Universul, aprilie 1908 (Anul 26, nr. 90-116)

1908-04-01 / nr. 90

BIBLIOGRAFII Au apărut: , « Decadența comerțului românesc» de fi. Em. C. Manoliu. — «Sportul modern» No. 9. — «Călăuza comerciului cooperativ și a furnisorilor băncilor populare», atocmită de S. Cujbă, C. Popescu, G. Radulescu, St. Morărescu și D. Tocanul, București, tipografia Eminescu; prețul 1 lefi, pentru cooperative 70 b. W tâmfîniT DIN GA?1TA&A Otrăvire din imprudență D-șoara Elena Marin, in vîrstă de 18 ani, menajeră la muzeul zoologic de la șosea s’a otrăvit erî din greșală. Găsind o sticlă de amoniac pe fereastră și fără să știe ce e înăuntru, a băut din ea. După câtva timp, menajera a fost apucată de dureri de pântece și a început să se vnete. Fiind auzită de cei din casă, i s’a venit imediat in ajutor și a fost transportată la spitalul Filantropia, unde internul de serviciii i-a făcut spălături cu 5 litri de apă de vnchi, scăpând-o de oriși ce pericol. Victima acestei nenorociri a fost internată în serviciul al II-lea medical. Furtul de la tipografia Cucu Lucrătorii de la tipografia Cucu din «ir. Academiei au reclamat era circ. I că li s’a furat din atelier un ceas de perete, mai multe obiecte și câteva Muze de lucru. Păgubașii bănuesc că pungașul ar fi un lucrător, care lucrase o săptămână în ateliere și în urmă fusese concediat. El s’a introdus în atelier pe ușa de din jos, care este stricată, a furat obiectele lucrătorilor și în urmă a dispărut în întuneric. S’a deschis o anchetă pentru ca pungașul să fie descoperit și arestat.Accidentul din str. Câmpineanu Un accident de trăsură s’a întâmplat iert pe str. Câmpineanu colț cu str. Valter Mărăcineanu, de pe urma căruia, din fericire, nu avem de înregistrat nici un accident de persoane. Gheorghe Toader, de fel din corn. Popești (Ilfov) trecând cu căruța în goana cailor a dat peste trăsura primăriei, în care se afla de inginer Anastasiu. Trăsura s’a ales cu o aripă ruptă și un cal de la căruță rănit ușor la picior. Sergentul din post intervenind căruțașul a fost condus la circ. 1, unde s’a deschis o anchetă. Focul de la reg. 10 artilerie Un foc care ar fi putut lua proporții dacă n’ar fi intervenit la timp soldații și pompierii, s’a declarata 1 1 seară pe la orele 8 la regim. 10 artilerie. Un soldat din regiment umblând cu « lampă aprinsă în K» magazie in care era depozitat în butoi cu gaz, și apropiindu-se prea mult de butoi, gazul a luat foc și flacările se întindeau amenințătoare spre a cuprinde magazia. Intervenindu-se la timp focul a fost stins fără ca flăcările să poată distruge ceva. Circ. 18 fiind înștiințată de comisar Atanasiu a început ancheta. Diverse Rănire.— La spitalul Filantropia a fost pansat ieri lăcătușul Anastase Dumitru din str. Târgoviștea Veche 95, care a fost lovit de un altul cu cuțitul în urechea stângă. Agresorul a dispărut. Circ. respectivă anchetează. Arestări la circumscripții.—Circ. 4-a a arestat pe Mitu Gheorghe, din str Bradului 49, care a fost surprins de un polițist pe când intrase in tocmeală cu un negustor căruia vroia să-î vînză o cantitate de aur, bănuit a fi de furat. Circ. 1- a arestat pe Costică Niculescu, servitor la d. Pascal, angroist de vinuri din str. Petru Rareș. Arestatul a sărit la sergentul polițienesc cu No. 46 și l'a ultragiat serviciul TELEGRAFIC AL ZIARULUI «IfflWRSUL» RIN TARA Delapidare. — Serbare.— Taxele de chesaj.—Fraudele de la soc. Franco- Română.“ 1 Brăila. 30. — Vasile Georgescu, •încasator la soc. Naționala, a dispărut cu 350 lei. — Primăria, prin noul regulament al depozitelor de lemn, a hotărit ca toate depozitele de cherestea să fie mutate în afară din oraș cu începere data 1 Aprilie. — Azi, la școala No. 4 de băeți, a fost o serbare școlară, cu care prilej i d. Titu Guzeanu, directorul școalei, a ținut o conferință vorbind despre îndrumarea absolvenților școalei primare către industrie și negoț. A asistat un public numeros . In chestiunea taxelor de cheiaj, a fost însărcinat d. C. Gagiulescu, secretarul Bursei, să redacteze un memoriu ce va fi prezintat d-lui ministru, atunci când comisiunea de comercianți și armatori vor merge în audiență, în chestiunea introducerii elevatoarelor în portul Brăila. Din raportul experților, privitor la fraudele de la societatea „Franco-Română“, rezultă că suma delapidată este de 29.177 lei, care cade în sarcina a trei funcționari. Crimă. — Jefuire. — Mușcată de un câine turbat. Numire.In chestia fraudelor de la S. M. R. Constanța, 30.—Tudor Luca, din Carachioi, din cauze necunoscute, a lovit cu toporul pe muncitorul Stan, cu pronumele necunoscut, de la târla lui Nistor din Carachioi, omorându-l. Criminalul a fost arestat. — Florea Tudor, din Caranlic, găzduind pe Ion Tudor, acesta a găsit cu cale să-l prade, furându-i bani și obiecte casnice. — Fata Ioana Niță, din Boascik, a fost mușcată de un câine turbat și a fost trimisă la un institut antirabic. — Comisia de revizie și-a sfârșit azi operațiile de recrutare. — D. Aurel Dan a fost numit șef al biuroului stărei civile de la primăria locală. — Comisiunea regională agricolă instituindu-se, va pleca în plasa Harșova spre a stabili prețurile la fața Locului. — Ancheta făcută de căpitănia I fortului și procurorul local contra unor funcționari de la serviciul ma jritim sfârșindu-se, s’a început instrucțiunea de către d. judecător de instrucțiune. Regulamentul brutăriilor. — Hotărârile com. pentru reglementarea mancei in docurî Galați. 30. — Expirând termenul pe un an de la promulgarea regulamentelor pentru brutării, primăria a început să’l pună în execuție, somând pe brutarii cari până astăzi încă nu s’au conformat lui, ca în cel mai scurt timp să facă aceasta. In caz contrar li se vor retrage autorizațiile, nemai eliberându-se cele nouă. In regulament se prevede între altele că brutarii trebue să aibă hambare pentru făină, odăi pentru spălat și dormit, clădite din cărămidă, prem și să corespundă în totul legilor wațt«?. .. ! Brutarii sunt foarte agitați din pricina luării acestei măsuri, și unii ar voi să proclame greva. Primăria nu va elibera nouile autorizații decât în urma avizului Camerii de comerț și a înscrierii firmelor la tribunal. — Azi s’a întrunit în localul Camerei de comerț comisiunea pentru reglementarea muncii în docurs. Armatorii au fost reprezentați prin d-niî Havas, Vesprim, Dinerman și Satinover, autoritățile prin d. Al. Gussi, prefectul poliției, care a și convocat consiliul acesta, d. Dumitrescu, administratorul Docurilor, și d. Ștefănescu, directorul navigației fluviale. Delegația muncitorilor a fost reprezintată prin d-nii Marin Dumitru, Bouer, Tanase Călin și alții, în număr de zece. Muncitorii au cerut unificarea prețului de muncă la 6 lei pe zi și să nu se mai admită lucrările după învoială. Au cerut de asemenea să se fie seamă de situația lor, plătindu-se un preț convenabil în raport cu munca lor. O prefect de poliție Gussi spune că învoiala din anul trecut nu trebue decât să fie rectificată, supuind-o la mici schimbări. D. Watson propune să se numească controlori de lucru, plătiți de armatori și numiți de autorități. Atât d-in Latinover, Dinerman și alții acceptă propunerea d-lui Watson; se declară însă în contra unificărei prețurilor. S-a format o comisiune pentru stabilirea acelor prețuri, compusă din reprezentanți ai armatorilor și autorităților; muncitorii își vor desemna mâine reprezentanții Atentat.— Furt. — Arestări.— Funcționarii comerciali. — Conferință Ploești, 30.— Astă noapte un necunoscut a tras 3 focuri de revolver pe fereastra casei lui Tutz Komerik, din str. Ion Bob 32, în scop de a-l omori. Din fericire nici unul din gloanțe n’a nemerit pe Komerik. Atentatorul, în urma alarmei date, a dispărut fără să i se poată da de urmă. — Azi, dimineață, a fost la joc de sport alegerea noului comitet pe exercițiul viitor. — Niște necunoscuți au furat aseară mai multe lucruri de valoare din casa comerciantului D tru Moțoiu, din str. Negustori 3. — Azi după amiază s’a făcut la Banca Prahova, alegerea consiliului de administrație pe un period de 4 ani. A fost aleasă lista în cap cu d. Gh. Dobrescu, care a întrunit 517 voturi. — Au fost arestați Nicolae Alexandrescu și Ion G. Dulaină, fiind inculpați în niște furturi. — La liceul vechiu s’a ținut după amiază o întrunire a funcționarilor comerciali cari au pus bazele unei a doua șoc. a funcționarilor comerciali din Ploești. — La școala No. 2 de băeți a fost după amiază o serbare școlară, elevii producându-se în câteva piese teatrale și cu recitări de versuri. Tot cu acest prilej d. Ionescu Lungu, institutor, a ținut o conferință: întrunirea din Roman a conservatorilor-democrați Roman. 30. — Azi la orele 2 s’a ținut întrunirea conservatorilor-democrați în sala teatrului. Au luat parte fruntașii. Primul a luat cuvîntul Cantacuzino-Pașcanu, zicând că pentru Roman e zi de sărbătoare, având în finul său pe Take Ionescu. Urmează dr. Riegler, Istrate, Dimitrie Stan, profesor universitar Titulescu Dobiaș, Ștefan Ciuntu, Cancicov, dr. Manolescu, Caragiale, Const. Roiu și Take Ionescu. Aplauze prelungite salută pe Take Ionescu, care își exprimă bucuria de a vorbi în Roman pe care îl reprezintă în Parlament. Explica rostul partidului conservator-democrat zicând că trebue să se opue ideilor periculoase de azi. Face istoricul partidului conservator de la 1904 până la căderea lui de la crimă. Amintește de fuziune și de cauza rupturei și zice că se bucură de încrederea țării, dând drept dovadă succesul de la Iași. întrunirea s’a terminat la orele 6 seara. Urmează banchet. Amănunte prin poștă. ■SSS&BESAGA RM STREINATATE Procesul afacerii bombelor Belgrad. 30.— Procesul afacerii bombelor va începe la Cettiure în ziua de 25 Main st.- Ziarul oficial invită pe toți acuzații cari se află în străinătate să se înfățișeze în acea zi la proces. Conflict între regele Norvegiei și guvernul său Berlin. 30.Telegramă din Christiania . Zilele astea a isbucnit un conflict între regele Haakon și cabinetul norvegian. Regele a aprobat ieri numirea colonelului Lwzow, ca ministru al apărărei țării, a refuzat însă a-l înainta inspector al cavaleriei, deși această înaintare îî fusese recomandată de întreg cabinetul. Vizită Roma 30. Primul ministru Giolitti, aflându-se în Piemont, va vizita pe cancelarul Buelow la Veneția.______ fi dat autorizație definitivă in urma dorinței formale exprimată de ducele de Abruzzi. Ambasadorul Statelor Unite în Ialia ar fi autorizat pe corespondentul ziarului «Sun» să telegrafieze această știre în America. «Giornale d’Italia» declară cu totul lipsit de temeii că Regele ar fi dat autorizația căsătoriei chiar înaintea piecărei ducelui în America. Această hotărîre a fost luată în ultimele zile, când ducele reîntors în țară a expus Regelui și fraților săi situația lucrurilor; nici o condiție nu va fi impusă d-rei Elkins care va lua titlul de ducesa de Abruzzi și de Princesa regală de Italia. Sosirea lui Buelow la Roma Roma. 30.—(AR.)— Principele și Principesa de Buelow au sosit aci după amiază și au descins la ambasada Germaniei. Cancelarul imperial a vizitat pe Titoni, ministrul de externe; mâine el va fi primit în audiență de către Rege ; seara Tittoni va da un mare prânz în onoarea cancelarului Buelow. Iar Marii principele și principesa de Buelow vor lua prânzul la Quirinal. Desordine în insula Cipru Londra, 30.—(A. R.).—Agenția Reuter anunță că în insula Cipru s’au întâmplat desordine și că manifestanții s’au ciocnit cu poliția la Larnaka. La Nicosia legea marțială a fost proclamată. Principele Muntenegrului la Petersburg Petersburg, 30.—(A. B.).—Principele de Muntenegru a primit vizitele marelui duce Constantin Constantinovici și ale miniștrilor Kokovzew și Tsarikov. Principele a luat dejunul la palatul de iarnă și a visitat pe prim ministru Stolypin și pe alte mari personagii: împăratul Wilhelm la Corfu Corfu, 30.— (A- R.)—Principele Oscar a sosit la Achilleion. După prinț, suveranii au primit vizita principelui moștenitor și au făcut apoi o plimbare. Atena, 30.—(A. R.) — Președintele Camerei a exprimat omagiile Adunărea împăratului Wilhelm. In momentul sosirea suveranilor Germaniei la Corfu, Casnera le-a trimes urările de bună venire pe pământul grecesc. Teatru distrus de foc Lisabona. 30—(A. B.)—Un incendiu a distrus complect teatrul sf. Ioan la Oporto; n’a fost nici o victimă nefiind reprezentație. Pagubele sunt evaluate la mai multe milioane de reis. Demonstrație grecească Atena. 30.—(A. R).—O manifestație a fost organizată de două deputați din opoziție spre a protesta contra adoptărei programului propus de guvern pentru reorganizarea marinei grecești. 2.009 de manifestanți au votat o moțiune contra programului votat de Cameră. Crimă anarhista Tourcoing (Franța). 30.—(A. R) —Aseară o bombă pusă pe pragul comisariatului de poliție din circonscripția a III a făcut explozie; un șofer de automobile a fost rănit grav pe când incerca să stingă fitilul care era aprins. Din cauza exploziunei, toate geamurile caselor din împrejurimi au fost sparte. Un anarhist care sosia din Belgia a fost arestat. Un bust al lui Zola Paris, 30.—(A- R.)— La Suresnes, în împrejurimile Parisului, s’a inaugurat bustul lui Zola . Primul ministru Clemenceau prezida mai multe discursuri au fost rostite. La un moment, s-a auzit câteva strigăte ostile din partea unor tineri; zece arestări au fost operate, dar numai patru vor fi menținute. ZrastäpsiT" gssvaPEateralssi HALSTSEil Serviciul nostru telegrafic Viena. 30. — Telegramă din Lemberg; împotriva guvernatorului Galiției, contele Andreas Potoczky, a fost făptuit azi un atentat. Guvernatorul a fost împușcat în palatul sâft de către un student cu fitosofic,anume Miroslav Szsczinsky. Guvernatorul a murit. Viena. 30. — Telegramă din Lemberg.—Asupra omorîrea guvernatorului Galiției, contele Potoezky, se comunică următoarele amănunte : Motivul atentatului e că guvernatorul ar fi comis numeroase nedreptăți față de populația ruteană, cu prilejul ultimelor alegeri comunale. Atentatul a fost făptuit în următoarele împrejurări. Studentul în filozofie Miroslav Scziczynsky se duse la guvernator sub pretextul de a solicita o funcțiune. El se prezintă în palatul guvernatorului în ziua fixată pentru audiențe și așteptă până renase cel din urmă din anticamera palatului. Când contele Potoczky apăru în pragul anticamerei spre a invita pe student să intre din biuroul săfi, acesta, cu iuțeala fulgerului, scoase un revolver și trase două focuri asupra guvernatorului, strigând : — Ține aceasta pentru nedreptățile și nelegiuirile ce te-au făptuit față de ruteni cu prilejul ultimelor alegeri! Primul glonte pătrunse în ochii și eși prin ceafă, al doilea nimeni pe guvernator in creer rămânând acolo. Contele Potoczky abia mai avu timpul să strige : — Prindeți pe mizerabil! — și căzu jos fără cunoștință. Un servitor anume Ranyak, auzind detunăturile, alergă in anticameră, unde găsi pe conte scăldat la sînge. Servitorul se repezi la atentator; acesta trase atunci un foc de revolver asupra lui, fără însă a-l nimeri. Servitorul, fără să se lase intimidat, sări din nou asupra atentarului pe care reuși în cele din urmă să stăpânească, mai ales că atentatorul sleit de emoțiile prin care trecuse, nu mai făcea nici o împotrivire. El fu a fus la poliție unde i se luă imediat un interogator. Atentatorul a declarat că a fost împins la comiterea faptei sale de excesele sângeroase cari s-au petrecut cu prilejul alegerilor comunale in localitățile locuite de ruteni. El a adăugat apoi : — Așa vor păți toți aceia cari vor împiedeca progresul cultural și național al rutenilor. Viena.30.—Telegramă din Lemberg. Atentatul contra guvernatorului a fost făptuit la ora 1 și fum., iar la orele 2 jumătate guvernatorul și-a dat sfîrșitul. Ultimele cuvinte ale contelui Potoczky, înainte de a muri, au fost: — Spuneți împăratului că am fost totdeauna cel mai devotat servitor al său. Știrea atentatului s-a răspândit ca fulgerul prin oraș, producând o adevărată consternare. Soția contelui Potockzy și cei opt copii ai lor. Înștiințați, au sosit imediat, dar n’au mai găsit decât un cadavru. Numeroase pesonalități au sosit de asemenea la palat; printre acestea, cei dintâia au fost contele Badem și arhiepiscopul. In oraș domnește o mare iritație contra rutenilor.’ Viena. 30.—Telegramă din Lemberg.—Atentatorul Scziczinsky, e in vîrstă de 32 ani. El este fiul fostului preot și deputat rutean cu acelaș nume, și e nepotul deputatului Levinsky. Atentatorul luase o parte foarte activă la luptele naționale ale rutenilor precum și la ultimele alegeri comunale. Un frate mai mare al säu s’a împușcat acum câtva timp la un hotel din localitate. Sezyezinsky concepuse încă de mult planul de a asasina pe guvernator și se hotărâse să-l pândească pe stradă, în urmă însă el își schimbă hotărirea deoarece nu cunoștea destul de bine pe guvernator și se temea să nu o omoare din greșeală pe altcineva. El se decise atunci să comită atentatul chiar în palatul guvernatorului și așteptă ocazia nimerită pentru aceasta. Ocazia aceasta prezentându-se azi, el își puse planul în executare. Mare ferbere. Temeri de ciocniri sângeroase între polonezi și ruteni Viena. 30.—După o ultimă telegramă din Lemberg, studentul Szmnynski, de îndată ce s-a aflat singur cu guvernatorul, în sala de audiențe, a scos revolverul și a tras repede de cinci ori, rănind pe guvernator la cap, la piept, la braț, și la picior. Alergând servitorii și funcționarii, au găsit pe guvernator întins jos intr’un sac de sânge, în vreme ce atentatorul stătea în picioare, nepăsător, cu revolverul in mână, înaintea victimei sale. Asasinul s’a lăsat să fie arestat fără să opună nici o rezistență. La interogatorul ce i s’a luat, a descris faptul în amănunt, adăugând că a comis omorul din propria impulsiune și că nu are complici. S’au trimis imediat telegrame împăratului, guvernului central și președintelui clubului polonez din Viena. In Lemberg domnește o mare ferbere, mai cu seamă intre studenți. Sunt temeri de ciocniri sângeroase între polonezi și ruteni. Pe multe edificii s-au arborat steaguri îndoliate. Văduva asasinatului guvernator a primit telegrame de condoleanțe de la împărat, de la membrii guvernului central și de la deputații polonezi. Lemberg, 30.—(A.R.) — Autorul atentatului a declarat la poliție că a făptuit atentatul din motive politice și cu intențiune de a omorî pe guvernator. Sicynski trecea drept un agitator înfocat și a fost înainte condamnat la închisoare din cauza exceselor studenților ruteni. Inmormîntarea contelui Potocki va avea loc Miercuri. Și mama lui Sicynski a fost arestată. N ®b psrsonal al serviciului ispiraiali. Prin reorganizarea serviciului general al Siguranței pe lângă ministerul de interne, s-au făcut următoarele transferări în poliția Capitalei ; D. M. Popp, comisar șef de circumscripție, șef al biuroului crimelor și delictelor în locul d-lui Willy Georgescu, care trece la minister. D. C. Pestreanu, comisar șef de circumscripție, șef al biuroului de informațiuni. Sub-comisarii Pârâianu, Galiadi și Mărculescu au fost menținuți la serviciul de siguranță al Capitalei;sub comisarii Dragomirescu, Baroncea, Constantinescu și Iliescu, au fost de asemenea transferați la siguranță. D. comisar Sinescu a fost numit șef al circ. 14, în locul d-lui M. Popp. Siguranța Capitalei va funcționa sub conducerea d-lui Durma,directorul poliției Capitalei. Pe’lângă acest serviciu s’a atașat un număr de 80 «.genți. .... .................. ȘTIRILE NOPȚE! Altă, otrăvire prin imprudența Tînăra Elisa Rosensweig, în vârstă de 17 ani, a băut erî din greșeală, spirt denaturat. Fata simțind că băuse o substanță toxică a început să țipe, cerând ajutor. Venind imediat cei din casă, i s'au dat nenorocitei copile toate ajutoarele și in urmă a fost transportată la șoc de salvare, unde în urma spălăturilor făcute, starea otrăvite e în afară de omși ce pericol.___________ Se închiriază UN SPLENDID ȘI SPAȚIOS Apartament situat în Calea Victoriei i 13 primul etaj compus din 6 camere pentru stăpân, un spațios salon, scufragerie, o tine de bac,3 odăi pentru servitori, bucătărie și pivniță. Foarte bun pentru birouri și administrațiuni, fiind situat în centrul Capitalei. Deosebit UN GRAJD pentru 4 cai, remiză pentru 3 trăsuri și odae pentru vizitiu. A se adresa d-lu. N. DMITRESCÎI-CIMPOR — Ziarul «UNIVERSUL» — TEATRUL BULEVARD Astăzi. Luni, 31 Martie Hare usprezentație extraordinară Ultima pariacțiune in arta Cinematografică - SUCCES COLOS vl. — Sălile alergări de cal din Liverpol de la 27 Martie 1908 Regina îmblânzitoarelor de Lei TIATRU& LYRIC Astăzi, Luni 31 Martie OPERETA VIENEZA MEDGLÜMIMESSIN Mâine, Marți 1 Aprilie Die Süsen Gelesetten si după cererea generală — Wien bei Wacht — Biletele 1» «Independența». HÍMÜL SI1IOLI Tsátrai „Pat&é -Azi, Luni, 31 Martie 1908 IVoh Program, absolut noü 2 S — Seria, — S Program nemaivăzut și absolut nou pentru București ; de remarcat mare dramă senzațională — fluser-u, 7PopTS.Xa.ro — Mâine, Marți, reprezintațiune cu surprize de 1 Aprilie. «ia Neconsolații: Ion B. Malcoci, Tache și Eugenia Angelescu cu copiii, Elena Angelescu cu copiii : Ștefan, Emerande și Zoe; Alexandru și Virginia Angelescu cu copiii : Virgilia, Gogu și Hrissu; Gheorghe Angelescu cu fiica Maria ; Constantin Angelescu , Emil și Cecilia Kovach, Bran și familiile Dumitru, Mihail și George Malcoci, Maria C. Mavrodin, au durerea a vă face cunoscut încetarea din viață a prea iubitei lor soție, soră, cumnată și mătușă SpiriaeK. Maisosi încetată din viață în ziua de 30 Martie și roagă rudele, amicii, amicele și cunoscuții să bine-voiască a asista la ceremonia funebră, care va avea loc mâine Marți 1 Aprilie, ora 2 p. m., la domiciliul defunctei, calea Victoriei 125, de unde cortegiul va porni spre cimitirul Bsilu. Aceasta ține foc drept orice invitație va cânta iin lui iosin CEA MAI BUNA BĂUTURĂ ZILNICA DESCHIDEREA BAILOR MOVILA TECHIR-CHIOL Bai calde de nomol, reci de lac și Băi de Mare...Numărul camerilor fiind relativ mic, iar cererile crescânde, se menține dispozițiunea închirierea camerilor pe Serii de câte o lună.—Prima serie 20 Maiü, 20 Iunie, a doua 22 Iunie, 22 Iulie, a treia 24 Iulie, 24 August.— închiderea, stagiune! 1 Septembrie; închirierile se fac nominal fără drept de cedare. Masa în Hotelul mare table d’hôtel 6 Iei de persoană zilnic, cuprinzând și cafeaua cu lapte.—Copiii până la 10 ani, lei 3.—Restaurantul micable d’hôtel 5 lei și 2.50. Se servește și a la carte. Abonamentele la Restaurant nu sunt obligatorii.—Cantina cu prețuri foarte moderate. Vizitarea medicală pentru luarea băilor este obligatorie.—Farmacie, Infirmerie, Tramcar de la 1 Iunie. Se observă respectarea strictă a regulamentului Stațiunea. Angajamentele pentru camere se fac chiar de acum la Biurogi vânzărea loturilor Pasagiul Român No. 42, București, până la 23 Aprilie, iar de la această dată în Strada Modestiei No. 3 până la 15 Maiü și de la această dată la Stațiunea Băilor prin Constanța. 1907 Pentru orice informațiuni a se adresa la Biuron. Administrația. Singurul depozitar : — Gomptuar General de Optică — 165y7”“ “TI București, Calea Victoriei, 104 iT7"T"T""j JEHOHImal I - EXPEDIȚIUNI și in PROVINCIE — 1 NijiSE | SPIHT TR3FLU RAFINAT Cofecăria :,MIRM’225 STRADA CAROL Ao. 411 (Tosse Ri%c[«£ aci.i £*iE) Cfj PHETUVI FABRItEI **”]«)• ISCKETIOn Cea mai clară vedere experimentată cu Razele ROENTGEN Premiate de toate Academiile econistice UNICUL DEPOZIT LA Conservarea OCHIULUI E îit atsa Fluorescentei — ȘI DENATURAT — 1604 din Fabrica 1. Lille, Tocătare de țeae și de mână, cu mansgiu, ciuaburi Tocatoare de Sfeclă) Mossa. NICOLAE FEHÉR ( C ie cle S, 2, 3 și 4 forăste ®, pesatru tot felul && arătel și p ® ® n-c ® î ® p ® b Pluguri ca sâmbukî&rî la porumb. GULTIVATOARE pentru desfundarea și curățirea pământului, construite din oțel, foarte practic și resistente = Sămanatoare iza Rânduri! „VICTORIA Cele mai bune existente si el de mai răspândite in România din renumita fabrică HOFHERR & SCHRANTZ. Se «presse siminal la : Societatea Anonimă pentru Comerciul de gî^leiUedmise fost BUCUREȘTI STRADA BIBESCU-VODĂ No. 1—3 BUCUREȘTI Sucursale: BRĂILA, CONSTANȚA, CRAIOVA, VARNA șs FABRICA DE MAȘINI STATULUI REGAL VIII IAR FABRICA CAILOR FERATE UNCIARR aduce prin subsemnata Reprezentanță Generală la cunoștința publică că numai reprezentanții si depozitarii săi generali din România N2GOLAE PNÎE S de SOCIETATE IN COMANDITA FURNISORII CURTEI REGALE cu sediul în ESTICTIE^T1, Strada Smârdan No. 10 ^ cu sucursala la BHAIlLA, Bulevardul Cuza No. 95 și cu reprezentanța la CSAIOVA, Strada Unire No. 80. Sunt în drept de a vinde locomobilele, treerătoarele și batozele sale de porumb ce se bucură astăzi de toate simpatiile Domnilor Agricultori din România și roagă de a nu confunda produsele sale cu altele similare ce se prezintă astăzi Onor. Domnilor Agricultori din țară sub denumirea de »Ungarei și cu caracteristica «ramelor de fer» la Treerătoare. SZe prezentiLJius Gemszalu a. JFabricoJ da mașini ® tecatoriixl Reșaî .Bradajpește, V. Vaczî 1 C orut 321. 1585 La boli de rinichi și vesica, graveta, dusurie și gută., la diabet, la catarurile organelor de respirațiune și digestiune se întrebuințează ÎSVOrtl de Lict cu SALVATOR cu succes excelent afeet diuratic. f Gust plăcut. Liber de ferif Absolut pur. Ușor digestibil. j Compoațiasis constantă. Apar ffisărimnală și băutură dietetică in primul rang. Special recomandat acelor persane, cari din causa vieței sedentare sufer de diatnesaurică și hemoroizi, căt și de schimb de materie deranjat. Constttațiuni medicale, ateste despre succese salutarie și ațip broșuri despre izvorul stau gratis și franco la disposing. Se găsește la toate drogheriile principale . Singura mașină căreia agricultorul îi poate iscroäia la recolta 2« Ilssisî», Secerătoarea-Li gat Gars de oțel, perfecționată. Model 1908, toate de sprijin în proțap pentru ușurarea vițeilor Această secerătoare continuă a fi preferată de imensa majoritate a agricultorilor români, sistemul Cormick fiind in primul rând indicat pentru trebuințele țărei, solid, funcționând sub toate împrejurările și pe toate terenurile.’ Peste 39@9 Lipotopm—12„§§§ nelegătoar ® sEcrisă la țară SFOARA originală Mc CORMICK W ,iii — FURNISORUL CURȚEI REGALE — București, Str. Smârdan 20. — Brăila, Craiova, Botoșani 1804 Corn and He din provincie se efectuează prompt 1613 FURNISORII CURȚEI REGALI Soundrît“ In <ormtand cunoscută în țară sub denumirea de Z^LbA eftina ca oxi-o.3ade Nicolae Marescu DENTIST de la Facultassa din Paris Strada Regală / / bis Fin specialist pentru — — DINII ARTIFICIAL! ■saso BB áfassiäa ! Salsa ¥íg!®fI©I SS, primul etaj (vis-a-vis űe biserica Crsțslsscii! Anunță distinsa sa clientelă că păturille cumpărate ! «ie la casele cele mai reputate din Paris, au sosit. EXPOZIȚIE DE PĂLĂRII TOATE ZILELE . BUCțJWEțm BRAll.A ni tmv\ FURNISORUL CURȚEI REGALE Sâcireșii, Galsa Visîori Bî Ho, 51 PKSTVRIIE SSlÎ HAI MORZBATIV Dilima Oră (Serviciul nostru telegrafic). Kossuthiștii și chestia băncei independente Budapesta. 30— Azi dimineață a avut loc o adunare generală a tuturor secțiunilor partidului Kossuthist din Capitală. Au asistat numeroși kossuthiști. Adunarea a votat în unanimitate o rezoluțiune în favoarea inființărei băncei ungare independente. in jurul vizitei baronului Aehrenthal la Budapesta Budapesta. 30.—Călătoria baronului Aehrenthal la Budapesta dă loc ia tot felul de combinațiuni in cercurile politice. E probabil insă că această călătorie e in legătură numai cu chestiunile militare cari vor fi aduse din nou în discuție, în viitoarele delegațiuni. Se știe anume că în ultima întrunire a delegațiunilor, delegația austriacă aprobase proiectele militare, pe când delegația ungară a făcut opinie separată. Guvernul ungar neluând până acum nici o atitudine in aceste chestiuni, baronul Aehrenthal a crezut de cuviință să ia contact cu guvernul ungar și să se înțeleagă cu acesta în vederea întrunirea din nou a delegațiunilor care va avea loc la vară. Asupra căsătoriei ducelui Abruzzilor Roma, 30.—[A. R.—«Giornale d’Italia» asigură că ambasadorul Statelor Unite a primit, printr'un personaj competent, știrea că căsătoria ducelui de Abruzzi cu Miss Elkins este lucru hotărit. Acest ziar adaugă că in ultimele zile a fost o consfătuire la Quirinal intre rege și principii casei de Aosta unde această căsătorie fu hotărîtă in principiu și regele ar i ittarț i Aprilie îns