Universul, februarie 1907 (Anul 25, nr. 30-57)

1907-02-01 / nr. 30

1ELSG&ms PMMJURS ale ziarului „Unitersui‘ 5 in străinătate Calatorie imperială desimțilită Berlin, 30.—In cercurile competente se desminte știrea călătoriei la Madrid a împăratului, ln primăvara viitoare. In familia regală spaniolă se așteaptă în luna lui Martie un tire nimeni fericit. Vas cuprins de ghețuri pe marea Neagră Viena. 30. — Telegramă din Odesa. Piroscaful „Azov“ se află cuprins de ghețuri pe marea Neagra. La bord sunt 300 de pasageri și 1000 de marinari și fochiști; toate proviziile pe bord sunt sfârșite ; încercările de salvarea vasului au fost până acum zadarnice. Un ziarist ungur detectiv Budapesta, 30. — „Magyar Nemzet“ susține că ziaristul Fekei, de la care afi pornit primele destăinuiri făcute de baroneasa Scheensberger, nu e ziarist, ci de, leul 1 Februarie 1907 «are număr de potesori și preoți, ți elevii seminarului. S’a «fidat mi interi ca Te-Deum, !»pă care aerul ««»mărului, de sub inducerea d-lui Titus Gerne, a rentat ,,Imnul Regal ți diferita cântece ocasionale. La școala normală. — Și tonata normală de învățători ,,V. Lupu“ din orașul nostru și-a sărbătorit azi Marți, intr’un mod cu totul solemn, patronul. Au participat la serbare, în afară de tot corpul profesoral, în frunte cu I. Mihu, directorul, școael, și foarte mulți invitați printre cari sânt de remarcat personalități din cele mai distinse ale orașului. Producția școlară a avut un succes strălucit, profesorii și elevii fiind răsplătiți cu ovații din partea numeroasei asistențe. Onoisii sUoii Histropoltu înî.— Lipsa de fchilorituri.—Chestia al>el Iași. 30. — Pentru ziua de 7 Februarie c., se pregătește o frumoasă serbare la Mitropolie, cu ocazia onomasticei I. P. S. S. Mitropolitului Partenie Glinceni al Moldovei și Suceavei. In dimineața acelei zile, se va 0pera la Mitropolie un serviciu divin de un mare număr de preoți, după care va urma o recepție in palatul mitropolitan. Economul Stamati, Protoereul județului, va ține o cuvintare in numele preoților. Seara va avea loc în sala corului Mitropolitan o audițiune muzicală, organizată de acest cor. De câteva zile se simte o mare lipsă de chibrituri în oraș. Debitanții de tutun au cerut direcțiunea M. S. să-i aprovizioneze cu chibrituri, arătând că cele ungurești, cari s’au pus in vinzare, sau epuizat. — E mai aiuns de cât sigur că se va aproba licitația ținută pentru alimentarea lakisim cu apă, asupra casei „Omen Bau Gesellschaft“ care a făcut oferta cea mai avantagioasă. Se știe că oferta inginerilor români n’a fost primită. D. inginer Ioan Cantacuzin, directorul serviciului aducțiunii apei, a telegrafiat d-lui Lascar, primarul Iașilor, că oferta societății „Union“ e cea mai convenabilă, și Sus fjîSsvirX vis Basarabia— Agitația inginerilor.— Svon necunliifinal Iași. 30.—Persoane sosite din Basarabia vestesc că acolo gerul e îngrozitor ; in noaptea de Luni spre Marți a bântuit in întreaga Basarabie un viscol înspăimântător , într’un sat numit Mozgorov, casele au fost aproape toate distrusa fiind prăbușite de groaznicul vânt și acoperita de zăpadă. Sunt multe victime, fără insă a se putea precisa numărul. La bariera Călărași din Chișinău a fost găsite într’un car cadavrele a două femei și al unui copil, înghețata. Aceleași persoane sosita anunță că Basarabia, ln vederea alegerilor, domnește o adevărată teroare. Membri „Ligea patrioților“, răspândiți pretutindeni, agita masscîe îndemnând la masacrarea intelectualilor, a revoluționarilor și a evreilor. Evreimea este alarmată de svonul că in caz de vor fi aleși în Dumă adversarii birocrației, se va produce la Rusia o agitație pentru masacrarea evreilor. — in urma refusului de a se încredința inginerilor români efectuarea unor lucrări mai mari cum e aiacarea apei la Iași, aceștia au horât să inceapă o campanie de preandare in public printr’o serie de inguniri în diferite orașe ale țării. — Copii a Emilia Popescu, din str. Basarab, a murit carbonizată. — Aici la Iași au venit din București știri că o neînțelegere gravă a term chat între miniștri și că o criză este iminentă. Portul Suliia blocat de ghețuri Suilina, 30. — Mari cantitătți de ghețuri, aduse de un vial puternic de Nord, au blocat portul Sulina pe o întindere de 2 mile, făcând astfel imposibilă trecerea și eșirea pa canal. Toate încercările făcute în scop de a sparge acest reroeus au rămas zadarnice. Vaporul poștal „Lloyd austriac“, sosit din Constanța se află în raza portului, neputând intra pe canal. Mai multe vapoare încărcate cu cereale, așteaptă că pleca sura mare. Numai un vînt de la sud va elibera portul da acest biocus. Arestarea unor revoluționari litri șyiYri macedoneni T.Măgunde, 30.— Poliția a reușit să primea doui indivizi bulgari ttjacedoneni. Numele, in interesul cercetărilor nu-l dăm. Acești indivizi storceau bani In nuștere comitetului macedonian, de la bulgarii din tară. Astfel aici au ammenințat cu moartea pe brutarul Ivancea Petruiîi dacă nu la va da 200 lei. Actele de care se serveau ca fiind din partea comitetului, precum și pașapoartele sunt false. Se bănuește a avea ramificații in fără. In curând amănunte complecte. 1 FOI IELE AGENȚIE! «I DI STIMATATS Parlamentul greccoc Atena. 30.— Camera și-a reluat lucrările. Guvernul conservă majoritatea. Agitația opoziției bulgare Sofia. 30. — Opozițiunea a început o violentă campanie contra guvernului; aian&eri s’afi ținut in mai multe orașe din provincia întruniri de protestare. Duminică se vor ține noi mari întruniri la Sofia și în toate orașele mari din Bulgaria. Partizanii guvernului proectează și dînșii un meeting la Sofia tot pe Duminecă. Sunt temeri de dezordine.fectiv în serviciul unei chei politice. Fejet a mai avut raporturi și cu cabinetul Fejervary. Monte prăbușit în Grecis Viena. 30. — Telegramă din Atena. Muntele Aghios Adelphi, din lanțul Taigeto, s-a prăbușit, distrugând câteva sate. Populațiunea a izbutit să fugă la timp. Nu se cunosc cauzele curiosului fenomen. Ziarele amintesc că și anticul oraș Sparta a fost distrus la anul 410 înainte de Christos de o colosală prăbușire a muntelui Taigeto. Președinția Reichstagului Berlin, 30— S'a stabilit acum că centrul va renunța de a avea pentru sine postul de prezident al Reichstagului. Partidul nu crede oportun să-șî asume direcțiunea Reichstagului, dat fiind că guvernul vrea să continue lupta contra centrului care, din această causă, se va mulțumi cu locul de prim vice-președinte lăsând postul de președinte conservatorilor. Căderea lui Fehim-Pașa Viena. 30. — Telegramă din Constantinopol. Ancheta în afacerea Fehimpașa. sa lórimnul. Sultanul, care a asistat personal la ultimul interogator, a trimis pe Selim-pașa la ambasadorul german spre a-I cere dacă era dispus să acorde o impăciure. D. von Bieberstein a răspuns că Constantinopolul trebui să fie liberat de prezența lui Fehim-pașa. E probabil că Fehim-pașa va fi exilat la Brusa. Nu toată generala satisf acțiune pentru căderea lui Fehim-pașa, turcii deplâng faptul că o putere streină i-a provocat căderea. Chiar Sultanul e oarecum plictisit de a nu fi putut apăra pe favoritul lui și a cedat numai pentru că știe că în dosul ambasadorului stă Împăratul Wilhelm. Prinderea unui casier ungur regar Viena, 30. — Se vestește din Fiume că aseară a fost arestat in stațiunea Kapsvar casierul bancei populare ungurești Párkány, fugit cum se știe, cu o sumă de 40 de mii. de coroane. Startul lui Lueger Viena, 30.—Știrile de azi asupra stării lui Lueger sunt întrucâtva rele. Bolnavul n’a petrecut bine noaptea și deci azi dimineață era mai puțin înviorat și vesel ca it»rl. Frigurile i s’au reîntors de asemenea, iasă in formă ușoară. Ideea spiriturară a 12 gazetari germani și englezi Berlin, 30. — Se vestește din Stockholm că cunoscutul publicist englez Stead, intro conferință asupra interviciului său cu cancelarul german, prințul de Buelmo, a declarat că cancelarul i-a spus cum că împăratul, generalii și toți bărbații de Stat voesc pacea și că numai ziarele nu o voesc. Cel mai bun mijloc pentru menținerea păcii ar fi spânzurarea a 12 redactori influenți, incepându-se de la „Kölnische Zeitung“ și de la „Tymes“. Stead are o mare adnarațiune pentru împăratul Wilhelm pe care îl consideră entusiast pentru pace. _____ ÎLTI IA ORA ima*m h mm Sssne iatisipul a © fdt în alta catastrofă minieră In Rusia. Mulți morți Bachmut, 30.—Un violent incendiu a isboenit li minele de Imlio de la l’etromarieff. Numeroase persoane afi pierit in flae&iT. S’afi scos deja 14 cadavre. Deschiderea parlamentului Londra. 30.—Regele și regina s’au dus după amiazi cu suita într’un cortegiu solemn, sub escortă militară, la Parlament pentru a deschide sesiunea. Cu tonă ploia cea mare,mulțimea adunată pe străzi a aclamat pe suverani Londra. 30. — Deschiderea Parlamentului a avut loc cu ceremonialul obicinuit in prezența perechei regale. Regele Eduard citit discursul trenului relevând raporturile amicale cu puterile străine și și-a exprimat satisfacțiunea pentru vizita emirului Afganistanului in Indii. Discursul, vorbind despre divergențele de opiniuni dintre Camera comunilor și Camera lorzilor, declară că guvernul se silește să aplaneze dificultățile. Parlamentul se va ocupa de cestiunile privitoare la dezvoltarea autonomiei Irlandei. Discursul anunță o serie de proiecte de legi. Londra. 30. — Camera comunilor a Început discuția Adresei. Demisia cabinetului Oiatulez Mapa, 30. — In ședința celei de a doua Camere, președintele ministerului a anunțat că cabinetul a preserat demisiunea sa reginei din causa respingerii biugerului războiului de către prima Cameră. Starea 3:«( Lueger Viena, 30.—Starea primarului Lueger a fost azi mai rea; bolnavul a dormit mai toată ziua și nu a primit pe nimeni. Spre seară s-a produs o ușoară ameliorare. Foametea lui Rusia Petersburg, 30. — Agenția Westnik declară ca nefundate svonurile că Rusia ar fi cumpărat grâne in streinătate și adaogă că grâul trebuincios până in Maint pentru districtele aflate în lipsă au fost deja cumpărate in Rusia; alte cumpărături nu mai sunt așadar necesare. Inspectorul poliției utttrucaste Berna, 30.—Colonelul Armin Müller, care a fost propus ca inspector al poliției marocane, are intențiunea de a alege pe căpitanul de infanterie Fischer, care e cetățean elvețian, actualmente la Marsilia, ca ofițer de ordonanță. Consiliul federal a declarat el nu are nimic de obiectat. Se creda că Sultanul Marocului a primit deja propunerea consiliului federal in privința inspectorului general. Starea rebelul Suediei Stockolm, 30.—Regele Oscar, a cărui sănătate s-a ameliorat in cursul săptămânei trecute, a făcut ori o primă preumblare. Persecuția grecilor In Bulgaria Constantinopol, 30. — In ședința de asaltă eri a sinodului patriarhatului ecumenic, s’a citit raportul mitropolitului Icarie din Filipopole de la 1 Februarie, în care se spune că persecuțiunea grecilor in Bulgaria continuă dar că grecii sunt gata a se jertfi pentru religiunea părintească. Vapor scufundat - Oameni înecați Nerv-York. 30.— Vaporul «Larchnmont» s’a ciocoit cu o corabie între Blockismsul și Rnodeislands și s’si scufundat. Vaporul sirea pe hord cu ia de pasageri ; se crede că mai toți s'au înecat. Promisiunea șahului estre popor Restabilirea liniștei Teheran. 30.—Șahul a trimis Parlamentului un manifest prin care fagăduește să Îndeplinească toate dorințele poporului permițând expres ca guvernul țărei să se numească constituțional. Manifestul a fost telegrafiat la Tabris, unde mulțimea ocupase arsenalul și indusese biurourile administrațiunei. In prezent liniștea s’a restabilit. Iminent războiu în America centrală Panama, 30.—A sosit aci președintele repubblicei Honduras. Sosește știrea că Nicaragua’ concentrea 2. numeroase trupe in granița hondurasului și că se așteaptă in curând o năvălire pe teritoriul Hondurasului. TELEFIR.AHF.L8 PARTICIURE ale ziarului «Universul» Sosite in timpul ssfirsi Groaznic incendiu : Un întreg cartier amenințat cu distrugerea Buzzil. 30.Azi. La orele 9 seara, un incendiu groaznic a isbucnit La proprietatea Tănase Aibaleschi din strada Boterogel. Focul ia dimensiuni eclosate turi formându-se intr*mi adievărat dezastrui. In momentul când telegrafiez, incendiul a cuprins încă SS prăvălii. Un întreg cuartiere amenințat cu distrugerea, prăvăliile fiind aproape lipite una de alta. Apa lipsește cu desăvârșire, gurile de apă find înghețate. Pompierii au sosit cu întârziere o temere de ea dezastru mai mare ca cel din 18S9. Miniștrii muntenegreni renunțând la o parte din stipendiile lor Ce tinge. 30. Toți miniștrii au renunțat la o parte din stipendiile lor în favoarea tesaurului Statului, mulțumindu-se numai cu alte GOOD franci pe an, pe cînd pină acum primeau 8000. Acesta e cel mai mic stipendiu ministerial de pe continent. Preoți și ziariști polonezi condamnați în Germania Berlin. 30. — Până acum au fost condamnați 12 preoți polonezi între 11 luai și șase săptămâni de arest simplu sau de fortăreață, pentru ațâțare la greva școlară, iar cinci redactori de ziare și o altă persoană între 23 luni până la două săptămâni. Reformarea legei de lesmejestate în Germania Berlin, 39.—• Cancelarul Buelow a însărcinat pe secretrul de Stat la ministerul de justiție, să elaboreze un proiect de lege prin care să se limiteze acuzațiunea de lesmajestate. Proiectul va fi prezintat Reichstagului, de va fi posibil încă in sesiunea aceasta. Refuzul Elveției de a extrăda pe doi ruși Paris, 30. — Depeșă din Losana (Elveția). Tribunalul federal a discutat, în ședință plenară, cererea de extrădare a trei ruși, acuzați că au luat parte la jăfuirea oficiului de la Duschet, în Caucas. Judecătorul raportor Merz a constatat și a expus tribunalului că jaful acesta a fost comis de partidul revoluționar în scopuri politice și deci extrădarea ar fi nejustificată. Sultanulj Turciei încurajând desordinile din Maroc Londra. 30.—După știri sosite din Tanger, sultanul Abdul Hamid al Turciei ar fi adresat o scrisoare pretendentului marocan, în care ie spune că poate compta pe amiciția sa; împreună cu senioarea, sultanul i-ar fi trimis o splendidă sabie, a cărei valoare e socotită la 1000 lire turcești precum și un minunat cal. Produce mare surprindere acest amestec al sultanului în desordinile din Maroc. Moartea unei principese.— Câștigătorul unui milion dând Luni pentru săraci.— Știre confirmată Roma, 30.—A murit principesa Cristina Bonaparte, vara lui Napoleon 111, fugită în 1876 de la Paris. Ea era in vârstă de 63 de ani. Elvețianul Leemann, despre care v’am iert că este câștigătorul minumitul de la loteria din Milano, și-a luat banii și a dat 20 de mii de franci pentru săracii din Milano. Ziarul „Tribuna" confirmă știrea că sultanul a admis toate cererile lui Degiorgi în privința jandarmeriei din Macedonia-O principesă germană căsătorindu-se cu un fost supus român Berlin. 30. — A doua fiică a fostului ambasador german la Viena principele Philip Eulenburg, care, precum se știe, e unul din sfetnicii cei mai intimi ai Împăratului Wilhelm, s-a căsătorit cu fostul secretar privat al tatălui ei, Jorralinek., născut român. Scopul vizitei ministrului de externe bulgar la Berlin Viena, 30. — Cercurile diplomatice de act comentează în mod viu călătoria ministrului de externe bulgar la Berlin și atribue acestei vizite o mare importanță politică. Se crede că Stanciov vrea să dobândească la Berlin sprijinul Germaniei pentru un demers pe care Bulgaria are intențiunea să-l facă pe lângă Poartă, în interesul elementelor bulgare din Macedonia. Aceasta în vederea apropiatei reforme a justiției in Macedonia. Bulgaria coruptează pentru aceasta pe marea influență pe care Germania o are actualmente pe lângă Sultan. Orxitnul telegrafic al marelui vizir f ss chestia aromânilor Viena, 30. — Telegramă din Constantinopol . Marele vizir a trimis inspectorului general, Ikimi Pașa, și celor trei guvernatori ai vilanlelor macedonene următoarea depeșăcirculara de mare importanță : „In urma plângerilor locuitorilor români ca sunnt iînpedicațî isi ol’scnirea serviciului divin și in instrucțiunea lor in limba română, că sunt oprimați și persecutați, vă fac cunoscut,in ordin imperial, că toate astea nu treime să se mai repete“. Marele vizir, enumerând unele din aceste plângeri asupra atitudinei dușmănoase și a provocărilor capilor religioși greci, amintește că acum 13 ani s’a încheiat, intre pariarhul grec Dionisios și marele vizir Iotamil Pașa precum și ministrul da culte Djered Pașa un acord după care patriarhatul permitea românilor să se închine și să învețe la școala in limba Ier. «Drept aceea—adaogă marele vizir—sa făcut patriarhatului o nouă invitare din partea Portei, la care patriarhal a răspuns că va lua dispozițiunile necesare numai atunci când o atare cerere va fi făcută lui însuși de către români. • totuși, episcopii greci și complică lor îndrăznesc a păstra o atitudine contrară,sporind motivele de ură și dușmănie prin asasinarea notabililor români, cum s’a întâmplat și deunăzi in vilaetul Ianina. Poarta nu poate să asiste nepăsătoare la aceste continue excese Marele vizir însărcinează deci pe inspectorul general și pe valii să ia măsurile necesare pentru a se opri la viitor provocările și alte deplorabile incidente de această natură, contrarii decisiunea în chestiune. O manoperă grecească Viena, 30.—Depeșă din Atena ! Respândindu-se in orașul Volosvonul că localitatea Beaslav, de la fruntaria dinspre Macedonia, aproape de Larisa, era punctul unde se adunau bandele grecești spre a trece în Macedonia, consulul englez din Vole, d. Merlin, s’a dus la Beaslav spre a se convinge de adever, insă n’a isbutit a găsi nimic din ceea ce ar fi putut să întemeieze svonurile. In afacerea escrocului Fehke Pașa Viena, 30. ■— Telegramă din Constantinopol : In legătură cu afacerea lui Fehim Pașa, autoritățile se află în căutarea fostului său adjutant Sureya-bey, care ar fi fost maistrul lui Fehim Pașa in arta de a exercita șantagii. Sureya-bey, după ce ar fi strins o mică avere cu hoțiile, s’a refugiat acum un an in streinătate, ducând cu sine multe scrisori compromițătoare ale lui Fehim Pașa. Acum el s-ar afla la Marsilia unde are de gând să publice scrisorile în chestiune. Expoziție inisstriaiîi și revistă navală internațională Londra, 30.— Din luna Mai, până în Noembrie 1307, va avea loc la Norfolk (Statul Virginia din Statele Unite) o mare expoziție industrială. In legătură cu aceasta, la coastă, în portul din apropiere Hampton Roads, va avea loc o revistă navală internațională, la care vor lua parte mai toate Statele europene. Germania și Austro-Ungaria vor trimite câte două crucișători. Despre nouile destăinuiri în afacerea Bonmartini Roma, 30.—Parchetul din Bolonia, in urma destăinuirilor doctorului Nardi asupra adevăratelor împrejurări ale omorîrea contelui Bonmartini, a început deocamdată, în secret, noul cercetări. E de crezut că cercetările au de scop aflarea aceluia care a executat de fapt însărcinarea de a ucide pe Bonmartini și pe urmele căruia poliția ar fi acum. Destăinuirile lui Nardi sunt atât de amănunțite și lămuresc atâtea puncte ale procesului rămase in intimerer, incât eaprape imposibil ca ele să nu merite crezămint. sobei la un servitor poliția a gătit o altă mașină de aceeași construcțiune ca și cea d’îmâini, și care de asemenea era învelită cu pânză de același aspect ca cealaltă. (Telegramele »articulare ele ziarul c ă »universul*) Asupra extrădării unor revoluționari ruși refuzată de Elveția Paris, 30. — Se anunță din Lausanne (Elveția) că extrădarea celor trei caucazieni, care a fost refuzată de tribunalul federal, se referea la cazul fraților Kerselidze și Magalof, cari in toamna trecută, au furat din casa Statului, la Duschap, suma de 313.000 ruble și s-au refugiat apoi în Elveția. Extrădarea a fost refuzată pe motiv că e vorba de un delict politic. Alte amănunte asupra aienzatului proiectat contra lui Wille Berlin. 30. — Telegramă din Petersburg.— Privitor la descoperirea unei mașini infernale in locuința contelui Witte, se mai anunță că lădița cu mașina infernală găsită în sobă a fost transportată de polițiști in curte. Lădița conținea un mecanism de ceasornic, o bombă și o mare cantitate de nitrogheeria. Mașinăria ceasornicului era oprită la 3 și jumătate. Explozia trebuia deci să se producă des de dimineață, când toată lumea avea să doarmă. Mașina infernală a fost introdusă in sobă probabil prin coș, de pe acoperișul casei. Explozia ar fi lovit mal cu deosebire pe servitorii casei, deoarece camera de dormit a lui Witte nu era în imediată apropiere a aceleia in care s’a găsit bomba. Pare sigur că atentatul era pus la cale de către „Banda neagră“. Amănunte asupra atentatului proiectat contra unui transport de bani Berlin. 30. — Telegramă din Petersburg.Privitor la zădărnicirea atacului înpotriva unui transport de bani ai statului de la oficiul vamal la vistieria Statului, se anunță că polițica politică primise acum câtva timp o denunțare anonimă că se plănuește un nou atac. In urma acestui denunț, poliția exercită o severă supraveghiere. In ziua de 9 Februarie st. n. niște polițiști secreți observară că pe cheiul Fontanka, in apropiere de podul Kalinkin, ■se opriau mai multe grupuri de tineri cari discutau câtva timp între ei și apoi dispăreau. Atenția polițiștilor fu atrasă și de faptul că tinerii se apropiară de mai multe ori de vizáiul unei sănii publice. Deodată polițiștii secreți se îndreptară spre un asemenea grup și scoaseră revolverele, strigând : „mâinile sus!“ Atentatorii o luară la fugă in diferite direcțiuni. Trei dintre ei se urcară în sanie și dispărură. Sania fiind insă oprită in drumul ei de un camion, el trebuiră să o părăsească, dar fură ajunși de către polițiști. Unul din ei fu amețit de o lovitură dată cu mânerul unui revolver Toți trei fură prinși. Alți doi atentatori au fost imediat arestați de polițiști, după o scurtă luptă. De asemenea fu arestat și vizitiul săniei, care era un tovarăș travestit al atentatorilor. Arestații au fost transportați la fortăreața Petru și Pavel. Ei refuză orice explicațiuni. Toți aveaut arme asupra lor. Mai mulți tovarăși ai atentatorilor au înbutit să fugă. După imprăștierea bandei de atentatori, trecu pe la locul unde au avut loc toate aceste incidente, trăsura cu transportul de bani ai Statului, in sumă de 400.000 ruble. Toți cei arestați au fost predați tribunalului marțial. Guvernul rus consternat de victoria cădeților la Moskova Berlin, 30. — Telegramă din Petersburg. Strălucita victorie a partidului cadeților la Moskova, cu tot trrajul îngrijit al elementelor electorale și cu toate neinfrânatele presiuni exercitate asupra alegătorilor, a surprins pe guvern, care se aștepta cu siguranță la izbânda „Uniunea Octombriștilor“ și „Adevăraților ruși“. Guvernul e atât de consternativ cât se gândește la recunoașterea, în cele din urmă, a partidului cadeților. Presa opoziționistă așteaptă de la victoria de la Moscova o însemnată înrîurire asupra tuturor alegerilor. Teroriștii omorând pe doi trădători în biserică Berlin. 30.—Depeșă din Petersburg . Se anunță din Stanstzwo (guvernămîntul Kielce) că o bandă de teroriști a ridicat pe doui necunoscuți, i-a dus în biserică, i-a legat sdravăn, i-a silit să stea un genuchi în fața altarului apoi i-a ucis trăgând în spatele lor gloanțe de revolver. Se crede că ambii asasinați sunt teroriști cari s’au făcut vinovați de trădare, destăinuind poliției decretele partidului lor prin Másra ii a iera irilor «În cer la ifrafeva întrunirea de primăvară ZIUA I-a — Marți, 21 Aprilie — Premiul de primăvară. —■ Gentlemen-riders, pentru armăsari, epe și jugani de ori-ce rasă și da orî-ce proveniență, de la 3 ani in sus. Caii, cari nu sunt de pur sânge, primesc 3 kg. descărcare. Distanța 8000 metri. Intrarea 50 tei până la 15 Aprilie 1907. Premiul 1, 1000 tei ; premiul 1î, 200 lei. Premiul prefecturel.—Alergare plată, pentru armăsari, epe și jugani de pursânge de 3 ani și mai sus, nășcați și crescuți in țară, înscriși In stud-bijokul român, toți caii de vânzare pentru 4000 lei. .. Distanța 2200 metri. Intrarea 59 lei până la 15 Aprilie 1907. Premiul 11000 M ; premiul 11200 lei. Premiul salscriitorilur. — Alergare plată, pentru armăsari, eps și juganî din orice țară și de orice rasă, de 3 ani și mai sus. Câștigătorul, în schimbul premiului, devine proprietatea subscriitorilor, printre care se trage la sorți în sfertul de oră care urmează alergărei. Distanța 2400 metri. Intrarea 80 lei până la 15 Aprilie 1907. Premiul I, 200 lei. Premiul ministerului tic raztroie. — (Condițiuni oficiale). — Garduri, pentru cal de ori-ce rasa doîi anî și mai sus, aparținând ofițerilor armatei române. Călăriți de ofițeri in activitate sau rezervă. Distanța 3000 metri. Intrarea 20 lei până la 15 Aprilie 1907. Premiul I. 600 lei; premiul II, 150 lei, și premiul III, 100 lei. Premiul Viitorului. — Alergare plată, pentru armăsari, epe și jugani, de la 3 ani în sus, născuțî și crescuți in țară de locuitorii comunelor rurale, aparținând locuitorilor din comunele rurale din județul Dolj, încălecați de proprietarii lor, îmbrăcați în costumul național, având la brațul drept o culoare distinctivă. Distanța 2000 metri; intrarea până la 15 Aprilie 1907. Premiul I 200 lei ; premiul II 80 lei ; premiul III 40 lei ; premiul IV 20 lei ; premiul V 10 lei. ZIUA II-a —oul. 26 Aprilie — Premiul comunei Craiova —Gentlemen-riders și Jockey, pentru caii cari au alergat, fără a câștiga în ziua precedentă a alergărilor din Graina. Distanța 1500 metri. Intrarea 60 lei până la 15 Aprilie 1907. Premiul I 1600 lei ; premiul II 300 lei ; premiul III 100 lei. Premiul armatei. (Condițiuni oficiale). — Alergări de garduri, pentru cai de ori-ce rasă și de ori-ce proveniență, de 4 ani și mai sus, aparținând ofițerilor armatei române in activitate și călăriți de ofițerii in activitate. Distanța 3000 metri. Intrarea 15 lei. Premiul I 500 lei ; premiul II 150 lei ; premiul III 100 lei. Premiul Jockey - Clubului din Craiova. — Alergare plată, pentru armăsari, ape și jugani de pursânge, de la 3 ani in sus, născuți și crescuți in România, înscriși în Stud-book român. Distanța 2200 metri. Intrarea 125 lei până la 15 Aprilie 1907. Premiul I 4000 lei , premiul 200 lei. Premiul Olteniei.Handicap- Liber, pentru armăsari și ape de pursânge român, de 3 ani și mai sus, cari au câștigat premii în România și au sosit întâia sau al douilea. Distanța 2400 metri. Intrarea 100 lei până la 10 Aprilie 1907. Premiul I, 1800 lei; premiul II, 200 lei. Premiul căilor ferate române.—Garduri, handicap, pentru cai din ori-ce țară și ori-ce proveniență în vîrstă de 4 ani și mai sus, cari n’au câștigat in tot timpul de când aleargă, o sumă de 10.000 lei. Genemen-riders si Jockey. Distanța 2SO0 metri, intrarea 60 lei până în 10 Aprilie 1907. Premiul I, 1200 lei ; premiul si un obiect de artă. AVIAAAAAAAA In urma întrebuințării abusive a numelui nostru, subsemnații declarăm că numele de Callimachi nu aparține nici familiei Catargi, nici familiei Papadopol din Tecuciu. Singurii reprezentanți al neamului nostru, în linie bărbătească, după fiațiunea dovedită, in lucrările lor istorice și genealogice, de d-nii Ilajdeü (,, Columna lui Traianul), Xenopol („Istoria și Genealogia casei Callimachi11) Iorga („Documentele familist Carlimachi‘ ‘ spntem numai noi. Alexandru Callimachi loan Callimachi Stăncești (Botosani) VA/V/vS/V V Ziarul călătoriilor va începe in numărul de Marți, 6 Februarie, publicarea uneia dintre cele mai frumoase povestiri cari s’afi scris vre-o dată, povestire intitulată : ARCHIPELE MOMIRILOR și datorită penei celebrului scriitor francez Louis Boussenard. E un mare roman de aventuri, în care eroii, scăpați din Australia, — unde trecuseră de multe ori prin primejdii de moarte,—sunt aruncați de o împrejurare dramatică pe o insulă din oceanul Pacific. Aici, în această insulă pustie și bătută de valurile furioase ale oceanului, este ARMLAGA MONȘTRILOR Luptele celor doui eroi împotriva elementelor naturii, împotriva monștrilor marini, și împotriva unui al monstru și mai mare : un dușman de moarte, fant descrise în niște scene pline de interes și de entuziasm. AMIPELAm MONȘTRILOR e o poveste care s’a petrecut in adevăr , e inșirarea unor peripeții de necrezut, cari au văzut insă lumina zilei ?n apele Pacificului. " Xtaeteno Boanti Fost intern al Spit. Brâncovenesc Medic al Spitalelor Eforiei Consultațiun . 2—5 — Pentru săraci gratuit — 211, Calea Vieleriei, 214 1808 T&ATE J2( BOVUEZAU) — (Sala Etforiei) — Miercuri 31 Ianuarie 1907 BĂLUL VIOLETELOR firmei Bai SXascat lușfit-hîîe Bencluiul casierului OAâiY cea mai mare atracians a Carnavalului SINGURUL BAI MASCAT unde se dansează La ora 12 Teatrograful Pa'6 Fabres cu Seensie cele afi pisenic fara psidsa unde se poate vedea numai la un Bal Mascat —Lojile garnisite cu violete naturale.—Prețuri populare teatrul Tyríe-In serile de 23, 24, 25, 20, 27, 28 Februarie și 1 Martie CELEBRUL SOCIETAR al comediei franceze fi® FIBAUD? vada senplc represenlațiunl BILETELE BE PE «8» U LWPES8MBE MAPELE ORC HG M.BEKETOW INI CIRCUL SI3MM.1 Miercuri 3! lanaarls 1907, ereíö S sasra MARE liiGfî-LIEE Debutul celor mai renumiți artiști. — Program ales compus din 14 numere în două pârti Ä VI de Mare Consareața de Lupte internaționale pentru premiul București de iei 8000 Astă-seară vor lupta : Atérje contra Aü Kalingii; John Pohl Ales II contra Pietro de Beige ; Oetinger contra Sbysko ; Burguariit contra Const,le Marin: începutul luptelor la orele 10 seara. Neconsolații : Olga,Al. Oprescu cu copiii Ștefan și Paraschiva, Maria C. Oprescu, Smaranda Păun, Ana Rădulescu, Elisaveta Păun, cum și familiile: Steriadi, Petre Thomescu, Nicolae Dobrescu, Maria Biciola, Constantin Thirman, Vasile Stamatescu, Gheorghe Petrovici, Gh. Mihailescu, Ion Dragnea, Marincea Ghigheanu, Alexandru Draconescu, Gh. Dobriceanu, Paulina Demetresei, Ana Dancovici, Jean Panaiot, Constantin Petrescu, Florian și Mihail Oprescu au durerea are face cunoscută perderea prea iubitului lor soț, părinte, fiu, nepot, ginere, cumnat și ver Alexandru C. Oprescu COMERCIANT in elate de 12 aui încetat din viață, după o scurtă și grea suferință, Marți 30 Ianuarie a. c. Și roagă rudele, prietenii și cunoscuții să bine-voiască a asista la ceremonia funebră ce se va oficia azi, Miercuri, 31 Ianuarie, orele 3, la domicilul defunctului, in strada Tudor Vladimirescu No. 5, de unde cortegiul va porni la cimitirul Serban-Vodă. Jalnicii : Zoe Dobriwolski, Constantin CaramalaUi,Ana Maghiaru, Ion, Alexandrina, Șerban, Elena și Gheorghi# Maghiaru, Elena Pastia, Maria Riga, Elena și Dimitrie Hernia, familiile Deleanu, Nestor și Daniilescu, au durerea a vă face cunoscute încetarea din viață a iubitei lor soră, soacră, bunică și mătușă MARIA MAGHIERU« etate de 87 de ani încetată din viață tn ziua de 29 Ianuarie 1907 înmormântarea se va face mâine. Jou î 1 Februarie, ere!« 10 a. m. Cortegiul funebru va porni de la locuința decedatei Bulav, Elisabeta 52, iar rămășițele pământești vor fi depuse la mănăstirea Pasărea. Rugațivă pentru ea. Șampanie 2.90 Butelia pentru Logodne, Nunți, Petreceri etc. Șampanie bună cu 2.90 butelia pentru introducere. Ti.-,ană cu 2.60 butelia. Expediție, in toată țara, în colete poștale de 3, 4, 3 butelii și prin calea ferată in lăzi de 6, 12 sau 30 butelii. Comandați prin carte poștală la depozitul I. G. Șerbănescu, Hotel Regal. Peste 10.000 butelii la depozit. 1953 Buebus -roane. Flori înflorite în ghivece și plante diferite. Trandafiri altoiți. Arbori pomi roditori se găsesc mai eftin ca oriunde în Stabilimentul de Horticultura — Stflis S&JZTM — Str. Clemenței ti, curtea bisericei Telefon 1960. 1913 Doctoral 800ÎSGS Special in boale interse, sifilitice (lumești) și de piele No. 38, Sîsraus Săruți este. 3S vis-a-vis de Biserica Bărăției Consuli, de la 8—9 și 1—4 p. m. — Pentru săraci gratuit — 1948 Reclamatul centum , DENTIST AMERICAN după o îndelungată practică la New York s-a întors în Capitală și și-a reluat consumațiunile, in Cabinetul seedentar din STRADA CLEMENȚEI, 8 (Piața Palatului Regal) de la 9—12 si de la 2—31585 Gire ArtilD mm umili Calea Victoriei 63, Telefon 20/2$ (vis-a-vis de Palatul Atheneului) Cea mai frumoasă pozițiune a Capitalei, alături de Palatul Regal 80 camere toate la față, mobilier absolut nou, comfort complect, lumină electrică, băi calde și reci. — Preturi reduse — Pentru d-hii Senatori și Deputați aranjamente speciale.1651 Iim Jim București. — Telefon 11 j0 Hotel de primul rang in centrul Capitalei. 80 camere toate la față, bine aranjate. Trecând- l sub o nouă administrație se t recomandă d-lor pasageri, Ca 1 mere de la 2 lei in sus. Pentru domnii deputați și senatori se fac aranjamente speciale. 1361 Plătim maximum Cumpăram Bijuterii aur, argint, smaragde, perle, briliante, diamante, monede, obiecte antice și recepțiele muntelui de Pietate. CONSTANTINESCU , Str. Carol 156, vis-a-vis de Polak Ghemat prin scrisoare, vin și domiciliu. 1707 i Analize cefiloiede de Urină [ Spate, stage, etc., efectuiază in j 3Tn-s. g. BNATIANU 5, Telefon limMiir. fi, SOSI Singurul dr. în medicină cu o practică de laborator de 13 ani și de 9 ani șeful Laboratoriului spi 1talului Filantropia. “ Vase pentru urină etc., instrucțiuni, tarife se trimit gratis Dr. George Fischer , specialist în min üma «ei Consult, de la 11-12 a.m. <to la 4-7 p.m. »7. STRADA îI O ALINEI, 27 _______1 Casa Alimănișteanu, 1824 TIEÜIfi~POPESCUr Fost judecător de instrucția — JIWGCJST — Se ocupă și cu consolidări de terenuri petrolifere — Strada Antim. 34 — 1885 ______________________ D-rul Ion Ioso și Membru al societăței de trrilogie din PARIS lucrând mai mulți ani în specialitatea genito-urinară In serviciul profesărilor Cisyon și Uharran in spitalul Hooker din Paris S'A REÎNTORS IN ȚARA Instalațiune specială după sistemul clinicei de la Neeher —Ca»3ulta!iasii B © ist ® iu'isi&1,8— 25 p. m. Str. G. 6. CaptacuzinS fi3, 73 bis B90T8RR.BEPETELEITZ —No. 80, Calea Rahovei, No. 80— — Tű £ M @ S — Special boale de femei și copii (faceri) tratează asemenea bule interne de piele și lumești Basî dhatlssT 8—10 dims? 4—6 d *. 1854 mM Hedmi B&mms BmissMMmmmsmmaaaaam Mteeiă KătmaumtaexsBstamumBB BE AMEMBAT de la 23 Aprilie 1909. Moșia mea Caraharman din plasa și județul Constanța pe malul Mărei, un singur trup de 2260 pogoane toate arabile, din care 600 pogoane ogoare sterpe (parloga sau radas) libere in toamna anului 1908. Magazie de piatră pentru 1.000 lile. Doritorii se vor adresa la proprietar. 1903 Alb. 1. I.Ipatii București, Hamu cu Teiu 22 SOCIETATE Anonimii Houiână pe Acțiuni POMPE l UNEIME Se aduce la cunoștința d-lor acționari că în ziua de 18 Februarie a. c., orele 4 p. m., va avea loc la sediul Societăței, Calea Moșilor No. 74, adunarea generală ordinară cu următoarea ordine de zi : 1) Raportul censorilor ; 2) Aprobarea bilanțului; 3) Descărcarea consiliului de administrație de gestiunea sa ; 4) Alegerea administratorului delegat, membrilor in consiliul de administrație și censorilor. D-aiî acționari vor depune cu zece zile înainte de adunare acțiunile d-lor la d-l administrator delegat D. P. Voinescu, str. Colțea No. 8, conform art. 31 din Statuie. In caz de amânare adunarea se va ține în 24 Februarie, orele 4 p. m. Consiliul de administratii. Br.fi. Alexandrescui Cossiilkuisî S’ta—s’ta p. fi!*. - Strada Melodiei 6 «* J3JJ englez. LOCOMOBILE IDEI. URUITOARE BOGAT ASORTIMENT DE PIETRE FRANCEZE Un mars numit ag misisu bustok, pancTAB & ei« se ai’iu îsi depozit pentru predare prompta W . STRASISEIB — FURNISORUL CURTEI REGALE — București, str. Smârdan 20.—Siruila. — Craiova. — Botoșani 1008 Sr. L Wlîim ESTE 1853 Evesiniesiele din Rusia (Telegramele Agenției Române) Despre ixtriba «lin «tisa lui Wille Petersburg. 30. — Cutia de lemn care conținea o bombă și care s’a găsit in casă lad. Witte era ne «pentru o pânză albă ; bomba era încărcată cu o materie explosibilă foarte slabă. Deoarece pânza nu era murdară, se înlătură bănuiala că cutia ar fi căzut pe coșul sobei. Intr’o altă sobă coșarul a găsit un cordon Ș& care l’a dus la poliție. In coșul