spitalul Filantropia in urma unui accident de bicicletă. Restabilindu-se pe deplin, a fost pus în libertate. Dânsul nu are decât o ușoară leziune la mână. Rănirea din șoseaua fi Ștefancel Mare Cismarul Gogu Pârvu era de mult timp în ceartă cu Nicolae Magheru, precupeț de meserie. Din întimplare intilnindu-se pe jos, Ștefan cel Mare s-au luat la ceartă și în urmă la bătae. La un moment dat Pârvu a scos din buzunar un revolver și a tras asupra adversarului său trei gloanțe rănindu-l grav la piciorul drept. Cazul se anchetează de circ. 11 de poliție. ’~hoz~ Un ungur vrea să intre în vorbă cu un român. Din una ’ntr’alta, românul ii întrebă. — Cum te chiamâ, d-le ? — Napsi !—răspunse ungurul. — Sa li fie de bine, zise românul care crezu că ungurul strănută. Aeplexia clisa șmimm Mențină In clădirea cu No. 74 din sos. Golentina e instalată o fabrică de săpun, proprietatea d-lui loan Orâscu. In aceiași clădire erau depozitate mai multe substanțe inflamabile ca terebentină și uleiuri minerale. Eri dimineață, nu se știe cu siguranță din ce cauză, în depozitul arătat mai sus s’a produs o teribilă explozie, din care cauză apoi s’a aprins Întreaga clădire. Incendiul a fost localizat, cu mare greutate, de pompierii din posturile Cometa și Central. Pagubele se ridică la aproape 20 mii lei. Clădirea era asigurată. S’a deschis anchetă spre a se stabili din ce cauză s’a produs explozia. l'llime iniimafitil MERCURI. ❖ D. architect Berindey, inspectorul general al expoziției, și-a dat demisia, care i-a fost primită. O Regulamentul pentru examinarea elevilor de curs primar preparați in particular, a fost modificat in sensul ca examinarea să se facă de către o comisiune compusă din directorul sau directoarea școalei primar unde vor fi repartizați elevii spre a depune examenul, și din trei institutori sau institutoare ai aceleiași școale. Comisuriile vor fi plătite cu 50 la sută din încasările taxelor elevilor examinați. » Printr’o decizie a ministerului de instrucție, diplomele cari se vor elibera de azi înainte de seminarul «Nifon» din București, nu vor mai fi echivalente cu diplomele eliberate de școlile Statului. Seminarul «Nifon» e considerat ca școală particulară și numai examenele trecute de elevii săi în fața unei comisiuni numită de minister, vor avea aceiași valabilitate ca cele de la Stat. Această deciziune ministerială, care va apare in «Monitorul Oficial» de azi, a fost luată fiind-că unii din actualii profesori ai seminarului «Nifon» nu Îndeplinea« condițiunile cerute de regulament profesorilor școalelor Statului. O Áu reușit la concursul pentru ajutori de verificatori de măsuri și greutăți, d-nii: D. N. Constantinescu, Anton Gheorghiu, D. Stima și D. Cimen. Cei d’intâiii trei au și fost numiți la București. In ziua de 1 Iunie se va ține la Iași concursul pentru obținerea titlului de cotar. Președinte al comisiei examinatoare este d. I. St. Murat, subdirectorul institutului meteorologic din București. ❖ Serviciul statisticei generale din ministerul domeniilor a întocmit o formulare pentru statistici agricolă pe care o face anul acesta și Ja trimis o circulară explicativă prefecților de județ in acest scop. ❖ Ministerul domeniilor a trimis inspectorilor comunali din țară nouile mărci, cari se vor aplica pe măsurile și greutățile controlate. Ele sunt valabile pentru anul 1906—907. ❖ Circumscripția 5-a vamală, care avea reședința la T.Severin, se va muta de mâine, 1 iunie, la Craiova. Ministerul de finanțe a scos din circulație pentru public monedele de aramă de 5 și 10 bani pe ziua de mâine , insă a dat ordinn administrațiilor financiare ca comercianților să le primească aceste monede până la 10 Iunie, ultimul termen ce se mai acordă pentru retragerea lor. Monedele de aramă de 1 și 2 bani vor avea insă curs și de la 30 Iunie înainte. ❖ Peste câteva zile va eși de sub tipar tabloul cu datele definitive ale mișcărei populațiunei țârei pe anul’1898—99, întocmit de serviciul statisticei generale din ministerul domeniilor. ❖ D-niu C. Frangopol, C. Popescu și N. Becu au fost numiți agenți auxiliari în serviciul exterior al vămilor. ❖ Primarul Vienei, dr. Lueger, va sosi in București, în vederea expoziției naționale, Vinerichim, împreună cu 8 consilieri comunali, și deputați austriaci. I-se pregătește o frumoasă primire în gara de Nord. 9 Ministerul de războiu a aprobat ca compania de jandarmi pedeștri din Capitală să concentreze concediații din 1901, cu începere de la 15 Iunie. Compania a și înaintat ordinele de chemare. ❖ Examenul de drept comercial (IV) cu d. prof. Stelian se va începe la facultatea juridică din Capitală, în ziua de 20 iunie. ❖ Prefectura de Prahova a cerut ca localitățile Breaza de sus și Breaza de jos să fie recunoscute ca stațiuni climaterice. ❖ Constatându-se un mare număr de opinci de piei de porc netăbăcite, puse in vinzare In Roman, direcțiunea generală a serviciului sanitar a dat ordin să nu se mai îngădue acest comerț, fiind periculos pentru sănătatea și viața oamenilor și animalelor. ❖ Ministerul de Justiție a trimis o circulară judecătoriilor comunelor ca să înainteze un termen de 5 zile tablouri tuturor acelora cari au fost osândiți în ultimii cinci ani pentru infracțiuni la legea vînatului, a pescuitului, a poliției rurale și a legei silvice, spre a fi grațiați, conform cu decretul dat de M. S. Regele cu prilejul jubileului, 9 Erî s’a dat la Universitate rezultatul examenului de capacitate pentru 1. română, specialitatea secundară. Iată numele celor reușiți: Alexandrescu G., Binig I., Codreanu I. I. Dobrescu N., Ghibănescu I., Gonos V., Iolieta M., Munteanu N. G., Teodora L, Vasilescu P., Vasiliu S. D. și Velichi N. O Consiliul sanitar superior, în ședința sa de ieri, s’a ocupat cu chestia alimentarei cu apă de la Timișești a orașului Iași. O îi, inginer Ioan Dumitrescu a fost numit șef al secțiunei atelierelor comunale din Capitală in locul d-lui inginer Mihăescu, demisionat. ❖ Cu începere de mâine va începe să funcționeze în Capitală o companie specială de sergenți de orașe, compusă din 300 oameni având un comandant, 3 ofițeri, 6 sergenți majori, 12 revizori. S’a deschis pe seama ministerului de interne un credit de 185.000 lei pentru plata acestei companii de la 1 Iunie 1906 până la 31 Martie 1907. «" Ministerul de războiu a prelungit până la 5 Iunie termenul pentru primirea actelor căpitanilor aspiranți la gradul de maior. De la această dată comisia va lua in cercetare actele aspiranților. In In Rîua Uoi 1 Iunie se începa școalele militare din țară examenele de absolvire. Elevii, cari vor fi reușit, se vor înainta la gradul de sublocotenent în armele pentru cari s’au specializat. ❖ Aseară s’a întrunit comisia permanentă de pe lângă Camera de comerț din Capitală și a discutat asupra reorganizări biurourilor de informațiuni. 9 La ministerul lucrărilor publice s’a făcut următoarea mișcare : D. inginer ord. cl. III Scarlat Sc. Gredeanu, șef de depozit cl. II la c. f. r., a fost numit inginer de tracțiune. D-nii V. T. Șlrcariu și N. V. Resmeriță, șefi de gară cl. IV, au fost înaintați cl. III. D-nii I. Iordăchescu și Gr. P. Ștefănescu, impiegați de mișcare cl. II, au fost înaintați cl. I. D. N. Popescu, copist la direcția de poduri și șosele, a fost înaintat verificator în aceeași direcție. ❖ D-nii Grigore Ștefănescu, L. Mrazec, G. Munteanu-Murgoci și Saba Ștefănescu, au fost numiți în juriul pentru examinarea lucrărilor științifice prezentate de Universitate pentru premiul «Hillel». 9 M. S. Regele a semnat decretul prin care s’a acordat 75.000 t. pentru ajutorarea românilor din Macedonia, victime ale atrocităților grecilor. 9 Direcția C. F. R. a fost autorizată a contracta lucrările de terasamente necesare la construirea liniei ferate Ploești-Slobozia, în valoare de 942.643 lei , de asemenea a mai fost autorizată să contracteze lucrările de terasament,pereuri, podețe, balas*tare și aprovisionarea a 7370 m.e. pentru construirea a 4 halte pe liniile București-Galați și Bărboși- Tecuci, în valoare de 138.454 lei. Ministerul de interne a dat ordin ca toți streinii suspecți, cari umblă prin provincie cu pantabuze false, să fie arestați și înaintați poliției Capitalei. « Cu începerea de la 1 Iunie birourile primăriei Capitalei nu voi fi íí Mirn 4Rír