Universul, decembrie 1907 (Anul 25, nr. 330-357)

1907-12-01 / nr. 330

Lotul es!ilare de 600.000 lei al Loturilor Ottomane a eșit la 1 Decembrie st. n. Au mai e jit câștiguri de milioane la loturi sârbești, turcești, italienești, etc., și nu s’au reclamat încă. Trimiteți însemnare la „Financiarul“, Galați, strada Mare No. 99, împreună cu taxa de 1 Leu prin mandat, de fiecare 10 bucăți și se vor controla în toate tragerile după liste oficiale fără corecturi. Loturile Loteriei române vindem cu prețul oficial. Prospecte gratis._____ Noul Curs de CONTABILITATE simplă și dublă se trimete franco contra Lei 1.60 de către «Financiarul», Galați. VITE ! Se trage la sorți comisiunea care să prezinte Suveranului Adresa și el d-nii dr. Petrini Paul, P. S. S. Episcopul de Râmnic, Iordache Cameniță, dr. Drăghisscu, P. S. S. Episcopul de Roman, Valerian Urseanu, D. Bildirescu, C. Arion, D. Protopopescu, Gh. Gaetan, Ghirghiu, M. Alexandri, N. Nicorescu, T. Miulescu, C. Leca, I. P. S. S. Mitropolitul Primat, Gr. Columbeanu, I. Grădișteanu și D. Ghica. Ședința se ridică la orele 4, anunțându-se cea viitoare pe azi, la orele obișnuite. Progresul Odobești Unica pepinieră din țară, care are cele mai desvoltate Vițe altoite, Butași port-altoi și coarde pentru altoit, care să dă orice garanție pentru scțiune și calitate. * 1202 — Căutam Reprezentanți — DE VBIZARI o pereche de ea» de lux patru ani și trăsură nouă, roate de cauciuc. A se adresa la d-1 ERNST, str. Vasile Sassu No. 1O, Brăila. 1317 AVI» Le Consulat de Dänemark en Roumanie rappeile â tons les intéressés «ue les Danois, domicíliés le 7 avril 1908. et aprés, hors de Dänemark iepuis 10 ans, s’exposeront á perdre leur indigénat danois h moins de faire, eonformément aux régies de 1’artiele 7 de la lói du 19 mars 1898, uue déelaralion de vouloir se réserver l’indigénat. Galatz, le 10 decembre 1907. Le Consul de Dänemark 1425 Aug, Dall’Orso Case eftiae CASELE din strada Cotită No. 8, cu o întindere de 988 metri pătrați, se vînd eftin în ziua de 3 Decembrie 1907, la secția de notaria Ilfov, pentru eșirea din indiviziune a moștenitorilor Pild.ney._____1416 DOCTOR LA MEDICINA N. ROSENSTEIM Chirurg Dentist din Paris Extragerea și Plombarea. Punerea de Dinți artificiali, toate fără durere Calea Victoriei 60 (Piața Teatrului) 1402 j/ NAFE DE LANGRENIER - Cele mai plăcute si mai eficace dintre Pectorale în contra : ^ Tunoi, Guturaiului <*>«. și Bronșitei Hotel KIBZAZI - BUCUREȘTI — Strada Blănari Str. Băcani In centrul comedial, și aproape de toate autoritățile, renovat cu totul, camere curate și confortabile. Organizat special pentru familii . Sală de așteptare la dispoziția nord-Lor vizitatori bine încălzită. Prețuri absolut modeste. Sub administrațiunea cunoscutului hotelier. 782 MARTIN FAHV 30 Fag 32 Ger 1000 Kgr. aduse la domiciliu în căruțe închise și plumbuite cel mai mare depou HAGIEIN OFF“ — VIILOR 32 (FILARET) — Comenzile prin telefon 1989 sau prin poștă- 8 000 000 kgr. in permanent în depou 12460 Ion festi Specialist în maladii genito-urinara de la Spitalul NECKER din Paris S'a mutat in STRADA ACADEMIEI, 25 Consultațiuni : 2—5 d. a. 1410 INSTITUTUL MEDICAL FORTUNA 99 99 9, Str. GENERAL FLORESCU- 9 Consultațiuni și Tratamente medicale pentru toate boalele. Tratament radical al boalelor lumești (sifilitice) și genito-urinare. VINDECARE SIGURA - îngrijire specială pentru boale femeești și nervoase. 1311 De închiriat și de vânzare Casă mare cu curte foarte spațioasă Strada Calomfirescu, No. 8 — București — Informațiuni și cheile casei la d-na Lăzărescu, strada Romană No. 334. 1323 Vasile Vines — ADVOCAT — s’a mutat 34, STRADA LUMINEI, 14 1300 Duminică 7 Decembrie se va pune în vânzare AVANAGHUL UNIVERSULUI PE 1908 un prea frumos volum de aproape 200 pagini, cu reușite ilustrațiuni și care, pe lângă materia calendaristică, mai cuprinde tarifele poștale și al C. F. R., precum și o bogată materie literară. „Almanahhul Universului“ se vinde numai cu 30 bani iar abonaților ziarului „Universul“ se trimite gratuit, pe lângă celelalte premii la cari participă. Sâmbătă 4 Decembrie 1907 BOX GOUT - BUJ CRIEESCI — 1399 HOCBII BOGATE ■...■ [UNK] [UNK]..... PENTRU VIZITE, BALURI ȘI NUNTI LUCRURI IN TOATA LUMEA Numele chinezești. — Când un copil este de 4’săptămâni, atunci i se rade capul și i se dă primul nume. Numele acesta nu este altceva decât un «număr» : «a yan», numărul 1 ; «a sans», No. 2; «a iuri», No. 3, etc. La vârsta de 6 ani, copilul se duce la școală, unde capătă un nume mai armonios, ca de pildă : Merit născând, Scriere elegantă, Cerneală perfectă, Măslin ce va crește, etc. Un al treilea nume se dă la căsătorie, un al patrulea dacă omul devine funcționar, un al cincilea dacă se face comerciant, un al șaselea in ceasul morții. Femeile sunt mai puțin prevăzute cu nume. Ele răspund până la căsătoria lor la numele de Piatră prețioasă, Surioară, etc., iar după ce au ajuns soție, femee, ele primesc poeticele opelațiuni de : Floare de Iasmin, Lună argintie, Parfum suav, etc. Aceste denumiri sunt de altminterea singura galanterie a chinezilor față de sexul femenin. Când se naște o fată la chinezi, ei spun că au căzut în belea. B.A.Z Intre cerșetori : — Inchipuește-țî că gologanul pe care mi l-a dat azi o cucoană miloasă,mî-a căzut printro gaură a buzunarului. — Să te înveți minte. Altă dată, în loc să'l bagi în buzunar, du-te iute și bea un rachiu.rijabilul d-lui Deutsch, va înlocui peste câteva zile la Verdun dispărutul balon «Patrie». In ultima sa escursiune balonul «Ville-de-Paris», plecat din Sartrouville a făcut peste 83 km. in 2 ore jum. un caz accidental întâmplat, căci sunt unii oameni cari socotesc că pentru ei, în baza titlurilor moștenite, este permis orice și chiar să dispună de drumuri, pe cari le parcurg cu automobilele cum le place. Cere să se ia măsuri serioase. D. ministru de interne . S’au dat instrucțiuni și s’au luat măsuri la timp, dar ele nefiind suficiente, după cum se constată, vom interveni din nou ca asemenea accidente să nu se mai întâmple sau să fie cât mai rare. D. Moisescu : Dacă se va vota legea monopolului cârciumelor, rog să se țină seamă de o plângere a prunarilor, pe care o depun la biuron ; aceștia nu au alt mijloc de existență decât aceia ce pot agonisi din livezile lor de prune. Mai cere să fie înscris la discuția asupra legei învoielilor, căci la discuția Mesagiului, deși s’a înscris în mod regulat, nu a avut prilejul de a putea vorbi. D. Zamfir Filoti: Se afirmă că unii membri din comitetul de administrație al Loteriei de Stat joacă și dînși; că s’a întâmplat ca doi membri din consiliul loteriei să câștige câte 25000 lei , că avem dreptul a ne întreba in fața svonurilor ce se colportează, dacă d. ministru de finanțe are cunoștință de cele ce se petrece la acea loterie, fiind in joc interesele Statului și prestigiul țărei. D. ministru de finanțe. Loteria este sub controlul d-lui ministru de interne. Vom da ordin în ce mă privește, să nu se mai facă tragerile în localul ministerului de finanțe. D. I. Brătianu, ministru de interne . Deși nu am fost sesizat personal, totuși am luat măsuri să se ancheteze cazul. Dacă ași avea la îndămână mijloacele legale să mă scap de această nenorocită loterie și să înlocuesc altfel veniturile ce aduce serviciului sanitar, n’așî întârzia o clipă a o face. Dar fiind că nu pot să fac aceasta, vom căuta sa iau măsurile ce ordinea și respectul legilor îmi impun. D-niî deputați trec în secțiuni la orele 3. Ședința se ridică. SEN A.XII. Ședința de la 29 Noembrie 1907 Ședința se deschide la orele 2 și 45 minute, sub prezidenția d-lui P. Poni, vice-președinte. Prezenți 92 d-nn senatori. Pe banca ministerială d-niî Dimitrie Sturdza, Spiru Haret, Toma Stelian, Anton Carp și general Averescu. Discuția Adresei La ordinea zilei discuția Adresei de răspuns la Mesagiul Tronului. D. Al. Constantinescu, raportor, dă citire Adresei. Discursul d-lui Gh. Gr. Cantacuzino D. Gh. Gr. Cantacuzino începe prin a spune că această sesiune e una din cele mai interesante, căci are de deslegat o chestiune mare: chestiunea agrară. Evenimentele de astă primăvară, spune d-sa, a aruncat un văl de doliu asupra vieței noastre publice. Comoțiunea suferită trebue să deștepte preocuparea oricărui om politic.Cauza netăgăduită a celor întâmplate astăprimăvară e in primul rînd starea rea a țăranului. Oratorul face un tablou al vieței da până acum a săteanului. Lipsă de pământ, hrană puțină, stare sanitară rea, administrație neglijentă, justiție depărtată. In aceste împrejurări, au venit oameni fără conștiință, tulburători ai ordinei, cari prin făgădueli amăgitoare au provocat revoltele și dureroasele ecotombe ce le-au urmat. Incontestabil că se impune ridicarea stărei materiale și morale a săteanului. Partidul conservator nu voește decât aceasta. Voim să deschidem săteanului calea spre înavuțire, să-i arătăm mijloacele spre a ajunge la o cultură intensivă și rațională. In alte ordine de idei noi voim ca abuzurile, învoelile neomenoase și administrația neglijentă și incorectă să dispară. Cu privire la lipsa de pământ, recunoaștem că trebue să se dea țăranului pământ prin intermediul unei instituțiuni făcută pe temelii trainice. Casa rurală din proectul guvernului, ni se pare că nu va corespunde acestei meniri. Partidul conservator nu se dă înapoi ca să conlucreze la realizarea acestor reforme. Trebue să se țină seamă insă de dreptul de proprietate, garantat prin Constituțiune, respectarea căruia e o garanție de ordine și de progres în țară. Ședința se suspendă In orele 3 și 10 m. Se redeschide te orele 3 și 35 m. Discursul d-lui Dimitrie A. D. președinte al consiliului spune că stăm cu toții înaintea unei mari chestiuni: chestiunea agrară, de care au fost preocupate și alte societăți înaintea noastră. Accentul d-lui Gh. Gr. Cantacuzino mi s’a părut adevărat —spune d-sa—dar n’am venit aci să ne spunem simțim întele, ci să făptuim. Chestiunea principală e să fie înțelegere între noi toți. In toate statele deslegarea cestiunei agrare a fost grea pentru că ea nu s’a putut face decât cu deplina înțelegere a tuturor asupra ei. Deci și la noi ea ar fi bine să se facă prin bună înțelegere și astfel pe lângă impresia bună care ar face-o asupra țărei, am eși și ca stat din viața orientală. Ca și d. Cantacuzino suntem de părere că trebue să dispară administrația și justiția orientală pe care o avem. Proectele noastre rezolvă și aceste chestiuni. Precum astă primăvară am fost înțeleși asupra represiunei și a acțiune de reforme viitoare tot așa și acum ar trebui să fim înțeleși asupra reformelor ce sunt de făcut pentru ca țara să facă un pas înainte. Mulțumesc d-lui Cantacuzino, spune d-sa, pentru spiritul împăciuitor cu care a vorbit. Oratorul crede, în ce privește discuția Adresei, că n’ar trebui să se discute proiectele guvernului, cari se vor discuta fiecare in parte la rândul lor. De altfel, Adresa nu este decât un act de mulțumire al Corpurilor legiuitoare către Suveran și deci n’ar trebui prelungite niște discuțiuni inutile. Declarațiunea d-lui T. Maiorescu D. Titu Maiorescu, în numele opozițiunei declară că, in urma cuvintelor d-luî președinte al consiliului, opozițiunea renunță de a mai lua cuvîntul la discuțiunea Adresei. Ținem să se știe însă, spune d-sa, că ne însușim toți declarațiunile d-luî Gh. Gr. Cantacuzino asupra reformelor. Cât privește speranța d-lui primministru că se va stabili o înțelegere între guvern și opoziție, am dori și noi aceasta. Dar armistițiul de azi se va transforma în pace atunci când guvernul se va prezintă cu proiectele sale în alcătuirea cărora să țină seamă de observațiunile d-lui Gh. Gr. Cantacuzino. Se cere închiderea discuției. Discuțiunea se închide. Proiectul de răspuns la Mesagia se ia in considerare. Se admite apoi pe paragrafe fără discuție. Punându-se la vot in total Adresa de răspuns la Mesagia, se admite cu unanimitate de 90 voturi albe. (Aplauze). VINERI. Duminecă, 2 Decembrie, la orele 10 dimineața, se va face în biuroul administrației « Universul» tragerea premiilor ce acordam gratuit abonaților «Ziarului Călătoriilor», editat de « Universul». Abonamentul la «Ziarul Călătoriilor« în 16 pagini nu costă decât 5 lei anual, iar pentru abonații pe un an la «Universul» se dă ca premiu numai cu 2 lei și 50 bani pe an. 0 Au fost numiți la prefectura poliției Iași: d. M. Serion, șef de biuron cl. I in locul d-lui Alex. Gheorghiu, demisionar, și d. G. Buzdugan, revizor la biuroul de servitori, in locul d-lui I. Pricop, demisionat; d. P. Tonescu, comandant al sergenților din Roșiorii-de-Vede, in locul d-lui T. Olaru; d. G. Stoian, registratorarhivar la prefectura poliției Galați in locul vacant. ♦ S’a conferit medalia pentru Bărbăție și Credință cl II-a, d-lor Gh. Ciocănescu, sergent-adjutant, mecanic, din marina militară; Panait Vasiliu, fochist-șef in serviciul maritim român, și Luigi Gerussi,maestru-lucrător din Scropoasa (Dâmbovița). ♦ D. G. Diamandescu, ajutor cl. II, este retrogradat ofițer cl. II în serviciul de pază al orașului Ploești, în locul d-lui C. Petrescu, revocat. D. L. Niculescu a fost numit ajutor cl. II al comandantului sergenților din Ploești, in locul d-lui G. Diamandescu, retrogradat. ♦ D. G. Goionaș e numit ofițer în serviciul de pază al orașului Iași, în locul d-lui C. Dabija, revocat. ♦ Duminecă 2 Decembrie, se deschide la școala primară de băeți No. 4 din București, bulevardul Pache 120, primul teatru școlar urban. Se va juca : «De necaz» și «Meseriașii», începutul la orele 2. Prețul locurilor: Galeria 10 bani, locul al II-lea 20 bani, locul 30 bani și locul rezervat 50 bani. ♦ M. S. Regele a conferit «motu proprio» următoarele distincțiuni onorifice persoanelor de mai jos : «Coroana României», in gradul de cavaler, d-lor . Gh. A. Dinicu, profesor de muzică la azilul «Elena Doamna» (secția normală), membru în orchestra ministerului instrucțiunei publice ; I. Georgescu, Ion Fotino și Daniil Simionescu, profesori la conservatorul de muzică din București, membri in orchestra ministerului instrucțiunii publice. Crucea «Serviciul Credincios», cl. I, d-lui P. Nițulescu, membru in orchestra ministerului instrucțiunii publice. Cl. II, d- lor : I. Petrescu, Nic. Teodorescu, C. P. Drăgulinescu, Al. Roșca, I. Preda, V. Budală, I. Vasilescu, C. Albu, V. Tecuceanu, Al. Saica și N. Vasilescu, membri in orchestra ministerului instrucțiunii publice. Medalia «Serviciul Credincios», cl. I, d-ior. C. Er. Alexandrescu, I. Dobrică și I. Botez, membri in orchestra ministerului instrucției publice. Cl. II, d-lu I. Z. Negulescu, servitor In orchestra ministerului instrucțiunii publice. ♦ Comisia interimară din Burdujeni a convocat pentru ziua de 23 Decembrie a. c. pe toți alegătorii cuprinși in listele electorate spre a procade la alegerea unui nou consiliu comunal. Parchetul din P.Neamț a cerut autorităților urmărirea comercianților Pincu Segal si M. Smilovici, cari fiind declarați in stare de faliment și urmând a fi arestați, au dispărut. ♦ Din cauză că nu s’au sfârșit unele lucrări absolut necesare, linia ferată Ploești - Vălenii demunte nu se va putea pune în circulație decât la 15 Decembrie. Inaugurarea acestei linii, după cum am spus, se va face in Aprilie 1908. ♦ Profesorul dr. Noorden a văzut și ele după amiază pe M. SRegele și și-a reconfirmat credința că starea sănătăței Suveranului nu lasă nimic de dorit. Un repaos de câteva zile a fost sfătuit, M. S. Regelui pentru o mai grabnică întremare pe urma curei la date ce Suveranul a urmat în ultimul timp. ♦ Comitetul central executiv al «ligei pentru unitatea culturală a tuturor românilor», aduce la cunoștința publicului că Sâmbătă, 1 Decembrie c., la orele 9 seara, d. dr. Ștefan Bogdan, va ține o conferință in localul Ligei, din calea Victoriei No. 113. D-sa va vorbi despre «Bazele științifice ale alimentărei». ♦ Marea doamnă de onoare a Gurței Regale ne informează că audiențele la M. S. Regina s’au suspendat până la 10 ianuarie 1908. ♦ S’a cerut telegrafic autorităților urmărirea d-nei Profira Teodoru, soacra locotenentului Grigorescu din Botoșani, care a dispărut ori fără să i se știe de urmă. ♦ Pentru maladiile căilor respiratorii : tuse, laringită, laringită, influență, cereți «Tabletele examenticor Perrandin».3 lei cutia. 0 M. S. Regele a dat însărcinare d-lui Al. Beldiman, ministrul României la Berlin, să-l reprezinte la înmormântarea regelui Oscar al Suediei. ♦ Ministerul lucrărilor publice a dispus să se plătească societatei ungare de navigație pe Dunăre suma de 913 lei pentru avaria suferită de șlepul sau cu No. 601, ce a fost acostat de vaporul nostru «Dobrogea» In docurile din Galați. . ♦ Societatea academică socialliterară «România Jună» din Viena și-a ales următorul comitet pe anul 1907 1908 : I Președinte: Ion Popescu-Voiteștii, prof. vice-președin te, Sabin Traiță, stud. med.’; secretar I. Iuliu Crisian, stud. med. , secretar II, Dimitrie Mamelusc, stud. fi. ; casier, Const. Ionescu-Brăila, stud. export.; controlor, Zaharie Maniu, stud. med. ; bibliotecar, Isidor Vitencu, stud. geod.; econom, Const. cav. de Zappa, stud. jur. ♦ D. ministru de finanțe a depus era pe buroul Camerei proectul pentru ușurarea agricultorilor de daunele suferite in timpul răscoalelor. Se va deschide un credit de 15 milioane de lei în acest scop. ♦ Ministerul lucrărilor publice a intervenit pe lângă cel de finanțe ca să plătească suma de 12.000 lire otomane, datorite societății Vincent și Richard Grech din Londra, pentru salvarea vapnrului «Principesa Maria» de pe stânca de la Tenedos. 4 Din cauza neglijenței unui acar, un tren de marfă ce venea spre București a deraiat în halta Pătroaia, de pe linia Bucureștii Pitești, 2 vagoane, sărind de pe linie, s’au sfărimat. 0 Em. la orele 2 d. a., s’a ținut în sala d-lui Niță Dumitrescu, din calea Griviței No. 133, o întrunire a cârciumarilor, în care s’a discutat asupra monopolului alcoolului. ♦ Societatea.«Junimea studioasă medicală» va ține ședință extraordinară mâine, Duminecă, 2 Decembrie, orele 2 jum. d. a. 4 Confratele nostru P. Locusteanu, de la «Voința Națională», Își va celebra cununia cu drăgălașa d-ră Emilia Bonciu, mâine, Duminecă, la orele 6 seara, la biserica «Doamna Bălașa». Felicitările noastre tinerilor căsătoriți. ♦ La «Cercul profesorilor secundari din București i se va da o serată mâine. Sâmbătă, 1 Decembrie, orele 9 seara. 4 Azi, Sf. Andrei, biserica Silivestru din Capitală ișî va serba hramul. 4 Din inițiativa preotului N. Dragomirescu, de la biserica Filaret, a d-nelor institutoare de la școala mixtă No. 22 și a comitetului de enoriași sub patronagiul d-nelor S. Monizi și Elena Ghica, se solicită ofrande pentru îmbrăcare de sărbători a copiilor săraci de la numita școală. 4 Academia română a publicat, din memoriile secțiunei literare, cele două interesante memorii folkloristice ce i-au fost prezintate de confratele nostru d. Gr. Grigoriu-Rigo asupra «Medicinei poporului“. Memoriul I cuprinde boalele oamenilor, iar al douilea boalele vitelor. 4 Lucrătorii legători de cărți din atelierele d-lui G. Sfetea, au hotărât a continua greva, până la îndeplinirea cererilor lor. 4 O comisiune a funcționarilor comerciali, membri ai societatei funcționarilor comerciali, cu sediul la Bursa Muncei, s’au presentat d-lui prefect al poliției Capitalei, rugându-i să ia dispoziții pentru stricta aplicare a repauzului duminical. D. prefect s’a arătat favorabil cererei făcute și a făgăduit că va lua dispozițiuni pentru intrarea în lege". 4 Mâine. Sâmbătă seara, în prezența profesorului dr. Noorden, d-niî profesori Babeș și Marinescu vor ține câte o conferință urmată de demonstrații la institutul de anatomie patologică și bacteriologie. ♦ Cu prilejul manifestației făcută deunăzi când s’a constat eroarea în ultima zi a tragerei clasei VI a loteriei de Stat, geamul spart nu a fost la colectura Schröder, din calea Victoriei, ci ia altă prăvălie. 4 Prefectura poliției Capitalei a admis ca fiecare trăsură de piață să aibă așezată tăblița prin care prefectura poliției Capitalei apelează la public să nu ceară birjarilor să gonească caii, să spună conducătorilor unde merge spre a evita opririle brusce care vatămă gura calului, să nu îngăduie să se mâne caii în bătaia biciului , la colțul stradelor și pe piețe mersul trăsurilor încet,iar oprire în timpurile friguroase și ploioase să sfătuiască pe birjari să acopere caii cu pătura, pe polei caii să aibă colți la potcoave* și când cade un cal să nu fie sculat in bătăi ci să i se pue o pătură sub picioarele d’inainta Aceste tăblițe poartă semnătura d-lui prefect și se impart gratuit de către societatea pentru protecțiunea animalelor. Se găsesc depuse și la societatea birjarilor «Fulgerul», calea Dorobanților 129. 4 Intr’o adresă trimisă de către ministerul de finanțe ministerului de interne se spune că în anul 1906 s’a hotărît, printr’un regulament alcătuit de ministerul internelor, ca tragerile loteriei privilegiate pe clase a Regatului român să se facă in sala ministerului finanțelor rezervată special numai pentru tragerea la sorți a titlurilor rentei Statului. Experiența făcută până astăzi a dovedit că tragerile lotăliei nu mai pot să urmeze în această sală, fără prejudiciu pentru siguranța instalațiunilor destinate tragerilor la sorți ale titlurilor Statului, și fără să se producă în localul ministerului chiar neorândueli pentru liniștea birourilor și pentru siguranța instalațiunilor de trageri ale titlurilor Statului. Ministerul roagă deci să se ia măsurile pentru ca, începând chiar cu tragerea viitoare, operațiunile lotăliei să se facă în alt local. O adresă la fel a trimis ministerul de finanțe și direcției lotăriei. ♦ Marea și frumoasa moșie Novaci cu munții ei din Novaci (Gorj) s’a adjudecat ori în mod definitiv, la trib. Gorj, asupra bancei populare «Gilortul» din comuna Novaci, pe prețul de lei 400.500. ȘTIRI JUDICIARE ♦ S’a publicat la timp despre o crimă ce s’a comis astă-vară în Bobești-Bălăceanca (Ilfov). Locuitorul Petre Androne și-a omorît soția pe care o bănuia că întreține relațiuni amoroase cu un tinăr din localitate. D. judecător Slătineanu, de la cab. 5 bănuind că acest locuitor n’ar fi fost în mințile lui când a comis crima, a însărcinat ne d-niî d-r. N. Stoenescu și N. Minovici ca să se pronunțe asupra stărei lui mintale. Medicii declarând pe Petre Androne responsabil de crima ce a comis, d. judecător de instrucție a dat ieri ordonanța definitivă prin care trimite pe Petre Androne in judecata Curții cu jurați pentru crimă de omor cu precugetare.______ ȘTIRI ȘCOLARE 4 Regulamentul pentru numirea profesorilor și maeștrilor la școalele de comerț s’a publicat ori în «Monitorul Oficial». 4 Duminică, 2 Decembrie, la orele 3 jum. d. a., se va face în salonul școalei italiene (str.Luigi Cazzavillan) distribuirea premiilor elevilor din anul școlare 1906 — 1907. ȘTIRI MILITARE . Diocot.-comandor M. Mihăilescu, din serviciul maritim român, a fost autorizat a trece in marina de razboiu, spre a -și face stagiul. _____* ȘTIRI ARTISTICE — Celebrul violonist Jacques Thibaud va da în palatul Ateneului două concerte cu program foarte bogat : unul în seara de Luni 3 Decembrie., și altul Mercur 5 Dec. Biletele se vînd la magazinul Conservatorului, calea Victoriei 60. — In palatul Ateneului, institutul muzical „Aurel Eliade“, va da Joițî, 13 Decembrie, la 9 seara, audiție muzicală. Programul foarte bogat. — Societatea filantropică „Sfîntul Dumitru“ va da în sala Băilor Eforiei, Sâmbătă 1 Decembrie, un mare bal, pentru sporirea fondului societăței. — Balul festiv în beneficiul cantinei școlare gratuite, organisat în saloanele societăței „Reuniunea israelită culturală“, din str. Bradului 27, se va da Duminecă 2 Decembrie. Sturdza BIBLIOGRAF11 Au apărut: — No. 294 din „Biblioteca pentru toți“, cuprinzînd celebra piesă „Romeo și Julieta“ de Shakespeare, tradusă in versuri de Haralamb G.Lecca. Prețul 30 bani. —’ La 1 Ianuarie 1908, va apare în Capitală , „Biblioteca Modernă“. Biuroul revistei, strada Biserica Eneî 7, București, de unde se pot lua orice informații. ȘTIRI IN STRENAATATE - Prin poștă — Presa oficioasă portugeză lasă a se întrevedea că alegerile pentru Cameră vor fi hotărite chiar in cursul acestei luni și că se vor face in Martie sau Aprilie viitor. „*. Coaliția sârbo-croată din parlamentul ungar a decis să continue obstrucția. In viitorul budget al Ungariei se prevede urcarea lefurilor funcționarilor de la tribunalele de notariat. Cunoscutul preot naționalist slovac Hiinka a fost dat din nou in judecată, din cauza articolului publicat intr’un ziar, in care își luase rămas bun, când intrase în închisoare. Nici unul din ziarele suedeze nu vorbește despre putința unor noui conflicte intre Suedia și Norvegia, în urma morței regelui Oscar. Lucrătorul William Cartwright a fost ales primar la Loughborough, unul din foburgurile Londrei. Maiorul italian Morris, cu o sumă de 400 mii de lei ce i-a pus-o la dispoziție regele Victor Emanuel III, a construit în taină un aerostat și a făcut cu el experiențe d’asupra lacului Bracciano, de lângă Roma. Aceste experiențe au dat rezultate atât de bune incât balonul va lua parte la viitoarele manevre ale armatei italiene. ,*, Spre a veni in ajutorul casei de tuberculoși, înființată de regina văduvă a Saxoniei și de prințesa Matilda, împăratul Germaniei a consimțit să picteze cu mâna lui o serie de cărți poștale de Crăciun, cari vor fi vândute la licitație in folosul așezământului.Tribunalul din Ulm (Germania) a condamnat la 300 mărci amendă pe studentul Lorcher, care a publicat in ziarul «Üimer Zeitung» un articol, in care atacă clerul catolic din Germania.. Cinci sute de mineri din colonia sudafricană Orange s-au revoltat și au făcut mari devastări în orașul Kroondstadt. Mișcarea nu a putut fi încă înfrânată, întrucât guvernul englez nu vrea să întrebuințeze armata pentru represiune. Balonüi «Ville-de-Paris» di întâmplări din țară (Prin poștă de la corespondenții noștri particulari) Miercuri, 28 Decembrie. GIURGIU.— Sanitare. — La Zădăriciu s’au declarat 6 cazuri de pojar; la cătunul «Hanul lui Pala»-Vișina un caz de scarlatina, la Puenica cazuri de scarlatina, iar la Mihai Bravu un caz de pojar. Spargerea din Goleasca.— Necunoscuți făcători de rele ^au spart aseară o magazie de grâu a preotului Constantin Dobrogeanu, din Goleasca, furându-i suma de 8.000 lei în bilete de bancă a câte 100 lei ce-i avea pași intr’un portmoneu și pe care 11 ascunsese in grad. Cercetările continuă. Depunerea celor două spărgători.—D. judecător de instrucție Bonea, in urma interogatoriului ce a luat azi din nou spărgătorilor Leon Kriegel și Leon Cohn, în sarcina cărora pe lângă cele 5 spargeri sau mai descoperit și alte patru, au fost depuși în penitenciarul local. Descoperirea unui exervc. "Am publicat la timp că un individ necunoscut a escrocat pe d. Iordan Iliescu, curelar in strada Principele Nicolae cu 83 lei, prin sistemul de a i se trimite marfa la hotel cu restul la 100 lei. In urma acestei știri publicate de ziarul «Universul» poliția de Iași a reușit a-l prinde. D. polițai Ionescu a cerut să fie trimis la Giurgiu. El a fost adus aseară. Se numește Iancu Schwartz-Călărașu. La început a negat fapta ce î se imputa, dar mai apoi termină prin a o mărturisi. El va fi dat judecăței. Incendiu.—De către necunoscuți făcători de rele s’a incendiat aseară o șiră de pae a locuitorului Marin Remus din Frățești. La palatul administrativ se va înființa un oficiu telegrafo-poștal. Loteria privilegiată pe clase a ES © gaouM Haisafta Comunicatul Comisiunea de control Asupra incidentului întâmplat in ultimul moment al tragerea clasei a 6-a a loteriei Regatului Român, circulând cele mai inexacte versiuni pentru liniștirea jucătorilor și restabilirea adevărului, dăm următoarele lămuriri: După cum a constatat comisia de control numită de ministerul de interne care a fost în complectul ei prezentă la tragere, operațiunea a decurs în cea mai perfectă regulă. Nu s’a găsit pe jos un număr, ci numai un câștig de 200 lei și aceasta anume la ultimul număr tras. Numărul acesta 17.487 nu putea deci câștiga decât lei 200, și fiind-că era ultimul a câștigat un plus de 25.000 lei ce i se cuvenea conform § 10 din regulament. Comisiunea a decis ca cele 33 numere eșite înaintea acestuia să li se atribue șilor câte 25.000 lei, astfel ca premiile în sumă de lei 850.000 prevăzute in plan s-au împărțit complect și se vor achita titularilor loturilor în termenul prevăzut de regulament. Președintele comisiunei de tragere (ss) D. Catarg! Consilier la înalta Curte de Conturi Mișcarea in corpul medical Pe ziua de 1 Decembrie s’au făcut următoarele numiri și transferări în corpul medical : D. dr. I. E. Periețeanu a fost numit medic al spitalului județean Moinaștî, definitiv, in locul d-luî dr. N. Dumitriu. D. dr. N. Marinescu a fost numit medic al circumscripției Segarcea, jud. Dolj, în locul d-lui dr. Frangopol. D. dr. Octav Racoviță a fost numit medic al spitalului județean Măicănești și însărcinator cu serviciul medical al circ. II R.Sărat, în locul d-lui dr. Câmpeanu. D. dr. N. Berechet, medic al plășii Silistra Nouă, a fost transferat în aceeaș calitate la plasa Teleorman, în locul licențiatului în medicină G. Ionescu, care trece în locul d-lui dr. Berechet. D. dr. G. Angelescu medic al douilea al orașului Focșani, a fost numit definitiv medic al com. Ploești, în locul d-lui dr. I. Margulius demisionat. D. dr. Marin Câmpeanu, medic al spitalului județean Măicănești, însărcinat și cu serviciul medical al circumscripției II R.-Sărat, a fost transferat in postul de medic al douilea comunal la Focșani. D. dr. Radu Andrei a fost numit medic al spitalului Slivilești și însărcinat și cu serviciul medical al plășii Văile, jud. Mehedinți. D. dr. P. Frangopol, medic al circ. Segarcea, Dolj, a fost transferat la Tulcea, în locul d-lui dr. N. Crețu, revocat din funcțiune. D. dr. Nicolae Dimitriu, medic definitiv al spitalului județean Moinești, jud. Bacau, transferat in aceeași calitate la spitalul județean din Pitești, in locul d-lui dr. I. Meculescu, care se lasă în disponibilitate spre a-și regula drepturile la pensie. D. dr. G. Crăiniceanu a fost numit provizoriu medic primar al județului Tutova, până la ținerea concursului. D. dr. Moise Radu, medic al circ. IV Comănești, jud. Bacău, transferat la circ. II Răcăciuni, în locul d-luî dr. Francisc Scheiner, care trece in locul d-luî dr. Moise Radu. Finanțe și Comerciai București. 29 Noembrie. Finanțe Cota valorilor ia cursa din București Renta de 1894 50.Ciei 100—1001.. idem de 185 mii 5af0 lei 1001b — 1003Ț : idem de 321/« milioane 4% ieî 881»—89— idem de 50 mii. 4 ° 10 ieî 891 g—89/g: idem de 274 mii. 4 °/ lei 921/4 — 93: idem de 45 milioane 4% leî 891/4 — 893/4: idem de 120 mii. 4a,'0 ieî Sfl1/*—89%: idem de 90 de milioane 4 °/ ieî 88 — 881/2 : idem de 180 mii. °/, lei 88 — , idem de 100 miioane A. 3. 4("„ lei SS1/^— 881/6; idem convertite 4 °,'0 lei 88-88V*.' Obligatiuni corn. București. 1903 ioi 861/8—863/8 , id. de 1906 .4% lei 861/6—861/8 ; id. la.șî 5 , lei 853/4 Lő1/*, id. Ploești 5 la sută lei 961 /297, id. Craiova 5 la sută Obligațiuni Credit jud. și com. 69/., lei 100 — 100/4 :id. de d1/» .. 913/s 91 */g. Fune. rurale 5V, lei 99 — 99V4 , idem de 4% lei 88 — 88V4 , urb. București 5% lei 98 — 98V4, idem Iași 5 ° 10 lei 941/2—95. Acțiuni: Banca Națională 3745— 3760. Banca Agricolă lei 410—412. Banca de Scont lei 145—150. Banca Marmorosch. Blank & Co. lei 850— 860. Bank of Roumania Ld. lei 230—233 Generala Română lei 1630- 1640. Societăți de asigurare: Daca România lei 637—642. Naționala lei 838— 845. Patria lei 230—240. Banca Populară Pitești 225—230. Devise : cek Londra 25.833.4 : cek Paris 102.50 , cek Berlin 125.80; cek. Viena 106.80 , Belgia 102.05. Brăila Au sosit 70.000 kigr. pește. S’a vîndut crapul 80—105, ciortocrap 45—63, ciortan 28-36, ciortănica 26—28, salău 20—161, avat 24—29, cartanca 12—17 jum. plătica 30— 33, cosac 37, lin 40 — 50, știuca 18—44, caracuda 28, babușca 12 — 13 iarma 95 — 104, somoteiul 35—61, bibanul 5—21, albitura 3 — 17, obieț 5, fusar 60, mihalț 30 — 45, mreana 60 — 65, cega 160—405. Galați S’au vândut 55.033 kgr. pește și anume : cran 86—63, ciortocrap 60—50, ciortan 45—22, ciortănica 38—19, șalău 177—90, avat 30-20, carjanca 26—18, știuca 57—10, caracuda 31, babușca 23—9, iaplac 80—52, somotei 49 — 40, biban 25—8 albitura 19—10. INTAMPLARI DIN CAPITALA Farul din strada Grozăvești dri dimineață, pe la orele 9 s-a declarat un foc în str. Grozăvești 57, colț cu șoseaua Basarab. De la o mașină defectuoasă, s’au aprins podelele casei de la acel număr, proprietatea d-lui căpitan Somescu. Flăcările au coprins imediat casa cu un etaj, locuită de căruțașul Vasile și nu mai puțin de o jumătate de oră toată casa era in flăcări. Anunțându-se circumscripția 19, comisarul Atanasiu a sosit la fața locului. Imediat au fost înștiințate posturile de pompieri Cometa și Bulevard, care au sosit la locul incendiului, sub comanda d-lui căpitan Urlățeanu. După o oră de muncă focul a fost localizat, după ce clădirea fusese distrusă. „ D. inspector de poliție Cotrutz a sosit la fața locului și a făcut ancheta dimpreună cu comisarul Atanasiu. Mobila a fost salvată. Moartea unui nenorocit Am vorbit în numărul de ori despre telegrafistul stației Gherganî, de fel din Uruiasca, jud. Olt, care a fost călcat de mașina trenului de Vârciorova, care venea în București. Am spus ori că nefericitului Păunescu i s’a tăiat amândouă picioarele de la genunchi în jos. El a fost adus cu acel tren în Capitală și internat la spitalul Filantropia unde, cu toate ajutoarele date de medicii spitalului, nenorocitul telegrafist a încetat din viață. Cadavrul, din ordinul parchetului, a fost transportat la morgă. Astupat de mare nenorocire s’a întâmplat ori în Capitală, nenorocire care din fericire n’a avut urmări atât de grave. Lucrătorul Dumitru G. Sandu, care lucra la o groapă din cariera de nisip a d-lui N. Băjenaru, din str. Vergului, a fost astupat de un mal, care s-a surpat peste el. Alți lucrători, cari se aflau de față, au venit în ajutorul nenorocitului lucrător, care a fost scos de sub mal, cu piciorul drept fracturat. Circumscripția 41 fiind înștiințată, comisarul șef a dispus transportarea victimei la spitalul Colțea. Aici i s’a pus piciorul în gips și peste câteva zile Sandu va ieși probabil, pe deplin restabilit. Accident de automobil De câteva zile accidentele de automobil s’au înmulțit in Capitală. Pe ziua de eri avem de semnalat un noü accident. Vehiculul d-lui căpitan Marcovici, din strada Spătarului 18, condus de șoferul Eremia, trecea ori cu viteză pe calea Victoriei. In dreptul casei cu No. 192, automobilul dădu peste precupețul Constantin Drăgan, din șoseaua Craiovei 188, care a fost trântit jos și târât pe o distanță de 4—5 metri. Precupețul s’a ales cu cojocul rupt și cu leziuni la piciorul și urechia dreaptă. Circumscripția 16 find Înștiințată, societatea de salvare a ridicat pe rănit care a fost pansat la sediu. Șoferul a fost arestat. Nenorocirea de la reg. 1 de geniu O nenorocire s’a întâmplat ori după amiază, de la orele 4 și jumătate, în curtea regimentului 1 de geniu de la Cotroceni. Soldatul Tănase Alexandru din acel regiment, compania 9 de tren se suise pe un stâlp de telegraf ca să așeze niște firme, cari erau deranjate. Stâlpul fiind putred s’a rupt și a căzut, d’impreună cu Tănase, care s’a ales cu mai multe leziuni. El a fost ridicat și in stare gravă a fost condus la infirmerie, unde i s’au dat grabnice ajutoare de către medicul regimentului. Atac de isterie dri dimineață cei cari se aflau la palatul de justiție, au fost vin emoționați de un accident nenorocit. D-șoara Elena Costescu, în vârstă de 16 ani, din str. Birjarii Noui, care avea un proces la secția HI a tribunalului", a fost lovită de un atac puternic de isterie. Tinera fată a început să cânte pe sălile Dalaiului și, cu multă greutate două medici au putut readuce pe nefericită in simțiri. Bolnava a fost transportată la domiciliu. Furturi.—D. S. Gutmal, din magazinul «La Carnaval» a reclamat circumscripției 3, că N. Vasilescu, M. Moise și P. Lerescu, din serviciul d-iu, inginer Pocșeneanu, din str. Soarelui 1, i-a furat 20 sol din buzunar. Aceștia neagă faptul. — Niște pungași rămași necunoscuți au spart em noapte ușa plăcintăriei d-lui Stavre Panu, și au furat tot ce li s’au părut formaî de preț. Accident.—Femeea Ștefana Tudor, din com. Greci-Micșunești (Ilfov) a alunecat pe când’ vroia să urce scările la parchet și căzând și-a rupt piciorul drept. Nenorocita femee a fost ridicată de o ambulanță a soc. de Salvare. ■ ichi—riWfiMii^' «5- • nil ................................. Se știe că acest vapor se află în șantierul din Livorno, unde a și fost construit. ♦ Consiliul permanent de pe lângă ministerul instrucțiunei publice, în ședința de astă-seară, se va ocupa cu echivalări de diplome. Știrile sosite în ultimele zile la ministerul de domenii sunt îmbucurătoare pentru agricultură. Pericolul e numai dacă va da un îngheț, înainte de a se așterne un strat de zapadă. ♦ Comitetul executiv al clubului meseriașilor din București si consiliul general al corporațiunilor se va întruni din nou Duminecă spre a discuta chestiunile pe cari le-au prevăzut in moțiunea votată săptămâna trecută. In curând vor fi convocați toți meseriașii membri ai corporațiunilor, intr’o Întrunire publică tot în această chestiune. ♦ La ministerul instrucțiunei publice se studiază modificările ce urmează să se aducă in diferite regulamente școlare. In acest scop a fost instituită o comisiune, care se va întruni în localul ministerului în Decembrie. ♦ Mâine se închid conferințele generale ale maeștrilor de gimnastică. Această ultimă ședință va fi prezidată de d. ministru al instrucțiunei publice. 0 Marți 4 Decembre se va face la universitate deschiderea solemnă a cursurilor de doctorat în drept. Vor asista la această solemnitate d. Sp. Haret, ministrul instrucțiunei publice, rectorul universităței și profesorii facultăței de drept. Secțiunea de deschidere va fi ținută de d. C. Nacu, profesor de drept civil. D. ministru al instrucțiunei va ține apoi un discurs: înscrierile pentru doctorat Mimează la facultatea de drept. 0 Eni de dimineață d. titaiar Mărgăritescu, inspectorul mujicilor militare, a remis, în presapța ofițerilor regimentului 21 de infanterie și a muzicilor din garnizoană, d-lui căpitan Kratochva, medalia Bene-Merenti cl, oferită de M. S. Regele pentru meritele sale muzicale. La această festivitate a Mțetei și d. general Averescu. ♦ D. M. Tutunaru, maestru de gimnastică și avicultor vă ține Duminecă 2 Decembrie la ora 40 dimineața, o conferință ît scoate, de menaj din str. Labirint *supra «Creșterea păsărilor de curte». a această conferință vor asista în afară de elevele și personalul didactic al școalei și orî-cine se interesează de cestiu’nile avicole. ♦ Duminecă, te orele 3 d. a. ne va face inaugurarea școalei de adu lî înființată pe lângă școala primară de fete No. 25, Precupeții Noui din Capitală. * Ministerul de finance a aprobat numirea pe lângă corporațiile de meseriași din Capitală a următorilor agenți încasatori: d-ai I. Predescu la zidari, Ștefan Teodorescu la tâmplari, P. Cazacu la croitori, Alexandru Rădulescu la zugravi, G. C. Aricescu și Petre Ionescu la bărbieri. • Bugetul extraordinar al județului Constanța modificându-se s’a înscris suma de 35.179 iei sub un articol deosebit pentru plata lucrărilor de la construcția pavilionului administrativ și ale pavilionului justiției, cumpărare de Mobilier, etc. 0 M. S. Regele a aprobat modificarea bugetului ordinar al județului Ialomița. Astfel modificat, acest buget prezintă la venituri, suma de 438.647 lei și 66 bani, la cheltueli 433.727 lei și 20 bani, și un excedent de 4.920 iei și 46 bani. 0 D. Gr. Dragomir a fost confirmat în funcțiunea de primar al orașului Odobești, iar d. Nică Dimitrescu in acela de ajutor de primar. ♦ Ministerul de domenii fiind informat că la corporația de meseriașii din Giurgiu sunt mari neorândueri și neînțelegeri atât intre comitet și perceptor, cât și printre meseriași, a hotărât facerea unei minuțioase anchete. D. M. Dimitriu, secretarul-inspector al Camerei de meserii din Capitală, împreună cu d. C. Ionescu, controlorul-șef, au plecat ori la Giurgiu pentru anchetă. D. P. Atanasovici, judecător la tribunalul Ilfov, și-a dat demisia din magistratură. Diverse Utilise iiiforniuliiini VINERI. * D. Murguleț, șeful serviciului exploatărei din direcția S. M. R., a plecat la Galați, spre a face o cursă de încercare cu vaporul «România», care a ieșit zilele acestea din docul plutitor, unde i s’au făcut reparații importante. «România» va merge la Sulina și de acolo la Constanța. « Vaporul „Principesa Maria“, al S. M. R., va sosi in țară abia la primăvară,reparațiunile de cari are nevoie nefiind încă sfârșite. SERVICIUL TELEGRAFIC AL SIARUUI "DIVERSUL» SINT REA Incendiu mare Beriad, 29. — Un puternic incendiu a izbucnit astă-noapte la prăvălia de coloniale a comerciantului Moritz Weintraub, din str. Strâmbă. Focul a izbucnit chiar în prăvălie. A ars cu desăvirșire marfa și mobilierul, de impretnă cu imobilul. Pagubele sunt însemnate. Marfa și imobilul erau asigurate. Substitutul Albu, în unire cu polițaiul Palade, anchetează la fața locului. Comerciantul Weintraub a fost arestat. Proces pentru insulta superiorului.— In afacerea Ciulei. Doli Penioveanu declarata iresponsabilă Iași. 29. — Consiliul de războiu al corp. 4 armată a judecat azi procesul locol. Demetrian, din reg. S călărași, garnizoana Botoșani, acuzat că ar fi insultat pe căpitanul Metz. După ascultarea martorilor și pledoariile avocaților, precum și rechizitoriul comisarului regal, lt. căpitan Alexe Dimitriu, locot.Demetrian a fost achitat. D. procuror general Leonescu se află de ori la Botoșani făcând un supliment de anchetă in afacerea președintelui Ciulei. Dosarul acestei afaceri va veni mâine la Iași și va fi repartizat la cab. III de instrucție, unde împreună cu procurorul general se va face ancheta definitivă. —In urma unor denunțuri că s’ar fi petrecut neregularitățî la predarea lemnelor pentru școalele statului din Iași, ministerul de instrucție publică a ordonat o anchetă. — Fata Loti Bernovanu, autoarea atentatului contra unui ofițer, va fi judecată de jurați la 10 Dec. D. procuror de Curte Hamangiu va susține acuzarea. Din ordinul parchetului d-nii doctori Bogdan și Zossan au examinat starea mintală a fetei și au conchis că numita suferă de debilitate mintală, punând-o astfel in imposibilitate de a fi respunzătoare de fanta comisă. — La 15 Decembrie, d. prof. Al. Xenopol pleacă la Paris "spre a ține o serie de conferințe la Sorbona. V Y Y