Universul, martie 1908 (Anul 26, nr. 59-89)

1908-03-01 / nr. 59

tită a unui individ care a crezut sub masca anonimatului își poate permite orice, fapt pe care l-am descris mai mult în scopul de a face pe cei ce aveau cunoștință de autorul ei să-i denunțe autoritățile», spre a-i face să-și primească pedeapsa ce-o merită, nimic altceva nu era alarmant în acel articol. Și nici nu puteam vorbi de așa ceva, adică de agitație sau mișcări țărănești, deoarece în județ la noi, ca și în Oltenia, nu există. Convingerea despre aceasta mi-am făcut-o personal cu prilejul unei anchete pe care am făcut-o timp de 2 zile în județ, lucru ce de altfel mi-a fost confirmat azi și de d. prefect al județului, care s’a întors din aspecțiile se făcuse prin diferite comune. Pretutindeni e liniște, și dacă ici colea câteva haimanale care se află prin toate satele, indivizi certați cu munca și uneori chiar cu cinstea, fac oarecare dezordine, asta nu înseamnă că masa mare a locuitorilor se dedă la neorindueți. Și ca dovadă că este așa, reproduc un pasaj dintr’o convorbire pe care am avut-o azi cu d. I. Iorăscu, mare arendaș in județul Teleorman. Iată ce ’mi spunea d-sa : «Am văzut în unele ziare că și In județul Teleorman ar fi iar agitații țărănești. Neadevăr ! Sunt oamenii fără căpătâi cari se găsesc în toate comunele și pe cari arendașii sau proprietarii nu vor să-învoiască pe moșie, din pricină că nu numai nu muncesc dar Îndeamnă și pe ceil alțî să facă ea dînșii. Numărul lor e așa de mic, 5—6 la sută, încât nici nu trebue să se țină seamă de acești oameni și ar fi mai mult de datoria administrației să pue la ordine pe acești turbulenți cari au existat în toate timpurile. Anul acesta pare mai bătător la ochi din pricina celor întâmplate astă-primăvară, așa că numai agitații nu se pot numi nemulțumirile unor haimanale.» Iași O delegație a țăranilor de pe moșia Sârbi, a venit azi la Epitropia Casei sf. Spiridon din Iași, proprietara acelei moșii, spre a trata in privința nouilor invieli agricole. Ploești Am comunicat ca in mai multe comune din județ locuitorii sunt nemulțumiți de condițiunile pe care proprietarii și arendașii le pun cu ocazia facerii invaziilor agricole. Intre aceste comune e numără Pucheni, Dărmănești, Seăeni, Bucov, Ploeștiori, etc. In special proprietarul moșiei Bereasca nu voia să invoiască sub nici un motiv pe sătenii din comunele Bucov și Roșiori, cari cad pe moșia sa, și nici să le dea pământ pentru muncă. O delegație din locuitorii acestor comune s-a prezintat azi la prefectură expunând doleanțele lor. D. prefect Luca Ionescu a chemat imediat telefonic pe proprietarul D. Samuel la prefectură și In urma intervențiunei sale, numitul proprietar a cedat, rămânând ca țăranii de pe moșia sa, să fie satisfăcuți. O CUGETARE FE ZI Nu e nici un simțiment care să fie așa de nedespărțit de firea noastră ca libertatea. Admiterea in școalele de războiu Ministerul de războiu a luat următoarele dispozițiuni pentru admiterea la școala superioară de războiu : 1] Ofițerii de infanterie, artilerie și geniu vor fi admiși a urma cursurile școalei, dacă îndeplinesc următoarele condițiuni: a) să aibă gradul de locotenent sau căpitan ; b) 2 ani de serviciu efectiv la trupă ; c) să nu fie mai în vîrstă de 35 ani ; d) să fie bine notați in memoriu ; el să aibă cunoștințe militare și generale suficiente pentru a urma cursurile școalei; f) să fie de constituție solidă și sănătate perfectă; g) să fi trecut cu succes un examen preliminar la corpul de armată respectiv. II. Admiterea la școală se face după cerere și din oficiu. 111. Examenul preliminar la corpul de armată și un examen definitiv la școală. Examenul preliminar se compune din o temă tactică, o lucrare scrisă combinată din 2 cursuri de istorie militară, geografie, fortificație, artilerie și arme portative și o compoziție int. franceză sau germană. Examenul definitiv se va face asupra cursurilor de istorie generală, reglementele celor 3 arme, organizarea și legislația militară, cetirea hărților, rezolvirea unei teme tactice pe teren, o ridicare de recunoaștere și o probă de călărie. Candidații reușiți la examenul preliminar se vor prezenta la examenul definitiv. Examenul preliminar se va ține la 15 Main, iar cel definitiv la 15 Iunie. Candidații admiși se vor prezenta la școală la 25 Septembrie. CORPURILE LEGIUITOARE CAMERA Ședința, dela 28 Februarie 1908 Ședința se deschide la orele 2 jum. sub prezidenția d-lui M. Pherechide. Prezenți 105 d-ne deputați. Pe banca ministerială se află d-nii miniștrii I. Brătianu, Em. Costinescu și V. G. Morțun. Moartea vice-președintelui Senatului D. președinte anunță că senatul a încercat o pierdere simțitoare prin moartea d-lui Nicolaide, vice-președintele Senatului. Deplângem această pierdere, zice d-sa, pentru omul care a închinat o viață Binelui țarei și interesului obștesc. Exprim condoleanțele Adunărei pentru această pierdere. D. ministru I. Brătianu , deplângând în numele guvernului cu toții pe omul vrednic, pe patriotul luminat și neobosit de a cărui pierdere am luat cunoștință cu adânci regrete, ne asociem la sentimentele exprimate de d. președinte. Desmințirea zvonurilor de agitații D. B. Missir zice că era venind din Botoșani, a auzit despre unele agitații țărănești și s’a convins cu acea ocaziune că se lansează tot felul de zvonuri neadevărate menite să alarmeze țara; cred că guvernul care știe adevărata stare de lucruri, trebue să se pronunțe pe față in Parlament pentru ca țara și străinătatea să nu se turbure fără nici un motiv de zvonurile tendențioase ce se colportează. Citează ziarul „Dimineața“ care a publicat azi o știre anunțând că guvernul, a decis să expulzeze da la țară pe arendașii străini din localitățile unde se vor produce agitații țărănești. Zice că guvernul nu a putut nici gândi la o asemenea măsură ilegală și nefolositoare. Formulează chestiunea ca o întrebare adresată d-lui ministru de interne. D. ministru I. Brătianu , ceea ce se Întâmplă acum sunt incidente normale. care de altfel se întâmplă totSEAM I 17 X Ședința de la 28 Februarie 1908 Ședința se deschide la orele 2 și 45 m., sub preșidenția d-lui P. S. Aurelian. Prezenți 84 d-nn senatori. Pe banca ministerială d. Anton Carp. După îndeplinirea formalităților obicînuite, se declară vacant locul de senator al colegiului I de Vaslui, in locul d-lui maior Văleanu, numit inspector regional. D. Președinte anunță Senatului încetarea din viață, a vice-președintelui Al. Nicolaid, senator de Dolj. Aduce omagii memoriei defunctului care a fost un nestrămutat membru al partidului liberal. Propune ca Senatul să trimită o delegațiune la înmormântare. D. Anton Carp, in numele guvernului, declară că se asociază la durerea Senatului pentru pierderea suferită și la omagiile aduse memoriei lui Nicolaid, care a fost unul din cei mai notabili membri din legislatura actuală. D. Valerian Urseanu cere să facă și d-sa parte din delegațiunea Senatului la înmormîntarea defunctului, ca să-și facă ultima datorie către cel mai bun prieten pe care l-a avut la Craiova. Se admite: D. președinte ridică ședința in semn de doliu, la societatea Inginerior-hotarnici După votarea statutelor, membrii societăței inginerilor hotarnici, în ultima întrunire ce au ținut in localul societăței agrare, au ales un comitet diligent compus din următoarele persoane : D-nii ingineri Nicu Saegiu, Ion N. Anastasiu, I. C. Gold, G. Negruzzi, Al. M. Persiceanu, Gh. N. Cordea, Ionescu Zâne, Al. Cucu Starostescu și inginer căpitan C. L. Botez. Pentru redactarea buletinului și publicațiunilor s’a ales o comisiune compusă din d-nii N. Saegiu, G. Negruzzi, Ionescu Zâne, căpitan C. L. Botez și Gr. Feroiu. Biuroul se va alege Duminică, 2 Martie, din membrii comitetului. S’a proclamat președinți de onoare d-nii D. A. Sturdza , P. P. Carp și Gh. Gr. Cantacuzino, iar membri onorifici d-nii loan I. C. Brătianu, Spiru Haret, Ion N. Lahovari, C. Olănescu, C. Mironescu, general Barozzi, general Brătianu, C. F. Robescu, I. Kalinderu și Take Ionescu . d’auna la începutul muncilor agricole, dar mai ales anul acesta sunt explicabile după punerea in aplicare a unei legi care schimbă cu totul starea de lucruri de până acum. Știrea publicată cu privire la expulzarea arendașilor streini, este falsă, precum prea bine ați spus dv. Niciodată guvernul nu s’a preocupat de asemenea măsuri ilegale. Sunt însă oameni cari caută să profite de aceste stări de lucruri incerte, spre a face o operă mizerabilă. Sunt cu deosebire și arendași cari nu vor să contribue la starea de ordine. Mai sunt elemente nenorocite cari vor să pescuiască în apă tulbure, profitând de mizeria altora. Cu toate acestea pentru a împedica ca nici unul din incidentele ce se pot naște pe tot momentul, să devie grave, guvernul supraveghează ca să nu se formeze nici un focar de dezordini. Cred că nu e rău a exagera chiar măsurile de prevenție de la început, decât să venim prea târziu cu măsuri cari ar fi ineficace. Fac apel la parlament, zice d-sa, la proprietarii dela sate, la toate elementele culte dela sate și la presă în special, ca să dea concursul său patriotic guvernului și să nu dea curs liber diferitelor zvonuri false și exagerate cari se colportează. Vă asigur formal că nu avem de înregistrat până acum vreun incident care să inspire oarecare grijă și că față de măsurile ce s'au luat nici nu este de temut nimic. Zvonurile false s’au răspândit și în străinătate la fel ca și în țară. încă odată vă rog să nu vă alarmeze măsurile noastre, ci din contra să vă întărească încrederea în energia guvernului care va îngriji ca nimic grav să nu se întâmple. Vă rog deci să fiți cu încredere și să nu vă alarmați. Discuția se închide. Ordinea de zi Se intră in ordinea de zi. Se votează procetul de lege pentru modificarea legei învățământului primar și normal. D. ministru Sp. Haret depune proectul de lege pentru deschiderea unui credit. Se ia în discuție procetul de lege pentru înzestrarea școalelor rurale cu pământ de cultură. Vorbește d. Mateiu, cere ca atunci când sunt mai mulți învățători, pământul școlar să fie în folosul tuturor. D. ministru Haret: eu ași dori să vin cu acest proect de lege a aduce și o mică încurajare învățătorilor mai vrednici, cari o merită. Destul rău este că gradația se acordă tuturor, cel puțin prin acest proect să facem o distincție pentru cei merituoși. Procetul se votează fără nici o modificare. Se mai votează proiectul pentru recunoașterea ca persoană morală a societăței de patronagiu din București; proiectul de lege pentru modificarea legei Casei de credit a corpului didactic, cu o mică modificare propusă de d. St. Ion și primită de d. ministru Haret, în sensul ca cifra cheltuelilor pentru personalul casei să nu treacă de 30 la sută din venitul casei pe anul budgetar. La orele 3 și 45 m., fiind nul votul asupra proiectului prin care se face un reviriment de fonduri pe seama casei școalelor, d. președinte anunță că se va rerepeta în ședința viitoare și dispune a se face apelul nominal al d-lor deputați. Se face apelul. D. președinte anunță că mâine se va discuta în secțiuni proiectul pentru reorganizarea armatei. Ședința se ridică la orele 4. Întâmplări din țară [De la coresp. noștri particulari Miercuri, 27 Februarie. CERNA VODĂ.-Nenorocirea din gara Fetești.—Gabiiul Dumitru, in etate de 4 ani, fiul pompagiului Gh. Itu, pe când se juca cu alți copii pe lângă linia ferată din gara Fetești, a fost apucat de o mașină ce manevra pe acea linie, tăindu-i cu desăvirșire mâna dreaptă. Intr’o stare disperatul nenorocitul a fost adus la spitalul din Cernavoda. Inspecție militară.—Trupele din garnizoana locală au fost astăzi inspectate de d-n. general Culcer. După inspecție d. general însoțit de d. maior Jitianu de la statul major, au părăsit orașul, plecând spre București. FOCȘANI.—Violent incendiu de păduri. — In pădurea d-nor Gr. Dragomir, Tache Zaharia și G. Mistoiu, de pe teritoriul com. Vărsătura, s’a declarat era un violent incendii care, alimentat de un vânt puternic, amenință să ia proporții mari. S’a dat ordin comunelor vecine, Mera și Jariștea,să scoată toți locuitorii spre a da ajutor la localizare. Atât cauzele incendiului cât și pagubele nu se cunosc până acum. Autoritățile anchetează. GIURGIU.—Accident nenorocit.—Locuitorul Stan Ion, de fel din comn. Mihai Bravul, voind azi a trece podul Comasca cu o căruță în care se afla și copila sa Ioana, în etate de 8 ani, caii s’au speriat și a răsturnat căruța în apă. Copila s’a înecat și până in prezent n’a fost găsită. Cazul se anchetează. O comună in pericol de a fi inundată.—Sunt câteva zile de când apele Dunărei cresc. Inspectorul comunal Boerescu comunică că comuna Gostinul e un pericol de a fi inundată și că se așteaptă ca mâine circulația intre Giurgiu și Gostin să fie întreruptă din cauza apelor. Ultul C II Izidorf subit. — Ghiță Dobre, din Balaciu, pe când se ducea la Sărățeni, a căzut jos și a murit. Bătue. — Factorul poștal Ghinea, ce face cursa oficiul CiochiDa- Grindași, a fost bătut îngrozitor de șeful de jandarmi de la postul Colilia.______ Sâmbătă 1 Martie 1908 După acestea s-a telegrafiat M. S. Regelui în cuprinsul următor : Majestățea Sale Regelui Inginerii hotărnici din țară, constituiți acum în societate, depun la picioarele tronului omagiile lor cele mai respectuoase, asigurând pe Maiestatea Voastră de nemărginită iubire și de nețărmurit devotament. Să trăiți Majestate, cu întreaga Dinastie pentru fericirea și înălțarea neamului românesc. Membri comitetului : N. Saegiu, I. C. Gold, G. T. Negruzzi, Ion N. Anastasiu, O. N. Cordea, Al. M. Persiceanu, D. Ionescu Zane, căp. C. L. Botez, Al. Cucu Starostescu. Scopul societăței este de a stabili relațiunile și întreține spiritul de colegialitate și solidaritate între membrii săi , de a contribui prin conferințe și publicația de la desvoltarea tuturor cestiunilor privitoare la profesiunea inginerului hotarnic ; a se interesa să procure lucrări societarilor ; a ajuta pentru un timp mărginit și potrivit cu mijloacele pe acei membri cari ar fi nevoiți a cere sprijinul societăței. _________ Finanțe, Agricultură și Comercia București, 28 Februarie. Finanțe Cota valorilor la bursa din București Renta de 1894 58/0 lei 1021/s 103—; idem de 185 mii. 5 °/0 lei 10334— 1037/s ; idem de 32113 milioane 4*1, lei 893/490V*; idem de 50 milioane 4% lei 90V;1—91— ; idem de 274 mii. 4 °/0 lei 938—937/s; idem de 45 milioane 40 lei 90314 — 91; idem de 120 mil. 48/0 lei 903 ,91—; id. de 90 de milioane 4 °/0 lei 91618—917/g ; idem de 180 mil. 4 °/0 lei 915/8-957/8 ; idem de 100 miioane A. B. 4 °,9 lei 92 — 921/,; idem convertite 4 ®/0 lei 92.10. Obligațiuni cor. București, 1903 4 °/, 88-881/*. Obligațiuni Credit jud. și corn. 5<Un tei 10O^toO1/i ; idem de 47/1 ;lu lei 92»/j—923/t. Func. rurare 4% lei 88 — 88’/t ; urbane București 68/, lei 98—981/4; id. de Iași 5% lei 955/8—95T/S. Acțiuni: Banca Națională 4035— 4050 ; Banca Agricolă lei 429—435; Banca de Scânt iei 145 — 150. Bank of Roumaania Ld. lei 236—238. Banca Populară Pitești 260 —270. Societăți de asigurare: Dacia-România lei 726-729. Naționala lei 925 —935. Devise : Afaceri restrânse, cursurile slabe, cu tendința slabă. Afară de bursă s-au încheiat două operațiuni, cer Paris cu 101.821/a. Cereale De multe ori am avut ocasiune să vorbim aci despre abundența recoltei grâului și de expedițiunile colosale ale Argentinei. Ministerul agriculturei acestei țări a publicat alaltă orî evaluarea oficială a recoltei grâului acestui an, despre care se și vorbea că va lăsa un excedent pentru export de aproape 3.720.000 tone. Cu toată enormitatea acestei cantități, după estimațiunea oficială reesecă cantitatea de grâu, care va fi exportată din Argentina în campania 1908—1909, va fi mult mai mare, anume 4.250.000 tone, adică 60.000.000 hectolitri, producțiunea totală fiind de 5.484.000, contra 4.245.434. Deși era bine cunoscut în lumea comercială că recolta Argentinei da acest an un record de producțiune, totuși publicațiunea raportului oficial a făcut mare impresiune în piețele străine, dat fiind momentul în care apare, adică scăderea generală a prețurilor cu care are mare relație. Astfel se constată azi o descurajare generală în piețele străine, ale căror cursuri au sosit cu scădere și cu tendința cu totul indecisă. La noi in București, operațiunile pe termen continuă. Astăzi s’a negociat : Grâu de 77—78 kgr. cu 3 suta corpuri streine, heet. 14,000 cu lei hectolitru predabil după treerat la gara Lehliu și Fundulea. Orz de toamnă, recolta 1908, cu 3 suta corpuri streine, kgr. 400.000 cu lei 10 suta kgr. predabil după treerat gara Lehliu. Porumb vechiu recolta 1906, hect. 350 cu lei 9.35 ca hectolitru predat prompt la Floreasca. Devise După cum am zis, in bursă nu s’a încheiat azi nici o operație, insă s’a oferit cek Paris cu 101.95 și s’a cerut cu 101.85. — ULTIME DEFESI—Telegramele noastre particulare: Cota cerealelor In străinătate Budapesta, 27 Februarie. Grân Apr. , 12.13 urc. 3 h. Secară Apr. ,, 10.78 scă. 1 h. Ovăz Apr. ,, 7.90 urc. 3 h. Porumb Apr. ,, 6.70 urc. 2 h. Berlin 27 Februarie. Grâu de Mai m. 207.50 scă. 1 m. Secară de ,, nr. 200.25 scă. 25 c. Porumb ,, ,, 150.— scă. 50 c. Paris, 27 Februarie. Grâu de Mart. fr. 22.60 urc. 5 c. Făină de ,, ,, 29.85 urc. 5 c. Ulei de colza ,, ,, 82— urc. 1 fr. New-York. 27 Februarie. Gráu disp. cent. 100V8 urc. 1/8 c. Grâu de Mai , 1017/8 urc. 1/8 c. Grâu de sus. ,, 963/1 scă. 1/8 c. Porumb disp. „ 661/2 urc. Vac. Porumb Mai ., 737/g urc. V8 c Porumb Iul. ., 70/4 scă. V4 c. Chicago, 27 Februarie. Grâu de Mai cent. 93T/Surc. 10 e. Grâu de Sul. ., 89/a invariabil Porumb de Mai „ 65— invariabil Porumb de Sul. , 62l/g invariabil Brăila, 28 Februarie. Din cauza știrilor venite cu scăderi în ultimele două, trei zile, piața noastră a pierdut ceva din activitatea ei, cu care s-a remarcat săptămâna trecută. Afacerile încheiate în ultimele zile, sunt următoarele : Grâu de 78Va—79, 2.000-2.030 ; de 76—77, cu 900—1.925 ; grâul inferior fără cumpărători; secara de 70, cu 1c600 ; orzul de 56—58, cu 1.100ț orzul de Moldova, cu 1.380 ; ovăzul etail—42, cu 1.150; porumbul de 77, cff 1.275 ; corcitura 83—79, cu 1.285 cineuantin de 81, cu 1.340; fasolea 1.480. Sosiriie sunt mereu puține atât pe uscat cât și pe apă. In port pentru moment sunt numai 2 vapoare, dăci încarcă mai mult porumburi și furaje. Grânele sunt cumpărate numai de morari. Piața pescăriei Brăila, 23 Februarie. In piața pescăriei s’au vindut 20 000 kg. pește proaspăt cu următoarele prețuri : Crap 106—128, ciortocrap 55—100, ciortan 45—60, șalău 83—235, avat 33 — 50, cârjeanca 13—14, plătica—25—30, caracuda 37—45, babușca 9—13, somotei 40—113, somn pană 155, biban 17—25, văduvița 42, albitură 6—20, obleț 17, Mihail 40, mreana 60 — 63, ghiborț 8, păstrugă 80, cegă 215 — 290, scrumbii de Dunăre 14, Galați, 28 Februarie. In piața pescăriilor s-au vindut 34.204 kgr. pește proaspăt cu următoarele prețuri: Crap 95—89, ciortocrap 86—79, ciortan 72—61, ciortănica 53—40, șalău 97—99, lin 67—37, somn eprae 116, albitură 9 — 4, morun 131—76, nisetru 211—58, cega 300, raci 8.25, scrumbii de Dunăre 23— 21, icre morun 32—24, icre nisetru 25—18, icre știuca 200 — 160, icre crap 200. Ui Rini m TOATA LÖIM Cel mai frumos palat din Asia.— Unul din cele mai vaste monumente sau mai bine zis , grup de monumente enorme este palatul regelui din Siam. Zidurile ce-l Înconjoară au un circuit de 2 kilometri și conțin temple, edificii, seraiuri, stalul elefantului sacru, o cazarmă de cavalerie pentru o mie de oameni și o mie de cai, un arsenal și un teatru în care trupe dramatice franceze și engleze dau dese ori reprezenta lunic Regele Siamului, după cum se zice, este foarte iubitor de asta teatrală. - - ii - ! J .U'!TM ■ ■."«"■ [UNK] [UNK]! ' >■ Hi-l-J'l ! laimidFea măcelarilor Acum câteva zile s’a înființat în Capitală, un sindicat al comercianților de măcelărie. Scopul principal al acestei asociații e ajutorul reciproc și înființarea unei case de economie și împrumut. Membrii acestui sindicat a convocat aseară, la o consfătuire și pe comercianții angrosiști și detailiști cari nu fac parte din sindicat. Scopul acestei consfătuiri a fost de a cădea cu toții la o învoială ca pe viitor să nu-și mai facă concurență unii altora. întrunirea s’a ținut în sala Aurora. A presidat d. Velicu care a spus că în cazul când s’ar face o înțelegere în ceea ce privește concurența, atunci vor beneficia atât angrosiștii cât și detailiștii, urmând ca beneficiile ce vor rezulta să se împartă in mod proporțional. Discuțiile au durat până la orele 8 și jumătate seara, fără să se poată lua vreo hotărâre definitivă. T. 1,11 M A. Z Lecție de limba latină. Profesorul. — Câte pronume personale sunt ? Elevul. — Trei: masculin, femenin și neutru. Profesorul. — Dămi un exemplu de fiecare. Elevul.— Bărbat, nevastă, copil. INFOMAȚIIM VINERI. ♦ Cea mai mare parte dintre depozitarii noștri și mulți abonați ne-au înștiințat că n’au primit numărul 58 al ziarului nostru, cu data de Vineri 29 curent. Cauza e un ordin al ministerului de interne, asupra căruia însuși ministerul a revenit in mare parte. ♦ In Stăncuța (Brăila) s’a dat o serbare școlară însoțită de tombolă, din: inițiativa pr. sacholar C. Tebesca, președinte; învățător P. I. Nicolescu; primar S. Voinescu ; secretar I. Frățileanu , N. Butu, C. N. Iordan, N. Constantinescu, comptabilul moșiei, și alții, pusă sub patronajul d-lui L D. Bărbat, administratorul moșiei G. Eremie. Cu obiecte casnice sau școlare dăruite de săteni și sătence s’a înjghebat tombola. Beneficiul net se destină aranjărei sistematice a grădinei școlare din Stăncuța. ♦ D. oficiant postiți Ioan Roșeanu, de la poșta centrală București, a fost transferat la oficiul Tg.Ocna. ♦ D. general Averescu, ministru de război, a primit ori in audiență delegația veteranilor «Crucea trecerea Dunărei» compusă din președintele ei d. C. Munteanu și membrii d-nii D. I. Antonescu, L. Boriș și Fortunescu, cari au înmânat d-lui ministru un memoriu, expunând doleanțele veteranilor grade inferioare actualmente funcționari. D. ministru a răspuns cu multă bună voință că va stărui spre a fi satisfăcuți. O îndemnăm pe toți d-nîi abonați, cărora le scade abonamentul la 1 Martie, de a-l reinoi, din vreme spre a nu suferi întârzieri în primirea ziarului. ♦ Comitetul de inițiativă pentru ridicarea unui adăpost permanent jre muntele Ciahlău (Neamț), ne face cunoscut că lucrările de zidărie, începute in vara anului 1907, vor urma și vor fi terminate, in primăvara aceasta, când se va înzestra adăpostul și cu mobila necesară, așa că în Iunie viitor se speră a se inaugura acest adăpost, cel d’întâi—in felul săuia noi in țară. Pentru terminarea lucrărilor de zidărie și pentru mobilare sunt necesare noui sume , de aceea comitetul roagă ca până la 1 Aprilie 1908 să se trimită listele de subscripție împreună cu sumele adunate, pe adresa d-lui Cădere, str. Săulescu, Iași, casierul comitatului. ♦ Cuponul de dividendă No. 3 al acțiunilor Băncei Marmorosch, Blank , Co., societate anonimă, se plătește cu câte 50 lei fiecare, la casieria acestei Bănci din București, precum și la toate sucursalele și agențiile ei din provincia. ♦ D. ministru al domeniilor a numit o comisiune, compusă din d-nii Gr. Antipa, secretar general, V. Antonescu, avocat al Statului și loan St. Murat, directorul serv. măsurilor și greutăților, care să decidă asupra furnizării instrumentelor de măsură pentru comunele rurale, conform legei învoalilor agricole. ♦ La ministerul de finanța s’a făcut următoarea mișcare: D-nii : G. Șerbănescu, impiegat definitiv la Tutova; A. G. Racoviță, actual impiegat, înaintat controlor fiscal; G. Zănescu, numit impiegat definitiv cl. 2-a în direcțiunea comptabilităței generale (Casa centrală; la îosif d-lgiu Tănăsescu, înaintat; A. Pavelescu, impiegat auxiliar la Tecuci; V.. G. Ioan, impiegat auxiliar cl. I-a la Tutova; C. Mihăilescu, impiegat auxiliar la serv. exterior. ♦ Aflăm că Societatea de Salvare din București, spre a putea aduce ajutor speciji,al imediat chiar la distanțe mai mari, a decis cumpărarea unui automobilambulanță. Din numeroasele oferte primite, societatea a aprobat pe aceea a cunoscutei case de automobile Leonida C-ie pentru un automobil ,,Fiat‘‘ de 15 cai putere cu carosserie-ambulanță „Falber“. o Deoarece d. Const. Romano a primit funcția de inspector agricol al județului Dorohoiu, s’a declarat vacant colegiul al IlI-lea de deputați din Dorohoiu. ♦ Inspectorii agricoli au plecat la posturile lor. Ei vor lucra la prefecturile județelor respective, unde își vor instala biurourile, cari vor fi conduse de câte un secretar. Intâia lucrare a inspectorilor agricoli va fi convocarea comisiunilor regionale, ca împreună să cerceteze prețurile de muncă și prețurile de pământ in vederea islazurilor. ♦ Corespondentul nostru din Cernăuți ne scrie: Ancheta juridică contra escrocilor români Naneta (Anita) Mihalescu, originară din Iași și Alexandra Lupașcu, originar din Botoșani, s’a terminat la Lemberg. Deoarece ambii se servesc numai de limba română, ceea ce ar întimpina mari dificultăți. Curtea cu jurați din Lemberg s-a decis ca escrocii să fie judecați de către un tribunal unde jurații sunt majoritate români, sau cari cunosc limba română. Din aceste motive ei vor fi înaintați tribunalului din Suceava unde la prima sesiune a juraților vor fi judecați. ♦ Vechea societate generală a funcționarilor comerciali, secția centrală, str. Isvor 14, convoacă pe membri săi în adunare generală ordinară anuală in ziua de Duminică- 2 Martie 1908 între orele 2—4 p. m . ♦ Membrii societăței românești de Sport sunt încunoștiințați sa ia parte la ședința ce se va ține asta-seară la Liedertafel. ♦ Cercul artistic și literar Arta și munca, al meseriașilor, își va ține prima șezătoare artistică și literară Duminecă 2 Marte, orele 2 juna. d. a., la Bursa Muncei, având în program o producție a corului cercului, condus de d. Demetrescu-Demion, declamații și citiri de bucăți literare și o disertație. ♦ Mâine, Sâmbătă, 1 Martie, la orele 9 seara d. N. Iorga, profesor universitar, va ține a 7-a conferință asupra «Istoriei armatei Române» în localul Ligei Culturale din calea Victoriei No. 113. ♦ La adunarea generală a asociației femeilor romine «Sprijinul», care se va ține Duminică, 2 Martie, in localul societăței din str. Barbu Catargiu 16, d-na Isabela Sadoveanu își va desvolta conferința sa : «Idealul moral». ♦ Duminecă, 2 Martie, orele 4 d. a., societatea de cultură «Viitorul» îșî va deschide seria conferințelor sale in localul liceului Lazăr din bulevardul Elisabeta. Părintele Economu Ilie Teodorescu va vorbi despre «Femeia în căsătorie». Ședințele sunt publice și intrarea liberă. ♦ Un mare număr de prieteni, cunoscuți și artiști ai Teatrului Național au dus ieri la locuința de veci, la cimitirul Deliu, pe aceea care a fost artista de seamă și scriitoarea de valoare Ana Mateescu-Ciupagea. Au asistat de asemeni la prohodul slujit în capela cimitirului și d-nii Al. Davila, directorul teatrelor, și I. Procopiu, deputat și membru și comitetul teatrului. Moartea prematură a valoroasei artiste, care acum zece zile se afla printre colegi și prieteni, a produs o dureroasă impresie și jalea a fost cu atât mai mare ieri în fața durerei sfișietoare a bătrânei mume, căreia nu i se dăduse decât ieri la amiază trista veste. ♦ Cum vor sosi la posturile lor, inspectorii agricoli vor convoca comisiile regionale în ședință extraordinară. De acord cu aceste comisiuni, inspectorii agricoli se vor ocupa in primul rând de fixarea prețurilor pentru muncile agricole și pentru arendarea pământurilor la țărani in bani sau dijmă. Inspectorii vor împărți județele în regiuni și vor alcătui tablouri cari într’un răstimp de 8 zile vor trebui să fie supuse consiliului superior de agricultură spre a fi ratificate. ȘTIRI ȘCOLARE ♦ Orfelinatul din Focșani a fost închis din cauza epidemiei «oreil Ion», care bântue printre elevi., ȘIIII MILITARE ♦ Sunt inexacte cele publicate în unele ziare cum că tinerii dispensați din clasele 1902—1908 trebuesc să se prezinte din nou la recrutare spre a se constata dacă mai au motivele pentru care fuseseră dispensați. Vor fi chemați a se prezenta în fiecare an tinerii cari vor fi dispensați de acum înainte, adică cei cari vor forma viitoarele contingente. 1 ECONOMICE SI FINANCIARE • In urma denunțării de Serbia a convențiunii pescuitului, încheiată în 1903 între România și această țară, noui negocieri au fost angajate pentru încheierea unei noui convențiuni. Delegatul Serbiei este d. dr. Petrovici, profesor la Universitatea din Belgrad, iar delegatul României este d. dr. Antipa, secretarul general al ministerului domeniilor și director special al pescăriilor ȘTIRI JUDICIARE . Anul trecut căruțașul Ioniță Achim, pe când traversa cu căruța linia ferată la antrepozitele de la Geagova a fost surprins de o mașină care i-a tăiat o mână și un picior, omorând in același timp și caii. Dânsul a dat în judecată C. F. R., cerând despăgubiri. Tribunalul Ilfov i-a acordat 6000 de lei. Contra acestei sentințe a făcut apel atât direcția C. F. R. cât și căruțașul. Aceste apeluri urmau să se judece ieri de secția II-a a Curții din București dar după cererea părților s’a amânat la 6 Martie. ♦ Procesul falitului fisudulos A. Calmanovici, care urma, să se judece eri de și.ț*a li-a atrib. Ilfov, ș’a amânat la 31 Martie. ♦ Eri, au fost înaintați parchetului de Ilfov indivizii Nae S. Pavelescu și Pr. David, cari acum câteva zile, au furat din biserica din ÎMdu o cutie cu bani. ♦ Secția 3-a a trib. Ilfov a reconfirmat ieri mandatul de arestare al falitului M. Negreanu. Aceiași secție a reconfirmat și mandatul de arestare a lui Max Diamand, implicat in falimentul firmei «Femina». ♦ Parchetul de Ilfov a arestat era pe hangiul Sava Penculescu, din calea Griviței. Să știe că în hanul acestuia, li s’au furat bani mai multor persoane ce trăseseră la el in gazdă, iar când agenții polițienești s’au dus să ancheteze cazul, Penculescu i-a luat la goană și pe unul chiar i’a bătut D’AMS MBSmmSimR Cursul de croitorie bărbătească înființat de «Bursa Muncei», la școala sa industrială, reorganizându-se, se va face în fiecare Luni la orele 8-9 seara, sub conducerea maestrului croitor N. Cristescu. înscrierile nu se mai primesc decât până Luni seară, când se va hotărâ numărul ucenicelor și calfelor de admis, locurile fiind foarte restrânse. — «Dimineața» a publicat că mai mulți membri ai corporației meseriașilor de încălțăminte au dat o plângere cum că la această corporație se săvîrșesc neregularități. Față de acestea comitetul corporației a cerut Camerei de meserii o minuțioasă anchetă, care să dovedească dacă învinuirile aduse sunt întemeiate. In asemenea caz cere ca cei ce s’au făcut cuipapiiî de neregularități să fie chemați la răspundere, iar în caz de nu sunt întemeiate, să fie dați judecății ca calomniatori aceia ce au semnat această plângere. — O delegație din sânul comitetului corporației brutarilor se va presenta d-lul prefect al poliției Capitalei pentru a solicita concursul in aplicarea legei meseriașilor și în consecință va cere a se da ordine severe șefilor de circumscripție polițienească pentru ca să nu amâne ajutorul ce li se cere de funcționarii corporațiunei. ȘTIRI ARTISTICE — Duminică 2 Martie, orele 2 jum. p. m., va fi la Ateneu al 14-lea concert simfonic, pentru a doua oară Festival «Wagner» dar cu ocazia aniversărei a 25 ani de la moartea compozitorului, de orchestra permanenta a ministerului instrucțiunei publice, sub direcțiunea d-lui D. Dinicu. Biletele se găsesc la agenția teatrală Hal de l’«Indépendance Roumaine». — Asociațiunea tinerimei «Dorul» va da la saloanele Liedertafel Duminecă, 2 Martie* omi 9 seara, un concert urmat de dani cu concursul d-rei Eugenia Purgiă, și al d-lor C. Drăgulinescu, și M. Mihăescu, Jean Assador, G. Georgescu și Costescu. — Mâine seară, Sâmbătă, asociația funcționarilor petroliști dă o durată intimă în saloanele clubului german din str. Brezoianu.____________ Comisiile pentru comtatuirea drepturilor la pensie Au fost numiți membri în comisiunea pentru constatarea și așezarea drepturilor la pensie in 1908—1909, d'-niî I. A. Fin ti, avocat al Statului,, delegatul ministerului de domenii , inginer-inspector general Al. Mareș, șef de secție din administrația căilor ferate, delegatul ministerului de lucrări publice , intendentul Gh. Panteli, delegatul ministerului de războiü. D. dr. C. Severeanu, medic primar al Eforiei spitalelor civile și d. G. Bursan, avocat al Eforiei, au fost numiți membri în comisia pentru constatarea și așezarea drepturilor la pensie a funcționarilor Eforiei. * D. dr. Gabriel Socor, medic primar definitiv și d. Gh. Vicnav Liteanu, avocat al epitropiei Sf. Spiridon, din Iași, au fost numiți membri în comisia pentru constatarea și așezarea drepturilor la pensiune a funcționarilor acelei epitropii. SUNT SFAT FE ZI Iu contra arsurilor.Ne face o pastă dintr'un gălbenuș de ou, tot atâta ulei de in și cretă rasă cât trebue. Se întinde din acest amestec pe o bucată de pânză și se pune pe rană. Se schimbă pansamentul ori de câte ori se usucă. ADUNAREA GENERALĂ a cercului comercianților de băuturi spirtoase Se știe că, în Capitală, s’a pus bazele unui cerc al comercianților și producătorilor de băuturi spirtoase. Din cerc fac parte foarte mulți comercianți cu vaza. Eri d. a. membrii acestui cerc s’au întrunit în adunare generală extraordinară, în sala Băilor Eforiei. A prezidat d. C. Cornățeanu. D. I. Mihalcea-Vrliceanu comunică că d. Al. Bagdat, proprietar de vii, a cerut înscrierea d-sale, un cerc contribuind pentru fondul cercului cu 100 leî. D. Gh. S. Lăzărescu spune că ideia de a se constitui comercianții în cercuri a fost bine- primită și în provincie. Duminica trecută s’au constituit în cerc comercianții din Buzau iar la 2 Martie se vor constitui în cerc comercianții din Craiova. D. Lăzărescu îndeamnă pe comercianții din București ca să se ducă un număr cit se poate de mare la întrunirea de la Craiova. Dgion Mihalcea-Vrânceanu luând cuvîntul spune că scopul constituirei comercianților in cercuri nu este de a face politică, după cum cred unii, ci scopul principal e ridicarea nivelului moral și material al membrilor precum și ajutorul reciproc și înaintarea comerțului prin muncă, cinste și pricepere. D. Mihalcea arată apoi greutățile cu cari trebue să lupte azi comercianții de băuturi spirtoase și spune că d. ministru de finanțe ar face un act de umanitate dacă n’ar împovora cu alte biruri pe comercianți, cari și așa sunt destul de împovorați. D-sa a mai spus că guvernul ar face iarăși un mare bine dacă nu s’ar pune piedici celor ce voesc să devină comercianți de băuturi spirtoase prin îndatorirea de a obține brevete de la ministerul de finanțe. D. Mihalcea mai spune că la 14 Martie va fi în București o mare serbare a comercianților de băuturi spirtoase. In acea zi se va face inaugurarea solemnă a tuturor cercurilor din țară. în acea zi, la orele 9 dim., se va oficia un serviciu divin, când se va sfinți drapelul secțiune! din București. La serviciul divin vor fi invitate toate societățile cu caracter social și comercial din Capitală. La ora 1 d. a. va fi o consfătuire intimă relativ la ordinea ce trebue păstrată și la discursurile ce urmează a se rosti in marea întrunire ce va avea loc la orele 2 d. a. Seara la orala 9 va fi un mare banchet. D. Mihalcea a terminat îndemnând pe comerciant la unire și liniște. D. Bucur Alduleanu a spus că d. ministru de finanțe ar face bine dacă ar lăsa legea licențelor astfel după cum e azi. Mai vorbește D. D. Mușoianu care a adus mulțumiri d-lor deputați Iarca și Culogiu, cari au luat apărarea cârciumarilor. Adunarea a luat sfirșit la *ra 4. d.a. N. T. Ultime Í BÍoratafiüiii VINERI ♦ D. Bastache, numit inspector agricol, a refuzat acest post. Toate contestațiunile pentru alegerea comisiunilor regionale au fost respinse. ♦ D. Sp. Haret, ministrul instrucțiunei publice, a primit din partea mai multor scriitori români o petiție prin care il roagă să intervie ca, pe viitor, teatrul Național să fie condus în conformitate cu dorințele neamului, dînd o mai mare atențiune propășirii literaturii naționale. Ministrul a comunicat d-lui Davila, directorul teatrului, această cerere. Intre 9—16 Sept. stil nou, se va ține la München un congres al păcei. ♦ D. F. Alexiu, profesor de istorie și l. franceză la liceul Sf. Sava din Capitală, a fost numit membru în comisia pedagogică de pe lângă ministerul instrucției, in locul d-lui A. Iacobini. ♦ Aseară, la orele 8 și jumătate, a început la ministerul de interne citirea probei de medicină legală a candidaților la concursul de medici de orașe și spitale județene și comunale." ♦ D dr. Proca, profesor de igienă la Universitatea din Iași, a fost numit profesor de patologie onerală la facultatea de medicina in București. ♦ Printre funcționarii din serviciul exterior al vămilor, cari își vor regula drepturile la pensie pe ziua de 1 Aprilie, este și taxatorul Ioan Ionașcu, de la vama Galați. ♦ Comisia de disciplină a ministerului de finanțe o convocată pentru ziua de 15 Martie, ca să judece pe verificatorul G. Ropală, de la serviciul de marcare din Iași. D. inginer Barbariu, șeful serviciului de marcare din Capitală, a plecat la Fâlciu ca să înființeze un biurou de marcare in acel oraș. De acolo d-sa va pleca la Iași ca să aleagă din localul antrepozitelor vamale camerile necesare pentru instalarea confortabilă a serviciului de marcare din acel oraș. ♦ D ministru I. Brătianu, răspunzând ori în Cameră unei întrebări formulată de d. B. Missir cu privire la zvonurile despre agitații țărănești, a declarat că nu s’a înregistrat până acum nici un fapt de oarecare gravitate și că totul se reduce la obicinuitele fapte cari se întâmplă regulat cu ocazia facerei i ivaeiilor agricole, cu deosebire în acest an, când se aplică lege nouă. D-sa a adăugat că raüvoitorii și acei cari pescuesc în apă turbure au profitat de faptele încercate spre a colporta zvonuri false. D-sa a făcut asigurări că guvernul va lua toate măsurile necesare ca să nu se dea loc din nou la fapte regretabile ca acelea din primăvara trecută. ♦ S’a decis ca la congresul Camerelor de comerț din țară, ce se va ține nu Mai viitor la Constanța, să se discute următoarele chestiuni : Chestia comerțului ambulant, Unificarea calendarului, căile ferate față de economia națională, organizarea comerțului intern de cereale, organizarea comerțului de export de cereale, desvoltarea comerțului cu orientul, navigabilitatea Prutului, și în fine, amestecului Statului în comerț și industrie. ♦ Direcția Regiei monopolurilor Statului a decis să înființeze o societate a lucrătorilor acelei direcțiuni în scop de a clădi locuințe salubre pentru muncitori. D. primar Vintilă Brătianu, căruia i s-a comunicat acest proiect, a promis tot concursul sau. ♦ Direcția generală sanitară a întocmit buletinul de mișcarea boalelor epidemice în țară pe luna Ianuarie trecut. De la 1 — 31 Ianuarie numărul total al bolnavilor a fost de 13-217 în comunele rurale și de 1615 in cele urbane. La 31 ianuarie numărul bolnavilor rămași se prezenta astfel: 1310 cazuri scarlatina, 1846 pojar, 31 difterie, 153 febră tifoidă și 150 3 tuse convulsivă in comunele rurale; 318 cazuri variolă, 116 notar, 16 difterie, 42 febră tifoidă, 5 disenterie și 83 tuse convulsivă in comunele urbane. Cazurile cele mai numeroasele scarlatina sunt în județele Bacău, Botoșani, Dâmbovița și Dorohoi. ♦ Tratativele urmate între primăria Capitalei și societatea policlinica «Regina Elisabeta» pentru infființarea câtorva dispensare în oraș s’au terminat. Societatea a admis vederile primăriei pentru reorganizarea asistenței medicale așa încât peste puțin se vor înființa în diferitele puncte ale Capitalei un număr de șnse dispensare pentru îngrijirea bolnavilor nevoiași. ♦ S’a decis definitiv ca primăria Capitalei să-și cedeze serviciul de ambulanță «Societățea de salvare». ♦ La 2 Aprilie se va ține licitație pentru vînzarea localului Camerei de comerț din Capitală. <n Județul Ialomița a fost autorizat să primească suma de 1000 lei, făcută donație de d. Dobre Ionescu, pentru întreținerea unui pat in spitalul din Urziceni. ♦ In comunele Titu, Pielești și Brezoaele, din jud. Dâmbovița, s’au înființat școli de adulți. ♦ D. Vintilă Brătianu, primarul Capitalei, a convocat pentru eri seară pe delegații mahalalelor spre a se face cunoscut programul de lucrări ce le va executa primăria. întrunirea s’a ținut la orele 8 lum. în localul școalei Golescu fiind de față peste 400 persoane. A vorbit numai de primar. D-sa a repetat programul de lucrări pe care l-a anunțat în ultima ședință a consiliului. A făcut apel ca cetățenii să dea concursul lor pentru suplinirea acestui program Delegații din fiecare culoare se vor întruni împreună cu d-nii consilieri comunali, repartizați în acest scop, spre a propune un plan pentru ceea ce urmează să se facă separat pe culori. Terminând și-a exprimat încrederea că un plan care se bazează pe exprimările dorințelor cetățenilor nu va putea fi lesne schimbat din pricina fluctuațiunilor politice. întrunirea si a terminatia orele.9, ÎNTÂMPLĂRI DIN CAPITALA încercare de sinucidere In camera cu No. 15 a hotelului Grivița, din calea Griviței 181, a încercat să se sinucidă ieri dimineață un tînăr, în vîrstă de 25 ani, venit al altăeri în Capitală. Pe la orele 9 dimineața, servitorii hotelului au găsit pe tînăr cu o rană mare la gât, făcută cu un briciu, aproape în stare de nesimțire, din cauza marei cantități de sânge pierdută. D. comisar Negulescu de la circumscripția 13, înștiințat, a venit la fața lacului și a început cercetări, in timp ce o ambulanță a soc. da Salvare transporta pe rănit la spitalul Filantropia. Tânărul care încercase să-și pună capăt zilelor—căci de o incercare de sinucidere era vorba—se înscrisese in registrele hotelului ei, numaia Vasile Iosifescu, din Câmpina. Două scrisori găsite pe masă, dovedesc însă că tânărul se numește Vartan Chircov floroselian, fiul unui negustor din Bacau. Una din scrisori era adresată acestuia, iar cealaltă unui domn Manóle Luca, din strada Agriculturei, în Câmpina. Din cuprinsul scrisorilor reese că încercarea de sinucidere a avut drept cauză boala și mizeria. Un pungaș novice Solomon Iser, un băiat de 13 ani, se hotărîse să se ’mbogățească. Neavând nici un mijloc mai bun la îndemână, băiatul—care era în prăvălia de vopsele a d-lui Carl Zimmer, din piața Sf. Gheorghe — a șterpelit de pe biuroul stăpânului sau un cecb de 286 lei, pe care a falsificat de minune iscălitura stăpânului, a pus pecetia prăvăliei și l’a și încasat la Banca Națională. Bineînțeles că d. Zimmer a simțit lipsa cecului și a reclamat imediat la Siguranță. Comisarul Costescu, însărcinat cu ancheta, a arestat din primul moment pe băiat care, totuși tăgăduia furtul. Confruntat cu sergentul din localul băncei, care-l văzuse încasând cecul, băiatul a sfirșit prin ai mărturisi, ba încă a spus că a ascuns banii sub o strașină acasă la mamă-sa, în str. Moașei 10. Transportându-se acolo, comisarul Costescu nu a mai găsit banii. In aceiași zi insă, ieri, muma băiatului s’a prezintat cu banii la d. Zimmer, spunând că îi găsise un chiriaș al ei croitorul Meyer. In urma acestora, d. Zimmer, retrăgându-și reclamația, novicele pungaș a fost pus în libertate, dresându-se însă cuvenitele acte, cari au fost înaintate parchetului. Accidentul din str. Lipscani Un alt accident de trăsură s’a petrecut ori în Capitală. O trăsură a d-lui Gheorge Ionescu, inspector la vama antrepozite, condusă de vizitiul d-sale, a lovit pe d. inginer Behemberg, din str. Lipscani No. 68. Conducătorul trăsurei oprind caii aproape pe loc, accidentul a fost înlăturat, căci drumețul nu s'a ales decât cu spaima și cu o leziune foarte ușoară pe corp. Conducătorul trăsurei a reușit să se facă nevăzut cu trăsura prin mulțime. D. inginer Behemberg a reclamat poliției. Lucruri de furat Administratorul moșiei Floreasca din marginea Capitalei, a anunțat telefonic ieri de dim. serv. Siguranței, cum că făcându-se alături pe moșie s’a descoperit lângă niște uluci o cantitate de piese mecanice de alamă- Un agent, trimis în localitate, a adus in Capitală acele piese, în număr de 38, de diferite mărimi și forme, în valoare de peste 700 lei, și s’a constatat cu ușurință că ele sunt furate de la turnătoria Mihail Lorenz, din calea Dorobanți 118, furt pentru care deja exista o reclamație. Se fac acum cercetări pentru aflarea pungașilor. Moarte subită Circumscripția 10 a fost înștiințată ieri că în str. Tunari 24, a încetat subit din viață bătrînul Leon Stoltzman, în vîrstă de 80 ani, care era suferind de mai mult timp. Decedatul era pensionar al Statului și ocupase mult timp funcțiunea de director de penitenciar. Parchetul a fost înștiințat și nefiind nici o bănuială asupra morții s’a dat autorizație de înmormântare. Leon Holtzman fiind om cu oarecare avere familia lui a fost avizată. Nenorocirea de pe calea Griviței O nenorocire s’a întâmplat ieri pe calea Griviței, in dreptul casei cu No. 10. Conducătorul birjei cu No. 576, trecând spre gară cu trăsura în care era un pasager, a călcat pe d. grade Comino, în vîrstă de 68 ani, cu locuința in calea Griviței 20. Circ, 11 fiind înștiințată a avizat salvarea. Un d. doctorand sosind în grabă a dat primele ajutoare victimei, a cărei stare neprezentând gravitate a permis transportarea rănitului la locuință. Conducătorul birjei a fost arestat la circumscripție. Diverse Arestări la siguranță:— Serviviciul Siguranței a arestat pe cunoscutul pungaș, fost condamnat, Samurl Ghuckmann, de 14 ani, și Costică Pavelescu, de 17 ani, găsiți cu 20 de perechi ochielari furați de la o magazie de mărunțișuri din calea Griviței 127. De asemenea a fost arestat Mihail Schiopu, de fef din Transilvania, servitor la berăria Căpitanul din str. Academiei, care furase o pelerină ofițerească, al cărei proprietar e acum căutat. Bețiv arestat.—Ștefan Varladovici din calea 13 Septembrie 38, se îmbătase ori așa de râu încât nu mai putea să se ție pe picioare. Trecând pe str. Smârdan și căzând jos, a fost luat de un sergent de poliție și condus la circ. 5, unde a fost ținut arestat până s-a trezit. Asupra unui accident.—Verbiß» era despre accidentul de automoti întâmplat în calea Victoriei, care a ciocnit o trăsură, spuneam că el era al d-lui Leonida. Din cercetările făcute s-a constatat că automobilul era al d-lui Herman Moser, din calea Victoriei_____ _______________ SERVICIUN . TELEGRAFI € AL RARULUI «MIMULDIN ȚARĂ Conferință. — întrunire. — Afacerea Ciulei Iași, 2S.—Sâmbătă seara, d. A. D. Xenopol va ține la Univeritate o conferință despre lecțiile pe cari le-a făcut la Sorbona. — Vineri, 7 Martie, se va ține o întrunire a conservatorilor la circul Sidoli. Vor vorbi d-nn Delavrancea,Filipescu, Greceanu etc. — D. Ciulei, președintele tribunalului din Botoșani, a fost chemat la București de către d. ministru al justiției, in privința afacerei saleinmormîntarea lui Nicolatu inCraiova, 28. — înmormîntarea defunctului Alex. Nicolaide se va face mâine la orele 3. Cortegiul va porni de la locuința defunctului la catedrala A S dona-Dudu, unde serviciul religios va fi oficiat de P. S. Sa Episcopul Râmnicului. In oraș toate lămpile vor fi cernite. _ . Au arborat drapelul negru Primăria, clubul liberal, precum și acete instituțiuni unde defuncta, era membru, ca Jok și Qlnb, bili Tiaepimoi.