Universul, noiembrie 1907 (Anul 25, nr. 300-329)

1907-11-01 / nr. 300

de zahăr, deoarece aceste fabrici sunt cartelate. Se afirmă că în târgușorul Bivolari s’a ivit o neînțelegere între un număr de țărani și arendașul moșiei, din causa unei porțiuni de pămînt, cerută de săteni pentru cimitir. In legătură cu asta se afirmă că etnii săteni din acea localitate s’are aprovisionat cu arme. — Am vorbit erî despre inspecțiile făcute de Mitropolitul Moldovei la Podul Ileacî, Boicești, Dumeștî și Păușești. In unelele locuri Mitropolitul a ținut cuvîntări, sfătuind" pe țărani să vie la biserică, amenințăndu-i că in cas contrar preoții vor refuza să le boteze copiii, să le oficieze cununiile și alte servicii religioase. Misteriosul cadavru de pe șoseaua Mangalia-Constanța Mangalia, 30. Azi, pe la ora 12, între gradinele Karlichioi și TJrluchioi, pe șoseaua ce duce spre Constanța, s’a găsit în șanț cadavrul unui tînăr cu nume necunoscut, împușcat în piept cu 22 alice. Cazul se cercetează". S’a avizat parchetul, inspecția mitropolitului Moldovei Tg.Frumos, 30. — Azi la orele 3.50,a sosit la inspecția bisericilor din localitate I. P. S. S. Mitropolitul Partenie, cu suita sa, venind din comunele Podul Iloaei, Sârca, Brăești și Buznea. La bariera Buznea I. P. S. L., a fost întâmpinat de toate autoritățile locale, in cap cu Ion Iamandi, primarul orașului si Menciu șeful poliței, cu întreg consiliu comunal. I. P. S. S. a inspectat bisericile Sf. Nicolae și catedrala Cuvioasa Sf. Paraschiva. După terminarea inspecției I. P. S. S. s-a dus la locuința primarului Iamandi. La sosirea sa aici I. P. S. S., a fost însoțit de 13 țărani călări și două jandarmi rurali. Mâine, Mercur, I. P. S. S. va lua drumul spre com. Băiceni. Instrucția crimei din Valea Călugăireasca. — întruniri.— Rănire gravă.—Poliți protestate. — Falimente. — Economice.—Incendiu. — Sanitare. —Procesul dintre primărie și șoc. de electricitate. — Cursuri pentru adulți. — Ars de vii.—Festival artistic. — Criminali depuși.—Arestat pentru furt. — Consfătuire.— Arestarra unui nebun.—Furt de lemne..—Atentat. — Întrunire Ploești, 30.— După cum am comunicat atât procesul-verbal, cât și actul medico-legal, relativ la constatările făcute la autopsia cadavrului tinărului Tudor Ion Constantin Dorobanțu, din Coșlegî, despre care se bănuie că a murit în urma bătăii suferite de la primarul din Valea Călugărească, Teodor Constantinescu. Au fost înaintate parchetului, care a repartizat afacerea la cabinetul 2 de instrucție. D. judecător Petre Carpețianu a început era cercetările din această afacere, ascultând o serie de martori, cu care voește să stabilească dacă numitul tînăr a fost arestat 5 zile și bătut în beciul primăriei. Pentru 7 Noembrie au fost citați și alți martori. — Pentru Joi, 1 Noembrie, la orele 3 d. a., membrii Cercului comercianților și industriașilor din Prahova» sunt convocați la Camera de comerț, avind de , discutat mai multe chestiuni. — Duminecă, 4 Noembrie, la orele 2 d. a. membri soc. corpului didactic primar din Prahova vor ține o adunare generală la școala No. 9 de băeți. — Costică Niculescu, din str. Rareș-Vodă, a fost bătut și rănit grav de către un tovarăș al lui de afaceri, anume Costache Răiucu. — In cursul săptămânei trecute s’au protestat de către corpul portăreilor de pe lângă tribunalul de Prahova 58’polițe. — Tribunalul de Prahova a declarat in stare de faliment firma Adolf H. Cohn et Comp., magazin de manufactură «La mielul negru» și ne comerciantul Constantin Brăeuiescu, din Slănic. — Ministerul de finanțe a cerut camerei de comerț un tablou de gumele tuturor fabricanților și angrosiștilor de cherestea din județele Prahova, Dâmbovița și Buzău. Niște cunoscuți au pus foc unei clăi de fin a locuitorului Ioan Ștefănescu, din Gălugăreni. Autoritățile medicale prinzând de veste că brutarii scot pâinea necoaptă, pentru ca să vie mai grea la cântar, au luat măsuri să confisce și să distrugă toată pâinea care se va găsi un în asemenea condițiuni. — Mâine, 31 e., se va judeca de către tribunalul local procesul dintre primărie și societatea de electricitate. Societatea cere 30 mii lei, pe care administrația conservatoare nu a voit să-o plătească, deoarece s’a constatat că societatea nu s’a ținut de condițiunile impuse de primărie, ci stingea lămpile din oraș când voia, consumând astfel mai puțin, deși avea prețul stabilit. ’ D. G. C. Dobrescu, fost primar conservator, s’a oferit să susțină gratis partea comunei in acest proces. — D. revizor școlar G. Tomescu a făcut cunoscut Camerei de comerț că la școalele de băeți No. 1, 2 și 9, se vor preda in toate Duminecile, de la 2 — 5, cursuri pentru adulți, sub conducerea d-lor G. Aldescu, Irimia Vlădescu și M. Nicolescu. In consecință roagă Camera de comerț să intervină pe lângă patronii din oraș să trimită ucenicii și calfele neștiutori de carte la aceste cursuri care încep Dumineca viitoare. Acei dintre adulți cari vor urma ■ 6 ani aceste cursuri, vor căpăta certificat echivalent cu cel de 4 clase primare. — Conilul Nicolae, în etate de 5 ani, fiul lui Gh. Stan Manta, aprinzându-se de la focul din sobă, a fost carbonizat cu desăvirșire. — Mâine, 31 c., se dă în sala «Cooperativa» in folosul instituțiunei «Vatra Luminoasă» un mare festival artistic, cu concursul artiștilor teatrului Național din București. Se va juca și piesa «Fericirea casnică». Serbarea este pusă sub patronagiul d-nei și d-lui primar R. îi. Stanian. — In urma cercetărilor făcute, d. jude-instructor al cab. II a emis mundat de depunere contra indivizilor Vasile Dumitru, zis și Cor Jieanu și Ghița Anca, dovediți ca omonitorî ai locuitorului D. Cimficeru, din Păcureți. Criminalii au și fost încarcerați erî, iar tribunalul le-a confirmat feiandatul. — A fost arestat și condus port locuitorul Procopie Andrei. GhirdovenL ©ara a fost prins cu î niște hamuri pe care le furase de la curelarul Nicolae Ionescu, din piața Cuza-Vodă. — Am comunicat încă de la constituirea consiliului județean, că liberalii locali s’au desbinat, formind două cluburi. Aseară membri grupărei de sub șefia d-lui C. I. Stoicescu s’au întrunit la clubul din str. M. Kogălniceanu, unde au hotârit reapariția ziarului,,Voința Prahovei” și deci ruperea definitivă cu gruparea d-lui Al. Rădovici. — Astă-noapte a fost arestat, fiind găsit fără căpătâi un nebun anume Mihai Delița. El va fi înaintat unui ospiciu. — Au fost arestați Ștefan și Gheorghe Nicolae și Constantin Gheorge, servitori la serviciul barometric, cari au fost prinși astănoapte furând lemne de la d. Ghiță Oprescu-Potcoavă, din calea Romană, și de la d. Jiga Covaci. Astă noapte Nae Georgescu, zis și Neamțu, din calea C.nor 75, a încercat să asasineze cu un cuțit pe prostituata Elena Angelescu, din str. Zmeului 6. Atentatorul a fost arestat. — Aseară funcționarii de pe la autoritățile locale s’au întrunit din nou, sub prezidenția d-lui Georgescu, casierul primăriei, discutând statutul unei cooperative pentru fabricarea pâinei. Acțiunile vor fi de 25 lei, iar prețul pâinei fabricate nu va putea să se urce niciodată mai mult de 25 bani kgr. Din pâinea fabricată se va vinde acționarilor, iar ce va prisosi publicului. Societatea va purta numele de «Pâinea». Zilele acestea funcționarii se vor întruni din nou, spre a alege comitetul diriginte al societăței, astfel ca societatea să poată funcționa cât mai curând. Escursie princiară.—Sosirea d-lui min. Brittianus. — Un grup de preoți la Sinaia.— Vânătoare.—De la castelul Peleș.—Timpul Sinaia, 30.—Azi d. a., la orele 3, A. S. R. principesa Maria, însoțită de mica principesă Elisabeta, au făcut o preumblare in automobil până la Comarnic. La orele 6 s’au întors la castel. — Azi dim. cu trenul accelerat de 11, a sosit in localitate d. ministru Ioan Brătianu, însoțit de șeful său de cabinet. D-lor au mers la castelul Peleș unde au fost primiți in audiență de către M. S. Regele și reținuți la dejun. După amiază, d. ministru Brătianu a lucrat împreună cu M. S. Regele. D. ministru Brătianu a plecat la București cu trenul accelerat de 6 și 16 seara. Azi a sosit în localitate din București un grup de 15 preoți protestanți. Ei au vizitat orașul și edificiile mai însemnate, iar la orele 12 și jum. au fost numiți în audiență de M. S. Regina. Cu trenul de 4 și 11, preoții au părăsit Sinaia. Mâine seară, cu trenul accelerat. RA. LL. RA. principele Ferdinand și principesa Maria se vor duce la vânătoare la schitul Golești, Jiffi, Muscel, proprietatea AA. LI. RR. Acolo vor sta timp de 10 zile. — In cercurile notabilităților din localitate se confirmă știrea că curțile regală și princiară vor părăsi Sinaia definitiv, la 12 Noembrie, luând reședința de iarnă în București. — Mâine dim., la orele 7, o companie din batalionul 5 vânători," cu un efectiv de 300 oameni și în ținută de campanie, vor merge pe muntele Vârfu-cu-dor, spre a face exerciții de tragere. Soldații sunt puși sub comanda d-lui Vasiliu Năsturel. — Timpul e ploios. Resulatul alegerea colegiului 8 județian de Tecuciu Tecuciu, 30.—Azi s’a făcut alegerea colegiului județian, înscriși 986; votanți 409. Au întrunit Neculai Piperiu 409 voturi, Vasile Boureanu 409, Petre Alexiu 409, Const. Fulger 409, Iancu E. Dimitriu 409, Vasile Grigore Tenie 409. Opoziția s’a abținut a fi îndreptată și înpotriva aromânilor. Zilele aceste s’au întâmplat câteva cazuri de această natură în vilaetele Viteskuel și Salonic. Interview cu agentul diplomatic bulgar din Atena Sofia, 30.—Agentul diplomatic bulgar de la Atena, Andrei Toșev, care din însărcinarea ministerului de externe a călătorit prin Macedonia, pentru ca—după cum se spune în mod oficial—să inspecteze agențiile comerciale de acolo, s-a reîntors astăzi, după o absență de 35 zile. El mi-a declarat că cel mai important factor în Macedonia este, ca și mai înainte, elementul macedo-bulgar care însă in fata reformelor manifesta o oarecare rezistență pasivă, deoarece nu se văd rezultatele reformelor. Toșev, care este macedonean și a fost agent comercial la Monastir, recunoaște străduințele cinstite ale organelor de reformă și laudă foarte mult activitatea ofițerilor de geandarmerie streină, dar adaugă că rezultatele de până acum nu stau în proporțiune cu străduințele ce se fac. Prin urmare nu este niciun motiv pentru a se trage concluziuni optimiste. Vizita împărătesei Germaniei la regina Olandei Berlin, 30. — Telegramă din Haga. f)un izvor competent se anunță că împărăteasa Germaniei Va vizita Dumineca viitoare pe regina Wilhelmina, in castelul Betoo. Tulburare universitare la Graz Viena, 30. — Știr! din Graz spun că și acolo universitatea e închisă. Italienii au declarat că nu vor înceta lupta atâta timp cât guvernul nu le va fi satisfăcut pe deplin dorințele. Se prevăd noua desordine, cari, desigur, vor exercita o gravă contra-lovitură in Italia. Noul tumulturi între germani și italieni la Viena Viena, 30.—Azi dimineață, in fața universităței, s’au reinoit tumulturile între germanii naționali și italieni. Aceștia din urmă au reinoit demonstrațiunile în fața Parlamentului, unde a fost o gravă ciocnire cu gardieni, care au făcut câteva arestări. Deputații italieni au intervenit și au izbutit să liniștească pe demonstranți. Pare că universitatea va continua să rămână închisă. TELEGRAMELE AGENȚIEI ROMÂNE DIM STEEIMATATI Ziar francez asupra reformelor agrare din România Paris. 30.— Ziarul ,,Temps“ studiind reformele agrare din România spune că proectul tooelilor agricole constitue un notabil progres și face să dispară mai multe nedreptăți. Ziarul ,,Temps“ aprobă de asemenea proectele tinzând la reconstituirea marșurilor comunale, precum și reforma tribunalelor de ocoale. Ziarul francez declară apoi că partidele politice au datoria de a Încheia armistițiu și de a colabora in mod real in interesul națiune! la rezolvirea unei chestiuni atât de grave, cum este problema agrară. Suveranii germani în Anglia Windsor, 30.—Suverani! Germanie! au luat masa ei! cu suverani! englezi și membri! familie! regale. Știre desmîniită Petersburg, 30. — ,,Agenția Westmk“ spune că știrea răspindită în străinătate cu privire la interzicerea exportului griului din Rusia este lipsită de temei. Incâerare între triburile marocane Larache, 30.— Agenția Havas află că in urma refuzului tribului Kemmis de a plăti impozite, caidul din Arzila a lăsat să se confisce averile tribului, să se violeze femeile, să se ardă locuințele. Câțiva soldați și numeroși locuitori au fost uciși. In urma unei certe între triburile Khlots și Benaissi, o luptă a izbucnit. 2 khloți și numeroși Benaisi au fost uciși. O luptă între cele două triburi este iminentă. TSLSG2LUBLS PULTICUU&E aie ;ia>ui.uî «Universul DIN STREINATATE Oprirea căsătoriei contelui Széchényi cu d-ra Vanderbilt Londra, 30.—Episcopul catolic din America a interzis tuturor preoților diocesei sale să celebreze căsătoria contelui Széchényi cu d-șoara Vanderbilt. Această măsură a provocat cea mai mare sensație. Bandele bulgare contra aromânilor în Macedonia Viena. .50 — «Politische Correspondenz» află din Constantinopol că acțiunea bandelor bulgare din Macedonia începe iLmuTir m un Ml IM Sosite la timpul aortei Un sat prăbușit Paris, 30. —Se comunică din Valence sur Rhône că în satul Felines s’au prăbușit 40 de case. Locuitorii au putut să fugă la vreme. «» Moartea prințului de Bavaria Veneția, 30.—Prințul Arnulf a murit astă-seară. Din Camera austriacă Viena, 30.—Socialistul ceh Nemec protestează in contra numire! ca ministru a cehul»! Prasek, care s’a arătat ca vrăjmaș al reformei electorale și al uvmienilor. Propune, pentru a se da ministerului ocaziunea de a’șî desvolta programul, ca să se deschidă discuția asupra declarațiunei ministrului președinte despre numirea noilor miniștri. Propunerea e respinsă. Klafon, ceh radical, protestează in limba cehă contra intrare a două miniștri cehi în cabinet. Camera continuă in urmă discuțiunea moțiunilor urgente socialiste privitoare la urcarea exorbitantă a prețului alimentelor. Deputatul Renner invită guvernul să ia diferite măsuri printre care abolirea proibițiunii importului vitelor din Rusia, România și Serbia, și cere negocieri cu aceste state în ce privește încheierea unei convențiuni veterinare. Invită de asemenea guvernul de a permite importul de vite în abaton, ce se vor crea d’a lungul graniței regiunilor unde există pericol de introducere a epizotiilor. Către finele ședinței deputatul Nemec interpelează asupra pretinsei revolte a foametei din Nachod (Boemia), unde trupele intervenind ar fi rănit două persoane și ar fi arestat douăsprezece. Guvernul bulgar și activitatea bandelor Sofia. 30.Representantul Angliei a făcut demersuri serioase pe lângă guvernul bulgar, atrăgându-i atențiunea asupra sporirei agitațiunea bandelor bulgare in Macedonia din timpul din urmă și invitându-l să uzeze de toată influența sa pentru a o micșora. A dout crime în Macedonia Constantinopol. 30.—Acțiunea bandelor serbe și bulgare in vilaietul Veskub continuă. Vineri, o bandă serba a atacat satele bulgare Stacin, Dishidi, Kratova și Gradec, din districtul Palanka. O parte din satul Stracin a fost incendiată. La Gradec, casa primarului a fost arsă, primarul a fost găsit mort în mijlocul flăcărilor. In aceeași zi o bandă bulgară a incendiat satul sârb Kiselica. Trei persoane au perit. Arderea unui teatru Moscova. 30. — In teatrul de operă Solodownikov, a isbucnit azi dimineață un incendiu care nu a putut fi stins până la prânz. Acoperișul în parte a căzut. Sub dărâmături s’a găsit cadavrul unui amploiat. Foaierul și bufetul au scăpat neatinse. Maestrul decorațiunilor a perit în flacare. Causa incendiului se atribue unei imprudențe. Duel Paris, 30.— In urma incidentului care a avut loc era in Cameră, în care d. Borteau a interpelat în mod violent pe d. Benoist care propunea reducerea indemnității parlamentare, s’au schimbat martori. Măsuri contra, eiumel Triest, 30.—Proveniențele din Tunis unde s’a constatat în mod oficial ciuma bubonică, vor fi tratate după reglement. Jeul 1 Noembrie 1607 ALFRED LOWEMACH , CL«ü! Depozit äs © pe S Carbissis J&niracii, Brichette BUCUREȘTI.—Calea Victoriei 146.—BUCUREȘTI Aducem la cunoștința Onor. Clienți că vindem SEMNE DE GER CULE! 32 SEMNE DE FAG GIILE! 32 Mia de kilograme, tăiate și transportate acasă Dorind a evita orice reclamațiune, rugăm onorata noastră clientelă, în interesul semeiului rapid, a însoți comenzile cu sumele respective TELEGRAMELE PARTICULARE ale ziarului ..Universul“ SSiSzt ® Sky as spus nopței Din Camera maghiară.—Chestia împăcărei intre ungari și români Budapesta. 30 — In ședința Camerei de azi s’a citit pentru a treia oara și s a votat indemnizația bugetară pe primele 6 luni ale anului 1908. La ordinea zilei a venit apoi proectul tarifului vamal autonom. Cel d’intâifl a luat cuvântul deputatul croat Supilo care a vorbit în limba maghiară. După câteva cuvinte lasă, președintele i-a retras cuvîntul. Au maî vorbit contra proectului, deputați croați Surbiin din Perovici. Ședința s’a ridicat apoi. In coridoarele Camerei, în toate cercurile, se discută cu aprindere chestia împăcărei între români și maghiari. De cum se întâlnește vre-un deputat ungur cu unul român, chestiunea se ia de îndată in discuție. Totuși, până acum, în chestiunea împăcărei nu este hotărit nici un plan. Pare că ungurii ar primi împăcarea prin capitularea românilor, fără nici un fel de condiție, ceea ce, în nici un caz, românii nu pot primi. Românii biruiți la alegeri comstantese.—Slăbirea partidului independenței.Adversarul lui Lucaciu dat în judecată pentru înșelătorie Budapesta. 30. — Candidații români au fost bătuți pe toată linia, la alegerile pentru comitat, din Alba Iulia. Cauza este că la alegerile pentru comitat, românii n’au dovedit acelaș interes pe care l-au arătat altă dată pentru alegerile parlamentare. — Douăsprezece deputați au eșit până acum din partidul independentist din cauză că partidul a hotărât să voteze transacțiunea cu Austria. — Se telegrafiază din Oradea Mare dar a surpat o casă ce tocmai se dădea, au rămas 4 morți și mai mulți răniți. — Contra lui Arpad Gordoș, fostul contra-candidat a lui Lucaciu, s'a adus acuză criminală pentru înșelăciune. Un fost ofițer, Exark Danilo, a fost pungășit cu suma de 30.000 coroane pe care Cordoș i-a cerut-o sub pretext că va face o fabrică de sdrobit cartofi, la care fabrică va pune director pe Exark. Sâmbătă, Cordoș a fost ascultat la poliție. Interogatorul a ținut 6 ore, după care Cordoș era să fie arestat. Avocatul lui Cordoș s’a învoit cu Exarh plătindu-i suma de 30 mii de coroane și induplecându’l să retragă acuza. Se crede insă că se va face urmărire din oficiu. Toate ziarele din Budapesta vor publica această știre mâine. Nouiî miniștri austriaci primiți în Cameră cu huidueli Viena, 30. — Azi dimineață s’au presentat Camere nouiî miniștri, indată după deschiderea ședinței. Dinșii au fost primii cu flueraturi și urlete de protestare de către cehii radicali și de socialiști. In mijlocul unui zgomot infernal, primul minitru Beck le-a rostit numele. Fiece nume era întimpinat cu huidueli. Cu mare greutate, președintele Camerei a putut îndupleca pe tumultuani să se potolească. Oameni îngropați de vil Viena. 30.—Depeșă din Cracovia. In satul Bibozmyck, șoapte lucrători ocupați cu săpături de pămînt au fost ingropați de un mal care s’a dărîmat. Cine! din eî au fost scoși morți. Doi sunt grav răniți. Dinamită ascunsă în pămînt. Arestarea unui armean Viena, 30.—Depeșă din Constantinopol. Poliția a descoperit îngropate într’un teren deschis, mai multe pumnale și o cantitate de dinamită. Proprietarul locului care e un armean, a fost arestat. El pari insă nevinovat. Patriarhul armean a intervenit în favoarea lui. Deschiderea Camerei belgiane Paris, 30. — Se anunță din Bruxelles că deschiderea parlamentului, care a avut loc azi, a decurs fără vreun incident deosebit. Primul-ministru a anunțat că proiectul privitor la anexarea Statului Congo, va fi prezintat în săptămâna viitoare. Președintele de până acum al Camerei precum și celalțî membri ai biuroului, au fost realeși. Marile tunuri ale Serbiei Berlin, 30.—Ziarul „Pravda“ afla din sorginte autorizată, că o baterie de tunuri nou cu tir rapid a sosit din Franța și că încercările făcute în secret cu aceste tunuri au dat un rezultat deplorabil. Proiectilele ar fi rămas înfipte în țevile tunurilor. Procesul Nași Roma, 30.— Procesul Nași'a luat azi o întorsătură foarte grava. Deputatul Capelli, care a luat parte la ancheta contra lui Nași, a declarat că comisiunea parlamentară a descoperit că din 300 de mii de franci, care figurează ca subvenții date institutorilor, numai 13 mi s’au dat cu adevărat iaonstr tutori. S’a mai descoperit că facturele pentru obiectele ce se pretinde că ar fi servit ministerului, ei’au false, deoarece obiectele serviau familiei lui Nași. Declarațiile lui Capelli au produs o adâncă impresiune. Inmormintarea unui fost ministru.—Anarhisti arestați Roma, 30. — Se anunță din Neapole că azi a fost inmormintat fostul ministru Gianturco. Funeraliile au fost foarte imposante. — In Roma au fost arestați numeroși anarhiști care se încercau să comemoreze pe anarhiști spânzurați la Chicago. Mare escrocherie la o Bancă Viena. 30. — Se anunță din Madrid ziarului ,,Piccolo“ din Triest că un domn îmbrăcat elegant a reușit să escrocheze, cu ajutorul unui cehț falsificat, pe ,.Banca de Spania“ cu suma de 285 000 pesetas, în comptul bogătașului antreprenor de construcții Ansaldi, care are la această bancă mari depozite în cont curent. Când Ansaldi veni din intimplar e, mai târziu la bancă, el descoperi excrocheria. Trei funcționari au fost arestati, fiind bănuiti a fi pus la cale această excrocherie. Nouă sciziune în partidul Independenței din Ungaria Budapesta, 30.. — in urma hotărârea partidului independenței de a vota pentru compromisul austro-ungar, se așteaptă o nouă sciziune in acest partid. în fruntea disidenților e probabil că va fi fostul ministru al justiției, Polonyi, care agita azi în culoarele Camere contra compromisului și căruia vice-președintele partidului independenței îl observă că nu scade bine să agite contra hotărirea partidului. Polonyi a declarat atunci că va ieși din partid. Diapidator arestat Viena. 30. — Se anunță din Krakovia că comerciantul Lebel Freilich, care anunțase poliție că a pierdut briliante in valoare de 90.000 coroane, a fost arestat, deoarece există bănuiala că ar fi delapidat el însuși giuvaerurile care le primise de la niște comercianți din Anvers. In jurul complotului contra prințului Muntenegrului Berlin. 30.—Contrar dezmințirilor sârbești venite din Belgrad, sosesc aci din Cettinje știri prin cari se afirmă cu siguranță că atentatul cu bombe contra casei princiare murilenegrene fusese organizat la Belgrad. La cufărul unui anume Zsulavics, care plecase din Serbia, au fost găsite 8 bombe.Ssuîavici se refugiă pe teritoriul turcesc, complicele sau a luat cu dânsul cufărul. Spion arestat Berlin, 30. — Se anunță din hamburg că un recrut cu numele de Wagen, din regimentul de infanterie de la Luebeck, a fost arestat pentru încercare de înaltărădare. Schimb de colonii între Anglia și Germania Berlin. 30.—Ziarul ,,Vossische Zeitung“ desminte știrea că între administrația colonială engleză și ea germană au loc în acest moment negocieri în scopul unu s schimb de teritorii în sud-vestul africei; e vorba anume ca Anglia să cedeze Germaniei teritoriul de la Baia Balenelor în schimbul eritoriului Caprivi. Poarta acordând o concesie industrială spaniolilor Viena. 30. — Telegramă din Constantinopol.—Concesiunea ceată de un șir de an încoace, de ătre mai multe societăți, pentru crearea unei stațiuni electrice în Constantinopole, destinată pentru scopuri de iluminat și de producere de forță motrice. Va fi în ■ifirșit acordată. După cum se afirmă, negocierile in această privință dintre guvern și un consorțiu spaniol, sunt aproape să fie terminate. Știrea aceasta a provocat mare uimire printre concurenți, deoarece concesiunea a fost acordată unui consorțiu spaniol, adică unei țări cu care Turcia întreține foarte puține relațiuni. Chestiunea anexărei Statului Congo Paris, 30. — Telegramă din Bruxelles . In discursul de deschidere a parlamentului, președintele Camerei a accentuat că, in chestiunea Statului Congo, toate deosebirile dintre partide trebue să înceteze față de interesul patriei. Această declarație, îndreptată împotriva campaniei engleze contra convenției în privința statului Congo, a fost primită cu vii aprobări de către membrii parlamentului. Mare incendiu într-un hotel; 6 persoane pierite în flăcări Londra, 30-----Se anunță din New York că erî a ars, la Newhaven, Hotelul Garde! ; 6 servitori au pierit în incendiu ; pasagerii, un număr de mai multe sute, au fost toți salvați, după mari sforțări. Ciocnire de trenuri din cauza ceței, un mort, 13 vagoane sfărâmate Berlin, 30.—O ceață deasă, de o intensitate extrem de rară, a îngreuiat azi circulația nu numai în oraș ci și pe toate liniile ferate. Pe linia ferată din Stettin, în atrofiere de Bernau, a avut loc • wty la mmmende probă gratuit Revista „TRIBUNA MUZICALA" fisrti interesași și iistrassivă pentru toți iubitorii de magică. Mari premii gratuite la dispozita 6 Cereți la adresa: Revista Tribuna Muzicală BUCURESCI 1341 swewHEsati*la§ din cauza ceței, o ciocnire între un tren accelerat și un tren de marfă. Un conductor a fost ucis, o locomotivă și 13 vagoane au fost sfărâmate, un vagon încărcat cu spirt a luat foc. Urmările procesului lui Harden Berlin, 30. — Ziarul ,,Post“ constată că concediarea din armată a căpitanului de cavalerie conte Lynar, despre care s’a vorbit în procesul Harden, a fost încuviințată cu pensiune însă fără dreptul de a purta uniforma. Berlin, 30. — Se anunță din Breslau că o conferință despre homosexualitate a cunoscutului președinte al „Comietului științifico-umanitar din Berlin“, dr. Magnus Hirschfeld, a fost interzisă de poliție. taifficsieie din Rusia .Telegramele particulare ale ziarului :, Universul.1) Țarul și Duma Berlin. 30. — Telegramă din Petersburg : Sub influența unor persoane din anturagiul Țarului Nicolae, acesta a decis să renunțe la planul de a deschide in persoană Duma imperiului. Protestarea ziariștilor Berlin. 30. — Telegramă din Petersburg . In casa editorului ziarului ,,Slowo“ a avut loc o conferință a directorilor ziarelor din Capitală și din provincie S’a hotârit. să se trimită o deputăție la primul ministru Stolvpin ca să protesteze contra nedemne! dispozițiuni privitoare la modul participăre! prese! la ședințele Dumei. Demisie ministerială Berlin. 30. — Telegramă din Petersburg. Circulă zvonuri, după care ministrul justiției ar părăsi definitiv postul său. Ca succesori ai lui se vorbește cu insistență de baronul Nolde sau de ajutorul ministrului de interne, Makarow. Procesul unei atentatoare Viena, 30. — Se anunță din Krakovia că Wanda Dobrodzicka, acuzată de atentatul nereușit încercat anul trecut contra guvernatorului general al Varșoviei, Skallow, și care s-a refugiat în Krakovia, căsătorindu-se acolo cu un pictor austriac, a fost înaintată azi tribunalului din Viena, unde va avea loc procesul intentat contra ei. ••IV :. ■.•.■•:. .rvv CJLMNI3 De -----------PRIMA CALITATE------------íieepSandeles-stă - si -voi -vizi&e -vl 8. Mini Ell offraxtml compartiment. 7 si 9 1244 ALEX. IONESC lick FIU.' U ZITA Suveranilor germani in Anglia {Telegramele Agenției Române) Windsor. 30. — Er! după dineu, s’a ținut cerc. Azi la orele s1 a. m., împăratul Wilhelm, regele Eduard, ducele de Connaught au mers în automobil in pădurea Windsor unde erau așteptați de către principele de Galles, prințul Arthur de Connaught și prințul Christian de Schleswig-Holstein. Mai târziu a sosit și împărăteasa cu ducesa de Albany și cu prințul Teck, împăratul Wilhelm și regele Eduard, după ce au vânat, au plecat la Cranborne Tower pentru a lua prânzul la care au asistat de asemenea împărăteasa și damele din familia regală. Portsmuth, 30. — Autoritățile marinei au dat un dejun la 250 de mateloți englezi și germani.Telegramele particulare ale ziarului «Universul») Vînătoare de fasani. Pregătirea marelui ospăț Londra, 30.—împăratul Wilhelm și regele Eduard vor lua parte la vinătoarea de fasani care se va face in parcul din împrejurimile Windsorului. Suveranii vor fi însoțiți de prințul de Wales și de alți membri ai casei regale. In astă seară se dă în castelul Windsor marele prânz în onoarea auguștilor musafiri. Cu această ocazie se vor schimba toasturi oficiale. Cea mai mare parte dintre invitați vor sosi din Londra cu tremuri speciale. Amănunte asupra sosirei suveranilor germani în Anglia Londra. 30. — Se anunță din Portsmuth că ziua de ezi, din cauza puternicei cete care a domnit, a fost plină de zăpăceală, aceasta și din cauza că autoritățile maritime engleze n’au comptat pe energia împăratului care nu vrea obicenuește să bage în seamă primejdiile când e vorba de a menține un program stabilit. Astfel, trupele fuseseră licențiate, ofițerii și lordul major se retrăseseră când, pe neașteptate, se află că yachtul „Hohenzollern“ era in apropiere și deja se auziau salvele de salutate artileriei. La ora unu și jumătate, yachtul intrase deja, in mod majestuos, in radă. Sosirea a avut loc fără ceremonii, fără muzică, producând o zăpăceală generală. Până și trenul Curții in care trebuia să se urce împăratul sosi cu întârziere. In cele din urmă, orașul fu gata pentru primirea împăratului și acesta a putut să debarce pe uscat pentru a pleca imediat la castelul Windsor, unde primirea sa a fost entuziastă. Orașul era bogat împodobit, împăratul și împărăteasa erau vădit emoționați. Suveranii au făcut să se comunice presei că sunt foarte mișcați de călduroasa primire ce li s’a făcut. De asemenea și starea sănătăței împăratului s’a îmbunătățit mult. Ziua de azi va fi foarte liniștită, pentru a se da răgaz suveranilor să se intremaze de oboselile călătoriei. Berlin, 30. — Se anunță din Londra că împăratul Wilhelm își va petrece concediul său de întremare sau pe bordul yachtului „Hohenzollern“, in dreptul insulei Wight, sau la Ventnor. MESA ROMANI Acțiunea conservatoare revine asupra neconstituționalităței proiectului de lege al tocmelilor agricole și întreabă : «Suntem în pragul unei revoluțiuni ? Se pregătește o lovitură de stat ? De ce guvernul, a cărui singură și supremă lege «este salvarea țării», nu respectă însuși Marea Chartă a țării și dacă a ajuns la convincțiunea că nu se poate legifera în materie agrară, pe cît prin călcarea principiilor sacre stabililite în Constituție, de ce nu a convocat o Constituantă?» Conservatorul rezumă discuția asupra monopolului cârpatimilor din sânul comisiei parlamentare și prevede că In parlament discuția va fi mult mai aprinsă. Ziarul mai relevează că dacă deputații, ’ In majoritate admit măsurile destinate să înfrineze beția, dinșii nu primesc monopolul și mai ales nu primesc ca autoritatea comunală să devie comerciantă. Epoca relevând o parte din discursul rostit de d. Filipescu la desvelirea statuei lui Catargiu, spune că bunul simț al fostului șef al partidului conservator „lipsește cârmuitorilor de azi ai României și tocmai de aceea țara întreagă este ingrijată de soluțiile nesocotite, pe cari guvernul le prezintă in chestia agrară“. La Roumanie spune că actualele proecte de legi ale guvernului au mare asemănare cu noua legislație ce se introduce in Australia. Atât numai—spune ziarul conservator — că dacă se imită Australia, imitația să fie completă. L’le dépesidance roumaine vorbind despre proectele d-lui P. Carp, spune că d-sa «n’a învățat nimic, nici n’a uitat nimic și nu vrea să consimtă la cel mai mic sacrificiu pentru doctrinile sale vechi, care numai sunt decât niște prejudecăți». Patria publică un articol în care apără principiul intervenției Statului în chestiunea agrară și spune: «Proprietarii neabusivi, buni și drepți și, din fericire sunt mulți de aceea, nu au ce perde prin această intervenție; proprietarii jefuitori, aprigi la câștig, neîndurați la suflet nu merită interes chiar dacă pierd prin restringerea unei libertăți pe care ați intrebuințat-o numai pentru răul». Secolul protestează contra amenințărei «Epoceî» cum că legea tocmelilor agricole trebue înlăturată prin rezistență și batjocorită și spune că e timpul ca aceste apucături de îndemnare la fără delege să înceteze. Țara continuă publicarea articolului fostului deputat de Putna Toma Georgescu, asupra păcatelor administrative și nestabilităței funcționarilor. Voința Națională imptea un articol al d-lui Vintilă Sustianu, sub titlul «Rolul proprietarilor», in care spune intre altele : ...«credem că proprietarii, atât in interesul Statului, cât și al lor,—chiar și dacă au vederi contrarii proiectelor guvernului,—prin atitudinea lor pe moșii, fața de țărani, trebue să nu îngreue o situație critică, ci din contră, uitând ce a fost, să arate, înainte chiar de lege, că eî cei d’intuiți întind mâna frățește celui ce fusese amăgit și din cauza neculturei lui, dar desigur și din a mizeriei». SPECTACOLE Astăzi 31 Octombrie 1907 TEATRUL NAȚIONAL.—Lucia. TEATRUL BULEVARD-EFORIE. — Cinematograf. TEATRUL EDISON.— Cinematograf. CASINO de PARIS.—Varietății CTHCUL ȘI DOIJ.—Cinematograf £ K,ina Sancu <§>. (Fortuneanu — LOGODIȚI — București. AAAAV WW WSAAAAA/WSAA I.A OFEra: — DISEARA MIERCURILUCIA Bianca Morelli CUCUL SIMM Taatrui complect terisai si bine încălzi VARIETĂȚI PENTRU FAMILII Astă-seară. Mercurî 3! Octombrie Boprisssanaris Estro-Orsatane& - LUPTE de BAME --XS so. Canastille Otocar — Fenomen vocal. Stea Părisiană. Mare succes: SEVERUS SCHAFFER am mai mare atracție a zilei, și încă, 8 numere de prima forță. WMMUMSSMESFI HBISOM • ‘S SATBtr O B @ jffi JEf, Cea mai elegantă și mai mare întreprinderi în Arta Cinematografica. Mari succes!! Astă-seară. Mercurî, 31 OctombrU PROGRAM complect SCHIMBAT - LUPTE de DAME -începutul la orele 9 seara precis Teatru Boulevard-Eforia Mercurî 31 Octombrie, orele 9 seara Mare Rspresentaîis Briliantă a Teatrului Ip&tlie IPrhsrea JP&ris cea mai mare casa Cinematografică din lume De remarcat: X-.io.pta. îaa 3kxla-xe — A.lcooliamtEl —si alte multe taMoart noul BERĂRIA BAZILESCtl Strada Doamnei A1©. IO . mu TRUPĂ m OPERETĂ cu concursul d-șoareî FI. Smigrai, al d-lui Al. Baston și simpaticului comic I. Th. Dumitrescu,va juca in fie-care seară nou! operete. Asia ssară: „Gisreta în concentrare* operetă în 3 acte începutul la orele 8 și jum. mmmjM •f întristați! : Eleonora Naum, Maria V. Theodorescu, Vasile Theodorescu și Diogene Theodorescu, au durerea a ve anunța încetarea din viață după o lungă și grea suferință a iubitului lor unchii! Paw@! Ham Și vg roagă, să bine-voiți a asista la Ceremonia funebră, care va avea loc astăzi Miercuri, 31 Octombrie a. c., orele 3 și jupi. p- ma., la capelă cimitirului Bellu, unde se află depuse rămășițele pământești, Servind această drept invitațiune. 30 Octombrie 1907. De închiriat eMar de acum o provă.Și strada Smârdan Wo. 4M, vis-a-vis Staadecker. A se adresa LipscapJ No. ’4TL - cu -